Ostamallani metsätilalla on myyjälle kuulumaton rakennus, jota kyseisen rakennuksen omistaja satunnaisesti käyttää. Kyseessä siis järven rantaan rajautuva kiinteistö, jonka rantaan entinen omistaja on antanut sukulaiselleen luvan rakentaa pienen mökkityyppisen rakennuksen, joka nykyään melko huonossa kunnossa (lahonnut, jne). Mökille ei ole haettu koskaan edes rakennuslupaa, eikä siitä tai sen maapohjasta ole myöskään tehty mitään vuokra- tai muuta dokumentoitua sopimusta. Metsätilan entinen omistajakin on jo kuollut. Mökki sijaitsee rannassa, ja haluan alueen omaan käyttööni. Mökin omistaja kuitenkin kieltäytyy siirtämästä mökkiä muualle, vedoten siitä aiheutuviin kustannuksiin ja mökin rahalliseen arvoon, joka on hänen mielestään kuljetus- tai purkukustannnuksiin suhteutettuna vähäinen. Sen sijaan hän vaatii minua lunastamaan mökkinsä, jos haluan rannan omaan käyttööni. Minulla ei kuitenkaan ole mitään tarvetta purkukuntoiselle mökille, jonka haluasin vain kokonaan pois maaltani. Luonnollisesti mökin omistaja käyttää myös maillani olevaa tilustietä ilman tieoikeutta mökilleen kulkemiseen. Millä keinoin pääsen eroon tästä mökistä?
Luvaton ja rakennusluvaton rakennus toisen maalla
1
461
Vastaukset
- Anonyymi
Käyttöoikeus mainitsemasi henkilön osalta on ilmeisesti suullinen sopimus siitä, että hän saa käyttää maa-aluettasi rakennuksen pitämiseen siellä ja kulkuoikeutta tilustietä pitkin rakennukselle.
Jollei muuta ole sovittu, yleensä sopimuksen voi irtisanoa kohtuullisen irtisanomisajan kuluessa. Sinun pitää siis maanomistajan irtisanoa tuo sopimus ilmoittamalla siitä mainitulle käyttöoikeuden haltijalle. Parhaiten sen teet kirjallisesti, jolloin toiemsta jää dokumentti.
Sen jälkeen jollei hän suostu poistamaan rakennusta, panet asian vireille häätönä tuomioistuimessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321