Volvon KAD 300

Anonyymi

Onko kyseisellä moottorimallilla joitain erityisiä heikkoja kohtia? Kone ja vene 2005 ja ajettu rapiat 500 h. Perävetolaitteella ja veneen paino 3000 kiloa.

Nähdäkseni aika normi paketti. Olen nähnyt saman venemallin 200 heppaisella, joka jo tuntuu olevan aika pieni.

Onko KAD 300 (285 hp) heikkoja kohtia?

15

1708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa etsiä se toinen ketju tästä samasta moottorista, joka on tässä ollut aktiivinen. mikä vetolaite? millaiset huippukierrokset?
      sähköinen EDC on, onko lisätty boksia koneeseen?

    • Anonyymi

      Omalla vm. 2003 on ajettu 1180h, vetolaite vaihdettu dp-g 1000h kohdalla mikä on kai aika yleistä, täysin liukuvassa noin 4000kg veneessä. Ei savuta, lähtee hienosti käyntiin ja kaikinpuolin toimii muutenkin hyvin, tosin vasta yhden kauden omassa omistuksessani.

    • Anonyymi

      Aloitin tämän ketjun. Ei oikein tunnu haulla löytyvän se aikaisempi ketju. Jos joku voisi linkin laittaa, olisi erittäin arvostettua.

      • Anonyymi

        KUULES LAISKURI, KATSO 3 SIVULTA, VOI VITTU!


    • Anonyymi

      NOISSA on usein jätetty ventiilisäädöt tekemättä, kun on Ruotsalaisen insinöörin taidon näyte. Purat kaikki polttoaine putket, irrotat suodattimet jalkoineen ennen, kujn mahdollista avata kopat vettiilien päältä ja kaiken kukkuraksi pitäisi säätää 200 tunnin välein.

      KAD 44 on parempi väänöltää vaikka 20hv vähemmän tehoa, kummatkin ovat perus koneiltaan hyväksi havaittuja, ja peruskorjattavissa helposti esim sylinterita putket vs uudemmat D4 jotka ovat kertakäyttö koneita.

      Lämpöjen suhteen molemmat ovat tarkkoja, koska kirkeasti viritettyjä, lähinnä tarkoitan, ettö lämmönvaihtimia kannattaas äännöllisesti huuhdella.

      Hyvin huollettuna tiedän koneilla savutettu yli 5000 tuntia ilman murheita, jotkut pelkäävät noitakompressoreita, mutta ne on suunniteltu kestämään isoja tunteja...

    • Anonyymi

      Tuhannen tunnin paikkeilla alkoi pukkaamaan sinistä savua ja todettiin kolmospytystä öljyrengas poikki. Myös kakkospytyssä ja männässä oli sen näköistä jälkeä kuin olisi leikannut kiinni jossain vaiheessa. Oli kallis remontti. Silti edelleen pöläyttää sinistä käynnistettäessä. Tekisi mieli pudottaa yli laidan koko kone mutta ehkäpä laitan jonkun toisen riesaksi.

      • Anonyymi

        Mitäköhän tuolle on joskus käynyt, yleisesti hyvä koben ja kompura pitää savut poissa käynnistäessä.

        Olisko ollut huollon laiminlyöntiä jäähdytys puolella ja käynyt kuumana kovassa rääkissä? Useat veneilijät / huolto firmat eivät tajua miten tärkeää on tuo jähdytys korkeasti vutitetyssä koneessa, nesteitä ei vaihdeta ja litkut muuttuu happamiksi ja eivät siirrä suunnitellusti lämpöä vaihtimessa. Lisäksi nuo vaihtimet tulisi välillä avata ja putsata, jotta neste kiertäisi optimaalisesti.

        Voi myös olla, että ajettu ylisuurella potkurilla, tai jurnuteltu ilman kompresoria (joillakin kytkin jolla saa kompuran pois) ja alkanut keräämään karstaa renkaisiin ja siitä sitten hirttänyt kiknni ja napsahtanu pokkki tuo rengas.

        Ylisuusri potkuri = ei saavuta tehtaan määräämää koneen kierros aluetta muistaakseni 3600-3900 ja mielummin tuonne yläpäähän täydellä kaasulla vene matkapainoisena.

        Tässä muutama ajatus, syistä koneesi vaurioihin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäköhän tuolle on joskus käynyt, yleisesti hyvä koben ja kompura pitää savut poissa käynnistäessä.

        Olisko ollut huollon laiminlyöntiä jäähdytys puolella ja käynyt kuumana kovassa rääkissä? Useat veneilijät / huolto firmat eivät tajua miten tärkeää on tuo jähdytys korkeasti vutitetyssä koneessa, nesteitä ei vaihdeta ja litkut muuttuu happamiksi ja eivät siirrä suunnitellusti lämpöä vaihtimessa. Lisäksi nuo vaihtimet tulisi välillä avata ja putsata, jotta neste kiertäisi optimaalisesti.

        Voi myös olla, että ajettu ylisuurella potkurilla, tai jurnuteltu ilman kompresoria (joillakin kytkin jolla saa kompuran pois) ja alkanut keräämään karstaa renkaisiin ja siitä sitten hirttänyt kiknni ja napsahtanu pokkki tuo rengas.

        Ylisuusri potkuri = ei saavuta tehtaan määräämää koneen kierros aluetta muistaakseni 3600-3900 ja mielummin tuonne yläpäähän täydellä kaasulla vene matkapainoisena.

        Tässä muutama ajatus, syistä koneesi vaurioihin

        "tai jurnuteltu ilman kompresoria (joillakin kytkin jolla saa kompuran pois) ja alkanut keräämään karstaa renkaisiin ja siitä sitten hirttänyt kiknni ja napsahtanu pokkki tuo rengas."

        meinaatko, että moottorit ilman kompressoria ja n. 2000 rpm kun on ajeltu niin tulee kyseinen vaurio?
        mahtaako näitä EDC koneita edes saada kunnolla pelaamaan siten, että kompressori on pois kytketty katkaisijalla?


      • Anonyymi
        SRD kirjoitti:

        "tai jurnuteltu ilman kompresoria (joillakin kytkin jolla saa kompuran pois) ja alkanut keräämään karstaa renkaisiin ja siitä sitten hirttänyt kiknni ja napsahtanu pokkki tuo rengas."

        meinaatko, että moottorit ilman kompressoria ja n. 2000 rpm kun on ajeltu niin tulee kyseinen vaurio?
        mahtaako näitä EDC koneita edes saada kunnolla pelaamaan siten, että kompressori on pois kytketty katkaisijalla?

        Juuri näin, varsinainen turbo ei vielä jaksa paineita nostaa 2000 kieroksella, kompressori tajoaa hyvät paineet heti, kun käynnistyy noin 1600 kierroksella ja näin karstaa ei ala kertymään männärenkaisiin ja öljy renkaaseen. Jos noihin alkanut jertyä töhkää, ei ne välttämättä pala pois vaikka välillä luukuttaisit reippaammin ja jos ylikoko potkurit, niin kone käy koko ajan kaikklla kieroksilla ei optimaalisesti ja saat ennenaikaisen tuhon koneeseen.

        Vaikka kone on edc ja säätää polttoainetta, niin se on suunniteltu myös saamaan ilmaa reilusti, jotta palamistapahtuma olisi puhdas, on todella lyhytnäköisen tyhmää kytkeä kompressori pois käytöstä, sillä se on tuon koneen parasta trkniikka ja tuolla kompuralla voi kyllä ajaavaikka koko aika, huoltokin öljy vaihto 500 tunnin välein ja hihnatkin kestävät hyvin.

        Jos tuo äänihaittaa, niin silloin eristämään kone huonetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, varsinainen turbo ei vielä jaksa paineita nostaa 2000 kieroksella, kompressori tajoaa hyvät paineet heti, kun käynnistyy noin 1600 kierroksella ja näin karstaa ei ala kertymään männärenkaisiin ja öljy renkaaseen. Jos noihin alkanut jertyä töhkää, ei ne välttämättä pala pois vaikka välillä luukuttaisit reippaammin ja jos ylikoko potkurit, niin kone käy koko ajan kaikklla kieroksilla ei optimaalisesti ja saat ennenaikaisen tuhon koneeseen.

        Vaikka kone on edc ja säätää polttoainetta, niin se on suunniteltu myös saamaan ilmaa reilusti, jotta palamistapahtuma olisi puhdas, on todella lyhytnäköisen tyhmää kytkeä kompressori pois käytöstä, sillä se on tuon koneen parasta trkniikka ja tuolla kompuralla voi kyllä ajaavaikka koko aika, huoltokin öljy vaihto 500 tunnin välein ja hihnatkin kestävät hyvin.

        Jos tuo äänihaittaa, niin silloin eristämään kone huonetta.

        Jäi vielä kirjoittamatta tuosta savusta, jos kaikkikoneessa kunnossa voi suuttimissa olla jotain karstaa/bio mössöä ja suikutus kuvio ei kunnossa. Kokeile seuraavaksi laittaa polttoaineen joukkoon Starbriten diesel lisäainetta tupla-annosteluna, eli kun tankissasi 500l niin pullolline tankkiin, ja sitten ajelet tankin vähiin, tuo litku puhdistaa koko polttoaine linjan ja suuttimet.

        Jos vielä savuttaa, niin ensi talvena suutin huolto autta asiassa, mutta tosiaankin voi olla karstaa suutinten kärjissä ja siksi savutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi vielä kirjoittamatta tuosta savusta, jos kaikkikoneessa kunnossa voi suuttimissa olla jotain karstaa/bio mössöä ja suikutus kuvio ei kunnossa. Kokeile seuraavaksi laittaa polttoaineen joukkoon Starbriten diesel lisäainetta tupla-annosteluna, eli kun tankissasi 500l niin pullolline tankkiin, ja sitten ajelet tankin vähiin, tuo litku puhdistaa koko polttoaine linjan ja suuttimet.

        Jos vielä savuttaa, niin ensi talvena suutin huolto autta asiassa, mutta tosiaankin voi olla karstaa suutinten kärjissä ja siksi savutta.

        Poistettu linkki, mutta tarkoitin 250ml startronea saa vaikka motonetista, jos tankit ovat pienemmät, niin laske seos sinulle sopivaksi.

        Outo tyyppi, kun poistaa posteja jossa teknistä neuvontaa, kyllä täällä palstalla vastailee oikein kauppiaskin, vai onko kyse vain linkeistä?


    • sorry kirjoitin näköjään epäselvästi, tarkoitin moottoria ilman kompessoria kokonaan, eli vaikka AD41 ja meinaatko,että tuolla kierrosalueella se menee karstaan?
      eiköhän syöttö ja ahto mene samaa tahtia VE pumpussa...

      • Anonyymi

        Ainoastaan commonrail koneilla voidaan ajaa matalaa kuormaa ilman karsta ongelmaa pitkiäkin aikoja, olen käynyt asiasta keskustelua Cummins qsb 5,9/6,7/ koneen osalta tehtaan kanssa ja kaikki kierrokset 800 ovat ok ajaa 24/7 ja uskon muidenkin valmistajien koneet toimivat samoin.

        Kyllä nämä vanhankoulun mukaan lukien kad/kamd koneet on tarkoitettu ajettavaksi kuormalla jotta lämmöt ja palotapahtumat olisivat optimaalisemmat ja kone ei karstoitu, sylinterit eivät kiillottuisi. AD40-41 toimivat hieman paremmin matalammilla kierroksilla, sillä niissä on isompi turbo, joka nostaa ahtopaineita ja palaminen parempaa , kuin kad/kamd koneissa jossa kompressori suunniteltu 1600-2800 kierros alueelle parantamaan paloa sylintereissä.

        Ad koneessa olisi hyvä olla ahtopaine mittari ja siitä voi seurata esim 0,5 paineella on varmasti jo turvallisilla alueilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan commonrail koneilla voidaan ajaa matalaa kuormaa ilman karsta ongelmaa pitkiäkin aikoja, olen käynyt asiasta keskustelua Cummins qsb 5,9/6,7/ koneen osalta tehtaan kanssa ja kaikki kierrokset 800 ovat ok ajaa 24/7 ja uskon muidenkin valmistajien koneet toimivat samoin.

        Kyllä nämä vanhankoulun mukaan lukien kad/kamd koneet on tarkoitettu ajettavaksi kuormalla jotta lämmöt ja palotapahtumat olisivat optimaalisemmat ja kone ei karstoitu, sylinterit eivät kiillottuisi. AD40-41 toimivat hieman paremmin matalammilla kierroksilla, sillä niissä on isompi turbo, joka nostaa ahtopaineita ja palaminen parempaa , kuin kad/kamd koneissa jossa kompressori suunniteltu 1600-2800 kierros alueelle parantamaan paloa sylintereissä.

        Ad koneessa olisi hyvä olla ahtopaine mittari ja siitä voi seurata esim 0,5 paineella on varmasti jo turvallisilla alueilla.

        kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan commonrail koneilla voidaan ajaa matalaa kuormaa ilman karsta ongelmaa pitkiäkin aikoja, olen käynyt asiasta keskustelua Cummins qsb 5,9/6,7/ koneen osalta tehtaan kanssa ja kaikki kierrokset 800 ovat ok ajaa 24/7 ja uskon muidenkin valmistajien koneet toimivat samoin.

        Kyllä nämä vanhankoulun mukaan lukien kad/kamd koneet on tarkoitettu ajettavaksi kuormalla jotta lämmöt ja palotapahtumat olisivat optimaalisemmat ja kone ei karstoitu, sylinterit eivät kiillottuisi. AD40-41 toimivat hieman paremmin matalammilla kierroksilla, sillä niissä on isompi turbo, joka nostaa ahtopaineita ja palaminen parempaa , kuin kad/kamd koneissa jossa kompressori suunniteltu 1600-2800 kierros alueelle parantamaan paloa sylintereissä.

        Ad koneessa olisi hyvä olla ahtopaine mittari ja siitä voi seurata esim 0,5 paineella on varmasti jo turvallisilla alueilla.

        kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3276
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe