Autossa katkesi vasen etujousi.
Hain hävittämöltä uudet, mutta värikoodi on punainen ja entinen on keltainen.
Voinko nyt vaihtaa vain katkenneen jousen vai täytyykö vaihtaa molemmat?
Onko jossain kerrottu värikoodien merkitys?
Nimim: Pösötin
406 jousten värikoodit
9
406
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä vähän yleistietoa vanhempien pösöjen jousien värien merkityksistä.
Aikoinaan (1970 -80 ) kun vaihdettiin pensamoottorin tilalle diesel, oli maalimerkinnät muutoskatsastuksessa suurikin merkitys.
Jouset tuli vaihtaa diesel mallisiin ja värikoodi kertoi sen.
Diesel-moottori laitteineen oli raskaampi kuin bensiini-kone varusteineen. Eli vaati jämäkämmät jouset.
Tehtaalla merkattiin värikoodeilla jouset eri varustelutason autoille. Näin tuli oikeat jouset paikoilleen.
Näin uskoisin sen olevan edelleenkin.
Aikoinaan oli dieselin värikoodi sininen-punainen.
Valtuutettu huolto kertoo varmaan mielellään tarkemmin. Saavat helposti Service-boxin kautta selvitettyä jos vain asiakaspalveluintoa riittää. - Anonyymi
Nyt on remppa hyvällä ja luotettavalla pohjalla.
- Anonyymi
Kovasti suosittelisin laittamaan oikean värikoodin jouset autoon, ja vähintäänkin samanlaiset kummallekin puolelle jos värikoodi ei olisikaan oikea.
Noita kun sitten vaihtelet niin sulla menee se yläkääntölaakeri myös uusiksi, kannattaa hankkia se/ne etukäteen jo valmiiksi.- Anonyymi
Vielä lisäys edelliseen. Peugeotin service boxista pitäisi löytyä alustanumeron perusteella osanumero (värikoodi) mitkä jouset autoosi kuuluu. Noita värikoodimerkkejä pitäisi olla siinä jousessa kaksi tai kolme, eli pelkkä punainen tai keltainen ei ole mahdollinen.
Jos service boxin käyttö ei onnistu sinulta niin käy merkkiliikkeessä kysymässä josko he jaksaisivat vaivautua katsomaan.
Sitten vaan varaosanumerolla etsit oikeat tarvikejouset, ne ja yläkääntölaakerit kustantaa yhteensä 200 euroa.
Tai sitten jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin laitat sen jousen paikalleen minkä hait ja toivot ettei auto kulje pahasti kalleellaan.
Minä olen nyt 12 vuotta ajellut 406:lla mutta vielä ei ole jousia mennyt poikki, sitä odotellessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä lisäys edelliseen. Peugeotin service boxista pitäisi löytyä alustanumeron perusteella osanumero (värikoodi) mitkä jouset autoosi kuuluu. Noita värikoodimerkkejä pitäisi olla siinä jousessa kaksi tai kolme, eli pelkkä punainen tai keltainen ei ole mahdollinen.
Jos service boxin käyttö ei onnistu sinulta niin käy merkkiliikkeessä kysymässä josko he jaksaisivat vaivautua katsomaan.
Sitten vaan varaosanumerolla etsit oikeat tarvikejouset, ne ja yläkääntölaakerit kustantaa yhteensä 200 euroa.
Tai sitten jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin laitat sen jousen paikalleen minkä hait ja toivot ettei auto kulje pahasti kalleellaan.
Minä olen nyt 12 vuotta ajellut 406:lla mutta vielä ei ole jousia mennyt poikki, sitä odotellessa.Alkuperäisissä on kaksi keltaista ja uusissa käytetyissä kaksi punaista täppää.
Minibudjetista on kyse.
Itse mietin tuota kantavuus asiaa.
Remontissa oleva on 1,8 l ja elimen luovuttajasta en tiedä olisiko 2,0 l.
Kuulin että jouset jäi yli madalluksesta, muuta en tiedä.
Iskarit on joskus aiemmin vaihdettu ja samalla joustintukilaakerit, joten jousten vaihto riittänee.
Samalla koneella olevissa näyttää olevan vihreitä, punaisia, keltaisia ja harmaita jousia.
Valikossa erona on "taso 1 tai 1 , 2 ja 3" ja ilmastointi tai ei ja joku tunnus BVA.
Vaikka en ymmärräkään eroja ainakaan kone ei ole erona. Olisko kuitenkin joku jäykkyysero kumminkin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuperäisissä on kaksi keltaista ja uusissa käytetyissä kaksi punaista täppää.
Minibudjetista on kyse.
Itse mietin tuota kantavuus asiaa.
Remontissa oleva on 1,8 l ja elimen luovuttajasta en tiedä olisiko 2,0 l.
Kuulin että jouset jäi yli madalluksesta, muuta en tiedä.
Iskarit on joskus aiemmin vaihdettu ja samalla joustintukilaakerit, joten jousten vaihto riittänee.
Samalla koneella olevissa näyttää olevan vihreitä, punaisia, keltaisia ja harmaita jousia.
Valikossa erona on "taso 1 tai 1 , 2 ja 3" ja ilmastointi tai ei ja joku tunnus BVA.
Vaikka en ymmärräkään eroja ainakaan kone ei ole erona. Olisko kuitenkin joku jäykkyysero kumminkin?Eli olet päässyt käsiksi valmistajan tietoihin, hyvä, sitten tiedät mistä on kysymys.
taso 1, 1 , 2, 3 tarkoittaa auton varustelutasoa, äärilaitoina varmaankin perus 1.8 litrainen ja toisessa laidassa V6 kaikilla herkuilla, varusteet vaikuttavat painoon
ilmastointi vaikuttaa painoon
ja BVA on vaihdelaatikko, joka on tuossa tapauksessa automaatti, olikohan niin että manuaali on vastaavasti BVM
Nuo jouset on todennäköisesti porrastettu tosiaan painon mukaan ja aika pienellä portaalla. Eihän esim ilmastoinnin lisääminen autoon, montaakymmentä kiloa tuo lisää.
16-venttiilinen 1.8 litrainen ja 16-venttiilinen 2.0 litrainen eroaa painossa sillä lailla, että tuo 2-litrainen on tehty rautalohkoon ja pienempi on alumiinilohkossa.
Itse tekisin niin, että laittaisin ne käytetyt jouset autoon ja katsoisin mitä tapahtuu. Todennäköisesti keulan korkeus muuttuu enintään pari senttiä.
Ja ne kääntölaakerit ei ole kovin pitkäikäisiä, eli vaikka ne olisi "joskus" vaihdettu, ne voi silti olla jo lopussa. Suomen suolatut tiet tekee tehtävänsä noille aika nopsaan.
Tämmösiä sekalaisia ajatuksia aiheesta.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet päässyt käsiksi valmistajan tietoihin, hyvä, sitten tiedät mistä on kysymys.
taso 1, 1 , 2, 3 tarkoittaa auton varustelutasoa, äärilaitoina varmaankin perus 1.8 litrainen ja toisessa laidassa V6 kaikilla herkuilla, varusteet vaikuttavat painoon
ilmastointi vaikuttaa painoon
ja BVA on vaihdelaatikko, joka on tuossa tapauksessa automaatti, olikohan niin että manuaali on vastaavasti BVM
Nuo jouset on todennäköisesti porrastettu tosiaan painon mukaan ja aika pienellä portaalla. Eihän esim ilmastoinnin lisääminen autoon, montaakymmentä kiloa tuo lisää.
16-venttiilinen 1.8 litrainen ja 16-venttiilinen 2.0 litrainen eroaa painossa sillä lailla, että tuo 2-litrainen on tehty rautalohkoon ja pienempi on alumiinilohkossa.
Itse tekisin niin, että laittaisin ne käytetyt jouset autoon ja katsoisin mitä tapahtuu. Todennäköisesti keulan korkeus muuttuu enintään pari senttiä.
Ja ne kääntölaakerit ei ole kovin pitkäikäisiä, eli vaikka ne olisi "joskus" vaihdettu, ne voi silti olla jo lopussa. Suomen suolatut tiet tekee tehtävänsä noille aika nopsaan.
Tämmösiä sekalaisia ajatuksia aiheesta....No joo, nyt alkaa olla vinkkejä kasassa.
Koska on useita eri versioita kaikki 1,8 l on uusien kantavuudella pienet erot, ei tämä rojekti 300€ autoon voi kovin paljon voi mäkeen mennä.
Jouset alle ja menoksi.
Jarrut tulikin jo herkisteltyä.
- Anonyymi
Kun kasaat paketin, on muistettava kiinnittää iskarin ylämutteri oikealla momentilla. Mutterikoneella saa liukulaakerin tuhotumaan siihen paikkaan.
- Anonyymi
Siellä ei vaan ole mitään liukulaakeria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063