mikä on pankko

severi ja uolevi

Mikä se on pankko?

51

11553

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veeti.severi

uuninpankolle mentiin piiloo tai nukkumaan!

• Nimetön

reessäkin ole pankko?

• xxxxxxxx65

suomi24;n säännöt kieltävät uskonnon saarnaamisen keskustelupalstoille.
        Uskonnolle on omat palstansaja seriffi on velvollinen siirtämään uskonnolliset aiheet omille palstoilleen.

Tämä pätee tähänkin henkilöön joka spämmää uskontoa kaikille ikäpalstoille kiihtyvällä vauhdilla.
        Olkaa ystävällisiä ja poistakaa nämä spämmit omille palstoilleen

• Taivaan pankko

Nyt nukutko vaan
        ja sielusi Herralta suljet?
        Käy taistelemaan,
        päin kuolemaa, ihminen kuljet.
        2. Se on mieletön,
        ken tuhlaten ajan ja taivaan
        niin kuin järjetön
        vain kiiruhtaa helvetin vaivaan.
        3. Et syntejäsi
        siis uskalla Herralle myöntää,
        kun Jeesukesi
        noin torjut ja pois tahdot työntää?
        4. Vain viivyttelet
        välttelet kutsua Herran.
        Jos seisahdu et,
        voi kuulla sen viimeisen kerran!
        5. Et synneistäsi
        saa kestävää riemua koskaan.
        Ne sydämesi
        vain suistavat tuomioon, tuskaan.
        6. Vaan rangaistuksen
        vain Kristuksen ansio voittaa,
        saat turvaksi sen,
        kun viimeinen hetkesi koittaa.
        7. Siis nouse ja käy,
        on kurjankin oikeus tulla.
        Ei estettä näy,
        tie auki on armahdetulla.
        HL 307 Anna nordensgold 1745
        Maan mä tiedän iki- ihanan.
        Oi, kuin kaunis kaupunki taivaan!
        Lunastettu sielä morsian
        kirkkautta sädehtiipi aivan.

Siellä on tuskat pois,
        eikä murhe mieltä paina,
        Taivaassa ei kyyneleitä näy,
        ei, vaan siellä riemu kestää aina.

2. Vaan ei sinne kukaan tulla saa,
        synneistään ken ei oo puhdistettu.
        Sano, saanko nähdä Karitsaa,
        ootko häitä varten vaatetettu?

3. Vielä virtaa armon virta tuo,
        joka synnistä sun puhdistaapi.
        Riennä Vapahtajan ristin luo!
        Siellä taivas sulle aukeaapi.

4. Koti siellä, tieto autuas,
        kun mä halpa myös saan sinne tulla!
        Saavu, Jeesus, viemään omias!
        Se on hartain halu, toivo mulla.

HL 619 Mathilde Wiel- Öjerholm 1882

• veeti.severi

huonompi suomenmurrekielen ymmärrys,
      vastasin mikä ensin mieleen tu.li;)))

• iris

" Lastin kuljetuksen aikaiset värähtelyt saavat tukkikuorman pakkautumaan yhä tiiviimmin toisiaan ja laitoja eli pankkoja vasten."

• Nimetön

Ei ole laidat pankkoja.
        Kukahan tietäisi totuuden.

• fiiuliN
        Nimetön kirjoitti:

Ei ole laidat pankkoja.

On montaa lajia pankkoja.
        On Pankko sukunimenä.
        On pankko jatkona.
        On takan pankko,
        mutta eniten käytetty uunin päällisenä.
        jossa voi lepäillä ja makaskella.

Meilläkin oli silloin kun olin lapsi, uuninpäällinen jota sanottiin pankoksi.
        Siellä oli kylminä talvipäivinä mukava leikkiä.

• Helena
        fiiuliN kirjoitti:

On Pankko sukunimenä.
        On pankko jatkona.
        On takan pankko,

Meillä Mammalassa myös usein leikittiin uunin pankolla.
        Riemua oli se, kun sinne korkeahkolle saatiin iloluontoisen Korvenkylänpapan vedettävä grammari lainaksi levyinensä... levyt olivat sellaista ikivanhaa halitulijallaa-tyyppiä. Harvemmin saatiin niitä soittaa, mutta kuitenkin.

• lueppa
        Nimetön kirjoitti:

Ei ole laidat pankkoja.

Miten pystyt sanomaan etteivät ole. Sanalla voi olla monta merkitystä.
        Lue täältä lisää:

www.csc.fi/esgi50/tehtava2.phtml.fi

• Lokari69
        Nimetön kirjoitti:

Ei ole laidat pankkoja.

On tukki rekassa se jonka päällä tukit kuormataan , ei siis pankko, vaan pankka.
        Terv: Lokari69.

• pankko
        Lokari69 kirjoitti:

On tukki rekassa se jonka päällä tukit kuormataan , ei siis pankko, vaan pankka.

Pankko löytyy esim. metsätelivaunuista.
        Laita sitten hakusanaksi pankka.

• izmir hobat
        fiiuliN kirjoitti:

On Pankko sukunimenä.
        On pankko jatkona.
        On takan pankko,

reen pankko on se alusta, jolle peräreessä tukit nostetaan

• Uhtuanniemi
        Lokari69 kirjoitti:

Kerran Thaimaassa äiti otti nuoren poikansa kanssaan ylös vuorelle. Siellä äiti palvoi temppelissä hirveän näköisiä kuvatuksia savun ja kongien kuminan keskellä. Nuori poika katseli ja kuunteli hetken, meni ulos vuorelle, nosti katseensa ylös korkeutta kohti ja sanoi: "Jumala, Sinä et voi asua tuossa pienessä savuisessa ja tunkkaisessa temppelissä. Et sinä sinne mahdu. Sinä olet jossain tuolla. Sinä olet olemassa. Ilmoita Itsesi minulle." Hän kertoi myöhemmin, että vaikka se oli vain "hiljainen kuiskaus" hän sai varmuuden siitä, että Jumala on olemassa. Vuodet kuluivat, poika varttui mieheksi, hän kohtasi Jeesuksessa tien Jumalan yhteyteen ja hänestä tuli Sanan julistaja.

• Nimetön kirjoitti:

Ei ole laidat pankkoja.

Pankko on tukkireen ylempiosa,jossa kiekkari ja kiekkarissa oli ne tapit,nimeä en muista?
        Halonajossa käytettiin ronkeleita,siis tukkireessä tietenkin oli takakelkka,eiväthän ronkelit muuten olisi toimineet.
        Sevä oli reen etummainen osa ja kaplaatkin muistan,sekä heinähäkit jotka taas kiinnitettiin työrekeen.Minulla muuten tukkireki ja takakelkka vielä navetanvintissä ja luokinpaininpuu

• Oletkin jo saanut vastauksia kysymykseesi.
      Meilläkin sanottiin uunin päällistä pankoksi.
      Uunin pankolle kissakin hyppäsi ensimmäisenä kun tuli pakkasesta sisälle. Siellä oli lämmintä.

Sitten meillä puhuttiin pankkoreestä ja se oli
      kaksiosaisen reen etupää, missä oli korkeammat keulapuut.
      Sen perään voitiin laittaa matalampikeulainen jatke, esim. tukinajossa. Silloin rekeä sanottiin liistereeksi.

Mutta tarkoitus saattaa vaihdella murrealueitten mukaan. Nivalan seuduilla käytettiin samaisesta liistereestä nimitystä kipakko.
      Savossa taas kipakko oli aivan eri tyylinen reki.

• MUMMELI1

Reen pankko on mielestäni reen jalaksia yhdistävä puu ,puomi jossa oli sitten pidike taas toiselle
        taka reelle. Reen pankolla hevosen ohjastaja istui . Tämä oli reki jossa ei ollut minkään laista muuta pohjaa ,ns tukki reki. Liistereessähän oli laudoista tehty kapeahko pohja.
        Uunin pankoksi ei välttämättä sanottu uunin päälystä ,vaan uunin sivussa olevaa ulkonemaa,joka oli erilevyinen uunin koosta johtuen .Ehkä jossain päin Suomea uunin päälystä sanottiin pankoksi.
        Sanotaanhan lorussa ,että ympäri tuvan mua etsittiin ja minä vaan pankolla makasin ,että kai se aika isokin saattoi olla.

• fiiuliN
        MUMMELI1 kirjoitti:

Reen pankko on mielestäni reen jalaksia yhdistävä puu ,puomi jossa oli sitten pidike taas toiselle
        taka reelle. Reen pankolla hevosen ohjastaja istui . Tämä oli reki jossa ei ollut minkään laista muuta pohjaa ,ns tukki reki. Liistereessähän oli laudoista tehty kapeahko pohja.
        Uunin pankoksi ei välttämättä sanottu uunin päälystä ,vaan uunin sivussa olevaa ulkonemaa,joka oli erilevyinen uunin koosta johtuen .Ehkä jossain päin Suomea uunin päälystä sanottiin pankoksi.
        Sanotaanhan lorussa ,että ympäri tuvan mua etsittiin ja minä vaan pankolla makasin ,että kai se aika isokin saattoi olla.

Meillä päin sanottiin rantsiksi sitä reunusta joka kiersi ympäri muuria.
        Samoin oli hellanrantsi joka oli kuupan reunustassa. Kuuppa taas oli samantyyppinen kuin nykyisin on tämä.....(mikä se on joka vie hellalta tulevan höyryn ja käryn ulos?).. sellainen oli kuuppa ja siinä rantsi.

Vielä oli lampussakin kuuppa... siis varjostin.

• Nimetön

Tukit nostettiin pankon päälle.

• MUMMELI1 kirjoitti:

Olet oikeassa Mummeli1, liistereki oli sellainen, jossa oli pohja ja sen päällehän voitiin laittaa reunat kun mentiin esimerkiksi hakemaan heiniä kauempaa. Taidettiin sanoa heinähäkiksi...

Pankkoreellä voitiin toimitella asioita, isä istui heinäsäkki pepun alla, siinä pankon päällä.
        Kirkkoreki tai pienempi malli, jota meillä sanottiin kipakoksi, olivat liian hienoja jos lähti kirkolla käymään jollakin pikkuasialla.

Ja tukkireki oli se kaksiosainen ajoneuvo.
        Talvella -56-57 olin tukkimetsässä ja muistan että olin jäätymäisilläni siinä pankolla istuessa,
        kun mentiin aamulla metsään.

• Suvi2

Tuliha siul pankkoloi jos minkälaisii. Meil Karjalas ol ainakii ainoo oikee pankko se uuninpankko. Uunipääl kuivatettii lapasii ja sukkii ja mäntii lämmittelemmää. Vanha kissa tykkäs olla uuninpankolla lämpimäs.
      Se uuninpankko oli niin suur et sinne mieski mahtu, koska uunin pit olla suur, ku siin paistettii leipii usjamp kerrallaan. Sanotaaha lihavast ihmisest, et sen persus on nii laaja ku seittemän leivän uuni.
      Saatkoha sie mittä tolkkuu ku pankko-asja män iha takalistoo.

• makasin

ja mie vain pankolla makasin.
      pankko on uunin kuvessa,lämmin paikka
      siellä kissatkin ruukas maata.

• Savonmuan Hilima

Pankko oli paikka uuninpäällä jossa myös nukuttiin
      Olen kuullut jutun liekö totta vai vitsi:Taloon tuli kulkuri ja tykästyi kauniiseen tyttäreen.Isäntä oli luvannut kulkurille yösian tuvan lattialle.Kulkuri silmäpelin päätteeksi kysyi tyttären nukkumispaikkaa. No uunin pankolla tyttö huikkas.Yö oli pimeä ja kulkuri kiipesi uuninpankolle suurin toivein,ja pimeän hämärässä sieltä ennen aamun valkenemista alas.Kun sitten
      kulkuri oli aamukahvilla muun väen kanssa ,kuului
      uuninpankolta.Kulkurille sitte yksi santsikuppi,minulla ei ole olut näin mukavaa sitten 60 vuoteen, sokee mummo sieltä hehkutti.

• evakkotyttövanhempimalli

minun kotipuolessani pohjois hämeessä.sanottiin leivinuunin päälystä pankoksi leivinuunin päälystä sillänimellä.sielä kuivatettiin kenkät talvella,jopa lapset nukkuivat kovilla pakkasilla uuninpankolla.nimitys on varmastikkin paikkakunta kotainen.

• Mökin emäntä

Siinähän se vitsi juuri onkin, että kaveri makasi ihan kaikkien näkyvillä takan etukorokkeella, mutta kun hän oli yhtä nokinen kuin takkakin, ei häntä huomattu.
        Jos hän olisi maannut takan päällä, ei se olisi ihme ollut, että häntä ei helposti löydetty.

• MUKAAN
        Mökin emäntä kirjoitti:

Siinähän se vitsi juuri onkin, että kaveri makasi ihan kaikkien näkyvillä takan etukorokkeella, mutta kun hän oli yhtä nokinen kuin takkakin, ei häntä huomattu.
        Jos hän olisi maannut takan päällä, ei se olisi ihme ollut, että häntä ei helposti löydetty.

Pankko on tuvan uunin suun edessä oleva ulkonema, vars. se osa, jolla ei pidetä tulta; uunin kupeeseen liitetty penkki. Pata on uunin pankolla. Pankolla kehrävä kissa.

Pankko on myös tukkireen poikittaispalkki, jonka varaan kuorma ladotaan.

• Notta näin
        MUKAAN kirjoitti:

Pankko on tuvan uunin suun edessä oleva ulkonema, vars. se osa, jolla ei pidetä tulta; uunin kupeeseen liitetty penkki. Pata on uunin pankolla. Pankolla kehrävä kissa.

Kitkat, katkat, pitkät matkat!
        Sinä ja minä ja Hentun Liisa,
        Puntun Paavo ja Juorkunan Jussi,
        Laurilan Lassi ja Myllärin Matti.
        Ympäri tuvan minua etsivät.
        Eivät minua löytäneet.
        Minä vain pankolla makasin.

• 16+6=10
        MUKAAN kirjoitti:

Ei siinä uuninulkonemalla voi maata. Jos puhutaan uunin pankosta, niin myös tuo aika iso tila pirtin ison uunin päällä oli sellainen. Se oli myös lämpöisin paikka pirtissä ja pirttihän oli sellainen olohuone, missä veisteltiin ja turistiin. Pankko oli myös erinomainen tarvepuiden kuivatuspaikka, miksikäs ei myös kuhertelupaikka, sinne kun ei pirtin lattialta nähnyt päretulen valossa.

• Vanha ihminen
        16+6=10 kirjoitti:

Ei siinä uuninulkonemalla voi maata. Jos puhutaan uunin pankosta, niin myös tuo aika iso tila pirtin ison uunin päällä oli sellainen. Se oli myös lämpöisin paikka pirtissä ja pirttihän oli sellainen olohuone, missä veisteltiin ja turistiin. Pankko oli myös erinomainen tarvepuiden kuivatuspaikka, miksikäs ei myös kuhertelupaikka, sinne kun ei pirtin lattialta nähnyt päretulen valossa.

Muistelisin että tukkireessäkin oli paikka nimeltä pankko

• 5558
        Vanha ihminen kirjoitti:

Muistelisin että tukkireessäkin oli paikka nimeltä pankko

Jo kahdeksannen kerran tässä ketjussa tiedetty. Mutta onhan siihen aikaakin mennyt -yli 5 vuotta!

• Utelias kysyy
        5558 kirjoitti:

Jo kahdeksannen kerran tässä ketjussa tiedetty. Mutta onhan siihen aikaakin mennyt -yli 5 vuotta!

Mikähän väläys näitä vanhoja taas on nostaa esille (o.o)?

• Tuhatnikin töitä
        Utelias kysyy kirjoitti:

Mikähän väläys näitä vanhoja taas on nostaa esille (o.o)?

Kalakkeutuneet aivot jauhaa viisi vuotta samöillä pankoilla.

• Jalo Viinanen
        Tuhatnikin töitä kirjoitti:

Kalakkeutuneet aivot jauhaa viisi vuotta samöillä pankoilla.

Kertokaa tiivistetysti, mikä se pankko on kuljetusvälineessä (reki, rekka yms.). Mitä ovat ne pystypylväät tukkirekassa?

• Karikka ja Pankko
        Jalo Viinanen kirjoitti:

Kertokaa tiivistetysti, mikä se pankko on kuljetusvälineessä (reki, rekka yms.). Mitä ovat ne pystypylväät tukkirekassa?

Puukuorma on pankoilla ja ne tolpat ovat karikoita.

• Laritsa M

Muistan jostain runosta "...mie vain pankolla makasin...". Siitä päättelin näin.

• chan-chan

Panko on länsimaista korppujauhoa ilmavampaa johtuen leivänmurusten suuremmasta koosta

• Isä Apotti

Uuninpankko tai uuninpenkki on tulisijan vieressä tai päällä oleva muurattu istuin tai makuupaikka, jonka lävitse savukaasut kierrätetään. Savun kierrätyksellä parannetaan takan lämmitystehoa. Koska oikentehty pankko lämpenee viileämmilla savukaasuilla, sen ei pitäisi lämmetä tukalan kuumaksi, joten se on kylmällä ilmalla mukava makuupaikka.
      Meilläpäin uunin kylkeen muurattu pankko oli ensisijaisesti vaarin makuupaikka, josta hän kävelykepillään hätisti kissat ja kakarat pois.

• Tietääks kukaan mikä oli ronkelireki.

• Atolfia

Kyllä vaan niitä pankkoja näkyykin olevan monenlaisia. Taitaa olla niin, että eri puolella Suomea sanotaan erillaisia uuninkupeseen rakennettuja ulokkeita pankoiksi.

Mielestäni oikea uuninpankko on pirtissä olevan suuren uunirakennelman päälle muotoutunut melko iso koukkelo, johon sopi useampikin nukkumaan ja jopa lapset leikkimään, kuten tuolla edellä joku kertoi. Olenpahan minäkin nukkunut sellaisessa tilassa ja olikin melko kuuma paikka leipomispäivän jälkeen. Perinteinen vanhan isännän nukkumapaikka.

Tuosta ronkelireestäpä en tiiä mittään, mutta ronkeli on immeinen, jolle ei kelpaa mikkään. Jos lienee ronkelireki semmonen, että huoli kettään kyytiin:>).

• Pitäs joskus männä.

Miun vaimollaki on pankko. On sanonu, jotta tuleha
      nyt pankolle. Koskaan en ole männyt, enkä tiijä mi-
      kä se on. Jotain naisten juttuja varmaan.

• taivaanpankko

Kuopiossa on Taivaanpankko. Taivaanpankontie puijonlaaksossa.

• Nukkumapankko

Kontio hirsituvissa on nukkumapankko. Se on hirsiseinästä ulos vedetty nukkumasyvennys joka tuo lisätilaa pieneen tupaan. Näppärää; ei syö rakennusneliöitä koska ei ole perustuksia täjjä kohtaa.

• Tuohan oli vertauskuvaksi otettu lasten laulusta pätkä "minä vain pankolla makasin" ja lapset siinä leikkivätkin.

Se kuvaa hyvin sitä kun piilosilla lapset olivat, niin paras piilopaikka oli juuri leivinuunin katon "pankko".

Olen itsekin pankolla piileksinyt usein.

• leivinuunin katolla

Ei hyväksy edes sivistyssanakirja näitä murresanoja! Panko on tosin tuttu, pankko ihan omituinen muunnos!

• oscarsson

Entäs sontalamuskat?

• Oldtimer

Parasta kun ei ymmärretä että pankko on penkistä tuleva sana jolla kuvattiin jotain minkä päällä pystyi olemaan. Tukit on pankon päällä, takapuoli oli uunin pankon päällä. Sillä on monta merkitystä ja riippuu minkä asian yhteydessä siitä puhuu. Pankko on penkki.

• veroelättien

Elättikepuloisien juopottelupaikka...

• rewqsa

Töissä aikoinaan vanhempi mies lauloi säkkijärvenpolkan säveltä mukaillen , veli äitiä isä pani siskoa minä panin kissaa pankolla .

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      21
      4618
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3274
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3127
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2529
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      85
      1242
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      257
      1123
    7. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1099
    8. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1082
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      392
      1067
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      200
      966
    Aihe