mitä vauvalle päälle??

TätiTäti

Synnytys lähestyy päivä päivältä, ja olen alkanut miettiä vauvan vaatetusta kotiin lähdettäessä.. Siis mitä puen pikkuisen päälle? Tarkoituksena on suoraan laitokselta mennä autoon joten ei mitään ihmeellisyyksiä tarvitse laittaa.. olen ajatellut pukea pitkähiaisen bodyn, housut ja sukat, tumput pipo päähän ja kevyttoppis päälle.. tosiaan la on huhtikuun puolivälissä mutta tunnetta on, että aikasemmin jo tulis.. onkohan tuossa tarpeeksi vaatetta vai pitäisikö lykätä vielä villavaatteetkin tuonne alle?
Sori jos kyselen typeriä, mutta esikoista odotan, eikä minkään valtakunnan hajua vielä mistään ..

Kiitos avusta!!!

14

1905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äii kohta kertaa 6

Lisäisin niiden bodyn ja housujen päälle potkupuvun tai sellasen college puvun,jos villavaate tuntuu liian kuumalta.

Vienet vauvat menettävät äkkiä lämpöään ja siksi on tärkeetä että vaatetta on tarpeeksi.
      Kuitenkin liikakin on pahasta.

• Ä81+p2,5kk

Eli siis parempi liikaa kuin liian vähän! Pienet vauvat kuitenkin tosiaan menettävät lämpöään nopeasti, eikä heidän lämmösäätöjärjestelmänsä ole todellakaan kehittynyt muutaman päivän ikäisenä juuri miksikään. Joten laita vaan vaatetta niin että tarkenee. Eri asiahan nyt tietysti on että jos huhtikuussa on jo 25 asteen helteet, mutta sitä ihmettä tuskin tapahtuu! Onnittelut kuitenkin tulevasta perheen lisästä! =)

• 2 x äiti

Kyllä se liikakin on yhtä pahasta kuin liian vähäinen pukeutuminen. Kuten itsekkin mainitin pienne vauvan lämmönsäätelyjärjestelmä ei vielä toimi eli myös liika kuumuus on pahasta!

Useimmin vauvalle puetaan liikaa kuin liian vähän päälle.

Taas on jären käyttö sallittua!

Mutta kysyjälle sen verran, että minusta kahden lapsen kotiin kuljettaneena tuo vaatekerta kuulostaa riittävälle. Me ei kovilla pakkasillakaan ahdeta vauvoille montaa vaatekertaa, jos ollaan esim.autolla menossa kauppaan. Voithan kuitenkin varalta pakata villavaatteet, jos sattuu, että on kovin kylmä. Tärkeämpää on suojata lapsi vedolta ja tuulelta ja jos on pakkasta, niin laittaa vaikka harso suojaksi, ettei pakkanen "käy henkeen".

ITsemppiä loppuraskauteen sekä synnytykseen ja ilosia hetkiä vauvan kanssa. =)

• niinkuin alempana neuvotaan, ainahan voi avata haalaria autossa, jos vauvalla näyttää tulevan liian lämmin. Tuskin kuitenkaan tulee, vauvahan ei vielä liiku oikeastaan ollenkaan.

• 3:n äiti

Kannattaa ottaa reilusti vaatteita mukaan, kun ei niistä huhtikuun säistä aina tiedä. Ei niitä kaikkia mukaan otettuja vaatteita tarvitse vauvan päälle pukea. Sensijaan et voi pukea mitään, mitä et ole mukaan ottanut. Ylimääräiset vaatteet voi pakata takaisin kassiin ja tuoda sillä kotiin. Hoitajilta kannattaa kysyä neuvoa pukemisessa.

• marina

nyt liki kolme vuotiaani juoksentelee tuossa pikkuveljensä kanssa, mutta muistan kuin eilisen päivän sen Vernan - kevään- päivän kun tuo tyttö syntyi (11.4.). kuulemani mukaan oli lämmintä 16astetta ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. kaksi päivää myöhemmin, kun lähdimme kotiin oli ilma samanlainen, olin mennyt sairaalaan talvivaatteissa ja kun tulin sieltä pois olikin kevät pitkällä.

lapsella oli päällä, kotiintuloa varten ostamani, potkupuku ja pitkähiahainen body (samat vatteet olivat päällä myös kastemekon alla ja samat vaatteet oli myös pikkuveljellänsä kotiin tullessa ja ristiäisissä) lisäksi pakkauksen pipo, tumput ja kevyttoppis ja isomummin kutomat villasukat. meillä ainakin tarkeni kevät-vauva ihan näin, eikä sairaalan hoitsutkaan mitään sanoneet, kun kuljettiin vain sairaalasta autoon ja autosta kotiin.

talvi-vauvallani oli kotiintultaessa siis sama potkupuku ja body kuin sisarellaankin aiemmin ja siinä päällä villapuku ja pakkauksen toppapuku, kypärämyssy, pipo, tumput, isomummin kutomat villasukat ja pakkauksen lämpötossut ja -tumput.

kevät aurinko kuitenkin paistaa autoon niin lämpimästi, että vauvan tulee paksuissa tamineissa kuuma, eikä sekään ol hyväksi. mutta kuten aiemmat jo sanoivatkin, voihan sitä varoiksi ottaa mukaan, ja jättää sitten kassiin, jos ei tarvitsekaan.

onnea loppu odotukseen!

• MÖHÖM

Minä sain vauvani marraskuun lopussa.Veimme lämpöseen autoon.Nukkui tyytyväisenä puolentoista tunnnin ajomatkan.ei huutanut kuumaa.

Vauvalla oli päällä potkupuku ja paita.paksumpi vaatekerta ja villavaatteet.kahet tumput ja kypärämyssy ja pipo.

ei siis toppapukuja.Ei sitä vauvaa tarvi tukehduttaakaan.Pieni vauva ei osaa hikoilla niin on kyl huhtikuussa tosi kuuma autossa.

• TätiTäti

...kaikille avusta! Otan mukaan pikkasen enemmän vaatetta.. ja tosiaan, eihän niitä tarvitse vauvalle laittaa jos on jo kauhea helle :D (mitä epäilen kyllä)

Hyvää kevättä teille kaikille!!

• minä

se riippu ihan säästä! Jos on kylmä niin laita enemmän vaatetta jos on lämmin niin vähän vähemmän! Järjen käyttö on sallittua tosiaankin!! Jos on pitkä matka kotiin ja kylmä auto, lämmin vaatetus! jos on lyhyt matka niin kevyt vaatetus! ei se matkalle palellu!

• mammeli10

Miten sinä meinasit vauvasi kanssa pärjätä jos jo tässä vaiheessa kysyt noin yksinkrtaista asiaa?..Eikä koko vauvaa ole vielä sylissä?? Ja sitten kun pääset vauvasi kanssa kotiin ja pitäisi ulos lähteä, niin ei muuta kun tänne kirjoittamaan ja kysymään mitä laitan päälle? aika hankalaksi taitaa mennä.
      Hyvä äiti, käytä maalaisjärkeä! Sinulle tulee vielä eteesi muitakin asioita joista sinun olisi itse tulevana äitinä itse selvittävä, miettimällä ja kokeilemalla!
      Tuossa yllä on kyllä hyviä ohjeita ja vielä parempia on mitä sinun päästäsi tulee, kun vain käyttäisit sitä! Vaikka oletkin ensi synnyttäjä, niin itse en kyllä tiedä ketään noin uusi avutonta, anteeksi vain.
      Tsemppiä sinulle vauvan kanssa.

• kysyä

...kuin sitten tehdä väärin! Saattaahan se tuntua "uusavuttomalta" mutta uusavuton ei varmaan ymmärtäis edes kysyä..."Tyhmät" kysymykset on usein vauvan hoidossa aika ratkaisevia. Elikkä kysy vaan, kyllä sä pian opit hoitaan lastas paremmin kuin kukaan muu!

• vaan

se joka vastaa....heh!

• 5 kk ikäisen tytön äiti

Moikka sinä alkiperäinen kirjoittelija!
        Mä kans ennen ku vauva syntyi mietin, et mitäköhän vaatteita sitä vauvalla pitää milloinkin olla päällä. Onhan se tavallaan aika naurettavaa, mutta jotenkin sitä vaan sellasia alkaa miettiin. Mulla ei ollu hirveesti tuntumaa vastasyntyneen hoitoon ennakolta, joten on kai se ihan luonnollista et sitä pohtii välillä vähän pieniäkin yksityiskohtia kun jännittää:)
        Mut älä huoli, se menee kyllä tosiaan ihan itestään, kun alat vauvaa sitten hoidella. Mukavaa kevättä ja tsemppiä tulevaan koitokseen!

• jaana

voisinpa lyödä vaikka vetoa, ettet sinäkään tiennyt kaikkea mahdollista vauvoista, kun olet ekas saanut...etkä varmaan ole edes uskaltanut keneltäkään kysyä, kun ppelkäät tuollaista palautetta mitä ite annoit!kukakohan on uusavuton??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe