Ihminen ei ole netti

Anonyymi

Törmäsin tähän ajatukseen näin some aikana, ja varsinkin tämän korona kriisin aikana. Kaikkina aikoina ihminen =ihminen. Ei kone, joku elektroniikan kaltainen kapistus joka saisi elämäänsä tyydytyksen ja onnen netistä.
Itse ajattelen että on mikä kriisi tahansa, ihminen tarvitsee toista ihmistä. Tietokone, puhelin, ovat loppujen lopuksi hyvin kylmiä ja etäisiä ihmisten suhteiden ylläpitoon.
Tottakai ymmärrän, miksi niiden käyttö on lisääntynyt huimaa vauhtia ja varsinkin nyt, kun on rajoituksia päällä, mutta pointtini on se, että ihmistä ei koskaan korvaa mikään kone.
Toisaalta hyvin surullista, miten yksinäinen voikaan olla tälläisenä aikana. Toisaalta taas on helppo käynnistää tietokone ja "ottaa yhteyttä" - joltain netin kanavalta.
Tämä ei kuitenkaan anna ihmiselle sitä perimmäistä lohtua yksinäisyyteen.
Minä olen sitä mieltä, että ihmiset kuuluvat ehdottomasti ryhmään, joukkoon, yhteyteen toiseen ihmisten kanssa.
Vaikka olisi sielläkin yksin tai yksinäinen, tuntuisi yksinäiseltä, niinkuin monesta meistä varmasti tuntuu, se on kuitenkin "etäyhteyttä" - ihmisten parissa. Eli eri asia kuin yhteys koneen välityksellä.
Itse vierastan paljonkin tätä sosiaalisen median aikakautta. En voi sille mitään, mutta näin vain koen. Mediassa on omat hyvät puolensa, mutta myös huonot. Ja huonoa on se jos mediasta tulee elämän keskipiste. Tietokoneista, puhelimista tulee kommunikoinnin ainoa väline, ihmiskontaktien sijaan.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa mieltä olen monilta osin. Netin kautta voi anonyymisti etsiä samanlaisista ongelmista kärsiviä ilman häpeää ja pelkoa seurauksista. Mutta kuitenkaan nämä ihmiset eivät taida
      oikein kohdata oikeassa maailmassa. Se kummastuttaa minua, että miksi ei, mikä sen estää?

      Vähiten ymmärrystä minulla kuitenkin riittää siihen, että ollaan jonkun seurassa fyysisesti, mutta henkisesti ei olla läsnä, vaan puhelimen välityksellä keskitytään muihin.

      • Anonyymi

        Olen myös huomioinut ja itse kokenut tuon saman, että fyysisesti voi olla läsnä, muttei henkisesti. Se lienee aika yleistä... Oletan näin. Se takia kai onkin niin että ystävät ovat harvassa-tosiystävät siis.


    • Anonyymi

      Olivetti reistaa välillä. Applessa vikaavikaa.

    • Anonyymi

      Tässä tilanteessa mikä nyt on kun ei saa kamalasti pitää yhteyksiä, eli tavata muita, niin on hyvä että on edes netti ym. laitteet olemassa.
      Itsekin olen sellainen ihminen että haluan olla ihmisten kanssa fyysisesti, kasvokkain tekemisissä, enkä ole riippuvainen näistä laitteista. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että tällaisessa tilanteessa tällainenkin yhteydenpito on parempi kuin ei mitään.

      • Anonyymi

        Ymmärrän pointtisi, mutta itse edes tälläisenä aikana en kuitenkaan suosi pelkästään etäyhteyttä, eli nettiä jne. Vaikka kyse onkin poikkeustilanteesta, niin jos on terve eikä ole oireita en näe syytä miksi ei voisi käydä kävelyllä yms kahvilla ystävän luona, jos molemmat ovat terveitä. Huom. Minä olen kotona, en siis ole tavannut ystäviäni muuten kuin netin/puhelimen kautta, mutta viestini pointti on se että itse en pidä tätä ollenkaan hyvänä ihmisten hyvinvoinnin kannalta.


    • Anonyymi

      Netti on kuitenkin parempi keskipiste, kuin jokin henkien yhteys. Pikku huomautuksena, sillä maailma ei ole entisensä kaiken jälkeen.

      • Anonyymi

        Hei. En tiedä mihin kommenttiin viittaat vai oliko kommenttisi vain sinun oma kommentointi.
        Netistä löytyy kaikenlaista yhteyttä. Mutta sieltäkin voi valita. Ei tarvitse mennä mukaan mihinkään sellaiseen yhteyteen johon ei halua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe