Uhka vai mahdollisuus

Anonyymi

Olen 40v nainen ja kokenut traumaattisen lapsuuden, johon liittyy paljon turvatonta yksinoloa ja yksinäisyyttä.Nyt aikuisena trauma aktivoi aina epävarmoissa elämäntilanteissa...miten sitä voisi oppia näkemään ja kokemaan yksinolon myös vahvuutena jotkut jopa nauttivat siitä? kertokaa jos on myönteisiä kokemuksia ja miten vietät aikaa yksin?

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiedän ainoastaan, että minulla on äiti, jonka traumaattista lapsuutta kuuntelin 45 vuoden ajan. Yksinolo tuntuu sen jälkeen oikein mainiolta vaihtoehdolta. En ole terapeutti enkä roskakori. Yksin voin päättää itse ajastani ja ajatuksistani.

      Vaikka olenkin kyyninen ja allerginen lapsuuden traumoille, niin on minulla joitain ajatuksia. Ensinnäkin sinulla on varmasti jokin hoitosuhde. Etkö saa siltä suunnalta apua yksinoloa aiheuttamaan ahdistukseen? Aikuisen ihmisen on pärjättävä yksinkin. Liian takertuva ihminen karkoittaa helposti muut ihmiset ja seurustelukumppanit luotaan. Niin ainakin kuvittelen.

      Ihmisen tunnetilat yleensä normaalistikin vaihtelevat. Sen lienee taviksetkin huomanneet koronakriisin ja -rajoitteiden aikana. Eli ehdotukseni on, että listaat ylös, mikä lievittää ja mikä pahentaa tuntemuksia. Tuskin yksinolosi on pelkkää kärsimystä, kun olet selvinnyt keski-ikään hengissä. Oletko ihan yhtä ahdistunut, teit sitten mitä tahansa? Luet, jumppaat, olet netissä, siivoat, saunot, laitat ruokaa, silität lemmikkiä, nukut, kuuntelet musiikkia jne? Eli sinulla voi olla elämässäsi luontaista puuhaa, jolla ikäviä tuntemuksia voi karkoittaa (en suosittele viinaa).

      Minulla korona-ahdistukseen on auttanut liikunta. Kun ulkoilee ja siinä väsyy, jaksaa ja ennättää murehtia vähemmän.

      Jos ei muu auta, niin sitten syöt mömmöjä. Eiköhän seuraavan sadan vuoden terapiamäärahat ole jo kulutettu koronan hoitoon, eli tokkopa terapiaa ainakaan Kelan tuettuna enää saa.

      • Anonyymi

        Tää korona-aika on ollut minulle kuin lomaa.

        Ihan mukavasti vaan, teen sitä ja tätä, päivä menee iltaan mahdottoman nopeasti kun on tekemistä.
        Illalla katselen netiltä ohjelmia ja silitän samalla.
        Sitten pötkähdän maata ja nukun koko yön.

        Minullakin oli tosi traumaattinen lapsuus ja nuoruus, ja keski-ikä, mutta nyt pyyhkii hyvin.
        Olenpa ihan onnellinen. Ihmettelen täällä usein miksi ihmiset valittelevat.
        Mikäs tässä karanteenissa ollessa kun viihtyy itsensä kanssa.

        Päivällä kun rupee tuntumaan tylsältä, niin meen pitkäkseni.
        Juttelen itsekseni joskus.
        Kiva juttu. On kuulemma aika yleistä. Kokeilkaa.
        En tietenkään muiden aikana, luulisivat että oon höpsö.

        Voihan se olla joillekin vaikeeta olla yksin.
        Ei minulle. Olen ollut tavallaan yksityisyrittäjä, eikä oo ollut työkavereita 40 vuoteen.

        Toivottelen sinulle onnea, ajattele että kaikki on mukavasti!


    • Anonyymi

      Kyllä yksinolo aina huonon parisuhteen ja riitaisen perhe-elämän voittaa!

      Mysteeri on, miten aikuinen ihminen ei osaa itse viihdyttää itseään eikä osaa solmia ja hoitaa muitakaan ihmissuhteita. Silloin on yksinäinen pohjia myöden. Ja valittaa siitä.

      Yksin ollessa olisi hyvä tilaisuus tutustua itseen!

      • Anonyymi

        Sano tuo kuule niille, jotka nussivat toisiaan. Parisuhteessa elävät seuraihmiset ovat niitä, jotka ovat koko ikänsä eläneet tsemppiporukka perseensä takana, ja jotka eivät pärjää hetkeäkään yksin, saati, että olisivat tutustuneet itseensä. Itse olen ollut yksin, ilman mitään syvällisempiä ihmiskontakteja teini-iästä lähtien ja nyt ikää on vähän päälle 40. On tullut ajateltua asioita joka kantilta vuosikymmenten aikana, mutta se ei kumminkaan poista sitä, että yksin ei voi tehdä asioita, joihin tarvitsee muitakin.

        Nyt koronan takia ihmiset ovat joutuneet olemaan pari hassua viikkoa eristyksissä, ja televisiossa kuullaan pikiä saarnoja tällaisesta "poikkeustilasta" ja miten siitä voi selvitä, vaikkei olekaan ihmisiä ympärillä. No hui helvetti, kyllä sitä on tullut selvittyä ihan itsensä kanssa pitkälti yli 20 vuotta, mutta näillä toisiaan nussivilla seuraihmisillä taitaa jo tehdä tiukkaa muutamien päivien jälkeen. Nuo runkkarit valittavat turhasta. Keskity opastamaan heitä.


    • Anonyymi

      Yksin olo on mahdollisuus. Nyt voit käydä kaikki epä miellyttävät asiat läpi mutta älä jää niihin kiinni.
      Miellyttäviä asioitakin on.
      Se että tuntee itsensä ja vahvuutensa on pää asia.
      Yksin elämisessä kaikilla tulee joskus paniikki ja paha olo. Kuitenkin yksin eläminen on parasta jos on traumaattista elämää takana, väitän että me jotka ollaa päästy jollain tavalla helpommalla ei ehkä osata ottaa huomioon.

      Itse olen koko elämäni ollut erilailla päähän potkittu, kuitenkin yritän löytää muista hyvää, se on myös heikkouteni, olen liian hyvä tahtoinen
      . Eli tiivistettynä elän yksin koska se on helpointa, en halua tulla enään telotuksi.

      Terveisin Tampereen mies 45v.

      • Anonyymi

        Viisaasti ajateltu ja toimittu! Hyvää Pääsiäistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisaasti ajateltu ja toimittu! Hyvää Pääsiäistä!

        Paljon on riitaa ja pahoinpitelyjä, varsinkin kun viinan kanssa läträävät.
        Voi lapsipoloisia siinä.

        Yksinollessa välttyy ainakin riidalta.
        Eikä tartte toisen jälkiä korjailla.
        Ja keksii itse ratkaisut.

        On hyviä puolia yksinäisyydessä, ja huonoja puolia.

        Ota kynä ja kirjoita molemmat puolet, niin näät.


    • Anonyymi

      Aloituksesta ei käy ilmi oletko kokenut traumaattisia tapahtumia vai "ainoastaan" yksinäisyyttä ja epävarmuutta. Meditaatio voi olla keino vahvistaa omaa minäkuvaansa ja tämä edesauttaa myös jaksamista yksinäisyydessä. Toki terapia auttanee lapsuuden traumojen käsittelyssä. Maailman raadollisuus näkyy lapsuuden traumoissa hyvin kohtalokkaasti. Itsekin niitä kokeneena todettava ettei moni hyvän lapsuuden kokenut ymmärrä tunnetasolla mitä on kun menee lapsena rikki. Voimia sinulle!

      • Anonyymi

        Yksin kun asuu ei oo riitoja, ym.

        Vastauksen löysin teologiasta, paha on olemassa. Yksinkin voi uskoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe