Näin tullaan flunssaan ja kuume nousee!

Anonyymi

Koska monet tietämättään tulevat flunssaisiksi, ja sitten ihmettelevät sitä, kerron kuinka se käy käytännössä:

1. Hankitaan joku bakteeri tai virus.
Viruksen saa sattumalta.
2. Ihminen rupeaa taistelemaan virusta vastaan siten että meidän lämmönsäätelykeskus aivoissa viritetään korkeammalle tasolle, jolloin normaalilämpötila ei olekaan 37, vaan vaikkapa 40.

3. Tästä seuraa että keho pyrkii nostamaan lämmön neljäänkymmeneen, koska se on se lämpö joka on vähiten rasittava sillä hetkellä.

4. Koska sinulla on kolme astetta liian alhainen kehon lämpö, alat palelemaan, jalkojen verisuonet supistuvat, verenkierto ja lämpö lisääntyy kehossa ja päässä, samalla kun se laskee jaloissa ja käsissä. Polvia kolottaa, iho on kananlihalla, väriset kylmästä. Kaula kipeytyy, nielurisat turpoavat, tuntuu kuin olisi leipäpala tarttunut kurkkuun.

Jos nyt otat pari peitettä jaloillesi ja saat jalkasi lämpenemään, oireet kaulasta häviävät, jos olet istumassa. Verenkierto jaloissa vilkastuu, ja lämmin veri kehosta virtaa jalkoihin, ja kylmä veri jaloista ylös kehoon. Otsa viilenee ja jalkaterät lämpenevät. Olosi paranee kun kehosi on lämmennyt!

5, Koska luotat kuumemittariin enemmän kuin omaan kehoosi, säikähdät kun se näyttää neljääkymmentä. Otat pari särkytablettia, ja termostaatti aivoissasi palautuu 37:ään asteeseen. Sinä hikoilet ja luulet paranevasi. Tosiasiassa narraat kehoasi, ettei sinussa ole mitään infektiota.

6. Muutaman tunnin kuluttua kehosi huomaa että sitä on narrattu, ja alkaa uuden taistelun virusta vastaan nostamalla lämmönsäätelyn takaisin 40:een. Sinua puistattaa ja kolottaa joka niveltä.

7. Koska yhä luulet että kuume on sairaus, eikä hoitokeino, sinä teet kaikkesi, jotta saisit lämpösi takaisin 37:ään. Bakteerit ja virukset riemuitsevat, ne kun viihtyvät parhaiten siinä lämpötilassa, kun taas korkea kuume ja samalla lisääntynyt valkosolujen määrä ja nopeutunut enzyymitoiminta olisi tuhonnut ne,

8. Jatkuva särkylääkkeiden käyttö antaa sinulle vuoristoradan; Ylös, alas, ylös, alas, hikoilu, palelu, hikoilu, palelu.... Valitettavasti vuoristorata menee vain ylöspäin, koska virusten määrä lisääntyy kuumetta alennettaessa; 40,0 - 37,8 - 40,3 - 38,3 - 40,5 - 39,1 - 40,6 ----

9. Tässä cvaiheessa joku toinen on sitä mieltä, että sinua pitää jäähdyttää sinun vastaväitteistäsi välittämättä. Ikkuna avataan, peitot pois.
Sinun jalkasi muuttuvat kylmän sinertäviksi, sinä vapiset niin etteivät hampaat tahdo pysyä suussa, kaulasi turpoaa jälleen, et pysty nielemään, pulssi nousee sataan kahteenkymmeneen, et voi nukkua, voimasi vähenevät.

10. Parin päivän päästä olet aivan lopussa, jalat kylmät kuin jääpalikat, iho kananlihalla, kylmä hiki nousee pintaan. Sinulla on syvällä kehossasi lämpö 41,6, samalla kun ulkopuoli on kylmennyt. Sydän ei enää jaksa, elämäsi päättyy.

Tämä on muuten tosi kuvaus monien hoitomenetelmistä!

Tietysti voit toimia päinvastoin, auta kehoasi: Koska voit parhaiten 40;ssä, auta itseäsi pääsemään tuohon lämpötilaan! Mene vaikka saunaan. Se tuntuu paljon paremmalta. Sinä et reagoi hikoilulla ennenkuin lämpötilasi on noussut yli neljänkymmenen, joten voit ottaa hiukan enemmän löytyä. Pidä pyyhettä naamallasi hengityssuojana, ettet lämmitä liikaa kaulaasi.

Kun olet lämmennyt tarpeeksi, tunnet olosi paremmaksi. Ota peite jaloillesi ja lämpimät sukat jalkaasi ja istu sohvalle katsomaan mieliohjelmaasi.

Älä kuumenna kaulaasi, koska muutoin voi kaulakipusi jatkua; kipu johtuu siitä että verenkierto lisääntyy siellä missä on lämmintä, ja se tuo turvotusta, mikä ilmenee käheytenä, kipuna ja flunssana. Muista että ruokasi ja juomasi ei saa olla kuumaa jos kaula on turvonnut! Muutoin saat panna kylmän kääreen kaulallesi!

Kun olet katsellut televisiota tarpeeksesi, mene nukkumaan, ja ota ylimääräinen tyyny pääsi alle, ja pidä villasukat jalassasi. Veri virtaa mieluummin alaspäin, joten jos pääpuoli on koholla, on vähemmän flunssan oireita. Voit hyvin pitää ikkunan hiukan raollaan, kunhan sinua ei palele. Ei peitettä kasvoille.

Yksi ikävä asia tässä on, että luultavasti olet terve jo seuraavana aamuna ja joudut menemään töihin. Muistithan olla ottamatta särkylääkkeitä, ettet joudu vuoristoradalle! Ei koskaan tule alentaa kuumetta lääkkeillä, sehän on meidän turvamme tulehduksia vastaan!

17

1191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Täsmälleen noin hoidettiin yhtä tuttua, kunnes hän kuoli muutamassa päivässä, jalat kylminä ja kova kuume. Henkilökunta yritti jäähdyttää, mutta se vain pahensi hänen tilaansa.

• Anonyymi

Minä en pyri kuumeen alentamiseen. Siksi minua palelee vain kuumeen alkaessa , ja hikoiluttaa kun kuume lähtee lopulta.

• Sikäli ollaan oikeilla jäljillä, että kuume yleensä on elimistön suojakeino tunkeutujia vastaan. Tämän lisäksi vastahyökkäykseen tarvittavan järjestelmän tekemiseen ja ylläpitämiseen elimistö pystyy rakentamaan nopeammin soluja hiukan korkeammassa lämpötilassa. Elimistö käy ylikierroksilla tartuntaa vastaan.

Pitkään jatkuvana korkea kuume on kuitenkin vaarallinen, ja sitä on pakko hillitä lääkkein ja jäähdyttämällä, ettei elimistöön jää pysyviä vaurioita. Vanhempana kestää kuumettakin huonommin, tosin ei elimistökään yleensä enää "jaksa" ylläpitää niin hirmuisia kuumeita kuin lapsilla joskus on.

Pieneen kuumeeseen ei kannata ottaa mitään, eikä ainakaan saunaa.

• Anonyymi

Yksi kuusivuotias lastenlapsi oli yötä meidän mökillä syrjässä yhteiskunnasta. Hän tunsi itsensä viluiseksi. Lämmitin saunan. Hän yleensä tyytyi alimpaan lauteeseen, mutta halusi nyt ylälauteelle.

Yöllä hän nukkui vieressäni. Minä tuskin nukuin, koska hän oli kuuma kuin lämpöpatteri. Lie ollut kuumetta aika lailla.

Aamulla hän heräsi pirteänä. Kysyin miltä tuntuu.
      "Minä olen nyt vain hiukan kipeä", vastasi hän.

• Anonyymi

Yleensä jäähdytetään vain niitä jotka eivät pysty sanomaan itse. Tavalliset ihmiset ottavat lisää peitteitä kun kuume nousee ja palelee.

• Anonyymi

Kun olin uusi sairaanhoitaja, näin monien kuolevan juuri niinkuin aloituksessa on kerrottu.
      Miksi ei opita mitään erehdyksistä? Minä ainakin opin ettei pakkojäähdytetä ketään.

• Anonyymi

Eiköhän tuo jäähdytys perustu kuumeen pelkoon? Ei ymmärretä että kuume on kehon oma hoitokeino!

• Anonyymi

Pääosin lienee totta mutta täällä ei ole kerrottu mitään sallituista kuumeilun lämpötiloista?
      Vaikka kuume tappaa kaikenlaisia pöpöjä niin liika kuume tappaa tartunnan saaneen! Tietääkseni n. 40C asteen paikkeilla kulkee kriittisen raja? Sitä isommat kuumeilut vain jatkuvassa tarkkailussa ja ehkä siltikin joutuu hillitsemään lämpöhuippujen ylityksiä? Ei solutkin poksahda.

Puoskareiden ja valelääkäreiden saunomiskehoituksille kannattaa nauraa - jos jaksaa. Ei koskaan saunaan kuumeisena jos ei oikea lääkäri anna kehoitusta ja seurantaa!

• Anonyymi

Koska olen työskennellyt hoitokodeissa vuosilymmeniä, tiedän että myös monella vanhalla voi kuume nousta koskeaksi.
      Ongelmana on se että' kun kuumetta vähentää lääkkeillä, se nousee taas jonkun tunnin kuluttua vielä korkeammaksi, joten potilas kokee hikoilua ja vilunväristyksiä monta kertaa.
      En muistä ainuttakaan kertaa jolloin kuume olisi alentunut jäähdyttämällä, ellei henkilö jo muutenkin ole pyrkinyt vähentämään lämpöä hikoilemalla.
      Sen sijaan näin monia joilla kuume nousi kun heitä jäähdytettiin.
      Kuumeet yli neljänkymmenen oli niillä joilla jalat olivat jääkylmät, ja vapisivat horkassa.

Kun sain vastuun osastosta, kielsin jäähdyttämästä kylmäjalkaisia kuumepotilaita. Kuolleisuus laski huomattavasti.

• Anonyymi

Jos jäähdytys kuumeessa on terveellistä, niin ei kun avantoon vaan!

• Anonyymi

Valitettavasti jotain sellaista tehdään vanhuksille ja pikku lapsille!
      Ikkunat auki tuuletetaan, tai kylmennetään spriillä voitelemalla.

• Anonyymi

Kun on ollut flunssassa sairaana, pitää olla vähintään yksi kuumeeton päivä kotona, joten seuraavana päivänä ei mennä töihin mitenkään.

• Anonyymi

Poikkean nyt hieman aloituksesta mutta haluan tähän kuumeasiaan ottaa kantaa.
      Vuosia sitten olin tehohoidossa verenmyrkytyksen ja vatsakalvontulehduksen takia.
      Minua pidettiin nukutettuna eli en itse tiennyt mitä minulle tehtiin.
      Jälkeenpäin kuulin että minulla oli ollut jäisiä kylmäpakkauksia kainaloissa, nivusissa, kaulalla.
      Ne eivät auttaneet laskemaan n. 40 asteen kuumetta.
      Olivat sitten laittaneet jonkin pirtupeiton minun päälleni viilentääkseen, mutta ei, sekään ei auttanut.
      Onnekseni yksi lääkäri oli sitten päättänyt kokeilla jotain antibioottisekoitusta joka oli alkanut laskea korkeaa kuumetta alaspäin. Se taisi pelastaa henkeni.
      Korkea kuume minulla oli tietääkseni yli viikon ja tulehdusarvotkin huitelivat pitkällä yli 400.

Sen jälkeen olen säästynyt kovilta kuumeilta, olenkin vitsaillut että taisin aikoinaan teholla kuumeilla koko loppuelämän edestä.
      Tosin kuumeettomuuskaan ei ole aina hyväksi sen takia että vaikka olisi kuinka kipeä niin silloin tällöin törmää siihen ettei kukaan usko mahdolliseen sairauteen.

Tänäänkin olen havahtunut siihen että ihan kuin olisi koronan oireita, päänsärkyä, yskää, kurkun ärtyisyyttä, nivel- ja lihaskipuja, ja vielä pukkasi ripulinkin illansuussa. Mutta se kuume puuttuu edelleen vaikka olen jo kolmena päivänä palellut voimakkaasti.
      Vaikka voihan olla jotain tavallistakin flunssaa vaan, en ole pahemmin missään ollut altistumassa. Kohta tulee kaksi viikkoa kun pääsin sairaalasta leikkauksesta kotiin.

• Anonyymi

Jos jlat pitää aina lämpöisinä, ei juuri kuume nouse!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos jlat pitää aina lämpöisinä, ei juuri kuume nouse!

Piti olla: Jos jalat pitää aina lämpöisinä, ei juuri kuume nouse!

• Anonyymi

Ei saa jäähdyttää jos jalat kylmät.
      Pitkän kuume jakson jälkeen jos kuumetta "täytyy jo alentaa" voi pohkeille laittaa kylmät kääreet JOS jalat ovat KUUMAT, ei muussa tapauksessa.

• Anonyymi

Mielenkiintoista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2313
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      236
      1739
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1267
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      34
      666
    Aihe