Hengityssuojain ?

Anonyymi

Kuinka moni teistä on ostanut hengityssuojaimia ja kuinka paljon.
Olen ostanut ja käyttänyt lentokentällä ja lentokoneessa. Jatkossa käytän myös ruokakaupassa asioidessani ja bussissa ,jossa on paljon ihmisiä.

Ei ne suojat siellä keittiön pöydällä ketään suojaa, kun ihmiset yskii ja aivastelee ihan miten sattuu.

Eikä niistä suojista mitään haittaa ole. Ainakin on vaikeampi koskea nenään ja suuhun. Silmiä tulee hierottua vähemmän lasien takia.

85

3047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Löysin saunakammarista työkalukaapista avaamattoman pakkauksen jonka annoin pojalle kun kävin viime viikolla Tokholmassa :)

    • Anonyymi

      Tavalliset hengityssuojaimet eivät estä saamasta tartuntaa. Suojelevat omien pärskeiden leviämistä muille.
      Ei kannata niiden varaan tuudittautua.

      Eliaana

      • Anonyymi

        No jos perusmaskeja käyttää niin tauti ei leviä. Eli olisi iso juttu jos kaikki käyttäisi.


    • Anonyymi

      Mulla on kaasunaamari.

    • Anonyymi

      Kylläpä täällä on välinpitämättömiä kansalaisia.

    • Anonyymi

      Eikö sekin ole valtavan tärkeä, ettet levitä omia pärskeitäsi Eliaana.

      Kysymys onkin siitä ,että suoja on parempi,kuin ei mitään.
      Ja kuka on tuudittautumisesta puhunut.

      • Anonyymi

        Se on kuule se kaikkein tärkein.
        Vielä ei ole vaaraa, kun olen terve, mutta jos sairastun, aion pysytellä mahdollisimman kaukana ihmisistä.
        Kyllä sitä rivien välistä on ollut luettavissa.

        Eliaana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kuule se kaikkein tärkein.
        Vielä ei ole vaaraa, kun olen terve, mutta jos sairastun, aion pysytellä mahdollisimman kaukana ihmisistä.
        Kyllä sitä rivien välistä on ollut luettavissa.

        Eliaana

        👍 itse vapaaehtoiseen karanteeniin ja hengityssuoja ettei tartuta muita


    • Anonyymi

      Pitääkö mennä saunakammariin karanteenin, ettei tauti tartu, kun ei se itsellä vielä ole?
      Hengityssuojaimia en ole hankkinut, mutta suojaan itseäni oman järjenkin mukaan, eli en mene kasanjuhliin, en liiku oudossa seurassa ja pitänyllä hygienistä siisteyttä.

      Mikäli tauti tarttuu se ei sitten ole omalla suojaamisella suojattavaa, mutta ei öitänsä kannata valvoa näkemällä Korona kauhuja. Moni tauti tappaa, pelkkä influenssa on kova tauti vanhemmalle, jo ennestään monia sairauksia potevalle ihmiselle.
      Me kaikki kuolemme johonkin tautiin, tai äkkikuolema kohtaa yllättävästi, niihinkään ei voi varautua, mutta testamentinhan jokainen kuolemanpelossaan tietenkin tekee, vai tekeekö?

      Lähden ajelemaan lähi kaupunkiin, taudin kantajia en voi erottaa muusta väestöstä, mutta en ala halailemaan edes torilla ketään.

      Turvallista tautikevättä toivoen, vitamiineja nauttineena toivon ilman hengityssuojaimia olevana selviytyväni taudeitta kotiin.

    • Anonyymi

      Millaiset suojat ovat hyviä. Sellaiset ohuet läpät, joita käytettiin esim. arkistoa siivotessa töissä. Niitä ei ole. Onko kaupassa vai ovatko apteekkitavaraa.
      Mutta on kaapissa niitä, joita käytän kesällä kun hion terassikalustoa, siinä peittyy nenäkin tiiviisti. Vähän kuumia ovat ja aika villin näköisiä, mutta haitanneeko tuo.
      Sen verran olen tehnyt että pesen käsiä enenmmän saippualla ja laukussa käsivoide mukana, kun ennen olen usein pessyt pelkällä vedellä.
      Meillä päin ei kukaan kävele suoja naamalla, eilen olin kirkolla. Oli yksi 15 hengen kokous ja piipahdin kuppilassa oluella, mutta muuten en ole ollut joukkotapahtumissa. Kannattaakohan mennä vesijumppaan, siellä meitä eläkeläisiä piisaa altaan täydeltä.

    • Anonyymi

      Ai eikö teistä kukaan käy ruokakaupoissa. Yskäisyn pärskeet lentää parin metrin päähän ja ei taatusti kaikki hihaansa yski, vaikka pitäisi. Mitä väliä , jos minulla on kunnon hengityssuojain, sen on häpeä, kenellä ei ole.

      • Anonyymi

        Kyllä varmasti olisi tarpeellinen kun täydessä bussissa matkustaa. Kukaan viranomainen ei ole koskaan maininut että hengitys suojaimia pitäisi hankkia varalta, vaikka niitä on näkynyt Japanilaisilla ainakin jo 10 vuoden ajan. Nyt ne varmaan on loppu apteekeista.


    • Anonyymi

      Hengityssuojasta on hyötyä vain tietyissä tilanteissa. Se voi jopa toimia käänetisesti jos sitä ei osata käyttää oikein ja oikeiden tilanteiden kohdalla.

      Käsipesusta on paljon enemmän hyötyä. Kädet pitää pestä aina kun tulet ulkoa sisään ja ennen ruoan laittoa ja ruokailua sekä joka wc-käynnin jälkeen. Syytä on mys pestä aina kun menee johonkin yhteisiin tiloihin joissa on paljon sellaisia pintoja johon moni koskee. Sekä pestä kädet kun tulee sieltä pois.

    • Anonyymi

      Saippua paras, käsidesi kakkonen.
      https://yle.fi/uutiset/3-11249983

      "Kun virus on päässyt uuden uuden ihmisen käteen, matka hänen kasvojensa kautta sisälle elimistöön on lyhyt. Tutkimusten (siirryt toiseen palveluun) mukaan ihminen koskettaa kasvojaan 20 kertaa tunnissa tai jopa useammin. Silmät, nenä ja suu ovat virukselle suora reitti uuteen kotiin.

      Pujahdettuaan solun sisään virus pakottaa sen monistuskoneeksi, joka tahkoaa lisää viruksia ja lopulta kuolee.

      Ketju kannattaa katkaista, ennen kuin ollaan niin pitkällä. Siihen käsien kunnollinen peseminen on kuin onkin paras keino."

    • Anonyymi

      Minusta on aina kiva mennä kauppaan.
      Yritän siellä valita nätin kassa-tyttösen.
      Joka köhii ja vakuttaa Nuhaiselta.
      Poistuessani kassalta nuoleskellen huuliani.
      Melkein tuntien niillä jotain tuoretta.
      Muistelen vanhoja hyviä aikoja... :)

      H.

      • Anonyymi

        Tulihan niitä nuoltua :D


      • Anonyymi

        "Anonyymi"

        No voi sun peehana, taas.
        Kommentti on minun.
        Anteeksi möhlä..

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymi"

        No voi sun peehana, taas.
        Kommentti on minun.
        Anteeksi möhlä..

        H.

        "Anonyymi"

        No voi sun peehana, taas.
        Kommentti on minun.
        Anteeksi möhlä..

        H.


    • Laitan tähän ministeriön tiedotteen, jonka kopsin suoraan paikallislehdestä:
      ´´Tämänhetkisten arvioiden mukaan, uusi corona-virus tuhoutuu herkästi epäsuotuosisssa olosuhteissa.
      Siihen tehoavat tavanomaiset siivousaineet, kuten kloori.
      Korona-virus sietää huonosti korkeita lämpötiloja, korkeaa tai matalaa PH:ta ja auringonvaloa..
      Suojautumisessa on tärkeää huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja oikeasta yskimistavasta.
      Suu-nenäsuojuksesta ei ole hyötyä, ellei henkilöllä itsellään ole hengitystieinfektion oireita.´´

      • """Suojautumisessa on tärkeää huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja oikeasta yskimistavasta.
        Suu-nenäsuojuksesta ei ole hyötyä, ellei henkilöllä itsellään ole hengitystieinfektion oireita.´´"""
        Taisit kerran jo pikaisesti ohimennen jotain sellaista mainitakin.

        Kuinka sinä selität tämän, että virus pujahtaa hengityssuojaimesta sisäänpäin noin vain, mutta ei ulospäin?
        Minä selitän sen sillä, että ne hengityssuojaimet alkavat loppumaan kesken ja niitten käyttöä rajoitetaan (vaikka Marin totisella naamalla kertoi ensimmäisessä tiedotustilaisuudessaan, että niitä on riittävästi, riittävät kaikille) ja siksi ihmisille syötetään sellaista luuloa, ettei ne suojaimet mitään auta tartunnan saamiseen.

        Sama juttu käsidesin kanssa. Kun se alkaa loppumaan, niin jo nyt kerrotaan, että pelkkä saippua riittää, eikä käsidesistä ole mitään hyötyä.

        Kunhan aikaa vierii vuoden ja pari ja saippuakin alkaa loppumaan, niin aletaan tiedottamaan, ettei se saippua mitään auta, vaan pelkkä vesi on kaikkein parasta.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Suojautumisessa on tärkeää huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja oikeasta yskimistavasta.
        Suu-nenäsuojuksesta ei ole hyötyä, ellei henkilöllä itsellään ole hengitystieinfektion oireita.´´"""
        Taisit kerran jo pikaisesti ohimennen jotain sellaista mainitakin.

        Kuinka sinä selität tämän, että virus pujahtaa hengityssuojaimesta sisäänpäin noin vain, mutta ei ulospäin?
        Minä selitän sen sillä, että ne hengityssuojaimet alkavat loppumaan kesken ja niitten käyttöä rajoitetaan (vaikka Marin totisella naamalla kertoi ensimmäisessä tiedotustilaisuudessaan, että niitä on riittävästi, riittävät kaikille) ja siksi ihmisille syötetään sellaista luuloa, ettei ne suojaimet mitään auta tartunnan saamiseen.

        Sama juttu käsidesin kanssa. Kun se alkaa loppumaan, niin jo nyt kerrotaan, että pelkkä saippua riittää, eikä käsidesistä ole mitään hyötyä.

        Kunhan aikaa vierii vuoden ja pari ja saippuakin alkaa loppumaan, niin aletaan tiedottamaan, ettei se saippua mitään auta, vaan pelkkä vesi on kaikkein parasta.

        Suojain naamalla et pääse pärskimään, niin, että lentää. Myöskään nenästä ei valahda pinnoille mitään, etkä käsinkään tuhraa.
        Kirungitkin pitää suojaimia, etteivät eritteensä pääse vahingossa leikkaushaavaan.
        Jos taas joku pärskäisee Sinun kohdallasi, pöpöt lentää suojaimeesi, eivät ne heti kuole, niillä on aikaan mönkiä aukkoihisi.
        Kotioloissa ja normaalioloissa on aina vesi-saippuapesu riittänyt. Riittää nytkin.
        Käsihuuhteella voi tehostaa hygieniaa silloin, jos ei ole pesumahdollisuutta heti tarvittaessa tai infektioaikana liikkuu paikoissa, jossa kulkee runsaasti väkeä.
        Kyllä käsidesistä on hyötyä oikeassa paikassa oikeaan aikaan käytettynä.
        Itse ostin kaksi viikkoa sitten pari pikkuruista käsihuuhdepulloa.
        Pari kertaa olen katsonut tarvitsevani.


      • Eliaana kirjoitti:

        Suojain naamalla et pääse pärskimään, niin, että lentää. Myöskään nenästä ei valahda pinnoille mitään, etkä käsinkään tuhraa.
        Kirungitkin pitää suojaimia, etteivät eritteensä pääse vahingossa leikkaushaavaan.
        Jos taas joku pärskäisee Sinun kohdallasi, pöpöt lentää suojaimeesi, eivät ne heti kuole, niillä on aikaan mönkiä aukkoihisi.
        Kotioloissa ja normaalioloissa on aina vesi-saippuapesu riittänyt. Riittää nytkin.
        Käsihuuhteella voi tehostaa hygieniaa silloin, jos ei ole pesumahdollisuutta heti tarvittaessa tai infektioaikana liikkuu paikoissa, jossa kulkee runsaasti väkeä.
        Kyllä käsidesistä on hyötyä oikeassa paikassa oikeaan aikaan käytettynä.
        Itse ostin kaksi viikkoa sitten pari pikkuruista käsihuuhdepulloa.
        Pari kertaa olen katsonut tarvitsevani.

        """Käsihuuhteella voi tehostaa hygieniaa silloin, jos ei ole pesumahdollisuutta heti tarvittaessa tai infektioaikana liikkuu paikoissa, jossa kulkee runsaasti väkeä."""

        Älä nyt. Ihanko tosi?
        Taisit kyllä tosin jo kerran ihan ohimennen siitä pikaisesti mainitakin.

        Minä olen joutunut aika monta vuotta työssäni käyttämään hengityssuojaimia. Ei niin, että minussa olisi ollut koronaa tai sellaista.
        Niitten läpi on raskasta hengittää terveenkin, saati sitten jos on yskää ja nuhaa, eikä henki meinaa kulkea muutenkaan kuin persiin kautta. Miten niistät nenääsi sellaisen suojaimen kanssa, vai annatko suojaimen valua täyteen räkää?


      • Tellukka kirjoitti:

        """Käsihuuhteella voi tehostaa hygieniaa silloin, jos ei ole pesumahdollisuutta heti tarvittaessa tai infektioaikana liikkuu paikoissa, jossa kulkee runsaasti väkeä."""

        Älä nyt. Ihanko tosi?
        Taisit kyllä tosin jo kerran ihan ohimennen siitä pikaisesti mainitakin.

        Minä olen joutunut aika monta vuotta työssäni käyttämään hengityssuojaimia. Ei niin, että minussa olisi ollut koronaa tai sellaista.
        Niitten läpi on raskasta hengittää terveenkin, saati sitten jos on yskää ja nuhaa, eikä henki meinaa kulkea muutenkaan kuin persiin kautta. Miten niistät nenääsi sellaisen suojaimen kanssa, vai annatko suojaimen valua täyteen räkää?

        No ihan tosi. Itseppähän kysyit.
        Juu hengitys työläänpää. Astmaatikoille ei suositella ollenkaan.
        ´´Miten niistät nenääsi sellaisen suojaimen kanssa.´´ Käytä maalaisjärkee.
        Jos et osaa, kysy uudestaan. :)


      • Eliaana kirjoitti:

        No ihan tosi. Itseppähän kysyit.
        Juu hengitys työläänpää. Astmaatikoille ei suositella ollenkaan.
        ´´Miten niistät nenääsi sellaisen suojaimen kanssa.´´ Käytä maalaisjärkee.
        Jos et osaa, kysy uudestaan. :)

        """ Myöskään nenästä ei valahda pinnoille mitään, etkä käsinkään tuhraa."""

        No nyt kysyn uudestaan:
        Miten niistät nenääsi hengityssuojaimen kanssa, vai annatko vain suojaimen valua räkää täyteen?
        Itse en voisi kuvitellakaan pitäväni sellaista flunssaisena.


      • Tellukka kirjoitti:

        """ Myöskään nenästä ei valahda pinnoille mitään, etkä käsinkään tuhraa."""

        No nyt kysyn uudestaan:
        Miten niistät nenääsi hengityssuojaimen kanssa, vai annatko vain suojaimen valua räkää täyteen?
        Itse en voisi kuvitellakaan pitäväni sellaista flunssaisena.

        Ei tietenkään voi pitää, jos jatkuvasti nokka vuotaa. Mutta mihin sitä sitten siinä kunnossa edes tarvitsisi.
        Sairaat kuuluu kotio peiton alle.
        No yleensä, jos joutuu kesken kaiken suojaimen pois ottamaan, se pitäisi laittaa roskiin ja ottaa uusi. Siis jos kertakäyttöisistä puhutaan.


    • Anonyymi

      Juuri niin, se
      OIKEA YSKIMISTAPA, varmaan kaikki muistaa😂 ja viitsii.

    • En mitään paperisia viitsi ostella, ja sitä paitsi ne on kertakäyttöisiä, vaikka luulenkin , että ihmiset käyttää niitä monesti,

      perikuntien jäljiltä värikkäitä vanhoja lakanoita , niistä revin ja leikkailen kolmioliinoja ja sidon kuin muinoin junarosvot, että silmä sieltä pilkistelee ja niitä suojaa lasit.
      voisikin kokeilla kauppakeskuksessa vastaantulijoiden ilmeitä.

      • Hitsi kun pyrskähdin nauramaan tuota ´´junarosvoa.´´
        Siinä voisikin olla oiva keino, ei tulisi kukaan lähelle pärskimään.


      • Anonyymi

        Siinähän etsit koinsyömistä perintölakanoistasi ehyimpiä kohtia liinoiksi. Minä taasen kaivoin kaapistani esille vanhan, mutta vielä käyttökelpoisen Pirellin C.607-maskin, johon tosin joudun hankkimaan uuden suodattimen ja pari varalle. Kelpaa sillä sitten mennä mihin tahansa patsastelemaan pärskivien ihmisten joukkoon.


      • Et sinä, maissii, olisi ensimmäinen ja ainut sitä muotia.
        Alkanut näkymään facella profiilikuvissa toinen toistaan kauniimpia "junarosvoliinoja".


    • Anonyymi

      Tällä palstalla ei selvästikään porukka ymmärrä asioiden vakavuutta. Se on todella ikävää.

      • Kyllä täällä porukka ymmärtää aivan hyvin. Tähän ikään mennessä jokainen on nähnyt, jos jonkinnäköistä kulkutautia.
        Nyt täällä on tuo korona ja jokainen toimii varmaan parhaansa mukaan.
        Ei se silti sitä tarkoita, että pitäisi pukeutua tuhkaan ja säkkiin ja ruveta itkemään.


    • Anonyymi

      Löysin vanhan duunitakin taskusta vähänkäytetyn nokkasuojuksen , kyl mun ny kelpaa :)

      • Anonyymi

        Onko sinulla sama käytäntö kondomien suhteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla sama käytäntö kondomien suhteen?

        Meillä Impivaarassa karhunlankaa pussien ympäri :)


    • Anonyymi

      Olivat apteekeista loppu samoin käsidesi, minkäs teet

      • Käsihuuhdetta myydään tavarataloissakin.
        Itse ostin Tokmannilta, MediSoft- nimellä, LV:tä on myös, voi olla muidenkin valmistajien.


    • Anonyymi

      Pakko oli tänään mennä kauppaan . Iltapäivällä oli hitosti porukkaa. Kyllä minulla oli meillä oli hengityssuojain ja kk-käsineet . Hyvä ,että oli. Varmaan moni ajatteli, että harmi , kun ei itse laittanut.

    • Anonyymi

      6-suojain on paras, kun sellainen suojaa melkeen kaikilta.

    • Anonyymi

      Kyläl hengityssuojain suojaa jos esim. kaupassa joku aivastaa lähellä niin et voi saada tartuntaa kun kasvosi on suojatut. Apteekkeihin eivät saa tilattua niitä lisää ja kansa sairastuu. Onko oikein?

      • Anonyymi

        Apteekit ei ehdi tilaamaan niin paljon kuin hysteeriset ostaisivat.


    • Kun kirjoitatte sanan "hengitys-suojain".
      Laittakaa mukaan sen laatu-standardi.
      Sillä tavallinen pöly on kiven-lohkareita verrattuna Virukseen tai Bakteeriin.
      Viruksien torjuntaan ei riitä Verkko-Kassi päässä.

      H.

      • Anonyymi

        Nyt en oikein ymmärrä? Hengityssuojainhan on yleisnimi erilaisille suojaimille?

        Mutta, kun nyt noin tarkka ja asioista perillä oleva olet, niin kerropa minulle kumman näistä kahdesta suodattimesta kiinnittäisin kasvo-osaan huomenna kun lähden välttämättömille asioilleni ja joudun käymään useammassakin paikassa?
        CF 22 A2-P3 R D vai CF 32 A2B2E2K2-P3 PSL R? Ensiksi mainittu on avattu ja olen sitä 2 kertaa, yhteensä n. 1½ tuntia käyttänyt. Varastoissani myös on enemmän noita ensin mainitsemiani, tuon avatun lisäksi 3 avaamatonta, käyttöaika kaikissa 02/2024 saakka. Lisäksi minulla on erilaisia esisuodattimia ja erilaisia kertakäyttöisiä hengityssuojia.
        Sitäkin vielä kysyisin, että kun tässä virusta vastaan olen suojautumassa, niin päteeköhän se n. 50 tunnin käyttöaika tuossa jo avatussa enää ollenkaan, kannattaako sitä enää käyttää?

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärrä? Hengityssuojainhan on yleisnimi erilaisille suojaimille?

        Mutta, kun nyt noin tarkka ja asioista perillä oleva olet, niin kerropa minulle kumman näistä kahdesta suodattimesta kiinnittäisin kasvo-osaan huomenna kun lähden välttämättömille asioilleni ja joudun käymään useammassakin paikassa?
        CF 22 A2-P3 R D vai CF 32 A2B2E2K2-P3 PSL R? Ensiksi mainittu on avattu ja olen sitä 2 kertaa, yhteensä n. 1½ tuntia käyttänyt. Varastoissani myös on enemmän noita ensin mainitsemiani, tuon avatun lisäksi 3 avaamatonta, käyttöaika kaikissa 02/2024 saakka. Lisäksi minulla on erilaisia esisuodattimia ja erilaisia kertakäyttöisiä hengityssuojia.
        Sitäkin vielä kysyisin, että kun tässä virusta vastaan olen suojautumassa, niin päteeköhän se n. 50 tunnin käyttöaika tuossa jo avatussa enää ollenkaan, kannattaako sitä enää käyttää?

        Bessie

        "Anonyymi"

        Minä en ole Suodatin-asiantuntija muussa kuin autoilussa.
        Minä en ole sairastunutkaan.
        Joten en viitsi alkaa Googleilemaankaan.
        Kuten ehkä sinä aloit?
        -
        Mutta.
        Todella tietämättömille on aina parhaaksi kertoa tarkkaa tietoa.
        Mutten saattavat he mennä Melitta naamallaan.
        Jopa kauppaankin.
        Oli se sitten käytetty tahi ei.
        EOC

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Minä en ole Suodatin-asiantuntija muussa kuin autoilussa.
        Minä en ole sairastunutkaan.
        Joten en viitsi alkaa Googleilemaankaan.
        Kuten ehkä sinä aloit?
        -
        Mutta.
        Todella tietämättömille on aina parhaaksi kertoa tarkkaa tietoa.
        Mutten saattavat he mennä Melitta naamallaan.
        Jopa kauppaankin.
        Oli se sitten käytetty tahi ei.
        EOC

        H.

        Ai et ole "Suodatin-asiantuntija, ja toisaalta taas ajattelet että "Todella tietämättömille on aina parhaaksi kertoa tarkkaa tietoa" ja katsot sitten asiaksesi sitä kertoa.

        Kyllä minä joskus viitsin googlaillakin, mutta en yleensä koskaan näitä keskustelupalstan keskusteluja varten. Harvoin on edes tarvetta ja vielä harvemmin halua. Tälläkään kertaa ei ollut kumpaakaan, mutta sinulla (taas kerran huoh) oli tarve 'ääneen epäillä' minun "googlailleen". Sitäpaitsi, mitä ihmeen väliä on sillä milloin ja mistä itsekukin on tietonsa hankkinut?
        Suodattimet joiden kyljestä nuo aiemmassa kommentissasi peräämäsi "laatu-standardit" luin ja tänne kopsasin sattuivat valmiiksi olemaan ihan tuossa käteni ulottuvilla. Jo viikko pari sitten otin esille ison säilytyslaatikon jossa on erilaisia suojausvälineitä ja nuo sekä jotain muitakin otin nyt tässä tilanteessa käytettäviksi. Ihan itse järkeilin (toki lukemieni käyttöohjeiden yms. perusteella) mitkä parhaiten (?) noissa varastoissani jo olevista hengityssuojaimista sopivat koronavirukselta suojautumiseen.
        Suuri osa noista minulla olevista henkilösuojaimista on jäänyt mm. 'suutelu- ja säätelykoulun' käyneeltä veljeltäni joka oli aktiivisesti mukana monenmoisessa, myös väestönsuojeluun liittyvässä toiminnassa. Häneltä olen paljon oppinut, samoin työelämässä (oli pakkokin, ja ei ainoastaan itse oppia) ja siihen päälle vielä oma, ilmeisesti luontainen 'pöpökammoni' joka, kiitos äitini, entisestään vahvistui jo silloin kun kansakoulun aloitin.

        Olen sitä mieltä, että vaatimatonkin kasvosuoja on parempi kuin ei mitään, mitä mietä sinä olet?

        Bessie


    • Anonyymi

      Tosiaankin, sinähän sen keksit! Meliita kahvinsuodattimeen alushousuista kuminauhat ja A..Vot,,siinäpä suojain.

    • Anonyymi

      Olisin kannattanut hengityssuojien käyttöä heti epidemian alussa.
      Ihmettelin miksi lääkärit vähättelevät niitä.
      Niitä ei vain ollut myynnissä asuinseudullani
      enkä enää pistä nokkaani ulos kuin viimeisen pakon edessä.
      Mikään suojautuminen ei voi olla turhaa.
      Lääkärikin jo myönsi, että" hengityssuojalla voi suojata muita henkilöitä".
      Kai se itseäkin suojaa ?
      Alussa lääkärien mielestä "kosketustartunta oli todennäköisin,
      hengityssuojaimesta ei ole hyötyä".

      • Anonyymi

        Parasta on vetää muovikassi päähänsä.
        Se hengityssuojain estää omia pärskeitä lentelemästä ja antaa moraalista tukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta on vetää muovikassi päähänsä.
        Se hengityssuojain estää omia pärskeitä lentelemästä ja antaa moraalista tukea.

        Kyllä, lopullisesti. muovikassiin tukehtuu.


      • Anonyymi

        "Mikään suojautuminen ei voi olla turhaa."
        Olen samaa mieltä. Huoli viruksen läpäistävien suojien aiheuttamasta väärästä turvallisuudentunteesta ja sitä kautta lisääntyvistä riskeistä altistua virukselle on varmaan perusteltua, mutta asia pitäisi hoitaa selkeällä ja asiallisella informaatiolla eikä voittopuolisesti suojaimia vähättelemällä.
        Informoida voisi myös pakkauksissa, jatkossa sen voisi määrätä pakolliseksi. Suu-nenäsuojusten pakkaukseen mahtuu pakollisten pakkausmerkintöjen lisäksi myös vähän ylimääräistäkin? infoa.

        "Lääkärikin jo myönsi, että" hengityssuojalla voi suojata muita henkilöitä".
        Kai se itseäkin suojaa?"
        Luulisihan tuon suojaavan. Jos ei muka suoraan, niin suojaahan se ainakin välillisesti ja mutkan kautta. Olen itsekseni miettinyt, että puhuvatkohan nuo suojaimia vähättelevät läpiä päähänsä ihan tieten tahtoen, eli tietoisina siitä ettei maassa ole eikä ollut (varmuusvarasto mukaan lukien) niitä riittävästi. Kuvittelivatko, että sitten ei kukaan kysy oikeaa kysymystä joka minun ja varmaan tuhansien muidenkin mielestä on: MIKSI NIITÄ EI OLE RIITTÄVÄSTI?!

        Nyt, jos ja kun maahan ja vähittäismyyntiin kuluttajien saataville näitä suojaimia vihdoin saadaan, kaupat on ohjeistettava estämään hamstraaminen tykkänään siihen saakka kun tilanne tasaantuu ja vakiintuu.

        Koska itse olen aina käyttänyt noita suojia esim. pihatalkoissa ja vajoja sun muita liitereitä siivotessa ja järjestellessä, pölynimurin pölypussia vaihtaessanikin usein ja joskus jopa roskiskeikalla, niin minulla on aina niitä varastossa, niin nytkin, mutta vähän pitää jo säästellä kun ei tiedä koska saa uusia.

        Jonkinlaisen suojan saa kiinnittämällä hakaneuloilla tai jotenkuten harsimalla jotain suodatinmateriaaliksi käypästä sopivasti taitellun huivin sisään. Itselläni on tuossa valmiiksi viriteltyinä parikin huivia joiden sisälle olen leikannut pölyimurin pusseista (hepa) suodattimet. Aikoinaan tilannut pölypusseja jotka eivät sopineet, tuleepahan niillekin käyttöä. Toisessa on lisäksi myös 'oikeita' suodattimia, toisen jätin vähän kevyemmäksi käyttää, mutta on siinäkin pölypussisuodattimen lisäksi yksi vaaleansininen kasvosuojain. Bandanahuiveja minulla on aika paljon, löytyy vähän joka värissä. Nyt en niiden värejä pyri säästelemään vaan pesen surutta 60 asteessa. Yleensä minulla on yksi huivi hiusten suojana ja toinen suu- nenäsuojana. Kotiin tultuani laitan molemmat suoraan pesukoneeseen.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mikään suojautuminen ei voi olla turhaa."
        Olen samaa mieltä. Huoli viruksen läpäistävien suojien aiheuttamasta väärästä turvallisuudentunteesta ja sitä kautta lisääntyvistä riskeistä altistua virukselle on varmaan perusteltua, mutta asia pitäisi hoitaa selkeällä ja asiallisella informaatiolla eikä voittopuolisesti suojaimia vähättelemällä.
        Informoida voisi myös pakkauksissa, jatkossa sen voisi määrätä pakolliseksi. Suu-nenäsuojusten pakkaukseen mahtuu pakollisten pakkausmerkintöjen lisäksi myös vähän ylimääräistäkin? infoa.

        "Lääkärikin jo myönsi, että" hengityssuojalla voi suojata muita henkilöitä".
        Kai se itseäkin suojaa?"
        Luulisihan tuon suojaavan. Jos ei muka suoraan, niin suojaahan se ainakin välillisesti ja mutkan kautta. Olen itsekseni miettinyt, että puhuvatkohan nuo suojaimia vähättelevät läpiä päähänsä ihan tieten tahtoen, eli tietoisina siitä ettei maassa ole eikä ollut (varmuusvarasto mukaan lukien) niitä riittävästi. Kuvittelivatko, että sitten ei kukaan kysy oikeaa kysymystä joka minun ja varmaan tuhansien muidenkin mielestä on: MIKSI NIITÄ EI OLE RIITTÄVÄSTI?!

        Nyt, jos ja kun maahan ja vähittäismyyntiin kuluttajien saataville näitä suojaimia vihdoin saadaan, kaupat on ohjeistettava estämään hamstraaminen tykkänään siihen saakka kun tilanne tasaantuu ja vakiintuu.

        Koska itse olen aina käyttänyt noita suojia esim. pihatalkoissa ja vajoja sun muita liitereitä siivotessa ja järjestellessä, pölynimurin pölypussia vaihtaessanikin usein ja joskus jopa roskiskeikalla, niin minulla on aina niitä varastossa, niin nytkin, mutta vähän pitää jo säästellä kun ei tiedä koska saa uusia.

        Jonkinlaisen suojan saa kiinnittämällä hakaneuloilla tai jotenkuten harsimalla jotain suodatinmateriaaliksi käypästä sopivasti taitellun huivin sisään. Itselläni on tuossa valmiiksi viriteltyinä parikin huivia joiden sisälle olen leikannut pölyimurin pusseista (hepa) suodattimet. Aikoinaan tilannut pölypusseja jotka eivät sopineet, tuleepahan niillekin käyttöä. Toisessa on lisäksi myös 'oikeita' suodattimia, toisen jätin vähän kevyemmäksi käyttää, mutta on siinäkin pölypussisuodattimen lisäksi yksi vaaleansininen kasvosuojain. Bandanahuiveja minulla on aika paljon, löytyy vähän joka värissä. Nyt en niiden värejä pyri säästelemään vaan pesen surutta 60 asteessa. Yleensä minulla on yksi huivi hiusten suojana ja toinen suu- nenäsuojana. Kotiin tultuani laitan molemmat suoraan pesukoneeseen.

        Bessie

        Kertakäyttöiset kuitusuojaimet eivät itseä suojaa, pöpöt pääsevät läpi, kun ovat niin pieniä.
        Tuo kerrottiin meille jo kauan sitten, kun olin vielä työelämässä.
        Pitäisi olla ne suodattimelliset.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kertakäyttöiset kuitusuojaimet eivät itseä suojaa, pöpöt pääsevät läpi, kun ovat niin pieniä.
        Tuo kerrottiin meille jo kauan sitten, kun olin vielä työelämässä.
        Pitäisi olla ne suodattimelliset.

        Pöpöt tottakai voivat kokonsa puolesta päästä läpi, mutta eivät välttämättä. Jos niitä pöpöjä on aivastaneen tai yskineen ilmaan laukaisemassa sylki/lima pisarassa, niin aivan varmasti osa (itse luulisin että aika suuri osa) niistä jää minun käyttämääni suojaimeen jos nyt yleensä minuun asti lentää alunperinkään. Siinä pisarassahan ne ovat ja jäävät siihen mihin se pisarakin jää. Pienenpienet pisarat ja niiden mukana pöpöt varmastikin pääsevät läpi joistakin suojaimista (ja niiden vierestä), se on selvä, enkä muuten ole muuta väittänytkään. Eivät ne kuitenkaan vielä silloinkaan pääse noin vain perille, vielä on matkaa. Tai voi osa päästä kerrallakin, sisäänhengityksen mukana, mutta osa on jäänyt matkalle, esim. suojainten pintaan, ja silläkin on merkitystä. Mieluummin tuhat miljoonaa virusta kuin miljardi virusta vai mitä :).

        Ensijainen keino suojautua on tietysti kotona pysyminen. Useimmille meistä se ei ole täysin mahdollista. Riittävän välimatkan pitäminen muihin ja sen vaatiminen myös muilta on seuraava keino ja näitä sitten voi tehostaa käyttämällä järkevästi tilanteisiin sopivaa suojausta, ei sen läheskään aina tarvitse olla tehokkain saatavissa oleva.

        Bessie


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kertakäyttöiset kuitusuojaimet eivät itseä suojaa, pöpöt pääsevät läpi, kun ovat niin pieniä.
        Tuo kerrottiin meille jo kauan sitten, kun olin vielä työelämässä.
        Pitäisi olla ne suodattimelliset.

        Ehkä ne pöpöt eivät kuitenkaan lennä niin kauas, vaikka olisi huonompikin suojus ?
        Estäähän en jotain sentään. Ei niistä räkä mene läpi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pöpöt tottakai voivat kokonsa puolesta päästä läpi, mutta eivät välttämättä. Jos niitä pöpöjä on aivastaneen tai yskineen ilmaan laukaisemassa sylki/lima pisarassa, niin aivan varmasti osa (itse luulisin että aika suuri osa) niistä jää minun käyttämääni suojaimeen jos nyt yleensä minuun asti lentää alunperinkään. Siinä pisarassahan ne ovat ja jäävät siihen mihin se pisarakin jää. Pienenpienet pisarat ja niiden mukana pöpöt varmastikin pääsevät läpi joistakin suojaimista (ja niiden vierestä), se on selvä, enkä muuten ole muuta väittänytkään. Eivät ne kuitenkaan vielä silloinkaan pääse noin vain perille, vielä on matkaa. Tai voi osa päästä kerrallakin, sisäänhengityksen mukana, mutta osa on jäänyt matkalle, esim. suojainten pintaan, ja silläkin on merkitystä. Mieluummin tuhat miljoonaa virusta kuin miljardi virusta vai mitä :).

        Ensijainen keino suojautua on tietysti kotona pysyminen. Useimmille meistä se ei ole täysin mahdollista. Riittävän välimatkan pitäminen muihin ja sen vaatiminen myös muilta on seuraava keino ja näitä sitten voi tehostaa käyttämällä järkevästi tilanteisiin sopivaa suojausta, ei sen läheskään aina tarvitse olla tehokkain saatavissa oleva.

        Bessie

        Tuossa linkin alussa se selvästi sanotaan, mitä itsekin olen yrittänyt sanoa.
        https://yle.fi/uutiset/3-11268030


    • Anonyymi

      Minulla on ffp3 hengityssuojaimia , joita olen käyttänyt kriittisissä paikoissa.

    • Anonyymi

      Kaikki hengityssuojat auttavat , suomessa niitä vaan ei suositella kun niitä ei ole saatavilla.

      • Anonyymi

        Nuo naamasuojat ovat kuin intin sadeviitta 50 vee sitten, jonka piti suojata ydinsodassa laskeuman tuomia hiukkasia yms vastaan.


    • Anonyymi

      Hengityssuoja ja silmälasit ku rälläkällä ajelen ettei onnenkipinät silmiin lennä ;)

    • Tilasin paketin kertakäyttösuojuksia, onhan niissä se hyvä puoli, että ihmiset pysyvät loitommalla, kun näytän siltä, että minussa voi olla jotain sairautta.
      Kahteen viikkoon en ole ihmisten ilmoilla liikkunut, huomenna menen ruokaostoksille heti kun kauppa aukeaa.

      • Anonyymi

        Mistä löysit tilattavaksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä löysit tilattavaksi?

        Yliopiston apteekin verkkokaupasta, oli minuuteista kiinni, että sain, loppuivat hetkessä.


      • Anonyymi
        bigmama kirjoitti:

        Yliopiston apteekin verkkokaupasta, oli minuuteista kiinni, että sain, loppuivat hetkessä.

        Kohta kuitenkin huuto.netistä saa vähän käytettyjä ja hyväkuntoisia ihan edulliseen hintaan! Kannattaa tsekkailla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kohta kuitenkin huuto.netistä saa vähän käytettyjä ja hyväkuntoisia ihan edulliseen hintaan! Kannattaa tsekkailla!

        Ei nuokaan kovin kalliita ole, 0.76e kpl.
        Käytän vain kaupassa käydessäni ja jos postiin tai apteekkiin on asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä löysit tilattavaksi?

        Phedihealt


      • Anonyymi

    • Minusta on outoa, että kasvosuojaimen vaikutusta käyttäjän suojaksi virusta vastaan vähätellään. Kuitenkin kauko-idän maissa on jo kauan ollut kasvosuojausta. Minua huvitti ennen kiinalaisturistit lentikentillä kasvomaskein varustettuna. Ei enää.

      Käytin ensin kertakäyttö-, nyt omatekemiäni kasvosuojaimia aina kun asioilla olen.

      Suljin juuri kolme kirjepakettia, joissa lähetin erivärisiä kankaisia kasvosuojaimet lapsillemme.

      Tykkään käyttää kankaista suojaa. Siinä on helpompi hengittää. Paperinenäliinan pistän maskin sisään.

      • Anonyymi

        Oletko ommellut nuo maskit aseptisesti, itsellä suojaus naamalla ja steriilit hanskat käsissä ? Kyllä ne pyörii postituksessakin vaikka kenen käsissä jossain hajoavassa kirjekuoressa. Mistä lumpuista ne kankaatkin? Oma huivi olisi parempi, omassa kodissa säilytetty ja johon muut ei koske.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ommellut nuo maskit aseptisesti, itsellä suojaus naamalla ja steriilit hanskat käsissä ? Kyllä ne pyörii postituksessakin vaikka kenen käsissä jossain hajoavassa kirjekuoressa. Mistä lumpuista ne kankaatkin? Oma huivi olisi parempi, omassa kodissa säilytetty ja johon muut ei koske.

        Katsoin aseptisesti valmistettavia kirurgien suojaimia valmistavan yrityksen videon. Lattialla istui karvajalkamiehiä ja taittoivat ensin aseptisen sinisen kankaan kolmeen osaan, siitä nostivat taitokset aseptisesti ompelukoneen karvakätisille miehille, jotka ompelivat reunat yhteen ja suojainjono laskeutui kauniin aseptisesti paskaselle "tehtaan"lattialle. Sieltä karvakädet aseptisesti keräsivät suojainjonot muovipakkauksiin, josta aseptisesti käsitellyt muovipussit nostetaan pahvilaatikoihin.

        Pistä se oma huivisi suojaksi, ei minua haittaa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Katsoin aseptisesti valmistettavia kirurgien suojaimia valmistavan yrityksen videon. Lattialla istui karvajalkamiehiä ja taittoivat ensin aseptisen sinisen kankaan kolmeen osaan, siitä nostivat taitokset aseptisesti ompelukoneen karvakätisille miehille, jotka ompelivat reunat yhteen ja suojainjono laskeutui kauniin aseptisesti paskaselle "tehtaan"lattialle. Sieltä karvakädet aseptisesti keräsivät suojainjonot muovipakkauksiin, josta aseptisesti käsitellyt muovipussit nostetaan pahvilaatikoihin.

        Pistä se oma huivisi suojaksi, ei minua haittaa.

        Niitä karvakäden tekemiä hengityssuojiako ne sinua hoitaneet lääkärit on siellä hienossa Kainuun sairaalassa käyttäneet ? Kamalaa, vie ensi kerralla omat kuonokoppasi sinne lääkäreille ja hoitsuille, kun sinua tutkivat ja hoitavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niitä karvakäden tekemiä hengityssuojiako ne sinua hoitaneet lääkärit on siellä hienossa Kainuun sairaalassa käyttäneet ? Kamalaa, vie ensi kerralla omat kuonokoppasi sinne lääkäreille ja hoitsuille, kun sinua tutkivat ja hoitavat.

        Niitähän ne kaikissa sairaaloissa ei vain KAKS:ssa. Uusi kuormakin Kiinasta menee ammattilaisille ovat adeptisesti kootut.


    • Anonyymi

      Pannuhuoneen naulasta löytyi viime syksyllä nokikolarin sinne jättämä suojus. Kova tupakkamies hän ja punaselle nortillehan tuo suojain toki haisee. Noh kyllä se kelpaa!

      • Anonyymi

        Pane hetkeksi mikroon niin desinfektioituu....🙂


      • Anonyymi

        Törkeää levittää tuollaista ala-arvoista propagandaa kuolemanvakavan sairauden kustannuksella ! Yritätkö näin markkinoida omia saastaisia räkärättejäsi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törkeää levittää tuollaista ala-arvoista propagandaa kuolemanvakavan sairauden kustannuksella ! Yritätkö näin markkinoida omia saastaisia räkärättejäsi ?

        Ei ne tule.myyntiin, älä pelkääå. Kävin kaupassa, kassa ihasteli maskiani, ihana.😁


    • Anonyymi

      Nyt saksalaistutkimus on todennut, että virusta ei löytynyt ovenrivoista, pinnoilta, kaupan kärryiltä yms. Virus leviää ihmisten välisissä kontaktissa, esim. puhuessa, nauraessa, busseissa, junissa, lentokoneissa jne. Yleensä siis ihmisten lähikontakteissa, hengitysilmassa siis. Jos yksi perheessä sairastuu, kaikki saavat tartunnan jossain muodossa jos ovat samassa tilassa. Myös metrossa, tarinoissa, bussissa, junissa lentokoneissa, joissa on paljon ihmisiä samassa tilassa. Myös siis kaupoissa, apteekeissa, ulkona myös, jos esim. joku juoksee ohitsesi tai kulkee rinnallasi.
      Hengityssuojaimen siis kaikille ihmisille ja joka paikkaan yleisillä paikoilla liikuttaessa.

    • Viimeeksi 10 vuotta sitten käytin hengityssuojaimia kun kesämökin ullakolle laitoin puhallusvillaa, nuorena kun askartelin puusorvinääressä, siinä ovat.

      Essoten alueella asukkaita noin 100 000, testattuja tartuntoja muistaakseni 36 niin ollen aika pieni mahdollisuus sairastua, suurempi mahdollisuus voittaa lotossa joku summa..

    • Anonyymi

      Olen kahvin suodatin pussista tehnyt hätä vara suojaimen ja kumi lenkeillä korvan taakse laittanut niin että suodatin pysyy paikoilaan ja tämä on köyhän ihmisen hätä vara suoja .

      • Anonyymi

        Kahvinsuodatin on puhdas ja jokainen ottaa itse sen paketista ja käytön jälkeen heittää pois. En laittaisi suun eteen kenenkään toisen käsissään pyörittelemää kangasrättiä johon on tunkenut käsillään vielä nenäliinan sisään. Hyi olkoon !!!’


    • Anonyymi

      12 vuotta töissä oli, kuminen jossa vaidettava kasetti jossa pöly ja hiili, tunti jälkeen näkyi että oli ollut . Ei ole ollut sen jälkeen eikä tule täytyy ajatella viimeksi pari tuntia sitten apteekissa selkää piti vain näyttää, asiakkaita oli vähän lasku 2700 euroa valtio maksoi.

    • Anonyymi

      Mulla on ongelma: autotallissa FFP3 suodattimia, uusia (suodatuskyky 99,X%, kelpaisivat sairaalakäyttöön), 10 kpln laatikoissa. En saa niitä myytyä tarvitsijoille. Tori ym. kieltävät ilmoitukset. Mitä teen?

      Astmaatikkona noita olen hamstrannut kevään pahimpia pölyjä vastaan. Toimisivat nyt viruksillekin, kun ovat FFP3. Ilmaiseksi niitä en anna, kalliita kuitenkin olivat. Englannissa myyvät 30£ kpl hinnalla näköjään. Itse en tarttisi kuin 25€/kpl. Olenko ahne, kyllä, mutta ei ole pakko ostaa. Annetaanko tarvitsijoiden kuolla? Astmaatikot ovat riskiryhmässä.

      t. Nimimerkki "FFP3 naamalla"

      • Anonyymi

        Hohhoijaa taas.

        Bessie


    • Anonyymi

      Noita ffp2 ja ffp3 suotimia voi helposti puhdistaa pitämällä niitä 60C uunissa 1h. Kaikki pahat virukset tuhoutuu 60C. No, ei kaikki, mutta tunnetut haittaa aiheuttavat, kysy VTT:ltä. Bessiellä lienee eri käsitys? Anna tulla....hih!

    • Anonyymi

      No, siis savi ym katupöly ei poistu, mutta virukset nollautuu. Eli jos suodatin ulkoisesti siisti, niin ei kun uuniin virusten tuhontaan. Jos ilma kulkee sen läpi hyvin, niin nenälle vaan uudestaan.

      Kiinassa määrätty pakollisiksi hengityssuojaimet, siis ulkona korona-alueilla, tietääkö 1 miljardin kansa jotain enemmän, kuin 0,006 miljardin kansa? Me oomme niin metsäläisiä Bessieinieemme..

    • Anonyymi

      Voi leikata vanhasta takista hihan irti ja yskiä siihen hihaan jos yskittää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe