Toiminimen tappion vähentäminen pääomatulosta?

Anonyymi

Tilanne:

Toiminimi, jolle tulee verotuksessa tappiota. Ei ansiotuloja verovuodelle, mutta pääomatuloja on. Kannattaako merkata veroilmoitukseen tappio vähennettäväksi pääomatulosta?

Tuleville vuosille ansiotuloveroprosentti tulee myös olemaan alhaisempi kuin pääomatuloveroprosentti.

Kiitos vastauksista!

Ps. Kysyin asiaa Verohallinnon palvelunumerosta. Ei osannut opastaa, vaan tutkii ja soittaa takaisin. Minusta tämä pitäisi olla veroneuvojalle ihan peruskauraa. *hämmästynyt*

7

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Kyllähän minä sen tiedän, että sen voi vaatia vähennettäväksi. Sitä en tässä kysynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän minä sen tiedän, että sen voi vaatia vähennettäväksi. Sitä en tässä kysynyt.

        Kannattavuuteen on vaikea vastata yksiselitteisesti. Tulevaisuuden tuloihin ja verotukseen liittyy aina epävarmuutta, joten vähentäisin sen tappion sitten pääomatulosta heti tappion syntyvuonna niin tulee varmasti hyödynnettyä eikä se jää suotta roikkumaan nyt kun se on sinulla mahdollista. Kannattaa huomata, että pääomatulosta voit elinkeinotoiminnan tappion vähentää vain sen syntyvuonna.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Pääomatulosta tehtävät vähennykset pitää liittyä pääomatulon hankintaan. "Tappio verotuksessa", jota en ymmärrä miten verotuksessa voi tulla tappiota (virhe?), ei ole vähennyskelpoista. Jos verotuksessa on tappio, verottaja maksaa sen kyllä palautuksena.

      • Anonyymi

        No tappio nyt tietysti on elinkeinotoiminnasta tuleva tappio.


      • Anonyymi

        "Pääomatulosta tehtävät vähennykset pitää liittyä pääomatulon hankintaan. "

        Tämähän ei pidä paikkaansa, koska elinkeinotoiminnan tappion voi vähentää pääomatuloista:

        "Jos toimit liikkeenharjoittajana tai ammatinharjoittajana ja yrityksesi tuottaa tappiota, tappio voidaan joko vahvistaa elinkeinotoiminnan tulolähteen tappioksi tai siirtää vähennettäväksi pääomatuloista. "


    • Anonyymi

      Samaa pähkäilin juuri, tulin siihen tulokseen että vaadin elinkeinotoiminnan tappiosta (n. 500 €) vähennettäväksi sen verran (n. 60 €) mitä esitäytetyn veroilmoituksen tietojen mukaan on jäämässä verotettavaa pääomatuloa. Jos laittaisin koko tappion vähennettäväksi, alijäämää jäisi 440 € josta saisin ansiotulosta hyvitettäväksi 30 % eli sillä tavalla 70% (308 €) tappiosta menisi hukkaan. Verrattuna siihen että sen saisi joskus tulevaisuudessa vähentää yritystulosta. On tarkoitus tuo yritystoiminta nostaa plussan puolelle tänä vuonna.
      Jos puolisolla olisi pääomatuloja, valuttaisin alijäämää hänelle sen verran mitä hänellä mahdollisesti jäisi verotettavaa pääomatuloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe