Nopeudenrajoitin

Anonyymi

Oliko Konginkankaan onnettomuuteen syy rekan nopeudenrajoitin? Kun nopeutta ei voitu lisätä, että perävaunu olisi lakannut heittelehtimästä. Nyt nopeudenrajoitin jarrutti ja perävaunun heittelehtiminen vain paheni ja seurauksena oli yli 20 hengen kuolema.
Ajoihan toki samaa mäkeä alas monta muutakin rekkaa sinä yönä, mutta heitä vastaan ei tullut ketään. Ja ohituskaista oli rekasta päin katsottuna vastaan tuleville, että oli tilaa väistää. Mäen alla sitten jo rekan vauhti olisi pudonnut ja nopeutta voitiin lisätä ja perävaunu ei enään heittelehtinyt.

12

76

    Vastaukset

    • No ei ollut. Syitä oli monia, ja yksi myös se että vain sattuivat kohtaamaan huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Nopeudenrajoitin ei mitään jarruta tuon ikäisissä autoissa.

    • Urponen viritykset koituivat kansan turmioksi, nopeuden rajoitin tuskin vaikuttaa kärryn jarruihin, vain ainoastaan moottorin tehoihin ja vetäviin pyöriin??🙉🙈🙊

      • Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.

        Miten se nopeudenrajoitin jarruttaa 4-sarjalaisessa? Ja kuinka jollain 420hv 60t yhdistelmällä lisätään vauhtia jos perävaunu heittää puolelta toiselle ja vauhtia on jo tilanteen alkaessa melkein 90km/h? Pitääkö kiihdyttää 100, 120 vai 140 km/h vauhtiin että saa yhdistelmän oikenemaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten se nopeudenrajoitin jarruttaa 4-sarjalaisessa? Ja kuinka jollain 420hv 60t yhdistelmällä lisätään vauhtia jos perävaunu heittää puolelta toiselle ja vauhtia on jo tilanteen alkaessa melkein 90km/h? Pitääkö kiihdyttää 100, 120 vai 140 km/h vauhtiin että saa yhdistelmän oikenemaan?

        Jo kymmenen km/h lisäys olisi riittänyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.

        Kerrotko miten yhdistelmään joka vyöryy alas vesijäistä jyrkkää mäkeä, lisätään vauhtia? Kaasun painamisella saadaan vetopyörät korkeintaan sutimaan, ei muuta. Sitäpaitsi törmäystilanteessa ei edes oltu lähelläkään rajoitinnopeutta.


    • Eikö Konginkankaan tapaus voitaisi jo jättää taakse? Se on Suomen olosuhteissa poikkeuksellinen, monen ikävän osatekijän ja sattuman summa. Uhrit on haudattu, syylliset tuomittu, opiksikin on otettu. Täytyykö tätä ikävää tragediaa yhä edelleen jauhaa ja jauhaa? Kuljetusalalla on niin paljon törkyä ja laittomuuksia, että kannattaisiko energia suunnata niiden poistamiseen?

      • Syyllinen on tappanut itsensä jo vuosia sitten.


    • Perussyy oli tolkuttoman heikosti hoidettu tie eli sen liukkaus.

      • Täysperävaunullisen kuorma-auton nopeus saatoi myös olla vallitseviin olosuhteisiin liian suuri. Talvisissa oloissa ammattikuljettajan pitäisi tietää pienenkin ylinopeuden riskit. Valitettavasti linja-auto sattui just sillä kohdin kulkemaan. Moni kuorma-auton ulosajo tai hettelehtimään alkaminen ei ole vaatinut kuolon uhreja.


    • Oliko Scanian suunnittelija vai tvh

    • Onhan siitä raportteja ja kirjoituksia vaikka kuinka. Tärkeimmät syyt:

      Maantie oli onnettomuuspaikalla erittäin liukas paikallisen sadekuuron kasteleman tienpinnan jäädyttyä. Molemmat ajoneuvot ajoivat yli tiekohtaisen talvinopeusrajoituksen 80 km/h ja tien liukkauden huomioon ottaen liian suurella tilannenopeudella.

      Tutkintalautakunta määritti onnettomuuden syyt tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille kehitetyn menetelmän mukaisesti. Syitä löytyi sekä ajoneuvoyhdistelmän että linja-auton hallinnasta. Muita syytekijöitä löytyi ajoneuvoista, liikenneympäristöstä sekä kuljetusjärjes-telmätekijöistä. Lisäksi löytyi vammautumista lisänneitä syitä. Syitä löytyi yhteensä 32 kpl, joistaosa oli välittömiä ja osa taustasyitä. Välittömäksi syyksi todettiin ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan osalta ajoneuvon ajohallinnan menetys ja merkittävimpinä taustatekijöinä epäedullisen ajolinjan valinta, ajoneuvon suuri tilannenopeus ja kuljettajan mahdollisesti alentunut vireystila. Linja-autonkuljettajan osalta välittömäksi syyksi todettiin havaintovirhe, jonka seurauksena väistö myöhästyi. Taustasyyksi todettiin suuri ajonopeus liukkaalla kelillä.

      Kuolemaan johtaneiden ja vakavien vammojen syntymiseen vaikuttivat ajoneuvoyhdistelmänosalta perävaunun kuormakorin heikko rakenne, puutteellinen kuorman sidonta sekä ajoneuvon suuri tilannenopeus. Linja-auton osalta vammauttaviksi tekijöiksi todettiin linja-auton etupäänheikko törmäyskestävyys, turvavöiden käyttämättömyys, auton suuri tilannenopeus ja ajoneuvojen massojen suuri ero.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Britti kehuu Suomalaista terveydenhoitoa.

      MTV HS: Brittimies virui Suomessa viisi viikkoa tajuttomana hengityskoneessa – elämästä kamppailu juuri Suomessa oli onnekas sattuma Brittiläinen toi
      Maailman menoa
      131
      7493
    2. Stefan Thermanin firmaa haetaan konkurssiin

      Tuoreita kuulumisia: https://www.seiska.fi/Uutiset/Stefan-Thermanin-firmaa-haetaan-konkurssiin/1151960
      218
      6133
    3. Maskisekoilu riittäsi jo -STM!

      STM:n maskisekoilu vain jatkuu. Mitä ihmettä onkaan tapahtunut? Onko nyt menossa jälkien peittelyvaihe ja mielipiteitten hämärtämisprojekti? LUE TÄMÄ:
      Maailman menoa
      236
      1699
    4. Ketä kaipaatte?

      Sanokaa edes kaupunki tms. jossa hän asuu.
      Ikävä
      107
      1455