Nopeudenrajoitin

Anonyymi

Oliko Konginkankaan onnettomuuteen syy rekan nopeudenrajoitin? Kun nopeutta ei voitu lisätä, että perävaunu olisi lakannut heittelehtimästä. Nyt nopeudenrajoitin jarrutti ja perävaunun heittelehtiminen vain paheni ja seurauksena oli yli 20 hengen kuolema.
Ajoihan toki samaa mäkeä alas monta muutakin rekkaa sinä yönä, mutta heitä vastaan ei tullut ketään. Ja ohituskaista oli rekasta päin katsottuna vastaan tuleville, että oli tilaa väistää. Mäen alla sitten jo rekan vauhti olisi pudonnut ja nopeutta voitiin lisätä ja perävaunu ei enään heittelehtinyt.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei ollut. Syitä oli monia, ja yksi myös se että vain sattuivat kohtaamaan huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Nopeudenrajoitin ei mitään jarruta tuon ikäisissä autoissa.

    • Anonyymi

      Urponen viritykset koituivat kansan turmioksi, nopeuden rajoitin tuskin vaikuttaa kärryn jarruihin, vain ainoastaan moottorin tehoihin ja vetäviin pyöriin??🙉🙈🙊

      • Anonyymi

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.

        Miten se nopeudenrajoitin jarruttaa 4-sarjalaisessa? Ja kuinka jollain 420hv 60t yhdistelmällä lisätään vauhtia jos perävaunu heittää puolelta toiselle ja vauhtia on jo tilanteen alkaessa melkein 90km/h? Pitääkö kiihdyttää 100, 120 vai 140 km/h vauhtiin että saa yhdistelmän oikenemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se nopeudenrajoitin jarruttaa 4-sarjalaisessa? Ja kuinka jollain 420hv 60t yhdistelmällä lisätään vauhtia jos perävaunu heittää puolelta toiselle ja vauhtia on jo tilanteen alkaessa melkein 90km/h? Pitääkö kiihdyttää 100, 120 vai 140 km/h vauhtiin että saa yhdistelmän oikenemaan?

        Jo kymmenen km/h lisäys olisi riittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.

        Kerrotko miten yhdistelmään joka vyöryy alas vesijäistä jyrkkää mäkeä, lisätään vauhtia? Kaasun painamisella saadaan vetopyörät korkeintaan sutimaan, ei muuta. Sitäpaitsi törmäystilanteessa ei edes oltu lähelläkään rajoitinnopeutta.


    • Anonyymi

      Eikö Konginkankaan tapaus voitaisi jo jättää taakse? Se on Suomen olosuhteissa poikkeuksellinen, monen ikävän osatekijän ja sattuman summa. Uhrit on haudattu, syylliset tuomittu, opiksikin on otettu. Täytyykö tätä ikävää tragediaa yhä edelleen jauhaa ja jauhaa? Kuljetusalalla on niin paljon törkyä ja laittomuuksia, että kannattaisiko energia suunnata niiden poistamiseen?

      • Anonyymi

        Syyllinen on tappanut itsensä jo vuosia sitten.


    • Anonyymi

      Perussyy oli tolkuttoman heikosti hoidettu tie eli sen liukkaus.

      • Anonyymi

        Täysperävaunullisen kuorma-auton nopeus saatoi myös olla vallitseviin olosuhteisiin liian suuri. Talvisissa oloissa ammattikuljettajan pitäisi tietää pienenkin ylinopeuden riskit. Valitettavasti linja-auto sattui just sillä kohdin kulkemaan. Moni kuorma-auton ulosajo tai hettelehtimään alkaminen ei ole vaatinut kuolon uhreja.


    • Anonyymi

      Oliko Scanian suunnittelija vai tvh

    • Anonyymi

      Onhan siitä raportteja ja kirjoituksia vaikka kuinka. Tärkeimmät syyt:

      Maantie oli onnettomuuspaikalla erittäin liukas paikallisen sadekuuron kasteleman tienpinnan jäädyttyä. Molemmat ajoneuvot ajoivat yli tiekohtaisen talvinopeusrajoituksen 80 km/h ja tien liukkauden huomioon ottaen liian suurella tilannenopeudella.

      Tutkintalautakunta määritti onnettomuuden syyt tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille kehitetyn menetelmän mukaisesti. Syitä löytyi sekä ajoneuvoyhdistelmän että linja-auton hallinnasta. Muita syytekijöitä löytyi ajoneuvoista, liikenneympäristöstä sekä kuljetusjärjes-telmätekijöistä. Lisäksi löytyi vammautumista lisänneitä syitä. Syitä löytyi yhteensä 32 kpl, joistaosa oli välittömiä ja osa taustasyitä. Välittömäksi syyksi todettiin ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan osalta ajoneuvon ajohallinnan menetys ja merkittävimpinä taustatekijöinä epäedullisen ajolinjan valinta, ajoneuvon suuri tilannenopeus ja kuljettajan mahdollisesti alentunut vireystila. Linja-autonkuljettajan osalta välittömäksi syyksi todettiin havaintovirhe, jonka seurauksena väistö myöhästyi. Taustasyyksi todettiin suuri ajonopeus liukkaalla kelillä.

      Kuolemaan johtaneiden ja vakavien vammojen syntymiseen vaikuttivat ajoneuvoyhdistelmänosalta perävaunun kuormakorin heikko rakenne, puutteellinen kuorman sidonta sekä ajoneuvon suuri tilannenopeus. Linja-auton osalta vammauttaviksi tekijöiksi todettiin linja-auton etupäänheikko törmäyskestävyys, turvavöiden käyttämättömyys, auton suuri tilannenopeus ja ajoneuvojen massojen suuri ero.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe