Tilanne:
Toiminimi, jolle tulee verotuksessa tappiota. Ei ansiotuloja verovuodelle, mutta pääomatuloja on. Kannattaako merkata veroilmoitukseen tappio vähennettäväksi pääomatulosta?
Tuleville vuosille ansiotuloveroprosentti tulee myös olemaan alhaisempi kuin pääomatuloveroprosentti.
Kiitos vastauksista!
Ps. Kysyin asiaa Verohallinnon palvelunumerosta. Ei osannut opastaa, vaan tutkii ja soittaa takaisin. Minusta tämä pitäisi olla veroneuvojalle ihan peruskauraa. *hämmästynyt*
Toiminimen tappion vähentäminen pääomatulosta?
7
538
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä linkissä infoa: https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/ilmoittaminen-ja-maksaminen/veroilmoitus/liikkeen-tai-ammatinharjoittaja/tappiot/
lajijasuris- Anonyymi
Kyllähän minä sen tiedän, että sen voi vaatia vähennettäväksi. Sitä en tässä kysynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän minä sen tiedän, että sen voi vaatia vähennettäväksi. Sitä en tässä kysynyt.
Kannattavuuteen on vaikea vastata yksiselitteisesti. Tulevaisuuden tuloihin ja verotukseen liittyy aina epävarmuutta, joten vähentäisin sen tappion sitten pääomatulosta heti tappion syntyvuonna niin tulee varmasti hyödynnettyä eikä se jää suotta roikkumaan nyt kun se on sinulla mahdollista. Kannattaa huomata, että pääomatulosta voit elinkeinotoiminnan tappion vähentää vain sen syntyvuonna.
lajijasuris
- Anonyymi
Pääomatulosta tehtävät vähennykset pitää liittyä pääomatulon hankintaan. "Tappio verotuksessa", jota en ymmärrä miten verotuksessa voi tulla tappiota (virhe?), ei ole vähennyskelpoista. Jos verotuksessa on tappio, verottaja maksaa sen kyllä palautuksena.
- Anonyymi
No tappio nyt tietysti on elinkeinotoiminnasta tuleva tappio.
- Anonyymi
"Pääomatulosta tehtävät vähennykset pitää liittyä pääomatulon hankintaan. "
Tämähän ei pidä paikkaansa, koska elinkeinotoiminnan tappion voi vähentää pääomatuloista:
"Jos toimit liikkeenharjoittajana tai ammatinharjoittajana ja yrityksesi tuottaa tappiota, tappio voidaan joko vahvistaa elinkeinotoiminnan tulolähteen tappioksi tai siirtää vähennettäväksi pääomatuloista. "
- Anonyymi
Samaa pähkäilin juuri, tulin siihen tulokseen että vaadin elinkeinotoiminnan tappiosta (n. 500 €) vähennettäväksi sen verran (n. 60 €) mitä esitäytetyn veroilmoituksen tietojen mukaan on jäämässä verotettavaa pääomatuloa. Jos laittaisin koko tappion vähennettäväksi, alijäämää jäisi 440 € josta saisin ansiotulosta hyvitettäväksi 30 % eli sillä tavalla 70% (308 €) tappiosta menisi hukkaan. Verrattuna siihen että sen saisi joskus tulevaisuudessa vähentää yritystulosta. On tarkoitus tuo yritystoiminta nostaa plussan puolelle tänä vuonna.
Jos puolisolla olisi pääomatuloja, valuttaisin alijäämää hänelle sen verran mitä hänellä mahdollisesti jäisi verotettavaa pääomatuloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782892
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232742Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072342- 351668
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2401568- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401495- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201256- 951181