Onko kyseisellä moottorimallilla joitain erityisiä heikkoja kohtia? Kone ja vene 2005 ja ajettu rapiat 500 h. Perävetolaitteella ja veneen paino 3000 kiloa.
Nähdäkseni aika normi paketti. Olen nähnyt saman venemallin 200 heppaisella, joka jo tuntuu olevan aika pieni.
Onko KAD 300 (285 hp) heikkoja kohtia?
Volvon KAD 300
15
1681
Vastaukset
kannattaa etsiä se toinen ketju tästä samasta moottorista, joka on tässä ollut aktiivinen. mikä vetolaite? millaiset huippukierrokset?
sähköinen EDC on, onko lisätty boksia koneeseen?- Anonyymi
Omalla vm. 2003 on ajettu 1180h, vetolaite vaihdettu dp-g 1000h kohdalla mikä on kai aika yleistä, täysin liukuvassa noin 4000kg veneessä. Ei savuta, lähtee hienosti käyntiin ja kaikinpuolin toimii muutenkin hyvin, tosin vasta yhden kauden omassa omistuksessani.
- Anonyymi
Aloitin tämän ketjun. Ei oikein tunnu haulla löytyvän se aikaisempi ketju. Jos joku voisi linkin laittaa, olisi erittäin arvostettua.
- Anonyymi
KUULES LAISKURI, KATSO 3 SIVULTA, VOI VITTU!
- Anonyymi
NOISSA on usein jätetty ventiilisäädöt tekemättä, kun on Ruotsalaisen insinöörin taidon näyte. Purat kaikki polttoaine putket, irrotat suodattimet jalkoineen ennen, kujn mahdollista avata kopat vettiilien päältä ja kaiken kukkuraksi pitäisi säätää 200 tunnin välein.
KAD 44 on parempi väänöltää vaikka 20hv vähemmän tehoa, kummatkin ovat perus koneiltaan hyväksi havaittuja, ja peruskorjattavissa helposti esim sylinterita putket vs uudemmat D4 jotka ovat kertakäyttö koneita.
Lämpöjen suhteen molemmat ovat tarkkoja, koska kirkeasti viritettyjä, lähinnä tarkoitan, ettö lämmönvaihtimia kannattaas äännöllisesti huuhdella.
Hyvin huollettuna tiedän koneilla savutettu yli 5000 tuntia ilman murheita, jotkut pelkäävät noitakompressoreita, mutta ne on suunniteltu kestämään isoja tunteja... - Anonyymi
Tuhannen tunnin paikkeilla alkoi pukkaamaan sinistä savua ja todettiin kolmospytystä öljyrengas poikki. Myös kakkospytyssä ja männässä oli sen näköistä jälkeä kuin olisi leikannut kiinni jossain vaiheessa. Oli kallis remontti. Silti edelleen pöläyttää sinistä käynnistettäessä. Tekisi mieli pudottaa yli laidan koko kone mutta ehkäpä laitan jonkun toisen riesaksi.
- Anonyymi
Mitäköhän tuolle on joskus käynyt, yleisesti hyvä koben ja kompura pitää savut poissa käynnistäessä.
Olisko ollut huollon laiminlyöntiä jäähdytys puolella ja käynyt kuumana kovassa rääkissä? Useat veneilijät / huolto firmat eivät tajua miten tärkeää on tuo jähdytys korkeasti vutitetyssä koneessa, nesteitä ei vaihdeta ja litkut muuttuu happamiksi ja eivät siirrä suunnitellusti lämpöä vaihtimessa. Lisäksi nuo vaihtimet tulisi välillä avata ja putsata, jotta neste kiertäisi optimaalisesti.
Voi myös olla, että ajettu ylisuurella potkurilla, tai jurnuteltu ilman kompresoria (joillakin kytkin jolla saa kompuran pois) ja alkanut keräämään karstaa renkaisiin ja siitä sitten hirttänyt kiknni ja napsahtanu pokkki tuo rengas.
Ylisuusri potkuri = ei saavuta tehtaan määräämää koneen kierros aluetta muistaakseni 3600-3900 ja mielummin tuonne yläpäähän täydellä kaasulla vene matkapainoisena.
Tässä muutama ajatus, syistä koneesi vaurioihin Anonyymi kirjoitti:
Mitäköhän tuolle on joskus käynyt, yleisesti hyvä koben ja kompura pitää savut poissa käynnistäessä.
Olisko ollut huollon laiminlyöntiä jäähdytys puolella ja käynyt kuumana kovassa rääkissä? Useat veneilijät / huolto firmat eivät tajua miten tärkeää on tuo jähdytys korkeasti vutitetyssä koneessa, nesteitä ei vaihdeta ja litkut muuttuu happamiksi ja eivät siirrä suunnitellusti lämpöä vaihtimessa. Lisäksi nuo vaihtimet tulisi välillä avata ja putsata, jotta neste kiertäisi optimaalisesti.
Voi myös olla, että ajettu ylisuurella potkurilla, tai jurnuteltu ilman kompresoria (joillakin kytkin jolla saa kompuran pois) ja alkanut keräämään karstaa renkaisiin ja siitä sitten hirttänyt kiknni ja napsahtanu pokkki tuo rengas.
Ylisuusri potkuri = ei saavuta tehtaan määräämää koneen kierros aluetta muistaakseni 3600-3900 ja mielummin tuonne yläpäähän täydellä kaasulla vene matkapainoisena.
Tässä muutama ajatus, syistä koneesi vaurioihin"tai jurnuteltu ilman kompresoria (joillakin kytkin jolla saa kompuran pois) ja alkanut keräämään karstaa renkaisiin ja siitä sitten hirttänyt kiknni ja napsahtanu pokkki tuo rengas."
meinaatko, että moottorit ilman kompressoria ja n. 2000 rpm kun on ajeltu niin tulee kyseinen vaurio?
mahtaako näitä EDC koneita edes saada kunnolla pelaamaan siten, että kompressori on pois kytketty katkaisijalla?- Anonyymi
SRD kirjoitti:
"tai jurnuteltu ilman kompresoria (joillakin kytkin jolla saa kompuran pois) ja alkanut keräämään karstaa renkaisiin ja siitä sitten hirttänyt kiknni ja napsahtanu pokkki tuo rengas."
meinaatko, että moottorit ilman kompressoria ja n. 2000 rpm kun on ajeltu niin tulee kyseinen vaurio?
mahtaako näitä EDC koneita edes saada kunnolla pelaamaan siten, että kompressori on pois kytketty katkaisijalla?Juuri näin, varsinainen turbo ei vielä jaksa paineita nostaa 2000 kieroksella, kompressori tajoaa hyvät paineet heti, kun käynnistyy noin 1600 kierroksella ja näin karstaa ei ala kertymään männärenkaisiin ja öljy renkaaseen. Jos noihin alkanut jertyä töhkää, ei ne välttämättä pala pois vaikka välillä luukuttaisit reippaammin ja jos ylikoko potkurit, niin kone käy koko ajan kaikklla kieroksilla ei optimaalisesti ja saat ennenaikaisen tuhon koneeseen.
Vaikka kone on edc ja säätää polttoainetta, niin se on suunniteltu myös saamaan ilmaa reilusti, jotta palamistapahtuma olisi puhdas, on todella lyhytnäköisen tyhmää kytkeä kompressori pois käytöstä, sillä se on tuon koneen parasta trkniikka ja tuolla kompuralla voi kyllä ajaavaikka koko aika, huoltokin öljy vaihto 500 tunnin välein ja hihnatkin kestävät hyvin.
Jos tuo äänihaittaa, niin silloin eristämään kone huonetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin, varsinainen turbo ei vielä jaksa paineita nostaa 2000 kieroksella, kompressori tajoaa hyvät paineet heti, kun käynnistyy noin 1600 kierroksella ja näin karstaa ei ala kertymään männärenkaisiin ja öljy renkaaseen. Jos noihin alkanut jertyä töhkää, ei ne välttämättä pala pois vaikka välillä luukuttaisit reippaammin ja jos ylikoko potkurit, niin kone käy koko ajan kaikklla kieroksilla ei optimaalisesti ja saat ennenaikaisen tuhon koneeseen.
Vaikka kone on edc ja säätää polttoainetta, niin se on suunniteltu myös saamaan ilmaa reilusti, jotta palamistapahtuma olisi puhdas, on todella lyhytnäköisen tyhmää kytkeä kompressori pois käytöstä, sillä se on tuon koneen parasta trkniikka ja tuolla kompuralla voi kyllä ajaavaikka koko aika, huoltokin öljy vaihto 500 tunnin välein ja hihnatkin kestävät hyvin.
Jos tuo äänihaittaa, niin silloin eristämään kone huonetta.Jäi vielä kirjoittamatta tuosta savusta, jos kaikkikoneessa kunnossa voi suuttimissa olla jotain karstaa/bio mössöä ja suikutus kuvio ei kunnossa. Kokeile seuraavaksi laittaa polttoaineen joukkoon Starbriten diesel lisäainetta tupla-annosteluna, eli kun tankissasi 500l niin pullolline tankkiin, ja sitten ajelet tankin vähiin, tuo litku puhdistaa koko polttoaine linjan ja suuttimet.
Jos vielä savuttaa, niin ensi talvena suutin huolto autta asiassa, mutta tosiaankin voi olla karstaa suutinten kärjissä ja siksi savutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäi vielä kirjoittamatta tuosta savusta, jos kaikkikoneessa kunnossa voi suuttimissa olla jotain karstaa/bio mössöä ja suikutus kuvio ei kunnossa. Kokeile seuraavaksi laittaa polttoaineen joukkoon Starbriten diesel lisäainetta tupla-annosteluna, eli kun tankissasi 500l niin pullolline tankkiin, ja sitten ajelet tankin vähiin, tuo litku puhdistaa koko polttoaine linjan ja suuttimet.
Jos vielä savuttaa, niin ensi talvena suutin huolto autta asiassa, mutta tosiaankin voi olla karstaa suutinten kärjissä ja siksi savutta.Poistettu linkki, mutta tarkoitin 250ml startronea saa vaikka motonetista, jos tankit ovat pienemmät, niin laske seos sinulle sopivaksi.
Outo tyyppi, kun poistaa posteja jossa teknistä neuvontaa, kyllä täällä palstalla vastailee oikein kauppiaskin, vai onko kyse vain linkeistä?
sorry kirjoitin näköjään epäselvästi, tarkoitin moottoria ilman kompessoria kokonaan, eli vaikka AD41 ja meinaatko,että tuolla kierrosalueella se menee karstaan?
eiköhän syöttö ja ahto mene samaa tahtia VE pumpussa...- Anonyymi
Ainoastaan commonrail koneilla voidaan ajaa matalaa kuormaa ilman karsta ongelmaa pitkiäkin aikoja, olen käynyt asiasta keskustelua Cummins qsb 5,9/6,7/ koneen osalta tehtaan kanssa ja kaikki kierrokset 800 ovat ok ajaa 24/7 ja uskon muidenkin valmistajien koneet toimivat samoin.
Kyllä nämä vanhankoulun mukaan lukien kad/kamd koneet on tarkoitettu ajettavaksi kuormalla jotta lämmöt ja palotapahtumat olisivat optimaalisemmat ja kone ei karstoitu, sylinterit eivät kiillottuisi. AD40-41 toimivat hieman paremmin matalammilla kierroksilla, sillä niissä on isompi turbo, joka nostaa ahtopaineita ja palaminen parempaa , kuin kad/kamd koneissa jossa kompressori suunniteltu 1600-2800 kierros alueelle parantamaan paloa sylintereissä.
Ad koneessa olisi hyvä olla ahtopaine mittari ja siitä voi seurata esim 0,5 paineella on varmasti jo turvallisilla alueilla. Anonyymi kirjoitti:
Ainoastaan commonrail koneilla voidaan ajaa matalaa kuormaa ilman karsta ongelmaa pitkiäkin aikoja, olen käynyt asiasta keskustelua Cummins qsb 5,9/6,7/ koneen osalta tehtaan kanssa ja kaikki kierrokset 800 ovat ok ajaa 24/7 ja uskon muidenkin valmistajien koneet toimivat samoin.
Kyllä nämä vanhankoulun mukaan lukien kad/kamd koneet on tarkoitettu ajettavaksi kuormalla jotta lämmöt ja palotapahtumat olisivat optimaalisemmat ja kone ei karstoitu, sylinterit eivät kiillottuisi. AD40-41 toimivat hieman paremmin matalammilla kierroksilla, sillä niissä on isompi turbo, joka nostaa ahtopaineita ja palaminen parempaa , kuin kad/kamd koneissa jossa kompressori suunniteltu 1600-2800 kierros alueelle parantamaan paloa sylintereissä.
Ad koneessa olisi hyvä olla ahtopaine mittari ja siitä voi seurata esim 0,5 paineella on varmasti jo turvallisilla alueilla.kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta.
Anonyymi kirjoitti:
Ainoastaan commonrail koneilla voidaan ajaa matalaa kuormaa ilman karsta ongelmaa pitkiäkin aikoja, olen käynyt asiasta keskustelua Cummins qsb 5,9/6,7/ koneen osalta tehtaan kanssa ja kaikki kierrokset 800 ovat ok ajaa 24/7 ja uskon muidenkin valmistajien koneet toimivat samoin.
Kyllä nämä vanhankoulun mukaan lukien kad/kamd koneet on tarkoitettu ajettavaksi kuormalla jotta lämmöt ja palotapahtumat olisivat optimaalisemmat ja kone ei karstoitu, sylinterit eivät kiillottuisi. AD40-41 toimivat hieman paremmin matalammilla kierroksilla, sillä niissä on isompi turbo, joka nostaa ahtopaineita ja palaminen parempaa , kuin kad/kamd koneissa jossa kompressori suunniteltu 1600-2800 kierros alueelle parantamaan paloa sylintereissä.
Ad koneessa olisi hyvä olla ahtopaine mittari ja siitä voi seurata esim 0,5 paineella on varmasti jo turvallisilla alueilla.kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi862331Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182267Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191788- 1051477
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663911440Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63953
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903