Veneiden hintataso koronan aikana/jälkeen

Anonyymi

Mites käy? Taantuma tuloo ja veneet halpenee? Kalliimmat veneet otetaan pois myynnistä, kun eivät kuitenkaan kaupaksi käy? Vai ei vaikutusta?

Minulla oli pari venettä ulkomailta kiikarissa, mutta nyt mahdoton käydä katsomassa. Mutta eipä tarvitse paljoa siitäkään huolehtia, että muut kävisivät ne ostamassa pois. Taitaa olla koko ala odottavalla kannalla?

70

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Usimmissa isoissa varmasti tulossa pakkomyyntejä, vaikka charter firmoista tai yksityisiltä jos veli velkaa otettu ja perseilleen menee jostain syystä, muuten tuskin odotettavissa hintojen tippumista, katso vaikka nettivenettä vuodesta toiseen samoklla hinnoilla roikkuvat ja mikään laske niiden hintaa sama kansainvälisillä markkinoilla pois lukien, ne jolla pakko tilanne.

    • Anonyymi

      Kolera vaikuttaa tuskin lainkaan harrasteveneen hintaan ellei se jatku useampia kausia.

      Rahanpuute tietenkin voi olla syy realisoida minkä vain voi. Veneen kanssa on kuitenkin vaikea tehdä nopeaa tiliä ostajien vähäisyyden takia.

    • Anonyymi

      Asia riippuu pitkälti siitä millaisilla kuluilla veneyksilöä säilytetään. Pakkomyynti tulee nopeasti eteen jonkun Välimeren kalliissa satamassa makaavan veneen kohdalla. Näissä hintojen puolittuminen on väistämätön tosiasia ja välttämättä vene ei mene silläkään kaupaksi.
      Seuraavaksi satamamaksuja ei enää suoriteta ja vene jää ikiajoiksi sataman riesaksi. Näitä on jokaisessa satamassa jo nyt paljon, joissain jopa kymmeniä. Ennen kriisiä tavanomaisin hylkysyy oli avioero.

      Valtaosa charter -veneistä on leasing -pohjaisia. Vene on siis uppovelkainen ja siitä ei ole suoritettu ALV:tä.
      Yksityiselle nimellisomistajalle ei synny vuokratuottoa mutta kulut juoksevat. Syksystä alkaen etenkin uudehkoja katamaraaneja tulee valtavasti myyntiin Kroatiassa ja Kreikassa. Niitä pyrkivät ensin haltijat myymään hinnalla jolla he pääsisivät kuiville. Se ei useinkaan onnistu ja lopulta veneet haltuunottanut leasing -yhtiö (pankki) dumppaa veneet markkinoille. 300 000 eur nyt maksavan katamaraanin tulee saamaan vuosina 2021-2023 likimain 100 tonnilla. Charter -sektori tulee tyystin muuttumaan vanhojen kaatuessa.
      Suomessa venekauppa ei käynnisty lainkaan. Joitain hienoimpia yksilöitä myytäneen noin puolikashinnoin Saksaan ja muualle. Tavanomaiset Bavariat jne. jäävät nykyomistajilleen vuosikausiksi vaikka millä polkuhinnalla yrittäisi niitä myydä.
      Kesäksi 2021 alkanee pieni kaupanvire vanhoista Sunwindeistä ym. Jos hinta on nyt 10 000, on se silloin ehkä 3500. Kauppoja syntyy ehkä parikymmentä. 2020 kauppoja ei tule ollnkaan johtuen siitä ettei hinta-adaptioita osata vielä ehdä.

      Olennaisinta nyt on ymmärtää että venevelkaisilla on likimain aina muitakin velkoja ja ne kohdistuvat venettä tärkeämpiin asioihin. Veneen dumppimynnillä pystyy maksamaan lama-ajan asuntolainalyhennykset.

      • Anonyymi

        Mihinkäs ne hinnat tuosta romahtaisi.
        Muutamia veneitä saatetaan myydä alle normaalien pyyntien mutta muuten tuo kaupankäynti on yhtä hiljaista kuin tähänkin asti.
        Se on ainakin ihan utopiaa että puoleen hintaan jotain saisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihinkäs ne hinnat tuosta romahtaisi.
        Muutamia veneitä saatetaan myydä alle normaalien pyyntien mutta muuten tuo kaupankäynti on yhtä hiljaista kuin tähänkin asti.
        Se on ainakin ihan utopiaa että puoleen hintaan jotain saisi.

        Vuonna 1991 sai 300 000 mk maksaneen 2v. vanhan veneen 110 000 markalla. Nopea piti olla etteivät veneet karanneet Saksaan. Nyt Saksaankin tulee lama, mutta siellä silti on käteisväkeä runsaasti kytiksellä.


    • Anonyymi

      Ostajia on vähän. Joidenkin on pakko myydä hinnalla millä hyvänsä. Niinpä ne kaupat, mitkä tehdään, tehdään hyvin halvalla. Ne veneet, mitkä eivät ole pakkomyyntihinnoissa eivät liiku markkinoilla.

      • Anonyymi

        Näinhän se menee. Ne myyvät hinnalla millä hyvänsä, joiden on pakko myydä. Jos ei ole pakko myydä, niin sit venettä ei edes laiteta myyntiin tulevina vuosina. Nyt on ostajan markkinat.


    • Anonyymi

      En nyt tuohon hintatasoon osaa asanoa mutta Näin saimaalla veneily jatkuu niinkuin ennenkin. Paikat voi olla kiinni mutta polttoainepisteitä ei varmaankaan suljeta ja ruokaahan saa lähikaupasta jonne satamasta kuin satamasta on kävelymatka. Varmaan syksyyn mennessä Saimaankanava on auki jos haluaa merelle jos on ehtinyt kiertää Kuopion,Joensuun, Savonlinnan, Imatran ja Lappeenrannan.

      • Onko jäitä vielä Saimaalla? Käväisin tänään Airistohotellilla moottoriveneellä. Siellä oli ulkoilijoita paljon vuodenaikaan nähden. Tuli yksi purjevenekin laituriin. Sataman ja kioskin voisi varmaan avata normaalisti toukokuun alussa. Ainoa ongelma nyt on päivästä toiseen jatkuva kova lännenpuoleinen tuuli. Pari päivää sitten oli jatkuva tuuli hetken aikaa 25m/s ja puuskat yli 30 m/s.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Onko jäitä vielä Saimaalla? Käväisin tänään Airistohotellilla moottoriveneellä. Siellä oli ulkoilijoita paljon vuodenaikaan nähden. Tuli yksi purjevenekin laituriin. Sataman ja kioskin voisi varmaan avata normaalisti toukokuun alussa. Ainoa ongelma nyt on päivästä toiseen jatkuva kova lännenpuoleinen tuuli. Pari päivää sitten oli jatkuva tuuli hetken aikaa 25m/s ja puuskat yli 30 m/s.

        Saimaa on vielä jäässä, vastahan kanava ja syväväylä avattiin, murtajalla kuten yleenskin.

        Jäät lähtevät toukokuun alkupuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimaa on vielä jäässä, vastahan kanava ja syväväylä avattiin, murtajalla kuten yleenskin.

        Jäät lähtevät toukokuun alkupuolella.

        Täällä ollaan kanss Turust ja koen olevani jo jälkijunassa veneenlaskussa, joka satamassa jonka ohi ajanut Turun seudulla alkaa olla veneitä laiturissa. Tulee vähän niin kuin painetta kevätrutiineille ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ollaan kanss Turust ja koen olevani jo jälkijunassa veneenlaskussa, joka satamassa jonka ohi ajanut Turun seudulla alkaa olla veneitä laiturissa. Tulee vähän niin kuin painetta kevätrutiineille ;)

        Jotkut ottaa paineita, toiset ei.

        Jos laumakäyttäytymistä ei lasketa, niin ei ole mitään pakkoa laskea venettä aikaisemmin kuin itse haluaa. Sama pätee muuhunkin vapaaehtoiseen toimintaan.

        Samaan aikaan tekeminen voi tuoda yhteisöllisyyden tunteen.

        Sitten on niitä, jotka kilpailevat muiden kanssa siitä, kukaa saa ensiksi veneen vesille. Kilpailun arvoa tosin heikentää se, ettei kukaan muu ole ilmaoittautunut mukaan kilpailuun, mutta siitä voi joku saada nostetta.


    • Anonyymi

      Aina haaskalinnut ovat julistamassa ostajien markkinoita milloin mistäkin syystä.

      Se vaan menee niin, että minkä tahansa taantuman iskiessä niiden persaukisten haaveilijoidenkin talous menee lähestulkoon aina vaan entistä pahemmin kuralle, ainakin epävarmemmaksi.

      Siksi ei mitään ostorynnäkköä tulla näkemään, tälläkään kertaa. Jos tulisi, kasvanut kysyntä taas vuorostaan tasaisi hintoja.

      Eli, not gonna happen... ;) Keep on dreaming...

      • Anonyymi

        Eihän tässä ostoryntäystä povattu, vaan päinvastoin epätoivoisten myyjien lisääntymistä, jolloin nämä ”ostajakandidaatit” luulevat saavansa mielikuvitusveneensä halvemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tässä ostoryntäystä povattu, vaan päinvastoin epätoivoisten myyjien lisääntymistä, jolloin nämä ”ostajakandidaatit” luulevat saavansa mielikuvitusveneensä halvemmalla.

        Tämä lama on erilainen siinä, että se iskee koviten tietyn alan yrittäjiin ja heidän palkollisiinsa. Yhteisnunnan turvaverkkoa rakennetaan pankkien ja lainan varaan, jota monella on jo liikaa. Kyllä siinä tulee tavallista kovempi kiire matkailu- ja ravintola-alalla realisoida kaikki omaisuus, mitä ei oikeasti tarvitse. Tähän päälle vielä veneilykielto, niin veneestä saatava muutama kymppitonni alkaa näyttää houkuttelevalta. Samaan aikaan joillain muilla menee normaalisti ja voisi olla halua investoida vapaa-aikaan. Ainoa ongelma on veneen vaihdon ongelma, vanhasta ei pääse millään eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä lama on erilainen siinä, että se iskee koviten tietyn alan yrittäjiin ja heidän palkollisiinsa. Yhteisnunnan turvaverkkoa rakennetaan pankkien ja lainan varaan, jota monella on jo liikaa. Kyllä siinä tulee tavallista kovempi kiire matkailu- ja ravintola-alalla realisoida kaikki omaisuus, mitä ei oikeasti tarvitse. Tähän päälle vielä veneilykielto, niin veneestä saatava muutama kymppitonni alkaa näyttää houkuttelevalta. Samaan aikaan joillain muilla menee normaalisti ja voisi olla halua investoida vapaa-aikaan. Ainoa ongelma on veneen vaihdon ongelma, vanhasta ei pääse millään eroon.

        Mikä helvetin veneilykielto? Sellaista ei ole tulossa eikä taatusti tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä helvetin veneilykielto? Sellaista ei ole tulossa eikä taatusti tule.

        Äläs nyt kiroile, merivartiosto vain kehoittanut veneilijöitä pysymään poissa mereltä, kun resursseista pulaa. Havereita ei muutenkaan niin paljoa satu, mihin mv puuttuu tai kutsutaan auttamaan.

        Ymmärsin tämän resurssipulan siten, että helpompi valvoa meriliikennettä jos me huviveneilijät ei täplitetä tutkkaa näyttöä täyteen, vain minun ajatus. Voitte kuvitella rajojen sulkeuduttua, että voi monen näköistä kulkijaa pyrkiä Suoomeen tuoden kiellettyjä aineita ja nämä pitäisi pystyä plokkaamaan pois, yksittäisiä kulkijoita helpompi havaita ja seurata, kuin jos me kaikki oĺaan liikkeessä merellä, niin kyllä sinne joukkoon häviää.


    • Anonyymi

      Isomoottoristen ja nopeiden veneiden hinnat voi tippua, purjeveneillä ja hitailla meriläisillä on parempi immuniteetti köyhempiin aikoihin

      • Anonyymi

        Paitsi, että veneenvaihto voi olla ajankohtaista. Itse haluaisin vaihtaa 30-jalkaisen isompaan, mutta markkinat on nykyään niin kuolleet, että jääköön tulevaisuuteen. En realistisesti usko saavani nykyistä myytyä enkä halua jäädä kahden veneen loukkuun.

        Tiivistettynä: Vaikka lienet oikeassa, että purkkareiden omistajilla on tiettyä immuniteettia, veneenvaihtotarve voi tuoda hintoja alas...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että veneenvaihto voi olla ajankohtaista. Itse haluaisin vaihtaa 30-jalkaisen isompaan, mutta markkinat on nykyään niin kuolleet, että jääköön tulevaisuuteen. En realistisesti usko saavani nykyistä myytyä enkä halua jäädä kahden veneen loukkuun.

        Tiivistettynä: Vaikka lienet oikeassa, että purkkareiden omistajilla on tiettyä immuniteettia, veneenvaihtotarve voi tuoda hintoja alas...

        On se noinkin tietty isompaan vaihtajilla. Ajattelin lähinnä niitä veneilijöitä jotka lomautettuna kamppailee siitä onko varaa liikkua merellä ylipäätään, ja niitä pienipalkkaisia suorittavan työn tekijöitä jotka ovat ostamassa yövyttävää venettä jota on varaa tankara ja ylläpitää. He eivät luultavasti ole niitä yli 30 jalkaisen tai yli 50 hv veneen ostajia, tämä vain näppituntuma aavistukseni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se noinkin tietty isompaan vaihtajilla. Ajattelin lähinnä niitä veneilijöitä jotka lomautettuna kamppailee siitä onko varaa liikkua merellä ylipäätään, ja niitä pienipalkkaisia suorittavan työn tekijöitä jotka ovat ostamassa yövyttävää venettä jota on varaa tankara ja ylläpitää. He eivät luultavasti ole niitä yli 30 jalkaisen tai yli 50 hv veneen ostajia, tämä vain näppituntuma aavistukseni

        Olemme ostaneet purjeveneemme ja muut huvilaitteemme tietäen, ettei jatkuva taloudellinen kasvu ole mahdollinen. Olen itsekin sortunut kuvittelemaan, että saisin jossakin vaiheessa nykyisen veneeni myytyä ja haaveillut isommasta veneestä. Nyt tunnelmani ovat aika maltilliset, kun rannassa seisoo turhan panttina pienehkö rahallinen satsaus. Jos uskon ohjeistuksia, enkä uskaltaudu vesille, vahinko ei ole itselleni taloudellisesti kovin suuri. Enemmän olen huolissani niistä pääkaupunkiseudun asukkaista, joilla on ollut toiveita suljetun alueen ulkopuolelle pääsystä. Useat ovat sijoittaneet isojakin varoja harrastukseensa. Monia saattaa ahdistaa ajatus siitä, ettei pysty toteuttamaan suunnitelmiaan. Voisiko ajatella, että lähivesiltäkin löytyy paikkoja, joissa voi kokea veneilyn iloa. Monilla on nyt vaikeaa. Jossakin vaiheessa voi useissa perheissä olla vielä vaikeampaa. Olisiko mahdollista tukea toisiamme ja unohtaa ahneus? Voisimmeko tehdä reiluja tarjouksia niille, joiden on pakko luopua rakkaasta harrastuksestaan. En pyydä tätä itseni puolesta, vaikka kumpikin perheemme palkansaaja sai juuri lomautuksen. On niitä joiden asiat on vielä huonommalla tolalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme ostaneet purjeveneemme ja muut huvilaitteemme tietäen, ettei jatkuva taloudellinen kasvu ole mahdollinen. Olen itsekin sortunut kuvittelemaan, että saisin jossakin vaiheessa nykyisen veneeni myytyä ja haaveillut isommasta veneestä. Nyt tunnelmani ovat aika maltilliset, kun rannassa seisoo turhan panttina pienehkö rahallinen satsaus. Jos uskon ohjeistuksia, enkä uskaltaudu vesille, vahinko ei ole itselleni taloudellisesti kovin suuri. Enemmän olen huolissani niistä pääkaupunkiseudun asukkaista, joilla on ollut toiveita suljetun alueen ulkopuolelle pääsystä. Useat ovat sijoittaneet isojakin varoja harrastukseensa. Monia saattaa ahdistaa ajatus siitä, ettei pysty toteuttamaan suunnitelmiaan. Voisiko ajatella, että lähivesiltäkin löytyy paikkoja, joissa voi kokea veneilyn iloa. Monilla on nyt vaikeaa. Jossakin vaiheessa voi useissa perheissä olla vielä vaikeampaa. Olisiko mahdollista tukea toisiamme ja unohtaa ahneus? Voisimmeko tehdä reiluja tarjouksia niille, joiden on pakko luopua rakkaasta harrastuksestaan. En pyydä tätä itseni puolesta, vaikka kumpikin perheemme palkansaaja sai juuri lomautuksen. On niitä joiden asiat on vielä huonommalla tolalla.

        Eiköhän se Uudenmaan sulku lopu parin viikon päästä. Enää sille ei ole tarvetta epidemian takia. Muualla on enemmän uusia tartuntoja välimäärään nähden.

        Toisaalta on sellaistakin henkeä liikkeellä, että siihen voisi pistää pysyvän rajan. Ei ihan huono ajatus sekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se Uudenmaan sulku lopu parin viikon päästä. Enää sille ei ole tarvetta epidemian takia. Muualla on enemmän uusia tartuntoja välimäärään nähden.

        Toisaalta on sellaistakin henkeä liikkeellä, että siihen voisi pistää pysyvän rajan. Ei ihan huono ajatus sekään.

        Ei ole taloudellisesti mahdollista jatkaa sulkutoimia heinäkuulle. Jos tautiin on sairastunut parikymmentätuhatta ihmistä, niin näitä kuolee normaalistikin kuukaudessa 20. Koronan aiheuttama kuolleisuus vaikuttaa siis varsin pieneltä. Muutaman viikon päästä nähdään, kuoleeko silloin paljon enemmän. Jos ei kuole, niin puretaan rajoituksia ja eristetään tartunnan saaneita ja altistuneita taas. Nyt pitäisi tähän pikatahtia määrätä työntekijöitä muutama sata ja laatia ohjeistus ja rutiinit sekä tekniset apuvälineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se Uudenmaan sulku lopu parin viikon päästä. Enää sille ei ole tarvetta epidemian takia. Muualla on enemmän uusia tartuntoja välimäärään nähden.

        Toisaalta on sellaistakin henkeä liikkeellä, että siihen voisi pistää pysyvän rajan. Ei ihan huono ajatus sekään.

        Hyi helvetti, pysykää siellä korona stadissa, ällää tuoko tautia muualle, toden näköisesti saaristomerelle, yäk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyi helvetti, pysykää siellä korona stadissa, ällää tuoko tautia muualle, toden näköisesti saaristomerelle, yäk.

        Joo, täällähän me rahoinemme pysymme. Käys kysymässä paikalliselta kauppiaalta mitä mieltä hän on tästä.


    • Anonyymi

      Ison veneen hankinta tai vaihto on verkkaista touhua. Muutama vuosi ei siinä paljoa tee. Nyt olisi tietenkin sopiva aika vaihtaa isompaan ja uudempaan välittäjän kautta. Suoraa myyminen ei kuitenkaan nyt juuri kannata ja sen näkee matkaveneiden käytettyjen tarjonnassakin. Vaihtaa sitten kun aika on, ja toisaalta miksi hyvää venettä vaihtaisi.

    • Anonyymi

      Uusien myynti romahtaa ja käytettyjen hinnat nousevat , no aina muutama menee myyntiin paniikissa.

      • Anonyymi

        Ei uusien hinta voi romahtaa, kun uusia ei ole ostettu vuosikausiin


    • Anonyymi

      Jos käsissä on nyt joku Bavaria 33 tms. velkahankinta niin tiukkaa tulee tekemään. Aiemmin realistinen hintapyyntö sellaisesta saattoi olla 40 tonnia. Nyt pitää mennä luokkaan 27 tonnia, jopa 25 että veneen saa kaupaksi.
      Veneessä on se että ostajaehdokas näkee myyjän naamasta, elkeistä ja ostoajankohdasta sen, paljonko suunnilleen myyjällä on vielä velkoja veneestä. Jos sen Bavarian myyjä on veneen ostanut vaikka 5 v. sitten 70 tonnilla, voi hyvin olettaa että lainaa on jäljellä 25 000. 27 tonnia on silloin hyvä tarjous ja myyjä tarttuu siihen alta viikossa.

      • Anonyymi

        "Jos käsissä on nyt joku Bavaria 33 tms. velkahankinta niin tiukkaa tulee tekemään. Aiemmin realistinen hintapyyntö sellaisesta saattoi olla 40 tonnia. Nyt pitää mennä luokkaan 27 t..."

        Keep on dreaming!


      • Anonyymi

        Ei naamasta näe kuin sen mitä naama haluaa näkyvän, ainakin jos myyjä on näyttelijä tai ammattipoliitikko. Poliitikko pitäisi olla luottamustoimi eikä ammatti. Ammattipoliitikon tai näyttelijän voisikin palkata myymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei naamasta näe kuin sen mitä naama haluaa näkyvän, ainakin jos myyjä on näyttelijä tai ammattipoliitikko. Poliitikko pitäisi olla luottamustoimi eikä ammatti. Ammattipoliitikon tai näyttelijän voisikin palkata myymään.

        Kyllä naamastakjn voi nähdä, haju on parempi indikoimaan epätoivoa ja myhnti halukkuutta paniikissa!


    • Anonyymi

      Mimmoiset pylälät noissa charterfirmojen soppareissa on eli onko siellä joku takuutuottopykälä jonka alle jäädessä veneen vuokralle antaja saa irtisanoa sopimuksen? Vai ovatko valtaosin määräaikaisia?

      Veikkaus on että suurin myyntiryysis tulisi todellakin syksyllä huonon kauden jälkeen ja korkojen noustessa.

      • Anonyymi

        Riippuu sopimuksesta. Oletettu tuotto voi olla vähennetty jo suoraan veneen hankintahinnasta ja sopimuskaudella ei makseta mitään tuottoja.
        Tai veneellä voi olla kinteä tai takuutuotto kaudelle, Takuutuotossa omistaja saa jos hyvin menee vielä ylimääräistä.
        Tai sitten tietty osa tuotosta tilitetään suoraan omistajalle. Jos on huono kausi tuotto jää pieneksi.
        Tai sitten omsitaja ostaa suoraan veneen charter firman määritysten mukaan valmiiksi tingattuun hintaan ja omistaja ostaa kääntö ja yllöpitopalveluita sekä kaikki tuotto tilitetään omistajalle.


    • Anonyymi

      Kysymys on hiukan outo ainakin niille, jotka ymmärtävät talouden päälle.

      Koronan jälkeen veneen hinta on kutakuinkin sama kuin paljon aikaisemmin. Veneen hintaan vaikuttaa odotukset ja kon korona päättyy, homma jatkuu kuten ennenkin.

      Ainoastaan silloin, jos tulevaisuudesta odotetaan huonoa, hinnat notkahtavat koska ne reagoivat tulevaan etukenossa. Korona on ohimenenvä notjahdus ja sen jälkeen talous jatkaa nousuaan.

      • No, eikö tulevaisuudesta odoteta nyt aika huonoa? Epävarmuus Suomessa jatkuu vähintään pitkälle syksyyn, koska maailmantaloudenkin epävarmuus jatkuu. Firmojen tilauskirjat tyhjenevät nyt nopeasti. Kiinassa tuotanto palasi äkkiä takaisin, koska tilauksessa oli paljon tuotteita länsimaihin. Nyt kun länsimaissa talous syöksyputoaa, loppuu Kiinastakin tilaukset ja tehtaat hiljenee uudelleen. Kukaan ei tiedä, mutta itse veikkaan, että elämä palailee normaaliksi Euroopassa kesän jälkeen alkusyksystä. Siitä alkaa nousu. Tässä voi kuitenkin talousmielessä olla pahin näkemättä, koska isot konkurssit on vielä näkemättä ja pankkien stressitaso on mittaamatta. Euroalueella veikataan BKT:n tippuvan yli 10% tänä vuonna.


      • Anonyymi

        Oorait, kukaan ei ole siis ostanut venettä velaksi eikä korotkaan nouse ja matkailukin toipuu niks naks takas ennalleen. On se hyvä että meillä on täällä todellisia tietäjiä :-)

        Onko oma vene myynnissä paraikaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oorait, kukaan ei ole siis ostanut venettä velaksi eikä korotkaan nouse ja matkailukin toipuu niks naks takas ennalleen. On se hyvä että meillä on täällä todellisia tietäjiä :-)

        Onko oma vene myynnissä paraikaa?

        Velaksi ostaminen ei nyt suoraan tarkoita sitä, että vene pitäisi myydä tai velkaa ei voi hoitaa. Korot ovat muutaman kymmenyksen nousseet alimmasta kuopasta, mutta edelleen negatiivisia ja alhaisempia kuin vuosi sitten. Tuosta on pitkä matka siihen, että koroilla olisi merkitystä venelainan hoidossa. Nykyään ei negatiivistä korkoa saa hyödyksi ja venelainan marginaali lienee ainakin 2%. Eli paljon saa korot muuttua ennen kuin merkittävää muutosta tapahtuu korkokuluissa.

        Jollekin velkavipuiselle charterfirmalle tietysti tilanne on toinen. Siltä hävisi asiakkaat ja talous ei välttämättä tätä kestä, jolloin laivue voi mennä myyntiin ja painaa vastaavien hintoja.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        No, eikö tulevaisuudesta odoteta nyt aika huonoa? Epävarmuus Suomessa jatkuu vähintään pitkälle syksyyn, koska maailmantaloudenkin epävarmuus jatkuu. Firmojen tilauskirjat tyhjenevät nyt nopeasti. Kiinassa tuotanto palasi äkkiä takaisin, koska tilauksessa oli paljon tuotteita länsimaihin. Nyt kun länsimaissa talous syöksyputoaa, loppuu Kiinastakin tilaukset ja tehtaat hiljenee uudelleen. Kukaan ei tiedä, mutta itse veikkaan, että elämä palailee normaaliksi Euroopassa kesän jälkeen alkusyksystä. Siitä alkaa nousu. Tässä voi kuitenkin talousmielessä olla pahin näkemättä, koska isot konkurssit on vielä näkemättä ja pankkien stressitaso on mittaamatta. Euroalueella veikataan BKT:n tippuvan yli 10% tänä vuonna.

        Juu, lisäksi markkinat käynnistyvät verkaisesti ja voi olla, että tietytasiat muuttuvat lopullisesti joissain toimialoissa, eipä noilla ravintoloilla kaksisesti mennyt ennen tätä kriisiä.
        Voi olla, että moni nettikauppa alkaa vihdoin nousta, kun ihmiset nyt tottuivat ostamaan.

        Varmaa on, että asiat eivät ole enää samalla mallilla, kuin ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velaksi ostaminen ei nyt suoraan tarkoita sitä, että vene pitäisi myydä tai velkaa ei voi hoitaa. Korot ovat muutaman kymmenyksen nousseet alimmasta kuopasta, mutta edelleen negatiivisia ja alhaisempia kuin vuosi sitten. Tuosta on pitkä matka siihen, että koroilla olisi merkitystä venelainan hoidossa. Nykyään ei negatiivistä korkoa saa hyödyksi ja venelainan marginaali lienee ainakin 2%. Eli paljon saa korot muuttua ennen kuin merkittävää muutosta tapahtuu korkokuluissa.

        Jollekin velkavipuiselle charterfirmalle tietysti tilanne on toinen. Siltä hävisi asiakkaat ja talous ei välttämättä tätä kestä, jolloin laivue voi mennä myyntiin ja painaa vastaavien hintoja.

        Euribor 12 kk ponkaisi jo aikaisemmasta -0.35% reipaasti plussalle, toivottavasti jatkaa nousuaan reippaasti, samalla nousi mukavasti sästö korot ulkomaalais taustaisissa pankeissa säästötileille parhaimillaan yli 0.5% sormen napsauksella. -90 luvulla nousi lähelle 20%, onneksi tä,ä tilanneei ole niin paha, kuin silloin, milleniaalit eivät tietysti voi muistaa miten monitahoinen sotku silloin oli.

        Setämies odottelee kovasti korkojen nousua, niin saisi säästöilleen kunnon tuottoa. Udehko arvo vene ei ole myynnissä ja koskaan ostanut autoja/veneitä velalla, näin aikoinaan äitee opettanut ja hyvä oppi ollut.


    • Anonyymi

      Koronan jälkeen ?

      Espanjantautiin, sen muuntuneisiin muotoihin, kuollaan vielä tänäkin päivänä.

      Espanjantaudin perusvirus syntyi Yhdysvalloissa ja levisi maajoukkojen kautta 1ssä maailmansodassa, lopulta ympäri maailmaa.

      Korona on vain yksi lisä muiden joukossa.

      • Anonyymi

        Niin, koronan jälkeen.
        Siis ei kaikkien koronavirusten vaan tämän nykyisen pandemian.
        Kyllä pandemia päättyy, vaikka se onkin monelle pettymys.


    • Anonyymi

      Se mikä tässä jo muutenkin on ollut menossa ainakin 20 vuotta, tulee jatkumaan.
      Työperäisen keskiluokan hiipuminen koronaan on tosiasia ja se tappaa myös venemarkkinat. Kaikki keskiluokalle veneitä rakentaneet veistämöt ovat Suomesta kuolleet. Vauraammille veneitä rakentaneet kestivät pystyssä hiukan kauemmin ja nyt jäljellä on enää rikkaille valmistavat Nautor ja Baltic, eli suomalaisille ei tuoteta enää mitään. Työläisille tehdään jotain moottoriveneitä vielä.

      Pientä tilapäisnostetta tuli kun eurooppalaiset avainvalmistajat Bavaria ja ranskalaiset polkaisivat alas sekä laadun että hinnat ja jotkut muut siirsivät tuotantonsa Puolaan ja Baltiaan. Nyt sekin tie on käyty loppuun. Ostajia ei ole enää yhtään ja jokainen valmistaja kippaa koronalamassa.
      Eräs nousu on tulevaisuudessa oletettavissa. Kiinasta alkaa tulla edullisia lujitemuoviveneitä. 10 -metrinen rahteineen ehkä 35 000 eur jne. Seuraava nouseva pieni keskiluokka alkaa ostamaan tuollaisia veneitä joskus 5v. kuluttua.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa tilata jopa kerralla 10000 kpl. 33-jalkaista uutta Bestyear -katamaraania kappalehintaan 55000 dollaria, veneeseen kerrotaan mahtuvan 35 ainakin kiinalaista:

        https://chelili.en.made-in-china.com/product/JBWnZwIUhTYe/China-Bestyear-33FT-Fiberglass-Catamaran-Sail-Boat-for-35-Passengers.html

        Näitä 6,5 -metrisiä yksirunkoisia tonnin painoisia saadaan valmistettua tilaajalle tuon mukaan 1000 kpl. viikossa:

        https://osicqd.en.made-in-china.com/product/wBFQhEHdkLYZ/China-Top-Quality-Sea-Sports-Sailing-Boat-for-Sale.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä 6,5 -metrisiä yksirunkoisia tonnin painoisia saadaan valmistettua tilaajalle tuon mukaan 1000 kpl. viikossa:

        https://osicqd.en.made-in-china.com/product/wBFQhEHdkLYZ/China-Top-Quality-Sea-Sports-Sailing-Boat-for-Sale.html

        https://m.made-in-china.com/product/4050-Persons-Aluminum-Catamaran-Passenger-Boat-for-Sale-767992482.html

        Entäs tämä? Viis milliä mokomasta karsean näköisestä hökötyksestä. Hulluko ei ole se, joka pyytää, vaikka kukaan ei maksa....?


      • Anonyymi

      • Sanoisin ennemmin, että pienet veistämöt on kuolleet. Markkinoilla on kaksi segmenttiä: käsityönä tehtävät kalliit veneet ja liukuhihnalla tehtävät halvemmat veneet. Ennen vanhaan tehtiin yksinkertaisia halpoja veneitä käsityönä, mutta nykyisin pienille yksinkertaisille veneille ei ole kysyntää. Markkinoille mahtuu rajallinen määrä isoja liukuhihnatehtaita ja suomalaiset ei sellaista saaneet aikaan, kun eletään pienillä markkinoilla eikä vientiä saatu vetämään. Kiinalaisten yksi vika on tuntemattomuus. Jos ne alkaisi valmistaa jotain tunnettua brändiä halvalla, niin se ehkä toimisi paremmin. Etap meni konkkaan viitisen vuotta sitten, olisivat alkaneet tehdä niitä. Volvotkin on kiinalaisia mutta silti Volvoja.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tämä on jo vuosien takaa. Syntyi samoihin aikoihin kun kiinalaiset alkoivat optareitakin tekemään. Ainakin yksi Flying Tiger tuli Suomeenkin.
        http://flyingtigerboats.com/


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Sanoisin ennemmin, että pienet veistämöt on kuolleet. Markkinoilla on kaksi segmenttiä: käsityönä tehtävät kalliit veneet ja liukuhihnalla tehtävät halvemmat veneet. Ennen vanhaan tehtiin yksinkertaisia halpoja veneitä käsityönä, mutta nykyisin pienille yksinkertaisille veneille ei ole kysyntää. Markkinoille mahtuu rajallinen määrä isoja liukuhihnatehtaita ja suomalaiset ei sellaista saaneet aikaan, kun eletään pienillä markkinoilla eikä vientiä saatu vetämään. Kiinalaisten yksi vika on tuntemattomuus. Jos ne alkaisi valmistaa jotain tunnettua brändiä halvalla, niin se ehkä toimisi paremmin. Etap meni konkkaan viitisen vuotta sitten, olisivat alkaneet tehdä niitä. Volvotkin on kiinalaisia mutta silti Volvoja.

        Moottorivene puolella kiinasta valmistetaan kovia arvostettuja brandejä kuten Nordhavn, Selene esimerkiksi, ovat kalliita ja arvostettuja ja kukaan nyrpistä nenää kiinalaisuudelle, tosin sitä ei varsinaisesti tuoda esillekkään.

        Purkkareista ei tietoa, mutta en yllättyisi jos jotain laatuveneitä siellä valmistettaisiin, me olemme aika ulkona laatuveneistä mitä esim. Jenkeissä arvostetaan, täällä välttämättä ikinä kuultukkaan, ehkä luoettu jostain pasakemaker lehdestä näistä yleellisistä ja laadukkaista tuotteista.


    • Anonyymi

      Osakkeet menee ylös, miksei veneiden hintakin?

    • Anonyymi

      Oma veneeni on ollut jo vuosia itäisellä Välimerellä. Poikani perheen kanssa mietimme että hankimme Suomeen jonkin edullisen kimppaveneen. Budjetiksi sovimme 20 000 euroa. Ilmoituksia laitoimme eri ilmoitustauluille ja nettiinkin jo syyskesällä.
      Tarjontaa oli heti runsaasti, mutta usein sellaista jossa veneeseen kertynyt ylläpitovelka oli kertynyt suureksi. Hintapyyntö oli silti sama kuin mitä virheettömästä yksilöstä Ruotsissa.
      Maaliskuun aikana tilanne muuttui. Nyt jopa aiemmin 40 000 pyytäneet tarjoavat estoitta veneitään, mutta eivät sentään tuolla 20 000 eurolla vielä. Kuitenkin pikkuranskisten, -Bavarioiden ja -Hansejen pyynnöt ovat realistisilta myyjiltä painuneet jo alle 30 tonnin. Tällaiset veneet eivät nyt kuitenkaan ole meille kohteina kiinnostavia.
      Todennäköisesti pudotamme budjettia jonnekin 13 teur pintaan, sillä saa kesäksi jo kivan 30 -jalkaisen skandin.
      15 000 eur budjetilla voi nyt hyvin ostaa veneen jossa pyynti on liki 30 000. Aiemmin sellaisen sai jollain 21-23 000 eurolla ja nyt siis saa 15 tonnilla.

      • Anonyymi

        Juu juu. En ole moisia ostoilnoituksia nähnyt. Ja mikä pointti on ostoilmoituksekla, kun muunti-ilmoja on netissä pilvin pimein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu juu. En ole moisia ostoilnoituksia nähnyt. Ja mikä pointti on ostoilmoituksekla, kun muunti-ilmoja on netissä pilvin pimein?

        ”Voi nyt ostaa 15 tonnilla”. Oletteko ostaneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Voi nyt ostaa 15 tonnilla”. Oletteko ostaneet?

        Ostajalle tarjottiin vain voita


      • Anonyymi

        "15 000 eur budjetilla voi nyt hyvin ostaa veneen jossa pyynti on liki 30 000."

        Älkää nyt hulluja olko! Mä ostan 40 000 euron veneet ja maksan niistä 5000,-

        Jonoa sen kun kertyy ovelle myyjistä, jotka ilahtuvat palvelustani.

        Ja joo toi on hyvä kikka. Mä kans oon laputtau nu kaikki S-Marketien ilmoitustaulut tällä osto-ilmoituksellani. Tomii. Välillä joutuu ihan pistämään puhelimen posi päältä.

        nimim. Jo tänä kesänä vesille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "15 000 eur budjetilla voi nyt hyvin ostaa veneen jossa pyynti on liki 30 000."

        Älkää nyt hulluja olko! Mä ostan 40 000 euron veneet ja maksan niistä 5000,-

        Jonoa sen kun kertyy ovelle myyjistä, jotka ilahtuvat palvelustani.

        Ja joo toi on hyvä kikka. Mä kans oon laputtau nu kaikki S-Marketien ilmoitustaulut tällä osto-ilmoituksellani. Tomii. Välillä joutuu ihan pistämään puhelimen posi päältä.

        nimim. Jo tänä kesänä vesille!

        Moottorivenepuolella tuokin voi olla todellisuutta viimeistään 2021 syksyllä. Ehkei sentään aivan, mutta kyllä taannoinen 40 000 hintainen lähtee silloin tiukalla 10 000 tarjouksella. Myyjä pääse eroon ja saa ruokarahaa vuodeksi! Iso asia silloin monelle.

        Valitsemamme strategia on se, ettemme soittele kellekään vaan myyjät soittakoot meille lakki kourassa. Ilmoituksessa on hinta kerrottu, he päättävät että kestävätkö he sen vai ei. Me emme todellakaan soittele ylihintaisten perunakuoppien perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorivenepuolella tuokin voi olla todellisuutta viimeistään 2021 syksyllä. Ehkei sentään aivan, mutta kyllä taannoinen 40 000 hintainen lähtee silloin tiukalla 10 000 tarjouksella. Myyjä pääse eroon ja saa ruokarahaa vuodeksi! Iso asia silloin monelle.

        Valitsemamme strategia on se, ettemme soittele kellekään vaan myyjät soittakoot meille lakki kourassa. Ilmoituksessa on hinta kerrottu, he päättävät että kestävätkö he sen vai ei. Me emme todellakaan soittele ylihintaisten perunakuoppien perään.

        Monta venettä voi saada ilmaiseksi.
        Yleensä hinta ja laatu vastaa toisiaan riippumatta siitä, mikä oli alkuperäinen pyynti.

        Kymppitonnin vene on vain kymppitonnin vene, vaikka siitä olisi aluksi pyydetty ziljoona


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monta venettä voi saada ilmaiseksi.
        Yleensä hinta ja laatu vastaa toisiaan riippumatta siitä, mikä oli alkuperäinen pyynti.

        Kymppitonnin vene on vain kymppitonnin vene, vaikka siitä olisi aluksi pyydetty ziljoona

        Joo, kaikkein huonoimmista romuista tulee tarjouksia tulla katsomaan.


    • Anonyymi

      Jahas taas tätä, persaukisten toiveajattelua.
      Taas hinnat romahtaa ja kohta voi toimeentulotuellakin hankkia Nauticatin. Vaan miten sitten kun se Nauticat on hankittu niin millä ne ylläpitokulut katetaan.

      • Anonyymi

        Kenties palstalle kirjoittava aikoo saada veneen jankuttamalla, muuttaen unelman todeksi. "Ihmisten käsitykseen totuudesta voi vaikuttaa helposti toistamalla jotakin väittämää, tutkimukset kertovat":
        https://www.hs.fi/tiede/art-2000006165841.html


    • Anonyymi

      Aion pitää vanhan skandini edelleen. Se on velaton ja kaikki toimii. Omistajallakaan ei ole ego-ongelmia.

      • Anonyymi

        ego ongelma = skandi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ego ongelma = skandi

        Mikäs on eko ongelma?


    • Anonyymi

      Täältä saa käsityksen, että purjehtijat joko ovat velkavankeudessa ja epätoivoisesti yrittävät myydä ylihintaan veneitään tai ovat vähävaraisia haaveilijoita odottamassa toiveveneen hinnanromahdusta.
      Lähes kaikki tuntemani purjehtivat tyytyväisinä kokonaan maksetuilla hyvillä veneillään ja odottavat innolla kauden alkua sekä rajoitusten poistumista.

      • Anonyymi

        Ei kai täällä mitään sellaisia rajoituksia ole, joiden poistumista pitäisi odottaa, että purjehtimaan pääsisi. No ehkä se, jos vene on Uudellamaalla ja itse muualla tai piäin vastoin.


      • Anonyymi

        Joskus totuus satuu


    • Anonyymi

      Vähemmän dramaattista kehitystä luvassa. Jo arvonsa menettäneet ovat edelleen arvottomia. Muutoin arvot säilyvät, toki nopeita ostotilaisuuksia tullee tarjolle. Mutta uudehko laatukalusto, siis suunnilleen tältä vuosisadalta pitää pintansa.

      Perusskenaario hieman nopeutettuna.

    • Anonyymi

      Myyjä päättää edelleen hinnan, jolla on valmis veneestään luopumaan. Ostaja päättää kuinka paljon on valmis maksamaan.
      Tämä totuus ei puhumalla muutu.

      Hinnoista valitaminen ei ole järkevää, jos on ostamassa, koska se kertoo kysynnästä. Kaikki tietävät, että jokainen ostaa hiukan kalliimman veneen kuin mihin on varaa.
      Vieheet on vedessä ja joku ronkuaja vielä saa tarpeeksi rahaa kasaa veneen hankkimiseksi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe