Miten pitkältä ajalta yrittäjällä on velvollisuus maksaa takautuvasti jos asia käsitellään oikeudessa. Mulla on vähän reilu 10 vuotta takana saman yrittäjän alla ja ajanut varmaan 90% viikonlopuista viimeisen 10 vuoden aikana ja mietin saisko oikeuden kautta maksamattomat pyhäkorvaukset hankittua takas?
Maksamattomat korvaukset
35
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ai kymmenen vuotta ajoit eikä tullu sinä aikana mieleen kysyä siltä pomolta asiasta?
- Anonyymi
et saa mitään kun alalla ei oo viralista tuntipalkka se voi olla 5e tunti 100% = niin 10e tunti ja kun itse alat yritäjäksi niin muista mitä meinasit tehdä vahinko kiertää ja epäonnitut sun kaltaset pitäs olla suljetussa kopissa.
- Anonyymi
Älä Jorma taas viitti olla ahne.
- Anonyymi
Pari vuotta voi muistaakseni hakea. Muista kuitenkin, ettei rahastus unohdu ja sen leima jää sinuun pysyvästi.
- Anonyymi
nyt Hönö hiljaa
- Anonyymi
Että sä ryöväsit 80% liikevaihdosta ota nyt Hönö järki käteen
- Anonyymi
Moi HÖNÖ, sulta puuttuu muutama palikka legoista.
- Anonyymi
Oikeuteen vaan ,palkkaa asianajaja !Jos häviät,maksat vastapuolenkin as.ajajan.Onnea matkaan,sullahan on varmasti työsopimus taskussa,missä ilmenee pyhä-ynnä muut korvaukset palkan lisäksi !
- Anonyymi
Kahden tai kolmen viimeisen vuoden ajalta voi vaatia, kuka tietää tarkemmin korjatkoon. Onhan se tosin aika moraalitonta touhua.
- Anonyymi
Toki kääntöpuolena myös se, että lakisääteiset korvaukset pitää maksaa. Aina on yrittäjällä riski, että ne haetaan oikeusteitse jos ne jättää maksamatta.
- Anonyymi
Rahat tuut saamaan 2- vuodelta. Näitähän on ollut oikeudessa ja aina yrittäjä on joutunut maksumieheksi. Ihme vaan että nyt rupeat niitä vaatimaan. Onnea vaan tulevaisuuden taksiduunin hakuun. Ei tuu olemaan helppoa.
Tällä aiheutat todennäköisesti yrittäjälle konkan. Reilu teko sinulta 10 vuoden työrupeaman jälkeen. Mietippä vielä.- Anonyymi
Saattaa koko kuljetusala olla vähän hankala noin työpaikan saamisen kanssa. Tuo isäntä varmasti tuntee muutaman bussiliikennöitsijän sekä rahtireiskan. Piirit ovat pienet ja Veijo Esson baarissa juttu kulkee.
Lisäksi joku noista tarinan kuulijoista saattaa tuntea sen tietokonefirman/kampaajan/pianonvirityspuljun omistajan, johon pyrit myöhemmin töihin.
Rahat saat melkein varmasti mutta maine menee välittömästi ja lopullisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa koko kuljetusala olla vähän hankala noin työpaikan saamisen kanssa. Tuo isäntä varmasti tuntee muutaman bussiliikennöitsijän sekä rahtireiskan. Piirit ovat pienet ja Veijo Esson baarissa juttu kulkee.
Lisäksi joku noista tarinan kuulijoista saattaa tuntea sen tietokonefirman/kampaajan/pianonvirityspuljun omistajan, johon pyrit myöhemmin töihin.
Rahat saat melkein varmasti mutta maine menee välittömästi ja lopullisesti."Tuo isäntä varmasti tuntee muutaman bussiliikennöitsijän "
Missähän syrjäkylällä asut, missä kaikki tuntee toisensa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa koko kuljetusala olla vähän hankala noin työpaikan saamisen kanssa. Tuo isäntä varmasti tuntee muutaman bussiliikennöitsijän sekä rahtireiskan. Piirit ovat pienet ja Veijo Esson baarissa juttu kulkee.
Lisäksi joku noista tarinan kuulijoista saattaa tuntea sen tietokonefirman/kampaajan/pianonvirityspuljun omistajan, johon pyrit myöhemmin töihin.
Rahat saat melkein varmasti mutta maine menee välittömästi ja lopullisesti.Mä voin henk koht sanoa, että en ole taksialalla töissä ja ihan hyvin voisin palkata henkilön joka on hakenut oikeusteitse palkkasaatavia. Lakisääteiset maksut on maksettava toimialasta riippumatta. Jos palkkaaminen ei ole kannattavaa niin sit ei palkata. Miksi palkkaatte työntekijöitä jos ette voi maksaa lakisääteisiä palkanlisiä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo isäntä varmasti tuntee muutaman bussiliikennöitsijän "
Missähän syrjäkylällä asut, missä kaikki tuntee toisensa?Mitähän hommia teet, kun et tunne muita omalla allalla tai omaa alaa sivuavia yrittäjiä tai työntekijöitä?
Kuten sanoin, kuljetusala on kaikenkaikkiaan melkoisen pieni tässä maassa. Eikä nuo valtakunnan rajatkaan estä tutustumasta kollegoihin. Voi olla, että laitossiivooja, kaupan kassa tai vaikkapa perushitsari ei tunne muita kuin saman katon alla pyöriviä, en tiedä, en koskaan ole ollut tuollaisessa "paikkauskollisessa" työpaikassa vaan aina jossain tien päällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä voin henk koht sanoa, että en ole taksialalla töissä ja ihan hyvin voisin palkata henkilön joka on hakenut oikeusteitse palkkasaatavia. Lakisääteiset maksut on maksettava toimialasta riippumatta. Jos palkkaaminen ei ole kannattavaa niin sit ei palkata. Miksi palkkaatte työntekijöitä jos ette voi maksaa lakisääteisiä palkanlisiä?
Työntekijän palkkaaminen on aina riski tavalla tai toisella. Eihän tämä nyt palkan lisistä ole kiinni, vaan siitä, että työntekijä alkaa selvittämään asiaa kymmenen vuoden kuluttua. Väkisin tulee rahastuksen maku, etenkin kun tuollainen könttäsumma todennäköisesti kaataa firman.
Sitäpaitsi, provikkapalkka ei perinteisesti ole ollut tuntipalkka. Kiinteistövälittäjät ja kaupparatsut ovat usein puhtaalla provikalla, ei sielläkään ole niitä lisiä. Tietyissä tapauksissa lakimiehetkin tekevät samoin, useimmiten kuitenkin tuntipalkalla.
Urakkapalkkaus on ihan vastaava. Sovitaan työstä A palkka N. A on tehty, maksetaan N. Jos A:n tekemiseen menee tunti, on tuntipalkka N/1, jos siihen menee vuorokausi on tuntipalkka N/24 eikä siinä auta mikään tuntipalkasta vinkuminen. Urakkapalkalla saadaan kova tuntipalkka jos urakka tehdään nopeasti ja siirrytään seuraavaan kohteeseen.
Ai niin, tunnen muutaman urakanlaskijan joka tekee töitä provikalla. Mitä paremman tuoton lasketusta urakasta saa, sitä isompi on laskijan palkka.
Viimeaikoina on oikeuslaitoksella on ikävä kyllä vähän nuo käsitteet päässeet hämärtymään, josta syystä näitä rahastuksia on päässyt syntymään.
Palkkasaatavien karhuaminen ja suoranainen rahastus ovat kaksi eri asiaa. Työntekijä mankuu noita lisiä heti: ok. Odotetaan vuosikymmen ennen ensimmäistä inahdusta: ei ok.
Putkifirma, taksi tai mikä tahansa muu firma, olisin hyvin varovainen tuollaisen palkkaamisessa. Teki tempun yhden kerran, ehkä hän tekee samat minulle kymmmenen vuoden jälkeen. En ottaisi riskiä, ehkä sinä olet siihen halukas (ja nostan sinulle hattua rohkeudestasi ja luottamuksestasi). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työntekijän palkkaaminen on aina riski tavalla tai toisella. Eihän tämä nyt palkan lisistä ole kiinni, vaan siitä, että työntekijä alkaa selvittämään asiaa kymmenen vuoden kuluttua. Väkisin tulee rahastuksen maku, etenkin kun tuollainen könttäsumma todennäköisesti kaataa firman.
Sitäpaitsi, provikkapalkka ei perinteisesti ole ollut tuntipalkka. Kiinteistövälittäjät ja kaupparatsut ovat usein puhtaalla provikalla, ei sielläkään ole niitä lisiä. Tietyissä tapauksissa lakimiehetkin tekevät samoin, useimmiten kuitenkin tuntipalkalla.
Urakkapalkkaus on ihan vastaava. Sovitaan työstä A palkka N. A on tehty, maksetaan N. Jos A:n tekemiseen menee tunti, on tuntipalkka N/1, jos siihen menee vuorokausi on tuntipalkka N/24 eikä siinä auta mikään tuntipalkasta vinkuminen. Urakkapalkalla saadaan kova tuntipalkka jos urakka tehdään nopeasti ja siirrytään seuraavaan kohteeseen.
Ai niin, tunnen muutaman urakanlaskijan joka tekee töitä provikalla. Mitä paremman tuoton lasketusta urakasta saa, sitä isompi on laskijan palkka.
Viimeaikoina on oikeuslaitoksella on ikävä kyllä vähän nuo käsitteet päässeet hämärtymään, josta syystä näitä rahastuksia on päässyt syntymään.
Palkkasaatavien karhuaminen ja suoranainen rahastus ovat kaksi eri asiaa. Työntekijä mankuu noita lisiä heti: ok. Odotetaan vuosikymmen ennen ensimmäistä inahdusta: ei ok.
Putkifirma, taksi tai mikä tahansa muu firma, olisin hyvin varovainen tuollaisen palkkaamisessa. Teki tempun yhden kerran, ehkä hän tekee samat minulle kymmmenen vuoden jälkeen. En ottaisi riskiä, ehkä sinä olet siihen halukas (ja nostan sinulle hattua rohkeudestasi ja luottamuksestasi).Kannattaa muistaa, että ennen kuljettajille asetettiin vielä aikarajat minkä puitteissa sai ajaa, se ei ollut vapaata joten provikkapalkka sopi siihen huonosti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työntekijän palkkaaminen on aina riski tavalla tai toisella. Eihän tämä nyt palkan lisistä ole kiinni, vaan siitä, että työntekijä alkaa selvittämään asiaa kymmenen vuoden kuluttua. Väkisin tulee rahastuksen maku, etenkin kun tuollainen könttäsumma todennäköisesti kaataa firman.
Sitäpaitsi, provikkapalkka ei perinteisesti ole ollut tuntipalkka. Kiinteistövälittäjät ja kaupparatsut ovat usein puhtaalla provikalla, ei sielläkään ole niitä lisiä. Tietyissä tapauksissa lakimiehetkin tekevät samoin, useimmiten kuitenkin tuntipalkalla.
Urakkapalkkaus on ihan vastaava. Sovitaan työstä A palkka N. A on tehty, maksetaan N. Jos A:n tekemiseen menee tunti, on tuntipalkka N/1, jos siihen menee vuorokausi on tuntipalkka N/24 eikä siinä auta mikään tuntipalkasta vinkuminen. Urakkapalkalla saadaan kova tuntipalkka jos urakka tehdään nopeasti ja siirrytään seuraavaan kohteeseen.
Ai niin, tunnen muutaman urakanlaskijan joka tekee töitä provikalla. Mitä paremman tuoton lasketusta urakasta saa, sitä isompi on laskijan palkka.
Viimeaikoina on oikeuslaitoksella on ikävä kyllä vähän nuo käsitteet päässeet hämärtymään, josta syystä näitä rahastuksia on päässyt syntymään.
Palkkasaatavien karhuaminen ja suoranainen rahastus ovat kaksi eri asiaa. Työntekijä mankuu noita lisiä heti: ok. Odotetaan vuosikymmen ennen ensimmäistä inahdusta: ei ok.
Putkifirma, taksi tai mikä tahansa muu firma, olisin hyvin varovainen tuollaisen palkkaamisessa. Teki tempun yhden kerran, ehkä hän tekee samat minulle kymmmenen vuoden jälkeen. En ottaisi riskiä, ehkä sinä olet siihen halukas (ja nostan sinulle hattua rohkeudestasi ja luottamuksestasi).Eli jos tunnet että sinua on taksikuskina kohdeltu väärin, niin turha on valittaa?
Pahempaa taksikuskin kusettajaa ei ole kuin se "isäntä", siitä lähdetään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jos tunnet että sinua on taksikuskina kohdeltu väärin, niin turha on valittaa?
Pahempaa taksikuskin kusettajaa ei ole kuin se "isäntä", siitä lähdetään.Jos työntekijä kokee ,että häntä on kohdeltu väärin, hän huomauttaa asiasta, ja pyytää oikaisua samantien. Pahempaa isännän kusettajaa ei ole kuin se "kuski" joka saa työpaikan lupautumalla sunnuntaityöhön ilman lisäkorvausta, vain saadakseen työpaikan, ja sitten jälkikäteen laskuttaa nämä lisät.
Siitä lähdetään
- Anonyymi
😅😂🤣😭😭🤣😂😅
- Anonyymi
2 kuluva. Jos työnantajasi on pitänyt työsopimuksessa ilmenevästä takuutuntipalkasta tai provikka-%:ta kiinni ja pitänyt kahdenkertaista palkkakirjanpitoa (sekä takuutuntipalkkaperusteisen erikseen erittelyineen ja myös provikkaperusteisen erikseen) niin valittamita ei ole. Jos työnantaja ei ole näin menetellyt voi valittaa.
- Anonyymi
Iso varoitus yrittäjille.
Nyt näyttää olevan yleinen trendi, että prosentit täytyy olla tapissa ennen kuin suostutaan ajamaan.
Halutaan ajaa noita pyhiä vängällä, koska silloin kuulemma tienaa.
Sitten jälkikäteen koitetaan lypsää yrittäjä tyhjiin.
Tämä näköjään on uusi trendi.
Jos vielä suostun ottamaan työntekijää, niin autoa en anna enään ajettavaksi pyhinä, se on varma.
Nimim. pettymysten määrä täyttynyt näihin säätäjiin.- Anonyymi
Miksi:
"Nyt näyttää olevan yleinen trendi, että prosentit täytyy olla tapissa ennen kuin suostutaan ajamaan."
Meinaatko että pitää ilmatteks notkuu tolpilla?
Säähän se vasta kunnon Vesa oot, tuu kopille ni katotaan kumpi jatkaapi.
Vakituiset pitää mun kyl hengis, mut sulle ei jää sit latiakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi:
"Nyt näyttää olevan yleinen trendi, että prosentit täytyy olla tapissa ennen kuin suostutaan ajamaan."
Meinaatko että pitää ilmatteks notkuu tolpilla?
Säähän se vasta kunnon Vesa oot, tuu kopille ni katotaan kumpi jatkaapi.
Vakituiset pitää mun kyl hengis, mut sulle ei jää sit latiakaan.Meinaan noita surkimuksia mitä suuri osa nykyisin on.
Parhaat on yleisesti ottaen lähteneet.
On tullut noita hyväksikäyttäjä renkejä nähtyä, jotka yrittää kusettaa sua minkä ehtivät vaikka kuinka olisit heille hyvä ja rehellinen.
- Anonyymi
Tässä tiukkaa asiaa aiheesta:
https://www.kasanenvuorinen.fi/index.php/ajankohtaista-tyooikeudesta/ho0116-600 - Anonyymi
Jos ette tehneet työsopimusta missä kaikki ehdot mainitaan, niin voi olla että olet tosi heikoilla, maksoiko työnantajasi kaikki muut"sivukulut" yms. velvoitteet, eläke jne. pakolliset maksut?
Ota yhteyttä ammattiliittoosi johon kuulut, sitäkautta saattaa asiat selkiintyä. - Anonyymi
Jos joutuu maksamaan,niin ajalta kuluva ja kaksi aikaisempaa vuotta.
- Anonyymi
Pelottaako isäntiä se, että kuski vaatii sen mikä lain mukaan kuuluu? no olisi kannattanut antaa ne rahat sille kelle ne kuuluvat eli kuskille. Rahastajaa tuskin kiinnostaa onko alalla töitä rahastuksen jälkeen.
Ainakin kovanen on maksanut oppirahat oikeuden kautta tietääkseni. Nykyäänhän kovanen tekee homman älykkäämmin ja sunnuntaisin kuljettajan sovittu provikka on paperin mukaan vain 20% kassasta, ja se sitten tuplana.
Työsopimuksethan ovat alalla yleensä tuntematon juttu kuten vaikka saikkurahatkin.- Anonyymi
Muistaakseni toi "maksetaan pyhänä pienempi liksa ja korotetaan se 100% lla" on kielletty jo ajat sitten. Jos se olisi laillinen, niin kaikkihan sitä käyttäis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni toi "maksetaan pyhänä pienempi liksa ja korotetaan se 100% lla" on kielletty jo ajat sitten. Jos se olisi laillinen, niin kaikkihan sitä käyttäis.
Muistaakseni kovasen sopparissa oli jotenkin keploteltu niin, että varsinaine ajoprovikka on koko ajan 20% ja 10% maksetaan autonpesusta, imuroinnista tms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni kovasen sopparissa oli jotenkin keploteltu niin, että varsinaine ajoprovikka on koko ajan 20% ja 10% maksetaan autonpesusta, imuroinnista tms.
Eikös tuostakin tulisi sunnuntaille yhteensä 20 20 10 eli 50 %
Vai maksetaanko vähemmän ja vain pienennetään mahdollista rahastussummaa ?
Olen käsittänyt että Kovasellakin tällä hetkellä saa noin 33-38 % kuskista riippuen.
- Anonyymi
Sunnuntaina sieltä sai 40%. en muista miten ne oli sen sopparin keplotelleet, mutta kyllä nuo isot talot tekevät asiat kuten ne muodollisesti lain mukaan kuuluvat minimoidaakseen juuri riskit
- Anonyymi
Taksinkuljettajan palkka on yhtä huono kuin sairaanhoitajalla. Erotuksella että kuljetus alan palkka maksetaan vasta hovioikeuden päätöksen jälkeen.
Taksiyrittäjä haluaa voittaa kyydit pois kaverilta. Ryhmmäkanteen mahdollistaminen voisi auttaa uuden taksilain vaikutuksiin. Nykyisellään palkkaus asia on yksityinen. Ja siihen orpoon taksikuskiin pystyy vaikuttamaan mm. peloittelulla, - Anonyymi
Kaksi vuotta on kanteen nosto aika. Mutta reilu duunari laittaa maksulapun joka vuoden viimeiselle viikolle. Saa firma tilikauden vähennyksiin ja pystyy ottamaan huomioon hinnoittelussa (ai tarviiko duunari rahaa?)
Jos itketään että soskun rahoilla eletään
tai jos itketään että, pitää lain mukainen palkka maksaa työstä.
NI MITEN SITTEN? - Anonyymi
Tämän vuoksi meidän talossa pyhät vapaat.
Ei poikkeuksia, jos ei kelpaa niin on hyvä vain 👍
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2844476Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2731427Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661376Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011164eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1121150- 841126
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1291084Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä581021- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15861