Vertaistukea taloriidan tai muun vastoinkäymisen vuoksi velkaantuneelle?

Anonyymi

Onko täällä ketään, joka olisi velkaantunut ennakoimattoman vastoinkäymisen vuoksi?

Itsellä tulossa todennäköisesti isot velat talon myynnin vuoksi. Talosta löytyi piilevä vika, mutta elämä on muuttunut niin, etten voi lunastaa taloa takaisin, koska en saa lainaa. Korjauskulut tulevat olemaan isot ja ne tietenkin peritään minulta. Jos ei muuten, niin ajan kanssa. Paska tilanne ostajille ja itselleni.

Onko jollain tietoa, olisiko jossain vertaistukea tarjolla? Yleensä ulosottojutut ovat pikavippijuttuja tai median "paha hometalon myyjä pilasi toisten elämän" -syyllistämistä.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On kokemusta. Olen samassa tilanteessa. Ostaja hakee kaupan purkua. Hirveä tilanne!

      • Anonyymi

        Tosi kurja kuulla. :( Onko asia etenemässä miten?

        Omalta osaltani ei vieläkään sovittelua tai tietoa oikeuteen menemisestä. Olen yrittänyt kertoa, että taloudellinen tilanteeni on heikko ja todennäköisesti he eivät tule saamaan suuria summia koskaan minulta. Mutta tietenkin ostaja haluaa yrittää. Itse yritän totuttautua ikuisen velkavankeuden ajatukseen...


    • Anonyymi

      Jos ihmiset oppisivat, että suurin osa "ennakoimattomista" vastoinkäymisistä on oikeasti ennakoitavissa, olisi aika paljon vähemmän murheita.
      Asunnon myyntihintaa ei kannata maksimoida ajatuksella: " ei ostaja varmaan huomaa". Myös itse tehdyt, mutta normaalisti ammattilaista vaativat työt, ovat sellaisia riskejä, jotka kannattaa avoimesti myöntää. "vesieristin itse, asensin ulkovesipostihanan itse, olen nuohonnut ilmanvaihtokanavat itse, asensin saunaan poistoilmaventtiilin itse, eikä ilmanvaihtojärjestelmää mitattu sen jälkeen uudelleen...jne.." Tällöin ostaja hyväksyy ostaneensa myönnetyiltä osilta riskialttiin talon, jolloin suurin osa riskistä siirretään yhteisymmärryksessä ostajalle. Toki tällä on hintaa alentava vaikutus, mutta varmasti pienempi kuin olisi mikäli joku itse tehdyistä töistä osoittautuu jälkikäteen vahingon aiheuttajaksi.
      Toisaalta ostajienkin pitäisi ymmärtää, että alle 20 vuotiaskaan talo ei ole uusi. Vanha omistaja on saattanut hoitaa taloa puutteellisesti, jolloin sellaisetkin asiat joiden luulisi olevan kunnossa, eivät välttämättä sitä ole. Silti kysymys on normaalin rajoissa olevasta kulumisesta, joka olisi pitänyt joko taloon tutustuessa huomata tai ainakin olettaa, että sellaisia kulumia saattaa olla.
      Itse myin juuri vuokratun yksiön, jonka osalta kerroin ostajalle, että yli 15 vuotta sitten tehdyn kylpyhuoneen remontin jäljiltä vesieristys joko puuttuu tai se saattaa olla puutteellinen. Tästä syystä kylpyhuoneessa on suihkukaappi johtamassa suihkuvedet suoraan lattiakaivoon. Asialla ei ollut käytännössä vaikutusta kauppahintaan, mutta "ennakoimaton vastoinkäyminen" tuli vältettyä puolin ja toisin.

      • Anonyymi

        Hyvä sinä! Olitpa erinomainen! Kyllä kaikki välttyisivät murheita, kun ottaisivat Sinusta oppia. Olosi on varmaan loistava, kun sait sanoa tuon ihan ääneen kaikille täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä sinä! Olitpa erinomainen! Kyllä kaikki välttyisivät murheita, kun ottaisivat Sinusta oppia. Olosi on varmaan loistava, kun sait sanoa tuon ihan ääneen kaikille täällä.

        Jos vastoinkäyminen on itse aiheutettu, ei ole kyse huonosta tuurista. Mutta uhriutuminen on maan tapa.


      • Anonyymi

        Jälkikäteen ajatellen monet "ennakoimattomat" vastoinkäymiset toki huomaa, mutta ihmiset ovat vain ihmisiä, eivät he kaikkea huomaa ennakoida. Vaikka puhut kuin olisit huomannut ennakoida kaiken, olet varmasti tehnyt kymmenittäin ennakoitavia virheitä, mutta täällä vain väität ennakoivasi kaiken täydellisesti. Sellaista ihmistä ei olekaan, joka ei olisi tehnyt virheitä. Et varmaan vain hyvällä onnella ole tehnyt mitään todella pahaa virhettä.

        Ja vaikka olisi kertonut kaiken avoimesti, ei sekään mitään takaa. Jos kertoisitkin tehneesi kaiken itse, ei se poista korvausvelvollisuutta yhtään, jos asunto paljastuu homeiseksi. Jotkut pikkuviat voidaan tuolla antaa anteeksi, mutta ei mitään muuta. Jos asuntoa myy asumiskelpoisena, sen pitää myös olla asumiskelpoinen. Mitkään nuo selitykset ei asiaa muuta.

        Tosin itse sanoisin, että järkevintä on yrittää kerätä riittävän suuri kassa, jotta ei heti ensimmäisten vaikeuksien tullen joudu pulaan. Ja velkaa ei kannata missään nimessä ottaa liikaa. Velkaa pitäisi olla vain sen verran, että ei tule ongelmia, vaikka sekä sijoitusten että asunnon arvo samaan aikaan laskisi yli 50%. Ja, kyllä, se on täysin mahdollista ainakin väliaikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälkikäteen ajatellen monet "ennakoimattomat" vastoinkäymiset toki huomaa, mutta ihmiset ovat vain ihmisiä, eivät he kaikkea huomaa ennakoida. Vaikka puhut kuin olisit huomannut ennakoida kaiken, olet varmasti tehnyt kymmenittäin ennakoitavia virheitä, mutta täällä vain väität ennakoivasi kaiken täydellisesti. Sellaista ihmistä ei olekaan, joka ei olisi tehnyt virheitä. Et varmaan vain hyvällä onnella ole tehnyt mitään todella pahaa virhettä.

        Ja vaikka olisi kertonut kaiken avoimesti, ei sekään mitään takaa. Jos kertoisitkin tehneesi kaiken itse, ei se poista korvausvelvollisuutta yhtään, jos asunto paljastuu homeiseksi. Jotkut pikkuviat voidaan tuolla antaa anteeksi, mutta ei mitään muuta. Jos asuntoa myy asumiskelpoisena, sen pitää myös olla asumiskelpoinen. Mitkään nuo selitykset ei asiaa muuta.

        Tosin itse sanoisin, että järkevintä on yrittää kerätä riittävän suuri kassa, jotta ei heti ensimmäisten vaikeuksien tullen joudu pulaan. Ja velkaa ei kannata missään nimessä ottaa liikaa. Velkaa pitäisi olla vain sen verran, että ei tule ongelmia, vaikka sekä sijoitusten että asunnon arvo samaan aikaan laskisi yli 50%. Ja, kyllä, se on täysin mahdollista ainakin väliaikaisesti.

        Viimeisestä kohdasta... Jos tämä korona-tilannekin jatkuu tällä tavalla vielä kuukausia, tulee myös asuntojen hinnat romahtamaan (ja pörssikurssit laskee nykyisestäkin), se on täysin varmaa. Eikä edes pk-seutu ole romahdukselta turvassa. Aikoinaan 90-luvun lamassa asuntojen hinnat nimittäin romahtivat, eli ensimmäinen kerta ei ole kyseessä. Toki 90-luvun romahdus korjaantui vuosien aikana ja ehkä käy nytkin, mutta romahdukseen pitää nyt varautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälkikäteen ajatellen monet "ennakoimattomat" vastoinkäymiset toki huomaa, mutta ihmiset ovat vain ihmisiä, eivät he kaikkea huomaa ennakoida. Vaikka puhut kuin olisit huomannut ennakoida kaiken, olet varmasti tehnyt kymmenittäin ennakoitavia virheitä, mutta täällä vain väität ennakoivasi kaiken täydellisesti. Sellaista ihmistä ei olekaan, joka ei olisi tehnyt virheitä. Et varmaan vain hyvällä onnella ole tehnyt mitään todella pahaa virhettä.

        Ja vaikka olisi kertonut kaiken avoimesti, ei sekään mitään takaa. Jos kertoisitkin tehneesi kaiken itse, ei se poista korvausvelvollisuutta yhtään, jos asunto paljastuu homeiseksi. Jotkut pikkuviat voidaan tuolla antaa anteeksi, mutta ei mitään muuta. Jos asuntoa myy asumiskelpoisena, sen pitää myös olla asumiskelpoinen. Mitkään nuo selitykset ei asiaa muuta.

        Tosin itse sanoisin, että järkevintä on yrittää kerätä riittävän suuri kassa, jotta ei heti ensimmäisten vaikeuksien tullen joudu pulaan. Ja velkaa ei kannata missään nimessä ottaa liikaa. Velkaa pitäisi olla vain sen verran, että ei tule ongelmia, vaikka sekä sijoitusten että asunnon arvo samaan aikaan laskisi yli 50%. Ja, kyllä, se on täysin mahdollista ainakin väliaikaisesti.

        jos myöntää tehneensä luvanvaraisia töitä itse, kyllä se aika pitkälti vapauttaa vastuusta kyseisten virheiden osalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe