Miettikää, mitä sana reilu tarkoittaa

Anonyymi

- yhteiskunnassa
- kielipolitiikassa
- nettikeskustelussa

37

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taustaksi voi miettiä seuraavia merkityksiä:

      Suora, rehti, vilpitön.
      Aito, oikea, kunno(lline)n, rehellinen.

      Esimerkiksi: Reilu kaveri. Reilu peli. Reilu korvaus vaivannäöstä.

    • Anonyymi

      Suomenkielisillä pakkoruotsin kriitikoilla tällä palstalla on ihan aito tavoite:

      reilu yhteiskunta omille lapsille ja näiden tovereille ja tuleville lastenlapsille.

    • Anonyymi

      Nuo ominaisuudet ovat täysin vieraita IHRA-sakille eli rusueliitille.

      IHRA-lyhennys tulee sanoista Itsekkyys, Härskiys, Röyhkeys ja Ahneus.

      • Anonyymi

        Mikä olisi reilu tapa puhua kielieliitistä, joka tosiaan ajattelee vain omia etujaan, lobbaa niitä isolla rahalla ja vaatii muilta palvelua. - Niin, ei ole helppoa sanoittaa tätä kauniisti.

        Ankdam kehui omiaan näin: heillä on pelisilmää ja lobbauskykyä. Ehkä tyydytään muotoilemaan asia näin.


      • Anonyymi

        Luuletko tosiaan tuolla tavoin edistäväsi ruotsinkielen taikka suomenruotsalaisten asiaa suomessa? Päinvastoin tuollainen käytös johtaa vastareaktioon, ehkä jopa Suomalaisuuden Liiton jäsenyyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko tosiaan tuolla tavoin edistäväsi ruotsinkielen taikka suomenruotsalaisten asiaa suomessa? Päinvastoin tuollainen käytös johtaa vastareaktioon, ehkä jopa Suomalaisuuden Liiton jäsenyyteen.

        Luuletko todellakin hämääväsi noilla ruotsalaispuheillasi jotakuta?
        No, jos joku niitä uskoo on hän oikeaa ainesta suolin jäseneksi: helposti höynäytettävissä pyhän pakkoenglannin puolustajaksi.


    • Anonyymi

      Kuulepas mode, poistat minun kommenttini, jossa arvioin Ihmeen Huonon Reiluuden Aktivoijan trolliksi, mutta jätät loukkaavan IHRA-viestin paikalleen.

      Siis tahallasi rakennat ristiriitoja palstalle!

      • Anonyymi

        Moraalitonta!


      • Anonyymi

        Eikä yhtään reilua.
        Osa palstan ilmapiiristä selittyy myös käsittämättömän tarkoitushakuisella moderoinnilla, jossa asiallisia viestejä poistetaan mutta ilkeät trolliviestit jätetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä yhtään reilua.
        Osa palstan ilmapiiristä selittyy myös käsittämättömän tarkoitushakuisella moderoinnilla, jossa asiallisia viestejä poistetaan mutta ilkeät trolliviestit jätetään.

        Olen pohtinut tätä asiaa ja taidat olla oikeassa, ikäänkuin tällä palstalla tahallaan haettaisiin kärjistettyjä ristiriitoja. Eivät täällä kummatkaan asiaansa edistä, eivät suomenkieliset eivätkä ruotsinkieliset. Peppu-Reino on tahallinen provosoija ja uskon että hänen todellinen tarkoituksensa on tuhota suomenruotsalaisten maine, ei hän voi millään järjellä ajateltuna olla yksi heistä. Myönnän itsekin provosoituneeni muutamaan otteeseen, kyseessä on luonnollinen vastareaktio kun omaa viiteryhmää mollataan.


    • Reilu kommentointi netissä on tietysti yksipuolinen sopimus. Voin sopia vain itseni kanssa toimia reilusti täällä.

      Mutta reiluuden vaatimus on kohtuullinen ja oikea myös toisia kohtaan.

      Kielipolitiikassa on aika vaatia reiluutta.

      • Anonyymi

        Reiluutta eli kaikkia sortavan pakkoenglannin poistoa?


      • Kansan tahto on selkeä. 100 % lasten vanhemmista valitsi ruotsin, 74 % kansasta osaa ruotsia, 0,0 % kansasta allekirjoitti kansalaisaloitteen. Kansa osoittaa teille ovea, käyttäkää sitä ja tukkikaa rivot turpanne.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Kansan tahto on selkeä. 100 % lasten vanhemmista valitsi ruotsin, 74 % kansasta osaa ruotsia, 0,0 % kansasta allekirjoitti kansalaisaloitteen. Kansa osoittaa teille ovea, käyttäkää sitä ja tukkikaa rivot turpanne.

        100%sta valetta, Reiska.

        Itsekin olet arvioinut, että ruotsipakon purkautuessa vain noin 20% valitsisi ruotsin (tuskin sitäkään, mutta tämä oli oma arviosi).


    • Kielipolitiikassa reilua olisi saada rekisteröidä yksilön todelliset kotikielet.

      Suomenruotsalainen edunvalvonta on vastustanut tätä kiivaasti, sillä se saattaa tiputtaa ruotsinkielisiksi rekisteröityneiden määrään kahteen prosenttiin ja alle.

    • Reilu, eli tasa-arvoinen tarkoittaa että 1 ruotsinkielinen vastaa 19 muun kielistä :-)

      • Anonyymi

        Reilu, eli tasa-arvoinen tarkoittaa "räpäpäälle" että 1 engalnninkielinen vastaa 109 muun kielistä :-)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Reilu, eli tasa-arvoinen tarkoittaa "räpäpäälle" että 1 engalnninkielinen vastaa 109 muun kielistä :-)

        RäKäPäisyyden olemassaolon viitekehyksessä, totta.

        Vielä vähän kun pakotetaan, niin ollaan jo että 1 vastaa tuhatta :-)


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        RäKäPäisyyden olemassaolon viitekehyksessä, totta.

        Vielä vähän kun pakotetaan, niin ollaan jo että 1 vastaa tuhatta :-)

        Jep, englannin puhuja on herrakansaa ja herrakansaa pitää räkäpäiden palvella. Jatka tuohon malliin niin pääset pian ylimmäiseksi puon nuolijaksi jonkun loordin palvelukseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, englannin puhuja on herrakansaa ja herrakansaa pitää räkäpäiden palvella. Jatka tuohon malliin niin pääset pian ylimmäiseksi puon nuolijaksi jonkun loordin palvelukseen.

        Englannissa on todellinen aateli.
        Ruotsissa on vaan my little pony -leikkiaateli.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Englannissa on todellinen aateli.
        Ruotsissa on vaan my little pony -leikkiaateli.

        Sinä taidat todellakin tavoitella tuota ylimmän puonnuolijan paikkaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä taidat todellakin tavoitella tuota ylimmän puonnuolijan paikkaa...

        "Sinä taidat todellakin tavoitella tuota ylimmän puonnuolijan paikkaa..."

        Hail for the Queer :-)


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        "Sinä taidat todellakin tavoitella tuota ylimmän puonnuolijan paikkaa..."

        Hail for the Queer :-)

        Räkäpää käy kielipoliittista 'keskustelua' toisen yhtä 'älykkään' kanssa. Missä olitte kun jaettiin järkeä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Räkäpää käy kielipoliittista 'keskustelua' toisen yhtä 'älykkään' kanssa. Missä olitte kun jaettiin järkeä?

        " Missä olitte kun jaettiin järkeä?"

        Halusitko tulla mukaan kun huomasit kuuluvasi joukkoon?


    • Anonyymi

      Reilua ei ole se, jos aletaan suomalaisilta vaatia maahanmuuttajien kielten osaamista ja/tai antaa maahanmuuttajan kielelle sama asema, kuin kansalliskielillemme. Tulijat sopeutuu maahan, ei päinvastoin.

      • Täytyy myös muistaa errä surut ovat mamuja :-)


      • räkäpää kirjoitti:

        Täytyy myös muistaa errä surut ovat mamuja :-)

        Epäonnistuimme ensimmäisten mamujemme kotoutuksessa niin miksi onnistuisimme muidenkaan kanssa 😂


      • Sven-Håkan kirjoitti:

        Epäonnistuimme ensimmäisten mamujemme kotoutuksessa niin miksi onnistuisimme muidenkaan kanssa 😂

        Suru-mamuilla on kova into assimiloida kansakunta <5% mukaaan.

        Mahtaako islamin uskoisilla olla yhtään vähemmpi into?

        Pian meillä on pakkokielen lisäksi myös pakkouskonto.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Suru-mamuilla on kova into assimiloida kansakunta <5% mukaaan.

        Mahtaako islamin uskoisilla olla yhtään vähemmpi into?

        Pian meillä on pakkokielen lisäksi myös pakkouskonto.

        Meillähän on se jo, nimittäin pakkouskonto, pyhän pakkoenglannin muodossa!


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Täytyy myös muistaa errä surut ovat mamuja :-)

        VMP.


      • Anonyymi kirjoitti:

        VMP.

        Totta.

        Oikeaa kuraVMP:tä.

        Tulevat tänne vieraista maista ja koettavat pakottaa ihmiset puhumaan kaikkea kikkikieliä.


        Pian varmaan ihmisten täytyy kokoontua torille Sylvian syntymäpäivänä.
        Jos pukeutuu jokeriksi, saa 17 vuoden kieli- ja kulttuurileirin Strömssöössä :-)


    • Anonyymi

      Suomenkielisillä pakkoruotsin kriitikoilla tällä palstalla on ihan aito tavoite:

      reilu yhteiskunta omille lapsille ja näiden tovereille (myös muunkielisille) ja tuleville lastenlapsille.

      Mikä on ruotsinkielisten missio täällä?

      • Anonyymi

        Suomenkielisillä pakkoruotsin "kriitikoilla" on tällä palstalla selvästi vain yksi ainoa tavoite:

        Suomenkielen alasajo ja korvaaminen pyhällä pakkoenglanilla.

        Tavoite on niin tärkeä että sitä ajaessa unohdetaan reiluus ja muut hyvät tavat.


      • Anonyymi

        Ruotsinkielisten missio on kirjata mamut ruotsinkielisiksi ja kehua, mitä kaikkia etuja ruotsinkielisyys tarjoaa.
        Noin 50.000 ruotsinkielistä ei pärjää suomen kielellä. Näihin kuuluu noin 6.000 ulkomaalaistaustaista, siis yli 10 %.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenkielisillä pakkoruotsin "kriitikoilla" on tällä palstalla selvästi vain yksi ainoa tavoite:

        Suomenkielen alasajo ja korvaaminen pyhällä pakkoenglanilla.

        Tavoite on niin tärkeä että sitä ajaessa unohdetaan reiluus ja muut hyvät tavat.

        Hei pyhä pumppernikkeli, sinun täytyy herätä aiemmin, jos aiot estää kaikki keskustelut. Nyt ehdittiin jo keskustella ihan järkevästi.


    • Anonyymi

      Tarkoittaako sana reilu tätä asennetta, joka vyöryy pakon puolustajien viesteistä silloin, kun pitäisi puhua pakkoruotsin aiheuttamista ongelmista:

      "Ketut teillä mitään ongelmia ole, laiskoja olette ja pentunne myös, ja tyhmiä!"

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe