Luovutustappioiden ja remonttikulujen vähennys vuokratuloista

Anonyymi

Minulle tulee tänä vuonna vuokratuloja vastikevähennysten jälkeen 4300e.
Teetätin asuntoon 6000e:lla pintaremontin, jonka saa vähentää verotuksessa.
Lisäksi voisin myydä osakkeita, joista syntyisi luovutustappiota 2800e (nämä osakkeet ostaisin siis takaisin myynnin jälkeen). Osakkeiden luovutusvoittoja on tässä vaiheessa vuotta tullut 450e.
Olen osallistunut myös vanhempieni asunnon remontin kustannuksiin, ja täten olen oikeutettu kotitalousvähennykseen n.2000e.

Verotukseen meneviä vähennyksiä on siis enemmän kuin pääomatuloja.
Siirtyykö noi "ylimenevät" vähennykset seuraaville vuosille (oliko 5 vuotta?), jolloin ne ovat vähennyskelpoisia?
Jos vähennän kaikki ylläolevat kulut, ja nämähän ylittävät vuoden vuokratulot, jääkö minulle vuokratuloista ollenkaan veroja maksettavaksi?

Kiitoksia vastauksista!

1

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuossa on kyllä aika monta muuttujaa, ensiksi pitäisi tietää onko kyse perusparannuksesta vai vuosikorjauksesta. Vuosikorjauksen voit vähentää verovuonna, mutta peruskorjauksen 10 vuoden aikana. Vuokratoiminnan tappio vähennetään siihen asti pääomatulosta kuin on pääomatuloja mitä vähentää ja sen ylittävistä tappioista on mahdollista tehdä alijäämähyvityksen ansiotulosta, joka on 30% siitä tappiosta, mutta alijäämähyvityksen maksimimäärä on 1400€. Jos edelleen jää tappiota, niin tappiosta vähennetään jo tehty alijäämähyvitys, joka kerrotaan 100:3 ja vähennetään siitä tappiosta ja lopputulos voidaan vähentää pääomatuloista seuraavan kymmenen vuoden aikana. Lopputulos on kuitenkin se, ettet saa vähennettäväksi tuon kertoimen vuoksi kaikkia tappioita, joten älä turhaan osta ja myy niitä osakkeitasi. Kotitalousvähennys vähentää suoraan maksettavaa veroa, eli ei toimi samoin kuin ”normaalit” vähennykset.

Kannattaa katsoa verottajan sivuilta näitä, siellä on myös esimerkkilaskelmia, niin ymmärtää helpommin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      21
      3307
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2681
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2260
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      208
      2212
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1698
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1509
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1461
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1379
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1201
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1174
    Aihe