Autossa katkesi vasen etujousi.
Hain hävittämöltä uudet, mutta värikoodi on punainen ja entinen on keltainen.
Voinko nyt vaihtaa vain katkenneen jousen vai täytyykö vaihtaa molemmat?
Onko jossain kerrottu värikoodien merkitys?
Nimim: Pösötin
406 jousten värikoodit
9
364
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä vähän yleistietoa vanhempien pösöjen jousien värien merkityksistä.
Aikoinaan (1970 -80 ) kun vaihdettiin pensamoottorin tilalle diesel, oli maalimerkinnät muutoskatsastuksessa suurikin merkitys.
Jouset tuli vaihtaa diesel mallisiin ja värikoodi kertoi sen.
Diesel-moottori laitteineen oli raskaampi kuin bensiini-kone varusteineen. Eli vaati jämäkämmät jouset.
Tehtaalla merkattiin värikoodeilla jouset eri varustelutason autoille. Näin tuli oikeat jouset paikoilleen.
Näin uskoisin sen olevan edelleenkin.
Aikoinaan oli dieselin värikoodi sininen-punainen.
Valtuutettu huolto kertoo varmaan mielellään tarkemmin. Saavat helposti Service-boxin kautta selvitettyä jos vain asiakaspalveluintoa riittää. - Anonyymi
Nyt on remppa hyvällä ja luotettavalla pohjalla.
- Anonyymi
Kovasti suosittelisin laittamaan oikean värikoodin jouset autoon, ja vähintäänkin samanlaiset kummallekin puolelle jos värikoodi ei olisikaan oikea.
Noita kun sitten vaihtelet niin sulla menee se yläkääntölaakeri myös uusiksi, kannattaa hankkia se/ne etukäteen jo valmiiksi.- Anonyymi
Vielä lisäys edelliseen. Peugeotin service boxista pitäisi löytyä alustanumeron perusteella osanumero (värikoodi) mitkä jouset autoosi kuuluu. Noita värikoodimerkkejä pitäisi olla siinä jousessa kaksi tai kolme, eli pelkkä punainen tai keltainen ei ole mahdollinen.
Jos service boxin käyttö ei onnistu sinulta niin käy merkkiliikkeessä kysymässä josko he jaksaisivat vaivautua katsomaan.
Sitten vaan varaosanumerolla etsit oikeat tarvikejouset, ne ja yläkääntölaakerit kustantaa yhteensä 200 euroa.
Tai sitten jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin laitat sen jousen paikalleen minkä hait ja toivot ettei auto kulje pahasti kalleellaan.
Minä olen nyt 12 vuotta ajellut 406:lla mutta vielä ei ole jousia mennyt poikki, sitä odotellessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä lisäys edelliseen. Peugeotin service boxista pitäisi löytyä alustanumeron perusteella osanumero (värikoodi) mitkä jouset autoosi kuuluu. Noita värikoodimerkkejä pitäisi olla siinä jousessa kaksi tai kolme, eli pelkkä punainen tai keltainen ei ole mahdollinen.
Jos service boxin käyttö ei onnistu sinulta niin käy merkkiliikkeessä kysymässä josko he jaksaisivat vaivautua katsomaan.
Sitten vaan varaosanumerolla etsit oikeat tarvikejouset, ne ja yläkääntölaakerit kustantaa yhteensä 200 euroa.
Tai sitten jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin laitat sen jousen paikalleen minkä hait ja toivot ettei auto kulje pahasti kalleellaan.
Minä olen nyt 12 vuotta ajellut 406:lla mutta vielä ei ole jousia mennyt poikki, sitä odotellessa.Alkuperäisissä on kaksi keltaista ja uusissa käytetyissä kaksi punaista täppää.
Minibudjetista on kyse.
Itse mietin tuota kantavuus asiaa.
Remontissa oleva on 1,8 l ja elimen luovuttajasta en tiedä olisiko 2,0 l.
Kuulin että jouset jäi yli madalluksesta, muuta en tiedä.
Iskarit on joskus aiemmin vaihdettu ja samalla joustintukilaakerit, joten jousten vaihto riittänee.
Samalla koneella olevissa näyttää olevan vihreitä, punaisia, keltaisia ja harmaita jousia.
Valikossa erona on "taso 1 tai 1 , 2 ja 3" ja ilmastointi tai ei ja joku tunnus BVA.
Vaikka en ymmärräkään eroja ainakaan kone ei ole erona. Olisko kuitenkin joku jäykkyysero kumminkin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuperäisissä on kaksi keltaista ja uusissa käytetyissä kaksi punaista täppää.
Minibudjetista on kyse.
Itse mietin tuota kantavuus asiaa.
Remontissa oleva on 1,8 l ja elimen luovuttajasta en tiedä olisiko 2,0 l.
Kuulin että jouset jäi yli madalluksesta, muuta en tiedä.
Iskarit on joskus aiemmin vaihdettu ja samalla joustintukilaakerit, joten jousten vaihto riittänee.
Samalla koneella olevissa näyttää olevan vihreitä, punaisia, keltaisia ja harmaita jousia.
Valikossa erona on "taso 1 tai 1 , 2 ja 3" ja ilmastointi tai ei ja joku tunnus BVA.
Vaikka en ymmärräkään eroja ainakaan kone ei ole erona. Olisko kuitenkin joku jäykkyysero kumminkin?Eli olet päässyt käsiksi valmistajan tietoihin, hyvä, sitten tiedät mistä on kysymys.
taso 1, 1 , 2, 3 tarkoittaa auton varustelutasoa, äärilaitoina varmaankin perus 1.8 litrainen ja toisessa laidassa V6 kaikilla herkuilla, varusteet vaikuttavat painoon
ilmastointi vaikuttaa painoon
ja BVA on vaihdelaatikko, joka on tuossa tapauksessa automaatti, olikohan niin että manuaali on vastaavasti BVM
Nuo jouset on todennäköisesti porrastettu tosiaan painon mukaan ja aika pienellä portaalla. Eihän esim ilmastoinnin lisääminen autoon, montaakymmentä kiloa tuo lisää.
16-venttiilinen 1.8 litrainen ja 16-venttiilinen 2.0 litrainen eroaa painossa sillä lailla, että tuo 2-litrainen on tehty rautalohkoon ja pienempi on alumiinilohkossa.
Itse tekisin niin, että laittaisin ne käytetyt jouset autoon ja katsoisin mitä tapahtuu. Todennäköisesti keulan korkeus muuttuu enintään pari senttiä.
Ja ne kääntölaakerit ei ole kovin pitkäikäisiä, eli vaikka ne olisi "joskus" vaihdettu, ne voi silti olla jo lopussa. Suomen suolatut tiet tekee tehtävänsä noille aika nopsaan.
Tämmösiä sekalaisia ajatuksia aiheesta.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet päässyt käsiksi valmistajan tietoihin, hyvä, sitten tiedät mistä on kysymys.
taso 1, 1 , 2, 3 tarkoittaa auton varustelutasoa, äärilaitoina varmaankin perus 1.8 litrainen ja toisessa laidassa V6 kaikilla herkuilla, varusteet vaikuttavat painoon
ilmastointi vaikuttaa painoon
ja BVA on vaihdelaatikko, joka on tuossa tapauksessa automaatti, olikohan niin että manuaali on vastaavasti BVM
Nuo jouset on todennäköisesti porrastettu tosiaan painon mukaan ja aika pienellä portaalla. Eihän esim ilmastoinnin lisääminen autoon, montaakymmentä kiloa tuo lisää.
16-venttiilinen 1.8 litrainen ja 16-venttiilinen 2.0 litrainen eroaa painossa sillä lailla, että tuo 2-litrainen on tehty rautalohkoon ja pienempi on alumiinilohkossa.
Itse tekisin niin, että laittaisin ne käytetyt jouset autoon ja katsoisin mitä tapahtuu. Todennäköisesti keulan korkeus muuttuu enintään pari senttiä.
Ja ne kääntölaakerit ei ole kovin pitkäikäisiä, eli vaikka ne olisi "joskus" vaihdettu, ne voi silti olla jo lopussa. Suomen suolatut tiet tekee tehtävänsä noille aika nopsaan.
Tämmösiä sekalaisia ajatuksia aiheesta....No joo, nyt alkaa olla vinkkejä kasassa.
Koska on useita eri versioita kaikki 1,8 l on uusien kantavuudella pienet erot, ei tämä rojekti 300€ autoon voi kovin paljon voi mäkeen mennä.
Jouset alle ja menoksi.
Jarrut tulikin jo herkisteltyä.
- Anonyymi
Kun kasaat paketin, on muistettava kiinnittää iskarin ylämutteri oikealla momentilla. Mutterikoneella saa liukulaakerin tuhotumaan siihen paikkaan.
- Anonyymi
Siellä ei vaan ole mitään liukulaakeria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5914091Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483428Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662979- 382911
Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192244- 322181
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni122107- 291945
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171940Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471889