Kun ahdistaa ja pelottaa....

Mielenterveys on arka aihe keskusteltavaksi, mutta nyt jos koskaan on syytä tarttua aiheeseen.

Kun elämä lyö maahan, mieli pahoittuu, pelko, viha ja rakkaus kamppailee keskenään, miten takaisin tasapainoon.

Kynnys hakea apua on useimmille korkea. Ammattiapu voi pelastaa ahdingosta ja koota sisäiset ristiriidat.

Kun uskaltautuu avautua huutaa ulos tuskansa ja purkaa sisäisiä jännitteitä se on alku uuteen nousuun.

Moni ikäisemme istuu nyt neljän seinän sisällä, hyvin moni yksin jotkut kaksin yrittäen kuluttaa aikaansa. Keskittyminen normaaleihin askareisiinkin voi tuntua vaikeilta. Ajatukset takkuuntuvat, pelko ahdistaa sydänalaa, itse tarkkailu säpsäyttelee jokaisen niiskutuksen aikana.

Uskallatko hakea ammattiapua jos seinä on edessäsi etkä kykene hallitsemaan tunteitasi?

Minä uskallan. Vapautuminen vihasta, katkeruudesta ja pelosta on kuin raikas kesäinen lounatuuli.

230

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla ei ole tarvetta moisiin höpötteisiin.
      Tyttösten turhuuksien touhua.
      -
      Neljä seinää on koti.
      Kotona on hyvä olla.
      Etenkin kun on nuorena touhunnut riittävästi.
      -
      Siksi-toiseksi.
      Minulla on viihde- ja oleskelu-keskukseni.
      Pää-osassa iso, 4k näyttö ja 5.1 kaiutin-järjestelmä.
      Tieto-koneellani on koko maailma, jos haluan.

      H.

      • Anonyymi

        No pysy ihmeessä siellä? t: mies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pysy ihmeessä siellä? t: mies

        Eiks hän pysykkin, ei kait juurikaan luolastaan liikahda. Nettielämää.


    • Anonyymi

      Tunteiden vaihtelu on ihan normaalia. Ainako pitäisi mennä lujaa , olla positiivinen ja eturivi-olo ? Nyt on eristykset ,sairastumiset, kuolemat ja talouskatastrofit ihan alkuvaiheessa, joko nyt vanhukset rynnimässä mielenterveyspalveluihin ? Toivottavasti ei ! Avoin juttelu läheisten kanssa auttaa ja jos ei voi läheisten kanssa jutella,etsii muita yksinäisiä.

      • Anonyymi

        Oletko sitä mieltä, että vanhukset kärsiköön jos ahistaa, annetaan ensin tilaa nuoremmille mielenterveyspalveluissa. Samalla tavoin kuin eristyksellä annamme hengityskoneet nuoremmille ; )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että vanhukset kärsiköön jos ahistaa, annetaan ensin tilaa nuoremmille mielenterveyspalveluissa. Samalla tavoin kuin eristyksellä annamme hengityskoneet nuoremmille ; )

        No noinhan se vähän niin kuin menee, ei tarvitse olla jotain mieltä sen kummemmin. Ei välttämättä mene kovin oikein, mutta menee kuitenkin, valitettavasti.

        Toki jos on riittävästi rahaa, niin saa palveluita. Tutut jutut.

        Toisaalta lohdullista voi olla se, että paremman avun voi kuitenkin löytää jostain muualtakin?


    • Kiitos Korppis avauksesta!
      Piilomasennusta koen parastaaikaa.
      Olen syönyt masennuslääkkeitä työikäisenä ja käynyt psykoterapiassa,kun omat rahkeet eivät riittäneet

      Kevät vaikka ihana kappale laulettuna,on mitä hirveintä aikaa maanisdepressiilisille ihmisille.
      Ryhmähalit, kaikilleteille,joiden risukasaan ei päivä paista.

      • Anonyymi

        Uskon, että et ole ainut "piilomasentunut". Eihän avautumiset kuulu suomalaiseen luonteeseen, paitsi kännissä ja saunanlauteilla ; )


    • Anonyymi

      En ole vihaa enkä katkeruutta koskaan itseeni kerännytkään, ei siis tarvitse tulla julistamaan että uskaltaa huutaa ne julki.

      • Aloitus ei ollut minun,mutta
        mielipiteesi aivan outo.
        Siis eihän kaiketi ole sinun sielunelämästäsi kyse,vain meidän kaikkien muiden.


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Aloitus ei ollut minun,mutta
        mielipiteesi aivan outo.
        Siis eihän kaiketi ole sinun sielunelämästäsi kyse,vain meidän kaikkien muiden.

        Minulle elämä on selviytymistä. Täällä etsin ratkaisua asumiseen netin kautta. Asumiskustannus on suurin kulu erä.

        Toiseksi suurin kuten tiedetään on auto, se jää luultavasti seisomaan.

        Ja jne.


      • Anonyymi

        En ole pyytänyt ketään huutamaan pahaa oloaa vaan keskustelemaan tästä nykyisestä oudosta ja pelottavasta maailman tilanteesta. Pelottava se on ja jokainen kokee sen erilailla. Oletkö ärtynyt? Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole pyytänyt ketään huutamaan pahaa oloaa vaan keskustelemaan tästä nykyisestä oudosta ja pelottavasta maailman tilanteesta. Pelottava se on ja jokainen kokee sen erilailla. Oletkö ärtynyt? Miksi?

        Korppis kuittaa. 12.58 anonyymille.


      • Anonyymi

        Kuulostaa ihan päinvastaiselta kuin mitä sanot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa ihan päinvastaiselta kuin mitä sanot.

        ...Eli vihaiselta, katkeralta, julistavalta ja huutavalta.


    • Anonyymi

      Ihmettelen miten tämä korona-aika ei ahdista, vaikka olen tyypillinen murehtija, joskus tulevaisuutta pelkäävä ja yövalvoja. Ystävä soitti eilen ja kertoi korona-ahdistuksestaan. Toivottavasti osasin rohkaista, ainakin yritin.
      Yleensä en patoa asioita vaan haen apua. En ammattiapua mutta ystäville kerron ja vatvomme yhdessä. Itsekin käsittelemällä pääsee eteenpäin. On ikävyyksiä jossa ei auta kuin aika. Vihaan ei ole enää vuosiin löytynyt voimavaroja eikä haluja. Ja häpeämästä olen lakannut, ei ole enää sellaista asiaa, jota en voisi jakaa kenenkään kanssa, nuorena oli. Ylpeys esti kertomasta epäonnistumisesta.

      • Anonyymi

        Joskus elämä heittää eteen täysin seläntakaa yllätyksiä. Itse menin helmikuussa läpi kaikki tunneskaalat. Kunnes tilasin apua ja sain. Olen kiitollinen, että pääsin ulkopuolisen penkille purkamaan mykkyrät sisältäni. Nyt on helpompaa kohdata tämän päivän haasteita kun mieli on ehyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus elämä heittää eteen täysin seläntakaa yllätyksiä. Itse menin helmikuussa läpi kaikki tunneskaalat. Kunnes tilasin apua ja sain. Olen kiitollinen, että pääsin ulkopuolisen penkille purkamaan mykkyrät sisältäni. Nyt on helpompaa kohdata tämän päivän haasteita kun mieli on ehyt.

        Hitsi kun kirjautuminen tökkii. Korppis kuittaa.


    • Anonyymi

      Jaa..sinähän täällä oletkin paras arvioimaan toisten mielenterveyttä.

      • Anonyymi

        Ihmisiä on monenlaisia, minua ei oma koti ole ahdistanut enää. On ollut aikoja, jolloin ahdisti, oli erilainen elämäntilanne.


    • Minusta on vapauttavaa saada olla yksin ja rauhassa.
      Kestäisi nyt jonkun aikaa.
      Olisi eri juttu, jos joutuisi olemaan jatkuvasti toisen/toisten kanssa neljän seinän sisällä eristyksessä.

      Likkani kertoi joillakin hänen etäopiskelevilla oppilaillaan alkavan menemään hermot vanhempiensa takia.
      Kesken videokeskustelun oppilaan kanssa oli vähän väliä kuulunut äidin ääni takaa. Viimein oppilas oli pimahtanut: "Men ... faa-aaa-aaan! Får man inte jobba i fred!" Sitten oli yksinään mutissut, että aina väitetään lasten häiritsevän aikuisten etätyötä, mutta vanhemmat ne on kaikkein pahimpia häiritsijöitä.
      Monet oppilaat ovat alkaneet kaipaamaan takaisin kouluun, että saavat opiskella rauhassa.

      • Anonyymi

        Kuopustakin oli alkanut opiskelijaboxissa kämppiksen jatkuva tilassa oleminen ärsyttää.

        Onneksi meillä on täällä tilaa. Minä täällä alakerrassa ja P. yläkerrassa. Yhdessä oltiin kuitemkin mökin laiturilla auringon otossa.

        Tilan antaminen on tärkeää. Eräs facelainen kirjoitti pelosta, että on ihana käpertyä miehen kainaloon johon minä, että no, joku hajuraja se olla pitää.

        Korppis


    • Aloituksen tehtyäni, lähdin mökille laituripicnikille ja palasin äskeen kotiin. Arkeen on kiva luoda kivoja rutiineja.

      Keskustelu on lähtenyt nihkeästi, onko niin, että uskallus pohtia omaa sielunelämää ja varsinkin tuoda tunteita ulos muiden samassa tilanteessa olevien kanssa on vaikeaa?

      Pohdin asiaa nimimerkilläni. Enkä odota, että muiden pitäisi ottaa osaa rekatuna.

      Aihe on ajankohtainen kaikissa ikäryhmissä.

      Ehkä meidän ikäluokalla on enemmän kokemusta yksin elämiseen.

      Perheet yhdistyvät, mutta onko se uutta ja tekeekö se sisäisiä jännitteitä kun ei olla totuttu jatkuvaan arkeen yhdessä. Nuoret joutuvat erilleen kavereista ja tutusta opiskeluympäristöstä. Etäopiskelu tai -työ, kotiin tuodut työhuolet 24/7 voivat aiheuttaa tunteen, että ei enää erota työtä ja vapaa-aikaa.

      Meille vapaa-aika on jo tuttua, mutta luin jostain kommentin, jossa yksin olemiseen tottunut tunsi, että nyt kun on pakko olla yksin halu tavata muita lisääntyy.

      No, jokatapauksessa olemme sulkeutumisen alkuvaiheessa ja totuttelua se vaatii jos esim. ei ole mahdollisuuksia riittävään ulkoiluun.

      • Anonyymi

        Tuliko kalaa?


      • Anonyymi

        Saa Suomessa vielä ulkoilla, ellei ole ulkomailta tulleen tai todetun viruksen takia kahden viikon karanteenissa. On se kumma jos ei perheenjäsenet/samassa huushollissa asuvat edes tässä vaiheessa kestä toisiaan, tätähän kestää ainakin kesään asti. Miksi juuri sinä olet huolissasi, eihän sinulla ole luonasi perhettä eikä ollenkaan lapsenlapsia, jotka olisivat nyt kotona etäopiskelussa ? Mikä sinä olet neuvomaan toisia mielenterveys ja perheasioissa ylipäätään ?
        Joko aloittajaa alkoi ahdistaa ja vihan ja katkeruuden tunteet pursuta yli, kun piti tällainen aloitus tehdä ?
        Minusta on kyllä kivempaa talvella syödä sisällä kunnolla katetussa pöydässä kuin jossain laiturin nokassa tuulessa . Päiväkahvia varten pitää ajaa kilometritolkulla autolla edestakaisin, on siinäkin ilmaston pilaaja. Ulkoilu on hyvä rutiini, mutta miksi siihen pitää yhdistää pullan mussutus ja miksi sitä termarikahvin ryystöä joku kutsuu picniciksi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko kalaa?

        En uskalla enää jäille mennä. Tältä vuodelta jäi pilkkimisen ilo. Mutta kesällä msto-ongelle.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa Suomessa vielä ulkoilla, ellei ole ulkomailta tulleen tai todetun viruksen takia kahden viikon karanteenissa. On se kumma jos ei perheenjäsenet/samassa huushollissa asuvat edes tässä vaiheessa kestä toisiaan, tätähän kestää ainakin kesään asti. Miksi juuri sinä olet huolissasi, eihän sinulla ole luonasi perhettä eikä ollenkaan lapsenlapsia, jotka olisivat nyt kotona etäopiskelussa ? Mikä sinä olet neuvomaan toisia mielenterveys ja perheasioissa ylipäätään ?
        Joko aloittajaa alkoi ahdistaa ja vihan ja katkeruuden tunteet pursuta yli, kun piti tällainen aloitus tehdä ?
        Minusta on kyllä kivempaa talvella syödä sisällä kunnolla katetussa pöydässä kuin jossain laiturin nokassa tuulessa . Päiväkahvia varten pitää ajaa kilometritolkulla autolla edestakaisin, on siinäkin ilmaston pilaaja. Ulkoilu on hyvä rutiini, mutta miksi siihen pitää yhdistää pullan mussutus ja miksi sitä termarikahvin ryystöä joku kutsuu picniciksi ?

        En ole huolissani, eihän minulla juuri nyt ole mitään huolia jos nyt ei ota huomioon lasten etätyön ja etäopiskelun tuomia uusia haasteita joihin heidän on opeteltava eikä se ihan helppoa ole. Eristyksissä en ole lasteni kanssa sillä puhelimet toimii.

        Olen itse toipilaana umpipussitaudin aiheuttamasta tulehduksesta ja paranemiseni on edennyt hyvin, lääkkeet puree joten sekin on paremman puolella kuin myös ystäväni karanteeni. Itsekin noudatan eristystä, mutta lääkäri, apteekki ja kauppareissuja teen. Käytän kasvomaskia ja vinyylihanskoja kodin ja mökin ulkopuolella. Eihän meitä kasbomaskisia montaakaan täällä ole, mutta suojelen muita.

        Koska rikoin mökin kahvinkeittimen, joimme laiturilla kaakaota, maidon keitin mökillä, kyytipoikana oli sokerimunkit ; ) Mökkimatani on reipas seitsemän kilometriä ja mökkini on kaupumkialueen sisällä, eli samassa sairaanhoitopiirissä kuin vakituinen asuntoni.. Miksi olet äreä?

        Korppis


    • Anonyymi

      "Siis eihän kaiketi ole sinun sielunelämästäsi kyse,vain meidän kaikkien muiden."

      Siis kenen teidän kaikkien? Ei ainakaan minun.

      Minä olen nykyisin viihtynyt aina yksin, kirjojen ja netin välityksellä, silloin kun kaipaan ihmiskontaktia, niin silloin on mukava lukea eri ihmisten mielipiteitä milloinmistäkin asiasta ja harvoin vastailen, siis esitän omaa näkemystäni, koska se on aivan turhaa. Toisten näkemystä en voi muuttaa, mutta ei minunkaan.

      Tosin lapseni kanssa vaihdan kuulumiset, koska hän on nyt valmistautunut minulle "kauppakassiksi", mutta kumman meistä on parempi mennä kauppaan, josta voi saada korona tartunnan?,,

      Hänellä on kaksi lasta, joista oli jo toinen koronakaranteenissa opettajan tartunnan vuoksi, jonka tuneilla ei ollut.

      Meidän kunnassa ei ilmeisesti ole viellä yhtän tartuntaa ja jotenkin häiritsee tuo salailu, että missä ja "kussa" nämä kuoleetkin ovat saaneet sen tartunnan? Olihan tuolla "uutisissa", että nämä karanteerissa olevat olivat liikkuneet yleisillä paikoilla, muuta menikö heitä jokainen tuttu halailemaan!??ä

      • Anonyymi

        Kaupoilla olisi kiva käydä, nyt pitää selailla ruutua ja ruksia tavarat, jotka noin viikon viiveellä tuodaan kotiovelle.
        Kirjastoa ja lukusalia myös, ne ovat kuuluneet melkein päiväkävelyn ohjelmaan.
        Onneksi, kotona on lukemattomia kirjoja.
        Muuten, ei juuri eroa normaalista, leffateatteri tosiaan, niin jälkipolvi tietysti.
        Onneksi ollaan kahden, niin on juttukaverina oma emäntä.


    • Näissä olosuhteissa, jos pelottaa ja ahdistaa, lienee viisasta yrittää pitää kiinni arkirutiineistaan, niin paljon, kun pystyy.
      Ulkoilu ei ole kielletty, kun välttää kontakteja. Itselleen voi myös suunnitella jumppaohjelmaa, ettei kunto pääse rapistumaan.
      Minusta on vanhemmiten tullut puolierakko, viihdyn hyvin yksinkin.
      Kissa seuranani. Myös sosiaalisen vaihteen saan päälle tarvittaessa.
      Elämä ei pelota, eikä kuolema, ainakaan tällä hetkellä.

      • Anonyymi

        Kevät tulee niin pääsee luontoon, ei Saimaalla ole paljoa liikennettä.


      • Anonyymi

        Niinpä, nyt kun olen pääsdyt pahimman pelon yli ja terveyteni on kohenrunut olen onnellinen pienistä asioista kuten nyt kun napsautan saunan päälle ja pääsen kylpemään. Päivä ulkona, poskia polttaa ja kohta löylyyn ; ) Niin ja tämä.tarpeelliseksi kokemani olo ja jaettu arki


        Korppis


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, nyt kun olen pääsdyt pahimman pelon yli ja terveyteni on kohenrunut olen onnellinen pienistä asioista kuten nyt kun napsautan saunan päälle ja pääsen kylpemään. Päivä ulkona, poskia polttaa ja kohta löylyyn ; ) Niin ja tämä.tarpeelliseksi kokemani olo ja jaettu arki


        Korppis

        Parin viikon päästä aion muuttaa mökkimaisemiin.
        Sinne on 16km. Kotikunnan kauppoihin ja terv.keskukseen on yli puolet lyhyenpi matka, kun mökkikunnan. Se on niin rajalla.
        Joten tarvittaessa käytän niitä palveluja, mitä kerrostaloasunnostanikin päin käyttäisin.
        En tiedä kuinka monet ikäisistämme vielä etsii elämyksiä, itse nautin eniten arjen pienistä iloista ja tekemisestä.


    • Anonyymi

      Aloittajako on mielenterveysexpertti ?

      • Anonyymi

        On se!
        omasta mielestään.


      • Anonyymi

        Totta kai itse mielenterveysongelmista kärsivä henkilö on asiantuntija sairauden ja oireiden kanssa.


    • Aloittaja ei ole ehkä mielenterveysekspertti, mutta jos anonyymi tarvitsee asiantuntija-apua niin voi tilaa aika psykologille tai paikallisen lääkäriaseman mielenterveysekspertille.
      Vertaistukea ja keskustelua tarvitsemme kaikki aika ajoin. Kuka tahansa käy siihen.
      ***
      Luin aloituksen ajatuksella ja mietin miksi en ole tuntenut minkäänlaista pelkoa enkä ahdistusta. Tylsää kun en voi mennä tapaamaan tytärtäni ja hänen perhettään, joiden luo menen melkein joka perjantai-iltana samalla kun mies menee pelaamaan lentopalloa. Sinne se meni nytkin ja sanoi että kun niitä ei ole kymmentä enempää niin kaikki hyvin. Kaupoissa olen käynyt lähes normaalilla tiheydellä ja apteekissa kävin eilen. Kuulun ehdottomasti riskiryhmään, mutta yleiskuntoni on hyvä ja minulla ei ole minkäänlaisia oireita. Käytän kertakäyttöhanskoja ja pysyn tietyn välimatkan päässä muista ihmisistä.
      ***
      Ulkoilun rajoittamista olen miettinyt, että siis miksi. Kai se koskee enemmän kaupunkilaisia. Metsälenkeilläni en ole nähnyt yhtään elävää sielua joihin olisin voinut tartuttaa mitään. Kylillä kävellessä sattuu että moikkaamme naapureita ja pysähdymme rupattelemaan tunkematta kuitenkaan iholle, ei kuulu muutenkaan tapoihin. Miten se voisi olla vaarallista? Nyt olen alkanut pihan ja kukkapenkkien kunnostamisen pääsiäistä ajatellen, haravoinut pihaa ja ajellut trimmerillä poikki talvitörröttäjiä. Lämmin, leuto etelätuuli, yli kymmenen astetta. Naapureita ei ole näkynyt. Istuttelin kukkasipuleja, kastelin ja tasoittelin maata. Miten se voisi olla vaarallista?
      ***
      En kai sitten ole pelkääjätyyppi.

      • Anonyymi

        Kyllä tämä aika yhdistää ihmisiä. Onneksi on netti niin pystyy kommunikoimaan,sekä pystyy seuraamaan ohjeita.

        Sukulaisia on espanjassa, ei pidetä yhteyttä. Joten ei tietoa miten heillä menee.


      • Eihän Ruotsissa sellaista kymmenen rajoitusta ole.

        Vasta ovat laskemassa (vai laskivat jo?) 500:sta 50:een. Mutta kuuluuhan hän ikänsä puolesta riskiryhmään ja siksi typerää lähteä lentopalloilemaan, hankkimaan tauti ja tartuttaa sitten sinuunkin.


      • Anonyymi

        Kaikki emme osaa ajatella vain omaa napaamme.


      • Tellukka kirjoitti:

        Eihän Ruotsissa sellaista kymmenen rajoitusta ole.

        Vasta ovat laskemassa (vai laskivat jo?) 500:sta 50:een. Mutta kuuluuhan hän ikänsä puolesta riskiryhmään ja siksi typerää lähteä lentopalloilemaan, hankkimaan tauti ja tartuttaa sitten sinuunkin.

        Siis….sinne lentopalloon tulee korkeintaan kymmenen ihmistä.
        J joka viikko nyt on ollut vähemmän ja vähemmän, koska ne jotka ovat olleet jollaintapaa huonokuntoisia ovat jääneet kotiin omasta aloitteestaan. Voi olla typerää, mutta toisaalta uskon hänen urheiluharrastuksensa olevan se pääsyy hänen hyvään terveydentilaansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki emme osaa ajatella vain omaa napaamme.

        Minä en ole huolestunut "omasta navastani", mutta minkäänlainen massahysteria tai käsien vääntely ja miettiä päivästä toiseen voi voi miten meidän käy ei auta sitten tippaakaan. Virus on tasavertoinen tappaja ja rikkaat, kauniit ja kuuluisat ovat samassa veneessä meidän tavallisten tallaajien kanssa. Tämä ei ole ensimmäinen eikä varmastikaan viimeinen kerta kun uusi kulkutauti/virus kiertää maapallon ympäri pandemiana. Voimme vain oppia tästä miten varautua ja mitä suojatoimenpiteitä otamme ja mikä strategia on tuottanut parhaan tuloksen.


      • """ Kuulun ehdottomasti riskiryhmään, mutta yleiskuntoni on hyvä ja minulla ei ole minkäänlaisia oireita."""

        Alan tosiaan olla huolissani muistisi heittelehtimisistä.

        Ihminen, joka on kertonut hänellä olleen sydäninfarkti, käyttää nitrosprayta, sairastaa aikuisdiabetestä ja reumatismia ... sanoo yleiskuntonsa olevan hyvä.

        Tässä sinulle "hyvän yleiskunnon" omaavalle nuorekkaalle keijukaiselle kopio linkistä, jonka joku oli laittanut eilen jo tänne. Lue ja ala ymmärtää jotain.

        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006451260.html


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """ Kuulun ehdottomasti riskiryhmään, mutta yleiskuntoni on hyvä ja minulla ei ole minkäänlaisia oireita."""

        Alan tosiaan olla huolissani muistisi heittelehtimisistä.

        Ihminen, joka on kertonut hänellä olleen sydäninfarkti, käyttää nitrosprayta, sairastaa aikuisdiabetestä ja reumatismia ... sanoo yleiskuntonsa olevan hyvä.

        Tässä sinulle "hyvän yleiskunnon" omaavalle nuorekkaalle keijukaiselle kopio linkistä, jonka joku oli laittanut eilen jo tänne. Lue ja ala ymmärtää jotain.

        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006451260.html

        Paloma ja Korppis ovat juuri niitä, joita tavallisille kuolavaisille annetut ohjeet eivät koske millään lailla.


      • Tellukka kirjoitti:

        """ Kuulun ehdottomasti riskiryhmään, mutta yleiskuntoni on hyvä ja minulla ei ole minkäänlaisia oireita."""

        Alan tosiaan olla huolissani muistisi heittelehtimisistä.

        Ihminen, joka on kertonut hänellä olleen sydäninfarkti, käyttää nitrosprayta, sairastaa aikuisdiabetestä ja reumatismia ... sanoo yleiskuntonsa olevan hyvä.

        Tässä sinulle "hyvän yleiskunnon" omaavalle nuorekkaalle keijukaiselle kopio linkistä, jonka joku oli laittanut eilen jo tänne. Lue ja ala ymmärtää jotain.

        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006451260.html

        Huolenpitosi minun terveydestäni saa minut liikuttumaan lähes kyyneliin.
        Ilman muuta tiedän että immuunipuolustukseni on heikentynyt (kuten toistuva vyöruusu osoittaa), mutta yleiskuntoni on kohtalaisen hyvä ottaen huomioon perussairauteni ja lääkitykseni. Paastosokeri 4,7 tänä aamuna. Reumaa ei ole ollut kuukausiin. Angina pectorista ei ole esiintynyt edes reippaasti kävellen, nitrospray on mukana mutta en ole tarvinnut ainakaan vuoteen. Ole huoleti, kirjoitan ja elän siihen saakka kun kuolen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma ja Korppis ovat juuri niitä, joita tavallisille kuolavaisille annetut ohjeet eivät koske millään lailla.

        Minä elän kaikkien sääntöjen ja määräysten ja suositusten mukaisesti. Ulkoilmaa en kuitenkaan pelkää. Metsäpolut ja joenrantakävelyt ovat terveyden lähde minulle ja eivät aiheuta sairautta minulle eikä muille.
        Korppis ei varmaan tartuta myöskään ketään siellä mökillään ja laiturillaan puuhatessa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minä en ole huolestunut "omasta navastani", mutta minkäänlainen massahysteria tai käsien vääntely ja miettiä päivästä toiseen voi voi miten meidän käy ei auta sitten tippaakaan. Virus on tasavertoinen tappaja ja rikkaat, kauniit ja kuuluisat ovat samassa veneessä meidän tavallisten tallaajien kanssa. Tämä ei ole ensimmäinen eikä varmastikaan viimeinen kerta kun uusi kulkutauti/virus kiertää maapallon ympäri pandemiana. Voimme vain oppia tästä miten varautua ja mitä suojatoimenpiteitä otamme ja mikä strategia on tuottanut parhaan tuloksen.

        Tähän virukseen ei ole mitään lääkettä, ei rokotusta, se leviää valtavan nopeasti. Miten se miehesi kulkee porukassa pelaamassa vaikka vaarana on tuoda vakavasti riskin omaavalle tartunta ? Vaarallista välinpitämättömyyttä. Käykö se poikasikin vapaasti ulkona porukoissa ja tulee sitten kotiin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän virukseen ei ole mitään lääkettä, ei rokotusta, se leviää valtavan nopeasti. Miten se miehesi kulkee porukassa pelaamassa vaikka vaarana on tuoda vakavasti riskin omaavalle tartunta ? Vaarallista välinpitämättömyyttä. Käykö se poikasikin vapaasti ulkona porukoissa ja tulee sitten kotiin ?

        Brunssiakin voi ihan rauhassa nauttia, kun sinne tulee vain 9 henkilöä...


      • Meillä käytiin keskustelu pääsiäisestä. Vietämme sen kahdestaan. Lapset ymmärtävät, että nyt ei reissailla. Huomasin P.n pettymyksen vaikka ei suoraan sanonutkaan. Painotin riskit on otettu, enkä halua enää yhtään pelon sekaista viikkoa.

        P. on tiukka karanteen kanssa, mutta ymmärrän hän kaipaa nuorimmaisiaan.

        Miten teillä siellä Ruotsissa ei ole juurikaan matkustuskieltoja. Uskallatko kutsua tyttäresi ja lapsenlapsesi pääsiäisen viettoon luoksesi?

        Hollannissa on tiukat säännöt vastaa suomalaista poikkeustilaa.

        Jos ja kun tämä epidemia talvi ja kevät on ohi on tutkijoilla mielenkiintoinen tehtävä selvittää miten missäkin maassa onnistuttiin tai epäonnistuttiin ja miksi. Minua kiinnostaa Ruotsin vapaampi linja, miten se tilastoissa eroaa muista vai eroaako lainkaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """ Kuulun ehdottomasti riskiryhmään, mutta yleiskuntoni on hyvä ja minulla ei ole minkäänlaisia oireita."""

        Alan tosiaan olla huolissani muistisi heittelehtimisistä.

        Ihminen, joka on kertonut hänellä olleen sydäninfarkti, käyttää nitrosprayta, sairastaa aikuisdiabetestä ja reumatismia ... sanoo yleiskuntonsa olevan hyvä.

        Tässä sinulle "hyvän yleiskunnon" omaavalle nuorekkaalle keijukaiselle kopio linkistä, jonka joku oli laittanut eilen jo tänne. Lue ja ala ymmärtää jotain.

        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006451260.html

        Joopa, toi immuunijuttu oli hyvä. Tosi paljon kuulee juuri väitettä, että kun olen niin hyväkuntoinen, juossut ja hiihtänyt kymmenien kilometrien lenkkejä, niin ei flunssat ja virukset tehoa- kukkua .
        En itse osaa pelätä, mutta yritän varoa , pitäen turvaväliä kävelylenkillä.
        Kyllä oudolta tuntui, katsellessa uutisista Treen motarille asennettuja betoniesteitä.
        Kuvittelin aiemmin, jos poikkeustilanne tulee, johtuu se sodasta. No. Jonninlainen sotatila tämäkin, näkymätön vihollinen.
        Ihan kuin scifiä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """ Kuulun ehdottomasti riskiryhmään, mutta yleiskuntoni on hyvä ja minulla ei ole minkäänlaisia oireita."""

        Alan tosiaan olla huolissani muistisi heittelehtimisistä.

        Ihminen, joka on kertonut hänellä olleen sydäninfarkti, käyttää nitrosprayta, sairastaa aikuisdiabetestä ja reumatismia ... sanoo yleiskuntonsa olevan hyvä.

        Tässä sinulle "hyvän yleiskunnon" omaavalle nuorekkaalle keijukaiselle kopio linkistä, jonka joku oli laittanut eilen jo tänne. Lue ja ala ymmärtää jotain.

        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006451260.html

        Joopa, toi immuunijuttu oli hyvä. Tosi paljon kuulee juuri väitettä, että kun olen niin hyväkuntoinen, juossut ja hiihtänyt kymmenien kilometrien lenkkejä, niin ei flunssat ja virukset tehoa- kukkua .
        En itse osaa pelätä, mutta yritän varoa , pitäen turvaväliä kävelylenkillä.
        Kyllä oudolta tuntui, katsellessa uutisista Treen motarille asennettuja betoniesteitä.
        Kuvittelin aiemmin, jos poikkeustilanne tulee, johtuu se sodasta. No. Jonninlainen sotatila tämäkin, näkymätön vihollinen.
        Ihan kuin scifiä.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Meillä käytiin keskustelu pääsiäisestä. Vietämme sen kahdestaan. Lapset ymmärtävät, että nyt ei reissailla. Huomasin P.n pettymyksen vaikka ei suoraan sanonutkaan. Painotin riskit on otettu, enkä halua enää yhtään pelon sekaista viikkoa.

        P. on tiukka karanteen kanssa, mutta ymmärrän hän kaipaa nuorimmaisiaan.

        Miten teillä siellä Ruotsissa ei ole juurikaan matkustuskieltoja. Uskallatko kutsua tyttäresi ja lapsenlapsesi pääsiäisen viettoon luoksesi?

        Hollannissa on tiukat säännöt vastaa suomalaista poikkeustilaa.

        Jos ja kun tämä epidemia talvi ja kevät on ohi on tutkijoilla mielenkiintoinen tehtävä selvittää miten missäkin maassa onnistuttiin tai epäonnistuttiin ja miksi. Minua kiinnostaa Ruotsin vapaampi linja, miten se tilastoissa eroaa muista vai eroaako lainkaan.

        On se niin väärin ettei kohta 90 kymppinen ukko pääse tapaamaan pienokaisiaan. Sellainen pettymys. Mikä suuri tragedia.


      • korppis kirjoitti:

        Meillä käytiin keskustelu pääsiäisestä. Vietämme sen kahdestaan. Lapset ymmärtävät, että nyt ei reissailla. Huomasin P.n pettymyksen vaikka ei suoraan sanonutkaan. Painotin riskit on otettu, enkä halua enää yhtään pelon sekaista viikkoa.

        P. on tiukka karanteen kanssa, mutta ymmärrän hän kaipaa nuorimmaisiaan.

        Miten teillä siellä Ruotsissa ei ole juurikaan matkustuskieltoja. Uskallatko kutsua tyttäresi ja lapsenlapsesi pääsiäisen viettoon luoksesi?

        Hollannissa on tiukat säännöt vastaa suomalaista poikkeustilaa.

        Jos ja kun tämä epidemia talvi ja kevät on ohi on tutkijoilla mielenkiintoinen tehtävä selvittää miten missäkin maassa onnistuttiin tai epäonnistuttiin ja miksi. Minua kiinnostaa Ruotsin vapaampi linja, miten se tilastoissa eroaa muista vai eroaako lainkaan.

        Lapsenlapseniko? No tottahan toki uskaltaisin aivan huoletta ja muitakin henkiolentoja. Vain fyysisiä kontakteja kartan.

        Tyttäreni eivät varmaan vastuuntuntoisina tulisi kotiini nykyisellään vaikka kutsuisinkin. Millos sellainen pääsiäinen on? Ei kai se vielä?

        Ruotsin tilastot on aivan haistapaska tilastoja, koska täällä ainakaan Tukholman sairaanhoitopiirissä, missä sitä eniten on, ei enää aikoihin ole testattu muita kuin niitä, jotka kirjoitetaan sisälle sairaalaan, ei edes oireilevaa hoitohenkilökuntaakaan.

        Kaikki kuolleetkaan eivät tule rumentamaan tilastoja, koska niissä näkyy vain sairaalassa kuolleet. Kotiaan, vanhustentaloille, ambulanssiin, sairaalan kynnykselle ... kuolleita ei testata, eivätkä ne tule pilaamaan tilastoja.
        Täällä siunaillaan vain, että kylläpä muualla maailmassa näkyy tilastoissa tartunnan saaneita ja kuolleita, mutta meillä ei syytä huoleen "tilanne on vakaa".

        Sellainen linja täällä.


      • korppis kirjoitti:

        Meillä käytiin keskustelu pääsiäisestä. Vietämme sen kahdestaan. Lapset ymmärtävät, että nyt ei reissailla. Huomasin P.n pettymyksen vaikka ei suoraan sanonutkaan. Painotin riskit on otettu, enkä halua enää yhtään pelon sekaista viikkoa.

        P. on tiukka karanteen kanssa, mutta ymmärrän hän kaipaa nuorimmaisiaan.

        Miten teillä siellä Ruotsissa ei ole juurikaan matkustuskieltoja. Uskallatko kutsua tyttäresi ja lapsenlapsesi pääsiäisen viettoon luoksesi?

        Hollannissa on tiukat säännöt vastaa suomalaista poikkeustilaa.

        Jos ja kun tämä epidemia talvi ja kevät on ohi on tutkijoilla mielenkiintoinen tehtävä selvittää miten missäkin maassa onnistuttiin tai epäonnistuttiin ja miksi. Minua kiinnostaa Ruotsin vapaampi linja, miten se tilastoissa eroaa muista vai eroaako lainkaan.

        Meillä ei ole matkustuskieltoja, mutta 70 plussia on kehoitettu pysymään kotona. Pääsiäisen vietto on peruttu, tytär ja hänen perheensä eivät halua asettaa minua alttiiksi, en ole nyt nähnyt heitä kolmeen viikkoon paitsi facetime whatsappilla ja mesessä. Ollaan kotona kolmisteen Lego, Poika ja minä, ei se kauheesti harmita jos selviämme hengissä tämän ajan yli niin tulee uusia tilaisuuksia tavata.
        Sehän sitten nähdään jälkikäteen, kumpi on parempi, täysi karanteeni ja matkustuskiellot ja kokoontumiskiellot Kokoontumisrajoitus koskee vain julkisia tilaisuuksia, konsertteja, koontumisia jne. esim vappumarsseja ja vappukokkoja, mutta on tiukka suositus myös yksityisille kokoontumisille, kuten häille, hautajaisille jne. Ruotsin malli perustuu enemmän itsekontrolliin ja vapaaehtoisuuteen, kumpi sitten on parempi, se selvinnee kun analysoidaan tilastoja ja kurvia kunhan virus on laantunut ja riittävän paljon väkeä on saanut tartunnan ja jonkin muotoisen immuunisuojan siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se niin väärin ettei kohta 90 kymppinen ukko pääse tapaamaan pienokaisiaan. Sellainen pettymys. Mikä suuri tragedia.

        Sairas aloitus sairaalta ihmiseltä, joka luulee olevansa ammattiauttaja.
        Ilonpäivä koittaisi jos tällaiset aloittajat poistuisivat ilmavoimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se niin väärin ettei kohta 90 kymppinen ukko pääse tapaamaan pienokaisiaan. Sellainen pettymys. Mikä suuri tragedia.

        Sairas aloitus sairaalta ihmiseltä, joka luulee olevansa ammattiauttaja.
        Ilonpäivä koittaisi jos tällaiset aloittajat poistuisivat ilmavoimiin.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Meillä ei ole matkustuskieltoja, mutta 70 plussia on kehoitettu pysymään kotona. Pääsiäisen vietto on peruttu, tytär ja hänen perheensä eivät halua asettaa minua alttiiksi, en ole nyt nähnyt heitä kolmeen viikkoon paitsi facetime whatsappilla ja mesessä. Ollaan kotona kolmisteen Lego, Poika ja minä, ei se kauheesti harmita jos selviämme hengissä tämän ajan yli niin tulee uusia tilaisuuksia tavata.
        Sehän sitten nähdään jälkikäteen, kumpi on parempi, täysi karanteeni ja matkustuskiellot ja kokoontumiskiellot Kokoontumisrajoitus koskee vain julkisia tilaisuuksia, konsertteja, koontumisia jne. esim vappumarsseja ja vappukokkoja, mutta on tiukka suositus myös yksityisille kokoontumisille, kuten häille, hautajaisille jne. Ruotsin malli perustuu enemmän itsekontrolliin ja vapaaehtoisuuteen, kumpi sitten on parempi, se selvinnee kun analysoidaan tilastoja ja kurvia kunhan virus on laantunut ja riittävän paljon väkeä on saanut tartunnan ja jonkin muotoisen immuunisuojan siihen.

        Aivan samahan sinun olisi tavata tytärtäsi ja hänen perhettäänkin, koska kuitenkin tapaat miestäsi ja poikaasi, jotka huveltavat siellä mistä voivat saada tartunnan ja tuoda mukanaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Lapsenlapseniko? No tottahan toki uskaltaisin aivan huoletta ja muitakin henkiolentoja. Vain fyysisiä kontakteja kartan.

        Tyttäreni eivät varmaan vastuuntuntoisina tulisi kotiini nykyisellään vaikka kutsuisinkin. Millos sellainen pääsiäinen on? Ei kai se vielä?

        Ruotsin tilastot on aivan haistapaska tilastoja, koska täällä ainakaan Tukholman sairaanhoitopiirissä, missä sitä eniten on, ei enää aikoihin ole testattu muita kuin niitä, jotka kirjoitetaan sisälle sairaalaan, ei edes oireilevaa hoitohenkilökuntaakaan.

        Kaikki kuolleetkaan eivät tule rumentamaan tilastoja, koska niissä näkyy vain sairaalassa kuolleet. Kotiaan, vanhustentaloille, ambulanssiin, sairaalan kynnykselle ... kuolleita ei testata, eivätkä ne tule pilaamaan tilastoja.
        Täällä siunaillaan vain, että kylläpä muualla maailmassa näkyy tilastoissa tartunnan saaneita ja kuolleita, mutta meillä ei syytä huoleen "tilanne on vakaa".

        Sellainen linja täällä.

        Huijataanko Ruotsin kansaa ?
        Ts. uskotellaanko heille tosiaan, että asiat ovat paremmin kuin ovatkaan
        ja meneekö se vielä läpikin ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huijataanko Ruotsin kansaa ?
        Ts. uskotellaanko heille tosiaan, että asiat ovat paremmin kuin ovatkaan
        ja meneekö se vielä läpikin ?

        Ihmiset huijaavat itse itseään, kun eivät ota selvää mistä johtuu, että "tilanne on vakaa".

        Paljon sellaisia, jotka huolettomasti ajattelevat meillä olevan vain kolmisentuhatta tartuntaa koko maassa niinkuin tilastoissa lukee, ymmärtämättä sen tartuntojen määrän tosiasiassa olevan monikymmenkertainen, ellei jo monisatakertainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huijataanko Ruotsin kansaa ?
        Ts. uskotellaanko heille tosiaan, että asiat ovat paremmin kuin ovatkaan
        ja meneekö se vielä läpikin ?

        Ruotsidemokraatit ja muut oikeistopopulistit levittävät mielellään yhteiskuntavastaista propagandaa ja uskovat eri tyyppisiin salaliittoteorioihin. Valtaosa ruotsalaisista luottaa hallitukseensa ja viranomaisiinsa. Kukaan ei usko eikä ajattele eikä sano että asiat olisivat paremmin kuin ne ovat. Kysymys on vain mikä on paras tapa toimia, paras strategia kriisitilanteessa ottaen huomioon ristiriitaiset tiedot ja näkökannat miten asiat olisi hoidettava ja mikä on parasta kaikille. Emme tiedä vielä lopputulosta, mutta tiedämme se että paniikin ja vihan lietsonta ei tuo toivottua lopputulosta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Aivan samahan sinun olisi tavata tytärtäsi ja hänen perhettäänkin, koska kuitenkin tapaat miestäsi ja poikaasi, jotka huveltavat siellä mistä voivat saada tartunnan ja tuoda mukanaan.

        SINÄ sanot että poikani liikkuu paikoissa missä hän voi saada tartunnan. Minä en ole sanonut mitään tähän saakka hänen valinnoistaan. Poikani ei ota pienintäkään riskiä tartunnan saamiseen ja minun tartuttamiseen. Hän etäisopiskelee kotona ja on perunut kaikki sosiaaliset tapaamiset ja harrastukset joissa hän tapaa muita ihmisiä. Hän kirjoittaa lopputyötään kotona ja valmistuu toivon mukaan nyt keväällä.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        SINÄ sanot että poikani liikkuu paikoissa missä hän voi saada tartunnan. Minä en ole sanonut mitään tähän saakka hänen valinnoistaan. Poikani ei ota pienintäkään riskiä tartunnan saamiseen ja minun tartuttamiseen. Hän etäisopiskelee kotona ja on perunut kaikki sosiaaliset tapaamiset ja harrastukset joissa hän tapaa muita ihmisiä. Hän kirjoittaa lopputyötään kotona ja valmistuu toivon mukaan nyt keväällä.

        Sekään ei auta sinua mitenkään, kun miehesi kulkee lentopalloilemassa ja voi tartuttaa sekä sinut että poikasi.
        Ei se ole mikään takuu, että on vain alle kymmenen muuta siellä.
        Se tauti voi tarttua ilmassa ja oireettomaltakin.

        Mene vain rohkeasti tyttäresi perheen luo. Ihan samahan se on saatko tartunnan sieltä, kaupasta vai mieheltäsi, "hyvä yleiskunto" kun sinulla on.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        SINÄ sanot että poikani liikkuu paikoissa missä hän voi saada tartunnan. Minä en ole sanonut mitään tähän saakka hänen valinnoistaan. Poikani ei ota pienintäkään riskiä tartunnan saamiseen ja minun tartuttamiseen. Hän etäisopiskelee kotona ja on perunut kaikki sosiaaliset tapaamiset ja harrastukset joissa hän tapaa muita ihmisiä. Hän kirjoittaa lopputyötään kotona ja valmistuu toivon mukaan nyt keväällä.

        Ihan sama missä huushollissasi asuvat kulkevat, kun itse diabeetikkona ja vakavaan riskiryhmään kuuluvana surutta käyt kaupoissa ja asuinkumppanisi melkein 10 hengen palloilussa. Siinä hiki, sylki , yskökset ja pieru ja pasiliskot lentää ja kulkee kotiin.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Ruotsidemokraatit ja muut oikeistopopulistit levittävät mielellään yhteiskuntavastaista propagandaa ja uskovat eri tyyppisiin salaliittoteorioihin. Valtaosa ruotsalaisista luottaa hallitukseensa ja viranomaisiinsa. Kukaan ei usko eikä ajattele eikä sano että asiat olisivat paremmin kuin ne ovat. Kysymys on vain mikä on paras tapa toimia, paras strategia kriisitilanteessa ottaen huomioon ristiriitaiset tiedot ja näkökannat miten asiat olisi hoidettava ja mikä on parasta kaikille. Emme tiedä vielä lopputulosta, mutta tiedämme se että paniikin ja vihan lietsonta ei tuo toivottua lopputulosta.

        """Ruotsidemokraatit ja muut oikeistopopulistit levittävät mielellään yhteiskuntavastaista propagandaa ja uskovat eri tyyppisiin salaliittoteorioihin."""

        Voisitko laittaa faktaa niistä oikeistopopulistien eri tyyppisistä salaliittoteorioista.
        Minä kun en ole niin seurannut mitä ne kirjoittelevat. En ole ollut yhtä kiinnostunut kuin sinä nähtävästi olet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sairas aloitus sairaalta ihmiseltä, joka luulee olevansa ammattiauttaja.
        Ilonpäivä koittaisi jos tällaiset aloittajat poistuisivat ilmavoimiin.

        Kieltämättä on ihana huomata olevansa terve, kiitos kommentistas.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sekään ei auta sinua mitenkään, kun miehesi kulkee lentopalloilemassa ja voi tartuttaa sekä sinut että poikasi.
        Ei se ole mikään takuu, että on vain alle kymmenen muuta siellä.
        Se tauti voi tarttua ilmassa ja oireettomaltakin.

        Mene vain rohkeasti tyttäresi perheen luo. Ihan samahan se on saatko tartunnan sieltä, kaupasta vai mieheltäsi, "hyvä yleiskunto" kun sinulla on.

        Syyllistäminen näyttää olevan nyt päivän sana. Mistä se kertoo, pelostako?
        "Muka huoli" toisen ihmisen terveydestä ei ole sekään tervettä.


      • korppis kirjoitti:

        Syyllistäminen näyttää olevan nyt päivän sana. Mistä se kertoo, pelostako?
        "Muka huoli" toisen ihmisen terveydestä ei ole sekään tervettä.

        Nävyit sitten menevän trendiin mukaan.
        Noh, pitäähän sitä myötäillä näköjään päivän sanaa, mikä se siten milloinkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairas aloitus sairaalta ihmiseltä, joka luulee olevansa ammattiauttaja.
        Ilonpäivä koittaisi jos tällaiset aloittajat poistuisivat ilmavoimiin.

        Olet itse sairas ja tunnoton ihminen/kö..


    • Anonyymi

      Olen nuorempi, mutta vastaan, koska olen itse toivonut keskustelua tästä aiheesta. Eli kiitos aloituksesta! Tosi asia on, että ihminen tarvitsee sosiaalisia kontakteja. Kaikilla ei ole lapsia ja muuta sukua tai ystäviä. Kaikilla ei ole myöskään nettiä tai netinkäyttötaitoja. Osa sekä nuoremmista että vanhemmista ihmisistä on hyvin hauraita henkisesti. Eli nyt mahdollisesti ne vähäiset elämässä kiinni pitävät asiat ja kontaktit katkeavat. Vaatii henkistä vahvuutta sopeutua uusiin tilanteisiin, ja keksiä selviytymiskeinonsa. Sillä jokainen joutuu käymään itse omat sisäiset taistelunsa sekä ratkaisemaan käytännön asiat. Osa päätyy itsemurhaan tai kuolee suruun (sydän voi oikeasti hajota henkisestä ahdistuksesta samalla tavoin kuin sepelvaltimotaudin aiheuttamassa verisuonitukoksessa, tilalle on jokin hieno japanilainen nimi).

      Itse olen mielenterveyssyillä eläkkeellä, eli en vahva. En ennättänyt toipua läheisen kuoleman aiheuttamasta stressistä, ja sitten iski koronarajoitukset. Koko pohja hauraalle pärjäämiselleni romahti. Mikään päivätoiminnoistani ja yhteisöistäni ei enää toimi. Minulla on tehohoidon kaikissa oloissa kieltävä hoitotahto, joten en pelkää itsessään kuolemaa. Mutta pelkään kotiin lukitsemista. Minut pitää elämässä ainoastaan se, että voin liikkua ulkona. Siinä vaiheessa kun ulkoilu kielletään teen itsemurhan. En kestä kotiin lukitsemista.

      Elämä ja elossa pysyminen on kaksi eri asiaa. Kun elämästä on kaikki sisältö pois ja jäljellä on enää ahdistus, tuntuu kuolema paremmalta vaihtoehdolta. Tuskin olen ainoa ajatuksissani. Mietin, mitä niille kirjaston vakinaamoille kuuluu, jotka saattoivat viettää koko päivän kirjastossa. Monet heistä tiedän sairaseläkeläisiksi, joilla tuskin on nettiä kotona. Elämään jää vain tyhjyys.

      Monella vahvalla ja pärjäävällä ihmiselläkin on näinä aikoina vaikea saada tehtyä etätöitään ja -opintojaan aikataulussa. Äkillinen ja arvaamaton maailmanlaajuinen kriisi syö energiaa. Vaikea kuvitella, että tällä hetkellä tyytyväiset jaksavat vetää samaa roolia seuraavat kuukaudet sekä ne vuodet, jotka yritetään saada talous takaisin raiteilleen - mikäli se ikinä onnistuu. Edessä on epävarmoja ja arvaamattomia aikoja, ja sen sietäminen vaatii henkistä vahvuutta. Tässä tilanteessa pakopaikkoja ei tässä maailmassa ole.

      • Kiitos kommentistasi. Olet ensimmäinen joka sisäisti aloitukseni siten kuin sen tarkoitin.
        Kuka on vahva, en ainakaan minä. En tiedä olenko sinut kuoleman kanssa.

        Kun helmikuussa taistelin tunne-elämäni myrskyissä, olo oli paha, tosi paha. Onhan elämässäni ollut monia tiukkoja paikkoja, mutta aika on aina ja etäisyys parantaa.

        Haavoitettuna olin avuton, uhmakas enkä ymmärtänyt asioita oikein. Nyt ymmärrän, ymmärrän niin helkutin hyvin, kiitos neutraalin kuuntelijan.


      • Anonyymille eilen 20.56
        Kerroit, ettet ole vahva ja läheisen kuolemasta toipuminen oli kesken, kun tämä koronan aiheuttama elämänmuutos iski.
        On todella huono asia, että nuo kontaktisi katkesivat, juuri parasta masennuksen ehkäisyä ovat sosiaaliset suhteet.
        Tuon ulkoilun tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.
        Uskon, ettei tuohon ulkonaliikkumiskieltoon tarvitse mennä.
        Mutta jos niin kävisi.
        Nykyäänhän jo lääkärit sanovat, että liike on lääke. Olisiko sitten mahdollista, että voisit saada reseptin, että tarvitset ulkoliikuntaa mielenterveyden hoitamiseksi.
        Kommenttisi kertoo, että ajattelet muitakin ihmisiä ja heidän pärjäämistään ja myös sen, että tunnistat omat tunteesi, ehkäpä voisit vaikka mielenterveystoimiston kautta saada vertaistukea, vaikkapa netin kautta, kun Sinulla kone on.
        Kaiken varalle olisi hyvä, jos varaisit kriisipuhelinnumeron pöydällesi.



    • Anonyymi

      Ei tämä korona ikuisesti kestä.
      Tänne ei muuten vakavissaan kannata avautua,
      ainakaan aloittajan ketjuun, jos on herkkä.

    • Anonyymi

      Kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Kannattaa varoa, ettei tule satutetuksi.

      • Anonyymi

        Juuri niin. On hyvä pitää mielessä, että palstoilla voi olla sadistisia kiusaajia,
        jotka etsivät uhreja ja yrittävät esiintyä milloin minäkin "hyväntahtoisina" persoonina ja
        huijaavat ylläpitoakin väittämällä itse olevansa uhreja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin. On hyvä pitää mielessä, että palstoilla voi olla sadistisia kiusaajia,
        jotka etsivät uhreja ja yrittävät esiintyä milloin minäkin "hyväntahtoisina" persoonina ja
        huijaavat ylläpitoakin väittämällä itse olevansa uhreja.

        Asia on hyvin tiedostettu. Ei edes yhteisen vihollisen edessä käytös muutu. Manipulointitaitoa sellainen kieroilu vastii ja siinä he ovat mestareita. Itse en ikinä heille pahaa toivota. Äitini opetti ja se opetus on syvöllä.

        Sitä sanaa et sano jonka yli et pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin. On hyvä pitää mielessä, että palstoilla voi olla sadistisia kiusaajia,
        jotka etsivät uhreja ja yrittävät esiintyä milloin minäkin "hyväntahtoisina" persoonina ja
        huijaavat ylläpitoakin väittämällä itse olevansa uhreja.

        Kaksinaamaisuus on joittenkin" erikoisominaisuus".


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Asia on hyvin tiedostettu. Ei edes yhteisen vihollisen edessä käytös muutu. Manipulointitaitoa sellainen kieroilu vastii ja siinä he ovat mestareita. Itse en ikinä heille pahaa toivota. Äitini opetti ja se opetus on syvöllä.

        Sitä sanaa et sano jonka yli et pääse.

        ...lausui sen tyypin edustaja.


    • Anonyymi

      Mikäs meidän on ollessa. Saamme kuitenkin hoitaa asiat, käydä kaupassa, lenkillä,tms. kunhan pysyttelemme erossa ihmisryhmistä, ym,ym. Ohjeet on selkeät.
      Eläke tulee taas tilille ensi tiistaina, kenelle enemmän, kenelle vähemmän.
      On paljon (ja lisää tulee) nuorempia perheellisiä jotka saavat jonkin avustuksen, lomautuksesta tai työttömyydestä. Heillä on ankeat ajat nyt ja tulevaisuudessa.
      Jos ahdistaa, lopettakaa iltapäivälehtien lukeminen, ne on pääasiassa roskaa.
      Some, se on vain roskaa.

      • En kysynyt paljonko hynttyä kertyy tilille tai mitä on tullut kerättyä ne kun jäävät jälkeemme. Mutta tämän ajan henkiset haasteet ovat euroja tärkeimppiä. Some on tätä aikaa. Ilman sosiaalistamediaa voisi olla helpompaa, ei osaisi pelätä, mutta ei myöskään suojautua.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        En kysynyt paljonko hynttyä kertyy tilille tai mitä on tullut kerättyä ne kun jäävät jälkeemme. Mutta tämän ajan henkiset haasteet ovat euroja tärkeimppiä. Some on tätä aikaa. Ilman sosiaalistamediaa voisi olla helpompaa, ei osaisi pelätä, mutta ei myöskään suojautua.

        Kun mua ahdistaa ja tulevaisuudesta ei näy kuin harmaa betoniseinä, menen pötkölleni olohuoneen matolle.
        Alan harrastaa linnatuomion aikana minulle opetettua itämaista menetelmää. Joku hämy sen opetti minulle.
        Siinä ahdistus käytännössä hengitetään pois. Se toimii aina jos aikaa on vaan tunnin verran.
        Jäin siihen koukkuun. Alussa saatoin poistaa kehon jännityksia neljä tuntiakin putkeen. Euforiatila se on. täysin tyhjä aluksi. Lopulta leijun avaruudessa.

        Todellinen maailma ja sen ongelmat eivät kiinnosta pätkän vertaa. Huuhaa-tilassa on helpompaa elää.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        En kysynyt paljonko hynttyä kertyy tilille tai mitä on tullut kerättyä ne kun jäävät jälkeemme. Mutta tämän ajan henkiset haasteet ovat euroja tärkeimppiä. Some on tätä aikaa. Ilman sosiaalistamediaa voisi olla helpompaa, ei osaisi pelätä, mutta ei myöskään suojautua.

        Kehuiko joku rahoillaan ? Etkö todellakaan osaa suojautua ilman somea ?? Olet menetetty tapaus:))


    • Toki uskallan hakea ammattiapua jos tunnen, että tarvitsen,
      niin usein olen pahoissa liemissä kiehunut ja niistä aina vahvempana selvinnyt

      Tässä korona tilanteessa voi hyvinkin ihmisiä pelottaa ja ahdistaa se,
      että se tulla tupsahti niin nopeasti, vielä kuukausi sitten ei osannut mitenkään arvata, että tässä käy näin hullusti ja monella rintamalla.
      Pitää ottaa ihan eri tavalla terveysasiat huomioon ja epävarmuutta lisää sekin, ettei koskaan kenestäkään ihmisestä, jonka kanssa joutuu tekemisiin voi tietää, onko virus lähellä vai kaukana,
      omia köhimisiäänkin kuuntelee ja tarkkailee ihan eri tavoin kuin ennen.

      Samalla kun korona sotki useimpien tulevaisuuden suunnitelmia, se myös saattaa ahdistaa koska ei voi tietää kuinka kauan tämä ruljanssi oikein kestää,
      asiantuntija asiantuntijan perään kertoo teeveessä asioita koronasta, kuitenkaan kukaan ei osaa sanoa, milloin kaikki on ohi vai onko koskaan.
      Epävarmuus lisää aina pelkoja ja ahdistusta ja tässä tilanteessa kannattaa kyllä pitää huoli omasta jaksamisestaan ja mielensä hyvinvoinnista,

      Hyvää yötä, nukkukaa hyvin,
      jännä juttu kun näiden aktiivirannekkeiden avulla on voitu jopa tarkkailla ihmisten nukkumista ja saatu selville, että aika hyvin, riittävän pitkään ja riittävän syvästi kuitenkin huolista ja murheista huolimatta suomalaiset nukkuvat.

    • Anonyymi

      Muuttohommia...taas, myin rantapaikkani ja ihan taloudellisista syistä, liian kallis pitää yksin. Rivari kaksion ostin, ja muutin, joten tervetuloa nyt sinne kylään., tai jos tiedän tarkan ajan vuokraan meille rantapaikkani..entisen :)
      Pirre

      • Anonyymi

        Lisään, liian ahdas taloudellinen tilannekin ahdistaa, onneksi ei niitä huolia tässä enää..tein hyvät kaupat..ehkä kun tämä korona hellittää "ulkomaalaillaankin" tässä hieman.

        Pirre


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään, liian ahdas taloudellinen tilannekin ahdistaa, onneksi ei niitä huolia tässä enää..tein hyvät kaupat..ehkä kun tämä korona hellittää "ulkomaalaillaankin" tässä hieman.

        Pirre

        Teologia on kiinnostanut jo pitkään, siksi aloitin sen opiskelun 2015. Toinen valtionkirkko ortodoksisuus oli melko tuntematon, Valamon vierailun jälkeen aloin tutustua ortodoksisuuteen.

        Teologia täytti sen henkisen tyhjyyden missä olin ollut. Ajatukset vastasivat heidän näkemyksiään, en kuitenkaan liity ortodoksiseen kirkkoon.

        Isä Villen blogi, ortodoksina tänään on tutustumisen arvoinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisään, liian ahdas taloudellinen tilannekin ahdistaa, onneksi ei niitä huolia tässä enää..tein hyvät kaupat..ehkä kun tämä korona hellittää "ulkomaalaillaankin" tässä hieman.

        Pirre

        Huomenta Pirre@

        Ihana kuulla sinusta. Päätit siis palata ihmisten ilmoille. mietinkin miten kauan jaksat taloasi hoitaa.
        Onhan se ihan eri asia mökkeillä kesäisin järven rannalla kuin elää koko aikaisesti syrjässä vaikka järvi ja luonto olisikin ympärillä.

        Itselläni on mökkiremontti alkamassa, pitäähän paikoista huolta pitää, mutta kuten kirjoitit rahaa se syö.

        Minä uskon puolestani, että "ulkomaalailu" on osaltani maalailtu. Nyt on aika asettua. Uskon, että ratkaisusi helpotti. Ikää karttuu ja voimat ehtyvät. Näinä aikoina on kuitenkin hyvä kun on muutakin ajattelemista kuin korona
        Onnea uuteen kotiisi 🖐💞


      • Onnea uudelle kodillesi Pirre!
        Varmasti ihan järkevä ratkaisu ja katsotaan ensi kesänä, pääsenkö edes ollenkaan Suomeen. Elämme epävarmoja aikoja.
        On kai rivarissa pihaa ja minne laitella kasvamaan yrttejä ja kukkia, kevät tulee, susirajallekin :)


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Huomenta Pirre@

        Ihana kuulla sinusta. Päätit siis palata ihmisten ilmoille. mietinkin miten kauan jaksat taloasi hoitaa.
        Onhan se ihan eri asia mökkeillä kesäisin järven rannalla kuin elää koko aikaisesti syrjässä vaikka järvi ja luonto olisikin ympärillä.

        Itselläni on mökkiremontti alkamassa, pitäähän paikoista huolta pitää, mutta kuten kirjoitit rahaa se syö.

        Minä uskon puolestani, että "ulkomaalailu" on osaltani maalailtu. Nyt on aika asettua. Uskon, että ratkaisusi helpotti. Ikää karttuu ja voimat ehtyvät. Näinä aikoina on kuitenkin hyvä kun on muutakin ajattelemista kuin korona
        Onnea uuteen kotiisi 🖐💞

        Onko tarkoitus ns asettua paikoilleen jatkossa, nyt se kyllä vähän pakon sanelemaa?
        Itse kukin on enempi, odottavalla kannalla.

        AM


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Huomenta Pirre@

        Ihana kuulla sinusta. Päätit siis palata ihmisten ilmoille. mietinkin miten kauan jaksat taloasi hoitaa.
        Onhan se ihan eri asia mökkeillä kesäisin järven rannalla kuin elää koko aikaisesti syrjässä vaikka järvi ja luonto olisikin ympärillä.

        Itselläni on mökkiremontti alkamassa, pitäähän paikoista huolta pitää, mutta kuten kirjoitit rahaa se syö.

        Minä uskon puolestani, että "ulkomaalailu" on osaltani maalailtu. Nyt on aika asettua. Uskon, että ratkaisusi helpotti. Ikää karttuu ja voimat ehtyvät. Näinä aikoina on kuitenkin hyvä kun on muutakin ajattelemista kuin korona
        Onnea uuteen kotiisi 🖐💞

        Kiitos, demonit ei vaivaa, mutta mutta jne...
        Kiva kuulla.että minua kaivattiin, tai no huomattiin ainakin..
        Kivaa kesän odotusta, kaikista koronoista huolimatta, viruksia tulee ja menee, niin on ollut aina ja on kai tulevaisuudessakin.💞 olet valovoimainen ja terhakka ilmeinen, et anna palsta virustenkasm lannistaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tarkoitus ns asettua paikoilleen jatkossa, nyt se kyllä vähän pakon sanelemaa?
        Itse kukin on enempi, odottavalla kannalla.

        AM

        Keneltä kysyit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tarkoitus ns asettua paikoilleen jatkossa, nyt se kyllä vähän pakon sanelemaa?
        Itse kukin on enempi, odottavalla kannalla.

        AM

        Keneltä kysyit?


    • Anonyymi

      Ps.ei pelota..:)

      Pirre

    • Kontaktien ylläpitämisen aamupäivä.

      Otin puhelut veljille ja sisarelleni. Oli hyvä tietää, että sisarieni elo oli järjestyksessä, arki hanskassa ja harrastukset kunnossa.

      Näin ne ulkoiset viholliset lähentävät, yhteydenpitoa päätettiin jatkaa säännöllisesti.

      Sisareni lähettää mailina sukuselvityksen isäni puolelta. Minne lie muuttojen yhteydessä omat sukuselvityspaperit hävinneet.

      Olin myös imurin varressa täällä alakerrassa. Yläkerrasta kuuluu nyt imurin ääni.

      Pidetään kiinni arkirutiineista ; )

    • Anonyymi

      Jos tuntee ahdistusta, eikä henkikään enään oikein kulje, niin siinä vaiheessa on jo keuhkorutto tehnyt tehtävänsä, jos nyt näin kaunopuheisesti asian voi ilmaista.

    • Arkiaskareissa on täälläkin kulunut aamu, surffaillessa ja lueskellessa ja imurinvarressakin ja peittoja tuuletellen yläkerran makkareissa. Ranunculus asiaticus-mukulat (viljelty leinikkisortti) pääsivät multaan parvekelaatikoihin joita pidän verannalla kunnes pakkasvaara on ohi. Seuraavaksi istutan gladiloukset, irikset, freesiat ja loput mukuloista jotka tarttuivat käteen Lidlissä käydessäni :)
      ***
      Mielenterveysongelmista en osaa puhua; itselläni ei ole koskaan ollut ja vaikka saatan masentua tilapäisesti ja tuntea alakuloisuutta se ei ole pysyvää eikä kaipaa lääkitystä eikä terapiaa. Karanteeniaikaa eletään täälläkin ja otetaan päivä kerrallaan.

      • Anonyymi

        Lidlissä käydessään kannattaa olla tarkkana nykyään, ettei käteen tartu muutakin kuin mukuloita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lidlissä käydessään kannattaa olla tarkkana nykyään, ettei käteen tartu muutakin kuin mukuloita.

        Miksi juuri Lidlissä?


      • Anonyymi

        Jaloleinikki on kauneimpia kukkia mitä tiedän, kuin monikerrannaisia ruusuja mitä ihastuttavimmissa väreissä. Ne ovat ihania kukkakimpuissa ja tähän aikaan niitä saa myös ruukuissa, upeita asetelmia olen pääsisäiseksi yleensä tehnyt niitä käyttäen . Olen koettanut jatkaa niiden elämää kukkapenkissä ja joskus onnistunutkin. Mukulat vaan pitäisi varmaan nostaa talvehtimaan. Keväisin istutan jaloleinikkien mukuloita suoraan kukkapenkkiin, mutta kukinta menee myöhäiseksi , esikasvatus auttaisi, kuten gladioluksellakin. Freesioita en ole edes kokeillut, mutta mikä ettei ! Iiriksiä minulla kasvaa perennoina useampaakin lajia. Nyt olisi aikaa huolehtia taimista, kun karavaanarireissu tietenkin peruuntui.

        Tuntuu ikävältä, kun joutuu olemaan pääsisäispyhätkin erillään nuorista perheistä , mahtaako edes äitienpäivänä vielä voida tavata. Se taitaa olla kuitenkin pienimpiä murheita tässä kansakunnan ja kansakuntien koettelemuksessa . Omasta puolesta voi olla kuuliainen karanteenilainen ja pitää yhteyttä monimuotoisesti digilaitteilla.

        Lämpimin terveisin Ramoona


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaloleinikki on kauneimpia kukkia mitä tiedän, kuin monikerrannaisia ruusuja mitä ihastuttavimmissa väreissä. Ne ovat ihania kukkakimpuissa ja tähän aikaan niitä saa myös ruukuissa, upeita asetelmia olen pääsisäiseksi yleensä tehnyt niitä käyttäen . Olen koettanut jatkaa niiden elämää kukkapenkissä ja joskus onnistunutkin. Mukulat vaan pitäisi varmaan nostaa talvehtimaan. Keväisin istutan jaloleinikkien mukuloita suoraan kukkapenkkiin, mutta kukinta menee myöhäiseksi , esikasvatus auttaisi, kuten gladioluksellakin. Freesioita en ole edes kokeillut, mutta mikä ettei ! Iiriksiä minulla kasvaa perennoina useampaakin lajia. Nyt olisi aikaa huolehtia taimista, kun karavaanarireissu tietenkin peruuntui.

        Tuntuu ikävältä, kun joutuu olemaan pääsisäispyhätkin erillään nuorista perheistä , mahtaako edes äitienpäivänä vielä voida tavata. Se taitaa olla kuitenkin pienimpiä murheita tässä kansakunnan ja kansakuntien koettelemuksessa . Omasta puolesta voi olla kuuliainen karanteenilainen ja pitää yhteyttä monimuotoisesti digilaitteilla.

        Lämpimin terveisin Ramoona

        Kukkasten taimien kasvatus taitaa olla tänä keväänä oikein arvossaan . Luonnossakin on alkanut kukkia, leskenlehtiä ryppäinä pientareilla niin aurinkoisina. Kyllä kevään herääminen antaa energiaa ja toivoa.
        🌻🌼🌸


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaloleinikki on kauneimpia kukkia mitä tiedän, kuin monikerrannaisia ruusuja mitä ihastuttavimmissa väreissä. Ne ovat ihania kukkakimpuissa ja tähän aikaan niitä saa myös ruukuissa, upeita asetelmia olen pääsisäiseksi yleensä tehnyt niitä käyttäen . Olen koettanut jatkaa niiden elämää kukkapenkissä ja joskus onnistunutkin. Mukulat vaan pitäisi varmaan nostaa talvehtimaan. Keväisin istutan jaloleinikkien mukuloita suoraan kukkapenkkiin, mutta kukinta menee myöhäiseksi , esikasvatus auttaisi, kuten gladioluksellakin. Freesioita en ole edes kokeillut, mutta mikä ettei ! Iiriksiä minulla kasvaa perennoina useampaakin lajia. Nyt olisi aikaa huolehtia taimista, kun karavaanarireissu tietenkin peruuntui.

        Tuntuu ikävältä, kun joutuu olemaan pääsisäispyhätkin erillään nuorista perheistä , mahtaako edes äitienpäivänä vielä voida tavata. Se taitaa olla kuitenkin pienimpiä murheita tässä kansakunnan ja kansakuntien koettelemuksessa . Omasta puolesta voi olla kuuliainen karanteenilainen ja pitää yhteyttä monimuotoisesti digilaitteilla.

        Lämpimin terveisin Ramoona

        Taitaa mennä juhannukseen asti, kun karanteenista päästään. Jää varmaan kevään valmistujaisetkin väliin.


    • Anonyymi

      Härskiyden huippua kieroilijalta teeskennellä ymmärtäväistä.

      • Anonyymi

        Miten niin härskiä ? Korppishan on mielenterveys työhön koulutettu, kuntouttanut ongelmista kärsiviä. Näin on kertonut täällä. Taisi olla velkaneuvojakin.


    • Olin muissa hommissa enkä tarkkaillut kännykkää. Esikoinen, joka on ajan hermoilla kotityöpisteessään uutisapahtumista oli lähettänyt 14.30 viestin ja liittänyt KS.n linkin. Teksti oli, noniin nyt se on siellä.

      Emme ole enää Suomenainut koronaton paikka vaan kaksi koronaviirustapausta on varmistettu tänään KAKS.ssa. Kyseessä ei ole riskiryhmään kuuluvia henkilöitä ja he eivät tarvitse sairaslahoitoa.

      Näin se leviää.

      • Anonyymi

        Nuo Kainuun tartunnat on ollut puoliltapäivin lehdissä. Ei tarvita hermon muorin tiedotuksia. On siellä oireetonta koronaa vaikka kuinka paljon ollut kuten muuallakin. Käyhän sielläkin turisteja ja vierailuja tehdään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Kainuun tartunnat on ollut puoliltapäivin lehdissä. Ei tarvita hermon muorin tiedotuksia. On siellä oireetonta koronaa vaikka kuinka paljon ollut kuten muuallakin. Käyhän sielläkin turisteja ja vierailuja tehdään.

        Hämmästyin kun luin aloituksesi joka oli suoraa kohdistettu minulle ja ystävälleni. Siksi kommentoin oikeat palstalle oikaisu.

        Voimme hyvin 12 karanteeripäivän jälkeen.
        Väärien tietojen levityksestä voi tulla rangaistus. Meneppäs js pyydä ylläpitoa aloituksesi poistoon en ole leikkimielellä vakavan asian edessä.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Hämmästyin kun luin aloituksesi joka oli suoraa kohdistettu minulle ja ystävälleni. Siksi kommentoin oikeat palstalle oikaisu.

        Voimme hyvin 12 karanteeripäivän jälkeen.
        Väärien tietojen levityksestä voi tulla rangaistus. Meneppäs js pyydä ylläpitoa aloituksesi poistoon en ole leikkimielellä vakavan asian edessä.

        ''Meneppäs js pyydä ylläpitoa aloituksesi poistoon ...''
        Tämän ketjun aloituksen teit sinä. Pyydä ihan vapaasti postoa, vasso kuu


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Hämmästyin kun luin aloituksesi joka oli suoraa kohdistettu minulle ja ystävälleni. Siksi kommentoin oikeat palstalle oikaisu.

        Voimme hyvin 12 karanteeripäivän jälkeen.
        Väärien tietojen levityksestä voi tulla rangaistus. Meneppäs js pyydä ylläpitoa aloituksesi poistoon en ole leikkimielellä vakavan asian edessä.

        Jos tarkoitat tuota korona-aloitusta, niin missä siinä muka sinua jostain syytetään?
        Siinähän todetaan vain, että et piittaa annetuista suojaohjeista.
        Ja olet siitä itse tänne tiedoitellut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitat tuota korona-aloitusta, niin missä siinä muka sinua jostain syytetään?
        Siinähän todetaan vain, että et piittaa annetuista suojaohjeista.
        Ja olet siitä itse tänne tiedoitellut.

        Koetko pelkoa? Rauhoitu, vedä ilmaa keuhkoihisi, pidättele 10 s. toista, teimme partsilla tänään keuhkojen kuntoharjoituksia samalla kun keräsimme D-vitamiinia iholle. Vakuutan, että et koronaa minulta saa, mutta tarkkaile läheisiäsi ja itseäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ''Meneppäs js pyydä ylläpitoa aloituksesi poistoon ...''
        Tämän ketjun aloituksen teit sinä. Pyydä ihan vapaasti postoa, vasso kuu

        Sinulta myt ei voi parempaa odottaa. No yritän ymmärtää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Kainuun tartunnat on ollut puoliltapäivin lehdissä. Ei tarvita hermon muorin tiedotuksia. On siellä oireetonta koronaa vaikka kuinka paljon ollut kuten muuallakin. Käyhän sielläkin turisteja ja vierailuja tehdään.

        Kyllä ne tiedot oli vasta kello 14.00 jälkeen lehdissä.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kyllä ne tiedot oli vasta kello 14.00 jälkeen lehdissä.

        Aamupäivällä jo oli Kainuun koronatieto mediassa.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Hämmästyin kun luin aloituksesi joka oli suoraa kohdistettu minulle ja ystävälleni. Siksi kommentoin oikeat palstalle oikaisu.

        Voimme hyvin 12 karanteeripäivän jälkeen.
        Väärien tietojen levityksestä voi tulla rangaistus. Meneppäs js pyydä ylläpitoa aloituksesi poistoon en ole leikkimielellä vakavan asian edessä.

        Varokaa kiljun klottaamista, se voi sekoittaa pään, ei enää tajua aloitusta omakseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamupäivällä jo oli Kainuun koronatieto mediassa.

        Missä mediassa?

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamupäivällä jo oli Kainuun koronatieto mediassa.

        Sen takiako niitä lippuja vedettiin salkoihin, Kainuu mainittu mediassa, hip hei:))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen takiako niitä lippuja vedettiin salkoihin, Kainuu mainittu mediassa, hip hei:))

        Kuollaan sitä meilläkin per...le 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Kainuun tartunnat on ollut puoliltapäivin lehdissä. Ei tarvita hermon muorin tiedotuksia. On siellä oireetonta koronaa vaikka kuinka paljon ollut kuten muuallakin. Käyhän sielläkin turisteja ja vierailuja tehdään.

        Voi helvatan räkyttäjä, .mikä voit... sinua vaivaa, menepä lääkäriin.


    • Anonyymi

      "Mielenterveysexpertti" on itse tälle palstalle kirjoittanut muille:
      "Itkekää ja anokaa armoa, minun jyräämiseni jatkuu edelleenkin."

      Hän on myös nimittänyt muita mm. "lahopäiksi"
      ja ilmoittanut, että hänen kirjoituksensa tällä palstalla ovat "helmiä sioille".

      Totuus ei palaa tulessakaan.

      • Anonyymi

        Kaikki muut pitää paikkansa, mutta ensimmäinen lause on omasi.
        "Itkekää ja anokaa armoa, minun jyräämiseni jatkuu edelleenkin."

        En allekirjoita.

        Mutta allekirjoitan helmiä sioille ja lahopää.

        Tämänkin helmen heitin, ikävä, että osa lensi sioille. Lahopää ei ymmärrä aloitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki muut pitää paikkansa, mutta ensimmäinen lause on omasi.
        "Itkekää ja anokaa armoa, minun jyräämiseni jatkuu edelleenkin."

        En allekirjoita.

        Mutta allekirjoitan helmiä sioille ja lahopää.

        Tämänkin helmen heitin, ikävä, että osa lensi sioille. Lahopää ei ymmärrä aloitusta.

        Korppis allekirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppis allekirjoittaa.

        Kommentoit itseäsi eli kaksi kertaa (alle)kirjoitit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoit itseäsi eli kaksi kertaa (alle)kirjoitit.

        Lahopää.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Lahopää.

        Taidat nyt täristä kuin Moppe kusella.
        Kun kohta aletaan jäljittää taudinkantajia, niin palstalta löytyy






        On kyllä nyt sopiva allekirjoitus itsellesi!


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Lahopää.

        Sinäkö olet aloittaja ? Huhhuh = karmeaa.


    • Kun nyt ollaan pandemiakourissa ei ole kuitenkaan kiellettyä olla iloinen ja hymyillä.

      Somessa leviää ikävien uutisten lisäksi myös hupikuvia.

      Tein juuri instan kautta faceen storyn. Kuvassa vanhempi nainen istuu ja kutoo. Tekstissä lukee....
      Kahden viikon yhteisen karenssin jälkeen vaimo alkoi kutomaan miehelleen kaunista kaulaliinaa. Kun kuvaa katsoo tarkemmin, kaulahuivi osoittautuu hirttonuoraksi.

      Pidetään mieli korkealla ja nyt tältä erää hyvää yötä.

    • Anonyymi

      Sairauksia on muitakin kuin korona...

      • Todellakin muita sairauksia on edelleen, nyt kaikki keskittyy koronaan.
        Sisareni syöpää sairastava anoppi on eristyksissä läheisistään, syöpähoidot on lopetettu, ehkä ihan loppuvaiheessa pääsevät mies ja lapset perheineen hyvästelemään.
        Toinen sisareni odottaa kutsua leikkaukseen, toivomme ettei kyse ole imusolmukesyövästä.
        Me toistaiseksi itsemme terveiksi tuntevat voimme pysyä mahdollisimman paljon kotona, mikäs hätä meillä on. Jotain virikettä ja puuhaa aina keksii, ellei ole kovin taipuvainen masentumaan ja pelkäämään.


    • Anonyymi

      Niin ja aloittajilla on sairauksia....

    • Huomenta kauniiseen kevät päivään. Ei ole onneksi ongelmia plus 70-palstalaisilla eristyneisyyden suhtee ja mikä sen kivempi, että elämä kantaa näinä vaikeina aikoina.

      Netti pitää huolen sosiaalisista kontakteista ja yksinäisyyteen on totuttu. Eläke juoksee ja ruokaa riittää. Kikenlaiset kommentit sinkoilevat kuten ennenkin ja luhistumistani toivotaan. Se nyt vaan ei ole ihan yksinkertainen juttu. Osaan ammentaa voimia pienistä asioista. Voimmekin lopettaa tämän pelko-ja ahdistuneisuus aiheen ja siirtyä keveimpiin aiheisiin esim. taivastelemaan toistemme käytöstä ja syyttämään hallitusta ja epidemian kurissa pitämiseksi.

      Hyvää päivän jatkoa, me kähetään luontoon kävelemään.

      • Anonyymi

        Hyvä idea siirtyä muihin aiheisiin, ahdistuneet ahdistuvat lisää kun liikaa koronasta lukevat.


      • Anonyymi

        Sinä olet luhistunut aikaa päiviä. Sen huomaa kirjoituksistasi.


      • Anonyymi

        Se sinun poikakaveri on karanteenissa,ei saa lähteä ulos. Et sinäkään olisi saanut kulkea kauppissa levittämässä mahdollista tartuntaa, jonka sait mahdollisesti suuren riskin alueelta tulleelta. Miksi kuvittelette olevanne joku poikkeus suomalaisten karanttenisäännöistä ?


    • Minäkin toivoisin että voisimme keskustella jostain muustakin kuin koronasta. Onhan niitä muitakin sairauksia joista voisimme puhua: flunssaa ja norovirusta, metabolisisia sairauksia kuten diabetes tai kilpirauhasen vajausta, sydän-ja verisuonisairauksia, syöpää, reumaa jne….minulla on sellainen tunne että emme ole vielä koskettaneet pohjaa maailmanlopun ennustuksillamme, pelon ja epätoivon ilmaisuillamme, voivotteluillamme ja käsien väännöllä. Vähemmästäkin hysteriasta mielenterveys järkkyy ja ahdistumme aina vain lisää.
      Itse olen päättänyt keskittyä taimien ja kevätkukkien kylvämiseen ja istutukseen, oman ja perheeni hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtimiseen, nettikontakteihin sukulaisten ja ystävien kanssa ja tilanteen seuraamiseen ilman paniikkia ja hysteriaa. Noudatan ohjeita ja terveen maalaisjärjen viitoittamaa olemassaoloa ja en katso pahaksi jos joku haluaa huumorilla keventää omaa ahdistustaan.
      Aion yrittää elää siihen saakka kun kuolen, jos mahdollista. Ottaa vastuun itsestäni, perheestäni, yhteisöstäni.
      Se hirttosilmukka sai minut nauramaan.
      Nauru pidentää ikää, sanotaan.

      • Anonyymi

        Lintuinfulenssaa pelättiin myös, kävin kampaajalla ja siellä sain silloin ohjeen: nyt kannattaa nauttia elämästä. Lähdin kotiin ja olo oli kuin tukka olis pystyssä. Onneksi sitä virusta ei tullut.


      • Tässä olis uusi aihe:

        Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

        H.


      • Anonyymi

        Saathan sinä keskustella aiheesta kuin aiheesta, kuten muutkin saa keskustella, vaikka sitten koronasta tai mistä hyvänsä.

        Milloin se menee jakeluun näillä palstoilla, että ei täältä "paperi" lopu.


      • huruksz kirjoitti:

        Tässä olis uusi aihe:

        Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

        H.

        Voihan pelkonsa ja ahdistuksensa noinkin yrittää piilottaa. Pakenemalla yli 70 vuoden takaisiin tapahtumiin.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Tässä olis uusi aihe:

        Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

        H.

        Silloin kun korona tuli ....sanottiin ettei tartu lapsiin ....mutta kyllä lapsiakin on nyt kuollut koronaan ....muutaman kuukauden ikäinenkin vauva Usassa... ja teini ikäisiä nuoria...
        Lapsikuolleisuuskin oli varmaan paljon yleisempi joskus meilläkin ....minun mummoni ensimmäinen lapsi menehtyi vauvana..ja seuraavat olivat niin pieniä keskosia...kaksoset ...että heitä pidettiin pumpulissa ja lämmössä...
        mimmimum-..mi


      • exä kirjoitti:

        Voihan pelkonsa ja ahdistuksensa noinkin yrittää piilottaa. Pakenemalla yli 70 vuoden takaisiin tapahtumiin.

        "exä"

        Vaikka tarinani on ihan totta.
        Käytän sitä nyt jankutuksena iän-kaikkisiin jankutuksiin.
        Toimii mielestäni hyvin?
        Kaiken-laista tuskaa ja kipua kun tänne tungetaan koko-ajan.
        Muista aina.
        Kun luet minun kommenttejani.
        Olen toisinaan ilki-kurinen.
        Sanoisinko...helposti huvittuva.

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun korona tuli ....sanottiin ettei tartu lapsiin ....mutta kyllä lapsiakin on nyt kuollut koronaan ....muutaman kuukauden ikäinenkin vauva Usassa... ja teini ikäisiä nuoria...
        Lapsikuolleisuuskin oli varmaan paljon yleisempi joskus meilläkin ....minun mummoni ensimmäinen lapsi menehtyi vauvana..ja seuraavat olivat niin pieniä keskosia...kaksoset ...että heitä pidettiin pumpulissa ja lämmössä...
        mimmimum-..mi

        "Anonyymi"

        Kyllä minä aina olen hyväksynyt vauvoille hentoisen Ripulin.
        Sisko-raukaltani Ripuli vei mennessään melkein kaiken nesteen.
        Eikä tyttö-ressu enää tiennyt millä elää.
        Hän siirtyi muille käsi-varsille.

        H.


      • Vaikka sinä yliherkkänä ahdistut todellisuuden näkemisestä oman turvallisen kuplasi ulkopuolella, niin anna toki toisten keskustella siitä, sellaisten jotka uskaltavat pelotta katsoa todellisuutta silmiin.
        Ethän uskalla myöntää omia sairauksiasikaan, vaan pidät silmiäsi tiukasti kiinni kuvitellen olevasi hyvässä yleiskunnossa.

        Lapsethan yleensä kuvittelevat, että kun pelottaa, niin laitetaan kädet silmille ja se mitä ei näe, niin sitä ei ole olemassakaan. Miten, jos vain herkkänä paneutuisit johonkin Ferranten sadan vuoden takaiseen mielikuvitusmaailmaan jatkossakin, ettet ahdistu. Ahdistuksesi keventämiseksi voit vaikka netiltä etsiä lisää jotain USA:n presidenttiä halventavia mielikuvitusvitsejä.


      • huruksz kirjoitti:

        "exä"

        Vaikka tarinani on ihan totta.
        Käytän sitä nyt jankutuksena iän-kaikkisiin jankutuksiin.
        Toimii mielestäni hyvin?
        Kaiken-laista tuskaa ja kipua kun tänne tungetaan koko-ajan.
        Muista aina.
        Kun luet minun kommenttejani.
        Olen toisinaan ilki-kurinen.
        Sanoisinko...helposti huvittuva.

        H.

        Toki huruksz olen huomannut intosi jankutuksiin, näyttää tässä kohtaa siltä, että peittelet todellisuutta ja jopa ahdistustasi.
        Minäkin voisin kirjoittaa vuosikymmenien takaisista menetyksistä, mutta en katso niiden tähän päivään ja koronaan kuuluvan.
        Ehkä tuo omasta mielestäsi toimii, kevennyksiähän tilanteisiin haet, siitä saan omanlaiseni mielikuvan ja se siitä.


      • exä kirjoitti:

        Toki huruksz olen huomannut intosi jankutuksiin, näyttää tässä kohtaa siltä, että peittelet todellisuutta ja jopa ahdistustasi.
        Minäkin voisin kirjoittaa vuosikymmenien takaisista menetyksistä, mutta en katso niiden tähän päivään ja koronaan kuuluvan.
        Ehkä tuo omasta mielestäsi toimii, kevennyksiähän tilanteisiin haet, siitä saan omanlaiseni mielikuvan ja se siitä.

        "exä"

        Niinpä.
        Hauta-Kivi ei valehtele kovin usein.
        Edelleenkin siinä on ihmisen nimi.
        Ihmisen, jota en koskaan ole nähnyt.
        Muuten kuin pienen-pienessä arkussa.
        Sekin on vain valo-kuva.
        -
        Minä en ole ahdistunut mitenkään.
        Minä huvittelen teidän kanssanne.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "exä"

        Niinpä.
        Hauta-Kivi ei valehtele kovin usein.
        Edelleenkin siinä on ihmisen nimi.
        Ihmisen, jota en koskaan ole nähnyt.
        Muuten kuin pienen-pienessä arkussa.
        Sekin on vain valo-kuva.
        -
        Minä en ole ahdistunut mitenkään.
        Minä huvittelen teidän kanssanne.

        H.

        Näi hän se on että paha on olemassa, sille ei voida mitään.

        On myös hyvä, toivotaan että Se voittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saathan sinä keskustella aiheesta kuin aiheesta, kuten muutkin saa keskustella, vaikka sitten koronasta tai mistä hyvänsä.

        Milloin se menee jakeluun näillä palstoilla, että ei täältä "paperi" lopu.

        "Minäkin toivoisin että voisimme keskustella jostain muustakin kuin koronasta."
        Sehän olikin vain oma henkilökohtainen toivomukseni.
        Jatka vain niin kuin tähänkin saakka. Siitä huolimatta voin vain toivoa että aihepiiri alkaisi vähän kerrassaan laajentua. Koronan kauhistelu ja maahanmuuttajien asiat, joko erikseen tai yhdessä ovat tämän palstan puuduttavinta antia.


      • Anonyymi

        Perheen hyvinvointi ja terveys ei valitettavasti ole sinun hallinnassa. Varsinkin kun ei noudateta karanteeneja. Se on ainakin Suomessa todella vakavasti sanottu, että riskiryhmäläisen kodeissa vallitsee kaikilla karanteeni. Jo 70 v ikä on riski, jonka monikymmenkertaistaa jos on perussairaus kuten diabetes. Jo flunssa aiheuttaa siihen tautiin pahenemisvaiheen, saati tämä vakava korona, joka voi perusterveenkin tappaa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Vaikka sinä yliherkkänä ahdistut todellisuuden näkemisestä oman turvallisen kuplasi ulkopuolella, niin anna toki toisten keskustella siitä, sellaisten jotka uskaltavat pelotta katsoa todellisuutta silmiin.
        Ethän uskalla myöntää omia sairauksiasikaan, vaan pidät silmiäsi tiukasti kiinni kuvitellen olevasi hyvässä yleiskunnossa.

        Lapsethan yleensä kuvittelevat, että kun pelottaa, niin laitetaan kädet silmille ja se mitä ei näe, niin sitä ei ole olemassakaan. Miten, jos vain herkkänä paneutuisit johonkin Ferranten sadan vuoden takaiseen mielikuvitusmaailmaan jatkossakin, ettet ahdistu. Ahdistuksesi keventämiseksi voit vaikka netiltä etsiä lisää jotain USA:n presidenttiä halventavia mielikuvitusvitsejä.

        Olisiko se mitenkään mahdollista että sinä lopettaisit minun elämäni uudelleen kirjoittamisen, luonteeni ja ajatuksieni uudelleen tulkitsemisen ja kirjoittamieni ajatuksien ja mielipiteiden vääntelyn ja kääntelyn minulle mahdollisimman epäedullisessa valossa? Ei se tee sinua yhtään älykkäämmäksi, rohkeammaksi, viisaammaksi, kauniimmaksi eikä terävämmäksi. Teet itsestäsi vain pahantahtoisen, ilkeän vanhan naisen joka valitsee uhrinsa ja vainoaa armottomasti tarttuen joka ainoaan sanaan ja lauseeseen.
        ***
        En ole yliherkkä. Elän realiteettien viitoittamassa maailmassa ja seuraan asioiden kehittymistä. En kuitenkaan herkuttele kaameuksilla enkä ruoki psyykeäni kieriskelemällä kauheuksissa. En usko että hallitus valehtelee tai Kansanterveyslaitos syöttää meille "hevonpaskaa" kuten itse ilmaisit asian. Me tiedämme kaikki miltä pohjalta voidaan tehdä tilastoja ja miten todennäköisiä niistä vedetyt johtopäätökset ovat kun kysymys on viruksesta joka leviää silmittömän nopeasti ja suurin osa sen kantajista ei edes itse tiedä kantavansa sitä ja vain murto-osa virusta kantavista sairastuu niin vakavasti että hänet testattaisiin. Asenteesi on perusnegatiivinen ja ylikriittinen.

        Totta kai minä itse tiedän parhaiten oman terveydentilani Käyn kaikissa tarkastuksissa, otan kaikki kokeet ja olen jatkuvasti lääkärien valvonnan alaisena. Sön lääkkeeni kuuliaisesti, Seuraan ohjeita ja liikun. Kiitos kuitenkin kun pidät huolta minunkin asioistani, omiesi lisäksi.

        Ferranten Napoli-sarja alkaa viisikymmentäluvulta ja päättyy nykyaikaan. Ei mitään sadan vuoden takaisia. Henkilöihin ja tilanteisiin on helppo samaistua (kulttuurieroista huolimatta) koska kirjat ovat kerrottu ikäiseni naisen kertojanäänellä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Minäkin toivoisin että voisimme keskustella jostain muustakin kuin koronasta."
        Sehän olikin vain oma henkilökohtainen toivomukseni.
        Jatka vain niin kuin tähänkin saakka. Siitä huolimatta voin vain toivoa että aihepiiri alkaisi vähän kerrassaan laajentua. Koronan kauhistelu ja maahanmuuttajien asiat, joko erikseen tai yhdessä ovat tämän palstan puuduttavinta antia.

        Kuka sinua pakottaa olemaan tällä palstalla jos aiheet ei kiinnosta?

        Naurettavaa arvostella palstan kirjoituksia ja silti roikkua palstalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sinua pakottaa olemaan tällä palstalla jos aiheet ei kiinnosta?

        Naurettavaa arvostella palstan kirjoituksia ja silti roikkua palstalla.

        Minua kiinnostaa melkein kaikki "muut" aiheet, mutta niitä on viime aikoina ollut hyvin vähän. Jos tämä palsta olisi vain joku rasistien ja voivottelijoiden temmellyskenttä katoaisin toki vähin äänin. Täällä on kuitenkin ainakin tusinan verran todella hyviä ja asiallisia kirjoittajia, joiden juttuja luen hyvin mielelläni.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minua kiinnostaa melkein kaikki "muut" aiheet, mutta niitä on viime aikoina ollut hyvin vähän. Jos tämä palsta olisi vain joku rasistien ja voivottelijoiden temmellyskenttä katoaisin toki vähin äänin. Täällä on kuitenkin ainakin tusinan verran todella hyviä ja asiallisia kirjoittajia, joiden juttuja luen hyvin mielelläni.

        no jatka sitten narinaasi...


      • huruksz kirjoitti:

        "exä"

        Niinpä.
        Hauta-Kivi ei valehtele kovin usein.
        Edelleenkin siinä on ihmisen nimi.
        Ihmisen, jota en koskaan ole nähnyt.
        Muuten kuin pienen-pienessä arkussa.
        Sekin on vain valo-kuva.
        -
        Minä en ole ahdistunut mitenkään.
        Minä huvittelen teidän kanssanne.

        H.

        Niinpä huruksz, hautakivi ei valehtele, siinä on syntymän ja kuoleman päivämäärät, eikä niitä päiviä ole paljon.
        Siinä on edelleenkin ihmisen nimi, ihmisen jonka olen synnyttänyt ja hautaan saattanut.
        En näe siinä mitään huvittavaa, toisin kuin sinä omalla kohdallasi näet.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Minäkin toivoisin että voisimme keskustella jostain muustakin kuin koronasta."
        Sehän olikin vain oma henkilökohtainen toivomukseni.
        Jatka vain niin kuin tähänkin saakka. Siitä huolimatta voin vain toivoa että aihepiiri alkaisi vähän kerrassaan laajentua. Koronan kauhistelu ja maahanmuuttajien asiat, joko erikseen tai yhdessä ovat tämän palstan puuduttavinta antia.

        Kyllä tämän palstan puuduttavimpaa antia on Ferrante, brunssit, savimukit ja oman täydellisen elämän jatkuva pakkosyöttö ja tuputtaminen.


      • Tellukka kirjoitti:

        Vaikka sinä yliherkkänä ahdistut todellisuuden näkemisestä oman turvallisen kuplasi ulkopuolella, niin anna toki toisten keskustella siitä, sellaisten jotka uskaltavat pelotta katsoa todellisuutta silmiin.
        Ethän uskalla myöntää omia sairauksiasikaan, vaan pidät silmiäsi tiukasti kiinni kuvitellen olevasi hyvässä yleiskunnossa.

        Lapsethan yleensä kuvittelevat, että kun pelottaa, niin laitetaan kädet silmille ja se mitä ei näe, niin sitä ei ole olemassakaan. Miten, jos vain herkkänä paneutuisit johonkin Ferranten sadan vuoden takaiseen mielikuvitusmaailmaan jatkossakin, ettet ahdistu. Ahdistuksesi keventämiseksi voit vaikka netiltä etsiä lisää jotain USA:n presidenttiä halventavia mielikuvitusvitsejä.

        Itsehän siitä ahdistumisestasi avaannuit:
        """Vähemmästäkin hysteriasta mielenterveys järkkyy ja ahdistumme aina vain lisää."""
        Yliherkkyyttähän tuo.

        Jäin vain vähän miettimään, että ketkä te.

        Aivan hyvä, että avauduit ongelmastasi tänne, mutta valitettavasti täällä ei taida olla ketään terapeuttia ahdistukseesi (teidän ahdistukseenne). Ellei sitten tuo korppis, joka kuulostaa olevan alan ammattilainen?
        Minulla ainakaan ei muuta neuvoa, kuin että uppoat vain takaisin mielikuvitusmaailmaasi, vaikka niihin omiin kirjoihisi ja niitten sepittelyyn ja jätät todellisen maailman kuplasi ulkopuolelle kokonaan.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Minua kiinnostaa melkein kaikki "muut" aiheet, mutta niitä on viime aikoina ollut hyvin vähän. Jos tämä palsta olisi vain joku rasistien ja voivottelijoiden temmellyskenttä katoaisin toki vähin äänin. Täällä on kuitenkin ainakin tusinan verran todella hyviä ja asiallisia kirjoittajia, joiden juttuja luen hyvin mielelläni.

        Vaikutat olevan taas kerrankin tyytymätön palstaan ja sen kirjoon.
        Miksi sitten täällä olet? Niitten tusinan takiako vain?

        Voisithan sen valikoidun joukkosi pyytää vaikka facekavereiksesi ja keskustella siellä tarvitsematta ahdistua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tämän palstan puuduttavimpaa antia on Ferrante, brunssit, savimukit ja oman täydellisen elämän jatkuva pakkosyöttö ja tuputtaminen.

        Täydellisen elämän ? Ei todellakkan kuulosta muuta kuin piinalliselta tuo savipotti ja nukkemaailma. Kohokohta istua viltin sisällä laiturilla, syödä ja juoda. Ai niin, onhan poikakverilla yläkerta ja alakerta. Niistävoi aina ylpeillä paremman puutteessa.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Olisiko se mitenkään mahdollista että sinä lopettaisit minun elämäni uudelleen kirjoittamisen, luonteeni ja ajatuksieni uudelleen tulkitsemisen ja kirjoittamieni ajatuksien ja mielipiteiden vääntelyn ja kääntelyn minulle mahdollisimman epäedullisessa valossa? Ei se tee sinua yhtään älykkäämmäksi, rohkeammaksi, viisaammaksi, kauniimmaksi eikä terävämmäksi. Teet itsestäsi vain pahantahtoisen, ilkeän vanhan naisen joka valitsee uhrinsa ja vainoaa armottomasti tarttuen joka ainoaan sanaan ja lauseeseen.
        ***
        En ole yliherkkä. Elän realiteettien viitoittamassa maailmassa ja seuraan asioiden kehittymistä. En kuitenkaan herkuttele kaameuksilla enkä ruoki psyykeäni kieriskelemällä kauheuksissa. En usko että hallitus valehtelee tai Kansanterveyslaitos syöttää meille "hevonpaskaa" kuten itse ilmaisit asian. Me tiedämme kaikki miltä pohjalta voidaan tehdä tilastoja ja miten todennäköisiä niistä vedetyt johtopäätökset ovat kun kysymys on viruksesta joka leviää silmittömän nopeasti ja suurin osa sen kantajista ei edes itse tiedä kantavansa sitä ja vain murto-osa virusta kantavista sairastuu niin vakavasti että hänet testattaisiin. Asenteesi on perusnegatiivinen ja ylikriittinen.

        Totta kai minä itse tiedän parhaiten oman terveydentilani Käyn kaikissa tarkastuksissa, otan kaikki kokeet ja olen jatkuvasti lääkärien valvonnan alaisena. Sön lääkkeeni kuuliaisesti, Seuraan ohjeita ja liikun. Kiitos kuitenkin kun pidät huolta minunkin asioistani, omiesi lisäksi.

        Ferranten Napoli-sarja alkaa viisikymmentäluvulta ja päättyy nykyaikaan. Ei mitään sadan vuoden takaisia. Henkilöihin ja tilanteisiin on helppo samaistua (kulttuurieroista huolimatta) koska kirjat ovat kerrottu ikäiseni naisen kertojanäänellä.

        """Kansanterveyslaitos syöttää meille "hevonpaskaa" kuten itse ilmaisit asian. """

        Missä?
        Todista väitteesi tai valehtelet. (Ja niinhän sinä valehteletkin).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun korona tuli ....sanottiin ettei tartu lapsiin ....mutta kyllä lapsiakin on nyt kuollut koronaan ....muutaman kuukauden ikäinenkin vauva Usassa... ja teini ikäisiä nuoria...
        Lapsikuolleisuuskin oli varmaan paljon yleisempi joskus meilläkin ....minun mummoni ensimmäinen lapsi menehtyi vauvana..ja seuraavat olivat niin pieniä keskosia...kaksoset ...että heitä pidettiin pumpulissa ja lämmössä...
        mimmimum-..mi

        Nuorin tartunnan saanut oli vastasyntynyt vauva briteissä.

        Ruotsissa ei silti vieläkään Tegnell myöntänyt sen tarttuvan lapsiin, vaan sanoi sen olleen "yksittäistapaus". Ei mitään syytä sulkea peruskouluja sen takia, että pelkäisi lasten saavan tartunnan/tartuttavan.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Kansanterveyslaitos syöttää meille "hevonpaskaa" kuten itse ilmaisit asian. """

        Missä?
        Todista väitteesi tai valehtelet. (Ja niinhän sinä valehteletkin).

        En jaksa nyt lähteä etsimään, mutta jos muistini pelaa, niin sinähän se puhuit "haistapaska tilastoista täällä Ruotsissa" ja annoit ymmärtää, että Kansanterveyslaitoksen tilastotiedot ovat harhaanjohtavia ja että meitä täällä yritetään harhauttaa väärillä tiedoilla. Eiköhän se ole tullut kaikille selväksi että tilastot tehdään testattujen, sairastuneiden ja kuolleiden lukumäärästä. Jos olet kotona, et mene lääkäriin vaikka sinulla on lievä tartunta, niin et ole tilastossa. Se siitä.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        En jaksa nyt lähteä etsimään, mutta jos muistini pelaa, niin sinähän se puhuit "haistapaska tilastoista täällä Ruotsissa" ja annoit ymmärtää, että Kansanterveyslaitoksen tilastotiedot ovat harhaanjohtavia ja että meitä täällä yritetään harhauttaa väärillä tiedoilla. Eiköhän se ole tullut kaikille selväksi että tilastot tehdään testattujen, sairastuneiden ja kuolleiden lukumäärästä. Jos olet kotona, et mene lääkäriin vaikka sinulla on lievä tartunta, niin et ole tilastossa. Se siitä.

        Sitähän minäkin, että turha etsiä sellaista mitä ei ole.

        Kirjoitin siis saman, mikä on tullut kaikille selväksi muutenkin, että ne tilastot eivät näytä taudin todellisen leviämisen ja kuolleitten todellista määrää, koska vain sairaalaan sisälle otetut enää testataan. Sen sitaatteihin laittamasi hevonpaskan minun ilmaisunani voit pitää ihan vain oman likaisen mielikuvituksesi tuotteena.
        Harhauttamisesta en ole kirjoittanut mitään, mutta tilastot ovat harhaanjohtavia ja ihmiset itse harhauttavat itseään luottamalla niihin.

        Ei muuten testata lääkäriin yhteyttä ottaneitakaan, ei hoitohenkilökuntaa, eikä lääkäreitäkään, jos ei jouduta kirjoittamaan sisälle sairaalaan, ei ole testattu enää aikoihin (Tukholma lopetti testaamisen ensimmäisenä ja sitten ovat useimmat sairaanhoitopiirit seuranneet perässä) vaikka oireet eivät enää lieviä olisikaan.
        Niin kauan käsketään sairastamaan testaamatta vain kotonaan, olipa koronaa tai ei, kunnes ei henki enää meinaa kulkea hengitysteitä laajentavilla lääkkeilläkään. Vasta sitten testataan, kun tarvitaan pii-pääää auto.


    • Anonyymi

      Vanhuus ei tule yksin, eikä sen tuloa omaan ajattelumaailmaansa aina huomaa.

      Ajattelu voi muuttua rajoittuneeksi ja taantuneeksi.
      Joustavuus ajattelusta häviää ja kyky nähdä asioita erilaisista näkökulmista.
      Ei jaksa enää laajasti kiinnostua maailmanmenosta eikä varsinkaan uusista asioista.
      Yksi tai kaksi asiaa pyörii enää päässä ja voi vallata ajatukset kokonaan.

      Lisäksi joukossa tyhmyys tiivistyy ja palstoilla rajoittunutkin voi luulla ja tuntea olevansa fiksu, koska fiksut loistavat poissaolollaan mielenkiinnottomilla palstoilla.
      Jos kellä vähän on vielä järkeä ja ajatusta päässä, se "yksisilmäinen on kunkku täysin sokeitten maassa".

    • Anonyymi

      saap nähdä kuka meistä on vielä elossa tämän korona bandemian jälkeen,,,

      jää nähtäväksi,

      kuinka moni tekee jo lähtölaskentaa
      ainaki valmiiksi mielessään,

      meikä ainaki tekee,
      aion lovuttaa heti jos hengistys vaikeutuu,
      hyvästi maailma,,,

    • Anonyymi

      Koronauutisointi alkaa mennä väärään suuntaan. Nyt luetellaan sairastuneitten ja kuolleitten määriä. Huomaammeko, että sairastuneita on sadoittain, kuolleita vain muutama.
      Miksi ei kerrota, että siitä huolimatta, että sairastuneita on niinjaniin paljon, kuolemia on vai muutama, joten sairaudesta paranee n. 90-prosenttisesti. Ei hätää, jos sairastutte, mutta pitäkää silti huoli siitä, että ette saakaan tartuntaa.

      MKr.

      • Ihan samaa ajattelin tänään.
        Ihan kuin olisi vaan sairaita ja kuolleita.
        Kerrotaan, että nyt on niin ja niin monta sairastunutta tullut lisää.
        Ihan kuin kaikki sairastuneet olisivat sairaita loppuikänsä.
        Pitäisi kertoa myös, paljonko on parantuneita.


      • Eliaana kirjoitti:

        Ihan samaa ajattelin tänään.
        Ihan kuin olisi vaan sairaita ja kuolleita.
        Kerrotaan, että nyt on niin ja niin monta sairastunutta tullut lisää.
        Ihan kuin kaikki sairastuneet olisivat sairaita loppuikänsä.
        Pitäisi kertoa myös, paljonko on parantuneita.

        Onhan ne parantuneet tilastoissa.

        Suomessa
        1240 todettua tartuntaa
        11 kuollutta
        10 parantunutta
        1219 vielä sairaana, joista 32 kriittisessä tilassa


      • Koko maailmassa:

        686,199 todettua tapausta
        32,277 kuollutta
        146,402 parantunutta

        Ne, jotka eivät vielä ole kuolleet, eivätkä parantuneet, sairastavat vieläkin ja heistä
        25,426 on kriittisessä tilassa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Koko maailmassa:

        686,199 todettua tapausta
        32,277 kuollutta
        146,402 parantunutta

        Ne, jotka eivät vielä ole kuolleet, eivätkä parantuneet, sairastavat vieläkin ja heistä
        25,426 on kriittisessä tilassa.

        Melkein 5 % kuollut todetuista sairastaneista. Suomessa THL arvioi tulevaksi luvuksi 0,05-0,1 %.


      • Anonyymi

        Kun joissakin maissa kuolee 800 ihmistä yhdessä päivässä,
        ei se "vain muutama".


    • No, jopas on avautumisia alkanut tulla. Hyvä antakaa palaa. pystyn aistimaan pahan olonne. Sisäinen tuuletus auttaa, haukkukaa inhokkinne maanrakoon se auttaa. Kun olette saaneet huudettua ulos sisäisen pahan olon ottakaa Tommy Helstenin kirja Virtahepo olohuoneessa ja lukekaa se.

      Huomaatte pian, että hänhän kirjoittaa asiaa.

      Olimme kolme tuntia mökillä. Jäät rannassani ovat lenkkeilylle juuri sopivat. Vettä ei lainkaan jäiden alla joten upeassa auringonpaisteessa oli kiva kävellä rajoitettua lenkkiä jäällä ja vetää raitista ilmaa keuhkoihinsa.

      Keittiö vuorossamme tapahtui tänään vaihdos. Minä vapauduin kun P. otti viran kattiloiden kalistelijana ; )

      Lohdutukseksi voitaneen olettaa, että ei mene kauaa kun lääke on koronaa vastaan keksitty.

      • Anonyymi

        Mikä hiton Äiti Teresa sinä kuvittelet oikein olevasi???

        Aloitus on pelkästään seurausta omasta ahdistuksestasi ja peloistasi.
        Ja nyt luulet taas olevasi joku palstaguru ja hehkuttelet arkista elämääsi.
        Luuletko, että surkea räpeltelysi päivän töistä herättää toisille kateuden tunteita.
        Vai muka "avautumisia"...

        Ja mikähän se on järvestä kaikki vedet vienyt jäiden alta?


      • Anonyymi

        Mikä saa ihmisen elvistelemään yleisellä palstalla sillä, että on uhmannut karanteenisääntöjä käymällä koko ajan kaupassa, vaikka taloudessa on pahalta epidemia-alueelta tullut ehdottomassa karanteenissa oleva. Silläkin pitää elvistellä että on mökilläkin käyty kesken karanteenin ja nyt jo karanteenilainen valmistaa ruokaa sellaiselle, josta pitää pysyä KOKO 24 vrk karanteenin ajan täysin eristyksissä. Se virus voi olla täysin oireeton, mutta tarttunut asuinkaveriin ja asuinkaveri taas kaupoissa käydessäään vaikka kuinka moniin. Juusi näistä asioista varoitetaan vakavasti, mutta mikä saa yhden pitämään itseään tässäkin muiden yläpuolella ?Sitten vaan muita morkkaa, miten ollaan negatiivisia . Se jäällä huhkiminen ei poista sitä tosiasiaa, että olette yhä karanteenissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä saa ihmisen elvistelemään yleisellä palstalla sillä, että on uhmannut karanteenisääntöjä käymällä koko ajan kaupassa, vaikka taloudessa on pahalta epidemia-alueelta tullut ehdottomassa karanteenissa oleva. Silläkin pitää elvistellä että on mökilläkin käyty kesken karanteenin ja nyt jo karanteenilainen valmistaa ruokaa sellaiselle, josta pitää pysyä KOKO 24 vrk karanteenin ajan täysin eristyksissä. Se virus voi olla täysin oireeton, mutta tarttunut asuinkaveriin ja asuinkaveri taas kaupoissa käydessäään vaikka kuinka moniin. Juusi näistä asioista varoitetaan vakavasti, mutta mikä saa yhden pitämään itseään tässäkin muiden yläpuolella ?Sitten vaan muita morkkaa, miten ollaan negatiivisia . Se jäällä huhkiminen ei poista sitä tosiasiaa, että olette yhä karanteenissa.

        korjaus, 14 vrk


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä hiton Äiti Teresa sinä kuvittelet oikein olevasi???

        Aloitus on pelkästään seurausta omasta ahdistuksestasi ja peloistasi.
        Ja nyt luulet taas olevasi joku palstaguru ja hehkuttelet arkista elämääsi.
        Luuletko, että surkea räpeltelysi päivän töistä herättää toisille kateuden tunteita.
        Vai muka "avautumisia"...

        Ja mikähän se on järvestä kaikki vedet vienyt jäiden alta?

        Kävin ahdistuksen helmikuussa läpi. Olin maassa enkä löytänyt positiivisuutta mistään. Selvisin pelosta ja ahdistuksesta tapaamalla ammattiauttajan. Sain purkaa pahaa oloa hänelle ulkopuoliselle jolla oli taito käsitellä ongelmaani. Tämä aloitus poiki tästä kokemuksietani. Miten poistaa paha olo sisältä, purkamalla se pahan olon mykkyrä sisältä "hutamalla" se ulos. Jatkoa seurasi itsetutkiskelu ja asiasta ulkopuolisen kanssa keskustelu.

        Kateutta ei tarvitse kenenkään kestään kokea, nyt olemme kaikki samassa veneessä. Mitä olisin tehnyt toisin, en mitään. Otin riskin ja sen kanto ei ole ollut helppoa.

        En kuitenkaan huuda pahaa oloa syyttäen muiden Miksi muuten sinä olet onneton?

        Rannassani ei vesi kesälläkään ole korkeaĺa nyt se vesi on jäätynyt pohjaa myöten. Läheinen lahti on keväällä vedetön ja kesällä hyvä katiskapaikka kaislikkoineen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä saa ihmisen elvistelemään yleisellä palstalla sillä, että on uhmannut karanteenisääntöjä käymällä koko ajan kaupassa, vaikka taloudessa on pahalta epidemia-alueelta tullut ehdottomassa karanteenissa oleva. Silläkin pitää elvistellä että on mökilläkin käyty kesken karanteenin ja nyt jo karanteenilainen valmistaa ruokaa sellaiselle, josta pitää pysyä KOKO 24 vrk karanteenin ajan täysin eristyksissä. Se virus voi olla täysin oireeton, mutta tarttunut asuinkaveriin ja asuinkaveri taas kaupoissa käydessäään vaikka kuinka moniin. Juusi näistä asioista varoitetaan vakavasti, mutta mikä saa yhden pitämään itseään tässäkin muiden yläpuolella ?Sitten vaan muita morkkaa, miten ollaan negatiivisia . Se jäällä huhkiminen ei poista sitä tosiasiaa, että olette yhä karanteenissa.

        Olet siis kokenut elvistelyä, harmi.
        Et sinä ole onneksi mitään riskejä ottanut ja nyt minun riskini on sinun pahan olosi syy. Mikäs minun on mökille ajaa seitsemän kilometriä sivunsa, saman kaupungin alueella.
        Jalottelupaikka, tiedät, että sisällä ole ei ole pitkaän päälle mielenterveydelle hyväksi.
        Miksi olet noin negatiivinen. Ethän ole voinut saada tartuntaa meistä. Etkä koskaan saakkaa jos nyt se virus ei sinuun iske tämän näytön läpi. Ota iisisti ja huolehdi omasta jaksamisestasi.


      • Anonyymi

        Tommy Hellstenin ikuisesti samat jauhamiset on kyllästyttäviä ja pinnallisia.
        Äijä jauhaa samoja fraaseja ainakin kolmattakymmenettä vuotta.
        "Virtahepo" on siis alkoholisti siinä kirjassa. Koskee sinua vai ?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kävin ahdistuksen helmikuussa läpi. Olin maassa enkä löytänyt positiivisuutta mistään. Selvisin pelosta ja ahdistuksesta tapaamalla ammattiauttajan. Sain purkaa pahaa oloa hänelle ulkopuoliselle jolla oli taito käsitellä ongelmaani. Tämä aloitus poiki tästä kokemuksietani. Miten poistaa paha olo sisältä, purkamalla se pahan olon mykkyrä sisältä "hutamalla" se ulos. Jatkoa seurasi itsetutkiskelu ja asiasta ulkopuolisen kanssa keskustelu.

        Kateutta ei tarvitse kenenkään kestään kokea, nyt olemme kaikki samassa veneessä. Mitä olisin tehnyt toisin, en mitään. Otin riskin ja sen kanto ei ole ollut helppoa.

        En kuitenkaan huuda pahaa oloa syyttäen muiden Miksi muuten sinä olet onneton?

        Rannassani ei vesi kesälläkään ole korkeaĺa nyt se vesi on jäätynyt pohjaa myöten. Läheinen lahti on keväällä vedetön ja kesällä hyvä katiskapaikka kaislikkoineen.

        Huutelisit mieluummin siellä korvessa äläkä esitä asiantuntijaa täällä,
        kun loppujen lopuksi sorrut solvaamaan kommentoijiasi.

        Mikä asiantuntija aloituksesta muutaman tunnin päästä haukkuu
        palstan kirjoittajia lahopäiksi ja muuta ala-arvoista kuten "helmiä sioille"-kirjoitusta ?


        Kyllä me sinun käyttäytymisesi olemme tulleet tietämään,
        ainoa joka ei sitä tajua on

        y l l ä p i t o

        jolle esität uhria, vaikka olet itse kiusannut kirjoittajia vuosia täällä.
        Suosittelen ylläpidolle "heräämistä", avatkaa silmänne !


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olet siis kokenut elvistelyä, harmi.
        Et sinä ole onneksi mitään riskejä ottanut ja nyt minun riskini on sinun pahan olosi syy. Mikäs minun on mökille ajaa seitsemän kilometriä sivunsa, saman kaupungin alueella.
        Jalottelupaikka, tiedät, että sisällä ole ei ole pitkaän päälle mielenterveydelle hyväksi.
        Miksi olet noin negatiivinen. Ethän ole voinut saada tartuntaa meistä. Etkä koskaan saakkaa jos nyt se virus ei sinuun iske tämän näytön läpi. Ota iisisti ja huolehdi omasta jaksamisestasi.

        En minä itsestäni huolehdikkaan, vaan niistä jotka altisit tappavalle taudille kauppareissuillasi.Mutta eihän eturivin elefantin olematon etiikka sellaisesta piittaa, kun vaan itsellä on mukavaa. Se riski ei koske vain sinua ja poikakaveriasi, vaan muita täysin ulkopuolisia ihmisiä , kenties pienten lasten vanhempia. Tauti voi tappaa nuorenkin tai aiheuttaa valtavasti huolta ja murhetta. Olisit edes leuhkimatta riskikäytökselläsi. Vieläkö ihmettelet miksi sinut koetaan yleisesti kuvottavana ?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kävin ahdistuksen helmikuussa läpi. Olin maassa enkä löytänyt positiivisuutta mistään. Selvisin pelosta ja ahdistuksesta tapaamalla ammattiauttajan. Sain purkaa pahaa oloa hänelle ulkopuoliselle jolla oli taito käsitellä ongelmaani. Tämä aloitus poiki tästä kokemuksietani. Miten poistaa paha olo sisältä, purkamalla se pahan olon mykkyrä sisältä "hutamalla" se ulos. Jatkoa seurasi itsetutkiskelu ja asiasta ulkopuolisen kanssa keskustelu.

        Kateutta ei tarvitse kenenkään kestään kokea, nyt olemme kaikki samassa veneessä. Mitä olisin tehnyt toisin, en mitään. Otin riskin ja sen kanto ei ole ollut helppoa.

        En kuitenkaan huuda pahaa oloa syyttäen muiden Miksi muuten sinä olet onneton?

        Rannassani ei vesi kesälläkään ole korkeaĺa nyt se vesi on jäätynyt pohjaa myöten. Läheinen lahti on keväällä vedetön ja kesällä hyvä katiskapaikka kaislikkoineen.

        Sekö tekee ihmisestä mielenterveysasiantuntijan kun on käynyt asiakkaana
        "ammattiauttajalla" ? Suuret on luulosi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huutelisit mieluummin siellä korvessa äläkä esitä asiantuntijaa täällä,
        kun loppujen lopuksi sorrut solvaamaan kommentoijiasi.

        Mikä asiantuntija aloituksesta muutaman tunnin päästä haukkuu
        palstan kirjoittajia lahopäiksi ja muuta ala-arvoista kuten "helmiä sioille"-kirjoitusta ?


        Kyllä me sinun käyttäytymisesi olemme tulleet tietämään,
        ainoa joka ei sitä tajua on

        y l l ä p i t o

        jolle esität uhria, vaikka olet itse kiusannut kirjoittajia vuosia täällä.
        Suosittelen ylläpidolle "heräämistä", avatkaa silmänne !

        On sinulla iso ongelma, syötät sanomisiani palstalle. Provosoit ja minä vastaan provoosi pilke silmäkulmassa.

        Olet aika laho päästäsi sen ole jo kauan sitten ymmärtänyt. Itse et vaan huomaa 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tommy Hellstenin ikuisesti samat jauhamiset on kyllästyttäviä ja pinnallisia.
        Äijä jauhaa samoja fraaseja ainakin kolmattakymmenettä vuotta.
        "Virtahepo" on siis alkoholisti siinä kirjassa. Koskee sinua vai ?

        Huomaan, et siis ole lukenut kirjaa. Virtahepo on symboli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huutelisit mieluummin siellä korvessa äläkä esitä asiantuntijaa täällä,
        kun loppujen lopuksi sorrut solvaamaan kommentoijiasi.

        Mikä asiantuntija aloituksesta muutaman tunnin päästä haukkuu
        palstan kirjoittajia lahopäiksi ja muuta ala-arvoista kuten "helmiä sioille"-kirjoitusta ?


        Kyllä me sinun käyttäytymisesi olemme tulleet tietämään,
        ainoa joka ei sitä tajua on

        y l l ä p i t o

        jolle esität uhria, vaikka olet itse kiusannut kirjoittajia vuosia täällä.
        Suosittelen ylläpidolle "heräämistä", avatkaa silmänne !

        Kun tapaat lääkärisi, vaadi tarkistamaan lääkityksesi, nykyiset pillerit on aivan liian mietoja.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        On sinulla iso ongelma, syötät sanomisiani palstalle. Provosoit ja minä vastaan provoosi pilke silmäkulmassa.

        Olet aika laho päästäsi sen ole jo kauan sitten ymmärtänyt. Itse et vaan huomaa 😁

        "Olet aika laho päästäsi sen olen jo kauan sitten ymmärtänyt. Itse et vaan huomaa"

        Miksi sinä tänne laitat sen psykiatrisi sanomisia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä itsestäni huolehdikkaan, vaan niistä jotka altisit tappavalle taudille kauppareissuillasi.Mutta eihän eturivin elefantin olematon etiikka sellaisesta piittaa, kun vaan itsellä on mukavaa. Se riski ei koske vain sinua ja poikakaveriasi, vaan muita täysin ulkopuolisia ihmisiä , kenties pienten lasten vanhempia. Tauti voi tappaa nuorenkin tai aiheuttaa valtavasti huolta ja murhetta. Olisit edes leuhkimatta riskikäytökselläsi. Vieläkö ihmettelet miksi sinut koetaan yleisesti kuvottavana ?

        Itketään yhessä 😭


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Huomaan, et siis ole lukenut kirjaa. Virtahepo on symboli.

        Ihanko totta ? Minä kun luulin että jollakin on ihan oikeesti virtahepo kylpyammeessa ja siitä on karannut olkkarin puolelle. Taitaa olla ainut kirja jota olet vähän selannut, pitäähän sinun näyttää olevasi paloman tasoa, palomalla ne ferrantet elämänsisältönä.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Huomaan, et siis ole lukenut kirjaa. Virtahepo on symboli.

        Virtahepo on kirjassa alkoholistin symboli. Alkoholi/alkoholisti terrorisoi perheessä,
        tiedoksesi sinulle, joka usein vinkkaat tätä kirjaa ymmärtämättä itse siitä mitään.
        Se on kai ainoa kirja, jota olet lukenut - ensimmäiset viisi sivua.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        On sinulla iso ongelma, syötät sanomisiani palstalle. Provosoit ja minä vastaan provoosi pilke silmäkulmassa.

        Olet aika laho päästäsi sen ole jo kauan sitten ymmärtänyt. Itse et vaan huomaa 😁

        Turha yrittää esittää muuta kuin olet. Sinulla ei ole pilkettä silmäkulmassa.
        Sinä olet ilkeä.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kävin ahdistuksen helmikuussa läpi. Olin maassa enkä löytänyt positiivisuutta mistään. Selvisin pelosta ja ahdistuksesta tapaamalla ammattiauttajan. Sain purkaa pahaa oloa hänelle ulkopuoliselle jolla oli taito käsitellä ongelmaani. Tämä aloitus poiki tästä kokemuksietani. Miten poistaa paha olo sisältä, purkamalla se pahan olon mykkyrä sisältä "hutamalla" se ulos. Jatkoa seurasi itsetutkiskelu ja asiasta ulkopuolisen kanssa keskustelu.

        Kateutta ei tarvitse kenenkään kestään kokea, nyt olemme kaikki samassa veneessä. Mitä olisin tehnyt toisin, en mitään. Otin riskin ja sen kanto ei ole ollut helppoa.

        En kuitenkaan huuda pahaa oloa syyttäen muiden Miksi muuten sinä olet onneton?

        Rannassani ei vesi kesälläkään ole korkeaĺa nyt se vesi on jäätynyt pohjaa myöten. Läheinen lahti on keväällä vedetön ja kesällä hyvä katiskapaikka kaislikkoineen.

        Ei näytä ammattiauttajalla käynti auttaneen sinua. Ikävä juttu.
        Henkinen tasapaino on tärkeimpiä asioita ihmiselle. Se on kaiken perusta.
        Toivon, että löydät sen joskus. Ehkä kannattaa vaihtaa sieltä kylän psykiatriselta
        sairaanhoitajalta oikealle psykiatrille. Psykiatrisen hoitajan koulutuksella
        ei pysty vakavia tapauksia auttamaan.


      • Anonyymi

        Ikävää, ettet itse ole ymmärtänyt siitä kirjasta mitään.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Huomaan, et siis ole lukenut kirjaa. Virtahepo on symboli.

        Kiva kun sinäkin tajusit jotain viimein. Paitsi ettet tajunnut minkä symboli virtahepo on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha yrittää esittää muuta kuin olet. Sinulla ei ole pilkettä silmäkulmassa.
        Sinä olet ilkeä.

        Hups! Onpa ikävää tekstiä, miksi ihmeessä. Keitäppä kahveeta ja nautiskele, kyllä se siitä iloksi muuttuu. Luulisin, mä tein niin ja heti helpotti, koita sä kans.


    • Anonyymi

      Hyvää iltaa till alla, kaksikielinen Suomi. Tellukka asut siis Ruotsissa meitä siis kolme.

      Itse murhia on paljon jos tilastoihin uskoo näin monessa maassa, tilastot coronassa ovat samoja.

      Mitä Suomi tekee on suomen asia, maan johto haluaa kansan parasta . Ruotsissa on toinen tyyli en tiedä mikä on hyvä. Malmössä on vähän, sairalat lähes tyhjiä, aika näyttää.

      • Anonyymi

        Ei saa jäädä tuleen makaamaan, on tuttu lause tuntemattoman lukeneille.
        Se tullut mieleen tästä koronasta, kun on eräällä lailla tulen alla, makaamassa sohvalla päivät pitkät.
        Juuri kävin, tsekkaamassa cittarin verkkokaupan palvelua, ajatellen jo pääsiäisostoksia, niin samperi vasta 20.4. olisi eka vapaa toimitus!
        Meinas ruveta ahistaa , mutta tämä on näitä Hesan luontaisetuja, joille maakunnissa voi ilkamoida. Onneksi muitakin toimittajia löytyy, mutta mieluiten olisi itse.
        oille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa jäädä tuleen makaamaan, on tuttu lause tuntemattoman lukeneille.
        Se tullut mieleen tästä koronasta, kun on eräällä lailla tulen alla, makaamassa sohvalla päivät pitkät.
        Juuri kävin, tsekkaamassa cittarin verkkokaupan palvelua, ajatellen jo pääsiäisostoksia, niin samperi vasta 20.4. olisi eka vapaa toimitus!
        Meinas ruveta ahistaa , mutta tämä on näitä Hesan luontaisetuja, joille maakunnissa voi ilkamoida. Onneksi muitakin toimittajia löytyy, mutta mieluiten olisi itse.
        oille

        Korona on aiheuttanut ryysiksen ruokaverkkokaupoissa.
        Ei ne ole äkkiä kyenneet lisäämään henkilökuntaansa.
        Sama juttu on kaikilla ruuantoimittajilla.
        Olen tilannut viikottaiset perusruokani verkkokaupasta jo vuosia ja
        pystyin ennakoimaan.
        Tein pääsiäistilauksen jo viikko sitten.
        Nyt ei ehkä enää onnistuisi kuin kalliimmilta pienimmiltä toimittajilta,
        joilla on pienimmät valikoimat.


    • Anonyymi

      Jos perheen nuori osakas lähtee iltaa istumaan ja jättää ikäihmisen yksin, niin miten jatko? Nuori vakuuttaa pitävänsä tarvittavan etäisyyden, mutta virus ei kieltoja tunnista.
      Jos nuori tuo viruksen kotiin ja sairastuu, mihin eristetty ikääntynyt voi mennä? Ei sairastunutta voi jättää yksin, ja ikääntynyt saa kuolemantaudin jos jää siihen.

      • Olet saman ongelman edessä kuin itse olin kun ystäväni palasi 17.3 Hollannista kotiin. Hän oli ollut karanteenissa jo Hollannissa, mutta matkat lentäen Amsterdamista - Helsinkiin ja jatkolento Korpeen, olivat riski altistua viirukselle. Otimme riskin, altistuin vaaraan koska asun samassa taloudessa enkä voinut lähteä minnekään evakkoon. Niin mitä tehdä ottaa riski.
        Tulla porukoiden haukuttavaksi vaikka ei saisikaan tartuntaa. Tämä lynkkäysmentaliteetti ei ole vain meidän suomalaisten ongelma sitä esiintyy ympäri maailman. Luita lapseesi, muuta et voi.


      • korppis kirjoitti:

        Olet saman ongelman edessä kuin itse olin kun ystäväni palasi 17.3 Hollannista kotiin. Hän oli ollut karanteenissa jo Hollannissa, mutta matkat lentäen Amsterdamista - Helsinkiin ja jatkolento Korpeen, olivat riski altistua viirukselle. Otimme riskin, altistuin vaaraan koska asun samassa taloudessa enkä voinut lähteä minnekään evakkoon. Niin mitä tehdä ottaa riski.
        Tulla porukoiden haukuttavaksi vaikka ei saisikaan tartuntaa. Tämä lynkkäysmentaliteetti ei ole vain meidän suomalaisten ongelma sitä esiintyy ympäri maailman. Luita lapseesi, muuta et voi.

        Siis luota ei luita ; )


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olet saman ongelman edessä kuin itse olin kun ystäväni palasi 17.3 Hollannista kotiin. Hän oli ollut karanteenissa jo Hollannissa, mutta matkat lentäen Amsterdamista - Helsinkiin ja jatkolento Korpeen, olivat riski altistua viirukselle. Otimme riskin, altistuin vaaraan koska asun samassa taloudessa enkä voinut lähteä minnekään evakkoon. Niin mitä tehdä ottaa riski.
        Tulla porukoiden haukuttavaksi vaikka ei saisikaan tartuntaa. Tämä lynkkäysmentaliteetti ei ole vain meidän suomalaisten ongelma sitä esiintyy ympäri maailman. Luita lapseesi, muuta et voi.

        Luita lapseesi???

        Jäikö sinulta se hoito pahastikin kesken?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olet saman ongelman edessä kuin itse olin kun ystäväni palasi 17.3 Hollannista kotiin. Hän oli ollut karanteenissa jo Hollannissa, mutta matkat lentäen Amsterdamista - Helsinkiin ja jatkolento Korpeen, olivat riski altistua viirukselle. Otimme riskin, altistuin vaaraan koska asun samassa taloudessa enkä voinut lähteä minnekään evakkoon. Niin mitä tehdä ottaa riski.
        Tulla porukoiden haukuttavaksi vaikka ei saisikaan tartuntaa. Tämä lynkkäysmentaliteetti ei ole vain meidän suomalaisten ongelma sitä esiintyy ympäri maailman. Luita lapseesi, muuta et voi.

        Se ystäväsi oli riski muille matkustaessaan. Olisi pysynyt siellä kotimaassaan .


    • Anonyymi

      Ei meillä täällä kellään ole sen asteisia mielenterveysongelmia
      kuin aloittajalla tuntuu olevan . Ei hänen kannata meistä muista huolehtia,
      kun ei kykyäkään ole siihen.
      Jatkaisi vaan itse sitä ammattiauttajalla käymistä ja toivottavasti paranisi ja
      saavuttaisi sisäisen rauhan. Jumalan siunausta !

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä kun aloittajaa yritetään auttaa. Sosiaalisen kontrollin menettäminen on jo vakava asia.
        Herran siunausta minultakin hänelle, kaikkea hyvää ja "valon" löytämistä elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun aloittajaa yritetään auttaa. Sosiaalisen kontrollin menettäminen on jo vakava asia.
        Herran siunausta minultakin hänelle, kaikkea hyvää ja "valon" löytämistä elämään.

        Hyviä linkkejä tarvitaan, vanhalla ihmisellä päihdeongelmakin on paha juttu.
        Ajatukset voi seota täysin. Vanha ihminen voi alkaa esim. kuvitella, että joku on pyytänyt häneltä mielenterveysapua.


    • Illan loppuprovo ; )

      Aloitus osui kohderyhmään. Täällä sisäinen harmonia suorastaan lepattaa lempeästi kuten aloituksessa mainittu lounatuuli.

      Pelko on hallinnassa eikä keskusteluapu ole juuri nyt aiheellinen.

      Jokainen kommentoija on avautunut tavallaan ja se on auttanut heitä antaen uskoa huomiseen, joten mikäpä olen kenenkään syytöksiä väheksymään. Syyllinen pitää löytyä, muuten ei tätä tautia pysäytetä.

      Korona, joka karkasi Kiinan eläinmarkkinoilta on nyt jahdatuin näkymätön, jonka epäillään jokaisessa vastaan tulevassa lymyävän.

      Näillä mennään mitä luojalta sain.

      Hyvää yötä, huomenna nyrkkeilysäkki on taas vastaanottamassa sattumia ; )

      • Anonyymi

        Sulla taitaa tosissaan viirata,
        Mitähän, jos menisit välillä sinne ulkohuussiin avautumaan, etkä tänne palstalle.


      • Anonyymi

        "Jokainen kommentoija on avautunut tavallaan".
        Ei ole !

        Sinun ketjuissasi ei "hullukaan" avaudu.
        Vain joku täysin uusi palstalla, sinusta täysin tietämätön voi vahingossa "avautua".


    • Anonyymi

      Niin hullua ei löydy että sinulle avautuisi.

    • Huomenta Korvesta@

      Tänään on aika kampaajalle, katsotaan onko puoti auki, mitään viestiä en ole sulkemisesta saanut joten toiveikkaana lähden hiuksieni hoitoon.


      Tämä avautuminen ei ole ymmärretty etenkin yhdelle avautujalle, joka pitää huolen siitä, että hän avautuu terveydentilastansa joka päivä.

      Minä luen ja kuuntelen. Nyökytän päätäni ja myötäilen, jatka olen kuulolla ; )

      • Anonyymi

        Sinä olet täällä se joka puhuu paljasta paaskaa, joten ole mieliksi palstalaisille ja huilaa jonkun aikaa. Ihan oikeesti ei meitä kiinnosta sinun ja P:n väliset asiat pätkääkään. Moukkamainen olet kun niitä revitelet jossain palstoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet täällä se joka puhuu paljasta paaskaa, joten ole mieliksi palstalaisille ja huilaa jonkun aikaa. Ihan oikeesti ei meitä kiinnosta sinun ja P:n väliset asiat pätkääkään. Moukkamainen olet kun niitä revitelet jossain palstoilla.

        Siinä voi tulla mummolle selittämistä, jos se isoP saa selville, kuinka tarkkaan täällä tiedetään patun asiat omaisuudesta aina sukulaissuhteita myöten.
        Puhumattakaan tästä viimeisestä maahantulosta ja karanteenimääräysten rikkomisesta.

        Muori kuitenkin parhaillaan paukuttelee villahousujensa henkseleitä ja selittää haltioituneena:
        "Katsohan, kuinka suosittu tämä uusin aloitukseni on taas ollut!
        Ihmiset avautuvat minulle ahdistuksistaan ja odottavat kuumeisesti uusia ohjeitani ja neuvojani siitä, miten minä saan aikani kulumaan ja mitä olen keksinyt keitellä aamupuuroksi!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä voi tulla mummolle selittämistä, jos se isoP saa selville, kuinka tarkkaan täällä tiedetään patun asiat omaisuudesta aina sukulaissuhteita myöten.
        Puhumattakaan tästä viimeisestä maahantulosta ja karanteenimääräysten rikkomisesta.

        Muori kuitenkin parhaillaan paukuttelee villahousujensa henkseleitä ja selittää haltioituneena:
        "Katsohan, kuinka suosittu tämä uusin aloitukseni on taas ollut!
        Ihmiset avautuvat minulle ahdistuksistaan ja odottavat kuumeisesti uusia ohjeitani ja neuvojani siitä, miten minä saan aikani kulumaan ja mitä olen keksinyt keitellä aamupuuroksi!"

        Alkoholista voi myös vanhalle kehittyä ongelma, josta voi avautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä voi tulla mummolle selittämistä, jos se isoP saa selville, kuinka tarkkaan täällä tiedetään patun asiat omaisuudesta aina sukulaissuhteita myöten.
        Puhumattakaan tästä viimeisestä maahantulosta ja karanteenimääräysten rikkomisesta.

        Muori kuitenkin parhaillaan paukuttelee villahousujensa henkseleitä ja selittää haltioituneena:
        "Katsohan, kuinka suosittu tämä uusin aloitukseni on taas ollut!
        Ihmiset avautuvat minulle ahdistuksistaan ja odottavat kuumeisesti uusia ohjeitani ja neuvojani siitä, miten minä saan aikani kulumaan ja mitä olen keksinyt keitellä aamupuuroksi!"

        Kampaajallekkin pitää mennä riskinä levittää tappavaa tautia. Tietääkseni olet yli 70 ja minkäs ikäinen se toinen karanteenista piittaamaton on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kampaajallekkin pitää mennä riskinä levittää tappavaa tautia. Tietääkseni olet yli 70 ja minkäs ikäinen se toinen karanteenista piittaamaton on ?

        Kuinka kauan te oikein annatte provosoida itseänne kirjoittamaan noita tökeryyksiänne.
        Ette huomaa, että yksi teitä fiksumpi heittää vettä myllyyn joka aamu ja te innostutte taas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kampaajallekkin pitää mennä riskinä levittää tappavaa tautia. Tietääkseni olet yli 70 ja minkäs ikäinen se toinen karanteenista piittaamaton on ?

        Kuinka kauan te oikein annatte provosoida itseänne kirjoittamaan noita tökeryyksiänne.
        Ette huomaa, että yksi teitä fiksumpi heittää vettä myllyyn joka aamu ja te innostutte taas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet täällä se joka puhuu paljasta paaskaa, joten ole mieliksi palstalaisille ja huilaa jonkun aikaa. Ihan oikeesti ei meitä kiinnosta sinun ja P:n väliset asiat pätkääkään. Moukkamainen olet kun niitä revitelet jossain palstoilla.

        Tämä oli moukkamainen kommentti. Ei sinun ole pakko lukea kenenkään viestejä.
        Ketkä antoivat sinulle valtuudet puhua muiden nimissä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka kauan te oikein annatte provosoida itseänne kirjoittamaan noita tökeryyksiänne.
        Ette huomaa, että yksi teitä fiksumpi heittää vettä myllyyn joka aamu ja te innostutte taas!

        Sinua fiksumpi...hmmm....se ei paljon vaadi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua fiksumpi...hmmm....se ei paljon vaadi.

        Olen sen verran fiksu, etten kirjoittele tänne vastahuutoja kenellekään. Tulin vain ohimennen ihmettelemään, kuinka kauan tämä joukko antaa vetää itseään kuin pässiä narussa.
        Ja ehkäpä tosiaan se ei paljon edes vaadi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sen verran fiksu, etten kirjoittele tänne vastahuutoja kenellekään. Tulin vain ohimennen ihmettelemään, kuinka kauan tämä joukko antaa vetää itseään kuin pässiä narussa.
        Ja ehkäpä tosiaan se ei paljon edes vaadi.

        Ei oikein tullut selväksi tuo kommenttisi.
        Jos täällä on joku, joka päivästä toiseen joutuu kirjoittajien hampaisiin ja saa osakseen ansaittua halveksuntaa, niin miten hän muka on se narusta vetäjä?

        Sulla on jotenkin käänteinen suhteellistaju?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sen verran fiksu, etten kirjoittele tänne vastahuutoja kenellekään. Tulin vain ohimennen ihmettelemään, kuinka kauan tämä joukko antaa vetää itseään kuin pässiä narussa.
        Ja ehkäpä tosiaan se ei paljon edes vaadi.

        ''...etten kirjoittele tänne vastahuutoja kenellekään.''
        Ihanko totta, mikä se tämä viimeinen oli ??


    • Hyvää Iltaa ja pyydän anteeksi, että vastaanottoni on ollut kiireitteni vuoksi koko iltapäivän kiinni. Toivottavasti piditte turvavälin jonossa.

      Jaa, kävin kampaajalla no, riski kai sekin, mutta kyllä kannatti. Kampaamon ovesta astui ulos tyytyväinen ja piristynyt sekä hivenen nuorentunut nainen. Kulmatkin muotoiltiin ja vaalea punertava hiusten sävy sopi uskomattoman hyvin oransiin toppatakkiini.

      Mökin rantajäillä kävimme päivän kävelylenkit sauvomassa ja päiväkahvit juotiin parvekkeella.

      Olettehan muistaneet olla karanteenissa, ei turhia kauppareissuja vain roskapussien vientiä ja sekin kyräillen, että kukaan ei tule lähellenne.

      Aurinko laski juuri puiden taakse. On valoisaa tunnin kauemmin kuin eilen.

      Kivaa loppuiltaa ja jos tulee jotain mieleen heitä viestiä.pyrin selvittelemään ongelmasi.

      • Anonyymi

        Tuskin olet selvittänyt yhtäkään ongelmaa tässä maailmassa,
        vain aiheuttanut niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin olet selvittänyt yhtäkään ongelmaa tässä maailmassa,
        vain aiheuttanut niitä.

        Korppiksen sujuvaa tekstiä lukiessa tuntuu valoisemmalta. Veikkaan että hen alkoi kirjoittamaan heti kun lukemaan ja kirjoittamaan oppi.

        Mielellään näitä hyviä kirjoittajia, kuten Palomaakin kadehtisi, mutta kun sen kohde tekee kirjoittaessaan kehittyy, hattua sellaisille on nostettava.
        - mökömajalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppiksen sujuvaa tekstiä lukiessa tuntuu valoisemmalta. Veikkaan että hen alkoi kirjoittamaan heti kun lukemaan ja kirjoittamaan oppi.

        Mielellään näitä hyviä kirjoittajia, kuten Palomaakin kadehtisi, mutta kun sen kohde tekee kirjoittaessaan kehittyy, hattua sellaisille on nostettava.
        - mökömajalainen.

        Itteäs siten kehut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppiksen sujuvaa tekstiä lukiessa tuntuu valoisemmalta. Veikkaan että hen alkoi kirjoittamaan heti kun lukemaan ja kirjoittamaan oppi.

        Mielellään näitä hyviä kirjoittajia, kuten Palomaakin kadehtisi, mutta kun sen kohde tekee kirjoittaessaan kehittyy, hattua sellaisille on nostettava.
        - mökömajalainen.

        Naurettavuuden huippu vastata itselleen !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppiksen sujuvaa tekstiä lukiessa tuntuu valoisemmalta. Veikkaan että hen alkoi kirjoittamaan heti kun lukemaan ja kirjoittamaan oppi.

        Mielellään näitä hyviä kirjoittajia, kuten Palomaakin kadehtisi, mutta kun sen kohde tekee kirjoittaessaan kehittyy, hattua sellaisille on nostettava.
        - mökömajalainen.

        Korppiksen ja paloman ketjut ovat riitaketjuja ja sellaiseksi avaajat ovat ne tarkoittaneetkin.
        Itsestään jaksavat kirjoittaa vuodesta toiseen, kunnes kuolema heidät vaientaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korppiksen ja paloman ketjut ovat riitaketjuja ja sellaiseksi avaajat ovat ne tarkoittaneetkin.
        Itsestään jaksavat kirjoittaa vuodesta toiseen, kunnes kuolema heidät vaientaa.

        Huomenta@

        Tänään pilvinen päivä, lumisateitakin luvattu. En taida tänään jäälle tanssimaan lähteä vaan pitäydyn kotikutoisissa tanssikuvioissa.

        Me Paloma ja minä olemme aikaamme seuraavia, osallistuvia keskustelijoita joiden ketjut houkuttelevat ikäväksemme sinun kaltaisiasi joilla ei ole kykyä ottaa osaa aloituksen aiheeseen vaan aloittajiin. No, se ei ole meille outoa. Sinä monistut kymmenkertaiseksi kuten kotonavirus ja levitäydyt ketjuihimme "viisastelemaan".

        Mitenkähän sinusta eroon päästäisiin. Tietty ei mitenkään ja se ei ole tarkoituskaan. Sitä en toivo, kaikilla on oikeus sanoa mielipiteensä, mutta omien mielipiteiden monistus mielikuvitusihmisiin ei ole ihan tervettä. Sinunlaisiakin tarvitaan muistuttamaan kuinka elämämä voi heittää sivuun jos ei pidä huolta itsestään ja rakkaistaan.

        Muista taukovoimistelu ja happihyppelyt siellä koneesi äärellä. Minulla on tapana varsinkin näin aamuisin maaten naputella.

        Hyvää päivän jatkoa, pysy perässä 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppiksen ja paloman ketjut ovat riitaketjuja ja sellaiseksi avaajat ovat ne tarkoittaneetkin.
        Itsestään jaksavat kirjoittaa vuodesta toiseen, kunnes kuolema heidät vaientaa.

        sori,,, anonyymi eilen 22:09

        mutta
        mistä muusta ihminen kirjoittaa kuin itsestään,

        ihminen itse on aina lähtökohta
        elämän kaikille kokemuksille,

        myös kirjailijalle,

        heh, en ole korppis,,,, olen ihan sivusta katsoja,,,, mietelmien tekijä,,,


      • korppis kirjoitti:

        Huomenta@

        Tänään pilvinen päivä, lumisateitakin luvattu. En taida tänään jäälle tanssimaan lähteä vaan pitäydyn kotikutoisissa tanssikuvioissa.

        Me Paloma ja minä olemme aikaamme seuraavia, osallistuvia keskustelijoita joiden ketjut houkuttelevat ikäväksemme sinun kaltaisiasi joilla ei ole kykyä ottaa osaa aloituksen aiheeseen vaan aloittajiin. No, se ei ole meille outoa. Sinä monistut kymmenkertaiseksi kuten kotonavirus ja levitäydyt ketjuihimme "viisastelemaan".

        Mitenkähän sinusta eroon päästäisiin. Tietty ei mitenkään ja se ei ole tarkoituskaan. Sitä en toivo, kaikilla on oikeus sanoa mielipiteensä, mutta omien mielipiteiden monistus mielikuvitusihmisiin ei ole ihan tervettä. Sinunlaisiakin tarvitaan muistuttamaan kuinka elämämä voi heittää sivuun jos ei pidä huolta itsestään ja rakkaistaan.

        Muista taukovoimistelu ja happihyppelyt siellä koneesi äärellä. Minulla on tapana varsinkin näin aamuisin maaten naputella.

        Hyvää päivän jatkoa, pysy perässä 😊

        Taukovoimistelut ja happihyppelyt ovat kyllä tarpeellisia ja nyt pääsisi varmaan pihaakin siivoamaan, kunhan lämpötila on noussut kunnolla plussan puolelle. Aurinko paistaa puolipilviseltä taivaalta.
        Muista ottaa kännykkäsi mukaan kun lähdet kävelemään rantajäälle ettei mutalikko imaise. :))


      • korpikirjailija
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Taukovoimistelut ja happihyppelyt ovat kyllä tarpeellisia ja nyt pääsisi varmaan pihaakin siivoamaan, kunhan lämpötila on noussut kunnolla plussan puolelle. Aurinko paistaa puolipilviseltä taivaalta.
        Muista ottaa kännykkäsi mukaan kun lähdet kävelemään rantajäälle ettei mutalikko imaise. :))

        Tilannekuvaajana känny seuraa aina mukana.
        Vaikka siinä jään alla ei vettä olekaan ja se alue on melko laaja välillä niemi ja lahti niin P. pysyttelee mökin pihapiirissä ja mökkitiellä niiltä osin kuin jää tieltä on sulanut.

        En uskaltaudu enää naapureiden rantaan sillä Rehjan selälle päin mentäessä rannat syvenevät. Oman niemeni tunnen hyvin ja siinä on turvallista liikkua ; )


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tilannekuvaajana känny seuraa aina mukana.
        Vaikka siinä jään alla ei vettä olekaan ja se alue on melko laaja välillä niemi ja lahti niin P. pysyttelee mökin pihapiirissä ja mökkitiellä niiltä osin kuin jää tieltä on sulanut.

        En uskaltaudu enää naapureiden rantaan sillä Rehjan selälle päin mentäessä rannat syvenevät. Oman niemeni tunnen hyvin ja siinä on turvallista liikkua ; )

        Onhan se kauheeta kun ei tiedä mihin ollaan menossa. Pelot iskee ym.

        Lukeminen on ok, onneksi netin kautta löytyy vaikka mitä.


    • Anonyymi

      Mie ihmettelen kuinka niissä perheissä pärjätään, joissa molemmat vanhemmat on töissä ja ala-aste ikäiset opiskelee kotona, voi olla työmaa illalla tsekata ne läksyjen teot ja onko esim. ekaluokkalaiset kyllin vanhoja pärjäämään yksin kotona päivän?
      Pirre
      .
      ..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe