Jo muutaman vuoden teologian kiperimmän kysymykset ovat pyörineet genitaalialueella. Teologisesta tiedekunnasta ei näytä löytyvän nykyisellä miehityksellä ratkaisua ongelmaan.
Onko nykyinen osastojako sopimaton tämän aikamme suurimman ongelman ratkaisun löytämiseen?
Nykyiset osastot ovat
Eksegetiikka
Kirkkohistoria
Käytännöllinen teologia
Systemaattinen teologia
Uskontotiede
Pitäisikö siihen rinnalle saada poikkitieteellinen genitaaliteologian osasto joka selvittäisi genitaalien merkitystä, käyttöä ja käytön rajoituksia teologian kannalta?
Tarvitseeko teologinen tiedekunta yhden osaston lisää?
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Entä SYNTEESITEOLOGIA.
Evankeliumin ja lakimoraalin sovittaminen yhdeksi ja samaksi. Siihen kai helluntaikirkon TORAISTIT pyrkivät.
Siinä on pari ongelmaa: Koulussa aikanaan opetettiin, että Synteesien tekeminen hyödylliseksi ja synenergiaa antavaksi on toivoton tehtävä. Siinä ei tulla ikinä onnistumaan.
Toinen ongelma on predestinatio, joka ilmeisesti määrää jotkut syntymään saadakseen kasteen evankeliumin opetuslapseksi ja osa on määrätty syntymään saadakseen voitelun Mooseksen lakimoraalin opetuslapseksi.
Nuo kaksi evakeliumin opetuslapseus kasteineen ja Mooseksen opetuslapseus voiteluineen ovat erillään tosistaan.
Evankeliumi: Kaikki on luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyllistä.
Mooses: Kivittäkää kahden tai kolmen todistajan todistuksella haureutta tai homoutta harjoittaneet iljetykset.
Eihän noita voida yhteen sovittaa, mutta Mooseksella on VALTAISTUIN ja hän on enkelihierarkian mukaan astetta ylempänä Herrautta eli evankeliumia.
1. Serafimit 2. Kerubit 3. Valtaistuimet 4. Herraudet 5. Vallat 6. Voimat 7. Hallitukset 8. Arkkienkelit 9. Enkelit.
Mitä se käytännössä merkitsisi jos tunnustetaan Mooseksen olevan Herraa ylempi eli kolmossijalla ja evankeliumin vasta nelossijalla? Molemmille pitää kuitenkin olla oma paikkansa ja aikansa. Eivät kaikki voi olla Mooseksen opetuslapsia maailmassa, vaan osa on väistämättä evankeliumin opetuslapsia.- Anonyymi
>>>Mitä se käytännössä merkitsisi jos tunnustetaan Mooseksen olevan Herraa ylempi eli kolmossijalla ja evankeliumin vasta nelossijalla? <<<
Sinun kommentissasi on kaikki perusasiat vinksallaan.
Mooses ei antanut lakia Israelilla, vaan Jumala antoi lain Moosekselle opettaakseen sen Israelille. Mooses ei ole lainsäätäjä vaan Jumala on lainsäätäjä. Mooses oli vain Jumala profeetta, joka ilmoitti Jumala antaman lain Israelin kansalle.
Jeesus Kristus on sama Jumala, joka lain antoi. Lain noudattaminen ei korota Moosesta Jeesuksen yläpuolelle eikä mitätöi evankeliumia, koska Mooseksen laissa profetoitiin tulevasta Messiaasta ja myös uudesta liitostakin. Jos sinä haluat kunnoittaa Jeesusta ja evankeliumia, niin tässä on Jeesuksen sanoja evankeliumista.
Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Jos sinä jatkat Mooseksen lain pilkkaamista, niin miten kuvittelet mahtuvasi taivaaseen juutalaisten kuninkaan Jeesuksen Kristuksen kanssa, joka kertoi tuomitsevansa kadotukseen lain purkajat ja laittomuuden tekijät?
Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Maatalous-metsätiteellisen kanssa voisi tehdä yhteistyötä Tummelin käytön suhteen.
Parapsykologia voisi olla hedelmällinen lähestymistapa kummitusteologiaan. Folkloristiikka toki antaa avaimia vampyyriteologian tutkimukselle.
- Anonyymi
Miksei? Kyllä ne sukukalleusvälineet ovat ihmisen olemassa ololle aika tärkeät ja jos uskonto haluaa säilyttää asemansa evoluution kruununjakokivenä, niin tässä olisi se mahdollisuus.
- Anonyymi
Teologinen tiedekunta tarvitsee pikaisesti idiootteja rahoittamaan toimintaa.
- Anonyymi
Yleisesti arvioiden teologisen tiedekunnan tutkimus on heikkoa tasoa. Johtopäätökset ovat hataria ja tutkimusraporteissa erilaisten käsitteliden erittelyä ja luokittelua.
- Anonyymi
Lähtökohdat eivät ole kaksiset. Uskomuksista pystyy tekemään vakavasti otettavaa tiedettä vain hyvin rajoitetussa määrin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422214- 241740
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271425- 1081247
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151219- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107864Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846