406 jousten värikoodit

Anonyymi

Autossa katkesi vasen etujousi.
Hain hävittämöltä uudet, mutta värikoodi on punainen ja entinen on keltainen.
Voinko nyt vaihtaa vain katkenneen jousen vai täytyykö vaihtaa molemmat?
Onko jossain kerrottu värikoodien merkitys?

Nimim: Pösötin

9

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä vähän yleistietoa vanhempien pösöjen jousien värien merkityksistä.
      Aikoinaan (1970 -80 ) kun vaihdettiin pensamoottorin tilalle diesel, oli maalimerkinnät muutoskatsastuksessa suurikin merkitys.
      Jouset tuli vaihtaa diesel mallisiin ja värikoodi kertoi sen.
      Diesel-moottori laitteineen oli raskaampi kuin bensiini-kone varusteineen. Eli vaati jämäkämmät jouset.
      Tehtaalla merkattiin värikoodeilla jouset eri varustelutason autoille. Näin tuli oikeat jouset paikoilleen.
      Näin uskoisin sen olevan edelleenkin.
      Aikoinaan oli dieselin värikoodi sininen-punainen.

      Valtuutettu huolto kertoo varmaan mielellään tarkemmin. Saavat helposti Service-boxin kautta selvitettyä jos vain asiakaspalveluintoa riittää.

    • Anonyymi

      Nyt on remppa hyvällä ja luotettavalla pohjalla.

    • Anonyymi

      Kovasti suosittelisin laittamaan oikean värikoodin jouset autoon, ja vähintäänkin samanlaiset kummallekin puolelle jos värikoodi ei olisikaan oikea.

      Noita kun sitten vaihtelet niin sulla menee se yläkääntölaakeri myös uusiksi, kannattaa hankkia se/ne etukäteen jo valmiiksi.

      • Anonyymi

        Vielä lisäys edelliseen. Peugeotin service boxista pitäisi löytyä alustanumeron perusteella osanumero (värikoodi) mitkä jouset autoosi kuuluu. Noita värikoodimerkkejä pitäisi olla siinä jousessa kaksi tai kolme, eli pelkkä punainen tai keltainen ei ole mahdollinen.

        Jos service boxin käyttö ei onnistu sinulta niin käy merkkiliikkeessä kysymässä josko he jaksaisivat vaivautua katsomaan.

        Sitten vaan varaosanumerolla etsit oikeat tarvikejouset, ne ja yläkääntölaakerit kustantaa yhteensä 200 euroa.

        Tai sitten jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin laitat sen jousen paikalleen minkä hait ja toivot ettei auto kulje pahasti kalleellaan.

        Minä olen nyt 12 vuotta ajellut 406:lla mutta vielä ei ole jousia mennyt poikki, sitä odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisäys edelliseen. Peugeotin service boxista pitäisi löytyä alustanumeron perusteella osanumero (värikoodi) mitkä jouset autoosi kuuluu. Noita värikoodimerkkejä pitäisi olla siinä jousessa kaksi tai kolme, eli pelkkä punainen tai keltainen ei ole mahdollinen.

        Jos service boxin käyttö ei onnistu sinulta niin käy merkkiliikkeessä kysymässä josko he jaksaisivat vaivautua katsomaan.

        Sitten vaan varaosanumerolla etsit oikeat tarvikejouset, ne ja yläkääntölaakerit kustantaa yhteensä 200 euroa.

        Tai sitten jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin laitat sen jousen paikalleen minkä hait ja toivot ettei auto kulje pahasti kalleellaan.

        Minä olen nyt 12 vuotta ajellut 406:lla mutta vielä ei ole jousia mennyt poikki, sitä odotellessa.

        Alkuperäisissä on kaksi keltaista ja uusissa käytetyissä kaksi punaista täppää.
        Minibudjetista on kyse.
        Itse mietin tuota kantavuus asiaa.
        Remontissa oleva on 1,8 l ja elimen luovuttajasta en tiedä olisiko 2,0 l.
        Kuulin että jouset jäi yli madalluksesta, muuta en tiedä.
        Iskarit on joskus aiemmin vaihdettu ja samalla joustintukilaakerit, joten jousten vaihto riittänee.

        Samalla koneella olevissa näyttää olevan vihreitä, punaisia, keltaisia ja harmaita jousia.
        Valikossa erona on "taso 1 tai 1 , 2 ja 3" ja ilmastointi tai ei ja joku tunnus BVA.
        Vaikka en ymmärräkään eroja ainakaan kone ei ole erona. Olisko kuitenkin joku jäykkyysero kumminkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäisissä on kaksi keltaista ja uusissa käytetyissä kaksi punaista täppää.
        Minibudjetista on kyse.
        Itse mietin tuota kantavuus asiaa.
        Remontissa oleva on 1,8 l ja elimen luovuttajasta en tiedä olisiko 2,0 l.
        Kuulin että jouset jäi yli madalluksesta, muuta en tiedä.
        Iskarit on joskus aiemmin vaihdettu ja samalla joustintukilaakerit, joten jousten vaihto riittänee.

        Samalla koneella olevissa näyttää olevan vihreitä, punaisia, keltaisia ja harmaita jousia.
        Valikossa erona on "taso 1 tai 1 , 2 ja 3" ja ilmastointi tai ei ja joku tunnus BVA.
        Vaikka en ymmärräkään eroja ainakaan kone ei ole erona. Olisko kuitenkin joku jäykkyysero kumminkin?

        Eli olet päässyt käsiksi valmistajan tietoihin, hyvä, sitten tiedät mistä on kysymys.

        taso 1, 1 , 2, 3 tarkoittaa auton varustelutasoa, äärilaitoina varmaankin perus 1.8 litrainen ja toisessa laidassa V6 kaikilla herkuilla, varusteet vaikuttavat painoon

        ilmastointi vaikuttaa painoon

        ja BVA on vaihdelaatikko, joka on tuossa tapauksessa automaatti, olikohan niin että manuaali on vastaavasti BVM

        Nuo jouset on todennäköisesti porrastettu tosiaan painon mukaan ja aika pienellä portaalla. Eihän esim ilmastoinnin lisääminen autoon, montaakymmentä kiloa tuo lisää.

        16-venttiilinen 1.8 litrainen ja 16-venttiilinen 2.0 litrainen eroaa painossa sillä lailla, että tuo 2-litrainen on tehty rautalohkoon ja pienempi on alumiinilohkossa.

        Itse tekisin niin, että laittaisin ne käytetyt jouset autoon ja katsoisin mitä tapahtuu. Todennäköisesti keulan korkeus muuttuu enintään pari senttiä.

        Ja ne kääntölaakerit ei ole kovin pitkäikäisiä, eli vaikka ne olisi "joskus" vaihdettu, ne voi silti olla jo lopussa. Suomen suolatut tiet tekee tehtävänsä noille aika nopsaan.

        Tämmösiä sekalaisia ajatuksia aiheesta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olet päässyt käsiksi valmistajan tietoihin, hyvä, sitten tiedät mistä on kysymys.

        taso 1, 1 , 2, 3 tarkoittaa auton varustelutasoa, äärilaitoina varmaankin perus 1.8 litrainen ja toisessa laidassa V6 kaikilla herkuilla, varusteet vaikuttavat painoon

        ilmastointi vaikuttaa painoon

        ja BVA on vaihdelaatikko, joka on tuossa tapauksessa automaatti, olikohan niin että manuaali on vastaavasti BVM

        Nuo jouset on todennäköisesti porrastettu tosiaan painon mukaan ja aika pienellä portaalla. Eihän esim ilmastoinnin lisääminen autoon, montaakymmentä kiloa tuo lisää.

        16-venttiilinen 1.8 litrainen ja 16-venttiilinen 2.0 litrainen eroaa painossa sillä lailla, että tuo 2-litrainen on tehty rautalohkoon ja pienempi on alumiinilohkossa.

        Itse tekisin niin, että laittaisin ne käytetyt jouset autoon ja katsoisin mitä tapahtuu. Todennäköisesti keulan korkeus muuttuu enintään pari senttiä.

        Ja ne kääntölaakerit ei ole kovin pitkäikäisiä, eli vaikka ne olisi "joskus" vaihdettu, ne voi silti olla jo lopussa. Suomen suolatut tiet tekee tehtävänsä noille aika nopsaan.

        Tämmösiä sekalaisia ajatuksia aiheesta....

        No joo, nyt alkaa olla vinkkejä kasassa.
        Koska on useita eri versioita kaikki 1,8 l on uusien kantavuudella pienet erot, ei tämä rojekti 300€ autoon voi kovin paljon voi mäkeen mennä.
        Jouset alle ja menoksi.
        Jarrut tulikin jo herkisteltyä.


    • Anonyymi

      Kun kasaat paketin, on muistettava kiinnittää iskarin ylämutteri oikealla momentilla. Mutterikoneella saa liukulaakerin tuhotumaan siihen paikkaan.

      • Anonyymi

        Siellä ei vaan ole mitään liukulaakeria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      167
      2784
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      2047
    3. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      50
      1792
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1766
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1501
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1070
    9. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1029
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      196
      1000
    Aihe