Oletko sisimmältäsi maalainen vai kaupunkilainen.

Tämmöisen testin löysin, lehtiä selaillessani.
Itse sen tein ja olen sielultani 100% maalainen, sen toki tiesinkin, vaikka olenkin noin 50 vuotta asunut eri kaupungeissa. 21 vuotta toiseksi suuremmassa. (Suomessa)
Mitkä ovat tekijät, jotka puoleensa vetää.

66

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Ei toiminut


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei toiminut

        Kokeilin, mulla toimi, mikähän siinä sitten.


    • Anonyymi

      aika jännää joku näyttää luulevan että kehitysmaalainen ei olisi maalainen

      • Anonyymi

        suksi...tiedät minne


    • Muutin jo 12-v ekakerran Hesaan maalta, tosin vain hetkeksi, mutta ehdin olla jo yhden tätini tuttavan lapsenlikkana ja tehdä töitä hänen kutomossaan, kunnes palasin kotiin ns. jatkokouluun.

      Seuraava pyrähdys olikin Karhulaan, josta siirryin taas Hesaan, jossa kävin rippikouluni, kuten myös Kauppakouluni. Olin tosin aika usein, kuin suinkin mahdollista myös lapsuuskodissani käymässä. Koska tuleva puolisoni olikin omankylän poikia, oli luonnollista, että kaikki vapaa-aikamme vietimme siellä maalla, mitä nyt sitten lapsien vartuttua kävimme usein noissa Alppien maisemissa laskettelemassa..

      No, maalainenhan minä olen nykyisin, mutta tuskin olisivat vastaukset muuttuneet vaikka parin- kolmenkymmenen takaa ajatellen, koska koskaan en ole esim. festareilla käynnyt, saati muotia pahemmin seurannut pukeutumisessani.

      Tuo kissa ja koira oli hieman turhauttava, koska ehdottomasti koira, ei ikikuunakullanvalkeana kissa! Muistan siskoni kissat, jotka hyppäsivät milloin mistäkin verhoista päälleni.

      • Vissiin useimmat meidän ikäluokassa ovat asustelleet sekä maalla, että kaupungissa.
        Sisareni aikoinaan asui Hesassa, kävin siellä muutamina vuosina opintopäivillä, oli hyvä kun oli yöpaikka.


      • Anonyymi

        Olitko Helilässä milloinkaan?


    • Maalaisen tuntee kaupungissa kävelytyylistä, joka kymmenes askel on pitkä loikka, johtuu sarkojen välissä olevista ojista.
      Kävellessä kaupunkilainen mahtuu pienempään tilaan kun joutuu jatkuvasti väistelemään, maalainen puhuu linja-autosta kun kaupukilainen bussista.

      Tykkään hirveesti luonnosta mutten en maajussina olemisesta, maalle on mukava mennä, kaupunkiin on kiva palata akaisin,

      • Sinullahan hauskoja ajatuksia.
        Muuten Tampereella sanotaan Nysse.


      • Anonyymi

        Rantakylän Essolle soropille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rantakylän Essolle soropille.

        Onko kirjasto vielä siinä vasemmalla Jokipolulle käännyttäessä.


      • "Maalaisen tuntee kaupungissa kävelytyylistä, joka kymmenes askel on pitkä loikka, johtuu sarkojen välissä olevista ojista."

        Olipas hyvä "maalaisvitsi, mutta minun tunsi maalaisen puheeni, koska erehdyin käyttämään näitä sanoja mie ja sie. En silloin nuorena osaanut käyttää noita mää jä sää!

        Onneksi elämä opetti sitten, kun "ajauduin" firmaan, jossa käyttökieli oli Ruotsi ja henkilökunta samoin todellakin sitä sivistynyttä porukkaa puheessaankin minun mittapuuni mukaan.

        No, eihän se ruotsinkieli minulla kummoisesti kääntynyt, mutta koska olin kirjanpitäjä, niin debet ja kredit tuli aina katsottua sieltä laatikosta ja onneksi numerot oli samat. Kyllä tästä on vitsailtu aivan riittävästi elämässäni, joten ei lisää komenteja samasta aiheesta.

        Tuskastumiseen saakka olen myös tälläkin palstalla puolustellut Ruotsinkielen opiskelua ja kertonut, kuinka laitoin lapseni , naapurini innostamana Ruotsinkieliseen kouluun, josta he selvisivät hyvin maisterin papereilla ja vanhin lapseni pääsi Pohjoismaiden Neuvoston sihteeriksi (8-v)Tanskaan, ja sinne se "kana katosi", siis ei halua tulla enää Suomeen, vaikka tyhjä omakotitalo odottaisi isänsä perillistä.

        Ai niin, aloitushan olikin aivan toinen, kuin perhe kuvioiden kertomus, mutta jos lapseni vastaisivat, niin tulos olisi varmasti päinvastainen, tai tiedä sitten, onko mieli muuttunut, koska hekin ikääntyy, ihme kyllä.


    • Olen jotain siltä väliltä

      En ole täysi maajussi, mutten toisaalta täysiverinen kaupunkilainenkaan. Tykkään luonnonläheisyydestä, kunhan peruspalvelut ovat silti kohtuullisen matkan päässä. Minusta on toisinaan kiva käydä vaikkapa konsertissa tai hienommin syömässä, mutta enimmäkseen viihdyn kodissasi tai sen välittömässä ympäristössä hieman kauempana keskustan sykkeestä.

      Aikasti osuva tulos 😊

      • Tuollaisen käsityksen olen Sinusta saanutkin tekstiesi perusteella.


      • Anonyymi

        Just tämän sain minäkin, eli samat vastaukset. Missähän näkyy peruna/jauheliha, jonka valitsin versus riisi/kala. Mutta osuva on. En ole ikinä asunut kaupungeissa kuin lyhyitä aikoja asia-asian sanelemana eri kunnissa pääasiassa.


    • Anonyymi

      Nääsvillessä.

    • Anonyymi

      Minulle totesivat minun olevan täysin kaupunkilainen. No totta hitossa olen kun olen syntynyt Helsingissä:)

    • Kiveltä, josta Jukka Virtasen tuhkat laskettiin koskeen.
      Olen minkäkin usein virvelöinyt.
      Isäni, ja Jukan isä olivat paperi-tehtaan ammattilaisia.
      -
      Koti-kyläni on kaukana Stadista, mutta ei se ollut koskaan maalainen.
      Tosin, Kannaksen Valkea-Järven muuttajat tulivat meille.
      Nättejä tyttöjöjä, jotkat höpöttelivät hieman oudosti.

      H.

      • ...Nättejä tyttöjä, jotka höpöttelivät hieman oudosti.


        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        ...Nättejä tyttöjä, jotka höpöttelivät hieman oudosti.


        H.

        Saikko sää niiltäki tyttösiltä pään rakkaudesta sekasin?


    • Anonyymi

      Maalainen ja kehitysmaalainen eivät pysty kehittämään vaksiinia

    • 50/50
      Urbaani maalainen, samoin kuin monet viihdyn lähellä luontoa ja sen omia elementtejä; vesi, maa, ilma ja tuli ja metsän läheisyys on tärkeää, mutta samalla haluan asua "kaikilla herkuilla" ja riittävän lähellä kaupunkia ettei tule ihan kokonaan mökkihöperöksi. Asioin Uppsalassa ja käyn ostoksilla Gävlessä ja hyvin harvoin Tukholmassa. Nyt tämä omakotitalossa asuminen maalla tuntuu mukavalta ja juuri minulle sopivalta niin kauan kun jaksamme tehdä huushollia ja hoitaa pihaa ja kasvimaata. (Tilasimme tänään pienen kasvihuoneen kodiksi tomaatintaimilleni, 3,4 neliön).
      Olen asunut kaupungeissa suuren osan ikääni, Chicago kai suurin, vaikka Calissakin on n. 3 miljoonaa sielua, mutta juuri nyt tämä tuntuu hyvältä paikalta.

      (Muuten tuolla ylempänä oli täysin kummallinen keskustelu siitä onko kehitysmaalainen "maalainen". Häh? Kehitysmaissa on eräät maailman suurimmista kaupungeista ja monet maahanmuuttajat tulevat nimenomaan kaupungeista.)

      • Sinulla on ollut monenmoisia asuinpaikkoja.
        Varsinkin, kun ikää tulee, silloin ne palvelut ovat hyvä olla lähenpänä.
        Omakotitalosta monet muuttaa juuri tuon jaksamisen takia.
        Minun tämä kerrostalon asunto, missä talvisin olen, on pikkukaupungin laidalla.
        Ihan on isoja mäntyjä ja koivuja ja pensaita välissä ja takana.
        Tässä on 7 kerrostaloa ja omakotialue tuossa vieressä, metsäkaistale välissä.
        Joskus minäkin kasvattelin maalla kesäisin tomaatteja, hyviähän ne.
        (En minäkään ymmärrä tuota matuhöpinää, ylenpänä)


      • Anonyymi

        kehitysmaalaiset ovat suomessa new yorkista mutta maalaisen nimi ruotsissa on finnjävel kun ne meni sinne eikä ne tulleet suurista


      • """(Muuten tuolla ylempänä oli täysin kummallinen keskustelu siitä onko kehitysmaalainen "maalainen". Häh? Kehitysmaissa on eräät maailman suurimmista kaupungeista ja monet maahanmuuttajat tulevat nimenomaan kaupungeista.)"""

        Et sitten ymmärtänyt testin tarkoitusta?
        Ei siinä kysytä, onko elänyt suurimman osan elämäänsä kaupungissa vai maalla.

        Ihminen voi olla sydämeltään maalainen vaikka olisi asunut ikänsä kaupungissa.
        Samoin maalla asunut voi olla sydämeltään kaupunkilainen.

        Sehän selviää testin kysymyksistä.
        Kaupungin hälinässä elävä voi sydämessään hyvinkin arvostaa maaseudun rauhaa kaupungin hälinän edelle. Maalla elävä taas voi hyvinkin sydämessään kaipailla kaupungin sykettä.


    • Anonyymi

      Tunturi-Lapin mies kertoi olleensa polliisina 16 vuotta Helsingisä. Kun pääsi Inariin jeppen hommiin, se sanoi: täällä mie paremmin viihdynkin, kävi säkä.
      Mie olen ollut maalta pois yli 40v. Kuitenkin tunnen luonnonläheisyyden välttämättömäksi pienessä taajamassa hämmeesä.
      - eläkeläismiäs.

      • Anonyymi

        Tällä palstalla näkee että maalainen ei ymmärrä kehitystä mutta hyysää kehitys maalaista


    • Anonyymi

      Maalainen ei osaa käydä vesiklosetissa ellei jalankuvia ole maalattu lattiaan kehitysmaalainen ei tiedä mikä on jalka

      • Anonyymi

        Tästä kommentista loistaa kaupunkilaisen tietämättömyys, tyhmyys, ahtaus ja avarien paikkojen kammo. - Nm. Talossani maalla on kaksi sisäwessaa


    • Anonyymi

      Maalaisilla on sama maku urheilussa, ravit on kuulemma urheilua jostain syystä eli maalaisilla hevoset ja kehitysmaalaisiila virtahevoset jos ei ole kameleja

    • Anonyymi

      Kehitys maalaisissa on urheilullisesti myös paljon pitkän matkan juoksijoita ja taas maalaisten urheilulaji on ilta lypsy

    • Anonyymi

      Ilman testiäkin tiedän, että olen välimuoto. Mutta jos pitäisi jompikumpi valita ilman toista , maaseutu kohtuullisilla palveluilla voittaa. Toisaalta Helsingissä on paljon sellaista, mikä on minulle tärkeää, kuten meri ja saaristo, kauniit suuret puistot, kulttuuria. Joskus on kiva piipahtaa ravintoloissa ja kahviloissa, mutta kauppakeskuksiin tai tavarataloihin en mieluile. Vaatteita olen jo kauan ostanut matkoilla paikallisissa kaupoissa, en varmaan oikeasti edes tarvitsisi mitään uutta ainakaan moneen vuoteen. Oodikin on nähty, oma kirjastoni toimii paljon paremmin ja on nimenomaan kirjasto. Senaaatintorilla, Kauppatorilla ja Kauppahallissa on tunnelmaa, siitä voi mennä lautalla Suomenlinnaan, haluan käydä silloin tällöin myös kasvitieteellisessä puistossa. Espoota en oikein miellä tyypilliseksi kaupunkimaiseksi kaupungiksi, koska selkeää yhtä keskustaa ei ole ja on paljon rauhallisia pientaloalueita. Turku on suosikkikaupunkini, sinne kiidän Pendolinolla muutaman kerran vuodessa, kirjamessuille ainakin ja onhan siellä sukulaisiakin.

      Olen tyytyväinen näin, metsän ja meren äärellä, Uudenmaan kulttuurimaisemat ympärillä. Omalla tontilla riittää puuhaa, saa toteuttaa viheriäisyyttään. Peruspalvelut ovat kävelymatkan päässä, pääsee hetkessä venesatamaan ja saaristoon. Helsinkiin kannattaa mennä julkisilla...mutta ehkä vasta syksyllä, jos on koronasta päästy.

      Ramoona

      • Anonyymi

      • Asuinpaikkasi kuulostaa viehättävältä ja itsellesi toimivalta.
        Olen joskun nuoruudessani käynyt Suomenlinnassa, lukenut siitä, itsellänikin on siitä pieni historiikki. Hieno paikka.
        Siellähän se Suomen ensimmäinen sarjamurhaajakin oli vangittuna.
        Myös siellä kasvitieteellisestä on tullut joskus käytyä.
        Turussa olen käynyt monasti, koska vanha pääkaupunki on kiinnostanut minua. Linnassa olen käynyt kolmasti.
        Yksi hieno reissu oli suurten purjelaivojen kokoontuminen. Kävimmekin yhdessä laivassa.
        Kommenttisi sai minut ihan vanhoja muistelemaan


    • Minä ajattelen että useimmilla ihmisillä on kaupunkilais-ja maalaisjaksoja elämänsä aikana.

      • Näin varmasti on.
        Myös itselläni. Nyt eläkkeellä ollessani, olen puolet vuodesta kaupungissa ja puolet maalla.


    • Sielultani olen sellainen kukkaniityillä ja leinikkipelloilla kirmaileva hupakko ja sitten kun hieman terävämmän asenteen otan, vaeltelen alla auringonkukkien.
      Tein testin ja maalainenhan sieltä löytyi, tosin oli kysymykset aika selviä.

      Jos on syntynyt kaupungissaJyväsjärven rannassa ja päätynyt lopulta Päijänteen rantaan samoille seuduille, ei lenkki ole ollut kovin pitkä,
      mutta siihen mahtuu vuosia eri kaupungeissa, ensin hämeessä ja pisin yli kymmenen vuoden elämä pääkaupungissa.

      Totaalinen elonkäännös veikin sitten maalaiseksi, Sydän -Savoon, metsien keskelle maanviljelijäksi ja siellä sitten hurahti neljännes vuosisata.
      Nyt paluumuuttajana nautin siitä, että joka ikkunasta näkyy metsää.
      ja kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä.

      Maalainen asuu sielussa ja kaupunkilaisuus virtaa veressä, aina tilanteen mukaan.

    • Minä voisin kyllä kuvitella asuvani vielä kaupungissa, jossain vaiheessa. Nuorena en nähnyt mitään erityisen kiinnostavaa maalla asumisessa ja minulla oli kiire pois. Olen viihtynyt hyvin suurissakin kaupungeissa ja nyt tällainen välimuoto sopii minulle hyvin: kaupungin mukavuudet ja maaseudun rauha ja puhdas ilma. Olen myös huomannut että iän karttuessa minua häiritsee liikenteen melu ja kadulta kuuluvat äänet hiukkasen enemmän, mutta se on taas tottumuskysymys.
      Mutta kuten jo sanoin, olen vahvasti välimuoto.

    • Anonyymi

      En varsinaisesti kumpaakaan, vaan roikun siinä puolin ja toisin.

    • En oikein osaisi kuvitella enää lehmänsonnassakaan tallaavani.
      En ihan niin maalainen ole, että olisin koskaan kaipaillut maatalon/maanviljelijän emännäksi.
      Asuinpaikkana silti laitan maaseudun kaupungin edelle.

      https://www.youtube.com/watch?v=TAgrwxHAG2s

    • Anonyymi

      Mä maalaispoika oon , en pistä suihketta kainaloon :)

    • Anonyymi

      Kaupungissa on kyllä mukavaa käydä, mutta maalla on ihanaa asua. - Nm. Etuoikeutettu

    • Kun telkkarista näkee miten maalla nykyään touhutaan tai lukee lehdistä, on asiat muuttuneet sitten lapsuusaikojen.
      Kaikki on niin koneellista, elikoiden hoitokin.
      Viljelystavatkin ovat toiset, sekä korjuutavat.
      Ei ennen vanhaan ollut ´´raktorin munia´´ pelloilla.
      Vaan paljon on nykyään maalle kaipuuta.
      Pariisissakin on muuttoliike kääntynyt maallepäin.
      Ei se kasvukeskuksiin pakkaaminen taida ollakaan niin kovin hyvä idea.

      • Anonyymi

        Onneksi maaseudulla on vielä viljelijöitä ja karjankasvattajia, heistä tulee vielä jonain päivänä kultaakin kalliimpia tälle maalle. Mutta täällä asuu muitakin eli sellaisia ja tällaisia, jotka eivät tuota ruokaa, syövät vain. - Nm. Terveiset pellon ja metsän reunalta


    • Anonyymi
    • Nyt olisi sitten maalla töitä.
      Nuorten kesätöitä on peruttu suuressa määrin nyt. Työhaluisille löytyy varmaan tiloilta tai lähiympäristöstä majoitustakin.
      Isoin osa työvoimasta on kuulemma ollut Ukrainasta.
      Nyt jos ulkomaista työvoimaa ei maahan voi tuoda, ruokahuolto vaarantuu, elleivät Suomen työttömät paikkaa tilannetta.
      On vissiin vilauteltu jotain pyklien muutosta, ettei työmarkkinatuella oleva saa takkiinsa, jos marjanpoimintaan lähtee. Mikä olisi hyvä, että siitä huolehdittaisiin.

    • Anonyymi

      Mä stadin friidu oon 😍

      • Eikös siellä uudella maalla ole marjatiloja. Marjanpoiminta vois stadin friidullekin tehdä terää.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Eikös siellä uudella maalla ole marjatiloja. Marjanpoiminta vois stadin friidullekin tehdä terää.

        Korkkareissa on hankala poimia😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korkkareissa on hankala poimia😁

        Ota ne pois.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ota ne pois.

        Kun on 20 ekaa elinvuottaan eläny korvessa. luterilaisessa kodissa, eihän se muistijälki ikinä aivoista poistu. Ja hyvä niin.
        Meidän ison perheen kakaroilla oli jokaista kohti 1-3 km2 elin tilaa. Kankaita, soita yms.

        Vaikka oli pakko lähteä etelään työhön, parhaat hetket kuuluvat luonnon läheisyyden aistimiseen eri vuodenaikoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on 20 ekaa elinvuottaan eläny korvessa. luterilaisessa kodissa, eihän se muistijälki ikinä aivoista poistu. Ja hyvä niin.
        Meidän ison perheen kakaroilla oli jokaista kohti 1-3 km2 elin tilaa. Kankaita, soita yms.

        Vaikka oli pakko lähteä etelään työhön, parhaat hetket kuuluvat luonnon läheisyyden aistimiseen eri vuodenaikoina.

        Merimies, ei maalta, ei kaupungista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Merimies, ei maalta, ei kaupungista.

        Mökkinaapurini, nyt jo vuosia eläkkeellä ollut, oli merimies.
        Nuorenpana seilasi kauempanakin. Sittemmin oli jäänmurtajalla.
        Kyllä hän joskus intoutui tarinoimaan.


    • Anonyymi

      Olen enemmän maalainen. En voisi asua ison kaupungin keskustassa. Haluan että on luontoa lähellä, jonne pääsee liikkumaan.

    • Anonyymi

      Maalainen, tai maalaiskaupungin asuja, tällä hetkellä.
      Ei minua kaupungin vilinään saisi asumaan vakituisesti, meteli on rasittavaa.

      Pirren

      • Luinkin jostain kommentistasi, että olit myynyt sen tilasi.
        Maalaiskaupunki tämäkin, missä itse talvet vietän. Sopiva, yötkin ovat hiljaisia ja rauhallisia.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe