Sairauden pelko, hypokondria (luulosairaus)

Anonyymi

Hypokondriassa (ICD-10-diagnoosikoodi F45.2) henkilö kärsii jostakin ruumiillisesta oireesta peläten sen vuoksi sairastavansa jotakin vakavaa sairautta – kuten esimerkiksi syöpää, sydänsairautta tai AIDSia, vaikka kyseisen sairauden olemassaolo on suljettu pois asianmukaisin lääketieteellisin tutkimuksin.

Erilaiset ruumiillisten tuntemusten aiheuttamat hetkittäiset ja ohimenevät pelot vakavan sairauden olemassaolosta ovat hyvin tavallisia. Hypokondriassa vakavan sairauden pelko säilyy kuitenkin itsepäisesti kuukausia tai monasti vuosia. Perusteellisetkin lääketieteelliset tutkimukset rauhoittavat hypokondriasta kärsivää henkilöä vain lyhyeksi aikaa.

Hypokondriasta kärsivä henkilö on tavallinen asiakas terveyskeskuksissa ja lääkäreiden vastaanotolla. Henkilön itsepäiset pelot koettelevat usein lääkärin ja potilaan välistä suhdetta, kun peloista kärsivä toivoo loputtoman tuntuisesti uusia tutkimuksia syövän tai muun sairauden poissulkemiseksi. Moni hypokondriasta kärsivä henkilö kuluttaa huomattavasti rahaa yksityislääkäreiden vastaanottokuluihin ja erilaisiin tutkimuksiin. Jatkuva pelko vakavasta sairaudesta on psyykkisesti hyvin kuluttavaa sekä henkilölle itselleen että usein myös hänen läheisilleen.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00415

12

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Musta sä nyt koronan aikaa vähän liiottelet näillä viesteilläsi. Varsinkin tuolla toisessa ketjussa. Jokainen uutisia seuraava ymmärtää, että tilanne on nyt vakava. VAKAVA. Korona siis. On parempi olla ylivarovainen kuin miettiä, että onkohan mun keuhkot ihan kunnossa tai tartutanko jonkun vajaakuntoisen vahingossa. Olen ex-tupakoitsija, joten ei mun keuhkot ihan käyttämättömät ole.

• Anonyymi

Tilanne ei ole vakavampi kuin missään muussakaan epidemiassa!

Lue historiaa pölvästi

• Anonyymi

Toissapäivänä koin henkilökohtaisen kriisin johtuen tästä koronatilanteesta. Olin parin viikon ajan seurannut uutisointia lukien jokaikisen uutisen kolmen eri maan lehdistä ja toissapäivänä iski sitten ahdistus kun kuulin, että tätä samaa on vielä pahimmassa tapauksessa kuusikin kuukautta edessä. Mietin tulevia lomia näiden rajoitusten ja pelonkin parissa. Etenkin kun uutisointiin nuorienkin päätyneen teho-osastolle.
      Illalla sitten vaan kylmästi päätin, etten enää seuraa otsikointia. Poistin puhelimesta uutisvahtien hälytykset ja tein suunnitelmia tulevalle pahenevallekin koronakaudelle, joka meidän pitää vaan hyäksyä. Koska tämä on vienyt ihan mielettömästi omiakin energioita, niin päätin, että luen tästä lähtien vain THL.n tiedotteet ja kuuntelen hallituksen uudet rajoitukset jos olen kotosalla.
      Tämä koronatilanne rajoittaa tapaamisiamme ja lopettaa harrastuksemme, mutta nyt täytyy vaan suunnata mieli kohti uutta. Tämä vuodenaika onneksi saa esimerkiksi ulkoilun mielekkääksi. Nyt on vaan sopeuduttava ja elettävä tilanteen mukaisesti. Ryhmäliikunta vaihtuu videojumppiin ja pitkiin ulkoilulenkkeihin sekä hyötyliikuntaan kotona.
      JA heti, kun tämän päätin, niin olo oli paljon valoisampi. Ymmärsin, että tämä jopa puolen vuoden poikkeustilanteen kohdalla on tärkeintä se, että pidät pään kylmänä ja koetat selviytyä sinulle asetetuista velvotteista niin hyvin kuin pystyt.
      Sitten, kun korona on selätetty, niin voidaan taas matkailla ja tavata ihmisiä niin kuin ennen. <3

• Anonyymi

Oikee asenne!

• Anonyymi

ihan hyvä asenne, minunkin pitäisi harrastaa vähän liikuntaa sisätiloissa,

• Anonyymi

Koronalle on kirjattu uusi oirekuvaus, nimittäin ripuli. Tuleekohan sekin luulottelemalla.

• Anonyymi

Siis kauheita ja harvinaisia oireita: ripuli, haju ja makuaistin muutokset, kuume, kurkkukipu, yskä

Ikinä en oo moisista oireista kuullu enkä varsinkaan koskaan itse kärsinyt!

• Anonyymi

olet vitsikäs, todella vitsikäs,

• Anonyymi

Niinpä. Nyt pitää vaan hyväksyä tämä nykyinen tilanne ja tehdä suunnitelmat sen mukaisesti, koska vastaanpano ja negaatiot ei tule muuttamaan mitään.
      Minä itse joudun nuýt muuttamaan elintapojani harrastuksia myöten sen mukaan, mikä on yleinen suositus. Tähän elämäntilanteeseen lisään roimasti ulkoilua ja koitan saattaa loppuun kauiiki kotona rästissä olleet hommat.
      Itse ajattelen, että tämä vitsaus saatta olla meille ihan hyväksikin. Ainakin minulle.

• Anonyymi

Mulle meni ainakin kesän suunnitelmat uusiksi. Jollain tapaa mietin kyllä, että tämä on kohtalon johdatusta. Kaikellahan on tarkoituksensa.
      Jollain tapaa olen helpottunut, että voin jatkaa sitä mitä teen nyt.
      Viihdyn niin hyvin heidän kaikkien parissa, että olen jollain tapaa helpottunutkin.

• Anonyymi

Vaikka toisaalta.... ei taivaan isän olisi tarvinnut näyttää sitä näin voimakkaasti. :D

• Anonyymi

Minä en pelkää tartuntaa. Jos sen saan, niin toivottavasti olen niin hyvässä kunnossa, että voin viettää sen kaksiviikkoisen remontin merkeissä. :DD
      Minulla on perheesä myös riskiryhmiin kuuluvia, joten tietenkin pelkään heidän puolestaan, mutta toivon ettei taivaanisä anna heidän saada tartuntaa.
      JA myös riskiryhmiin kuuluvat ovat selvinneet tästä koronasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe