Asemanseudun rakentaminen

Anonyymi

Olisiko aika laittaa asemanseudun rakentaminen hetkeksi sivuun? Ideaparkille oli/on kovasti tarvetta, mutta olisiko parempi katsoa paljonko Ideaparkissa on tyhjiä toimitiloja vaikkapa vuoden kuluttua?

Seinäjoen taloudessa riittää monessa kohdassa aukkoja eikä investointi asemanseutuun ole järkevää. Verot ovat korkealla jo muutenkin.

Itse en ainakaan äänestä seuraavissa kunnallisvaalissa sellaista ehdokasta/puoluetta, joka kannattaa asemanseudun rakentamista.

Järki hoi.. Lämmittäkää vaikka tyhjää toria, jos kaupungilla on liikaa rahaa.

46

1811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän tämä ole ihan luonnollista tietä poistumassa kaupungin esityslistalta, korkeintaan uusi linja-auto katos ja rautatien ylikulkusilta voidaan rakentaa koska suuri kunnallinen rahapula tulossa olevan suurlaman ja voimakkaampi korona-aalto ensi syys-lokakuussa.
      Rahat loppu, sijoittajat poissa, palveluammateissa lomautukset, tuotanto ja rakentaminen seisoo.

      • Anonyymi

        Eikös rautatien ali oltu suunnittelemassa tunnelia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös rautatien ali oltu suunnittelemassa tunnelia?

        Rautatien alitus saa yhden äänen, samalla se muukin kevyt liikenne pääsisi kiertelemättä keskustan alueelta radan toiselle puolen asiointipaikkoihin, muutenkin kuin autolla.

        Alittaa voisi myös sen aseman vieressä kulkevat autokaistat kaikkine liikennevaloineen
        jos kevyen liikkumisen vaihtoehtoja edistettäisiin vaikka ei ikäihmiset niitä niin ensisijaisesti käytä.

        Kun Tampereesta on muutenkin mallia otettu, onhan sielläkin näitä ratapihojen alituksia kaiveltu ihan tyylikkäästi.

        Onhan siinä nyt kohta sopiva kuoppakin jo valmiina josta maan alle kaivautua


    • Anonyymi

      Kun nyt sotelle saatas toimivat tilat julkisten kulkuvälineiden läheisyyteen niin muu kehittäminen aseman suunnitelmista ehtii kyllä odottaa. Sotellekin löytynee muita paikkoja jos asemaa ei aleta myllätä.

      • Anonyymi

        sairaala ny ensin joo toimivaksi ja vanhusten huolto.eikö henkseleitä ole paukuteltu jo muutama vuosi


    • Anonyymi

      Tuskin sote miljoonalukaaleja tarttoo, maakunnasta väki vähenee sellaista tahtia että pian kaikki Seinäjokiset sopii sairaalanmäelle. Ainut syy tehdä uusia tiloja asemalle on se, että Inton johtajat ja muut elätit pääsee tukkaa kastelematta asemalta Tampereen junaan. Kato komiaa pitää olla, Framin vuokrista suurimman osan maksaa Seinäjoen kaupunki, eiköhän niihin Inton tiloihin joku kaupungin instanssi saada vuokralle. Jos ei, perustetaan uusi tytäryhtiö johon palkataan aluksi nyt vaikka kolme johtajaa ja kaikille kaksi sihteeriä. Ja tilat Famista, tottakai.

      • Anonyymi

        Aseman vaihtamisella ei ole mitään kiirettä, mutta
        Pohjaan pitää saada se kevytyhteys.
        50 toivottu ja luvattu.


    • Anonyymi

      No joo, se on totta että kunnollinen alikulku Pohjaan pyöräilijöille ja jalankulkijoille on ensisijalla. Samoin saataisiin pitkäaikapysäköinti järjestettyä. Tämä on kaupungin tulevista hankkeista tärkein. Inton velkavetoisen konttorin siirrolla ei ole kiirettä. Björkenheimin silta on toinen tärkeä kohde, se vaikuttaa suoraan tuhansien ihmisten elämään. Nuo nyt ensiksi ja sitten katsotaan jääkö rahaa vielä taidehallin vuokranmaksun jälkeen.

      • Anonyymi

        ajaako junttilandias joku pyörällä tai kävelee


      • Anonyymi

        Se on sitten 13,5 miljoonaa Pysäköintilaitokset toisen mokoman.


    • Anonyymi

      13, 5 meur? Ja kun tietää kaupungin virkamiessuunnittelun laskutaidon niin sehän on noin 20 meur. Jos edes piisaa. Tehdään se Törnävön silta nyt ensin.

    • Anonyymi

      Rautatieasema ja linja-autoasema on tällaisenaan hyvä. Ei mitään järkeä rakentaa uutta tai purkaa. Rahoille on parempaakin käyttöä.

      • Anonyymi

        Se on just niin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on just niin!

        Kunpa päättäjät olisivat asiasta samaa mieltä. Suuruudenhulluutta tässä ja tulevassa taloudellisessa tilanteessa. Kaupungin henkilöstöä lomautetaan ja samalla suunnitellaan (tässä tilanteessa) tarpeettomia investointeja.


    • Huume ongelma on todellinen hallituksessa

      • Anonyymi

        tissuteli on kerrankin oikias


      • Anonyymi

        Siitä en osaa sanoa. Mutta kaupungin hallituksesta tuli mieleen:

        Kaupungin hallitus ei hetkeen varmaan mene Kiinaan.... Onkohan jossakin tullut ilmi muistiota tms. miten panostukset Kiinaan ovat tuoneet rahaa Seinäjoelle takaisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä en osaa sanoa. Mutta kaupungin hallituksesta tuli mieleen:

        Kaupungin hallitus ei hetkeen varmaan mene Kiinaan.... Onkohan jossakin tullut ilmi muistiota tms. miten panostukset Kiinaan ovat tuoneet rahaa Seinäjoelle takaisin?

        Eikö sinne lähde kontti lihaa päivässä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinne lähde kontti lihaa päivässä ?

        Varmaankin, mutta lähti jo ennen kaupunginhallituksen kontakteja kiinaan. Kyse nimenomaan (mahdollisista) uusista kauppayhteyksistä.
        Niitä ei ole tuotu esiin missään.


    • Anonyymi

      Rakennusalalla ja siihen sidoksissa olevilla on valtavan suuri valta. He saavat junailtua läpi jos jonkinmoisia rakennus- ja peruskorjausprojekteja, tarpeellisia ja tarpeettomia.

    • Anonyymi

      On se kumma että Turussa, Hämeenlinnassa ja Jyväskylässä tullaan toimeen junaradan ylittävällä jalankulkijasillalla, mutta tokihan Seinäjoelle pitää rakentaa monikaistainen "jalan"kulkuväylä rautateiden alitse muutamalla miljoonalla savimaahan ja sitä pitää sitten suolata ja hiekoittaa kun mummot pakkasilla kaatuu jäisissä portaissa ja kivetyksillä. Täällä on kato kaikki suurempaa ! ja säästyyhän siihen muutama satametriä kävelymatkaa nykyiseen verrattuna - hurjan tärkeää siis.
      Maanpäällistä kylmää kymmenen miljoonan parkkitilaakin kaavaillaan asemauudistuksen yhteydessä, vaikka keskustan muut lämmitetytkin parkkihallit on lähes tyhjillään ja parkkiruutuosake maksaa 30.000 euroa kipale. Ei koske kuin köyhiä.

      • Anonyymi

        Mikä on uuden torin alla olevan paikoituksen käyttöaste?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on uuden torin alla olevan paikoituksen käyttöaste?

        100%. Sieltä kuulemma hakee komia paikallispussi muoreja Ideaparkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on uuden torin alla olevan paikoituksen käyttöaste?

        Taitaa tällä viikolla olla sama kuin ideaparkin miljoonarampilla.


      • Anonyymi

        Ei ne oikkein sielä ne ylikulkutietkään toimivia ole, jos pitäisi jyrkkiä hissejä käyttää matkalaukun kanssa sieltä yläilmoista asemalaitureille.
        Jäi vaan kerran menemättä, onneksi löytyi hissi.

        Tampere esikuvana on tosin kaivanut ratapihan alle sen kulkutien, joka onkin käytännöllinen ympäri vuoden.
        Ikääntyvillä paikkakunnilla portaita on välteltävä, tai jää käyttöä vaille.


    • Anonyymi

      Asema on hyvä siihen tarkoituksen mihin se on alunperin suunniteltu. Ei nykyään mummot odottele tuntikausia hallis, ei Seinäjoella, Tampereella eikä edes Helsingissä. Jos se sosiaalikeskus johonkin pitää tehdä niin vanha paloasema, Huhtala10 tms ovat paljon edullisempia vaihtoehtoja. Vois amiksen tonttikin olla hyvä, siihen ei kellään olis pitkä matka edes bussilla. Kaupungin johtoporras olis lähietäisyydellä, eikö siellä keskuksessa ole kaksi pomoa aina yhtä työntekijää kohti. Sais pitää niitä palavereja valtuustosalissa pari kolme ivää kohti.

      • Anonyymi

        Kuules kloppi, yksityisiä lääkäripalveluja tarjoavat ulkomaalaiset yritykset ovat jo päättäneet että toimipisteet keskitetään kävelymatkan päähän rautatieasemasta. Myös kunnalliset palvelupisteet on tarkoitus rakentaa entisen anttilan kohdalle. Tällöin aamuvuoro kunnallisella ja iltavuoro yksityisellä onnistuu kävellen - tarvittaessa voi hurauttaa junalla HYKS, TAYS tai OUYS ja ottaa pienet nokoset. Keskittäminen on katos kepulaisuutta.


    • Anonyymi

      Olisi ja pitäisi laittaa jäihin!!

      • Anonyymi

        mä kannatan saadaan tarpeeks pitkä juna johon saadaan kaikki kaupunkilaiset ja myydänään venäjälle


    • Anonyymi

      Se on muuten totta että tuplasti suuremmis kaupungeis pärjätään sillalla. Mikshän täällä pitää aina mennä maan alle?

      • Anonyymi

        komia citys pitääkin olla aina vähä paree vaikkei olis eres rahaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        komia citys pitääkin olla aina vähä paree vaikkei olis eres rahaa

        Kaivetaan luolia, vaikka koko kylä on keskellä preeriaa.... Suosittelne kaupunginhallituksen jäsenille tutustumista kävellen keskustan liikkeiden tilanteeseen. Voi vaikka aloittaa lenkin bussiasemalta ja päättää asemalaiturille.


      • Anonyymi

        No katsos kun se kaivaminen ei ole täällä kallioporaamista ... meillä on pitkät perinteet savimaan kaivamisesta. Myös maakunnan rakennustapa on se että mitä matalampi sen parempi, näkyvyyttä lakeuksilla ei saa estää - lisäksi vanhuksia jotka päättävät rakentamisesta huimaa korkeat paikat kun on koko ikä asuttu maan alla perunakuopissa. Maamontut saa kuntalaisten lompakot raolleen, mitä syvemmälle sen parempi. Eri asia on sitten käyttääkö niitä nykyihmiset ja onko se taloudellisesti kannattavaa.
        Veikkaisin kuitenkin että lämmitetty (ilmanvaihdolla) kävelyputki rautateiden ylitse on muutaman miljoonaa halvempi - joten se ei missään nimessä ole vaihtoehto, kelle se sitten rakennetaankin ?
        Junien vaihtohan onnistuu jo nykyistä maanalaista käytävää pitkin, mutta kai suunnitelmissa _tietenkin_ on rautatieaseman siirto toiseen paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No katsos kun se kaivaminen ei ole täällä kallioporaamista ... meillä on pitkät perinteet savimaan kaivamisesta. Myös maakunnan rakennustapa on se että mitä matalampi sen parempi, näkyvyyttä lakeuksilla ei saa estää - lisäksi vanhuksia jotka päättävät rakentamisesta huimaa korkeat paikat kun on koko ikä asuttu maan alla perunakuopissa. Maamontut saa kuntalaisten lompakot raolleen, mitä syvemmälle sen parempi. Eri asia on sitten käyttääkö niitä nykyihmiset ja onko se taloudellisesti kannattavaa.
        Veikkaisin kuitenkin että lämmitetty (ilmanvaihdolla) kävelyputki rautateiden ylitse on muutaman miljoonaa halvempi - joten se ei missään nimessä ole vaihtoehto, kelle se sitten rakennetaankin ?
        Junien vaihtohan onnistuu jo nykyistä maanalaista käytävää pitkin, mutta kai suunnitelmissa _tietenkin_ on rautatieaseman siirto toiseen paikkaan.

        Meinaatko että nykyinen asematunneli täytetään maalla ja suljetaan ja viereen rakennetaan uusi ? Kuulostaa ihan keskustalaiselta politiikalta - väärin sammutettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että nykyinen asematunneli täytetään maalla ja suljetaan ja viereen rakennetaan uusi ? Kuulostaa ihan keskustalaiselta politiikalta - väärin sammutettu.

        Nykyisestä asematunnelista ei ole suunniteltu yhteyttä keskustaan, vanhat raput asemalle ja kuselta haiseva hissi palvelee jatkossakin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus, onko tärkein jo unohtunut päättäjiltä.


    • Anonyymi

      Eiköhän nyt ole jo selvää, että asema jää tauolle. Kaupunki on PA niinkuin tuuran putki.

    • Anonyymi

      Onko se Nurmon ABC:n ja sikalan kiista jo saanut ratkaisun?

    • Anonyymi

      Se sikala voitaas siirtää tuohon aseman seudulle ,saataas vähä siedätyshoitoa näille urbaaneille ettei kaikista pikku döfiksistä huudeltaas.

      • Anonyymi

        tuo asema projekti on aikoinaan piirretty rukoushetken jälkeen siinä hurmoksessa kun kepulainen kaupungin rahat vienyt pastori vakuutti että kaupunkiin muuttaa ennen vuotta 2025 vähintään 200th ihmistä aamen...rakentakaa mulla on firma siihen sanoi veli..


    • Anonyymi

      Tää on vanha ketju mutta hyvinkin ajankohtainen koska oli liian toiveikasta ajatella, ettei hanke toteutuisi. Joku sanoi ettei äänestä sellaista joka tätä kannattaa ja löysin ainakin yhden vastustavan kannanoton. En saa asemanseutujulkaisua suoraan linkitettyä, mutta se löytyy tältä facebooksivulta noin kolmantena julkaisuna
      https://www.facebook.com/ilkka.hyvonenPs/

      • Anonyymi

        Tuosta ollaan taas niin kahta mieltä, toiset on tyytyväisiä että tehdään kun Seinäjoki on tärkeä juna asema. Ja asema pitäisi kuulemma uusia. Mutta ne ei hoksaa ollenkaan mitä kaikkea tuohon kuuluu muutakin. Se Rambollin tekemä konsulttityö on tosi hieno, malleja on haettu New Yorkin Caddillac show roomista ja Tanskasta ym. Mutta kyllä Seinäjoki on niin pikkupaikka että pitää olla sitä yhtä nestettä päässä jos luulee että nuo kaikki: parkkihalli, toimisto, liiketila,asunnot,kuntosalit ja se autoliike ym ym täyttyy asiakkaista ja yrittäjistä. Tehdään vaan asemalle ja pihan kunnolle jotain, tehdään alikulku radan alta, tai silta, puretaan ne vanhat rötisköt ja sitten kun on tiedossa kuka tilaa tarttee niin rakennetaan


    • Anonyymi

      Onkos torikeskuksessa ja eps torilla liikkeitä tyhjentynyt vai pyöriikö niissä toiminta ihan samoin kuin ennen ideaparkin tuloa? No Koronan takia ei tietenkään mikään oo ollu normaalia, että voiko tätä edes vertailla...

    • Anonyymi

      Tänne on turha rakentaa ainakaan parkkihallia, kun väki vierastaa niitä, eikä opi ajamaan niihin vuosikymmeniin. Varmaan Seinäjoella kauppaa ja vilskettä riittää, mutta väki etsii parkkipaikkaa tasamaalta, ei maan alta eikä korkealta. Se on nähty ja koettu monta kertaa, aikaa ennen ideaparkkia, milloin keskustassa oli ajoittain jopa ruuhkaa. Parkkihallit on aina olleet vähällä käytöllä, väki kun etsii vaikka hamaan tappiin sitä tasamaan parkkiruutua. Taskuparkkeerauskin on liian vaikeaa, täkäläisten pitää päästä ruutuun etuperin. Siksi (only in Seinäjoki) kadunvarsipaikat joitain vuosia sitten pidennettiin, kun junttajussit ei saaneet autojansa niihin taipumaan, koska ei osata pakittamalla taskuparkkeerata vaan etuperin pitää päästä.

      Se mikä toimii muualla Suomessa, ei toimi yleensä Seinäjoella eikä koko pohjanmaalla. Täällä taaplataan samoja polkuja vuodesta toiseen, ei uudistuta eikä kehitytä, vaan tehdään aina niin kuin ennenkin. Se on se asenne lähinnä. Näin on aina tehty, mun kranni jne.. Nakit ja muusi ja maitua, muuta ei junttajussi tartte

    • Anonyymi

      Odotan innolla että asemanseutu valmistuu. Mukavaa kun kehitetään kaupunkia jalankuljioiden ehdoilla eikä autojen. Se on nykyaikaa se

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3444
    2. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2678
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      388
      2624
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1787
    5. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1425
    6. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1210
    7. SEO!! Pyhäsalmi

      Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1026
    8. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      75
      995
    9. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      28
      819
    10. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      68
      811
    Aihe