Enligt fennona kan man bara tänka på ett språk

Håller ni med dem eller hittar ni er själva ibland tänkande på något annat språk än ert modersmål?

38

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Privat när jag är ensam för mig själv,då tänker jag nog på svenska,men om samtalet går på ett annat språk så visst tänker man ju på det språket då.
      Vet nu inte exakt hur du menade.

• Anonyymi

Minäkin eri kieliä puhuessani kyllä mietin asioita näiden kielten kautta, muu olisi hankalaa. Eli en käännä mitään päässäni vaan alan ajatella toisella kielellä. Mutta tietenkin oma henk.koht. ajattelu on omalla äidinkielellä, kuten sinullakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin eri kieliä puhuessani kyllä mietin asioita näiden kielten kautta, muu olisi hankalaa. Eli en käännä mitään päässäni vaan alan ajatella toisella kielellä. Mutta tietenkin oma henk.koht. ajattelu on omalla äidinkielellä, kuten sinullakin.

Det menade jag också ,inte översätter man ju innan man säger något på finska tex.det kommer ju spontant.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det menade jag också ,inte översätter man ju innan man säger något på finska tex.det kommer ju spontant.

Precis så är det.

• Det var precis det jag menade. Då man tänker på någon sak, fast för sig själv, men det gäller något annat än sådant som man sköter på sitt modersmål, så byter man språk eller fortsätter man tänkandet med sitt modersmål?

Man hajade till då någon förklarade att finnar är överlägsna, eftersom de tänker med ren finska medan finlandssvenskar lär göra det med ett slarvigt blandspråk enligt samma klippa till källa. Därför lär finlandssvenskar inte klara av tankearbete lika bra.

Då flera skribenter redan har svarat att de tänker på fler än ett språk, kan man fråga sig om det är den enspråkiga finskspråkigheten som leder till vissa skribenters perspektivlöshet?

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Det var precis det jag menade. Då man tänker på någon sak, fast för sig själv, men det gäller något annat än sådant som man sköter på sitt modersmål, så byter man språk eller fortsätter man tänkandet med sitt modersmål?

Man hajade till då någon förklarade att finnar är överlägsna, eftersom de tänker med ren finska medan finlandssvenskar lär göra det med ett slarvigt blandspråk enligt samma klippa till källa. Därför lär finlandssvenskar inte klara av tankearbete lika bra.

Då flera skribenter redan har svarat att de tänker på fler än ett språk, kan man fråga sig om det är den enspråkiga finskspråkigheten som leder till vissa skribenters perspektivlöshet?

Knappast hos vanliga finskspråkiga men fennaktiva är nu alltid i en klass för sig.

• Anonyymi kirjoitti:

Knappast hos vanliga finskspråkiga men fennaktiva är nu alltid i en klass för sig.

Det var nog mera just fennoaktiva man hade i tankarna (på svenska). Det var en sådan som presenterade hela teoremet.

• Anonyymi

Mitä tekisi pakkosuomi Ruotsissa? Kyllä. Söisi muun kielitaidon. Tekisi maahanmuuttajien ja erityisoppilaiden opiskelusta vielä raskaampaa ja saisi monet luopumaan kouluttautumisesta. Heikentäisi tekniikan alan ammattilaisten kouluttautumista.

Ihan samaa tekee pakkoruotsi täällä.

Ja ei, englanti ei sitä tee. Englanti, pakollinen Ruotsissa, on avain maailmalle.

• Anonyymi

Vad har ditt inlägg för samband med rubriken ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mitään, suolinkaiselle tuli vain yht'äkkiä kova hätä pyhän pakkokielensä puolesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mitään, suolinkaiselle tuli vain yht'äkkiä kova hätä pyhän pakkokielensä puolesta.

Bort med den jävla engelskan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är besynnerligt trots att spalten är fylld med pakkoruotsikedjor.

• Anonyymi

"Söisi muun kielitaidon."

Ei mitään uutta kieliaktiivilta - jos pakkoruotsi ei "tapa", niin se "syö".

• Anonyymi

Tunteeko joku oikeasti jonkun, joka on luopunut kokonaan kouluttautumisesta "pakkorutosin" takia?

Minä en tunne ketään, enkä ole kuullut kenestäkään, joten saisiko tästä mustaa valkoiselle, jonkin tilaston tai vastaavan. Väite on nimittäin sen verran uskomaton, etten niele sitä noin vain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bort med den jävla engelskan!

Älä viitsi pakkoenglannittaja, "false flagisi" on liian läpnäkyvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunteeko joku oikeasti jonkun, joka on luopunut kokonaan kouluttautumisesta "pakkorutosin" takia?

Minä en tunne ketään, enkä ole kuullut kenestäkään, joten saisiko tästä mustaa valkoiselle, jonkin tilaston tai vastaavan. Väite on nimittäin sen verran uskomaton, etten niele sitä noin vain.

Om man inte rör sig i de här språkbegränsade kretsarna så kan det vara svårt att hitta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Om man inte rör sig i de här språkbegränsade kretsarna så kan det vara svårt att hitta.

"Kielirajoitteiset" - oiva nimi ryhmälle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är våra "blågula"som alltid har en fot i Sverige.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kielirajoitteiset" - oiva nimi ryhmälle!

Perfekt namn som säger vad det är frågan om.

• Anonyymi kirjoitti:

Sellainen asia juolahti mieleen, että kun fenno kehuu suomea ylivoimatekijäksi ajattelussa, niin millä se itse ajattelee kun se ei oikein osaa suomea? Onko huonossa suomessa selitys pätkivään ajatusten kulkuun?

• Anonyymi kirjoitti:

Ser ut att vara standardmängden hos fennosnurriga.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är våra "blågula"som alltid har en fot i Sverige.

Säkert påfrestande psykiskt att inte veta vart man hör.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kanske någon använt det som förevändning om studerandet inte smakar ?

• Anonyymi

Mee nyt jo hyvä ihmisparka karanteeniin, säähän oot iha sekopää 🆘️

• Anonyymi

Det stämmer säkert att fennorna endast kan tänka på finska.

• Anonyymi

Inte alltför mycket på finska heller verkar det som.

• Anonyymi kirjoitti:

Inte alltför mycket på finska heller verkar det som.

På basen av utsagorna kan hypotesen betraktas som sann utan mera testande.

En annan fråga i samma kategori, räknar ni på något annat språk i huvudet än modersmålet? Om, så hur väl går det?

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

En annan fråga i samma kategori, räknar ni på något annat språk i huvudet än modersmålet? Om, så hur väl går det?

Jag räknar på svenska,tabulan som rinnande vatten.

• Peppu-Reino
        Anonyymi kirjoitti:

Jag räknar på svenska,tabulan som rinnande vatten.

Samma här. Har du prövat på att räkna en eller flera uppgifter i huvudet på t.ex. engelska, medan du diskuterar på engelska? Finska eller något annat språk går likväl som exempel, men engelskan är nu så "på tapeten" så jag valde den.

• Peppu-Reino kirjoitti:

Samma här. Har du prövat på att räkna en eller flera uppgifter i huvudet på t.ex. engelska, medan du diskuterar på engelska? Finska eller något annat språk går likväl som exempel, men engelskan är nu så "på tapeten" så jag valde den.

Jag kan tillägga att man själv håller sig till modersmålet då man räknar i huvudet. Det har blivit för många gånger fel då man gör det i hasten på t.ex.engelska eller finska om inte det är frågan om 2 2 eller något lika simpelt.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Jag kan tillägga att man själv håller sig till modersmålet då man räknar i huvudet. Det har blivit för många gånger fel då man gör det i hasten på t.ex.engelska eller finska om inte det är frågan om 2 2 eller något lika simpelt.

Jag räknar nog på svenska,dessutom säger jag helst födelsedatumet,eller hela idramsan på svenska.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Drömmer du annars på något annat språk ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mardrömmar på engelska.

• Anonyymi kirjoitti:

Det gör man. Ibland när man vaknar är man förvånad över att drömmen som blev mitt i faktiskt var på något annat språk. Oftast är det andra språket engelska men för någon tid sedan var det på språket man övade, vilket var estniska. Nog blev man förvånad alltid.

Hjärnan lär förbereda dagen under natten. Vad skall man säga? Mångsidigt har det varit.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Det gör man. Ibland när man vaknar är man förvånad över att drömmen som blev mitt i faktiskt var på något annat språk. Oftast är det andra språket engelska men för någon tid sedan var det på språket man övade, vilket var estniska. Nog blev man förvånad alltid.

Hjärnan lär förbereda dagen under natten. Vad skall man säga? Mångsidigt har det varit.

Hjärnan jobbar hela tiden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mardrömmar på engelska.

Ibland har man nog mardrömmar på finska därdet förekommer fennoaktivister.

• Anonyymi

Tutkijoiden mukaan englanti on oma kielenkäytön muotonsa, joka yhdistää erikielisiä. Useimmiten englantia puhuttaessa ei ole paikalla yhtään natiivia.

Englantia ei pidäkään tutkia perinteisen kielitieteen näkökulmin vaan uudenlaisena kielenkäytön muotona.

Varmin todiste englannin toimivuudesta tulee ihmisiltä: se on valinnaiskieli, mutta kaikki sen haluavat. Tämä on demokratiaa.

• Anonyymi

Älä viitsi pakkoengalnnittaja, noita valheitasi ei kukaan usko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45359
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      31
      11240
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9711
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8528
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6511
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2239
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      37
      1639
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1510
    Aihe