Karanteenissa mökkihöperöksi

Anonyymi

Mielenterveyteni on alkanut kärsimään korona-tilanteesta. Olenkohan ainut? Aluksi sivuutin tämän vain liioiteltuna hysteriana, mutta kun tajusin että valtiomme elää käytännössä sotatilassa, alkoi paniikki hiipiä itsellekin.
Yksilönvapaus on ollut minulle aina iso juttu, mutta tajusin että tässä mennään nyt täysin herrojen ehdoilla. En saa kohta edes käydä ulkona ilman erillistä siunausta herroilta. Tällä hetkellä niin saa ilmeisesti vielä tehdä, tosin siitäkin sanottiin että mielellään vain "tärkeä" ulkoilu kuten puolison kanssa ulkoilu ja koiran ulkoiluttaminen - itsehän olen yksineläjä joten varmasti minun ulkoiluni on vähempiarvoista.
Tieto siitä, että ulkona ei toimi mikään, on jotenkin tosi ahdistava. Kuin ikuinen sunnuntai. En voi mennä kirjastoon, salille, uimahalliin, teatteriin... Istun vain kotona viikkoja tai jopa kuukausia odottelemassa että Suomi laitetaan taas päälle.
Kestääköhän pääni tätä? Muilla on perheet yms. siinä ympärillä, mutta näin syrjäytyneenä yksinäisenä tämä tuntuu aika kamalalta. Ainut elämäni oli juuri se harrastuksissa käynti, ja se on nyt viety pois. En muista eilenkään tehneeni yhtään mitään, ajattelin vain koronaa ja luin uusia hallituksen asettamia kieltoja koko päivän. Jos kesään asti istun lukittuna yksiööni pyörittelemässä ajatuksia maailmanlopusta, missäköhän kunnossa sitä muka palataan työelämään? On mahdollista, että pitkä eristys ja poikkeusolot saavat aikaan masennuksen. Monelle on suorastaan lottovoitto että saa palkallisena istua kotona katsomassa telkkaria, mutta itselläni on päinvastainen reaktio. Inhoan kotona istumista, koska yksinäisenä ihmisenä sitä tulee tarpeeksi jo luonnostaan.
Terapiaan ei voi mennä puhumaan, kun terapiakin on varmasti suljettu koronasyistä..

38

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkä ihmeen takia puolison kanssa ulkoilu olisi tärkeämpää kuin yksin ?
      Kuulostaa todella oudolle.


      "poiuytrfghj"

    • Anonyymi

      Ei tässä nyt sodassa olla. Pitää ottaa rauhallisesti.

    • Anonyymi

      Tässä ollaan jokainen samassa tilanteessa ja turha valittaa vain omaa kohtaloaan. Riskiryhmiin kuuluvia yritetään suojella parhaan taidon mukaan ja saada yhteiskunnan pyörät pyörimään . Vasta kun joutuvat ylemmältä taholta antamaan ulkonaliikkumiskielto, niin silloin ollaan vasta ongelmissa.

      • Anonyymi

        Väitän että karanteenin vaikutukset yksinäisiin ihmisiin ovat tuhoisammat kuin itse tauti.
        Itse olen jo ratkennut ryyppäämään tämän takia. Ei töitä, ei ystäviä, ei mitään tekemistä.
        Turha sanoa että ulos ja sosialisoimaan kun se on nyt lailla kiellettyä.


      • Anonyymi

        "Tässä ollaan jokainen samassa tilanteessa "
        Millä tavalla onnellinen ja tasapainoinen perheellinen ihminen on karanteenissa samassa tilanteessa kuin jo valmiiksi syrjäytynyt ja masentunut ihminen jolta viedään karanteenin takia viimeisetkin kontaktit ulkomaailmaan?
        Kaikki muut käpertyvät puolisonsa kanssa viettämään leppoisaa karanteenia Netflixin ääreen. Itse vaan itken ja odotan milloin tämä pakkovankila loppuu.

        Viimeistään epidemian loputtua olisi syytä alkaa hoitamaan karanteenin aiheuttamia mielenterveysvaurioita.
        Itse olen aika varma että jos vasta syksyllä seuraavan kerran pääsen töihin niin olen jo siinä vaiheessa karanteenin rapistuttama eikä minusta ole enää mihinkään.
        Jännittää nähdä miten työkkäri suhtautuu tähän. Varmaan väittää että karanteenin ei olisi pitänyt vaikuttaa psyykkeeseen mitenkään. Juu ei varmaan. Harmi että viralliset tahot ymmärtävät ihmisen mielenmaisemaa kaikista huonoiten. No, eipä noilla työkkärissä mitään koulutusta kyllä olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä ollaan jokainen samassa tilanteessa "
        Millä tavalla onnellinen ja tasapainoinen perheellinen ihminen on karanteenissa samassa tilanteessa kuin jo valmiiksi syrjäytynyt ja masentunut ihminen jolta viedään karanteenin takia viimeisetkin kontaktit ulkomaailmaan?
        Kaikki muut käpertyvät puolisonsa kanssa viettämään leppoisaa karanteenia Netflixin ääreen. Itse vaan itken ja odotan milloin tämä pakkovankila loppuu.

        Viimeistään epidemian loputtua olisi syytä alkaa hoitamaan karanteenin aiheuttamia mielenterveysvaurioita.
        Itse olen aika varma että jos vasta syksyllä seuraavan kerran pääsen töihin niin olen jo siinä vaiheessa karanteenin rapistuttama eikä minusta ole enää mihinkään.
        Jännittää nähdä miten työkkäri suhtautuu tähän. Varmaan väittää että karanteenin ei olisi pitänyt vaikuttaa psyykkeeseen mitenkään. Juu ei varmaan. Harmi että viralliset tahot ymmärtävät ihmisen mielenmaisemaa kaikista huonoiten. No, eipä noilla työkkärissä mitään koulutusta kyllä olekaan.

        Lukee kirjoja, opiskelee vaikka maantietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukee kirjoja, opiskelee vaikka maantietoa.

        Alkakaa neulomaan sukkia,lapasia,siivoamaan,maalaamaan vaikka seiniä.


    • Anonyymi

      Ei tarvitse tulla mökkihöperöksi eikä ole pakko istua yksin kotona. Ulos saa mennä vaikkapa lenkille, kunhan ei mene isoihin ihmisryhmiin. Kuntoa voi nostaa lenkkeilemällä vaikka kuntosalit onkin kiinni. Lukea voi kotonakin vaikka kirjastot on kiinni, nettikirjoja löytyy kyllä runsaasti. Jos haluaa nähdä muita ihmisiä, kahvilat ja baarit saavat olla auki. Ainakin seurakunnilla on palvelevat puhelimet auki ja eiköhän kaikki muutkin palvelevat puhelimet ole toiminnassa normaalisti, ehkäpä laajennettunakin.

      Älä kuuntele tai lue noita koronauutisointia jos ne käyvät mielenterveyden päälle.

    • Anonyymi

      Vähän sama juttu. Eläkkeellä mt-syillä, kaikki harrastukset ja sitä kautta ihmiskontaktit menivät. Ei tätä eri asemassa oleva ihminen ymmärrä. Kaiken lisäksi olen tottunut kävelemään pari tuntia päivässä. Jos minut poliisit ottavat ulkoa kiinni, niin käsken viemään suoraan psykiatrian päivystykseen. Ihmisen ei ole tarkoitettu olevan 24/7 yksin. Sitä ei kirja tai elokuva kompensoi. Ulkoilu on myös mielenterveyden hoitoa. Ja voiko joku estää minua valitsemasta 10 km päässä sijaitsevan kaupan? Ei köyhä allerginen voi koiraakaan ostaa, tosin lainata voi (mitähän se maksaa tällä hetkellä...).

      • Anonyymi

        Minusta on ihan kiva käppäillä yksin kotona.
        Ruokaa on jemmassa.

        Aika kuluu kun on tekemistä.
        Nyt on aikaa tehdä rästihommat.

        Yöllä nukun lämpimien peittojen sisällä.
        Juon kuumaa vettä ja keittelen välillä inkivääri/hunaja- juomaa.

        Ei mitään hätää. Ihan tyytyväinen. Eipä tule turhaa rahankulutustakaan.


      • Anonyymi

        Eihän ulkona kävelemistä ole kielletty. Jopa riskiryhmiin kuuluvat saavat ulkoilla ihan vapaasti kunhan välttelevät lähikontaktia muihin ihmisiin. Kävelyyn ulkona ei puututa Suomessa, vain mm. Ranskassa ja Espanjassa on tuollainen "ulkonaliikkumiskielto" että liikkumiseen on oltava pätevä syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ulkona kävelemistä ole kielletty. Jopa riskiryhmiin kuuluvat saavat ulkoilla ihan vapaasti kunhan välttelevät lähikontaktia muihin ihmisiin. Kävelyyn ulkona ei puututa Suomessa, vain mm. Ranskassa ja Espanjassa on tuollainen "ulkonaliikkumiskielto" että liikkumiseen on oltava pätevä syy.

        ulkonaliikkumiskieltokaan ei estä liikkumista kokonaan


    • Anonyymi

      Eiks sulla oo nettiä????
      Ymmärrän!!!
      On kauheeta olla ilman nettiä!
      Mee heti ostaan tietsikka!

      • Anonyymi

        Mitenköhän aloittaja sitten kirjoitti tuon viestin tänne ellei hänellä ole nettiä ja tietokonetta tai edes puhelinta nettiyhteydellä? Viestistä ei ainakaan selvinnyt että olisi kirjoittanut esimerkiksi kirjaston koneella (kirjastot suljetaan).


    • Anonyymi

      Mulla alkoi tänään kuumottaa koska tuli oireena hengenahdistusta ja lihaskipuja, lisäksi huomasin syöneeni viikon italialaisia omenoita.

      • Anonyymi

        Tämän apeuden keskellä kuulosti hauskalta tuo viikon syönti italialaisia omenoita.

        Jos brasilialaisella banaanin pakkaajalla sattuu olemaan korona-virus, niin tuo virus matkaa Atlantin yli banaanilaatikossa ja sitten täällä onnellinen ostaja saa viruksen syötyään sen banskun. (Kerrotiin ulkomaisella tv-kanavalla...!)


    • Anonyymi

      Ainoa mistä tässä koko sekamelskassa kannattaa olla huolissaan on hallituksemme sekä muiden valtioiden toimet. Koronovirus itsessään on vaaraton. Tuoreimpien tilastojen perusteella esimerkiksi jokavuotinen kausi-influenssa on noin 2x tai 3x tappavampi kuin korona. Netissä käy kova kuhina keskusteluissa siitä mitkä ovat näiden ympäri maailmaa tapahtuvien poikkeustilajulistusten todelliset tarkoitusperät, sillä terveysnäkökulmasta toimet eivät ole perusteltuja.

      Itse toimin ja ulkoinen normaalisti. Tietenkään en minäkään pääse erilaisiin paikkoihin, kun paikat ovat suljetut mikä on typerää. Mitä tulee valtiomme tilaan niin olen ymmärtänyt, että olemme Suomessa todellakin yhden askeleen päässä sotatilasta. Aivan uskomatonta, vastuutonta pelleilyä. Hallituksen ja muiden vastuullisten tulisi erota välittömästi. Mediaa ei kannata lukea, sillä on se on pelkkää pelonlietsontaa ja syyttömien, pelleilystä kieltäytyvien ihmisten ajojahtia.

      • Anonyymi

        Käytännöllisesti ajatellen eihän se ole mahdollista nyt ruveta haalimaan jotain uutta hallitusta.
        Mistäs sen tietää, että saisiko se uusi hallitus koronan pysäytetyksi.
        No sitten erotettaisiin se hallitus?
        Ja niin edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännöllisesti ajatellen eihän se ole mahdollista nyt ruveta haalimaan jotain uutta hallitusta.
        Mistäs sen tietää, että saisiko se uusi hallitus koronan pysäytetyksi.
        No sitten erotettaisiin se hallitus?
        Ja niin edelleen.

        Ensinnäkin, minkä takia koronovirus pitäisi "pysäyttää", mitä sillä tarkalleen tarkoitatkaan, sen enempää kuin jokavuotinen kausi-influenssa?

        Toiseksi, luit kommenttini väärin. En kritisoinut hallitusta siitä, että he eivät ole tehneet tarpeeksi koronaviruksen leviämisen vähentämiseksi vaan, että he ovat tehneet liikaa, aivan liikaa. Hallituksen tulisi ottaa vastuu Suomen talouden merkittävästä vahingoittamisesta sekä turhien poikkeuslakien julistuksista, joilla tarpeettomasti rajoitetaan kansalaisten vapautta, ja näistä syistä johtuen hallituksen tulisi erota tehtävästään. En ymmärrä miksi mielestäsi uutta hallitusta ei voitaisi alkaa muodostamaan eronneen tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, minkä takia koronovirus pitäisi "pysäyttää", mitä sillä tarkalleen tarkoitatkaan, sen enempää kuin jokavuotinen kausi-influenssa?

        Toiseksi, luit kommenttini väärin. En kritisoinut hallitusta siitä, että he eivät ole tehneet tarpeeksi koronaviruksen leviämisen vähentämiseksi vaan, että he ovat tehneet liikaa, aivan liikaa. Hallituksen tulisi ottaa vastuu Suomen talouden merkittävästä vahingoittamisesta sekä turhien poikkeuslakien julistuksista, joilla tarpeettomasti rajoitetaan kansalaisten vapautta, ja näistä syistä johtuen hallituksen tulisi erota tehtävästään. En ymmärrä miksi mielestäsi uutta hallitusta ei voitaisi alkaa muodostamaan eronneen tilalle.

        Ei se ole hallitus, joka vahingoittaa Suomen taloutta, vaan koronavirus, johon työntekijät ja työtä tekemättömät sairastuvat ja yhteiskunta lakkaa "pyörimästä". Kansa makaa sairaaloissa, tai kotona peiton alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole hallitus, joka vahingoittaa Suomen taloutta, vaan koronavirus, johon työntekijät ja työtä tekemättömät sairastuvat ja yhteiskunta lakkaa "pyörimästä". Kansa makaa sairaaloissa, tai kotona peiton alla.

        Ahaa. Olin ymmärtänyt sitten ihan väärin.


      • Anonyymi

        Onko joka vuosi esim. Italiassa sairaalat ääriä myöten täynnä influenssapotilaita?


    • Anonyymi

      Hassuilla syrjäytyneillä on semmonen käsitys, että etätöihin määrätyt on palkallisella lomalla ja makaa sohvalla katselemassa Netflixiä 😂

      • Anonyymi

        me olemme oikeassa ;)


    • Anonyymi

      Otan osaa. Yksinäisillä on varmasti vaikeaa.

      Kukaan ei sentään ole kieltänyt kävelemästä ulkona, kahvilatkin ovat vielä auki. Vain ikäihmisiä varoitellaan menemästä kauppaan, heillekin on varattu sitä varten varhaisaamun aikoja.
      Olen riskiryhmää. Itselläni on onneksi tuttuja joiden kanssa puhua puhelimessa ja lähettää sähköpostia. Välineenä on vain älykännykkä, en omista tietokonetta.
      Lisäksi luen lehtiä, kirjoja ja nettiä, teen ristisanoja, kokkailen ja teen kotona kevätsiivouksen jos viitsin. Meinaan myös opetella uusia kieliä Ylen sivuilta.
      Ihmiskontakteja toki kaipaan, mutta on myös kiva olla ihan rauhassa.
      Tsemppiä ja terkkuja kaikille yksinäisille ja karanteenilaisille!

    • Anonyymi

      Sanalla sanoen en. Evakuoin itseni maan etäisestä kolkasta vielä etäisempään kolkkaan jo muutama viikko sitten huomattuani "suojamuurien" sortuneen. Olin hyvin valmistautunut jo kauan ennen kuin tämä alkoi.

      • Anonyymi

        Oikeastaan nyt tilanne on loistava. Ei tarvitse stressata sitä että makaa tyhjänpanttina kotona. Saa maata ihan rauhassa telkkaria töllöttäen.


    • Anonyymi

      Tuokokuussa tulee vasta 10 vuotta tätä karanteenia.
      Erakkoelämää kerrostaloyksiössä.

    • Anonyymi

      Outoa,itellä mikään ei ole muuttunut 2012 -

      • Anonyymi

        Minä teen historiikkiä, tarvitsee oman rauhan se työ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä teen historiikkiä, tarvitsee oman rauhan se työ.

        Hyvin pyyhkii.

        Kerrankin aikaa tehdä rauhassa kaikki rästihommat kun on karanteenissa!
        Rahaa säästyy kun ei käy ostoksilla, liiat kilot häviää, tulee funtsittua syvällisempiä, uskonasiat ovat paremmin mielessä, yksinäisyydessä kehittyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin pyyhkii.

        Kerrankin aikaa tehdä rauhassa kaikki rästihommat kun on karanteenissa!
        Rahaa säästyy kun ei käy ostoksilla, liiat kilot häviää, tulee funtsittua syvällisempiä, uskonasiat ovat paremmin mielessä, yksinäisyydessä kehittyy.

        Rahaa palaa enemmän ruokaan syö enemmän lihoo, no koronan poistumista odotellen..


    • Anonyymi

      Itsesäälissä kieriskely ei paranna kenenkään tilannetta. Kaikilla on nyt rankkaa. Jokaisen on vaan keksittävä keinot selvitä.

      Käyn metsässä kävelemässä. Pidän 2 m:n välimatkan muihin, jos samalla polulla heitä näkyy. Luontojooga rauhoittaa ja voimaannuttaa. Luen kirjoja. Kuuntelen musiikkia. Teen kesken jääneitä käsitöitä valmiiksi. Soitan tuntemilleni vanhuksille ja hoidan heidän kauppa ja apteekkiasiat.
      ...ja olen aloittanut kevätsiivouksen tekemisen.

      Voisin toki kieriskellä itsesäälissäkin, vertailla itseäni muihin ja odottaa, että joku muu ratkaisee ongelmani, mutta en niin tee, koska näin on parempi.

      Mukavia harrastuksia sinulle!

    • Jos ulkona kulkemista aletaan rajottaa niin sit vois ahdistaa. Tänään kävin luonnossa lenkillä 2,5 tuntii. kaupungissa kun asun niin kyl siellä ihmisiä kulki. muuten harrastan kotona. menin kyllä mukaan yhteen ryhmään mutta peruttu koronan vuoksi.

      • Anonyymi

        Suomessa on hieno luonto, itse viihdyn Saimaalla 7 kk. Pieni retkivene ja jne.


    • Anonyymi

      Tässä luvatussa tuulipukujen maassa on isolla osalla huono sietokyky, ottakaa lehmistä mallia.

    • Anonyymi

      Riemuitsin kovasti kun pääsin vihdoin ja viimein leikkaukseen joka paransi liikuntakykyäni, mutta " itku pitkästä ilosta ", jos antaisin sen vaikuttaa.
      Mielessäni oli jo että nyt voin keväällä ja kesällä touhuta vaikka mitä ja osallistua kaikenlaiseen, kaikki kun on jäänyt tekemättä ja menemättä jo pitkään sairastamisen takia.

      Ja nyt sitten tämä korona, en pääsekään nauttimaan ns. uudesta elämästä, ainakaan heti. Tilanteeseen ei auta pettyminen tai muutenkaan murehtiminen, täytyy keksiä kotosalla kaikenlaista pientä. Valitettavasti edelleen yksin, siitäkin kun olen kärsinyt tähän asti liian pitkään.

      Yritän pitää silti positiivisen mielen yllä ja ajatella että jossain vaiheessa joka tapauksessa tilanne helpottaa ja elämä jatkuu.
      Meille yksinäisille tämä on todellakin vaikea tilanne mutta ahdistuminenkaan ei tee olemista yhtään helpommaksi, päinvastoin. Ne jotka ovat olleet pitkään yksinäisiä, ovat varmaankin jo tottuneet olemaan yksin. Vielä vaikeampaa on heillä jotka eivät ole tottuneet olemaan yksin.

      Ei tämä ole mukavaa aikaa mutta kannattaa ajatella että joskus tämäkin tilanne muuttuu.
      Kotonakin pystyy tekemään erilaisia juttuja, vaikka aloittaa jotain sellaista jota ei ennen ole tehnyt. Tarttua vaikka kirjaan, lukeminen auttaa myös unohtamaan hetkelliset murheet kun saa muuta ajateltavaa. Lisäksi voi kokeilla käsitöitä, askartelua, tehdä siivousta paikkoihin joihin ei yleensä niin paljoa panosta, vaatekaapit, keittiön kaapit ym. Ne on hyvä pesaista muutenkin silloin tällöin.
      Pidetään huolta itsestämme ja läheisistämme.
      Tämä ei ole kuitenkaan maailmanloppu.

    • Anonyymi

      Ala lukea tai kuuntelemaan äänikirjoja tabletilla/älypuhelimella esim.. kyllä tässä varmaan syksyyn menee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe