miksi tuijaan laitetaan pussi päähän näin keväällä,näitä näkee kun kulkee kaupungilla? hidastetaanko sillä jotenkin kasvamista ja koskeeko se myös parveketuijaa?
miksi tuija pussissa?
14
7670
Vastaukset
- tuijat yms. havut.
Tuijien ym havujen suojaus hengittävällä kankaalla yms. tapahtuu keväisin siksi koska kirkas aurinko kuivattaa neulaset ja juuret ovat vielä jäässä. Niin kauan kun maa on jäässä annetaan suojat olla paikoillaan. Eli juuret eivät saa vettä jäisestä maasta.
Varjossa olevia havuja ei tarvitse suojata.
Ruukuissa olevat havut suojataan saman teorian mukaan.- pussis
Kiitos tiedosta, nyt on mahdollista pelastaa oma parveketuija, viime keväänä en osannut suojata kasvia ja se kuivui ja kuoli.
- tuijat yms...
pussis kirjoitti:
Kiitos tiedosta, nyt on mahdollista pelastaa oma parveketuija, viime keväänä en osannut suojata kasvia ja se kuivui ja kuoli.
Parvekkeella olevaa tijaa tms havua voi myös suihkutella vedellä jotta ei kuivu.
Itsellän on ollut valkokartiokuusia ruukuissa pihalla ja nostan ne vain talon varjopuolelle talveksi ja peitän ruukun lumella lumien tultua. Varjossa ei tarvitse kuusiani peitellä. - pussis
tuijat yms... kirjoitti:
Parvekkeella olevaa tijaa tms havua voi myös suihkutella vedellä jotta ei kuivu.
Itsellän on ollut valkokartiokuusia ruukuissa pihalla ja nostan ne vain talon varjopuolelle talveksi ja peitän ruukun lumella lumien tultua. Varjossa ei tarvitse kuusiani peitellä.Joo, mulla oli edellisenä vuonna kartiotuija lasitetulla parvekkeella ja ruukussa oleva multa jäätyi talvella. Keväällä aikaisin koitin kastella sitä, mutta huomasin sen kuivettuneen pystyyn. Nyt olen suojannut syksyllä ruukun tyroksilla ja huputin sen nyt maaliskuun alussa kun huomasin muiden tekevän niin. Luulen virheellisen hoitotavan kuolettaneen viime kevään puuni.
Mistä löytäisin päivänsinen siemeniä ja onkohan jo liian myöhäistä kylvö? - tuijat yms...
pussis kirjoitti:
Joo, mulla oli edellisenä vuonna kartiotuija lasitetulla parvekkeella ja ruukussa oleva multa jäätyi talvella. Keväällä aikaisin koitin kastella sitä, mutta huomasin sen kuivettuneen pystyyn. Nyt olen suojannut syksyllä ruukun tyroksilla ja huputin sen nyt maaliskuun alussa kun huomasin muiden tekevän niin. Luulen virheellisen hoitotavan kuolettaneen viime kevään puuni.
Mistä löytäisin päivänsinen siemeniä ja onkohan jo liian myöhäistä kylvö?Hei, enpä nyt osaa sanoa mistä päivänsineä löytäisi.
Itse asun pääkaupunkiseudulla ja mielestäni olen aiemmin ainakin nähnyt niitä kaupassa jopa ostanut. Kävin tarkastamassa oman varastonikin mutta ei Päivänsineä ollut minullakaan.
Soitteleppa paikkakuntasi puutarhoille tai miksi ei kauemmaksikin kyllähän siemenet postissakin kulkee.
En nyt muista Päivänsinen taimikasvatus aikaa mutta luulisin sen olevan 12 vko. Lasitetun parvekkeen ansiosta voit vielä ehtiä.
Itse asioin paljon Backaksen puutarhalla Vantaalla. Pidän silmät auki jos näen jossain ja kerron sitten. Jos vaikka asut jossain sopivan matkan päässä mahdollisesta löytöpaikasta.
Niin ja eikö puutarha messut ole kohta käsillä. - pussis
tuijat yms... kirjoitti:
Hei, enpä nyt osaa sanoa mistä päivänsineä löytäisi.
Itse asun pääkaupunkiseudulla ja mielestäni olen aiemmin ainakin nähnyt niitä kaupassa jopa ostanut. Kävin tarkastamassa oman varastonikin mutta ei Päivänsineä ollut minullakaan.
Soitteleppa paikkakuntasi puutarhoille tai miksi ei kauemmaksikin kyllähän siemenet postissakin kulkee.
En nyt muista Päivänsinen taimikasvatus aikaa mutta luulisin sen olevan 12 vko. Lasitetun parvekkeen ansiosta voit vielä ehtiä.
Itse asioin paljon Backaksen puutarhalla Vantaalla. Pidän silmät auki jos näen jossain ja kerron sitten. Jos vaikka asut jossain sopivan matkan päässä mahdollisesta löytöpaikasta.
Niin ja eikö puutarha messut ole kohta käsillä.Olipa hyvä ideasi suositella puutarhaa. . . kävin Packaksella ja kas etsintä päivänsinestä tuotti tulosta, siemeniä on, nyt vaan kasvattamaan. Kylvöaika on helmi-huhtikuu, joten vielä ehtii. Parvekkeeni sivuseinään aijon kiinnittää vanhan messinkisen sängynpäädyn johon toivon päivänsineni tarttuvan kiipeilemään seuranaan köynnöskrassi. Heräteostona mukaani tuli asumaan rahapuu n. 20 cm korkuinen, mitenkä saisin sen menestymään tietääkö joku neuvoa tarkemmasta huolenpidosta ja sopiiko sille itsestäänkasteleva ruukku ja voiko sen heti vaihtaa toiseen ruukkuun, onko se enemmän vesikasvi, suihkutetaanko ja mitä kaikkea?
- anemone
pussis kirjoitti:
Olipa hyvä ideasi suositella puutarhaa. . . kävin Packaksella ja kas etsintä päivänsinestä tuotti tulosta, siemeniä on, nyt vaan kasvattamaan. Kylvöaika on helmi-huhtikuu, joten vielä ehtii. Parvekkeeni sivuseinään aijon kiinnittää vanhan messinkisen sängynpäädyn johon toivon päivänsineni tarttuvan kiipeilemään seuranaan köynnöskrassi. Heräteostona mukaani tuli asumaan rahapuu n. 20 cm korkuinen, mitenkä saisin sen menestymään tietääkö joku neuvoa tarkemmasta huolenpidosta ja sopiiko sille itsestäänkasteleva ruukku ja voiko sen heti vaihtaa toiseen ruukkuun, onko se enemmän vesikasvi, suihkutetaanko ja mitä kaikkea?
Tuolla huonekasviosastossa on useita keskusteluja rahapuun hoidosta. Se on mehikasvi ja ei tarvitse tiheää kastelua. Kasteluiden välillä mullan on hyvä kuivahtaa. Liika kastelu tappaa kasvin nopeammin kuin kuivuus. Se sietää myös kuumaa aurinkoa ja myös jopa pienen pakkasen!
- pussis
pussis kirjoitti:
Olipa hyvä ideasi suositella puutarhaa. . . kävin Packaksella ja kas etsintä päivänsinestä tuotti tulosta, siemeniä on, nyt vaan kasvattamaan. Kylvöaika on helmi-huhtikuu, joten vielä ehtii. Parvekkeeni sivuseinään aijon kiinnittää vanhan messinkisen sängynpäädyn johon toivon päivänsineni tarttuvan kiipeilemään seuranaan köynnöskrassi. Heräteostona mukaani tuli asumaan rahapuu n. 20 cm korkuinen, mitenkä saisin sen menestymään tietääkö joku neuvoa tarkemmasta huolenpidosta ja sopiiko sille itsestäänkasteleva ruukku ja voiko sen heti vaihtaa toiseen ruukkuun, onko se enemmän vesikasvi, suihkutetaanko ja mitä kaikkea?
On tosi mukava saada palautetta jja jopa kiitosta omiin vastauksiin.
Rahapuuta (kuuluu mehikasveihin)minulla ei ole koskaan ollut mutta luulen sen viihtyvän aivan tavallisessa saviruukussa parhaiten. Sitä kun hoidetaan kaktuksien ja mehikasvien tapaan. Aurinkoa, harvoin kastelua, kaktusmultaa (hiekansekaista) ja kaktus ravinteita. Älä hoida liikaa.
Mahisikohan viithyä lasitetulla parvekkeella kesällä?
Itse nostan kesäksi pihalle varjoon kaikki lapsiltani saamat joulu- ja pääsiäiskaktukset.
Tässä linkki jossa voi keslustella ja asiantuntijatkin neuvoo kukka ja puutarha asioissa.
http://www.kotipuutarhuri.com/puutarha/channels/keskustelu.html - tuijat yms...
pussis kirjoitti:
On tosi mukava saada palautetta jja jopa kiitosta omiin vastauksiin.
Rahapuuta (kuuluu mehikasveihin)minulla ei ole koskaan ollut mutta luulen sen viihtyvän aivan tavallisessa saviruukussa parhaiten. Sitä kun hoidetaan kaktuksien ja mehikasvien tapaan. Aurinkoa, harvoin kastelua, kaktusmultaa (hiekansekaista) ja kaktus ravinteita. Älä hoida liikaa.
Mahisikohan viithyä lasitetulla parvekkeella kesällä?
Itse nostan kesäksi pihalle varjoon kaikki lapsiltani saamat joulu- ja pääsiäiskaktukset.
Tässä linkki jossa voi keslustella ja asiantuntijatkin neuvoo kukka ja puutarha asioissa.
http://www.kotipuutarhuri.com/puutarha/channels/keskustelu.htmlAnteeksi kovasti. Sitä se aamuyöstä kukkuminen teettää. Kävin välillä nukkumassa ja tulin koneelle katsomaan mitä kirjoitin väsyneenä. Vähän naurattaa sekoiluni, käytin väärää nimimerkkiä. Täytynee olla tarkempi jatkossa. Laskin vain ketjun kirjoitukset tyyliin joka toinen.
No, vahingolle ei voi enempää tehdä kuin pyytää ateeksi.
Niin, ja voit kyllä rahapuusi vaihtaa toiseen ruukkuun, nythän on kasvukausi alullaan. Itsekin vasta eilen vaihdoin multia ja kohentelin viherkasvejani. Suurimpaan osaan laitoin vain tänä vuonna uutta multaa pinnalle, leikkasin ja sidoin paremmin. Pölyt suihkutin osasta. Teen prusteellisimman suihkutuksen vasta kun ilmat lämpenee. Nostelen kukat pihalle nurmikolle ja sitten vesiletlulla vain. Isot kukat on näin helpompi puhdistaa.
Ostan puutarhalta lehtikiiltoa kovalehtisille viherkasveille, tulee kiiltävät kauniin näköiset kukat. Tähtäimessä on kukka- ja pihankohennus operaation valmistuminen kevään yo-juhliin.
Repeen liitoksistani kohta kun olen niin innoissani kevään tulevista "suurenluokan" kukka hankinnoistani, joihin olen oikein säästänyt.
Ps. Se sängynpääty idea on varmaan hyvä. - pussis
tuijat yms... kirjoitti:
Anteeksi kovasti. Sitä se aamuyöstä kukkuminen teettää. Kävin välillä nukkumassa ja tulin koneelle katsomaan mitä kirjoitin väsyneenä. Vähän naurattaa sekoiluni, käytin väärää nimimerkkiä. Täytynee olla tarkempi jatkossa. Laskin vain ketjun kirjoitukset tyyliin joka toinen.
No, vahingolle ei voi enempää tehdä kuin pyytää ateeksi.
Niin, ja voit kyllä rahapuusi vaihtaa toiseen ruukkuun, nythän on kasvukausi alullaan. Itsekin vasta eilen vaihdoin multia ja kohentelin viherkasvejani. Suurimpaan osaan laitoin vain tänä vuonna uutta multaa pinnalle, leikkasin ja sidoin paremmin. Pölyt suihkutin osasta. Teen prusteellisimman suihkutuksen vasta kun ilmat lämpenee. Nostelen kukat pihalle nurmikolle ja sitten vesiletlulla vain. Isot kukat on näin helpompi puhdistaa.
Ostan puutarhalta lehtikiiltoa kovalehtisille viherkasveille, tulee kiiltävät kauniin näköiset kukat. Tähtäimessä on kukka- ja pihankohennus operaation valmistuminen kevään yo-juhliin.
Repeen liitoksistani kohta kun olen niin innoissani kevään tulevista "suurenluokan" kukka hankinnoistani, joihin olen oikein säästänyt.
Ps. Se sängynpääty idea on varmaan hyvä.Vähemmästäkin kevään touhotuksesta menee joskus nimmarit sekaisin, eipä tuo haitanne.
Sinulla taitaa olla enemmänkin puutarhurin vikaa kun olet saanut menestymään paljon sisäkasveja.
Kyllä niistä oma työnsä on pitää siistinä ja huväkuntoisina, joskin hyvinvoivat kukat kyllä palkitsevat kasvattajansa mielihyvällä.
Istutteleppa uusia harkiten niin hyvää tulee. Minä puolestani koetan saada siitä parvekkeestani kesäkeitaan. - pussis
pussis kirjoitti:
Vähemmästäkin kevään touhotuksesta menee joskus nimmarit sekaisin, eipä tuo haitanne.
Sinulla taitaa olla enemmänkin puutarhurin vikaa kun olet saanut menestymään paljon sisäkasveja.
Kyllä niistä oma työnsä on pitää siistinä ja huväkuntoisina, joskin hyvinvoivat kukat kyllä palkitsevat kasvattajansa mielihyvällä.
Istutteleppa uusia harkiten niin hyvää tulee. Minä puolestani koetan saada siitä parvekkeestani kesäkeitaan.No niin, tuija oli pussi päässä parvekkeella ja kun otin hupun pois oli neulaset ihan kuivat ja putoilivat pois. Vein ruukun suihkuun ja odotin vuorokauden ja kaksi, mutta ei tullut sen paremmaksi joten kiikutin sen roskiin. Miksi se ei huputuksesta huolimatta toipunut kevääseen ?
Ruukku jossa se oleili oli noin ämpärin kokoinen ja multa oli sulannut roudasta ennen kastelua.
- Klooni
Näkyy jo ketjussanne unohtuneen alkuperäinen asia. Minä kerron sen pussituksen perustan.
Tuija ja jotkut muut kasvit ovat sellaisia joilla tapahtuu kasvullisten toimintojaen heräämistä auringon valon ja lämmön vaikutuksesta. Tuija lähinnä lämmön.
Nyt kun aurinko paistaa niin se lämmittää neulasia ja myös kuorta niin että ne alkavat haihduttaa.
Niitten neste on kuitenkin niin laimeaa että se on maassa jäässä eikä se nouse juuria myöten kasviin.
Silloin tapahtuu kuivuminen joka on todellisuudessa janoon kuolemista. Jos juuristo on sulanut ja vettä pääsee nousemaan neulasiin asti niin kuivumista ei tapahdu.
Juuripaakun täytyy siis sulaa ENSIN ja sitten vasta voi tulla lämpöä neulasille ja runkoon.
Siksi monesti maahaan kaadellaan tuijien juurelle lämmintä vettä.
Vaikka juuripaakku olisi sulanut niin maan lähellä voi olla pientä pakkasta ja yläosassa lämpöasteita, silloin kuivaa latvaosaa.
Selvisikö mitään tästä sekavasta sepustuksestani?- lue
Klooni, lueppa tarkemmin, kyllä alkuperäiseen kysymykseen on tullut vastaus, joten pätemisesi oli turhaa. Nyt vain keskustellaan muistakin asioista välillä , sehän kai on sallittua.
- Klooni
lue kirjoitti:
Klooni, lueppa tarkemmin, kyllä alkuperäiseen kysymykseen on tullut vastaus, joten pätemisesi oli turhaa. Nyt vain keskustellaan muistakin asioista välillä , sehän kai on sallittua.
Niin oikeastaan oli näköjään itse syy kerrottu. Kerro minulle myös missä vastauksessa oli ohjeet kuinka estää, koska aina ei pussitus riitä.
Se on nimittäin käytäntöä ei mitään teoriaa. Suuri viisutesi meni hieman hukkaan. Ei olisi tainnut riittää samaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2362644- 1011124
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1221068Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153992Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58985Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717897- 63831
Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto237780- 35730
- 116718