Miksi puhutaan pandemian toisesta aallosta?

Anonyymi

Ei kysymys ole mistään toisesta aallosta vaan ihan tästä samasta ekasta aallosta, joka yltyy kun rajoituksia poistetaan pääosin poliittisin perustein.

Uudenmaan rajan avaaminen kuuluu täydellisesti juuri näihin toimiin.

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on saman aallokon toinen laine, joo.

    • Anonyymi

      Kun Saksa lähetti Suomeen 1944 panssarinyrkkejä, sen sotilasjohto arvioi niiden määrän olevan riittävä torjumaan venäläisten suurhyökkäyksen ensimmäinen aalto.

      Samasta hyökkäyksestä kuitenkin kyse.

    • Anonyymi

      No olet oikeassa, se on samaa aaltoa, kun ei malteta olla sitä yli viittä viikoa karanteenissa, että virus kuolisi noista parantuneista. Että silleen.

      • Anonyymi

        Kiinassa tauti on jälleen nostamassa päätään. Toinen aalti lähtee nousemaan.


      • Anonyymi

        Immuniteetin saaneista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Immuniteetin saaneista.

        Ei saa mainita sanaa immuniteetti, se on sallittu vain jos rokote.

        Forbidden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinassa tauti on jälleen nostamassa päätään. Toinen aalti lähtee nousemaan.

        Toiveesi on turha. Se ei iske uudelleen USA:han.

        Kayra on siela laskussa. Kauniissa laskussa, ja vakea on ihan liian paljon, joota siina olisi kyse muusta kuin aidosta ja luonnollisesta epidemian taittumisesta.

        Jenkeissa on useampi miljoona tartunnan saaneita.

        Pelkastaan positiiviseksi testattuja tulee olemaan miljoona........... nyt taudin huipulla noin 500 000....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiveesi on turha. Se ei iske uudelleen USA:han.

        Kayra on siela laskussa. Kauniissa laskussa, ja vakea on ihan liian paljon, joota siina olisi kyse muusta kuin aidosta ja luonnollisesta epidemian taittumisesta.

        Jenkeissa on useampi miljoona tartunnan saaneita.

        Pelkastaan positiiviseksi testattuja tulee olemaan miljoona........... nyt taudin huipulla noin 500 000....

        Kuule, epidemiat eivät ole suoraviivaisia, uudet tapaukset voi laskea lähelle nollaa ja sitten taas syksyllä kääntyä nousuun. Näin on käynyt lähes jokaisessa pandemiassa, sellaista pandemiaa ei varmaan ole koskaan ollutkaan, joka olisi toiminut yhdessä helposti tulkittavissa olevassa käyrässä.

        Jenkeissä voi nykyinen epidemia olla kääntymässä, mutta immuniteettia ei ole saavutettu. Muutama miljoona ei siihen riitä, ei lähimainkaan. On täysin mahdollista, että syksyllä korona tulee jenkkeihin entistä pahempana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule, epidemiat eivät ole suoraviivaisia, uudet tapaukset voi laskea lähelle nollaa ja sitten taas syksyllä kääntyä nousuun. Näin on käynyt lähes jokaisessa pandemiassa, sellaista pandemiaa ei varmaan ole koskaan ollutkaan, joka olisi toiminut yhdessä helposti tulkittavissa olevassa käyrässä.

        Jenkeissä voi nykyinen epidemia olla kääntymässä, mutta immuniteettia ei ole saavutettu. Muutama miljoona ei siihen riitä, ei lähimainkaan. On täysin mahdollista, että syksyllä korona tulee jenkkeihin entistä pahempana.

        Lisään vielä... USA:ssa tapaukset ja kuolleet ovat pitkälti keskittyneet New Yorkiin ja pariin viereiseen osavaltioon. Muualla olevien tapausten ja kuolleiden ovat vähäisiä. Kaliforniassa on monin kerroin enemmän ihmisiä kuin New Yorkin osavaltiossa ja silti tapauksia murto-osa. Joten koronalla on vielä paljon mahdollisuuksia USA:ssa. Ja aktiivisia tapauksia on sen verran, että pienelläkin hölläilyllä tapausten määrä räjähtää uudestaan. Ainoa syy, että tapausten määrä on laskenut on se, että USA:ssakin on pitkälti suljettu kaupat, koulut ja laitettu ihmisiä karanteeniin. Samat toimet kuin Suomessa ja muualla maailmassa. Tosin ei Trumpin toimesta vaan osavaltioiden itsensä toimesta (he päättävät näistä, ei Trump).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa mainita sanaa immuniteetti, se on sallittu vain jos rokote.

        Forbidden.

        Kukaan ei tiedä vielä saako koronaan immuniteetin ja kuinka pitkäksi aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä... USA:ssa tapaukset ja kuolleet ovat pitkälti keskittyneet New Yorkiin ja pariin viereiseen osavaltioon. Muualla olevien tapausten ja kuolleiden ovat vähäisiä. Kaliforniassa on monin kerroin enemmän ihmisiä kuin New Yorkin osavaltiossa ja silti tapauksia murto-osa. Joten koronalla on vielä paljon mahdollisuuksia USA:ssa. Ja aktiivisia tapauksia on sen verran, että pienelläkin hölläilyllä tapausten määrä räjähtää uudestaan. Ainoa syy, että tapausten määrä on laskenut on se, että USA:ssakin on pitkälti suljettu kaupat, koulut ja laitettu ihmisiä karanteeniin. Samat toimet kuin Suomessa ja muualla maailmassa. Tosin ei Trumpin toimesta vaan osavaltioiden itsensä toimesta (he päättävät näistä, ei Trump).

        Vieläkin yksi maininta... Juuri New Yorkin kuolemat ovat taas lähteneet nousuun, jos vain yksittäistä päivää katsoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkin yksi maininta... Juuri New Yorkin kuolemat ovat taas lähteneet nousuun, jos vain yksittäistä päivää katsoo.

        Sen verran vielä, että New Yorkin tartuntojen määrä voi ehkä hivenen hidastaa toista aaltoa, mutta muualla USA:ssa tartuntojen määrä on paljon vähäisempi (joillain alueilla alle kymmenesosa New Yorkiin verrattuna väkilukuun suhteutettuna), joten se iskee sinne ihan samalla tavalla kuin nyt. Ellei sitten tartuntojen määrä ala jo nyt kasvaa...


    • Anonyymi

      Koska on HUS!

    • Anonyymi

      Ensimmäinen aalto jatkuu vähintään tehokkaaseen rokotukseen asti. Näillä näkymin vuosia.

    • Anonyymi

      Kiinan "toinen aalto" on klikkitoimittajien keksintö.
      Tekstistä näkyy että tartunnat ovat venäjältä Kiinaan tulleista.

      Suomessa loppuvuosi on hallituksen töppäilyjen vuoksi yhtä kestoaaltoa.

      Lentoaseman virusvuoto levitti yli kuukauden virusta Alpeilta ja Espanjasta saapuvien toimesta. Määrää ei haluta tietää, testataan 2000/vrk. Voisi testata viisinkertaisen määrän

    • Anonyymi

      Uusia aaltoja tulee varmasti, koska rokotetta ei ole ja rajoituksin immuniteetin syntyminen sairastamisten kautta estetään.

    • Anonyymi

      Sairastamisen kautta hankittu immuniteetti edellyttää, että yli 70 % väestöstä sairastaa taudin. Nyt ollaan vilä kaukana siitä.

      • Anonyymi

        Reaalirokotuksen hinta on luokkaa 20 000 ennenaikaista lähtöä täällä Suomessa.


      • Anonyymi

        Ei edellytä.

        Se hiipuu muutenkin, ja ne jotka saivat, eivät saa heti uudelleen.

        USA:ssa hiipuu jo, ja siitä huolimatta, että siellä ei niitä rajoituksia ole niin kokonaisuutena kuitenkaan ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reaalirokotuksen hinta on luokkaa 20 000 ennenaikaista lähtöä täällä Suomessa.

        Puolet lähtöpassin saavista tulisi olemaan alle 80 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei edellytä.

        Se hiipuu muutenkin, ja ne jotka saivat, eivät saa heti uudelleen.

        USA:ssa hiipuu jo, ja siitä huolimatta, että siellä ei niitä rajoituksia ole niin kokonaisuutena kuitenkaan ollut.

        Tuo yli 70 % pitää sisällään sen, että mitään käyttäytymisrajoituksia ei ole. Suoja perustuu siihen, että riittävän monella on sairastamisen kautta hankittu immuniteetti ja siksi virus ei enää leviä, kun yksi sairastunut kykenee tartuttamaan vähemmän kuin yhden uuden. Tällön epidemia hiipuu vähitellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei edellytä.

        Se hiipuu muutenkin, ja ne jotka saivat, eivät saa heti uudelleen.

        USA:ssa hiipuu jo, ja siitä huolimatta, että siellä ei niitä rajoituksia ole niin kokonaisuutena kuitenkaan ollut.

        En usko, että USA:n luvut hiipuvat kuin väliaikaisesti. Aivan kuten aiemmissa pandemioissa, luvut voi hiipua väliaikaisesti ja jopa laskea lähelle nollaa ja sitten tulla uudestaan. Näin tapahtui espanjantaudissa ja monissa muissa influenssapandemioissa. Sellaista tapausta ei olekaan, jossa pandemiaksi yltynyt tauti olisi kokonaan kadonnut yhden aallon jälkeen. Ja, ei, esimerkiksi SARS ei ollut kunnon pandemia, sairastuneita oli sen verran vähän.

        Mitään laumaimmuniteettia USA:ssa ei ole, ei lähelläkään.


    • Kiitos aloittajalle epäilyksensä julkituonnista.

      Katson että koronavirus ja espanjantauti ovat aika lailla samankaltaisia joskin jälkimmäinen oli ärhäkämpi.

      Kolme viikkoa on nähtävilllä Yle Areenassa loistava dokkari espanjalaisesta, kannatta katsoa jos on mielenkiintoa aiheeseen ja miksi ei olisi:
      https://areena.yle.fi/1-4599002

      • Anonyymi

        Vakavuutta arvioidessa pitää huomioida eri ajanjaksojen terveydenhoidon tekninen kehitys.
        Me ei voida siirtää Espanjatautia tähän aikaan eikä päin vastoin saadakseen pitäviä tuloksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakavuutta arvioidessa pitää huomioida eri ajanjaksojen terveydenhoidon tekninen kehitys.
        Me ei voida siirtää Espanjatautia tähän aikaan eikä päin vastoin saadakseen pitäviä tuloksia.

        Väitän Ahtisaarille Boris Jhonssonile 1918 luvun terveydenhoito varustuksella olisi pidetty jo hautajaiset. Meillä on viestintä etu, rajoituksia, tuliko 1918 Kiinasta montakin lähetystä maskeja Suomeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitän Ahtisaarille Boris Jhonssonile 1918 luvun terveydenhoito varustuksella olisi pidetty jo hautajaiset. Meillä on viestintä etu, rajoituksia, tuliko 1918 Kiinasta montakin lähetystä maskeja Suomeen?

        Nyt todella iso toiminta tapojen ero verraten vuoteen 1918 mut koronaa ei voitu pysäyttää, pesii sitkeästi koko järjestelmässä.


    • Anonyymi

      Kaikki ohjeet ja rajoitukset romukoppaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Lääkärit ja hoitajat lomalle. Luonto ja ilmasto ainakin kiittävät.

    • Anonyymi

      Löysin tällaisen määritelmän jossa kerrotaan, että se on WHO:n määritelmä, tosin 10 v vanhasta julkaisusta (pikaisella etsdimisellä en löytänyt uudempaa):

      Vaihe 6: Kysymyksessä on pandeeminen vaihe:
      Tartuntoja esiintyy jatkuvasti lisääntyen koko väestössä. Aikaisempien kokemusten perusteella ensimmäisen pandemia-aallon jälkeen voi seurata toinen ja mahdollisesti kolmaskin uuden viruksen aiheuttama aalto 3–9 kuukautta ensimmäisen aallon päättymisen jälkeen. Toinen aalto voi olla yhtä voimakas tai voimakkaampi kuin ensimmäinen.

      Historiallisesti toinen aalto -termiä on käytetty juurikin kun ensimmäinen virustartunta-aalto on käytännössä voitettu, esim. Espanjantaudin yhteydessä.

    • Anonyymi

      Afrikka ja Intia on kytevä aikapommi, epidemii poksahtaa kukoistukseen!!!🤪🤪😬😬😬😁😁

    • Anonyymi

      Kaikkia kommentteja.....

      Ei tuollainen pidä paikkaansa. Voit katsoa sen siitä, että Espanjassa 19 000 terveydenhuollon ammattilaista sairasti koronan. Heistä 19 on kuollut.

      Eiko hurjaa?

      Tai ei sitten juurikaan.... 19 ihmistä 19 000:sta on juurikin yksi PROMILLE.

      Joka vuosi tyoikaisestä vaestostä poistuu eri syista suurempi joukko:

      Kolme PROMILLEA.

      Espanjalaisista sairaanhoitajista ja lääkareistä olisi, JA KUOLEEKIN USEAMPI

      joka vuosi. IHAN ILMAN KORONAA.

      Nuo tiedot ovat jäljitettävissä ja tarkastettavissa olevia asioita...

    • Anonyymi

      Kaikkia kommentteja.....

      Ei tuollainen pidä paikkaansa. Voit katsoa sen siitä, että Espanjassa 19 000 terveydenhuollon ammattilaista sairasti koronan. Heistä 19 on kuollut.

      Eiko hurjaa?

      Tai ei sitten juurikaan.... 19 ihmistä 19 000:sta on juurikin yksi PROMILLE.

      Joka vuosi tyoikaisestä vaestostä poistuu eri syista suurempi joukko:

      Kolme PROMILLEA.

      Espanjalaisista sairaanhoitajista ja lääkareistä olisi, JA KUOLEEKIN USEAMPI

      joka vuosi. IHAN ILMAN KORONAA.

      Nuo tiedot ovat jäljitettävissä ja tarkastettavissa olevia asioita...

    • Anonyymi

      Kaikkia kommentteja.....

      Ei tuollainen pidä paikkaansa. Voit katsoa sen siitä, että Espanjassa 19 000 terveydenhuollon ammattilaista sairasti koronan. Heistä 19 on kuollut.

      Eiko hurjaa?

      Tai ei sitten juurikaan.... 19 ihmistä 19 000:sta on juurikin yksi PROMILLE.

      Joka vuosi tyoikaisestä vaestostä poistuu eri syista suurempi joukko:

      Kolme PROMILLEA.

      Espanjalaisista sairaanhoitajista ja lääkareistä olisi, JA KUOLEEKIN USEAMPI

      joka vuosi. IHAN ILMAN KORONAA.

      Nuo tiedot ovat jäljitettävissä ja tarkastettavissa olevia asioita...

      • Anonyymi

        Ja yksi promille Suomen asukasluvusta on 5ooo ihmista.

        Koronaan kuolleiden mediaani-ikä taas on joka puolella maailmaa yli 80 vuotta.

        Ei silloin voida sanoa, etta ihminen on kuollut koronaan, vaan merkittävampi asia on ikä ja ilmeisimmin myos MUUT sairaudet.

        Jos vain muuten sairas kuolee, niin ei se silloin ole se merkitseva syy. Näin asioita käsitellään kuitenkin kaikissa muissakin asioissa, joiden kanssa ihminen on tekemisissä....

        Et voi ohittaa tätäkään näkokantaa olan kohautuksella, ja sekin puhuu ylireagoinnista koronan suhteen.


      • Anonyymi

        Ja yksi promille Suomen asukasluvusta on 5ooo ihmista.

        Koronaan kuolleiden mediaani-ikä taas on joka puolella maailmaa yli 80 vuotta.

        Ei silloin voida sanoa, etta ihminen on kuollut koronaan, vaan merkittävampi asia on ikä ja ilmeisimmin myos MUUT sairaudet.

        Jos vain muuten sairas kuolee, niin ei se silloin ole se merkitseva syy. Näin asioita käsitellään kuitenkin kaikissa muissakin asioissa, joiden kanssa ihminen on tekemisissä....

        Et voi ohittaa tätäkään näkokantaa olan kohautuksella, ja sekin puhuu ylireagoinnista koronan suhteen.


    • Anonyymi

      Jos vanhus kuolee koronaan, hän on vain numero tilastoissa.

      Jos ihminen hukkuu Välimereen salakuljettajan veneen kaaduttua, on kaikki mahdollinen tehtävä tällaisten tapausten estämiseksi.

    • Anonyymi

      Kommenntiketju ei ole pohtinut jo sairastuneiden lääkitystä.
      Hydroksiklorokiini (yleinen malarialääke) on useimmiten mainittu.
      Käynnissä on noin 80 lääke- ja lääkeyhdistelmäkokeilua.

    • Anonyymi

      Toisella aallolla tarkoitetaan sitä, että korona saattaa hävitä kesäksi aivan kuten influenssakin, mutta tulee takaisin syksyllä. Näin on tapahtunut aiemminkin, tauti häviää muutamaksi kuukaudeksi (siis Suomessa, ei välttämättä muualla) ja tulee sitten takaisin. Ihan normaalia viruksille.

    • Anonyymi

      Vieläkö joku puhuu immuniteetista kun sairastanut koronan.Ei tule pysyvää immuniteettia tähän sairauteen ja siitä kerrottu jo monesti eli voi saada muutaman kuukauden päästä toisen kerran ja se on ollut 200% pahempi aina mitä löydetty tähän mennessä.

      • Anonyymi

        Tuo on täyttä huuhaata. Muutama yksittäistapaus saattaa olla, mutta valtaosalle tulee kyllä immuniteetti. Muutamaan yksittäistapaukseen tietonsa perustaminen on naurettavuuden huippu, koska yksittäisiä poikkeuksia aina. Jopa saman influenssan voi joskus sairastaa uudestaan, mutta tilanne on harvinainen.

        Yhtäkään todistetta siitä, että koronaan ei tulisi valtaosalle immuniteettia, ei ole olemassa. Yksittäistapaukset eivät todista yhtään mistään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on täyttä huuhaata. Muutama yksittäistapaus saattaa olla, mutta valtaosalle tulee kyllä immuniteetti. Muutamaan yksittäistapaukseen tietonsa perustaminen on naurettavuuden huippu, koska yksittäisiä poikkeuksia aina. Jopa saman influenssan voi joskus sairastaa uudestaan, mutta tilanne on harvinainen.

        Yhtäkään todistetta siitä, että koronaan ei tulisi valtaosalle immuniteettia, ei ole olemassa. Yksittäistapaukset eivät todista yhtään mistään mitään.

        Onk's tietoo kauanko se immuniteetti kestää?

        Joku väitti, että se saattaisi kestää jopa useamman kuukauden.


    • Anonyymi

      Miksei Ohisalo ole ollut huolissaan yhdenkään suomalaisen kuolemasta koronavirukseen aiheuttamiin komplikaatioihin. Ei lausettakaan osanotosta ole häneltä kuultu? Miksei?

    • Anonyymi

      Virus ei hiivu mihinkään, niitä on koko ajan , se tarvitsee vain ihmisen tekemän virheen ja aktivoituu uudestaan uusilla voimilla, maapallo suojelee itseään, näin se vaan on, Kiina on suurimpia sotkijoita tällä pallolla, kaikki virukset ovat aktivoituneet samoilta alueilta, eläimien avustamana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe