Onnellisuuden tunne??

Bambse

Onko elämässä tärkeintä tavoitella onnellisuuden tunnetta? Eikö voi olla vain 'tyytyväinen' elämäänsä? Pitääkö sen perässä juosta kuin hamsteri juoksupyörässä? Ilman mitään mahdollisuutta päästä perille...

Olen lähipiirissä ja työpaikallani huomannut tällaisen yleisen tyytymättömyyden olevan vallalla suht nuorten ihmisten kesken. Päällepäin näyttäisi kaikki olevan hyvin. Silti ei osata olla onnellisia. Ollaan aina jotain vailla, jotain vielä puuttuu ennenkuin voidaan olla onnellisia ja tyytyväisiä elämäänsä. Kuitenkin on jo omakotitalo, auto tai pari, lapsia, työpaikat, jokavuotiset ulkomaanmatkat... Mitä vielä pitäisi olla???

Onko markkinataluos/mainokset/lehdet syypäitä tällaiseen tyytymättömyyden lietsontaan??

36

1581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mainitsemasi katalyytit ovat taatusti osansa
      soppaan kantaneet.
      Lisäksi jarruna voivat olla velat, ulkoisen
      statuksen puute ja myös arvostuksen puute.
      Vihantunne kasvaa riittämättömyydestä, tyytymättö-
      myys saavuttamattomista asioista. Yhteiskunta-
      luokka-tietous suvaitsemattomuutta... et cetera.

Ja yhtenä taustalla voimakkaana huokuu: Kateus.

• Bambse

varmasti kumpuaa paljon. Täytyy olla hieman parempi auto, hieman isompi talo ym. ym. kuin naapurilla tai työkaverilla...

Mielestäni ulkoisille seikoille (mitä omistaa) laitetaan liian paljon painoa. Harva 'nuorehko' vanhempi arvostaa sitä että on lapset ja puoliso. Aika harmillista mielestäni...

• Bambse kirjoitti:

varmasti kumpuaa paljon. Täytyy olla hieman parempi auto, hieman isompi talo ym. ym. kuin naapurilla tai työkaverilla...

Mielestäni ulkoisille seikoille (mitä omistaa) laitetaan liian paljon painoa. Harva 'nuorehko' vanhempi arvostaa sitä että on lapset ja puoliso. Aika harmillista mielestäni...

Minä olen kateellinen monellekin ko. asiasta.

Ei minun silti tarvitse metsästää parempaa vaimoa
        ja lapsia. :)

• vähän alempana aleksi40 aloittamaan ketjuun oman viritelmän kirjoituksessa,kyyninen.

Tilanne on kyllä ajautunut kertomaasi, saavuttamattomien toiveiden yltäkylläisyyden harhaan,jossa tavoittelu ja toive onnesta käy toivotonta etsintää täyttymystä saavuttamatta.

• Bambse

ja sen tavoittelussa eletään.

Masentuuko ihminen sitten, kun huomaa ettei saavutakaan ikinä sitä onnea mitä ulkoisista statuksista hakee?

• savon seppä

onnen tunteeseen tuleminen vaatii tiettyjä arvoja ja käyttäytymis malleja. Onnellisuus ja tyytyväisyys kuvaavat ihmisen sisäisen elämän laatua. Kyllä onnellisuus ja tyytyväisyys olis kaikille suotavaa. Ja niinkin yksinkertainen on elämän ohje, rakastaa lähimmäistä niinkuin itseä, tehdä lähimmäiselle niin hyvin kuin toivoisi itselle tehtävän...

• savon seppä

vielä. Markkinoinnin näkökulmasta on helpompi vaikuttaa yksilöön, yhteisöllisyys siis antaa paremman suojan ulkopuolisia vaikutteita vastaan.
        Markkinoinnissa käytetään tänä päivänä aika likaisia keinoja, että saadaan ihminen entistä enemmän kuluttamaan...Vastaankin, että markkinointi luo erittäin vahvasti tyytymättömyyttä, sillä tyytymättömät ovat parhaita ostajia ja kuluttajia.

• Bambse

tuntuu olevan vain kovin kaukana tämän päivän kulutushysteriasta ja markkinataloudesta... :(

• Bambse kirjoitti:

tuntuu olevan vain kovin kaukana tämän päivän kulutushysteriasta ja markkinataloudesta... :(

Onkin eräs syyn muoto, joka muodostuu valtion
        asenteesta valistukseen.
        Sellaista valistusta ei suoraan tueta, mikä
        vaikuttaa suoraan elinkeinoelämään/työllisyyteen.

Valtio on se musta hevonen, jonka kauraan ei saa
        koskea.

• savon seppä
        Bambse kirjoitti:

tuntuu olevan se lähimmäisen rakkaus. Maailma on kylmennyt aika paljon. Jos meno jatkuu siihen pisteeseen, että olemme enää koneen asemassa, tuotanto välineitä ja omistamme vain väline arvon, niin sanoisin, että hukassa ollaan. Siitä on onnellisuus kaukana...:(

• ggnojoP
        savon seppä kirjoitti:

tuntuu olevan se lähimmäisen rakkaus. Maailma on kylmennyt aika paljon. Jos meno jatkuu siihen pisteeseen, että olemme enää koneen asemassa, tuotanto välineitä ja omistamme vain väline arvon, niin sanoisin, että hukassa ollaan. Siitä on onnellisuus kaukana...:(

Esine ei vastata lämpöön ja hellyyteen samalla
        mitalla.

• savon seppä
        Pojongg kirjoitti:

Onkin eräs syyn muoto, joka muodostuu valtion
        asenteesta valistukseen.
        Sellaista valistusta ei suoraan tueta, mikä
        vaikuttaa suoraan elinkeinoelämään/työllisyyteen.

Valtio on se musta hevonen, jonka kauraan ei saa
        koskea.

pitää kyllä aina puolensa, ellei tule vallankumousta joka syrjäyttäisi nykyisen järjestelmän.
        Markkinointi omalta osaltaan luo kateutta. Joskus akoinaan kun myyntimies tuli maaseudulle traktoria kauppaamaan, hyvänä myyntikikkana oli myydä parempi kuin naapurilla on....siellä kylvettiin kateuden siemeniä. Tänä päivänä ihmiseltä vaaditaan kauneutta, energisyyttä, trendikkyyttä....jne...Vaatimus on aina niin korkealla, ettei sitä loppujen lopuksi kukaan saavuta. Tästä tulee sitä jatkuvaa tyytymättömyyttä joka luo sitä kulutusta. Hyvänä puolena tässä vois pitää sitä, että se luo työllisyyttä.

• savon seppä
        ggnojoP kirjoitti:

Esine ei vastata lämpöön ja hellyyteen samalla
        mitalla.

on. Jos annamme toisillemme vain välineen arvon, niin se on aika kylmän tuntuista, siitä inhimillisyys ja lämpö puuttuu ja sen mukana kaikki ihmisarvoinen elämä..

• savon seppä kirjoitti:

pitää kyllä aina puolensa, ellei tule vallankumousta joka syrjäyttäisi nykyisen järjestelmän.
        Markkinointi omalta osaltaan luo kateutta. Joskus akoinaan kun myyntimies tuli maaseudulle traktoria kauppaamaan, hyvänä myyntikikkana oli myydä parempi kuin naapurilla on....siellä kylvettiin kateuden siemeniä. Tänä päivänä ihmiseltä vaaditaan kauneutta, energisyyttä, trendikkyyttä....jne...Vaatimus on aina niin korkealla, ettei sitä loppujen lopuksi kukaan saavuta. Tästä tulee sitä jatkuvaa tyytymättömyyttä joka luo sitä kulutusta. Hyvänä puolena tässä vois pitää sitä, että se luo työllisyyttä.

Sinäkin, niin minäkin saan toistuvasti kuulla
        levyä nimeltä:
        "Sillähän on työllistävä vaikutus-blues"

• mrmatias
        Pojongg kirjoitti:

Sinäkin, niin minäkin saan toistuvasti kuulla
        levyä nimeltä:
        "Sillähän on työllistävä vaikutus-blues"

niinhän se juuri on.....:) hyvin muistettu...

• MystikkoNainen

Voisiko se, ettei olla onnellisia kaikesta huolimatta johtua siitä, että yritetään maksimoida onnea, eli ei olla koskaan onnellisia, kun yritetään saavuttaa täydellisyys – eli mikään ei ole riittävän hyvin !???

Mielestäni yksi edellytys onnellisuuteen on se, että ihminen arvostaa sitä mitä hänellä on eikä tuijota siihen mitä puuttuu.

Itse haluan löytää onnen arjesta. Se koostuu yleensä hyvin pienistä asioista, joista yhdessä kertyy hyvä olo. Ne pitäisi vaan aina osata huomata :)

• Olemme usein vauhtisokeita. Tukka putkella
        mammonaa kartuttamaan. Itse en enää juokse.
        Olen suorastaan joutunut pakottamaan itseni
        siihen, mutta samalla olen ehtinyt katsella
        ympärilleni.

• MystikkoNainen
        Pojongg kirjoitti:

Olemme usein vauhtisokeita. Tukka putkella
        mammonaa kartuttamaan. Itse en enää juokse.
        Olen suorastaan joutunut pakottamaan itseni
        siihen, mutta samalla olen ehtinyt katsella
        ympärilleni.

Siitä olen itsekin onnellinen, että ymmärsin jarruttaa ajoissa ja hypätä pois. Asian näkeminen ja vääräksi ymmärtäminen lie jo muutama askel kohti parempaa :)

• Aleksi40

Ihan koko ketjua en jaksanut lukea läpi mutta missään ei taidettu pohtia sitä, olisiko ensinnäkin syytä siinä, että ihminen on rakennettu ikuiseen tyytymättömyyteen ihan tarkoituksella. Tyytymättömyys (eiks tää oo onnellisuudentunteen vastatunne) vie asioita eteenpäin, ja se on ELÄMÄN TARKOITUS. Onnellisuuden tunne esiintyy ihmisissä käsittääkseni lyhytaikaisina olotiloina, pysyvää olotilaa ei liene mahdollista saavuttaa. Käsittääkseni oman lusikkansa soppaan iskee markkinatalous tai mainonta ja media, joka käyttää tieten tahtoen hyväkseen tätä ihmisen piirrettä.

Oliko liian synkkää analysointia? Onnellisuus on siis hetken olotila. Kuulisin mielelläni tavoista sen pitkittämiseen, mennäkö Himalajalle munkiksi?

• Bambse

Onnellisuuden tunne esiintyy varmaankin vain rajallisesti tietyissä tilanteissa. Voihan silti olla tyytyväinen, ainakin suurimpaan osaan elämäänsä? Tuskin kenenkään elämä on onnen aallonharjalla ratsastamista?!

Silläkin on mielestäni merkitystä, mikä tekee ihmisen onnelliseksi. Onko se uusi auto, talo, etelänmatka vai läheiset, terveys ja auringonpaiste....

Tyytymättömyys on hyvä asia tietyissä rajoissa. Täytyyhän maailman mennä eteenpäin! Kuitenkin eräänlainen pysähtyminen ja asioiden uudelleenarviointi on varmasti paikallaan jos pelkällä mammonalla on merkitystä?!

• Anna13

luostariin, koska tuntee saavansa sen onnen sieltä..Joku ylpeilee uudella ja kalliilla autollaan..ja ahneesta tulee vieläkin ahneempi. Onnellisuus on olotila, mutta onnellinenkin voi olla usein, tuskin ja epäilen ettei kauaa?

• mirham
        Bambse kirjoitti:

Onnellisuuden tunne esiintyy varmaankin vain rajallisesti tietyissä tilanteissa. Voihan silti olla tyytyväinen, ainakin suurimpaan osaan elämäänsä? Tuskin kenenkään elämä on onnen aallonharjalla ratsastamista?!

Silläkin on mielestäni merkitystä, mikä tekee ihmisen onnelliseksi. Onko se uusi auto, talo, etelänmatka vai läheiset, terveys ja auringonpaiste....

Tyytymättömyys on hyvä asia tietyissä rajoissa. Täytyyhän maailman mennä eteenpäin! Kuitenkin eräänlainen pysähtyminen ja asioiden uudelleenarviointi on varmasti paikallaan jos pelkällä mammonalla on merkitystä?!

yksi syy tyytymättömyyteen se että kaikki saadaan nykyään niin helposti.Vaivan näkö asioitten eteen luo niille arvoa ja antaa tyydytyksen tunnetta kun ne vihdon saavutetaan!

• japanitar
        mirham kirjoitti:

yksi syy tyytymättömyyteen se että kaikki saadaan nykyään niin helposti.Vaivan näkö asioitten eteen luo niille arvoa ja antaa tyydytyksen tunnetta kun ne vihdon saavutetaan!

Ja, mitä enemmän ihminen saa sitä enemmän hän haluaa. Vöi verrata hyvään urheilusuoritukseen..Sen eteen rehkii ja, kun sen saavuttaa tulee onnelliseksi..ja ehkä myös entistä ahneemmaksi:)

• mirham
        japanitar kirjoitti:

Ja, mitä enemmän ihminen saa sitä enemmän hän haluaa. Vöi verrata hyvään urheilusuoritukseen..Sen eteen rehkii ja, kun sen saavuttaa tulee onnelliseksi..ja ehkä myös entistä ahneemmaksi:)

istuu ihmisessä.Sanassakin sanotaan että kun on elatus ja vaatteet niin tyytykää niihin.Sitä kun noudattaisi jäisi aikaa muuhunkin kun elintason haalimiseen!

• Aleksi40
        Bambse kirjoitti:

"Silläkin on mielestäni merkitystä, mikä tekee ihmisen onnelliseksi. Onko se uusi auto, talo, etelänmatka vai läheiset, terveys ja auringonpaiste...."

Mitä merkitystä ?
        Tuntuuko onni tunteena erilaiselta riippuen siitä, mikä sen on aiheuttanut vai onko aina samanlainen tunne. MIKÄ TUNNE se onni on? Miltä se tuntuu ja kokeeko ihmiset sen eri tavalla. Se on selvää että yksi saa kiksejä yhdestä ja toinen toisesta asiasta. Mistä asiasta saa parhaan onnellisuuden tunteen? Arvaan että vastaus on rakkaus?

• sas
        mirham kirjoitti:

istuu ihmisessä.Sanassakin sanotaan että kun on elatus ja vaatteet niin tyytykää niihin.Sitä kun noudattaisi jäisi aikaa muuhunkin kun elintason haalimiseen!

tunnut puhuvan. Aito onnellisuus löytyy itsensä kieltämisestä ja siitä, että ei ole omilla teoillaan pyri kaikkeen, vaan Kristuksen teot kauttamme johtavat meidät pysyvään onneen.

• japanitar
        Aleksi40 kirjoitti:

"Silläkin on mielestäni merkitystä, mikä tekee ihmisen onnelliseksi. Onko se uusi auto, talo, etelänmatka vai läheiset, terveys ja auringonpaiste...."

Mitä merkitystä ?
        Tuntuuko onni tunteena erilaiselta riippuen siitä, mikä sen on aiheuttanut vai onko aina samanlainen tunne. MIKÄ TUNNE se onni on? Miltä se tuntuu ja kokeeko ihmiset sen eri tavalla. Se on selvää että yksi saa kiksejä yhdestä ja toinen toisesta asiasta. Mistä asiasta saa parhaan onnellisuuden tunteen? Arvaan että vastaus on rakkaus?

olla rakkaus, mutta se voi merkitä myös muuta. Minulle onnea on se, kun saa mennä töitten jälkeen kotiin, ja pistää jalat pöydälle:) Rakkaus on pitkäkestoinen(?) "olotila"..mutta siitä saa kyllä onnellisen tunteenkin..hm..

• mirham
        Aleksi40 kirjoitti:

Mitä merkitystä ?

ja ihastuminen ,kyllä se nostaa pintaan onnen sekä jonkin asteisen tuskan tunteenkin!

• Aleksi40
        japanitar kirjoitti:

olla rakkaus, mutta se voi merkitä myös muuta. Minulle onnea on se, kun saa mennä töitten jälkeen kotiin, ja pistää jalat pöydälle:) Rakkaus on pitkäkestoinen(?) "olotila"..mutta siitä saa kyllä onnellisen tunteenkin..hm..

ohhoh... yllättävän skeptinen vastaus (rakkauden suhteen)...

Hienoa että onni syntyy pienistä asioista, ne vain pitää osata nähdä. Syntyykö tyytymättömyys myös pienistä hetkistä ja onko sama tilanne toiselle onni ja toiselle onneton riippuen siitä oletko optimisti vai pessimisti?

Loppujen lopuksi mitä onnellisuudella on merkitystä, parantaako se maailmaa?

Parhaan onnen saa kun pystyy vilpittömästi muille tuottamaan jotain, joka tekee toisen osapuolen onnelliseksi. Vai onko parempi onnen tunne siitä mitä itse saa?

Taitaa olla Aleksilla kyselyikä :-D

• Aleksi40
        Anna13 kirjoitti:

luostariin, koska tuntee saavansa sen onnen sieltä..Joku ylpeilee uudella ja kalliilla autollaan..ja ahneesta tulee vieläkin ahneempi. Onnellisuus on olotila, mutta onnellinenkin voi olla usein, tuskin ja epäilen ettei kauaa?

Jos vaihtoehdot olisivat sinulla:
        Onnellinen olotila köyhänä luostarissa tai nykyinen elämä ja paljon rahaa (mielettömästi), kumman valitsisit?

• köyhänä luostarissa
        Aleksi40 kirjoitti:

Onnellinen olotila köyhänä luostarissa tai nykyinen elämä ja paljon rahaa (mielettömästi), kumman valitsisit?

kuulostais näin teoriassa houkuttelevalta vaihtoehdolta, ei olis varmaan pahemmin stressiä.
        Mutta luulen että suurin osa kuitenkin todellisuudessa kallistuisi tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon ja jos sitä rahaa olis mielettömästi, niin voisihan sitä järjestää elämänsä sitten haluamallaan tavalla ja mennä vaikka luostariin välillä huilimaan,niin että sillee.

• Aleksi40 kirjoitti:

on tärkeämpää.
        Köyhä luostarissa voi elää rikkaampaa elämää,kuin ulkoisesti(mielettömän)rikas.

Menisin luostariin ilman pienintäkään epäilystä valinnan järkevyydestä.

Olen luterilainen,mutta en kirkkouskovainen.
        Kannatan elämässäni oikeudenmukaista ja sosiaalista elämänmallia.
        Rukoilenkin satunnaisesti,mutta huomaan ensin pyytäväni jotain, ennenkuinkuin kiitän saamastani hyvästä,jota olen saanut kokea elälämässäni.
        Siinäkin tulee esiin se itsekkyys,johon usein huomaan sortuvani.

Kyllä myös sen vaikean elämäntilanteen olen joutunut kokemaan,milloin vain lyhyesti ja pintapuolisesti,mutta myös siellä syvällä rajalla olen käynyt jopa melko kauan viipynytkin ja voinut palata vielä jatkamaan kesken jäänyttä elämää vaikken aivan työkykyisenä,mutta kuitenkin kokonaisena ja liikuntakykyisenä kuitenkin.
        Elämä on aivan laadukasta ja onnellistakin,jopa enemmän,kuin ollessani ns.terve,kiireinen suorittaja.

• on voitu jo todeta ketjussa..
      Mutta ehkäpä vasta menetettyään yhden tai useamman mainitsemistasi asioista, huomaa olleensa jopa onnellinen?

• vanha sanonta "huoleton on hevoseton poika", on aika hyvä. Omistaminen tuo huoliakin; kamalaa jos esim. kallis uusi auto kolhiintuu tai naarmuuntuu..

• tuffe

tuli jo monta todella hyvää puheenvuoroa... Uskon hyvin pitkälti samaan kuin Aleksi, että eräänlainen tyytymättömyys on se joka pistää meidät pinnistämään ja kehittymään.

Sibonella oli myös hyvä huomio, minäkin uskon että ne vastoinkäymiset tarvitaan vertauspohjaksi tuntemaan onnellisuutta.

Huomaan itsessäni, että jos elämä menee ikään kuin omalla painollaan ja päivät ovat toinen toisensa näköisiä, alan kaipaamaan muutosta - onnellisuuden tavoittelua. Kuitenkin tämä taitaa olla yhteissumma niistä kahdesta edellämainituista. Joillekin se sitten tarkoittaa että pitää saada uusi pöytäliina, tai auto, tai etelänmatka... :)

• Kyllä median ruokkimat ihanteet vaikuttavat, ellei muuten niin alitajuisesti.

Itse laukkasin hirmuista vauhtia parikymmentä vuotta. Oli ura, perhe, materia ja hauskanpito.
      En paljon kiinnittänyt huomiota esim. luontoon, paitsi kolmenkymmenen asteen pakkasella, kun varpaat uhkasivat jäätyä tai sateella, kun kampaus meinasi mennä lättänäksi.
      Olin myös melko itsekäs ja jyrkkä mielipiteissäni.

Onneksi oravanpyöräni pysäytti synnynnäinen sydänvikani, joka alkoi pahentua.

Nyt olen jo vuosia nauttinut luonnosta ja kaikesta pienestä elämässä. Saan päivittäin kokea onnellisuuden tunteita ja olen siitä hyvin kiitollinen.

Sanoisin, että aika aikaa kutakin - kaikella on paikkansa:)

Ps. Tuliko tästä nyt liiankin henkilökohtainen sepustus? Älkää pahastuko!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2406
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2021
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1647
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1503
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1447
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      986
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      945
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    Aihe