Traileri matalaksi

Anonyymi

Kävi pieni kämmi, tuli hankittua vene joka ei mahdukaan trailerin päällä talliin talvisäilytykseen eikä ihan riitä että renkaista päästää ilmat. Miten käy jos tallin edustalla tunkkaa trailerin veneen kanssa ylös ja poistaa molemmat pyörät ja työntää sisälle pelkkien pyörännapojen varassa? Tallin lattia ja edusta on betonia ja pintaan voisi levittää vanhan hihnakuljettimen kumimatot. Jarruttoman pyörännavat varmaankin tuon käsittelyn kestäisi mutta miten käy jarrurumpujen? Meneekö soikeiksi eli pienten teräskiekkojen sorvaamiseksi? Tai trailerin runkoon pulttaisi pienet teollisuuspyörät? Tallin katon nostaminen tai betonilattian piikkaaminen ei houkuttele.

73

1996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jarruton vai jarrulinen traileri?

      • Anonyymi

        Siis jarrulisen jarrurummut ei varmaan kestä, jarruttoman kyllä.

        Pienet teollisuuspyörät kestävät tuskin painoa.

        Miten olisi, jos laittaisit pelkät vanteet ilman renkaita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jarrulisen jarrurummut ei varmaan kestä, jarruttoman kyllä.

        Pienet teollisuuspyörät kestävät tuskin painoa.

        Miten olisi, jos laittaisit pelkät vanteet ilman renkaita?

        Traikkua ei vielä ole, vaihtoehtoina jarruton jousittamaton traktorivetoinen tai jarrullinen jota voisin itse vetää henkilöautolla. Hyötykuormaa 1200kg paikkeilla, siinä luokassa löytyy vielä pieniä teollisuuspyöriä. Pelkät vanteet ilman renkaita voisi toimia trailerista riippuen, jos peltivanteet kestää sitä käsittelyä. Kumivarsijousitettu taitaa olla lehtijousitettua matalampi mutta sellainenkaan ei mahdu renkaat lintassa. Teettämällä saisi sellaisen että mahtuu ilman tunkkaamista mutta hinta pompsahtaa ja käytettynä ei ole tarjontaa.


    • Anonyymi

      Osta paksu PVC peitto 100-200 eurolla ja pidä koko paketti ulkona.

      Toinen vaihtoehto olisi tällainen:

      Itsellä oli 10 v sitten kaksi venettä, yksi traileri. Hitsasin sellaisen "siirtotelineen", yksinkertainen 3 metriä pitkä, 1 metriä leveä, 50 cm korkea teräsranka jossa täyskumipyörät. Telineen poikki pituussuunnassa 3 kpl valmistelastoa hitsattuna.

      Koko telineen toisessa päässä oli 800 kilon vinssi, jota varten siinä oli noin metrin päähän ulokkeena vahva neliöranka pätkä, johon vinssi oli pultattu. Peruutin trailerin tämän telineen eteen, vapautin kiinnityshihnat, vedin molemmin puolin runkoa veneen keulalenkistä perään paksut köydet jotka yhdistyi isoon sakkeliin. Siihen laitettiin tämän telineen vinssikoukku. Sitten vinssasin sen venetrailerilta tälle telineelle, ja sain vapautettua trailerin toista venettä varten, (joka oli kevyempi ja jonka vinssasin suoraan nurmikolla olevilta pattingeilta venetrailerille ja toisinpäin).

      Sinä voisit tehdä tällaisen telineen, mutta sen korkuisen kun autotalliisi kokonaiskorkeuden huomioon ottaen mahtuu. Sitten tuot sen telineen autotallin ovelle, vinssaat veneen siihen ja lykkäät autotallin perälle. Keväällä, sama toisin päin ja vinssaat sen venetrailerin vinssillä kyytiin.
      telineen hitsailuun meni iltapäivä valovirta puikkovehkeellä. vinssi maksoi 50 e, raudat ehkä 70 euroa ja kolme venetelaa 100 euroa. täyskumirenkaat 80 euroa. Niitä varten hitsasin 20 mm akselin joka tuli sen verran kun ohi pystyjalkojen edessä ja takana renkaiden ja prikkakasojen paksuus, ja porasin sokkareiät akseliin molemmin puolin renkaan vanteen ulkoreunaa. laitoin prikat renkaat prikat sokat ja siinä se.

      • Anonyymi

        Tuotakin vaihtoehtoa olen pohtinut, mutta veneen siirto traikulta pyörien varassa oleville pukeille ja takaisin yksin vähän mietityttää. Kun vielä on uusi vene (yhden kesän ajettu ja nyt lämpimässä hallissa) niin mieluusti sen sisälle ottaisi kun lämmin talli on ilman lisäkustannuksia käytettävissä.


    • Anonyymi

      Toisenlainen tapa ratkoa tämä, on katsoa saatko rengasliikkeestä jotkut tosi matalaprofiiliset renkaat, esim 45 luokkaa, ehkä ostat niitä varten leveämmät vanteetkin tai jotain, ja jos on pienempi tuumaisia vanteita, sitten sellaiset vielä lisäksi.

      • Anonyymi

        Laskeskelin ettei niitä vakiokumejakaan haluaisi ihan tyhjäksi päästää ettei mene piloille. Pienemmät vanteet ja matalaprofiilirenkaat jotka ajaisi pehmeinä talliin ilman mitään tunkkausta olisi houkutteleva vaihtoehto jos sellaisilla saisi laillisesti vetää maantiellä mutta eipä taida onnistua... jo painoluokka asettaa rajoituksensa.


    • Anonyymi

      järeät teollisuuspyörät jonkinlaisella itsetehdyllä pikakiinnityksellä trailerin runkoon, esim u raudat ja siipimutterit ja sitten trailerin omat renkaat irti

    • Anonyymi

      ainiin, niitä on sellaisia autojen siirtelyyn tarkoitettuja pieniä renkaallisia teräslappuja, wheeler dealerin yhdessä jaksossa käytti lamborginin sivuttaissiirtoon jos en väärin muista- . sellaiset rumpujarrujen alle

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuollaiset

        https://www.ebay.co.uk/itm/Set-of-2-Merrick-Machine-HD-Steel-Auto-Dolly-8-W-Steel-w-Casters-M998103/382472738289?epid=1411810329&hash=item590d26d5f1:g:B2oAAOSwkrFaanVv

        mutta halvemmaksi tulee kun ostaa 5 mm romuraudan palat metalliromuliikkeestä ja poraa itse kiinnitysreiät, ja tilaa renkaat jostain ja ruuvaa kiinni.

        ja tuossa tsekeistä tilattuna toimituskuluineen 80 euroa

        https://www.ebay.co.uk/itm/Car-Tire-Dolly-2-Wheel-Dolly-Set-3000-lbs-Total-Capacity-for-Vehicle-Storage/182768814157?hash=item2a8ddec84d:g:A1UAAOSwXLpZvLMT

        Eiköhän joku noista jo ratkaise ongelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuollaiset

        https://www.ebay.co.uk/itm/Set-of-2-Merrick-Machine-HD-Steel-Auto-Dolly-8-W-Steel-w-Casters-M998103/382472738289?epid=1411810329&hash=item590d26d5f1:g:B2oAAOSwkrFaanVv

        mutta halvemmaksi tulee kun ostaa 5 mm romuraudan palat metalliromuliikkeestä ja poraa itse kiinnitysreiät, ja tilaa renkaat jostain ja ruuvaa kiinni.

        Löytyi tuollaiset halvemmalla https://www.expondo.fi/msw-auton-siirtoalusta-680-kg-kpl-2-kappaletta-10060931

        Vaan mahtaakohan niissäkin tulla sellaista rasitusta mitä ei jarrurummut kestä ilman muodonmuutosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyi tuollaiset halvemmalla https://www.expondo.fi/msw-auton-siirtoalusta-680-kg-kpl-2-kappaletta-10060931

        Vaan mahtaakohan niissäkin tulla sellaista rasitusta mitä ei jarrurummut kestä ilman muodonmuutosta?

        ostat romuttamolta vanhat jarrulevyt joissa sama pulttijako (luultavasti 4 x 100 eli fiat, opel jne...
        niihin jarrulevyihin hitsaat tai hitsautat metallipajalla 90 asteen kulmaan vahvat teräslaput, jotka tulevat noita Dolly siirtokärryn tasoja vasten. Sitten kiinnität pultit niiden jarrulevyjen reikien läpi, ja trailerin rumpujen ruuvinreikiin. Siten koko kuorma jakautuu, kuin se jakautuisi kun sinulla olisi rengas siinä, 4 pultin kautta. rumpu ei ota mitään rasitusta enää vaan se siirtyy sinne sisempiin osiin mitkä on tehtykin kestämään koko trailerin kuormitus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ostat romuttamolta vanhat jarrulevyt joissa sama pulttijako (luultavasti 4 x 100 eli fiat, opel jne...
        niihin jarrulevyihin hitsaat tai hitsautat metallipajalla 90 asteen kulmaan vahvat teräslaput, jotka tulevat noita Dolly siirtokärryn tasoja vasten. Sitten kiinnität pultit niiden jarrulevyjen reikien läpi, ja trailerin rumpujen ruuvinreikiin. Siten koko kuorma jakautuu, kuin se jakautuisi kun sinulla olisi rengas siinä, 4 pultin kautta. rumpu ei ota mitään rasitusta enää vaan se siirtyy sinne sisempiin osiin mitkä on tehtykin kestämään koko trailerin kuormitus

        kun ne jarrulevyt hitsaa niihin lappuihin, niin hyvä olisi lensin eikata laikalla tasaiseksi sitä hitsauskohtaa ainakin 5 cm, että tulee luja hitsi. ja jos teet itse niin 3.2 mm rutiilipuikoilla (saa mm biltema, motonet jne) monta palkoa ja kuonat pois välillä. kulmavahvikepalojen hitsaus sivuillekaan ei pahitteeksi jkun vaan katsoo ettei ne ota sinne rumpuun kiinni sit kun ruuvaat sen kompleksin sinne trailerin rumpuihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kun ne jarrulevyt hitsaa niihin lappuihin, niin hyvä olisi lensin eikata laikalla tasaiseksi sitä hitsauskohtaa ainakin 5 cm, että tulee luja hitsi. ja jos teet itse niin 3.2 mm rutiilipuikoilla (saa mm biltema, motonet jne) monta palkoa ja kuonat pois välillä. kulmavahvikepalojen hitsaus sivuillekaan ei pahitteeksi jkun vaan katsoo ettei ne ota sinne rumpuun kiinni sit kun ruuvaat sen kompleksin sinne trailerin rumpuihin

        Eikö vähemmällä vaivalla työntäisi talliin niiden jarrulevyjen varassa? Ei haittaa vaikka ne ei sen jälkeen jarruiksi kelpaa.


    • Anonyymi

      njoo. Sit keväällä ostat uudet jarrurummut jos eivät ole ehjät, ehkä 40 -60 euroa, ei kai se sen pahempi kustannus pahimmillaankaan ole.

      • Anonyymi

        eikun tarkoitit varmaan niiden rompparilta ostettujen jarrulevyjen varassa, joo siis kyllä ne kestää. autotallin betonilattiaan tosin jää sit melkoset viirut, mut jos se ei haittaa niin siitä vaan. voihan siihen romu jarrulevyjen alareunan alle laittaa vaikka jotkut puunpalat että jotain liukua tulisi siihen lattiaa vasten raahaukseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikun tarkoitit varmaan niiden rompparilta ostettujen jarrulevyjen varassa, joo siis kyllä ne kestää. autotallin betonilattiaan tosin jää sit melkoset viirut, mut jos se ei haittaa niin siitä vaan. voihan siihen romu jarrulevyjen alareunan alle laittaa vaikka jotkut puunpalat että jotain liukua tulisi siihen lattiaa vasten raahaukseen

        Raahaukseen? Nehän pyörii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raahaukseen? Nehän pyörii.

        jaa juu, totta! alkaa olla niin yöväsynyt että ei ilmeisiä asioita enää sytytä, heh! no mut eiks tuo melkein ole se helpoin kaikista ? 8 ruuvia irti, 8 ruuvia kiinni, joka syksy ja kevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jaa juu, totta! alkaa olla niin yöväsynyt että ei ilmeisiä asioita enää sytytä, heh! no mut eiks tuo melkein ole se helpoin kaikista ? 8 ruuvia irti, 8 ruuvia kiinni, joka syksy ja kevät.

        Käytetty pumppukärry 150 euroa. Sillä menee kevyesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jaa juu, totta! alkaa olla niin yöväsynyt että ei ilmeisiä asioita enää sytytä, heh! no mut eiks tuo melkein ole se helpoin kaikista ? 8 ruuvia irti, 8 ruuvia kiinni, joka syksy ja kevät.

        Käytetty pumppukärry 150 euroa. Sillä menee kevyesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetty pumppukärry 150 euroa. Sillä menee kevyesti

        Pumppukärryt vie tilaa pirust ja aika hyödyttömät useimmil muuten, ite en ottas nurkkiin sellasta rähjäkettä. Itse päätyisin tuohon jarrulevyjen ostoon. Jos autojajottamo yrittää ryövätä hinnoilla, kannattaa tarkastaa ettei motonetin tai bilteman uudet tule halvemmaks. Kai ne jotain 25 e kpl uutena. Pulttijako ja keskireikä kannattaa aluks tsekata. Itel oli aikoinaan kaikis fiateis mm. Uno, regeta, ritmo, niin toi 4 x 100 mm , samoin opel kadett. Mut mittaamal selviää. Sit vw golf on vissiin 4 x 102, hätötapaukses nekin menee nippanappa. Ja sit muistaa ruuvata ne jarrulevyt ns väärinpäin


    • Anonyymi

      Laittaisin pienet teollisuuspyörät siirtoon ja ehkä tallissa tunkkaisin pukit akselien alle keventämään jousitusta säilytyksen ajan.

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille kommentoineille.

      Erillinen siirtovaunu olisi nappivalinta jos ongelmana olisi ettei traikun vetoaisa mahdu sisälle mutta veneen siirto matalammalle siirtovaunulle menee säätämiseksi. Korkeussäädettävä siirtovaunu vaatisi jo vähän enemmän suunnittelua.

      Siirtoalustat menee säätämiseksi nekin ja ihan ei auennut miten halvalla pumppukärryllä siirtää yli tonnin painoisen veneen trailereineen.

      Vaihtoehdoiksi jää jarrulevyt tai teollisuuspyörät, jarrulevyt ehkä pyörisi kevyemmin kuin teollisuurpyörät joilla venettä saisi siirrettyä sivusuunnassakin. Aikaa on onneksi pohtia koko kesä traileritarjouksia seuratessa. Jarrullinen kuitenkin on hakusessa kun ei ole omaa traktoria jolla rantatraileria vetäisin.

      • Anonyymi

        Miksi pumppukärryllä ei siirtäisi?
        2,5 t pumppukärryjä on pilvin pimein. Pumppukärryssä on samassa sekä nosturi että pyörät.

        En kun nostaa traikun ylös, irrottaa pyörät ja laskee alas sen verran, kun on tarpeen. Sitten tuuppaa sisälle.
        Pumppukärryillä liikutetaan paljon vaikeampiakin asioita kuin traileri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pumppukärryllä ei siirtäisi?
        2,5 t pumppukärryjä on pilvin pimein. Pumppukärryssä on samassa sekä nosturi että pyörät.

        En kun nostaa traikun ylös, irrottaa pyörät ja laskee alas sen verran, kun on tarpeen. Sitten tuuppaa sisälle.
        Pumppukärryillä liikutetaan paljon vaikeampiakin asioita kuin traileri.

        Sitä painopistettä saa hakea tarkkaan ettei kuorma kellahda kesken siirron. Korkean veneen ei tarvitse paljoa keikahtaa niin ottaa kiinni oviaukkoon väärästä kohtaa ja siinä on ikävä ruveta asettelemaan pumppukärryä uudelleen kun ei sitä edes saa alta pois ilman lisätukia.

        Mistä yltää laittamaan pumppukärryn akselin alle kun perämoottori yläasennossa sojottaa taaksepäin ja edestäkään ei yllä?

        Tyhjän trailerin siirto on vähän eri juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pumppukärryllä ei siirtäisi?
        2,5 t pumppukärryjä on pilvin pimein. Pumppukärryssä on samassa sekä nosturi että pyörät.

        En kun nostaa traikun ylös, irrottaa pyörät ja laskee alas sen verran, kun on tarpeen. Sitten tuuppaa sisälle.
        Pumppukärryillä liikutetaan paljon vaikeampiakin asioita kuin traileri.

        Vaikka pitkillä haarukoilla varustettu pumppukärry juuri yltäisikin akselille asti ei sen nostovara ole kovin kummoinen... 10-12cm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka pitkillä haarukoilla varustettu pumppukärry juuri yltäisikin akselille asti ei sen nostovara ole kovin kummoinen... 10-12cm.

        10cm riittää, ei nostoa tai laskua tarvitse tehdä yhdessä vaiheessa.
        Apuna voi käyttää 5x10 palikoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10cm riittää, ei nostoa tai laskua tarvitse tehdä yhdessä vaiheessa.
        Apuna voi käyttää 5x10 palikoita.

        Menee sellaiseksi säätämiseksi että miksi vaivautua kun helpompiakin vaihtoehtoja on esitetty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee sellaiseksi säätämiseksi että miksi vaivautua kun helpompiakin vaihtoehtoja on esitetty?

        Fiat uno jossa pulttijako trailerien normi 4 x 100 mm , uudet jarrulevyt 9,9 euroa kpl motonetissä

        https://m.motonet.fi/fi/tuote/225027?ajoneuvo=152&vuosimalli=1995

        Edullinen, turvallinen ja yksinkertainen ratkaisu.

        Pumppukärryviritelmät ja puupalikat kaatumisvaaralla, ? Miksi ihmeessä joku sellaista edes ehdottaa muuten kuin kiusantekomielessä ?

        Jotain sattuu siirrossa niin vakuutusyhtiö nauraa ja lyö luurin korvaan kun vene kaatuneena autotallissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiat uno jossa pulttijako trailerien normi 4 x 100 mm , uudet jarrulevyt 9,9 euroa kpl motonetissä

        https://m.motonet.fi/fi/tuote/225027?ajoneuvo=152&vuosimalli=1995

        Edullinen, turvallinen ja yksinkertainen ratkaisu.

        Pumppukärryviritelmät ja puupalikat kaatumisvaaralla, ? Miksi ihmeessä joku sellaista edes ehdottaa muuten kuin kiusantekomielessä ?

        Jotain sattuu siirrossa niin vakuutusyhtiö nauraa ja lyö luurin korvaan kun vene kaatuneena autotallissa

        Tuskin mikään traileriin sidottu vene kaatumaan pääsee 10-20cm korkeuseron takia mutta siitä huolimatta jarrulevyratkaisu vaikuttaa järkevämmältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pumppukärryllä ei siirtäisi?
        2,5 t pumppukärryjä on pilvin pimein. Pumppukärryssä on samassa sekä nosturi että pyörät.

        En kun nostaa traikun ylös, irrottaa pyörät ja laskee alas sen verran, kun on tarpeen. Sitten tuuppaa sisälle.
        Pumppukärryillä liikutetaan paljon vaikeampiakin asioita kuin traileri.

        "Miksi pumppukärryllä ei siirtäisi?"

        Oletko ikinä edes siirtänyt pumppukäyrryillä vaikka eurolavaa jossa on joku 1-1,5 metrin korkuinen muovikelmulla sidottu tavarakasa päällä? Ja vielä jonkun autotallin kynnyksen yli? Epäilen, ettet ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi pumppukärryllä ei siirtäisi?"

        Oletko ikinä edes siirtänyt pumppukäyrryillä vaikka eurolavaa jossa on joku 1-1,5 metrin korkuinen muovikelmulla sidottu tavarakasa päällä? Ja vielä jonkun autotallin kynnyksen yli? Epäilen, ettet ole.

        No ei jarrulaikoillakaan kynnysten yli niin vaan mennä, mutta ne ovenkarmin yläpuuta hipovat eurolavakuormat ovat kyllä kenkkuja ilman kynnystäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka pitkillä haarukoilla varustettu pumppukärry juuri yltäisikin akselille asti ei sen nostovara ole kovin kummoinen... 10-12cm.

        10 cm riittää.
        ei koko matkaa tarvitse nostaa tai laskea kerralla. kymppiviitosesta palikkaa väliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiat uno jossa pulttijako trailerien normi 4 x 100 mm , uudet jarrulevyt 9,9 euroa kpl motonetissä

        https://m.motonet.fi/fi/tuote/225027?ajoneuvo=152&vuosimalli=1995

        Edullinen, turvallinen ja yksinkertainen ratkaisu.

        Pumppukärryviritelmät ja puupalikat kaatumisvaaralla, ? Miksi ihmeessä joku sellaista edes ehdottaa muuten kuin kiusantekomielessä ?

        Jotain sattuu siirrossa niin vakuutusyhtiö nauraa ja lyö luurin korvaan kun vene kaatuneena autotallissa

        Mahtaako osua sama pultin kierrekoko sekä traikun rumpujarruilla varustettuun pyörän napaan, että levyjarruun?
        Ellei, niin ei tosiaankaan vielä riitä että pulttien määrä ja pulttiympyrän halkaisija ovat samat (4x100).
        Toki jarrulevyjen kierteelliset reiät voi porata, tai ehkäpä mieluummin kokonaan uudet reiät oikealla halkaisijalla entisten väliin. Tarkkaa työtä pitää kyllä tehdä jos aikoo saada sopimaan entisen jarrurummun kierteisiin ilman ylimääräisiä välyksiä. Parempi varmaan teettää konepajassa vikkapa CNC koneistuksena että osuu kohdilleen, vaikka siitä tuleekin lisähintaa. Vai tehdäänkö jarrulevyyn välykselliset eli ylikokoiset reiät, tarkoitushan on kiristää ne niin että kitka ottaa muut kuormat, ja pultteihin jää pelkkää vetoa, ja noitahan vielä käytetäänkin ainoastaan varsin lyhyellä matkalla.

        Samalla voi sitten teettää jarrulevyjen ulkokehälle lattakamasta levikkeet, että pintapaine betonilattiaan taikka sen päällä olevaan kumimattoon jää riittävän alhaiseksi.
        Hintaa kyllä tule jokatapauksessa lisää sen "edullisen" Fiat unon jarrulevyjen 40€ hinnan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako osua sama pultin kierrekoko sekä traikun rumpujarruilla varustettuun pyörän napaan, että levyjarruun?
        Ellei, niin ei tosiaankaan vielä riitä että pulttien määrä ja pulttiympyrän halkaisija ovat samat (4x100).
        Toki jarrulevyjen kierteelliset reiät voi porata, tai ehkäpä mieluummin kokonaan uudet reiät oikealla halkaisijalla entisten väliin. Tarkkaa työtä pitää kyllä tehdä jos aikoo saada sopimaan entisen jarrurummun kierteisiin ilman ylimääräisiä välyksiä. Parempi varmaan teettää konepajassa vikkapa CNC koneistuksena että osuu kohdilleen, vaikka siitä tuleekin lisähintaa. Vai tehdäänkö jarrulevyyn välykselliset eli ylikokoiset reiät, tarkoitushan on kiristää ne niin että kitka ottaa muut kuormat, ja pultteihin jää pelkkää vetoa, ja noitahan vielä käytetäänkin ainoastaan varsin lyhyellä matkalla.

        Samalla voi sitten teettää jarrulevyjen ulkokehälle lattakamasta levikkeet, että pintapaine betonilattiaan taikka sen päällä olevaan kumimattoon jää riittävän alhaiseksi.
        Hintaa kyllä tule jokatapauksessa lisää sen "edullisen" Fiat unon jarrulevyjen 40€ hinnan päälle.

        Tuskin kannattaa jarrulevyjä sinne pajalle ollenkaan kiikuttaa jos alkaa kiekkoja teettämään.

        Mittatarkkuuden ei tarvitse olla vimosen päälle kun kyse on muutamasta metristä kerrallaan hitaasti työntäen tai vinssaten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako osua sama pultin kierrekoko sekä traikun rumpujarruilla varustettuun pyörän napaan, että levyjarruun?
        Ellei, niin ei tosiaankaan vielä riitä että pulttien määrä ja pulttiympyrän halkaisija ovat samat (4x100).
        Toki jarrulevyjen kierteelliset reiät voi porata, tai ehkäpä mieluummin kokonaan uudet reiät oikealla halkaisijalla entisten väliin. Tarkkaa työtä pitää kyllä tehdä jos aikoo saada sopimaan entisen jarrurummun kierteisiin ilman ylimääräisiä välyksiä. Parempi varmaan teettää konepajassa vikkapa CNC koneistuksena että osuu kohdilleen, vaikka siitä tuleekin lisähintaa. Vai tehdäänkö jarrulevyyn välykselliset eli ylikokoiset reiät, tarkoitushan on kiristää ne niin että kitka ottaa muut kuormat, ja pultteihin jää pelkkää vetoa, ja noitahan vielä käytetäänkin ainoastaan varsin lyhyellä matkalla.

        Samalla voi sitten teettää jarrulevyjen ulkokehälle lattakamasta levikkeet, että pintapaine betonilattiaan taikka sen päällä olevaan kumimattoon jää riittävän alhaiseksi.
        Hintaa kyllä tule jokatapauksessa lisää sen "edullisen" Fiat unon jarrulevyjen 40€ hinnan päälle.

        Kunhan keskiöreikä sopii niin ei niillä muilla niin millilleen ole väliä. Prikat vaan väliin.

        Jos pelkää pistekuormia niin neljä metristä u profiilia lattialle joissa laikat kulkevat. Siirtää vaan pätkää vuorotellen toisen eteen niin riittää koko matkalle. Tai pulttaa kiskot koko matkalle niin menee aina oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako osua sama pultin kierrekoko sekä traikun rumpujarruilla varustettuun pyörän napaan, että levyjarruun?
        Ellei, niin ei tosiaankaan vielä riitä että pulttien määrä ja pulttiympyrän halkaisija ovat samat (4x100).
        Toki jarrulevyjen kierteelliset reiät voi porata, tai ehkäpä mieluummin kokonaan uudet reiät oikealla halkaisijalla entisten väliin. Tarkkaa työtä pitää kyllä tehdä jos aikoo saada sopimaan entisen jarrurummun kierteisiin ilman ylimääräisiä välyksiä. Parempi varmaan teettää konepajassa vikkapa CNC koneistuksena että osuu kohdilleen, vaikka siitä tuleekin lisähintaa. Vai tehdäänkö jarrulevyyn välykselliset eli ylikokoiset reiät, tarkoitushan on kiristää ne niin että kitka ottaa muut kuormat, ja pultteihin jää pelkkää vetoa, ja noitahan vielä käytetäänkin ainoastaan varsin lyhyellä matkalla.

        Samalla voi sitten teettää jarrulevyjen ulkokehälle lattakamasta levikkeet, että pintapaine betonilattiaan taikka sen päällä olevaan kumimattoon jää riittävän alhaiseksi.
        Hintaa kyllä tule jokatapauksessa lisää sen "edullisen" Fiat unon jarrulevyjen 40€ hinnan päälle.

        sitä varten on olemassa työntömitta ja rullamitta, että se varmistetaan. Mutta 90 % todennäköisyydellä se on tuo 4 x 100


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sitä varten on olemassa työntömitta ja rullamitta, että se varmistetaan. Mutta 90 % todennäköisyydellä se on tuo 4 x 100

        On tasan nollan prosentin todnnäköisyys että 4 reikäisen ja 100mm halkaisijan pulttireikien kierteiden koko olisi 4mm ja ruuvin pituus 100 mm. On ihan sama onko kyse Fiat unosta vai traikussa valmiiksi olevasta pyörännavasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tasan nollan prosentin todnnäköisyys että 4 reikäisen ja 100mm halkaisijan pulttireikien kierteiden koko olisi 4mm ja ruuvin pituus 100 mm. On ihan sama onko kyse Fiat unosta vai traikussa valmiiksi olevasta pyörännavasta.

        Ei jarrulevyissä välttämättä ole kierteitä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jarrulevyissä välttämättä ole kierteitä ollenkaan.

        4 pulttia joiden etäisyys toisistaan 100 mm

        Ei se pumppukärry idea nyt kiinnosta ketään usko jo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 pulttia joiden etäisyys toisistaan 100 mm

        Ei se pumppukärry idea nyt kiinnosta ketään usko jo

        Ei tässä kukaan nyt ole pumppukärryjä ehdottanutkaan.

        Totesin vaan ettei niitä jarrulevyn kierteitä tarvitse porata auki kun niitä ei koskaan ole ollutkaan.

        Jos yllättäen löytää pienemmille pyöränpulteille tehdyt jarrulevyt niin helppo ne on porata kotikonstein isommaksi. Keskireikään löytyy sovitteita mutta avartaminen kotikonstein on vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 pulttia joiden etäisyys toisistaan 100 mm

        Ei se pumppukärry idea nyt kiinnosta ketään usko jo

        Minua kiinnostaa, sinusta ei ole väliä


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vaatii kapean veneen tai leveän trailerin ettei pyörät käy kiinni veneen pohjaan ala-asennossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaatii kapean veneen tai leveän trailerin ettei pyörät käy kiinni veneen pohjaan ala-asennossa.

        Painetta riittävästi busterin laitoihin, niin saa kätevän kanootin. Helppo homma, eikä ota pyörät pohjaan kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painetta riittävästi busterin laitoihin, niin saa kätevän kanootin. Helppo homma, eikä ota pyörät pohjaan kiinni.

        Aloittaja osti jo trailerin, usko jo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja osti jo trailerin, usko jo

        Ei ostanut. "Aikaa on onneksi pohtia koko kesä traileritarjouksia seuratessa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ostanut. "Aikaa on onneksi pohtia koko kesä traileritarjouksia seuratessa."

        Ok. Mutta tosiasia on, että 99 % myynnissä olevista trailereista on veneen alimman korkeuden suhteen siinä 55 -60 cm . Tämä "pumppukärrymiehen" ihmelöytö hydraulisäätöineen hinta alkaa siitä 5 th eurosta. Jos on euronkin halvempi, tulkoon kaikin mokomin viisastelemaan linkeillä hinnastoon että olen väärässä. Maininta myös alemmista senttikorkeuksista mielellään sitten todisteet niistä. 9 euron levyjarrut alkaa ennemmin tai myöhemmin kuulostamaan ainoille täysjärkisyyksille täällä, sanokaa minun sanoneen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Mutta tosiasia on, että 99 % myynnissä olevista trailereista on veneen alimman korkeuden suhteen siinä 55 -60 cm . Tämä "pumppukärrymiehen" ihmelöytö hydraulisäätöineen hinta alkaa siitä 5 th eurosta. Jos on euronkin halvempi, tulkoon kaikin mokomin viisastelemaan linkeillä hinnastoon että olen väärässä. Maininta myös alemmista senttikorkeuksista mielellään sitten todisteet niistä. 9 euron levyjarrut alkaa ennemmin tai myöhemmin kuulostamaan ainoille täysjärkisyyksille täällä, sanokaa minun sanoneen

        Eihän tuo pumppukärryä ehdottanut mitään ihmelöytöjä tai hydraulisäätöjä ole esitellyt.


      • Anonyymi

        Itse olet pelkkä trolli. Minä olen kyseenalaistanut tuon pumppukärryratkaisun ja linkannut Knottin järjestelmään koska minusta se on mielenkiintoinen.


    • Anonyymi

      ...Moi!
      ..kun trailerin olet saanut hankittua, käy Vianorlla kysymässä pienempiä renkaita, (vaikka kymmen tai kakstoista tuumaisia) ja samalla kysäise missä teilläpäin saa teetätettyä sopivan keskiön vanteisiin (jollei sopivia vanteita ole), noita vannepajoja tai vanteita pajottavia seppiä on ympäri suomen maan. renkaan vaihto on helpompaa kuin napojen ja vääntyneiden jarrurumpujen vaikka tulisi halvemmaksi

      • Anonyymi

        Ei löydy painoluokassa pienempiä ellei mennä trukkikalustoon tai vastaavaan mutta niistä ei taida löytyä läheskään samoja pulttijakoja ja keskireikiä että voisi pultata trailerin napoihin kiinni. Aikamoiset sovitteet saa värkätä luulen. Mitkään minin gummit ei välttämäti kanna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei löydy painoluokassa pienempiä ellei mennä trukkikalustoon tai vastaavaan mutta niistä ei taida löytyä läheskään samoja pulttijakoja ja keskireikiä että voisi pultata trailerin napoihin kiinni. Aikamoiset sovitteet saa värkätä luulen. Mitkään minin gummit ei välttämäti kanna.

        Trukin 8 tuuman ilmakumipyörä maksaa uutena karkeasti 500eur kappaleelta. Niihin vielä sitten teettää jossain sovitteet parilla satasella. Tulee traikulle hintaa.


    • Anonyymi

      ….jos ymmärsin oikein on telitraileri niin pyöriä 4 kpl, niin kyllä kantavuus riittää ..
      varsinkin on hidas (vauhti) siirtoon sijoilleen varastoon …. viitti tähän kaivaa STRO.n kirjaa..

      • Anonyymi

        Toki jos on telitraileri tai mikä tahansa kaksoisakseliratkaisu. Siitä tosin ei ollut mainintaa, mutta mahdollisuus sekin. Rengas vanne sovitinkulut tosin tuplaantuvat


      • Anonyymi

        Ei ole kyse telitrailerista, semmoista ei kannata hankkia ellei ole pakko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kyse telitrailerista, semmoista ei kannata hankkia ellei ole pakko.

        10" renkaita vanteineen saa 3500kg kärryn kantavuudelle. Kysyy vaan euromasterilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10" renkaita vanteineen saa 3500kg kärryn kantavuudelle. Kysyy vaan euromasterilta.

        Vaikkapa tuollaiset: https://www.vaunushop.fi/perakarrytarvikkeet/tuote/rengas-195-55r10-m-s-sisaltaa-vanteen-vanteen-jako-5x112/19087/

        3000kg on silloin neljälle pyörälle, mutta riittää silti. Offset on tuollaisessa aikamoinen että jarrut mahtuu (jos mahtuu), mutta väliäkö sillä kunhan oviaukosta mahtuu.

        Tyypillinen trailerin rengas lienee 185/80R14 ja tuollaiseen 195/55R10 vaihtaminen säästäisi 9cm korkeutta ja jos päästää ilmat pihalle niin toinen mokoma vielä päälle. Yhteensä 20cm jos työntää sisälle ilman kumia.


    • Anonyymi

      Päädyin lopulta pummpukärryihin.
      Sain pitkähaarrukkaiset käytettynä 125 eur kympin rahti. Korkeus on juuri sopiva, kun sitä voi kahvasta säätää.

      • Anonyymi

        Koko ketjun aloittajana pistän pumppukärryintoilijan inspiroimana väliaikatietoa omasta ratkaisusta. Traileriksi tuli lehtijousitettu jarrullinen Majava, tosin lainsäädännöllisistä syistä hieman alimitoitettu veneeseen nähden. Mittasin siitä jarrurummut ja tilasin 20mm levystä leikatut kiekot. Pistekuorma alkoi mietityttämään kun ei tallin lattian laadusta ole varmaa tietoa onko styroxien päällä minkä verran betonia raudoilla vai ilman. Niinpä lattiaan tulee tukevasta L-profiilista kiskonpätkät jotka tasaavat kuormaa ja ohjaavat trailerin kulkua. Hintaa tuli tietysti jonkin verran, kun budjetti kerran ylittyi niin hemmottelin itseäni vielä kauko-ohjattavalla sähkövinssillä. Palikat alkavat olla tontilla, kasausta ja testausta vaille valmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ketjun aloittajana pistän pumppukärryintoilijan inspiroimana väliaikatietoa omasta ratkaisusta. Traileriksi tuli lehtijousitettu jarrullinen Majava, tosin lainsäädännöllisistä syistä hieman alimitoitettu veneeseen nähden. Mittasin siitä jarrurummut ja tilasin 20mm levystä leikatut kiekot. Pistekuorma alkoi mietityttämään kun ei tallin lattian laadusta ole varmaa tietoa onko styroxien päällä minkä verran betonia raudoilla vai ilman. Niinpä lattiaan tulee tukevasta L-profiilista kiskonpätkät jotka tasaavat kuormaa ja ohjaavat trailerin kulkua. Hintaa tuli tietysti jonkin verran, kun budjetti kerran ylittyi niin hemmottelin itseäni vielä kauko-ohjattavalla sähkövinssillä. Palikat alkavat olla tontilla, kasausta ja testausta vaille valmista.

        Älä viitti, ei kukaan enää usko sun trollejasi. MTU


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ketjun aloittajana pistän pumppukärryintoilijan inspiroimana väliaikatietoa omasta ratkaisusta. Traileriksi tuli lehtijousitettu jarrullinen Majava, tosin lainsäädännöllisistä syistä hieman alimitoitettu veneeseen nähden. Mittasin siitä jarrurummut ja tilasin 20mm levystä leikatut kiekot. Pistekuorma alkoi mietityttämään kun ei tallin lattian laadusta ole varmaa tietoa onko styroxien päällä minkä verran betonia raudoilla vai ilman. Niinpä lattiaan tulee tukevasta L-profiilista kiskonpätkät jotka tasaavat kuormaa ja ohjaavat trailerin kulkua. Hintaa tuli tietysti jonkin verran, kun budjetti kerran ylittyi niin hemmottelin itseäni vielä kauko-ohjattavalla sähkövinssillä. Palikat alkavat olla tontilla, kasausta ja testausta vaille valmista.

        Tuo l - profiili kiskosysteemi kuulostaa hyvälle. Jossain savisessa mökinrannassa säästyisi paljolta kun asentaisi jämäkät kiskot jota pitkin hilaisi jotain venettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo l - profiili kiskosysteemi kuulostaa hyvälle. Jossain savisessa mökinrannassa säästyisi paljolta kun asentaisi jämäkät kiskot jota pitkin hilaisi jotain venettä.

        Siinä savisessa mökkirannassa täytyy olla paljon tukevammat tekeleet kuin tasaisella betonilattialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä savisessa mökkirannassa täytyy olla paljon tukevammat tekeleet kuin tasaisella betonilattialla.

        Eikä kukaan oikeasti ryhdy pulttaamaan lattialle L-kiskoa eikä edes I-kiskoa siksi, että vene on liian korkea :D

        Vappu on selvästi alkanut :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä kukaan oikeasti ryhdy pulttaamaan lattialle L-kiskoa eikä edes I-kiskoa siksi, että vene on liian korkea :D

        Vappu on selvästi alkanut :D

        Naura vaan. Varmuuden vuoksi minä kutenkin sinne pätkät kakkoslaatuista 100x50x8 kulmaterästä laitan ja sen verran heftaan lattiaan ettei ne lähde kääntyilemään ja pois linjastaan. Pistekuorman tasaamiseksi riittäisi teräslevyn suikaleetkin, mutta L-profiilin saa samaan hintaan ja toimii paremmin. Helpottaa veneen sovittamista ahtaan oviaukon läpi ilman kolhuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitti, ei kukaan enää usko sun trollejasi. MTU

        Trolli olet itse. Usko tai älä, mutta olen tämän ketjun aloittaja ja kirjoitin totuudenmukaisen tilannepäivityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naura vaan. Varmuuden vuoksi minä kutenkin sinne pätkät kakkoslaatuista 100x50x8 kulmaterästä laitan ja sen verran heftaan lattiaan ettei ne lähde kääntyilemään ja pois linjastaan. Pistekuorman tasaamiseksi riittäisi teräslevyn suikaleetkin, mutta L-profiilin saa samaan hintaan ja toimii paremmin. Helpottaa veneen sovittamista ahtaan oviaukon läpi ilman kolhuja.

        Voisi sanoa että käytännössä pakko laittaa jotain alle. Ellei lattiasta ole varmaa tietoa on syytä olettaa että se on 80-120mm valu. Pistekuorman maksimi 80mm raudoitetulle eristeen päälle valetulle laatalle on nurkissa alle 900kg laskettuna 400cm2 alalle. Kestää 1600kg akselimassan kun kumipyörät on alla, mutta noilla laikoilla pinta-alaksi jää luokkaa 2cm2.


    • Anonyymi

      Pumppukärryn hankinnan jälkeen löysin peräkärryn, johon saa pienemmät renkaat. Sieltä tuli pari senttiä noin vaan.
      Matalammat rullat traikulla toi melkein kaksi senttiä ja antennia siirtämällä loput.

      En uskalla ajaa talliin kovin kovaa ettei pomppaa, mutta rauhallisesti ajamalla homma pelittää ilman typeriä kiskoja tai vanteilla ajamista.

      • Anonyymi

        Täyshuti oli se pumppukärry, hukkaostos. Vähän on fletkua se meno kun ajat renkailla ilman vanteita mutta käy varmaan sekin että kumit suoraan pyörännapojen päällä jos vene on kevyt. Johonkin koirankoppiin ilmeisesti ajat kun niin kevyt vene mahtuisi normaalista ovesta ihan normaalivarusteisella traikulla. Ei typeriä kiskoja kaipaa kukaan mutta hyvät kiskot on kätevät, säästää aikaa ja betonia. Pienellä kevyellä veneellä kaikki telakointiin ja säilytykseen liittyvä on niin paljon helpompaa. Minä työnnän pienemmän veneen pyörillä varustetuilla pukeilla sisään ja isompi samasta ovesta kiskoilla. Vaunu kiskoilla suoraan vedestä vajaan on kaikista näppärin eikä tarvitse traileria ollenkaan.

        Joku vajaan neljän sentin madallus trailerilla onnistuu helpoiten päästämällä ilmaa renkaista mutta jokainen tyylillään. Vaihtamalla pyörien paikalle teetetyt kiekot madaltuu 20cm tai enemmän ja päälle vielä ne pari senttiä rullista ellei traikussa jo ole matalat vakiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyshuti oli se pumppukärry, hukkaostos. Vähän on fletkua se meno kun ajat renkailla ilman vanteita mutta käy varmaan sekin että kumit suoraan pyörännapojen päällä jos vene on kevyt. Johonkin koirankoppiin ilmeisesti ajat kun niin kevyt vene mahtuisi normaalista ovesta ihan normaalivarusteisella traikulla. Ei typeriä kiskoja kaipaa kukaan mutta hyvät kiskot on kätevät, säästää aikaa ja betonia. Pienellä kevyellä veneellä kaikki telakointiin ja säilytykseen liittyvä on niin paljon helpompaa. Minä työnnän pienemmän veneen pyörillä varustetuilla pukeilla sisään ja isompi samasta ovesta kiskoilla. Vaunu kiskoilla suoraan vedestä vajaan on kaikista näppärin eikä tarvitse traileria ollenkaan.

        Joku vajaan neljän sentin madallus trailerilla onnistuu helpoiten päästämällä ilmaa renkaista mutta jokainen tyylillään. Vaihtamalla pyörien paikalle teetetyt kiekot madaltuu 20cm tai enemmän ja päälle vielä ne pari senttiä rullista ellei traikussa jo ole matalat vakiona.

        pumppukärry oli turha ostos, mutta se antoi aikaa paremman ratkaisun löytämiseen. Sitä kutsutaan hybridistrategiaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pumppukärry oli turha ostos, mutta se antoi aikaa paremman ratkaisun löytämiseen. Sitä kutsutaan hybridistrategiaksi

        Ettei vaan ollut hybridisotakoneiston trollitehtaasta koko juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vaan ollut hybridisotakoneiston trollitehtaasta koko juttu.

        Tietenkin koko juttu alusta lähtien on trolli.
        Jaskapaska aloitti sen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe