rakettililja

alias länsituulenkukka?

Tietääkö joku, mistä tuon sipuleja saisi ostaa? Näin nimen kuvan exotic gardenin vanhassa kuvastossa, mutta tän vuotisessa sitä ei enää ole. Auttakaa!

8

1456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Delphinium

      soihtuliljaa, jota myös rakettililjaksi kutsutaan (kirkkaan oranssi "kukkarykelmä" korkean varren latvassa), niin löytyypi tuolta

      http://www.kauppila.fi/pdf/2005Kevät/ 17_Kevätkuvasto_05.pdf

      • alkup.

        Molemmat vastaukset viittasivat samaan kasviin, mutta se ei ollut hakemani.

        Kyseessä oli siis kuvaston mukaan rakettililja/länsituulenkukka, sellanen hailakan vaaleanpunainen n.30cm korkea lilja, joka toi jostain syystä mieleeni kovasti metsätähden. Kukinto oli samalla lailla avoin ja terälehdet selkeäreunaiset (ei röpelöiset) ja suorat, eivät ulospäin kaartuvat kuten liljoilla usein. Liljojen tavoin terälehtiä kuitenkin 6 (3 alla ja 3 päällä)...

        Toivottavasti joku vielä tunnistaa ihastukseni!


      • alkup.
        alkup. kirjoitti:

        Molemmat vastaukset viittasivat samaan kasviin, mutta se ei ollut hakemani.

        Kyseessä oli siis kuvaston mukaan rakettililja/länsituulenkukka, sellanen hailakan vaaleanpunainen n.30cm korkea lilja, joka toi jostain syystä mieleeni kovasti metsätähden. Kukinto oli samalla lailla avoin ja terälehdet selkeäreunaiset (ei röpelöiset) ja suorat, eivät ulospäin kaartuvat kuten liljoilla usein. Liljojen tavoin terälehtiä kuitenkin 6 (3 alla ja 3 päällä)...

        Toivottavasti joku vielä tunnistaa ihastukseni!

        Etsin googlella ja sain tulokseksi myös aikaisempien vastausten soihtuliljan, mutta löysinpä lopulta myös etsimäni kuvan. Nimiä ko. kasvilla tuntuu riittävän:

        rakettililja/länsituulenkukka
        Argentine Rain Lily/Robust Copperlily
        Habranthus robustus(/Zephyranthes robusta)

        mutta niinhän rakkaalla lapsella aina :-)

        Ei ollut täsmälleen aiemman kuvaukseni mukainen, kuvaston pikkukuvista kun ei aina erota niin hyvin... Täältä voitte kuitenkin käydä ihailemassa:

        http://alba.web.infoseek.co.jp/pinkseason43.htm

        http://www.brentandbeckysbulbs.com/summer/productview/?sku=76-01

        http://www.bulbsociety.org/GALLERY_OF_THE_WORLDS_BULBS/GRAPHICS/Habranthus/Habranthus_robustus3/Habranthus_robustus3.html

        Vielä kun löytäisin sen myytävänä Suomesta...


    • pussikuski

      mene nelson garden oy sivustolle ja kirjoita länsituulenkukka.

    • pussikuski

      Nelson Garden Oy Turku

    • kdgurhg

      meinasitko, että kattoo vastauksesi näin seitsemän vuoden jälkeen...

    • Näinikään

      Soihtuliljan (Kniphofia) sipuleita myydään keväisin Prisman kukkaosastolla. Istutus maahan maalis-toukokuussa, ehkä ehtii kukkimaan loppuvuodesta, ehkä ensi vuonna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe