Raamatullinen pyha on sapattilauantai

Anonyymi

Kristikunnassa yksi suurimmista kiistakysymyksista on pyhapaivakasky. suurin osa on sita mielta etta oikea pyhapaiva on sunnuntai. Toiset taas sitamielta etta launtai ja jotkut sita mielta,etta voi valita minka paivan tahansa tai ei tarvi viettaa mitaan paivaa. Mika naista on totuus. Sehan selviaa tietenkin Raamattua tutkimalla, myos tuntemalla hieman historiallisia tosiasioita.
Kun lahdemme tata asiaa tutkimaan, heti alussa voidaan poispyyhkia viimeiset nakemykset. Jeesus opetti vuorisaarnassa,etta laki on aina voimassa, eika siita poistu eika muutu mikaan kasky. (Matt.5:17-21) 10 kaskyssa taas pyhapaiva-sapatti maaritellaan seitsemanneksi paivaksi. Jumala on maaritellyt pyhapaivan, paivan valintaa ei ole jatetty meille. Eli jaljella jaa 2 vaihtoehtoa, joka sunnuntai tai sapatti-lauantai.
Kumpi on oikea pyhapaiva. Kun Jumala julisti 10 kaskyn lain Israelin kansalle Hoorebilta ja kansa alkoi pyhapaivaa viettaa. Mita paivaa he pyhittivat? Samaa paivaa, jota juutalaiset nykyaankin pyhittavat, vaikkakin ehka usein vahan eri tavalla, eli sapatti-lauantaita, joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja paattyy lauantain auringonlaskuun. Eli Vanhan Testamentin aikaan Jumalan kansa pyhitti sapatti-lauantaita. Ja vuorisaarnasta luemme etta laista ei katoa yksikaan kirjain, siis ei myoskaan muutu mikaan kasky.
Eli tassa on vastaus: Oikea Raamatullinen pyhapaiva on sapattilauantai, perjantain ja lauantain auringonlaskujen valinen vuorokausi. Vahvana lisatodisteena myos nama, etta Jeesus ja apostolit, myos Paavali pyhittivat sapattia. Jeesus myos sanoi sapatin olevan Herran paivan, ei sunnuntain. Ja kun selaat Uuden Testamentin alusta loppuun, et loyda yhtaan mainintaa, etta pyhapaiva olisi muutettu toiselle paivalle.
Kirkkohistoria kertoo, etta 300-luvun alkupuolella Rooman kirkko muutti pyhapaivan lauantailta sunnuntaille, koska sunnuntai oli silloin Rooman yhteiskunnan virallinen pyhapaiva. Sunnuntai oli alkuaan aurinkopalvontauskonnon pyhapaiva ns.aurinkopaiva, vrt. sunday -- sun-day. Mies muutoksen takana oli paavi Sylvester, joka laati oman viikkokalenterin kirkkonsa kayttoon ja yrittipa sita saada myos Rooman yhteiskunnan viikkokalenteriksi, muttei onnistunut. Tahan kalenteriin han nimesi nykyisen sunnuntain Herran paivaksi, ja maarasi kirkkonsa jasenet tata paivaa pyhittamaan sapatin asemesta. Muutos vahvistettiin vahan myohemmin Laodikean kirkolliskokouksessa, jossa julistettiin myos kirkonkirous sapatinviettajille. Katolinen kirkko pitaa sunnuntaita myos ylivaltansa merkkina ja ihmettelee miksi protestantit ovat erossa katolisesta kirkosta, vaikka viettavat heidan kirkkonsa saatamaa pyhapaivaa. (Huom! ilm.kirjan pedon merkki). Tasta lisaa Ellen Whiten kirjassa Suuri Taistelu, jonka voi kuunnella nykyaan myos Youtubesta (kirjoita youtubeen esim. Suuri Taistelu 8/10)
Jos haluat ikuiseen elamaan, tulee tassakin asiassa totella enemman Jumalaa kuin Katolista kirkkoa ja paavia.

6

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jumalat ovat ihmisten keksimiä satuolentoja. Voit vapaasti viettää lepopäivää koska haluat.

    • Anonyymi

      > Oikea Raamatullinen pyhapaiva on sapattilauantai

      Olen samaa mieltä.

    • Kun luetaan raamattua siten että on pakko taistella. Miten voi estää ihmisen ainoan oikean halun eli taistelun.
      Rakkaus ei pakota eikä estä mitään

      • Anonyymi

        Miksi suuri osa taistelee Jumalan antamaa sapattia vastaan, julistamalla, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille ?

        1234567---


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi suuri osa taistelee Jumalan antamaa sapattia vastaan, julistamalla, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille ?

        1234567---

        Koska yksilö kokee että Raamattu käskee taistelemaan
        Rakkaus ei käskee taistelemaan


    • "suurin osa on sita mielta etta oikea pyhapaiva on sunnuntai. "

      Mitä väliä, kun raamatun mukaan pyhänä työtä tekevät tulee tappaa :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe