Koronnaan pelko hallitsee

Anonyymi

Eli elän jatkuvassa pelossa koronaan takia,istun vaan ja en saa mitään aikaiseksi.Olen tupakoitsija ollut jo kymmeniä vuosia ,sairastan myös verenpaine tautia olen 60 eli tavallaan kuulun riskiryhmään.Saan ihan psykosomaattisia oireita kuten välillä tuntuu ettei saa ilmaa ja yskin muka normaalia enemmän, päätä särkee,huimaa ym.Voisiko joku kertoa omia kertomuksia/kokemuksia miten te selviätte vai olenko minä yksin pelkojeni kanssa tai jokainen kai tätä pelkää, mutta minulla on mennyt ihan hysteerisesti vaikka kuinka koitan alkaa jotain tekemään ei tule mitään!!Puhelimessa kyllä puhun paljon,mutten kehtaa ihan jokaiselle puhua olostani tuntuu nololta!Kertokaa pleace joku omia kokemuksia miten pärjäätte tai onko joku yhtä hullu kuin minä?Jään odottelemaan.

16

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö ketään yhtä hullua???No ehkä tää on jotenkin turhan typerää monen mielestä, kun ihmisiä todella kuolee ja on todettu sairaaksi ja minä vaan pelkään jos sairastin! Mutta kun en tunteella mitään voi!

      • Anonyymi

        Ihan turhaa pelätä!

        Mitä se pelkääminen muka auttaa?
        No sen tietysti, että ei mee keskelle koronantartuttajia ja ei koskettele pintoja, mutta eip muuten.

        Mitä haittaa on siitä että pelkää?
        Paljonkin: on koko ajan huonolla tuulella, eikä laske iloa elämään.

        Kyllä sille pelontunteelle voi tehdä itsekin.
        Sillä itsestäsihän kaikki tulee, eli sinä itse sallit pelontunteen ja sitä rataa.

        Voit itse muuttaa itseäsi!
        Rupee ajattelemaan myönteistä, alussa pakota. Sitten tulee helpommin.
        Lue myönteisiä ajatuksia, netillä on vaikka minkä verran.
        Hyppää kaikkien voivottelijoiden paasaamiset yli!

        Itsestäsi pelot johtuu, muuta asenteitasi!
        Siinä se!

        Ja kaikki muutkin!
        Täällähän on koko palsta omistettu pelkääjille.

        Pitäisi järkätä uusi palsta: "Urhoolilliset".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turhaa pelätä!

        Mitä se pelkääminen muka auttaa?
        No sen tietysti, että ei mee keskelle koronantartuttajia ja ei koskettele pintoja, mutta eip muuten.

        Mitä haittaa on siitä että pelkää?
        Paljonkin: on koko ajan huonolla tuulella, eikä laske iloa elämään.

        Kyllä sille pelontunteelle voi tehdä itsekin.
        Sillä itsestäsihän kaikki tulee, eli sinä itse sallit pelontunteen ja sitä rataa.

        Voit itse muuttaa itseäsi!
        Rupee ajattelemaan myönteistä, alussa pakota. Sitten tulee helpommin.
        Lue myönteisiä ajatuksia, netillä on vaikka minkä verran.
        Hyppää kaikkien voivottelijoiden paasaamiset yli!

        Itsestäsi pelot johtuu, muuta asenteitasi!
        Siinä se!

        Ja kaikki muutkin!
        Täällähän on koko palsta omistettu pelkääjille.

        Pitäisi järkätä uusi palsta: "Urhoolilliset".

        Lisäys edelliseen: piti olla "Urhoolliset", nää suomen kielen taivutukset ei mee aina kiireessä nappiin, ja kirjoittaessa jää aina joku kirjainkin pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turhaa pelätä!

        Mitä se pelkääminen muka auttaa?
        No sen tietysti, että ei mee keskelle koronantartuttajia ja ei koskettele pintoja, mutta eip muuten.

        Mitä haittaa on siitä että pelkää?
        Paljonkin: on koko ajan huonolla tuulella, eikä laske iloa elämään.

        Kyllä sille pelontunteelle voi tehdä itsekin.
        Sillä itsestäsihän kaikki tulee, eli sinä itse sallit pelontunteen ja sitä rataa.

        Voit itse muuttaa itseäsi!
        Rupee ajattelemaan myönteistä, alussa pakota. Sitten tulee helpommin.
        Lue myönteisiä ajatuksia, netillä on vaikka minkä verran.
        Hyppää kaikkien voivottelijoiden paasaamiset yli!

        Itsestäsi pelot johtuu, muuta asenteitasi!
        Siinä se!

        Ja kaikki muutkin!
        Täällähän on koko palsta omistettu pelkääjille.

        Pitäisi järkätä uusi palsta: "Urhoolilliset".

        Juuri näin. Viisaita sanoja.

        Ihan turha pelätä, kun se ei auta mitään.


    • Anonyymi

      Korona on ihan tavallinen flunssavirus. Ei sen kummempaa. Miksi siitä on tullut pandeeminen, johtuu vain ja ainostaan siitä, että viimeisten 50 vuoden aikana ihmisten vastustuskyky on mennyt kuin se kuuluisa lehmän häntä ihan alas. Vastustuskykyä petraamalla voi olla huoletta koronan kanssa. Miten sitten saa sitä vastustuskykyä? Tupakointia on vähennettävä, samoin sokerin ja muiden hiilihydraattien nauttimista. Ihan parasta olisi teettää jossain labrassa verianalyysi, josta näkyvät kaikki vitamiini- , hivenaine- ym puutokset. Ja kaikkein tärkein vitamiini on D sekä C, hivenaineista sinkki ja magnesium. (Kivennäisiä) heti voit ottaa 100mikrogrammaa D-vit päivittäin. Katsoin erään intialaisen lääkärin videota, jolla hän kertoi, että koronaan kuolleitten D- tasot olivat erittäin alhaiset, kun niitä kuolinsyitä tarkemmin tutkittiin.

      • Anonyymi

        No helppoa!! Muuta itseäsi ,asennettasi!Luuletko että se käy tuosta vaan!Kai jokainen KAIKISSA peloissaan olisi tuota tehnyt jos siihen kykenisi!Kuka nyt haluaisi pelossa elää??Se totta elämä pelon kanssa vie ilon elämästä! Mutta tämä koronna virus nyt ikävä kyllä melko monta ihmistä pelottaa ja syystä, sitten varsinkin jos vielä kuuluu riskiryhmään, Itse noudatan mahdollisimman tarkasti annettuja määräyksiä,vaan silti minuakin pelottaa kuulun riskiryhmään minäkin 66v, tupakoitsija, verenpaine tauti,dia2 ym.tupakointi tietty ihan omaa tyhmyyttä ku penskana aloitin niin en irti ole päässyt!Ja tämä palsta on todella tarkoitettu peloista kärsiville hyvä jos jollekin voi niistä edes netissä puhua.Kateellinen olen kyllä luonteesta ,jolle esim.pelkojen käsittely/poistaminen on noin vaan Simsalabim!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No helppoa!! Muuta itseäsi ,asennettasi!Luuletko että se käy tuosta vaan!Kai jokainen KAIKISSA peloissaan olisi tuota tehnyt jos siihen kykenisi!Kuka nyt haluaisi pelossa elää??Se totta elämä pelon kanssa vie ilon elämästä! Mutta tämä koronna virus nyt ikävä kyllä melko monta ihmistä pelottaa ja syystä, sitten varsinkin jos vielä kuuluu riskiryhmään, Itse noudatan mahdollisimman tarkasti annettuja määräyksiä,vaan silti minuakin pelottaa kuulun riskiryhmään minäkin 66v, tupakoitsija, verenpaine tauti,dia2 ym.tupakointi tietty ihan omaa tyhmyyttä ku penskana aloitin niin en irti ole päässyt!Ja tämä palsta on todella tarkoitettu peloista kärsiville hyvä jos jollekin voi niistä edes netissä puhua.Kateellinen olen kyllä luonteesta ,jolle esim.pelkojen käsittely/poistaminen on noin vaan Simsalabim!

        Ei todellakaan saa tunteitaan taikomalla pois,
        sillä tunnehan se pelko on, eikä asenne...... samassa jamassa täällä ollaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan saa tunteitaan taikomalla pois,
        sillä tunnehan se pelko on, eikä asenne...... samassa jamassa täällä ollaan

        Voi kun tosiaankin voisi PAKOTTAA pelot pois mielestä! Minä myös pelkään /jännitän monenmoisia asioita ja ikävä kyllä tällä hetkellä myös tuota koronnaa:pelkään hysteerisesti sairastumista siihen itse tai että joku perheessä sen saa.Ei auta ajatus , että tulee jos tullakseen katsotaan sitten ei auta positiivinen ajattelu (siis yritys siihen)ei linnunlaulu eikä aurinko!! Ymmärrän hyvin jos ihmistä pelottaa kovin tämä nykyinen tilanne elämässämme!Ei koskaan todella saisi aliarvioida tai antaa noin täpäköitä neuvoja pelkojen suhteen, vaikka sitten pelkäisi hyttystä pelko se on sekin!!Pelon kanssa on ilotonta elää ,totta! Mutta joillakin ei vaan ole keinoja poistaa pelkojaan on elettävä niiden kanssa , eikä ole todellakaan mukavaa EI OLE!!!! Ihan kokemuksesta oikeesti sanon!


      • Anonyymi

        Korona ei ole ihan tavallinen flunssavirus. Se on sitä ehkä 10 v päästä, ei nyt. Ihmiselle tuhoisimpia ovat uudet tartuntataudit. Ajan saatossa ne usein kesyyntyvät. Espanjantauti sata vuotta sitten tappoi miljoonia, enemmän kuin ensimmäinen maailmansota. Ja silloin ihmiset eivät olleet yhtä pullamössöjä kuin nykyään. Myöhemmissä influenssoissa on ollut mukana espanjalaisen geenejä.

        Tajuatko, että psykologisista selviytymiskeinoista kieltäminen (jota itse edustat) ei sekään ole kypsän aikuisen reagointitapa? Luulet hallitsevasi koronan, mutta et hallitse. Hyväkuntoinen ruokavaliostaan tarkka urheilijakin voi saada vaikean tautimuodon. Eli tässä on tavallaan myös arpajaiset käynnissä. Ihmiskoe. Kaikkea ei tiedetä eikä hallita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korona ei ole ihan tavallinen flunssavirus. Se on sitä ehkä 10 v päästä, ei nyt. Ihmiselle tuhoisimpia ovat uudet tartuntataudit. Ajan saatossa ne usein kesyyntyvät. Espanjantauti sata vuotta sitten tappoi miljoonia, enemmän kuin ensimmäinen maailmansota. Ja silloin ihmiset eivät olleet yhtä pullamössöjä kuin nykyään. Myöhemmissä influenssoissa on ollut mukana espanjalaisen geenejä.

        Tajuatko, että psykologisista selviytymiskeinoista kieltäminen (jota itse edustat) ei sekään ole kypsän aikuisen reagointitapa? Luulet hallitsevasi koronan, mutta et hallitse. Hyväkuntoinen ruokavaliostaan tarkka urheilijakin voi saada vaikean tautimuodon. Eli tässä on tavallaan myös arpajaiset käynnissä. Ihmiskoe. Kaikkea ei tiedetä eikä hallita.

        Kyllä se on ihan tavallinen flunssavirus, eikä läheskään kun varallinen kuin mitä WHO on ilmoittanut ( tanskalaistutkimus ).


    • Anonyymi

      Viimeisten 50 v kuluessa ihmiset lössistyneet? Ja p....nmarjat. Sata vuotta sitten espanjantauti tappoi miljoonia ihmisiä, enemmän kuin 1. maailmansota. Jotkut tartuntataudit ovat vaan ärhäköitä. Yleensä sellaiset, joilla ei ole pitkää historiaa ihmisen kanssa. Aika kesyttää kulkutauteja.

    • Anonyymi

      Varmaan moni pelkää ja on ahdistunut. Pelon kohde vain vaihtelee. Itse pelkään koronassa maailman muuttumista, rajoitteita ja kontrollin lisääntymistä. Kuolemaa en sinänsä pelkää, enemmän pelkään itsemääräämisoikeden ja hallinnan menettämistä. Siksi minulla on elvytyksen ja tehohoidon kieltävä hoitotestamentti. Mutta pelkoaniahan se ei poista, koska suurin osa pelostani liittyy elämään, ei kuolemaan.

    • Anonyymi

      Minä olen 70 , diabeetikko ja sydänsairas. Tietysti pelkään koronatartuntaa, siksi yritän mahdollisuuksien mukaan pysyä siitä kaukana. Hoidan silti välttämättömät asiani. Pelko ei ole keskeinen ja hallitsematon tunne, kun ajattelee muuta kuin koronaa.

      Terve aikuinen ihminen osaa säädellä tunteitaan eli on oppinut keinot, kuinka tunteita säädellään. Aikuisella tunteet ja järki käyvät käsikädessä.

      Juu, tiedän, että kaikki ikävuosiltaan aikuiset eivät tätä osaa. Sellaisia on paljon.

    • Anonyymi

      Tieto lisää tuskaa. Ei 60-luvun lopussakaan pelätty hongkongilaista, koska uutisvirtaa ei tullut jatkuvalla syötöllä. Kerran päivässä tuli sanomalehti. Ulkomaiden tapahtumista tieto tuli viikon viiveellä. Kokeile sitä, että suljet internetin, radion ja television edes muutamaksi päiväksi.

    • Anonyymi

      KUOLEMANPELKO se on se joka saa ihmisen psykosomaattiseksi. On se kamalaa siinä vaiheessa jos saa koronan ja joutuu hengityskoneeseen. Silloin nin joko selviää tai ei. Olishan se kivampi kuolla - joskus kun se aikansa kullekin kohdalle sattuu- tietämättömänä mihin kuolee. Uhkaavana päittemme yllä....ennustus...että koska voi vaan olla juuri sinun hetkesi. Hengityssuojaimista ns " asiantuntija" tahot ovat puolesta ja vastaan. Kansalaisille ohjeistetaan että ei välttämätöntä kaupassa asioidessa. MUTTA kun yksi aivastus ihmiseltä levittää laajasti pisaroita ja jos on koronatarttuja niin siinä vaiheessa sen voi saada samassa kaupassa viisi muuta. Kaikkeen liittyy raha ajattelu ja nyt ehkä taviksille ei suositella suojaimia- niitä parempia-koska kaikki suojaimet on riitettävä hoivalaitoksiin. Voit siinä sätkää vetäessäsi ottaa ompelukoneen tahi sitten käsinkin ommella esim hauskan kissanaamarin- joita on jo myynnissäkin. Parempi sekin kulkea kaupoissa hengitystä suojaamassa ja tuudittautua sitten valheelliseen tunteesen että olet suojassa.Mutta kanssakulkijat ovat sitten ainakin suojassa.

      • Anonyymi

        Osuin tälle palstalle ja lueskelin kirjoituksia, minusta tuntuu että se joka aloitti keskustelun haki täältä itselleen ehkä jonkinlaista"vertaistukea"?? No onhan täällä myönnetty, että pelkoa on muillakin,ja annettu kannustusta , toivon että aloittaja niistä jotain lohtua saanut.Muutamat lausahdukset joissain kirjoituksissa kylläkin ehkä lisäävät ahdistusta tai mä ajattelin jopa syyllistyvät ,kun kehtaa pelätä...ikä, tunteet ja järki kulkevat käsi kädessä?no ei ainakaan omalla kohdallani tuo pidä paikkaansa, kyllä se mullakin pakkaa toi tunnepuoli menemään järjen edelle useinkin,vaikka jo vuosia täälläkin on useampi kymmenen.Voit sätkää vetäessäsi ommella minusta vähän syylistävää tupakoitsijoille?No kunhan lueskelin nämäkin jutut.Toivon kaikille pelkääjille ja pelkäämättömille ja itselleni/kautta perheelleni ettemme sairastu arpapeliä kirjoitti joku niinhän se on, mutta tehdään parhaamme omalta kohdaltamme noudattaen määräyksiä!Ja sinä aloittaja minusta sinun kannattaisi keskustella rehellisesti ystävien kanssa jospa he löytäisivät sanat millä rauhoittuisit ja saisit hieman pelkoa pois,tai soita terveydenhuollon ammattilaisille kyllä siellä kuunnellaan.Jaksamista kaikille!PS.minäkin huolissani (ja tupakoin ja on verenpaine tauti)Eli riskiryhmään kuulun!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe