Ajelin kuukauden verran nastarenkailla varustetulla autolla ja en voi kuin ihmetellä miksi joku haluaa niitä haluaa käyttää. Täysin järjen vastaista toimintaa rouhia paljasta asvalttia päivästä toiseen. Vitutti joka kerta jo sadan metrin ajon jälkeen.
Kuukausi nastoilla
31
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Nastarenkaat ovatkin ylivoimaiset vain liukkailla keleillä, johon ne onkin tarkoitettu. Suolalla, jota on edelleen kyllä ahkerasti levitelty, on varsinkin tänä talvena saatu suorastaan kesäkelit koko talven ajan. Kesärenkaatkin olisivat riittäneet.
- Anonyymi
Ahaa, eikö pudokkaan tarvinnut koskaan lähteä aamulla jäisille teillä??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa, eikö pudokkaan tarvinnut koskaan lähteä aamulla jäisille teillä??
Minä olen lähtenyt jäisillekkin teille eikä ole haitannut yhtään. Kitkoilla vuodesta - 90.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen lähtenyt jäisillekkin teille eikä ole haitannut yhtään. Kitkoilla vuodesta - 90.
Puhuit kesärenkaista, älä vaihda selitystäsi.
- Anonyymi
Moikka ! taas kerran, aloitit sitten heti aamusta..
- Anonyymi
Ajelin kuukauden verran kitkarenkailla varustetulla autolla ja en voi kuin ihmetellä miksi joku haluaa niitä haluaa käyttää. Täysin järjen vastaista toimintaa rouhia paljasta asvalttia päivästä toiseen. Vitutti joka kerta jo sadan metrin ajon jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen lähtenyt jäisillekkin teille eikä ole haitannut yhtään. Kitkoilla vuodesta - 90.
Minä olen lähtenyt jäisillekkin teille eikä ole haitannut yhtään. Turvallisella Nastarenkaalla vuodesta - 90.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen lähtenyt jäisillekkin teille eikä ole haitannut yhtään. Turvallisella Nastarenkaalla vuodesta - 90.
Minun käy sääliksi kun olet joutunut niin kauan sitä nastaropinaa kuuntelemaan. Eikö kukaan ole puhunut kunnon renkaista että olisit päässyt niistä urajyrsimistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen lähtenyt jäisillekkin teille eikä ole haitannut yhtään. Turvallisella Nastarenkaalla vuodesta - 90.
Olisi mielenkiintoista nähdä se kasa asfalttia, jonka olet nastarenkaillasi jyrsinyt teiden pinnasta. Sitä on tonnikaupalla irronnut mutta olet samalla tietysti työllistänyt asfalttiurakoitsijoita kaikki nämä vuodet. Olet tietysti myös suurella panoksellasi lisännyt autoilijoilta kerättäviä veroja, että kiitos myös siitä.
Olet hyvässä tilanteessa, sillä jyrsittävää asfalttipintaa löytyy edelleen maastamme. Tosin määrärahat tiestön kunnostamiseen on vähissä ja osa asfalttiteistä revitään auki ja muutetaan sorateiksi. Mutta päätiestö on tietysti edelleen ja aina valmiina nastojen rouhimiseen ja uusiin syvempiin uriin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista nähdä se kasa asfalttia, jonka olet nastarenkaillasi jyrsinyt teiden pinnasta. Sitä on tonnikaupalla irronnut mutta olet samalla tietysti työllistänyt asfalttiurakoitsijoita kaikki nämä vuodet. Olet tietysti myös suurella panoksellasi lisännyt autoilijoilta kerättäviä veroja, että kiitos myös siitä.
Olet hyvässä tilanteessa, sillä jyrsittävää asfalttipintaa löytyy edelleen maastamme. Tosin määrärahat tiestön kunnostamiseen on vähissä ja osa asfalttiteistä revitään auki ja muutetaan sorateiksi. Mutta päätiestö on tietysti edelleen ja aina valmiina nastojen rouhimiseen ja uusiin syvempiin uriin.Varmaan nastarenkailla ajaneet ovat kuluttaneet tienpintoja vuosien aikana. Toisaalta nastarenkailla ajaneet ovat maksaneet kaikista tieliikenteeltä kerättävistä veroista 80-85%. Toisin sanoen asfalttipinnan kulutukset on kyllä maksettu moneen kertaan.
Miten mitattaisiin sinun ’kulutuksesi’ suolauksen vahingoista? Siltojen ja muun tieinfran rapautumiset, autojen ruostumiset, pohjavesien pilaantumiset, luonnon saastumiset, asfaltin tikkoutumiset jne. Myös nastojen haittojen lisääminen, koska kemiallisella liukkaudentorjunnalla tiet pidetään märkinä ja sulina, jolloin nastojen kulutusvaikutus on suurinta.
Kitkoilla ajavat maksavat vain 15-20% autoilijoilta kerättävistä veroista. Riittääköhän se edes noin 120.000 tonnin vuosittaisen suolamäärän kylvöön. Ehkä, mutta siitä johtuvien haittojen maksuun ei varmasti. Mitenkähän riittävät asfaltin rikkoutumistenkin korjauksiin. Asfalttiteitä muutetaan sorateiksi, koska asfaltin teräväreunaiser kuopat ja repeämät ovat vaarallisia tielläliikkuville, joten asfaltti revitään pois. Varaa ei ole korjata ja asfaltoida uudelleen, koska kitkailijoiden maksamat veromäärät eivät ole riittäviä siihen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan nastarenkailla ajaneet ovat kuluttaneet tienpintoja vuosien aikana. Toisaalta nastarenkailla ajaneet ovat maksaneet kaikista tieliikenteeltä kerättävistä veroista 80-85%. Toisin sanoen asfalttipinnan kulutukset on kyllä maksettu moneen kertaan.
Miten mitattaisiin sinun ’kulutuksesi’ suolauksen vahingoista? Siltojen ja muun tieinfran rapautumiset, autojen ruostumiset, pohjavesien pilaantumiset, luonnon saastumiset, asfaltin tikkoutumiset jne. Myös nastojen haittojen lisääminen, koska kemiallisella liukkaudentorjunnalla tiet pidetään märkinä ja sulina, jolloin nastojen kulutusvaikutus on suurinta.
Kitkoilla ajavat maksavat vain 15-20% autoilijoilta kerättävistä veroista. Riittääköhän se edes noin 120.000 tonnin vuosittaisen suolamäärän kylvöön. Ehkä, mutta siitä johtuvien haittojen maksuun ei varmasti. Mitenkähän riittävät asfaltin rikkoutumistenkin korjauksiin. Asfalttiteitä muutetaan sorateiksi, koska asfaltin teräväreunaiser kuopat ja repeämät ovat vaarallisia tielläliikkuville, joten asfaltti revitään pois. Varaa ei ole korjata ja asfaltoida uudelleen, koska kitkailijoiden maksamat veromäärät eivät ole riittäviä siihen.Mitä väliä sillä in kuka ne verot maksaa? Eikö olisi kaikkien veronmaksun kannalta hyvä asia, jos veroja ei tarvitsisi nykyisissä määrin käyttää tiestön urien paikkaamiseen? Silloin säästyisi veroja muihin kohteisiin. Muuten, mitä liikenteestä kerättävistä veroista kitkarenkaiden käyttäjät eivät eivät maksa?? Mitä ovat ne nastarenkaiden käyttäjien maksamat verot joihin kitkarenkailla ajavat eivät osallistu?
NSTARENKAIDEN AIHEUTTAMAT VAURIOT JA HAITAT TIESTÖLLE OVAT AINA KITKARENKAITA SUUREMMAT. KATSOI ASIAA JA LASKI SEN MITEN TAHANSA. Tämä on monissa tutkimuksissa todettu. Eli on oikein, että juuri sinäkin maksat aiheuttamistasi tuhoista ja haitoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä sillä in kuka ne verot maksaa? Eikö olisi kaikkien veronmaksun kannalta hyvä asia, jos veroja ei tarvitsisi nykyisissä määrin käyttää tiestön urien paikkaamiseen? Silloin säästyisi veroja muihin kohteisiin. Muuten, mitä liikenteestä kerättävistä veroista kitkarenkaiden käyttäjät eivät eivät maksa?? Mitä ovat ne nastarenkaiden käyttäjien maksamat verot joihin kitkarenkailla ajavat eivät osallistu?
NSTARENKAIDEN AIHEUTTAMAT VAURIOT JA HAITAT TIESTÖLLE OVAT AINA KITKARENKAITA SUUREMMAT. KATSOI ASIAA JA LASKI SEN MITEN TAHANSA. Tämä on monissa tutkimuksissa todettu. Eli on oikein, että juuri sinäkin maksat aiheuttamistasi tuhoista ja haitoista.Tietysti olisi mukavaa, jos verot olisivat pienempiä. Nyt tieliikenteeltä kerätään noin 8-10 kertaa se, mitä tieliikenteen hyväksi palautetaan.
Nastoilla ajaa autoilijoista noin 80-85%, joten he maksavat veroistakin suunnilleen tuon osuuden. Näin yksinkertaista. Nastarenkailla ajavat maksavat kyllä kitkojen vaatiman suolauksen haitoistakin valtaosan. Tosin suolaushaitoista ei juurikaan ole esitetty kustannusarvioita eikä niistä juuri puhutakaan. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö niitä olisi.
Sitä ei kiellä kukaan, etteikö nastarenkaat kuluta asfalttiteitä enemmän kuin kitkat. Jos siis pitäydytään vain ja ainoastaan nastarenkaiden välittömissä kulutuksen aiheuttamissa vaurioissa, tietysti suolaus sinänsä edistää nastarenkaiden kuluttavaa vaikutusta, jos tietysti päästään eroon, jos suolaus lopetetaan eli osa kulutusvaurioista johtuu suolauksesta. Tiestöllä on kyllä muitakin vaurioita kuin kuluminen.
Ja miksi sinun mielestäsi muita haittoja kuin nastarenkaiden aiheuttama kuluminen ei pitäisi mitenkään nostaa esiin, kun tieliikenteen haitoista puhutaan?
Kaikki tiedämme, että tieliukkauden torjunnan keinot käytännössä on vain mekaaninen torjunta eli nastat, hiekoitus, jään ’karhuaminen’ pois tai kemiallinen eli suolaus tai muu kemikaalihoito. Hiekoitus ja jään koneellinen poisto on marginaalinen keino ja hyvin paikkakohtainen, joten jäljelle jää nastat ja suolaus. Siellä missä nastarenkaiden osuus on vähäisin, suolausta harjoitetaan huomattavasti enemmän eli täällä Helsingissä ja uudellamaalla ja eteläisessä Suomessa yleensäkin.
Kumpikin vaurioittaa tienpintoja. Ja erityisesti nuo kemikaalit vahingoittavat vakavasti tienpintojen lisäksi luontoa ja rakennettua ympäristöä ja myös autoja.
Minä ole ajanut kitkoilla jo kolmen viimeisen autoni kanssa, koska asun massiivisen suolauksen alueella eli Helsingissä eikä autonkäyttöni ole pakollista, jos kelit on huonot.
Vaikka ajan kitkoilla, niin se ei estä minua näkemästä järkevästi eri vaihtoehtojen haittoja ja niistä koituvia kustannuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajelin kuukauden verran kitkarenkailla varustetulla autolla ja en voi kuin ihmetellä miksi joku haluaa niitä haluaa käyttää. Täysin järjen vastaista toimintaa rouhia paljasta asvalttia päivästä toiseen. Vitutti joka kerta jo sadan metrin ajon jälkeen.
Mahtoi matka kestää, kun niin harmitti.
- Anonyymi
Olihan taas idioottimainen aloitus.
- Anonyymi
Aloittaja on henkisesti sairas. Terveellä ja normaalilla ihmisellä ei ole jatkuvaa tarvetta aloittaa uusia keskusteluja lähes päivittäin internettiin, ei vaikka jokin asia kovasti päätä kiristäisi. Aloittajan tyhmyydestä puolestaan kertoo se, että se kuvittelee näiden keskustelujen avaustensa jotenkin vähentävän ongelmansa, eli nastarenkaiden käyttäjien määrää. Näinhän ri tietenkään tapahdu, eikä ainakaan sen takia, että joku henkisesti sairas ja ahdistunut nimimerkki purkaa pahaa oloaan keskustelupalstalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja on henkisesti sairas. Terveellä ja normaalilla ihmisellä ei ole jatkuvaa tarvetta aloittaa uusia keskusteluja lähes päivittäin internettiin, ei vaikka jokin asia kovasti päätä kiristäisi. Aloittajan tyhmyydestä puolestaan kertoo se, että se kuvittelee näiden keskustelujen avaustensa jotenkin vähentävän ongelmansa, eli nastarenkaiden käyttäjien määrää. Näinhän ri tietenkään tapahdu, eikä ainakaan sen takia, että joku henkisesti sairas ja ahdistunut nimimerkki purkaa pahaa oloaan keskustelupalstalla.
Juuri näin, mutta näitähän meillä Suomessa, maailman onnellisimmassa maassa riittää.
- Anonyymi
Kitkoilla jo 30 vuotta. Kyllä se varmaan pokkaa vaatii kuluttaa nastoilla teiden pintoja. 50-luvulla ajettiin kesät talvet kesärenkailla, mutta silloin vielä osattiin ajaa olosuhteiden mukaan.
- Anonyymi
Joo mutta. Paljonko 50-luvulla oli päällystettyjä teitä?
- Anonyymi
Osattiinko? Ainakin onnettomuudet ja liikennekuolemat olivat moninkertaisia suhteessa liikennemääriin.
Vielä 1970-luvun alussa liikenteessä kuoli yli viisinkertaisesti nykyisiin määriin verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osattiinko? Ainakin onnettomuudet ja liikennekuolemat olivat moninkertaisia suhteessa liikennemääriin.
Vielä 1970-luvun alussa liikenteessä kuoli yli viisinkertaisesti nykyisiin määriin verrattuna.Ja autoja liikenteessä monta kertaa vähemmän kuin nykyään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja autoja liikenteessä monta kertaa vähemmän kuin nykyään.
Jos kaikista nykyisistä autoista poistettaisiin : turvavyöt, ABS, "turvalyttääntyvät rakenteet", erinäiset "avustimet" yms. Millaiseksi luulisit tilastojen muuttuvan. Sinusta ei varmaan miksikään, vain nykyään ihminen osaa ajaa autoa, ennen ei osattu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kaikista nykyisistä autoista poistettaisiin : turvavyöt, ABS, "turvalyttääntyvät rakenteet", erinäiset "avustimet" yms. Millaiseksi luulisit tilastojen muuttuvan. Sinusta ei varmaan miksikään, vain nykyään ihminen osaa ajaa autoa, ennen ei osattu.
" Millaiseksi luulisit tilastojen muuttuvan. Sinusta ei varmaan miksikään, vain nykyään ihminen osaa ajaa autoa, ennen ei osattu."
Miten ihmeestä tuollaisen kuvitelman mahdoit yllä olevasta kommentista itsellesi kehittää? Sisälukutaito ei taida olla parasta osaamisaluettasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Millaiseksi luulisit tilastojen muuttuvan. Sinusta ei varmaan miksikään, vain nykyään ihminen osaa ajaa autoa, ennen ei osattu."
Miten ihmeestä tuollaisen kuvitelman mahdoit yllä olevasta kommentista itsellesi kehittää? Sisälukutaito ei taida olla parasta osaamisaluettasi.Kun kerran verrattiin eri vuosikymmenten onnettomuuksissa kuolleiden määriä, voi niihin määrien eroihin olla syitäkin, esim. autokannan laadussa/turvallisuudessa. Oma lukunsa on siinäkin, ettei 1970-luvullakaan ollut kännyköitä, joilla olisi hälytetty apua onnettomuuspaikoille, jolloin hoitoon pääsy viivästyi, lisäksi 50/60/70- luvuilla ajettiin myös enemmän maistissa suhteessa nykyaikaan, kun kiinnijäämisen riskiä ei juurikaan ollut.(Rangaistukset olivat kyllä kovia, jos kiinni jäi).
- Anonyymi
Minua haittaa nastojen rapina vaikka minulla on kitkat, joilla jo ajanut 20 vuotta pääkaupungin alueella sekä muutamat talvireissut maakuntiin 400-500 km:n päähän. Rapina kun voi kuulua viereisen auton nastarenkaista autoni sisään. Joillakin on todella äänekkäät renkaat. Mitenkähän heillä kuuluu auton sisälle se rapina? Ehkä ovat peltikorvia jos melulla ei ole väliä.
- Anonyymi
Minua haittaa kitkojen rapina vaikka minulla on kitkat, joilla jo ajanut 2 vuotta pääkaupungin alueella sekä muutamat talvireissut maakuntiin 400-500 km:n päähän. Rapinaa kun kuuluu vaikka muita autoja ei ole lähelläkään. Joillakin on todella äänekkäät kitkarenkaat. Mitenkähän heillä kuuluu auton sisälle se rapina? Ehkä ovat peltikorvia jos melulla ei ole väliä.
- Anonyymi
Nastarenkaita ei päällystetyillä teillä tarvitse ja enemmän haittaa yhteiskunnalla.
- Anonyymi
Tulisi hienoja lakeja.. "Ken autollansa päällystetyillä teillä ajaa, ei renkaissa saa olla nastoja, hän joka ajaa päällystämättömällä tiellä käyttäköön sellaisia renkaita kuin haluaa..." Olisi poliisilla kyllä valvomista.
- Anonyymi
Minua taas huolestuttaa etupäässä nämä henkisesti, ja ruumiillisesti sairaat yhä enevässä määrin lisääntyvat yksilöt, joilla ei ole mitää tajua elämästä. Kuka heidät tulevaisuudessa muka elättää?...
- Anonyymi
Olet huolestunut muiden terveydestä?? Eniten sinun kannattaisi miettiä omaa henkistä terveyttä! Kirjoituksistasi päätellen se on pahasti sairas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet huolestunut muiden terveydestä?? Eniten sinun kannattaisi miettiä omaa henkistä terveyttä! Kirjoituksistasi päätellen se on pahasti sairas.
Mietippä vaan omaa mielenterveyttäsi. Siinä on se elämän mittainen urakka sinulle...
- Anonyymi
Lektro se mennä tuo viisi ja se on siinä niin että päivä sekä aito jämä kitka. Mutta kita mennä tänään ilta vähän mutta ei sittenkään. Siitä tuli eilen korte ja päivä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051706
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.801325- 921220
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras31216- 1431193
- 221086
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5861075Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum121035Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih6986Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida11884