Nopeudenrajoitin

Anonyymi

Oliko Konginkankaan onnettomuuteen syy rekan nopeudenrajoitin? Kun nopeutta ei voitu lisätä, että perävaunu olisi lakannut heittelehtimästä. Nyt nopeudenrajoitin jarrutti ja perävaunun heittelehtiminen vain paheni ja seurauksena oli yli 20 hengen kuolema.
Ajoihan toki samaa mäkeä alas monta muutakin rekkaa sinä yönä, mutta heitä vastaan ei tullut ketään. Ja ohituskaista oli rekasta päin katsottuna vastaan tuleville, että oli tilaa väistää. Mäen alla sitten jo rekan vauhti olisi pudonnut ja nopeutta voitiin lisätä ja perävaunu ei enään heittelehtinyt.

12

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei ollut. Syitä oli monia, ja yksi myös se että vain sattuivat kohtaamaan huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Nopeudenrajoitin ei mitään jarruta tuon ikäisissä autoissa.

    • Anonyymi

      Urponen viritykset koituivat kansan turmioksi, nopeuden rajoitin tuskin vaikuttaa kärryn jarruihin, vain ainoastaan moottorin tehoihin ja vetäviin pyöriin??🙉🙈🙊

      • Anonyymi

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.

        Miten se nopeudenrajoitin jarruttaa 4-sarjalaisessa? Ja kuinka jollain 420hv 60t yhdistelmällä lisätään vauhtia jos perävaunu heittää puolelta toiselle ja vauhtia on jo tilanteen alkaessa melkein 90km/h? Pitääkö kiihdyttää 100, 120 vai 140 km/h vauhtiin että saa yhdistelmän oikenemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se nopeudenrajoitin jarruttaa 4-sarjalaisessa? Ja kuinka jollain 420hv 60t yhdistelmällä lisätään vauhtia jos perävaunu heittää puolelta toiselle ja vauhtia on jo tilanteen alkaessa melkein 90km/h? Pitääkö kiihdyttää 100, 120 vai 140 km/h vauhtiin että saa yhdistelmän oikenemaan?

        Jo kymmenen km/h lisäys olisi riittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.

        Kerrotko miten yhdistelmään joka vyöryy alas vesijäistä jyrkkää mäkeä, lisätään vauhtia? Kaasun painamisella saadaan vetopyörät korkeintaan sutimaan, ei muuta. Sitäpaitsi törmäystilanteessa ei edes oltu lähelläkään rajoitinnopeutta.


    • Anonyymi

      Eikö Konginkankaan tapaus voitaisi jo jättää taakse? Se on Suomen olosuhteissa poikkeuksellinen, monen ikävän osatekijän ja sattuman summa. Uhrit on haudattu, syylliset tuomittu, opiksikin on otettu. Täytyykö tätä ikävää tragediaa yhä edelleen jauhaa ja jauhaa? Kuljetusalalla on niin paljon törkyä ja laittomuuksia, että kannattaisiko energia suunnata niiden poistamiseen?

      • Anonyymi

        Syyllinen on tappanut itsensä jo vuosia sitten.


    • Anonyymi

      Perussyy oli tolkuttoman heikosti hoidettu tie eli sen liukkaus.

      • Anonyymi

        Täysperävaunullisen kuorma-auton nopeus saatoi myös olla vallitseviin olosuhteisiin liian suuri. Talvisissa oloissa ammattikuljettajan pitäisi tietää pienenkin ylinopeuden riskit. Valitettavasti linja-auto sattui just sillä kohdin kulkemaan. Moni kuorma-auton ulosajo tai hettelehtimään alkaminen ei ole vaatinut kuolon uhreja.


    • Anonyymi

      Oliko Scanian suunnittelija vai tvh

    • Anonyymi

      Onhan siitä raportteja ja kirjoituksia vaikka kuinka. Tärkeimmät syyt:

      Maantie oli onnettomuuspaikalla erittäin liukas paikallisen sadekuuron kasteleman tienpinnan jäädyttyä. Molemmat ajoneuvot ajoivat yli tiekohtaisen talvinopeusrajoituksen 80 km/h ja tien liukkauden huomioon ottaen liian suurella tilannenopeudella.

      Tutkintalautakunta määritti onnettomuuden syyt tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille kehitetyn menetelmän mukaisesti. Syitä löytyi sekä ajoneuvoyhdistelmän että linja-auton hallinnasta. Muita syytekijöitä löytyi ajoneuvoista, liikenneympäristöstä sekä kuljetusjärjes-telmätekijöistä. Lisäksi löytyi vammautumista lisänneitä syitä. Syitä löytyi yhteensä 32 kpl, joistaosa oli välittömiä ja osa taustasyitä. Välittömäksi syyksi todettiin ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan osalta ajoneuvon ajohallinnan menetys ja merkittävimpinä taustatekijöinä epäedullisen ajolinjan valinta, ajoneuvon suuri tilannenopeus ja kuljettajan mahdollisesti alentunut vireystila. Linja-autonkuljettajan osalta välittömäksi syyksi todettiin havaintovirhe, jonka seurauksena väistö myöhästyi. Taustasyyksi todettiin suuri ajonopeus liukkaalla kelillä.

      Kuolemaan johtaneiden ja vakavien vammojen syntymiseen vaikuttivat ajoneuvoyhdistelmänosalta perävaunun kuormakorin heikko rakenne, puutteellinen kuorman sidonta sekä ajoneuvon suuri tilannenopeus. Linja-auton osalta vammauttaviksi tekijöiksi todettiin linja-auton etupäänheikko törmäyskestävyys, turvavöiden käyttämättömyys, auton suuri tilannenopeus ja ajoneuvojen massojen suuri ero.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2990
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1716
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1587
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1401
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      403
      1400
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1129
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1067
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      334
      908
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      259
      877
    Aihe