406 jousten värikoodit

Anonyymi

Autossa katkesi vasen etujousi.
Hain hävittämöltä uudet, mutta värikoodi on punainen ja entinen on keltainen.
Voinko nyt vaihtaa vain katkenneen jousen vai täytyykö vaihtaa molemmat?
Onko jossain kerrottu värikoodien merkitys?

Nimim: Pösötin

9

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä vähän yleistietoa vanhempien pösöjen jousien värien merkityksistä.
      Aikoinaan (1970 -80 ) kun vaihdettiin pensamoottorin tilalle diesel, oli maalimerkinnät muutoskatsastuksessa suurikin merkitys.
      Jouset tuli vaihtaa diesel mallisiin ja värikoodi kertoi sen.
      Diesel-moottori laitteineen oli raskaampi kuin bensiini-kone varusteineen. Eli vaati jämäkämmät jouset.
      Tehtaalla merkattiin värikoodeilla jouset eri varustelutason autoille. Näin tuli oikeat jouset paikoilleen.
      Näin uskoisin sen olevan edelleenkin.
      Aikoinaan oli dieselin värikoodi sininen-punainen.

      Valtuutettu huolto kertoo varmaan mielellään tarkemmin. Saavat helposti Service-boxin kautta selvitettyä jos vain asiakaspalveluintoa riittää.

    • Anonyymi

      Nyt on remppa hyvällä ja luotettavalla pohjalla.

    • Anonyymi

      Kovasti suosittelisin laittamaan oikean värikoodin jouset autoon, ja vähintäänkin samanlaiset kummallekin puolelle jos värikoodi ei olisikaan oikea.

      Noita kun sitten vaihtelet niin sulla menee se yläkääntölaakeri myös uusiksi, kannattaa hankkia se/ne etukäteen jo valmiiksi.

      • Anonyymi

        Vielä lisäys edelliseen. Peugeotin service boxista pitäisi löytyä alustanumeron perusteella osanumero (värikoodi) mitkä jouset autoosi kuuluu. Noita värikoodimerkkejä pitäisi olla siinä jousessa kaksi tai kolme, eli pelkkä punainen tai keltainen ei ole mahdollinen.

        Jos service boxin käyttö ei onnistu sinulta niin käy merkkiliikkeessä kysymässä josko he jaksaisivat vaivautua katsomaan.

        Sitten vaan varaosanumerolla etsit oikeat tarvikejouset, ne ja yläkääntölaakerit kustantaa yhteensä 200 euroa.

        Tai sitten jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin laitat sen jousen paikalleen minkä hait ja toivot ettei auto kulje pahasti kalleellaan.

        Minä olen nyt 12 vuotta ajellut 406:lla mutta vielä ei ole jousia mennyt poikki, sitä odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisäys edelliseen. Peugeotin service boxista pitäisi löytyä alustanumeron perusteella osanumero (värikoodi) mitkä jouset autoosi kuuluu. Noita värikoodimerkkejä pitäisi olla siinä jousessa kaksi tai kolme, eli pelkkä punainen tai keltainen ei ole mahdollinen.

        Jos service boxin käyttö ei onnistu sinulta niin käy merkkiliikkeessä kysymässä josko he jaksaisivat vaivautua katsomaan.

        Sitten vaan varaosanumerolla etsit oikeat tarvikejouset, ne ja yläkääntölaakerit kustantaa yhteensä 200 euroa.

        Tai sitten jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin laitat sen jousen paikalleen minkä hait ja toivot ettei auto kulje pahasti kalleellaan.

        Minä olen nyt 12 vuotta ajellut 406:lla mutta vielä ei ole jousia mennyt poikki, sitä odotellessa.

        Alkuperäisissä on kaksi keltaista ja uusissa käytetyissä kaksi punaista täppää.
        Minibudjetista on kyse.
        Itse mietin tuota kantavuus asiaa.
        Remontissa oleva on 1,8 l ja elimen luovuttajasta en tiedä olisiko 2,0 l.
        Kuulin että jouset jäi yli madalluksesta, muuta en tiedä.
        Iskarit on joskus aiemmin vaihdettu ja samalla joustintukilaakerit, joten jousten vaihto riittänee.

        Samalla koneella olevissa näyttää olevan vihreitä, punaisia, keltaisia ja harmaita jousia.
        Valikossa erona on "taso 1 tai 1 , 2 ja 3" ja ilmastointi tai ei ja joku tunnus BVA.
        Vaikka en ymmärräkään eroja ainakaan kone ei ole erona. Olisko kuitenkin joku jäykkyysero kumminkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäisissä on kaksi keltaista ja uusissa käytetyissä kaksi punaista täppää.
        Minibudjetista on kyse.
        Itse mietin tuota kantavuus asiaa.
        Remontissa oleva on 1,8 l ja elimen luovuttajasta en tiedä olisiko 2,0 l.
        Kuulin että jouset jäi yli madalluksesta, muuta en tiedä.
        Iskarit on joskus aiemmin vaihdettu ja samalla joustintukilaakerit, joten jousten vaihto riittänee.

        Samalla koneella olevissa näyttää olevan vihreitä, punaisia, keltaisia ja harmaita jousia.
        Valikossa erona on "taso 1 tai 1 , 2 ja 3" ja ilmastointi tai ei ja joku tunnus BVA.
        Vaikka en ymmärräkään eroja ainakaan kone ei ole erona. Olisko kuitenkin joku jäykkyysero kumminkin?

        Eli olet päässyt käsiksi valmistajan tietoihin, hyvä, sitten tiedät mistä on kysymys.

        taso 1, 1 , 2, 3 tarkoittaa auton varustelutasoa, äärilaitoina varmaankin perus 1.8 litrainen ja toisessa laidassa V6 kaikilla herkuilla, varusteet vaikuttavat painoon

        ilmastointi vaikuttaa painoon

        ja BVA on vaihdelaatikko, joka on tuossa tapauksessa automaatti, olikohan niin että manuaali on vastaavasti BVM

        Nuo jouset on todennäköisesti porrastettu tosiaan painon mukaan ja aika pienellä portaalla. Eihän esim ilmastoinnin lisääminen autoon, montaakymmentä kiloa tuo lisää.

        16-venttiilinen 1.8 litrainen ja 16-venttiilinen 2.0 litrainen eroaa painossa sillä lailla, että tuo 2-litrainen on tehty rautalohkoon ja pienempi on alumiinilohkossa.

        Itse tekisin niin, että laittaisin ne käytetyt jouset autoon ja katsoisin mitä tapahtuu. Todennäköisesti keulan korkeus muuttuu enintään pari senttiä.

        Ja ne kääntölaakerit ei ole kovin pitkäikäisiä, eli vaikka ne olisi "joskus" vaihdettu, ne voi silti olla jo lopussa. Suomen suolatut tiet tekee tehtävänsä noille aika nopsaan.

        Tämmösiä sekalaisia ajatuksia aiheesta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olet päässyt käsiksi valmistajan tietoihin, hyvä, sitten tiedät mistä on kysymys.

        taso 1, 1 , 2, 3 tarkoittaa auton varustelutasoa, äärilaitoina varmaankin perus 1.8 litrainen ja toisessa laidassa V6 kaikilla herkuilla, varusteet vaikuttavat painoon

        ilmastointi vaikuttaa painoon

        ja BVA on vaihdelaatikko, joka on tuossa tapauksessa automaatti, olikohan niin että manuaali on vastaavasti BVM

        Nuo jouset on todennäköisesti porrastettu tosiaan painon mukaan ja aika pienellä portaalla. Eihän esim ilmastoinnin lisääminen autoon, montaakymmentä kiloa tuo lisää.

        16-venttiilinen 1.8 litrainen ja 16-venttiilinen 2.0 litrainen eroaa painossa sillä lailla, että tuo 2-litrainen on tehty rautalohkoon ja pienempi on alumiinilohkossa.

        Itse tekisin niin, että laittaisin ne käytetyt jouset autoon ja katsoisin mitä tapahtuu. Todennäköisesti keulan korkeus muuttuu enintään pari senttiä.

        Ja ne kääntölaakerit ei ole kovin pitkäikäisiä, eli vaikka ne olisi "joskus" vaihdettu, ne voi silti olla jo lopussa. Suomen suolatut tiet tekee tehtävänsä noille aika nopsaan.

        Tämmösiä sekalaisia ajatuksia aiheesta....

        No joo, nyt alkaa olla vinkkejä kasassa.
        Koska on useita eri versioita kaikki 1,8 l on uusien kantavuudella pienet erot, ei tämä rojekti 300€ autoon voi kovin paljon voi mäkeen mennä.
        Jouset alle ja menoksi.
        Jarrut tulikin jo herkisteltyä.


    • Anonyymi

      Kun kasaat paketin, on muistettava kiinnittää iskarin ylämutteri oikealla momentilla. Mutterikoneella saa liukulaakerin tuhotumaan siihen paikkaan.

      • Anonyymi

        Siellä ei vaan ole mitään liukulaakeria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3235
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      2197
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe