Millainen on vyöruusu

Anonyymi

Minulla on kaikki oireet. Ihottumaa selän oikealla puolella, kova kipu ja iho aristaa jo vaatteen kosketusta. On aika tänään lääkäriin.
Muitakin oireita on.
Onko kenelläkään ollut? Miten selvisitte siitä?

36

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun Ruusu on kypsynyt, sen ketju näyttää riviltä Koronan nappuloita.
      Osta Korona-keppi ja pyydä kaveria tökkimään nappulat pois.

      H.

    • Anonyymi

      On ollu, se on kipeeee,
      paranee kyllä vie aikansa,
      muistaakseni lääkäri antoi jotain salvaa sen hoitoon,
      se oli iso noin ainaki 5 sm pitkä ja olisko ollu 2-3 leveä saatto olla isompiki,
      on vaan kauan aikaa, vuosikymmeniä sitten,
      rakkuloita täynnä ja hirvittävän kipee,

    • Anonyymi

      Hengissä selvisin.

    • Anonyymi

      Kivulloinen sairaus, joka voi kestää kauan parantua. Tapauksia on monenlaisia.
      Noin joka toinen kuulemma sairastaa vyöruusun vanhemmalla iällä.
      Sen aiheuttaa joku lapsena sairastamatta jäänyt rokko, muistaakseni.
      Molemmilla vanhemmillani oli vyöruusu, kovat kivut. Lääkkeet lievittävät kipua.
      Tsemppiä ! Tule kertomaan mitä lääkäri sanoi, onko vyöruusu ja mitä lääkkeitä sait.
      Siihen saa muistaakseni jotain voidettakin parantamaan ja rauhoittamaan.

    • Anonyymi

      Lääke auttaa ainakin vähän , jos saa alkuvaiheessa, mutta kipeä se on silti ja leviää helposti. Voi myös uusia esim. stressitilanteessa, pysyy kropassa aina piilevänä. Ole tosi varovainen, ettei leviä käsien mukana silmiin, silloin se on erittäin kivulias ja vaaraksi näölle.

    • Anonyymi

      Koronavirusta pahempi herpes
      herpes zoster
      jossa piilee varicella -virus
      lääkärijuttuja on netti täynnä

      tieteelliset artikkelit ovat tällä nimellä

      HUOM. JOS OLET MAALAISLÄÄKÄRIHOIDOSSA LAITTAUDU KUNNNON
      LÄÄKÄRILLE MAALIKYLIIN NOPEUS ON TÄRKEINTÄ ETTEI SÖNKÖTETÄ
      että onpa pojalla ihottumaa, saat pitkän ongelman jos sönkötys etenee
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Varicella-zostervirus

    • Minulla on ollut, hiljakkoin kolmas kerta. Vesirokon jälkitauti Herpes zoster) elikkä kun vesirokko on parantunut virus jää heikentyneenä jonnekin hermostoon josta se pompaa sitten ihon pintaan jos vastustuskyky huononee kuten usein iän karttuessa tapahtuu. Uusii helposti.
      Onnekseni virukseni on heikko ja se aiheuttaa vain pienen, hitaasti parantuvan ihottuman, ei juuri kutinaa eikä kipua. Siihen saa lääkärin määräämänä viruslääkettä (täällä Ruotsissa nimeltään aclovir) tabletinmuodossa ja se auttaa joinkin verran jos ehtii ottamaan alkuvaiheessa eli heti kun näpyt ovat ilmestyneet pintaan.
      Pahimmassa tapauksissa paikallinen kova hermosärky jatkuu viikkoja vielä parantumisen jälkeenkin. Siltä olen säästynyt.
      Pikaista paranemista,

      • Anonyymi

        Vyöruusun aiheuttamaan voimakkaaseen hermosärkyyn käytetään tarvittaessa mm. pregabaliinia, gabapentiiniä tai tramadolia. Joskus kipu on niin ankara, että tarvitaan jopa opioidilääkkeitä, hermojen puudutuspistoksia tai kirurgiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vyöruusun aiheuttamaan voimakkaaseen hermosärkyyn käytetään tarvittaessa mm. pregabaliinia, gabapentiiniä tai tramadolia. Joskus kipu on niin ankara, että tarvitaan jopa opioidilääkkeitä, hermojen puudutuspistoksia tai kirurgiaa.

        Ruusu on ollut jalassa, ja herpeksen sain joltain ruusalta. Perin ikävä ja välillä kivulias, ilmaantuu yllättäen yleensä perskannikkaan .


      • Anonyymi

        Voi tarttua muhinoinnin yhteydessä!


      • Anonyymi

        Korjaus: aciclovir oli lääkkeen nimi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tarttua muhinoinnin yhteydessä!

        Tarttuu se ilman muhinointiakin :))


    • Anonyymi

      Minulla diagnosoitiin vyöruusu 26.5, rakkuloita vyötäisillä oikealla puolella sekä vatsassa että selässä. Rakkula-alueella aluksi vain lievää kutinaa, ajattelin että selvisinpäs helpolla. Myöhemmin siihen tuli kyllä tuntoaistimuksia ja repivääkin kipua, joka onneksi on nyt mennyt ohi. Mutta 29.5 tuli hirveä kipu koko selkärankaan, tuntui kuin se olisi ollut tulessa. Se lieveni sitten, mutta jätti ennestään kipeytyneen alaselän niin kipeäksi että en nyt kykene töihin.
      En ole muilta kuullut tällaista. Voiko se virus levitä selkärankaan?

    • Anonyymi

      Riippuu siitä kuinka nopeasti hoidit asian
      Maalaiset kärsivät vuosia
      Kaupungeissa kunnollisempi hoito
      Oma raha paras lääkäri

      • Anonyymi

        jatkan

        Neuropaattisella kivulla ei välttämättä ole varoitusfunktiota

        Neuropaattinen kiputila saattaa kertoa meneillään olevasta hermokudosvauriosta kuten akuutissa VYÖRUUSUSSA hermotulehduksesta tai välilevypullistumassa mekaanisesta puristuksesta ja kemiallisesta ärsytyksestä. Kivun syynä on hermotuppea hermottavien hermosäikeiden (nervi nervorum) aktivoituminen. Tällöin tilan tunnistaminen antaa mahdollisuuden syynmukaiseenkin hoitoon. Mikäli se viivästyy, vaurio etenee edelleen ja voi johtaa pysyviin muutoksiin hermossa. Useimmissa tapauksissa kyseessä on kuitenkin vaurion jälkitila, jolloin kipu on seurausta muuntuneeksi jääneestä hermotoiminnasta tapahtuneen vaurion jälkeen, eikä kivulla tai muilla tuntoaistin poikkeavuuksilla ole mitään suojaavaa tai varoittavaa funktiota.


        Neuropaattisen kivun komponentit

        Neuropaattisessa kivussa voi olla useita eri komponentteja:
        1.Jatkuva, ilman ulkoista ärsykettä esiintyvä kipu
        2.Sähköiskumainen tuikkaava kipu
        3.Allodynia eli normaalisti kivuttoman ärsykkeen provosoima kipu
        4.Muut poikkeavat tuntemukset kuten parestesiat ja dysestesiat (ks. kiputermit, taulukko 1)

        Neuropaattisen kivun eri komponentit vaihtelevat potilaasta ja kiputilasta toiseen. Esimerkiksi klassinen kolmoishermosärky eli trigeminusneuralgia on lähes yksinomaan lyhytkestoisia sähköiskumaisia kiputuikkauksia. VYÖRUUSUN jälkisärystä kärsivistä potilaista ¾:lla on hankala mekaaninen allodynia eli kevyt liikkuva ärsyke iholla aiheuttaa kivun. Hoitovaste eri komponentteihin voi olla myös erilainen, joten kivun osatekijät kannattaa kartoittaa systemaattisesti diagnoosivaiheessa ja hoitokokeilujen yhteydessä


    • Minulla on vyöruusu.
      Karmeat kivut vaikka ihottuma onkin parantunut. Ensin tuli oikealle puolelle selkään, sitten varpaaseen, seuraavaksi toiselle puolelle selkää.
      Varpaassa olevaa ei meinattu ymmärtää vyöruusuksi. Kipeä on ja punainen, rakkulat puhkesivat samoin kuin muuallakin. Sain alkuun jotain lääkettä joka ei tehonnut. Hermosärkyyn määräsivät Lyricaa. Tällä lääkkeellä on kmalat sivuvaikutukset eikä juuri auta kipuun. Lyrica teki minulle harhoja, näin olemattomia, lopetin ottamisen.
      Nyt on Tramalia ja Panacodia , eivät paljonkaan auta. On pakko ottaa puolikas unilääke ja tuhti annos särkylääkettä mikäli meinaa nukkua.
      Ihmettelen kuinka joku voi tulla noihin kipulääkkeisiin riippuvaiseksi, olen nyt syönyt muutaman kuukauden, eikä tee mieli jos vähänkään pärjään ilman.
      Sanovat että stressi tai muunlainen olon huonontuminen saa taudin puhkeamaan.
      Ihmettelen kun en ikinä ole ollut sressittömämpi kuin nykyisin. Tätä on jatkunut Maaliskuusta asti. Lääkäri sanoi että kivut voivat kestää hyvinkin kauan.

      • Hankalaa kun sait ruusun noin pahana.
        Minulla on aina viruslääke kotona, koska se on otettava mieluimmin kolmen päivän sisällä ensimmäisten oireiden ilmestymisestä, muuten sen vaikutus on vähäinen tai olematon. Kun sain sen ensimmäistä ketraa googletin oireet ja kuvaus sairaudesta oli niin pelottava että lähdin heti akuuttiin iltavastaanotolle ja sain lääkityksen. Minulla oli talvella kolmas ruusu, mutta olen saanut sen hyvin lempeänä joka kerta ja olen siitä kiitollinen.
        Paranemisia!


      • Paloma01 kirjoitti:

        Hankalaa kun sait ruusun noin pahana.
        Minulla on aina viruslääke kotona, koska se on otettava mieluimmin kolmen päivän sisällä ensimmäisten oireiden ilmestymisestä, muuten sen vaikutus on vähäinen tai olematon. Kun sain sen ensimmäistä ketraa googletin oireet ja kuvaus sairaudesta oli niin pelottava että lähdin heti akuuttiin iltavastaanotolle ja sain lääkityksen. Minulla oli talvella kolmas ruusu, mutta olen saanut sen hyvin lempeänä joka kerta ja olen siitä kiitollinen.
        Paranemisia!

        Kiitos :)
        Tänään on ollut todella kivulias päivä. En ota päivällä särkylääkettä kun viimeisessä pakossa, säästän illaksi lääkkeen oton että saisi nukuttua.
        Yritän elää mahdollisemman normaalisti, en juuri ole puhunut ruususta, kerran yritin eräälle tuttavalle kertoa niin hän nauroi ja sanoi että ei sellaista tautia olekaan, kuulemma luulotauti.
        Kyllä sellainen tietää joka tämän on sairastanut että ei mikään luulotauti ole. Ei kaikilla ole yhtä voimakkaat kivut. Minulla vain pahenee koko ajan.


    • Anonyymi

      vielä vähän hae nyt joku second opinion jos jatkuu
      https://seura.fi/terveys/viheliainen-vyoruusu-hae-ajoissa-apua/ Arviolta yhdellä viidestä sairastuneesta kipu jatkuu muutamia kuukausia, vaikka iho on jo parantunut. Vanhuksilla vyöruusun jälkeinen hermosärky eli postherpeettinen neuralgia voi kestää pahimmillaan vuosia. Jotta kipu ei pitkittyisi, iäkkään ihmisen vyöruusua pitäisi alkaa hoitaa viruslääkkeillä välittömästi

    • Anonyymi

      Tuli kerran tohtori Kiminkisen ohjelmassa vyöruususta ...äidilläni oli melko iäkkäänä vyöruusu ...mutta meni kyllä nopeasti pois...
      Samaisesta Kiminkisen ohjelmasta muista miehen ...joka häpesi ruusuaan ...
      sanoi että tällainen karski mies joka ei mitään ole sairastanut ....saa jalkaansa näin hempeän taudin kuin ruusu...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Myös herpes tulee alaselkään ja pakaroihin, pahimmillaam vulvaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös herpes tulee alaselkään ja pakaroihin, pahimmillaam vulvaan.

        Herpes simplex 2 on ikävä seuralainen, joka piileksii elämän loppuun saakka, välillä aktivoituen stressin tai muun seurauksena.
        Voimakkuus vaihtelee eriasteisena kirvelynä ja rakkuloin sekä rosopunoituksena.


    • Anonyymi

      Ruusut tulivat ja menivät, tarkoita n sitä kahdella tavalla---70 .

    • Anonyymi

      Minulla vain pahenee koko ajan.

      No niin, en voi neuvoa kun olen terve kuin kaalimaan vartija (pukki) mutta

      siis oli tarkoitus vihjata, esim. yllä Seura-viitteessä on mainittu joku guru? eli hae oikea gurulääkäri yksityiseltä ja mene kokeeksi eikä mihinkään harjoittelijalle kuuntelemaan päivittelyjä.

      Jehovien Usa-käännöstä, arginiini on virtsantuottoaine, eli sen välttäminen? En voi neuvoa kun olen terve arginiinin käyttäjä

      https://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/101995284#h=17 Kansanomaisten hoitokeinojen luettelo on pitkä. Useimpiin niistä kuuluu (vain vähän arginiinia sisältävä) terveellinen ruokavalio, jota täydennetään B- ja C-vitamiineilla sekä L-muodossa olevalla lysiinillä. Jotkut väittävät, että omenaviinietikan käyttäminen

    • Anonyymi

      Minä otin rokotteen vyöruusua vastaan, koska lääkärini suositteli sitä
      ja olin kuullut ruusun kivuliaisuudesta.
      Rokotuksesta huolimatta ruusuun saattaaa sairastua, mutta se tulee silloin hyvin
      lievänä.

      Toivottavasti Liekko saa apua kipuunsa---minä voin yrittää kaukoparannusta sanomalla: HOKKUS POKKUS NYT KIPU LOPPUS!

      isoäiti_

      • Anonyymi

        Tuo rokote taitaa olla maksullinen?


    • Anonyymi

      Minullapa on oikein vyöleijona, nimittäin vyöni soljessa on leijona.

      • Anonyymi

        Onko oikein sotilasmanttelin leijonavyö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oikein sotilasmanttelin leijonavyö?

        On, ja tarkennettuna nimenomaan suojeluskuntamanttelin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On, ja tarkennettuna nimenomaan suojeluskuntamanttelin.

        Se on hyvä, sillä sai Mossesta pyyhittyä pois ryssän hajun.


    • Anonyymi

      Suomalaiset lääkärit ei tunnista sitä. Turha uhota kaupunki- maalaislääkäreistä.

      HKi aava silmälääkäri ei tunnistanut sitä,
      antoi kortisonivoidetta kolmeen kertaan
      eikä yhdistänyt puolta päätä peittävään ihottumaan mitenkään,
      ei kysellyt mitään....oli kiire. 5-6 minuuttia vastaanottoaika
      oli myöhässä, sillä ei ollut aikaa

      ulos

      se jäi kasvojen alueelle ja jälkikäteen ajatellen
      aikamoista puoskarointia
      silmään jäi pysyvä vaurio

      nuoret lääkärit varsinkaan ei tunnista
      ja jos on hoitamaton, ne puolustaa vaikka tuntemattoman pacan kollegan
      tekemättömyyksiä ja hoito jää saamatta

      ”oma etu ensin”

      Ja aloittajalle : se voi tulla minne tahansa vartaloon,
      se jää selkärankaan. Ja vaikka väitetään, että se ilmenee vain 1-2 hermojuuressa,
      toistuu samassa paikassa, se ei pidä paikkansa.

      Suomi on tuhoon tuomittu ton kakkasakin vuoksi

      • Anonyymi

        Aika kamala tapaus sinulla, mutta ei sitä voi yleistää että kaikki lääkärit olisivat noin tietämättömiä mistä kerroit. Toivottavasti olet saanut avun vaivaasi ja voit nauttia kesästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kamala tapaus sinulla, mutta ei sitä voi yleistää että kaikki lääkärit olisivat noin tietämättömiä mistä kerroit. Toivottavasti olet saanut avun vaivaasi ja voit nauttia kesästä.

        minullakin oli viime vuonna eka kerran, ja oli stressiä, johtui siitä


    • Anonyymi

      Vyöruusut on näitä jonka roikkuu sähköpolkupyöräilijässä kiinni.

    • Anonyymi

      No niin, nyt pitäisi alkaa sosiaalipalvelut ulkkareille, jotta kaupungeissa saataisiin julkisissa terveyspalvelut maaseudun tasolle nuoria harjoittelijoita jne

      Ei ole ollut ruusua
      Mutta tuli kerran muuta ulkoista

      Kun näin ettei ole mittarivirhe tein seuraavaa

      Ensin hätäapu yksityiseen minuuteissa
      Sitten selailua - mahdollisesti jos on läheisiä jotka tietävät - haastatteluja joista näkee kuka on alan guru ja sille aikavaraus

      Tehdään parannusohjelma pysyvämmin

      Hätäavun jälkeen yrittäkää löytää alan guru jollain konstilla

    • Anonyymi

      yep ottakee vaan se rokotus,,,jos ette ole ruusua viela saaneet,,,maksaa kylla mutta kannattaa,,ei ole helppotauti jos iskee..otimme vaemon kaa tuon,,tuttavani vaemo sai sen ,,oli kauan kippee.. mies otti sen heti,kun taudin naki vaemossa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1980
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1527
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1350
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1275
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1121
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1057
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1032
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1027
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      861
    Aihe