Nenänhuuhtelukannu

Nyt kun flunssakausi jyllää tuli mieleen tuo nenänhuuhtelukannun käyttäminen. Onko tuttu väline. Miten olette käyttäneet ja onko mielestänne ollut hyötyä. Itselleni lääkäri suositteli ja ostin. Ehkä hieman helpottaa oireita nenässä.

32

1816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostin pari päivää sitten, en ole vielä kokeillut.
      Talvi on mennyt keuhkoputkitulehduksen ja flunssan jyllätessä, jospa tuo sininen sarvikuono auttaisi.

      • Meidän aoteekissa ei ollut valittavana kuin sininen. Oisin halunnut oranssin.


      • siilivain kirjoitti:

        Meidän aoteekissa ei ollut valittavana kuin sininen. Oisin halunnut oranssin.

        Tilasin apteekin nettimyynnistä, oli punaista, sinistä, oranssia ja vihreää.
        Eikä ollut kallis, jos tekee mieli toisen väristä.


      • pinewood kirjoitti:

        Tilasin apteekin nettimyynnistä, oli punaista, sinistä, oranssia ja vihreää.
        Eikä ollut kallis, jos tekee mieli toisen väristä.

        Joo noin 8 egee mutta kyllä yksi riittää. Käytellään nyt tuo ensin😊.


    • Anonyymi

      Minulla on punainen sarvikuono ollut jo monta vuotta. Aina silloin tällöin tulee käyttöä sille. Huuhtelee kyllä tehokkaasti nenäontelot.
      Ensin on opittava käyttö; pää kallelleen ja ihonlämpöistä suolavettä sieraimeen, menee omia teitään tuolla rööreissä ja tulee toisesta sieraimesta ulos huuhdellen poskionteloita.
      Mittalusikka on mukana ja suolan oltava hienoa merisuolaa. On ollut apua minulle paljon. Vesi voi olla ihan tavallista, keittämätöntä kraanavettä.

      • Anonyymi

        Minulla oli. Meni poskelleen. Häätö sarvikuonolle.

        Beng


      • Olen yt käyttänyt kahdesti. Kostuttaa miellyttävästi nenän limakalvoja. Jossain luki että pitäisi käyttään pesun jälkeen mikrossa jossa puhdistuu.


    • Anonyymi

      Sitä vaan mietin, että onko sitä tarkoitus käyttää kun on jo nuhaan sairastunut. Vai onko sillä jotain enneltaehkäisevää vaikutusta?

      • Tällaisia ohjeita on:

        "Nenänhuuhtelukannu Sarvikuono - nenän hoitoon

        Nenänhuuhtelu haalealla suolavedellä poistaa epäpuhtauksia sieraimista
        Sopii hyvin käytettäväksi niin flunssan ja poskiontelontulehduksen kuin siitepölyallergiankin yhteydessä
        Kostuttaa kuivia limakalvoja
        Käyttö
        Nenän huuhtelemiseen käytetään kädenlämpöistä suolavettä (vahvuus noin 0,9% vastaa kehon suolapitoisuutta)
        Nenäkannuun laitetaan suolaa 3 grammaa eli tasapintainen teelusikallinen
        Suolana käytetään tavallista (natriumkloridi) ruokasuolaa, ei erikoissuolaa
        Suola on tärkeää liuottaa veteen kokonaan
        Suolavedellä täytetyn nenäkannun nokka asetetaan toista sierainta vasten
        Päätä kallistetaan siten että vesi virtaa sierainten läpi ja tulee toisesta sieraimesta ulos
        Hengitys tapahtuu huuhtelun aikana suun kautta"


      • Anonyymi
        pinewood kirjoitti:

        Tällaisia ohjeita on:

        "Nenänhuuhtelukannu Sarvikuono - nenän hoitoon

        Nenänhuuhtelu haalealla suolavedellä poistaa epäpuhtauksia sieraimista
        Sopii hyvin käytettäväksi niin flunssan ja poskiontelontulehduksen kuin siitepölyallergiankin yhteydessä
        Kostuttaa kuivia limakalvoja
        Käyttö
        Nenän huuhtelemiseen käytetään kädenlämpöistä suolavettä (vahvuus noin 0,9% vastaa kehon suolapitoisuutta)
        Nenäkannuun laitetaan suolaa 3 grammaa eli tasapintainen teelusikallinen
        Suolana käytetään tavallista (natriumkloridi) ruokasuolaa, ei erikoissuolaa
        Suola on tärkeää liuottaa veteen kokonaan
        Suolavedellä täytetyn nenäkannun nokka asetetaan toista sierainta vasten
        Päätä kallistetaan siten että vesi virtaa sierainten läpi ja tulee toisesta sieraimesta ulos
        Hengitys tapahtuu huuhtelun aikana suun kautta"

        Kostuttaa kuivia limakalvoja??
        Olin hankkimassa nenäkannua, kun krohisee nenässä, eikä tule pois. Yksi käyttäjä kertoi että se kuivattaa limakalvoja. Siihen minulla ei ole varaa, joten Kuivattaako vai Kostuttaako. Käyttäjät, kertokaatte. Ohjeen mainosta en yleensä usko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kostuttaa kuivia limakalvoja??
        Olin hankkimassa nenäkannua, kun krohisee nenässä, eikä tule pois. Yksi käyttäjä kertoi että se kuivattaa limakalvoja. Siihen minulla ei ole varaa, joten Kuivattaako vai Kostuttaako. Käyttäjät, kertokaatte. Ohjeen mainosta en yleensä usko.

        Minulla ei toistaiseksi ole nenäkannun käytöstä kokemusta, sen mitä olen siitä lukenut, niin kovin erilaisia käyttökokemukset ovat.
        Toiset tykkää ja toiset ei, joku pelkää veden jäävän pään sisään, suola maistuu tai tuntuu pitkään ja joukut pitävät hengenvaarallisena vehkeenä, ellei joka käytön jälkeen puhdisteta hyvin ja desinfioida.
        Täytyy itse kokeilla, ellei tunnu hyvältä niin luopuu käytöstä, keksii kannulle jonkin muun tarkoituksen.


      • pinewood kirjoitti:

        Tällaisia ohjeita on:

        "Nenänhuuhtelukannu Sarvikuono - nenän hoitoon

        Nenänhuuhtelu haalealla suolavedellä poistaa epäpuhtauksia sieraimista
        Sopii hyvin käytettäväksi niin flunssan ja poskiontelontulehduksen kuin siitepölyallergiankin yhteydessä
        Kostuttaa kuivia limakalvoja
        Käyttö
        Nenän huuhtelemiseen käytetään kädenlämpöistä suolavettä (vahvuus noin 0,9% vastaa kehon suolapitoisuutta)
        Nenäkannuun laitetaan suolaa 3 grammaa eli tasapintainen teelusikallinen
        Suolana käytetään tavallista (natriumkloridi) ruokasuolaa, ei erikoissuolaa
        Suola on tärkeää liuottaa veteen kokonaan
        Suolavedellä täytetyn nenäkannun nokka asetetaan toista sierainta vasten
        Päätä kallistetaan siten että vesi virtaa sierainten läpi ja tulee toisesta sieraimesta ulos
        Hengitys tapahtuu huuhtelun aikana suun kautta"

        Minä käytän hienoa merisuolaa


      • siilivain kirjoitti:

        Minä käytän hienoa merisuolaa

        Ja tuon kannun mukana tuli mittalusiikka suolan mittaamiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kostuttaa kuivia limakalvoja??
        Olin hankkimassa nenäkannua, kun krohisee nenässä, eikä tule pois. Yksi käyttäjä kertoi että se kuivattaa limakalvoja. Siihen minulla ei ole varaa, joten Kuivattaako vai Kostuttaako. Käyttäjät, kertokaatte. Ohjeen mainosta en yleensä usko.

        Kostuttaa ja lämmin vesi tuntuu miellyttävältä.


      • pinewood kirjoitti:

        Minulla ei toistaiseksi ole nenäkannun käytöstä kokemusta, sen mitä olen siitä lukenut, niin kovin erilaisia käyttökokemukset ovat.
        Toiset tykkää ja toiset ei, joku pelkää veden jäävän pään sisään, suola maistuu tai tuntuu pitkään ja joukut pitävät hengenvaarallisena vehkeenä, ellei joka käytön jälkeen puhdisteta hyvin ja desinfioida.
        Täytyy itse kokeilla, ellei tunnu hyvältä niin luopuu käytöstä, keksii kannulle jonkin muun tarkoituksen.

        J8svtuollaisen hankkii täytyy noudattaa käyttö-ohjeita.


      • siilivain kirjoitti:

        J8svtuollaisen hankkii täytyy noudattaa käyttö-ohjeita.

        Täytyy ensin ostaa hienoa merisuolaa ja kokeilla vasta sitten.
        Toivottavasti opin oikean käyttötavan.


      • pinewood kirjoitti:

        Täytyy ensin ostaa hienoa merisuolaa ja kokeilla vasta sitten.
        Toivottavasti opin oikean käyttötavan.

        Juu tee niin. Kaikki suolat nenähuuhteluun eivät käy. Lisäksi veden pitää olla kädenlämpöistä ja pitää malttaa odottaa että suola liukenee veteen. Suolan maun ei pitäisi maistua.


    • Anonyymi

      Kas. Juurikin eilen tein inventaarion ja suurpuhdistuksen kylpyhuoneen kaapille. Oli niin sekaista sisältö. Keskihyllyn takanurkasta putkahti esille oranssinen sarvikuono. Muistan sen ostaneeni noin vuosi sitten mutta jostain syystä kannu ja käyttö sitten siirtyi ja unohtui. Tai ei se ollut jostain syystä. Viime vuosi oli kiireinen. Välillä ehtinyt kotona kuin pyörähtää.
      Tuorein flunssa (ehkä kerran vuodessa) oli edellisviikolla. Se läksi niistämällä. Viikon yskäkin loppui eilen kun lisäsin tupakointia, että sain loputkin limat irtoamaan. Tänään kaikki ok.

    • Anonyymi

      Kyseinen kannu onkin varsin sopiva monipuoliseen käyttöön, koska sitä voi myös nenänhuuhtelun lisäksi käyttää aalloppipuolen huuhteluun.

      • Aalloppipuolen?


      • siilivain kirjoitti:

        Aalloppipuolen?

        Eikö aalloppipuoli ole poistoviemäri tai jotain sinne päin.


      • siilivain
        liekko kirjoitti:

        Eikö aalloppipuoli ole poistoviemäri tai jotain sinne päin.

        🤣Aijaa. No en kyllä käyttäisi samaa kannua sekä että. Ja toisaalta nenäkannuun mahtuu vain niin vähän vettä kerallaan et sillä ei saa huuhdeltua kuin aalloppipään ensisentit🤣. Siis Aalloppipään huuhteluun tarvitaan vähintään litran kokoinen kannu.


    • Minulla on olut sarvikuono toistakymmentä vuotta. Ennen käytin usein, nyt vähemmän.
      Olen vähän eri mieltä kosteuttavasta vaikutuksesta, ensin tietysti kosteuttaa, mutta jälkeen päin nenä tulee ehkä kuivemmaksi. Olen laittanut nenään ihan Bepantena tai jotain apteekista saatavaa öljyä jos käytän usein sarvikuonoa.

      • Oiskohan aika uusia kannu jos ollu toistakymmentä vuotta, ihan vaanhygieniasyistö. Mikään ei ole ikuinen.


      • siilivain kirjoitti:

        Oiskohan aika uusia kannu jos ollu toistakymmentä vuotta, ihan vaanhygieniasyistö. Mikään ei ole ikuinen.

        Ja nenähuuhteluhan yksistään ei riitä kosteuttamaan jos on kuivat limakalvot.


      • siilivain kirjoitti:

        Oiskohan aika uusia kannu jos ollu toistakymmentä vuotta, ihan vaanhygieniasyistö. Mikään ei ole ikuinen.

        Minulla on useita kannuja, mökillä ja kylillä. Keitän niitä silloin tällöin, eivät ole kärsineet siitä.


      • liekko kirjoitti:

        Minulla on useita kannuja, mökillä ja kylillä. Keitän niitä silloin tällöin, eivät ole kärsineet siitä.

        Jossain ohjeessa lukee et pitäisi desifioida mikrossa. Jotkut kuuluvat desifioivan joka käytön jälkeen.


      • siilivain kirjoitti:

        Jossain ohjeessa lukee et pitäisi desifioida mikrossa. Jotkut kuuluvat desifioivan joka käytön jälkeen.

        Se on totta että kannun pitää olla puhdas. Muuten vaikutus on päinvastainen mitä n tarkoitus.
        Alkuun ei tullut mökillä sterilisoitua tarpeeksi usein, sain poskiontelontulehduksen. En ole varma johtuiko kannusta, mutta epäilys heräsi. On minulla niitä tulehduksia ollut myös ennen kannun käyttöä. Siksi olen aika tarkka kannun puhtaudesta.


      • Anonyymi

        Tulihan se vastaus, kiitos, tuolla ylempänä kyselin kosteuttaako vai kuivattaako. Eipä sovi nenäkannu minulle kun muutenkin jo hoidan nenän kuivuutta vaseliinillä.


    • Anonyymi

      En käyttäisi. Pelkään että bakterit ja virukset menisi vahingossa aivoihin. Kunnon niistäminen on riittänyt.

      • siilivain

        Öööö mitä tietä?


    • On kyllä oiva väline. Käyttö vaatii hieman harjoittelua mutta toimii. Itse käytän usein koska poskiontelotulehdus on riesa.
      Veden ja suolan määrä on tärkeä. Ei liian sinne eikä tänne vaan just niin kun sanotaan ja tietty vaan oikea suola.

      Se helpottaa aina kun on tukkoinen nenä ja voi käyttää mielin määrin. Niin kuin hyvältä tuntuu,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4101
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      67
      3001
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2117
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1955
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe