Työkyvyttömyyseläke

Anonyymi

Auttaako eläkkeen haussa kun on jo käynyt kuntoutuksessa eikä siitä ollut apua

34

2958

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei auta. Kuin lääkäri jota uskotaan. Joka ON ARVOSTETTU. Joka taholla.

    • Anonyymi

      Terveet elämäntavat ja asennemuutos auttaa eniten

    • Anonyymi

      Ei mikään temppuilu auta. Työkyvyttömyyseläke myönnetään vain työkyvyttömille, ei muille.

    • Anonyymi

      Jos on oikeesti sairas eikä kuntoutuksesta ole apua ,kaikki (300) sairauslomat pidetty mitkä kela maksaa ja ikää mielellään 60v tai enempi.Sairausteni puolesta täytin ehdot jo aiemminkin,mutta kun en ollut vielä tarpeeksi vanha niin sitä ei myönnetty.Kun oli 60v mittarissa tuli myönteinen päätös.

      • Anonyymi

        Kela on vain yksi taho työkyvyttömyyseläkkeen maksajista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela on vain yksi taho työkyvyttömyyseläkkeen maksajista.

        Niin on,mutta kas kummaa kun kuitenki mun tapauksessa Ilmarinen tarkisti Kelalta olenko pitänyt ne 300pv kelan saikkuja,siitä tuli oikein tieto että kun saadaan kelalta infoa niin homma etenee!..Kela ja vakuutusyhtiö on kuin paita ja perse,ne toimii yhteistyössä selvittelyvaiheessa vaikka maksaja olisikin vakuutusyhtiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela on vain yksi taho työkyvyttömyyseläkkeen maksajista.

        Sairauspäivärahoja maksaa muutkin kuin Kela.


    • Anonyymi

      Mulla on sellainen kokemus, että se viimesin lääkärinlausunto pätee. Ja sitte on vielä nää ns. "asiantuntija-lääkärit" jotka KeLan laskuun tekee (näkemättä potilasta) yli 400 lausuntoa vuodessa vastoin asiantuntijalääkäreitten suosituksia. Suomi on perseenreikämaa näissä työkyvyttömyys eläke asioissa, eikä se siitä mihinkään muutu, jossei näitä "asiantuntijoita" harvenneta. Saunan taakse vaan.

      • Anonyymi

        Mistähän ihmeen ’asiantuntijalääkäreistä’ kirjoitat, jotka kumoavat toisten asiantuntijalääkäreiden lausuntoja?


    • Anonyymi

      Mitä enemmän epäonnistuneita kuntoutuksia, sen todennäköisemmin pääsee eläkkeelle, kun tähän yhdistetään kansaneläkelain erittäin tiukka tulkinta työkyvystä, eli jos henkilö on 1)tajuissaan ja 2)kykenee olemaan hetken istuma-asennossa ja 3)saa yhdellä kädellä käytettyä hiirtä ja näppäimistöä, niin hän on TYÖKYKYINEN eli melkoista potilasjoukkoa pyöritetään "kuntoutuksessa". Sellainen voi kestää yli 10 vuotta, jos potilas pysyy somaattisten sairauksien osalta hengissä.

      • Anonyymi

        Kuulostaa ihan venäläiseltä ruletilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa ihan venäläiseltä ruletilta.

        Ruletti pyörii nuorempien hakijoiden ympärillä,mutta vanhemmat 60 saavat kyllä eläkkeensä jos ovat ovat sairaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruletti pyörii nuorempien hakijoiden ympärillä,mutta vanhemmat 60 saavat kyllä eläkkeensä jos ovat ovat sairaita.

        Kun siirtyy työkyvyttömyyseläkkeltä vanhuuseläkkeelle väheneekö eläke. Kun ei ole tehnyt tulevia vuosia kun jäi työkyvyttömyyseläkkeelke?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun siirtyy työkyvyttömyyseläkkeltä vanhuuseläkkeelle väheneekö eläke. Kun ei ole tehnyt tulevia vuosia kun jäi työkyvyttömyyseläkkeelke?

        Mikään ei muutu. Jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä on se kerrottu päätöksessä. Eläkettä ei tarvi erikseen hakea, vaan sinne lipsahdat ihan huomaamatta ja eläkkeen suuruus pysyy samana.Tk-eläke on siinä suhteessa paras tapa siirtyä ennenaikaiselle eläkkeelle, kun siinä on otettu huomioon myös se eläkekarttuma, mikä jää pois kun et ole töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruletti pyörii nuorempien hakijoiden ympärillä,mutta vanhemmat 60 saavat kyllä eläkkeensä jos ovat ovat sairaita.

        Tuo on pitkälle totta. Käytännön elämässä onkin huomattava määrä väliinputoajia, jotka ovat sekä lääkäreiden että työnantajan mielestä työkyvyttömiä, mutta joille ei kuitenkaan myönnetä työkyvyttömyyseläkettä. Ongelmissa ovat erityisesti vähän alle 6-kymppiset vajaakuntoiset, joiden kohdalla uudelleenkoulutukset ovat tuhlausta, koska he eivät ikänsä puolesta enää kelpaa työelämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruletti pyörii nuorempien hakijoiden ympärillä,mutta vanhemmat 60 saavat kyllä eläkkeensä jos ovat ovat sairaita.

        Minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 58 v, minulla parkinssonin tauti.


    • Anonyymi

      Minun kohdallani ei auttanut, vaikka oli Ortonin kuntoutusselosteet liitteenä missä kerrottiin ettei saavutettu kuntoutuksella mitään. Kolme kierrosta kaikkiaan olen eläkerumbaa vetänyt ja vakuutusoikeuteen asti valittanut.

      Sitten yritin 2v päästä hakea uudelleen kuntoutusjaksoille, ja Kela hylkäsi senkin perustellen ettei ollut aiemmastakaan apua. Mutta se tässä huvittaa että Kela itse lähetti ne hakemukset minulle hylätyn työkyvyttömyyseläke päätösen mukana.

      Väittää aina ettei työkyky ole alentunut riittävästi. Näkemättä minua tietenkin. Sitten kun kuulin kaverilta että Vammaispalveluista ovat jotkut saaneet sotekortin, eli taksikortti millä voi ajaa taksilla virkistysmatkoja 18kpl/kk oman kunnan ja naapurikuntien alueelle. Vuosi takaperin päätin hakea sitä ja se minulle myönnettiinkin.
      Ja niin, että piti käydä haastattelussa, henkilö näki minut ja tietysti lääkärin todistukset liitteeksi, ne samat joilla en saanut työkyvyttömyyseläkettä. Siis HALOO Kela!!!... Tuo kortti on viralliselta nimeltä Vaikeavammaisen kuljetuspalvelukortti. Niin, ja Kela ei myöntänyt edes määräaikaista tk- eläkettä eli kuntoutustukea. Mun mielestä "vähän" liian suuri ero kun ne tulkitaan samoista papereista. Moni työkyvyttömyyseläkkeellä oleva on yrittänyt saada sotekorttia, mutta ei ole myönnetty. Eli noinpäin se on menny monilla.

      Tiedän toki että lakipykälät, ammatit, iät jne. jne. vaikuttavat. Ja 41v kun on ikää, niin katsotaan ettei minusta yhteiskunta ole saanut kupattua vielä kaikkea irti. Pitäis unohtaa lakipykälät ja katsoa kuntoa.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa tuo iän suhteen.Ikää on oltava sen verran että tk-eläkkeellä oloaika ei venyisi kovin pitkäksi,mielellään vaan muutama vuosi. "Jos olet täyttänyt 60 vuotta, työkykyäsi arvioidaan viimeksi tekemääsi työhön ja huomioon otetaan myös työssäolon pitkäaikaisuus ja työstä selviytyminen. "Eli tällainen teksti löytyy esim,Ilmarisen sivulta.Tarkoittaa sitä että 60v kaveria ei enään kouluteta vaan jos viimeisimmässä työpaikassa ei enään selvinnyt työistä hänellä on suuremmat mahdollisuudet saada eläke jos kelan saikut on kaikki pidetty ja kuntoutukset eivät tule kysymykseen.Luulisin että hakemusten käsittelijöillä on sapluuna,jossa on nämä ehdot ja hakemukset perkataan ihan tällaisella automaatilla,jos ikä ei riitä,niin sitten vlitukset syynätään tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa tuo iän suhteen.Ikää on oltava sen verran että tk-eläkkeellä oloaika ei venyisi kovin pitkäksi,mielellään vaan muutama vuosi. "Jos olet täyttänyt 60 vuotta, työkykyäsi arvioidaan viimeksi tekemääsi työhön ja huomioon otetaan myös työssäolon pitkäaikaisuus ja työstä selviytyminen. "Eli tällainen teksti löytyy esim,Ilmarisen sivulta.Tarkoittaa sitä että 60v kaveria ei enään kouluteta vaan jos viimeisimmässä työpaikassa ei enään selvinnyt työistä hänellä on suuremmat mahdollisuudet saada eläke jos kelan saikut on kaikki pidetty ja kuntoutukset eivät tule kysymykseen.Luulisin että hakemusten käsittelijöillä on sapluuna,jossa on nämä ehdot ja hakemukset perkataan ihan tällaisella automaatilla,jos ikä ei riitä,niin sitten vlitukset syynätään tarkemmin.

        sinällään se ikä ei siihen työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuuteen vaikuta, pääsin itsekin vähän yli 40-vuotiaana. mutta silloin pitää tosiaankin olla todettavissa että henkilö on työkyvytön kaikkeen työhön, ei vain oman alansa.
        koska aika usein vaikka oman alansa töitä ei pysty tekemään, pystyy jotain muuta silti.
        se tulkintalinja on nykypäivänä kyllä jopa tarpeettomankin tiukka, mullakin tuli useamman kerran hylky ennen kuin eläke myönnettiin, mutta myönsivät sitten kyllä kerralla toistaiseksi voimassa olevana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sinällään se ikä ei siihen työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuuteen vaikuta, pääsin itsekin vähän yli 40-vuotiaana. mutta silloin pitää tosiaankin olla todettavissa että henkilö on työkyvytön kaikkeen työhön, ei vain oman alansa.
        koska aika usein vaikka oman alansa töitä ei pysty tekemään, pystyy jotain muuta silti.
        se tulkintalinja on nykypäivänä kyllä jopa tarpeettomankin tiukka, mullakin tuli useamman kerran hylky ennen kuin eläke myönnettiin, mutta myönsivät sitten kyllä kerralla toistaiseksi voimassa olevana.

        On se 60v mainittu eläkeyhtiöiden tiedotteissa. Mutta onhan se selvä jos tilanne on aivan toivoton työn jatkamisen suhteen, niin varmasti myöntävät eläkkeen nuoremmillekkin.Yhdellä tuttavallani on todettu vaikea reuma, jäsenet alkavat jäykistyä pikkuhiljaa ja kovat kivut.Hän on nuorempi kaveri, mutta näissä tapauksissa olisi oikea päätös vaan päästää eläkkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se 60v mainittu eläkeyhtiöiden tiedotteissa. Mutta onhan se selvä jos tilanne on aivan toivoton työn jatkamisen suhteen, niin varmasti myöntävät eläkkeen nuoremmillekkin.Yhdellä tuttavallani on todettu vaikea reuma, jäsenet alkavat jäykistyä pikkuhiljaa ja kovat kivut.Hän on nuorempi kaveri, mutta näissä tapauksissa olisi oikea päätös vaan päästää eläkkeelle.

        tässäkin vielä homma eroaa yksityisen ja julkisen puolen välillä. julkisella puolella katsotaan eri tavalla kuin yksityisellä. itsellä onneksi viimeisin työsuhde muutti työeläkeyhtiöksi KEVAn, niin luulen että se osaltaan auttoi asiaa. Yksityisellä puolellahan katsotaan, että jos on kykenevä ihan mihin tahansa työhön jolla itsensä voi elättää, silloin on työkykykinen. Olkoon se duunin saaminen tai edes sellaisen duunin olemassaolo miten teoreettista tahansa.

        kaikkien pitäisi olla lain mukaan samanarvoisessa asemassa, mutta tämäkin on taas yksi esimerkki, että näin vaan ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tässäkin vielä homma eroaa yksityisen ja julkisen puolen välillä. julkisella puolella katsotaan eri tavalla kuin yksityisellä. itsellä onneksi viimeisin työsuhde muutti työeläkeyhtiöksi KEVAn, niin luulen että se osaltaan auttoi asiaa. Yksityisellä puolellahan katsotaan, että jos on kykenevä ihan mihin tahansa työhön jolla itsensä voi elättää, silloin on työkykykinen. Olkoon se duunin saaminen tai edes sellaisen duunin olemassaolo miten teoreettista tahansa.

        kaikkien pitäisi olla lain mukaan samanarvoisessa asemassa, mutta tämäkin on taas yksi esimerkki, että näin vaan ei ole.

        "Yksityisellä puolellahan katsotaan, että jos on kykenevä ihan mihin tahansa työhön jolla itsensä voi elättää, silloin on työkykykinen. Olkoon se duunin saaminen tai edes sellaisen duunin olemassaolo miten teoreettista tahansa. "

        Tämä on eräs järjestelmän hauskuus. Tuolla säännöllä eläkeyhtiö voi halutessaan dissata tk-eläkkeen vaikka halvaantuneelta sanomalla, että ota suti hampaisiin ja maalaa postikortteja myyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa tuo iän suhteen.Ikää on oltava sen verran että tk-eläkkeellä oloaika ei venyisi kovin pitkäksi,mielellään vaan muutama vuosi. "Jos olet täyttänyt 60 vuotta, työkykyäsi arvioidaan viimeksi tekemääsi työhön ja huomioon otetaan myös työssäolon pitkäaikaisuus ja työstä selviytyminen. "Eli tällainen teksti löytyy esim,Ilmarisen sivulta.Tarkoittaa sitä että 60v kaveria ei enään kouluteta vaan jos viimeisimmässä työpaikassa ei enään selvinnyt työistä hänellä on suuremmat mahdollisuudet saada eläke jos kelan saikut on kaikki pidetty ja kuntoutukset eivät tule kysymykseen.Luulisin että hakemusten käsittelijöillä on sapluuna,jossa on nämä ehdot ja hakemukset perkataan ihan tällaisella automaatilla,jos ikä ei riitä,niin sitten vlitukset syynätään tarkemmin.

        Noin luultavasti on, että 60 ja sitä vanhempien hakemukset hyväksytään, sikäli kuin lääkärin lausunnot ovat kunnossa.

        Alle 60v. ikäisten asiat päätyvät tiukkaan tarkasteluun. Paljolti riippuu asian käsittelijän mielipiteistä. Ajatteleeko hän, että esim. 58-vuotias voi vielä kouluttautua, tehdä uuden uran ja että työnantajat himoitsevat iäkkäitä, alalle juuri valmistuneita työntekijöitä. Jos hakemus osuu realistisemman maailmankatsomuksen omaavan käsittelijän pöydälle, saattaa myönteinen päätös tulla jopa alle 60-vuotiaalle.


    • Anonyymi

      Tein hauskan huomion vero-sivulla, että minut on määritetty 100% invaliksi! Ihan vaan tk-eläkkeen takia..

      • Anonyymi

        Näinhän se on määritelty kaikille tk-eläkkeen saajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on määritelty kaikille tk-eläkkeen saajalle.

        Ja invalidivähennys menee puolison hyväksi, ainaki minun tapauksessa.


    • Anonyymi

      Kuntoituksella on kaksi tarkoitusta,-testata kuntoituksen tarpeessa olevan työkyky.
      Toiseksi,-täyttää yhteiskunnassa olevien määräysten ehdot/palvella työnantajia/
      työvoimatoimistoja/kuntoituksentarpeessa olevan asuinkuntaa.
      Kuntoitettavan ,TK-eläkeseen tämä vaikuttaa pienentävästi.
      Kuntoitukseen voi määrätä vain ,hoitava lääkäri ja Kela lääkäri.
      Jos hoitava-lääkäri ei pysty todistettavasti näyttämään toteen työkyvyttömyyttä,
      niin sitten alkaa juupa joopas leikki josta viimein käydään vakuutusoikeutta,tässä ei ole enää kyse sairaasta ihmisestä ,vaan Euroista!

    • Anonyymi

      Yleensä tuo työkyvyttömyys onkin henkisellä puolella.
      Työhaluttomuuden ja huonon kunnon yhdistelmä.

      Moneen työhön riittä, että osaa kävellä ja puhua jotain kieltä ja sokeripala sulaa suuhun kahvitauon aikana

      • Anonyymi

        Kyllähän sairas ihminen kuuluu työkyvyttömyyseläkkeelle.Itsellä kuntoutuksia kaksi takana,sekä ammatillinen kuntoutus selvitys,mikä ei johtanut mihinkään.Vuodesta 2010..sairastuin sen jälkeen juoksutettu siellä täällä.Pitkäaikais työtönkin,nää vuodet tänne 2022,työkokeilut mennyt ohi.Ei löydy tervettä paikkaa. Kaksi kertaa haettu työkyvyttömyyseläke aina hylky.En sovellu mihkään työhön.Nyt en tiedä aktiivimalli2,mitä tuleman pitää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän sairas ihminen kuuluu työkyvyttömyyseläkkeelle.Itsellä kuntoutuksia kaksi takana,sekä ammatillinen kuntoutus selvitys,mikä ei johtanut mihinkään.Vuodesta 2010..sairastuin sen jälkeen juoksutettu siellä täällä.Pitkäaikais työtönkin,nää vuodet tänne 2022,työkokeilut mennyt ohi.Ei löydy tervettä paikkaa. Kaksi kertaa haettu työkyvyttömyyseläke aina hylky.En sovellu mihkään työhön.Nyt en tiedä aktiivimalli2,mitä tuleman pitää..

        Vuonna 2016 arvioitiin, että työttömien kirjoissa oli 70 000 työkyvytöntä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005003345.html

        Vastaavasti työkyvyttömiä on myös työelämässä, joko omasta halustaan tienaamassa täyttä eläkettä tai pakon takia lääkäreiden päätöksillä. Tällöin vajaakuntoinen palloilee työpaikalla joukon jatkona ja tiimityössä muut joutuvat tekemään rasittavimmat työt, että paletti pyörisi.

        On tämä vaan merkillinen systeemi. Noinkohan yhteiskunta romahtaisi, jos kaikki työkyvyttömät pääsisivät työkyvyttömyyseläkkeelle?


      • Anonyymi

        Johtotehtävissä kyllä juuri noin. Kaikkia ei kuitenkaan voida päästää pomoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtotehtävissä kyllä juuri noin. Kaikkia ei kuitenkaan voida päästää pomoiksi.

        Myös pomojen kavereita voidaan heidän niin halutessaan pitää "töissä", vaikkei heistä enää työhön olekaan.


    • Anonyymi

      10 vuotta jo kuntoutustuella ja monta kuntousta läpi käyneenä ei pysyvää myönnetä....

      • Anonyymi

        Joo tuttu juttu on. Nyt olen eläkkeellä, mut se ei sinänsä ollut mikään tavoite, kun se ei paljonkaa suurempi ole kuin olis minimietuudet. Se on plussa ettei tartte enää tukihakemusten kanssa pelata, ja tt:a en ole koskaan hakenutkaan. Jotenkin sattuman varaiset arpajaiset näissä eläkeasioissa. Julkisella puolella ja psyk. syistä tuntuu tulevan helpommin eläke.

        Kohtelu oli keltä mitäkin ja likimain täyskevasta asennevikaiseen täystyökykyiseen on pidetty lekurista riippuen. Luulen sen olleen jossain määrin kostoa, sun olen esittänyt kovaa kritiikkiä tekemisestä. En nyt mene tähän kaikkeen, mut mikään keva en ole missään määrin koskaan ollutkaan kuin ehkä ns. luukasvu on jäänyt turhan vajaaksi (hyvin todennäköisesti kasvuiässä ryssityn anestesian ja aivovammojen vuoksi). Epäselvin on se onko ns. niskan retkahdus mihin tietty löydös. Kevoilla oireet kirjataan paperille todella tarkkaan ja kohtelu on kuin silkkihansikkailla. Mulla taas kaikki olennaiset oireet jätetty tyystin kirjaamatta ja kohtelu sen mukaista. Vika vain omassa asenteessa, mukamas! Lisäksi herkkää suusanallista agressoitumista ja nälvimistä tiettyihin kriittisiin kysymyksiin. Mielenpahoittamisen ymmärtäisin, mutten suotta triggeröitymistä. Yleisellä elämänkokemuksella voi päätellä ettei ole vilpittömällä mielellä tehty mitä olisi voitu ja pitänyt eikä näin ollen kirjattu.

        Vikaa on aivan liikaa: molemmissa jaloissa aika isosti, toisessa kädessä tosi isosti, näössä, kuulossa, lantionpohjassa, selkäytimessä, aivoissa, nestetasapaino häir., huono lämmönsieto, hikoiluherkkyys lämmössä ja liikkessä, depis, fatiikki ihottuma. Jotkut oireet häviää välillä tai ovat hyvin lieväoireisia. Mä itse asiassa yritin tiettyä asiantuntijayrittäjyyttä - joo-o ihan oikeesti! - kun tämmönen istumatyö ei rasita oikeastaan ollenkaan ja provosoi oireita sekä todettu hyvä kognitiivinen kapasiteetti. Mutta kun ei ole rahaa ja luottoluokitus tämmösellä vajakilla tietysti pikavippi-tasoa ja kaikki Basel-ohjeet ym! Lisäksi söisin, joisin, viilentäisin, lepäisin sopivasti ym. Kun taas liikkuminen ja vähän huono ruokavalio provosoi kovasti jalkoja, lantionpohjaa, hikoilua, jonka tänään taas huomas kauppareisulla kävellen. Tiesin sen, eikä lepoakaan alla tarpeeksi. Aivan sama, kun kerran olen keva mikä keva niin mitä väliä ja minkä sille voi!!!

        Yritteliäisyydestä ja oikeesti sairaita sakotetaan ja pikkuasioista kitiseviä paapotaan. On ihmeellistä miten mulla on sinnikkyyttyä ja kognitioo mutta jollekin jo vähäpätöisempikin yksi oire on liikaa...???

        Tulipa vähän pitkästi...

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      405
      4119
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      229
      2047
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1520
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      1003
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      127
      965
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      222
      906
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe