Midi-koskettimet pc:lle?

Kotiharrastaja

Harkinnassa olis midi-koskettimien hankkiminen (ohlssonilla 80e) ja niiden liittäminen pc:lle. Tarkoituksena olis opetella hiukan pianon soiton alkeita ja noin. Onko hyvä idea vai kanattaisko mieluummin ostaa joku Casion tai Yamahan purkkiratkaisu valmiine äänineen ja rytmeineen?

Miten saako hyviä ohjelmia tietokoneelle, joilla saisi eri soundeja jne, nuotituksia ja jonkinlaisia ohjeita/oppaita soittoharrastuksen alkeisiin- miksei pidemmällekin edistyneille? Oon kuulu joskus, että sellaisia olis, mutta nyt ei googlettamalla sattunut silmään. Äänitykseen löytyy ainakin Audacity, Kristal tai N-Track- kokemuksia noista- tai parempia? Entäs varsinaisia miksausohjelmia? Jos jollain on kokemusta, niin kuulisin kokemuksia mielelläni.

11

3503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan

Jos koneella ja kiipparilla meinaat musaa tehdä, niin kannattaa hommata myös musantekoon tarkoitettu äänikortti ja kunnolliset kontrollikaiuttimet tai ainakin kunnon kuulokkeet.
      Nuotinnusta jos haluat niin Cubase SE.llä ehkä kannattaa aloittaa.
      F- Musiikissa näytti olevan Delta audiophile 99 € ja Cubase SE 145 €.
      Ja M-Audion keyboard 99 €. Luulisin olevan laadukkaampi kuin Ohlssonin koskettimien. F-musa oli vaan esimerkki, kysele muistakin.

Noillapa sitten tekeekin jo vaikka radioon ja klubille valmista musaa jos vaan taidot riittää.

Niin, siihen Cubaseen saa sitten virtuaalisia instrumentteja ja efektejä joko rahalla tai ilman.

Saanen suositella...

http://www.kvraudio.com/

• Minä vaan

Vielä ehdit harkita uudelleen.
        Minulla menee tähän tietokonemusahomaan kohtuuttomasti vapaa-aikaa ja varustelukierre on loputon, aina haluaa jonkun uuden lelun.

• empivä
        Minä vaan kirjoitti:

Vielä ehdit harkita uudelleen.
        Minulla menee tähän tietokonemusahomaan kohtuuttomasti vapaa-aikaa ja varustelukierre on loputon, aina haluaa jonkun uuden lelun.

Kiitti vinkeistä. Olis ihan tarkoitus vaan opetella aluks, ei tehdä sitä musaa eikä mitään. Opetella nuotteja ja noin päin pois. Kun olis midi-koskettimet halvempi vaihtoehto, kuin sellasen syntikka-lelun hankkiminen. Asiallinen maksais 250 ja siitä ylöspäin, että sen vuoks noi midi-koskettimet. Tosin niissäkin on sit, että 88-koskettiminen maksais jo 500 että...äänikortti olis kyllä parempi hankittava jossain vaiheessa, jos vaan ajureita löytyy Linuxille. Nykyisin ääni menee stereoihin, että mitään tietokonekajareita en ikinä osta:)

Löysin Linuxille pari hyvää softaa, joita mietin, mutta sitten rupes epäilyttämään miten noi midi-koskettimet toimis Linuxissa, jos on peliportissa tai usb-portissa. Mutta kaipa sekin selviäis.

Jos kiinnostaa:

http://www.rosegardenmusic.com/

http://audacity.sourceforge.net/

ja Audio-käyttöön suunnitellut käyttikset DeMuDi ja RehMuDi löytyy tuolta:

http://www.agnula.org/

Niin, ja aina on sitten ms-softa. Jostain luin, että microsoftilla ei toimis eri ohjelmien kesken noiden tiedostojen muokkaus ja siirto niin hyvin, mutta tiedä siitä sitten. Viime aikoina ruvennut enemmän kiehtomaan tuo vapaan lähdekoodin softa enemmän kuin kaupalliset hiirieleet.
        Pistänpä tarkkaan harkintaan kyllä:)

• Minä vaan.
        empivä kirjoitti:

Kiitti vinkeistä. Olis ihan tarkoitus vaan opetella aluks, ei tehdä sitä musaa eikä mitään. Opetella nuotteja ja noin päin pois. Kun olis midi-koskettimet halvempi vaihtoehto, kuin sellasen syntikka-lelun hankkiminen. Asiallinen maksais 250 ja siitä ylöspäin, että sen vuoks noi midi-koskettimet. Tosin niissäkin on sit, että 88-koskettiminen maksais jo 500 että...äänikortti olis kyllä parempi hankittava jossain vaiheessa, jos vaan ajureita löytyy Linuxille. Nykyisin ääni menee stereoihin, että mitään tietokonekajareita en ikinä osta:)

Löysin Linuxille pari hyvää softaa, joita mietin, mutta sitten rupes epäilyttämään miten noi midi-koskettimet toimis Linuxissa, jos on peliportissa tai usb-portissa. Mutta kaipa sekin selviäis.

Jos kiinnostaa:

http://www.rosegardenmusic.com/

http://audacity.sourceforge.net/

ja Audio-käyttöön suunnitellut käyttikset DeMuDi ja RehMuDi löytyy tuolta:

http://www.agnula.org/

Niin, ja aina on sitten ms-softa. Jostain luin, että microsoftilla ei toimis eri ohjelmien kesken noiden tiedostojen muokkaus ja siirto niin hyvin, mutta tiedä siitä sitten. Viime aikoina ruvennut enemmän kiehtomaan tuo vapaan lähdekoodin softa enemmän kuin kaupalliset hiirieleet.
        Pistänpä tarkkaan harkintaan kyllä:)

Ei ole linuxille tarkoitetuista musaohjelmista kokemusta, mutta kokeillessahan ei häviä kuin omaa aikaansa. Ilmaisiahan nuo Rosegardenit ym. on. Varmaan sieltä linux sivuilta löytyy linkkejä keskusteluryhmiin joista kysellä mihin äänikortteihin löytyy ajurit linuxille ja niin poispäin.
        Etsipä ZynAddSubFx niminen softasyna. Linuxilla kuulemma toimii hyvin ja äänet on hyvät.

• empivä ed.
        Minä vaan. kirjoitti:

Ei ole linuxille tarkoitetuista musaohjelmista kokemusta, mutta kokeillessahan ei häviä kuin omaa aikaansa. Ilmaisiahan nuo Rosegardenit ym. on. Varmaan sieltä linux sivuilta löytyy linkkejä keskusteluryhmiin joista kysellä mihin äänikortteihin löytyy ajurit linuxille ja niin poispäin.
        Etsipä ZynAddSubFx niminen softasyna. Linuxilla kuulemma toimii hyvin ja äänet on hyvät.

Ton ZynAddSubFX:n saa Windowsille kans:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=62934&package_id=59720

Mutta kannattaa ottaa vakavasti ohjelman kehittäjän disclaimeri:

"Please don't use this program to make music that is against God and Jesus Christ. Realize that the only way to the Salvation is Jesus Christ. Please don't lose this chance and don't make others to lose it!" :)))

Vaikutti ihan asialliselta softalta nopeella vilkaisulla ja toimi windowsin puolellakin. Ei kyllä näppiksen (tai hiiren) kanssa pääse puusta pitkälle, että ne midi-koskettimet vaatis. Mulla tais joskus olla kokeilussa joku vastaava- tosin maksullinen ms-softa. Pianito micro studio tai jtn. Pikkusen perehtymistä eka eri softiin ja vaikkapa DeHiMun viilausta pikkasen ja sit ne koskettimet kehiin. Saapahan ajan kulumaan...

• typotan
        empivä ed. kirjoitti:

Ton ZynAddSubFX:n saa Windowsille kans:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=62934&package_id=59720

Mutta kannattaa ottaa vakavasti ohjelman kehittäjän disclaimeri:

"Please don't use this program to make music that is against God and Jesus Christ. Realize that the only way to the Salvation is Jesus Christ. Please don't lose this chance and don't make others to lose it!" :)))

Vaikutti ihan asialliselta softalta nopeella vilkaisulla ja toimi windowsin puolellakin. Ei kyllä näppiksen (tai hiiren) kanssa pääse puusta pitkälle, että ne midi-koskettimet vaatis. Mulla tais joskus olla kokeilussa joku vastaava- tosin maksullinen ms-softa. Pianito micro studio tai jtn. Pikkusen perehtymistä eka eri softiin ja vaikkapa DeHiMun viilausta pikkasen ja sit ne koskettimet kehiin. Saapahan ajan kulumaan...

" DeHiMun"

DeMuDi luonnollisesti...Nuppi sekasin jo valmiiks näköjään...

• :-o
        Minä vaan. kirjoitti:

Kokeilussa DeMuDi-käyttis ja täytyy sanoa, että vetää hiljaiseksi...Siinä on about KAIKKI mitä voi kuvitella tarvitsevansa musiikin tekoon. Äänityssoftat, ajurit, soittimet, midiohjaimet, nauhurit, äänenmuokkausohjelmat, nuotinnusohjelmat, miksausohjelmat, rumpukonesoftat, nettiselaimet, editorit, poltto-ohjelmat, rippausohjelmat jne jne ja APT:illa saa yli 8000 ohjelmaa lisää, jos ei riitä.

Suosittelen tutustumista ehdottomasti- tarvi enää mitään maksullista m$softaa, kun koko paskan saa ilmaiseksi. Alkuun päässee loistavasti ja jos todella ammattisoftaa tarvii, niin se menee kuitenkin macin puolelle, mutta pc:lle tää vaikuttais olevan ihanneratkaisu- alusta asti viilattu musiikintekoa ja -muokkausta silmällä pitäen. Vaatii tosin opettelua- paljon jo yksistään ohjelmien runsauden takia ja vielä enemmän, jos ei Linux-järjestelmä ole ennestään tuttu.

Mutta tosta lähtee:

http://www.agnula.org/download/demudi/demudi_1_2_0_iso

• saltwater

Suosittelen ostamaan kontrolleriksi koskettimet joista löytyy muutama ohjelmoitava potikka. Itse kun käytän Cubase SX:ää niin parametrien säätäminen hiirellä on harvinaisen perseestä ja syö luovuutta. Tietenkin riippuu musiikkityylistä tarviiko potikoita kuin paljon, mutta minusta silti kannattaa investoida sellainen malli jossa säädöt on heti käsillä, eikä nappien takana.

Edirollilta löytyy pariakin eri kokoista, joista tässä se halvempi ja lyhyempi.

http://www.thomann.de/prodbilder/edirol_pcr30_usb_controllerkeyboard_pimx_157899.jpg

• saltwater
        saltwater kirjoitti:

Suosittelen ostamaan kontrolleriksi koskettimet joista löytyy muutama ohjelmoitava potikka. Itse kun käytän Cubase SX:ää niin parametrien säätäminen hiirellä on harvinaisen perseestä ja syö luovuutta. Tietenkin riippuu musiikkityylistä tarviiko potikoita kuin paljon, mutta minusta silti kannattaa investoida sellainen malli jossa säädöt on heti käsillä, eikä nappien takana.

Edirollilta löytyy pariakin eri kokoista, joista tässä se halvempi ja lyhyempi.

http://www.thomann.de/prodbilder/edirol_pcr30_usb_controllerkeyboard_pimx_157899.jpg

Itse käytän normaali MIDI piuhoja peliportissa ja hyvin toimii. Toisaalta USB piuha on kätevämpi jos koskettimet ottaa virran suoraan tietokoneesta. Näin ollen tehokkaalla läppärillä, hyvällä äänikortilla ja USB koskettimilla saa todellakin kannettavan studion.

Lyhyesti: USB:n kanssa vähemmän johtohässäkkää.

• Clavinova
        saltwater kirjoitti:

Itse käytän normaali MIDI piuhoja peliportissa ja hyvin toimii. Toisaalta USB piuha on kätevämpi jos koskettimet ottaa virran suoraan tietokoneesta. Näin ollen tehokkaalla läppärillä, hyvällä äänikortilla ja USB koskettimilla saa todellakin kannettavan studion.

Lyhyesti: USB:n kanssa vähemmän johtohässäkkää.

Kertokaapas, mitä kaikkea vasta-alkajan täytyy hommata, eli mitä kaikkea täytyy olla, että voi esim. midikoskettimistolla soittaa ja tehdä musiikkia PC:llä tai Macintosh:lla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      93
      7639
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4673
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3392
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe