Inte behöver svenskspråkiga försvara

Anonyymi

pakkoruotsi,varför skulle vi göra det ? Vi harinte bestämt att finskspråkiga skall ha obligatorisk skolsvenska,de som gör beslut i undervisningsfrågor besöker knappast den här spalten.
Vårt eget modersmål och rätt att använda svenska försvarar vi förstås ,men det är två skilda saker.

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Inte sitter vi svenskspråkiga heller här och anklagar vanliga finskspråkiga privatpersoner för att våra barn har pakkosuomi minst 9 år (grundskolan )

      • Anonyymi

        Borde vi göra det kanske ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Borde vi göra det kanske ?

        När barnen ännu gick i skolan och kämpade med finskan så hade det ibland varit bra att ha någon att skylla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        När barnen ännu gick i skolan och kämpade med finskan så hade det ibland varit bra att ha någon att skylla.

        Det skulle ha varit motiverat, för till skillnad från svenskan som barnen redan kunde, gör man inte något fan med finskan, annat än kommunicerar med helt okunnigt folk. Behovet är = 0.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Det skulle ha varit motiverat, för till skillnad från svenskan som barnen redan kunde, gör man inte något fan med finskan, annat än kommunicerar med helt okunnigt folk. Behovet är = 0.

        "annat än kommunicerar med helt okunnigt folk."

        Glömde att skriva att det är något man lämnar åt tjänstefolket som sköter det via köksdörren.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        "annat än kommunicerar med helt okunnigt folk."

        Glömde att skriva att det är något man lämnar åt tjänstefolket som sköter det via köksdörren.

        Pigingången ?


    • Anonyymi

      Egentligen har man inga åsikter alls om pakkoruotsi,inte angår det ju egentligen oss.

      • Anonyymi

        Har ingen betydelse i vardagslivet.


      • Anonyymi

        Slopa bara alla tvångsspråk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Slopa bara alla tvångsspråk.

        Bort med tvångsfinskan.


    • Anonyymi

      De språkaktiva har väldigt svårt att hålla vårt modersmål svenska och vår rätt att använda vårt språk och få lagliga samhällstjänster på svenska skilda från finskspråkigas obligatoriska skolsvenska.

      • Anonyymi

        De blandar ihop svenska,svenskspråkiga finländare och obligatorisk skolsvenska,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De blandar ihop svenska,svenskspråkiga finländare och obligatorisk skolsvenska,

        Alldeles som de tar miste på ruotsinsuomalaiset och suomenruotsalaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alldeles som de tar miste på ruotsinsuomalaiset och suomenruotsalaiset.

        Det är inte så viktigt,svenskhatet är det som gäller.


      • Anonyymi

        Siksi, että velvoite palvella ruotsiksi on AINOA virallinen peruste pakkoruotsillemme.

        Tiesitkö tämän?

        Kun haluamme pakollisen ruotsin sijaan vapaaehtoisen ruotsin, hallintomme kysyy ensimmäoseksi, miten sitten takaamme ruotsinkielisten palvelut ruotsiksi.

        Ja vastaus on: niitä ei voi taata. (Eihän pakkokaan ole siinä onnistunut)

        Vain itse elävä ja toimiva kielivähemmistö voi ne taata - kouluttamalla omiaan, suostumalla keskitettyihin palveluihin, ennakkotilauksiin ja puhelintulkkaukseen tai kone/livetulkkeihin.

        Syyllistätte muut, muttette ole kiinnostuneita realiteeteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, että velvoite palvella ruotsiksi on AINOA virallinen peruste pakkoruotsillemme.

        Tiesitkö tämän?

        Kun haluamme pakollisen ruotsin sijaan vapaaehtoisen ruotsin, hallintomme kysyy ensimmäoseksi, miten sitten takaamme ruotsinkielisten palvelut ruotsiksi.

        Ja vastaus on: niitä ei voi taata. (Eihän pakkokaan ole siinä onnistunut)

        Vain itse elävä ja toimiva kielivähemmistö voi ne taata - kouluttamalla omiaan, suostumalla keskitettyihin palveluihin, ennakkotilauksiin ja puhelintulkkaukseen tai kone/livetulkkeihin.

        Syyllistätte muut, muttette ole kiinnostuneita realiteeteista.

        Fortfarande är det inte privatpersoner som måste ta ansvar för hur samhällstjänster skall skötas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fortfarande är det inte privatpersoner som måste ta ansvar för hur samhällstjänster skall skötas.

        Miksi kirjoittaa, että ne "aktiivit" sekoittavat pakkoruotsin ja ruotsinkieliset palvelut, jos kerran tietää, että ruotsinkielisten oma edunvalvonta on niputtanut ne yhteen ja vaatii pakkoa muka palvelujen takeeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kirjoittaa, että ne "aktiivit" sekoittavat pakkoruotsin ja ruotsinkieliset palvelut, jos kerran tietää, että ruotsinkielisten oma edunvalvonta on niputtanut ne yhteen ja vaatii pakkoa muka palvelujen takeeksi?

        Det har funnits tjänster och annat på svenska före grundskolan och pakkoruotsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det har funnits tjänster och annat på svenska före grundskolan och pakkoruotsi.

        Vårt modersmål svenska och våra rättigheter att använda svenska i vår dagliga liv ,tala svenska.har inget samband med finskspråkigas obligatorisk undervisning i svenska.
        Kraven på att vissa tjänstemän måste kunna betjäna både finsk - och svenskspråkiga medborgar på deras modersmål ,där kan man tala om pakkoruotsi och pakkosuomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vårt modersmål svenska och våra rättigheter att använda svenska i vår dagliga liv ,tala svenska.har inget samband med finskspråkigas obligatorisk undervisning i svenska.
        Kraven på att vissa tjänstemän måste kunna betjäna både finsk - och svenskspråkiga medborgar på deras modersmål ,där kan man tala om pakkoruotsi och pakkosuomi.

        Et ehkä ymmärtänyt.

        Pakkoruotsi jokaiselle alakoulusta yliopistoon on nyt vain varmistamassa ruotsinkielisiä palveluja.

        Tämä on RKP:n ohjailema poliittinen linjaus.

        Tähän vedottiin, kun ei suostuttu valinnaistamaan ruotsia.

        Ei ole muuta perustetta ruotsipakolle. Ymmärsitkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ehkä ymmärtänyt.

        Pakkoruotsi jokaiselle alakoulusta yliopistoon on nyt vain varmistamassa ruotsinkielisiä palveluja.

        Tämä on RKP:n ohjailema poliittinen linjaus.

        Tähän vedottiin, kun ei suostuttu valinnaistamaan ruotsia.

        Ei ole muuta perustetta ruotsipakolle. Ymmärsitkö?

        Javisst ,därför tvingas alla svenskspråkiga att läsa pakkosuomi för att vi ska kunna betjäna er finskspråkiga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Javisst ,därför tvingas alla svenskspråkiga att läsa pakkosuomi för att vi ska kunna betjäna er finskspråkiga.

        Ette lue suomea palvelutarpeemme vuoksi.

        Todellisuudessa tarvitsette maan pääkieltä kuten mikä tahansa 4,78%:n vähemmistö missä tahansa tarvitsee.

        Meitä muita riittää kyllä palvelemaan toisiamme suomeksi ilman erityisjärjestelyjä.

        Ymmärräthän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ette lue suomea palvelutarpeemme vuoksi.

        Todellisuudessa tarvitsette maan pääkieltä kuten mikä tahansa 4,78%:n vähemmistö missä tahansa tarvitsee.

        Meitä muita riittää kyllä palvelemaan toisiamme suomeksi ilman erityisjärjestelyjä.

        Ymmärräthän?

        Eli sinun logiikkasi mukaan ruotsinkielisellä on oikeus olla palvelematta hoivakodissa olevaa vanhusta suomeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinun logiikkasi mukaan ruotsinkielisellä on oikeus olla palvelematta hoivakodissa olevaa vanhusta suomeksi?

        Då borde det ju inte heller vara något att gnälla över när finskspråkiga inte fick läkartjänster på finska i Jakobstad ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinun logiikkasi mukaan ruotsinkielisellä on oikeus olla palvelematta hoivakodissa olevaa vanhusta suomeksi?

        Logikka kertoo, että suomenkieliseen vanhainkotiin palkataan suomea puhuvia tai ainakin opiskelevia.

        Ruotsinkieliseen taas...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Då borde det ju inte heller vara något att gnälla över när finskspråkiga inte fick läkartjänster på finska i Jakobstad ?

        Pietarsaaressa vain 55% ruotsinkielisiä. Luulisi, että suomenkielisiä löytyisi hoiva-aloille, vaikka ostaen etäpalvelua sadan kilometrin päästä Seinäjoelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Logikka kertoo, että suomenkieliseen vanhainkotiin palkataan suomea puhuvia tai ainakin opiskelevia.

        Ruotsinkieliseen taas...

        Det finns åldringsboenden med både finsk - och svenskspråkiga invånare (inte på enspråkigt finska orter förstås ).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pietarsaaressa vain 55% ruotsinkielisiä. Luulisi, että suomenkielisiä löytyisi hoiva-aloille, vaikka ostaen etäpalvelua sadan kilometrin päästä Seinäjoelta.

        Niin luulisi, muttei löytynyt. Ja sinä valitat asiasta, mutta kieltäydyt ottamasta tulkkauspalvelua vastaan. Missä logiikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pietarsaaressa vain 55% ruotsinkielisiä. Luulisi, että suomenkielisiä löytyisi hoiva-aloille, vaikka ostaen etäpalvelua sadan kilometrin päästä Seinäjoelta.

        Fennorna rekommenderar alltid att svenskspråkiga borde använda endast "egna "om man vill ha tjänster på modersmålet.
        Kan inte fnskspråkiga göra samma sak ?
        Det borde vara lätt när det finns så väldigt mycket mera finskspråkiga läkare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är inte så viktigt,svenskhatet är det som gäller.

        Hatet mot alla som har nån sorts förbindelse till Sverige eller svenska är det som gäller.


    • Nog måste finnarna läsa svenska så att min betjäning blir gemytligare. Finlandssvenskar vill ju inte ha sådana paskaduunin och utlänningar får inte arbetstillstånd, så bara finnarna blir kvar. Arbetsskygga klagar oavbrutet på denna självklarhet här, men undrar just om inte Sibirien lär dem läxan?

    • Anonyymi

      Saman tien poistui aloitukseni:

      Suomenkielisillä pakkopalveluruotsi, ruotsinkielisillä omaksi eduksi maan pääkieli

      Velvoite palvella ruotsiksi on AINOA virallinen peruste pakkoruotsillemme. 

      Suomi maan pääkielenä taas opiskellaan vain omaksi eduksi.

      ---

      Ja sitten alkoi taas nousta noita satoja viestejä sisältäviä ketjuja, joissa haukutaan fennoja.

      Kukahan täällä moderoi? ;)

      • Kanske någon som ens följer en del av reglerna? Spammande, t.ex. är inte tillåtet, liksom inte mångt och mycket av det du kopierar hit ur dina samlingar annars heller. Läs reglerna, begrip innehållet och följ dem, så blir ditt skrivande här mycket lättare. Det förutsätter givetvis att du måste klara av att producera egen text på svenska och/eller finska. Det kan bli en lång påsk.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Kanske någon som ens följer en del av reglerna? Spammande, t.ex. är inte tillåtet, liksom inte mångt och mycket av det du kopierar hit ur dina samlingar annars heller. Läs reglerna, begrip innehållet och följ dem, så blir ditt skrivande här mycket lättare. Det förutsätter givetvis att du måste klara av att producera egen text på svenska och/eller finska. Det kan bli en lång påsk.

        Tuo oli aivan asiallinen viesti, toisin kuin sinun toistuvat "pyhä pakkoenglanti"-viestisi maassa, jossa englanti on valinnainen.

        Mutta sinä tiedät tämän kyllä - ja tunnet modenkin meitä paremmin. ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli aivan asiallinen viesti, toisin kuin sinun toistuvat "pyhä pakkoenglanti"-viestisi maassa, jossa englanti on valinnainen.

        Mutta sinä tiedät tämän kyllä - ja tunnet modenkin meitä paremmin. ;)

        Som vanligt. En skriver sakligt och blir i belöning antastad med beskyllningar. Skriv nu ens på svenska så att man orkar annat än diagonal läsa. Bättre, skriv inte alls då förrådet endast innehåller försmädelser.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli aivan asiallinen viesti, toisin kuin sinun toistuvat "pyhä pakkoenglanti"-viestisi maassa, jossa englanti on valinnainen.

        Mutta sinä tiedät tämän kyllä - ja tunnet modenkin meitä paremmin. ;)

        Jag tror nog att det är någon annan än P - R som tjatar om engelskan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jag tror nog att det är någon annan än P - R som tjatar om engelskan ?

        Et taida Reiskan juttuja sinäkään lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida Reiskan juttuja sinäkään lukea.

        Hans "skrivstil " är annorlunda.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Kanske någon som ens följer en del av reglerna? Spammande, t.ex. är inte tillåtet, liksom inte mångt och mycket av det du kopierar hit ur dina samlingar annars heller. Läs reglerna, begrip innehållet och följ dem, så blir ditt skrivande här mycket lättare. Det förutsätter givetvis att du måste klara av att producera egen text på svenska och/eller finska. Det kan bli en lång påsk.

        "Det kan bli en lång påsk."

        Ota vähän mämmiä sinne påskeen :-)


      • räkäpää kirjoitti:

        "Det kan bli en lång påsk."

        Ota vähän mämmiä sinne påskeen :-)

        Mämmiä påskeen on kyllä 100 % fennotouhuja. Älä kerro lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli aivan asiallinen viesti, toisin kuin sinun toistuvat "pyhä pakkoenglanti"-viestisi maassa, jossa englanti on valinnainen.

        Mutta sinä tiedät tämän kyllä - ja tunnet modenkin meitä paremmin. ;)

        Miksi sinulle on niin vaikea myöntää että maassamme on käytännön pakkoenglanti?

        Maassa jossa pyöretät 100% koululaisista lukee englantia, on hyvät perusteet puhua pakkoenglannista.


    • Tässä ketjussa oli muutama tärkeä pointti, jotka mielelläni nostaisin omiksi ketjuikseen - mutta koska aloitukset poistettiin toistuvasti, yritän huomenissa uudelleen.

      Täällä on todella outo moderointipolitiikka: asialliset avaukset pois, mutta törky saa jäädä.

      • Anonyymi

        Marttyyrin viittaa päälle vaan....


    • Anonyymi

      Varför försvara sådant som man inte vill ha ,det vore som att kasta pärlor för svin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe