Nopeudenrajoitin

Anonyymi

Oliko Konginkankaan onnettomuuteen syy rekan nopeudenrajoitin? Kun nopeutta ei voitu lisätä, että perävaunu olisi lakannut heittelehtimästä. Nyt nopeudenrajoitin jarrutti ja perävaunun heittelehtiminen vain paheni ja seurauksena oli yli 20 hengen kuolema.
Ajoihan toki samaa mäkeä alas monta muutakin rekkaa sinä yönä, mutta heitä vastaan ei tullut ketään. Ja ohituskaista oli rekasta päin katsottuna vastaan tuleville, että oli tilaa väistää. Mäen alla sitten jo rekan vauhti olisi pudonnut ja nopeutta voitiin lisätä ja perävaunu ei enään heittelehtinyt.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei ollut. Syitä oli monia, ja yksi myös se että vain sattuivat kohtaamaan huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Nopeudenrajoitin ei mitään jarruta tuon ikäisissä autoissa.

    • Anonyymi

      Urponen viritykset koituivat kansan turmioksi, nopeuden rajoitin tuskin vaikuttaa kärryn jarruihin, vain ainoastaan moottorin tehoihin ja vetäviin pyöriin??🙉🙈🙊

      • Anonyymi

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.

        Miten se nopeudenrajoitin jarruttaa 4-sarjalaisessa? Ja kuinka jollain 420hv 60t yhdistelmällä lisätään vauhtia jos perävaunu heittää puolelta toiselle ja vauhtia on jo tilanteen alkaessa melkein 90km/h? Pitääkö kiihdyttää 100, 120 vai 140 km/h vauhtiin että saa yhdistelmän oikenemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se nopeudenrajoitin jarruttaa 4-sarjalaisessa? Ja kuinka jollain 420hv 60t yhdistelmällä lisätään vauhtia jos perävaunu heittää puolelta toiselle ja vauhtia on jo tilanteen alkaessa melkein 90km/h? Pitääkö kiihdyttää 100, 120 vai 140 km/h vauhtiin että saa yhdistelmän oikenemaan?

        Jo kymmenen km/h lisäys olisi riittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan jarruttaa se nopeudenrajoitin. Ei perävaunua tuskin jarrutettu perävaunujarrulla. Se ettei nuppia saatu vauhtia lisättyä aiheutti perävaunun heittelehtimisen.

        Kerrotko miten yhdistelmään joka vyöryy alas vesijäistä jyrkkää mäkeä, lisätään vauhtia? Kaasun painamisella saadaan vetopyörät korkeintaan sutimaan, ei muuta. Sitäpaitsi törmäystilanteessa ei edes oltu lähelläkään rajoitinnopeutta.


    • Anonyymi

      Eikö Konginkankaan tapaus voitaisi jo jättää taakse? Se on Suomen olosuhteissa poikkeuksellinen, monen ikävän osatekijän ja sattuman summa. Uhrit on haudattu, syylliset tuomittu, opiksikin on otettu. Täytyykö tätä ikävää tragediaa yhä edelleen jauhaa ja jauhaa? Kuljetusalalla on niin paljon törkyä ja laittomuuksia, että kannattaisiko energia suunnata niiden poistamiseen?

      • Anonyymi

        Syyllinen on tappanut itsensä jo vuosia sitten.


    • Anonyymi

      Perussyy oli tolkuttoman heikosti hoidettu tie eli sen liukkaus.

      • Anonyymi

        Täysperävaunullisen kuorma-auton nopeus saatoi myös olla vallitseviin olosuhteisiin liian suuri. Talvisissa oloissa ammattikuljettajan pitäisi tietää pienenkin ylinopeuden riskit. Valitettavasti linja-auto sattui just sillä kohdin kulkemaan. Moni kuorma-auton ulosajo tai hettelehtimään alkaminen ei ole vaatinut kuolon uhreja.


    • Anonyymi

      Oliko Scanian suunnittelija vai tvh

    • Anonyymi

      Onhan siitä raportteja ja kirjoituksia vaikka kuinka. Tärkeimmät syyt:

      Maantie oli onnettomuuspaikalla erittäin liukas paikallisen sadekuuron kasteleman tienpinnan jäädyttyä. Molemmat ajoneuvot ajoivat yli tiekohtaisen talvinopeusrajoituksen 80 km/h ja tien liukkauden huomioon ottaen liian suurella tilannenopeudella.

      Tutkintalautakunta määritti onnettomuuden syyt tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille kehitetyn menetelmän mukaisesti. Syitä löytyi sekä ajoneuvoyhdistelmän että linja-auton hallinnasta. Muita syytekijöitä löytyi ajoneuvoista, liikenneympäristöstä sekä kuljetusjärjes-telmätekijöistä. Lisäksi löytyi vammautumista lisänneitä syitä. Syitä löytyi yhteensä 32 kpl, joistaosa oli välittömiä ja osa taustasyitä. Välittömäksi syyksi todettiin ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan osalta ajoneuvon ajohallinnan menetys ja merkittävimpinä taustatekijöinä epäedullisen ajolinjan valinta, ajoneuvon suuri tilannenopeus ja kuljettajan mahdollisesti alentunut vireystila. Linja-autonkuljettajan osalta välittömäksi syyksi todettiin havaintovirhe, jonka seurauksena väistö myöhästyi. Taustasyyksi todettiin suuri ajonopeus liukkaalla kelillä.

      Kuolemaan johtaneiden ja vakavien vammojen syntymiseen vaikuttivat ajoneuvoyhdistelmänosalta perävaunun kuormakorin heikko rakenne, puutteellinen kuorman sidonta sekä ajoneuvon suuri tilannenopeus. Linja-auton osalta vammauttaviksi tekijöiksi todettiin linja-auton etupäänheikko törmäyskestävyys, turvavöiden käyttämättömyys, auton suuri tilannenopeus ja ajoneuvojen massojen suuri ero.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1857
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1737
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1333
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1151
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      859
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      805
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      745
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      737
    Aihe