Tunnistatteko oireita, kyse ei ms:stä, kai?

väsyuupu

Toiv. jaksatte lukea ja vastata. Vuodesta -99 ole saanut uupumiskohtauksia, tilaa kuvailee parhaiten ms:n fatique eli no identtisesti. Uupumuskohtaukset pahenivat noin 2001 ja nyt ne ovat päivittäisiä, varsinkin aamusta. Uupumus paheni raskausaikana, joten siksi en usko vaivani ms:ää olevan... Fyysisen kunnon heikkeneminen sai aikaan masennuksen jota nyt yli vuosi on hoidettu masennuslääkkeillä ja terapialla. Masennus on lähtenyt paranemaan mutta uupumuskohtaukset lisääntyneet. Olen opiskellut terveysalaa joten tiedän muut terveystotumukseni olevan suht. ok. Niin ja työelämästä olen ollut poissa kohta 1,5vuotta, kotona.

Jotenkin en usko oloni johtuvan pelk. masennuksesta. Joten te jotka olette mutkien kautta saaneet ms dg:n olette kuulleet läkärien antavan teille muita selityksiä, ehdotelkaa minulle niitä sillä en jaksa kauan enää tätä uupumusta. Lääkäreissä olen hypännyt viimeiset monta vuotta ja tuloksena on ollut vain depressiolääkitys jonka avulla olen tottakai jaksanut paremmin.
Kiitos jos luitte

ps. ikää nyt 26vuotta, naisihminen

16

5976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jani

      Mulla on ollut uupumusta 16-vuotiaasta lähtien... Nyt olen 29v, ja näyttää siltä, että MS-diagnoosi jossain vaiheessa tulee, mutta vielä sitä ei olla pystytty tekemään (tai haluttu tehdä).

      Olen oppinut elämään asian kanssa (koska on ollut pakko).

      Se ei tietenkään ole selvää, että sinulla on MS, vaan voihan kyse olla jostain ihan muustakin... Itsellänikään tilanne ei ole ihan yksiselitteinen.

      • önkimönki

        Eli olen tuo väsyuupu, sain itseni eilen rekisteröityä... Tietenkään kukaan ei itselleen ms:ää toivo, mutta tietylläinen helpotushan se on jos on asiatiedossa ja jos siihen jotain hoitokeinoja on.
        Miten sinä Jani tai muut olette saaneet helpottumaan oloa, eli noita väsymyskohtauksia jotka ovat minulla vaivana, olipa ms tai ei. Lepo tottakai. Mutta entä luontais tuotteet, akuhoidot, ihan mitkä vaan?


      • Jani
        önkimönki kirjoitti:

        Eli olen tuo väsyuupu, sain itseni eilen rekisteröityä... Tietenkään kukaan ei itselleen ms:ää toivo, mutta tietylläinen helpotushan se on jos on asiatiedossa ja jos siihen jotain hoitokeinoja on.
        Miten sinä Jani tai muut olette saaneet helpottumaan oloa, eli noita väsymyskohtauksia jotka ovat minulla vaivana, olipa ms tai ei. Lepo tottakai. Mutta entä luontais tuotteet, akuhoidot, ihan mitkä vaan?

        Nyt ei onneksi ole ollut niin pahoja "väsykohtauksia" kuin pari vuotta sitten.. Käytännössä olo on ylipäätänsä hieman väsy/uupunut koko ajan, ja toisinaan olotila sitten hieman huononee entisestään, ja mukaan tulee mm. raajojen pakotukset/väsymiset yms.

        Sehän tässä on kurjaa, että apua ei tunnu olevan oikein mistään. Luontaistuotteita kyllä käytän reilusti ja on vaikea sanoa, onko niistä mitään apua vai ei. Pari vuotta sitten tilanne oli heikompi kuin nyt, ja silloin en syönyt näin paljon ravintolisiä, joten ehkäpä niistä joku apu on ollut. Esimerkiksi MSM:n väitetään auttavan mm. reuman kaltaisiin pakotuksiin, lievittävän tulehduksia jne... Syön MSM-jauhetta pari t-lusikallista päivässä (n. 10 grammaa). Lisäksi syön mm. helokkiöljyä, kalaöljyä, vahvaa B-vitamiiniyhdistettä, sinkkiä, monivitamiinia, CLA:ta...


      • önkimönki
        Jani kirjoitti:

        Nyt ei onneksi ole ollut niin pahoja "väsykohtauksia" kuin pari vuotta sitten.. Käytännössä olo on ylipäätänsä hieman väsy/uupunut koko ajan, ja toisinaan olotila sitten hieman huononee entisestään, ja mukaan tulee mm. raajojen pakotukset/väsymiset yms.

        Sehän tässä on kurjaa, että apua ei tunnu olevan oikein mistään. Luontaistuotteita kyllä käytän reilusti ja on vaikea sanoa, onko niistä mitään apua vai ei. Pari vuotta sitten tilanne oli heikompi kuin nyt, ja silloin en syönyt näin paljon ravintolisiä, joten ehkäpä niistä joku apu on ollut. Esimerkiksi MSM:n väitetään auttavan mm. reuman kaltaisiin pakotuksiin, lievittävän tulehduksia jne... Syön MSM-jauhetta pari t-lusikallista päivässä (n. 10 grammaa). Lisäksi syön mm. helokkiöljyä, kalaöljyä, vahvaa B-vitamiiniyhdistettä, sinkkiä, monivitamiinia, CLA:ta...

        Pitääpä kokeilla noita edellisiä vaikkei kohdallani ms:stä olisikaan kyse. Kokeilen mitä vain jotta saisi joitain valoa elämään. Olisikohan akuhoidoista apua?
        Pitää varoa ettei mene aivan sekaisin näistä kaikista ;) Ja lisä ehdotukset apukeinoihin ja dg ehdotukset kelpaa. Somaattiselta puolelta en hae apua ennenkuin olen vuodepotilas, sillä mt dg:n omaavaa ei hevillä tutkimuksiin panna. Niin ja olen omasta mielestäni ihan klaari tyyppi pääkopaltani kai...


    • susan75

      yhdessä ms tauti keskustelussa nainen kertoi että väsymys on sellainen että ei meinaa jaksaa mennä vessaan mut kun käy nukkumaan niin unikaan ei tule. Häntä oli hoidettu kolme vuotta masennuslääkkeillä ja paniikkihäiriölääkkeillä.Hän otti yhteyttä ms-tauti neuvolaan joka sijaitsee helsingissä siellä on ihana ja osaava hoito henkilö kunta. Sinunkin kannattaa ottaa yhteyttä sinne. He kyllä ohjaavat sinut eteen päin. Sinun pitää vain muistaa että ms-tauti diagnoosiin tarvitaan kolme positiivistä vastausta jolloin voidaan varmasti antaa diagnoosi. Minulla on ms-tauti ja väsymys on välillä todella rankkaa kroppa on kuin kivireki jota pitää vetää perässä ei jaks tehdä mitään mut uni ei kyllä tule. Minun diagnoosi oli helppo saada sairastuin yhdessä yössä näköhermotulehdukseen ja sitten ruvettiin ottamaan lisätutkimuksia ja kolme kuukautta niiden jälkeen sain ms-diagnoosin. olen elänyt sen kanssa nyt 3 vuotta ja ei ole ollut mitään oireita olen ollut onnekas mutta olen myös käynnyt kovan henkisen taistelun sairauden kassa ja nyt olen sinut ja minulla on hyvä olla se on osa minua ja siintä voi heittää hurttia huumoria;)

      • Hannis81

        Minäkin sairastuin näköhermontulehdukseen yhdessä yössä joulukuun puolivälissä. Tammikuun alussa olin magneetissa. Sain vielä 2 näköhermontulehdusta ennen helmikuun diagnoosia ms-taudista. Nyt oon elelly tautini kanssa ja koittanut sopeutua ajatukseen elinikäisestä sairaudesta. Epäilin jo vuosi sitten keväällä et jotain on vialla ku jalat puutu ikävästi, mut se meni ohi joten unohdin sillon koko
        asian. Olen saanut kerran immunoglobuliini-hoitoa ja
        nyt pitäis taas lohta mennä saamaan sitä lisää. Mitään muita oireita ei oo tällä hetkellä ku jalkapohjien puutuminen, pistely ja "kylmetys". Näköhermontulehduksista ei oo jääny ku pieniä haittoja värinäköön ja hahmotukseen. Oon itte kans sillai sinut asian kanssa et välil lentää aika mustakin huumori "ämmästä joka ei pääs kävelemää" Päivä kerrallaan mennään ja elämää ja jokaista tervettä päivää arvostaa ihan eri tavalla!


      • susan75
        Hannis81 kirjoitti:

        Minäkin sairastuin näköhermontulehdukseen yhdessä yössä joulukuun puolivälissä. Tammikuun alussa olin magneetissa. Sain vielä 2 näköhermontulehdusta ennen helmikuun diagnoosia ms-taudista. Nyt oon elelly tautini kanssa ja koittanut sopeutua ajatukseen elinikäisestä sairaudesta. Epäilin jo vuosi sitten keväällä et jotain on vialla ku jalat puutu ikävästi, mut se meni ohi joten unohdin sillon koko
        asian. Olen saanut kerran immunoglobuliini-hoitoa ja
        nyt pitäis taas lohta mennä saamaan sitä lisää. Mitään muita oireita ei oo tällä hetkellä ku jalkapohjien puutuminen, pistely ja "kylmetys". Näköhermontulehduksista ei oo jääny ku pieniä haittoja värinäköön ja hahmotukseen. Oon itte kans sillai sinut asian kanssa et välil lentää aika mustakin huumori "ämmästä joka ei pääs kävelemää" Päivä kerrallaan mennään ja elämää ja jokaista tervettä päivää arvostaa ihan eri tavalla!

        Oli kiva kuulla et jolleen muullekkin tämä sairaus iski yhdessä yössä.. Voit laittaa mulle meiliä [email protected] jos haluut jutella lisää..Mä en voi muuta sanoa et koita jaksaa ja pidä lippu korkealla;)


    • önkimönki

      MInulle on sanottu viimeiset 5 vuotta että oireiluni on psyk.somaattista ja kun iski tuo syn.jälk. masennus niin nyt minulla ei vasta olekaan mahd saada muuta dg:tä. Ei se mua haittaa vaikka tämä uupumus oiskin psyk.som. Mutta kun mitkään lääkkeet, terapiat ja lepo siihen ei auta.
      Siksi olen luovuttanut tuon somaattisen puolen lääkäreillä hyppäämisen, luulotautinen mikä luulotautinen. Ja tosiaan väsymykseni ei ole sitä että ei ole nukkunut tai unettaa vaan kun koko kroppa on hyytelöä ja pää ns.jumissa niin ei siinä liikuta( tämä vihainen lause oli turhautumista).Siksipä teiltä täällä kyselenkin vaihtoehtoja ololleni kun olette niihin varmaankin törmännyt... että kun ois rohkeutta marssia jonnekin ilman että pelkää hulluksi leimautumista...

      Kiitos kun olette vastailleet vaikkei aiheeni ole virallisesti tämän palstan :)

      • marjaana

        hei kuule !
        tarvitaan siinä muutakin kuin masennus. sä puhut vain masiksestas et mistään somaattisesta.... mieti tarkkaan ennen kuin alat puhua ms-.sästä tai edes epäilet siihen suuntaan. oot ehkä väärällä palstalla.....sopisko äidit ja masennus palsta yhäkin sinulle paremmin????


      • Bea
        marjaana kirjoitti:

        hei kuule !
        tarvitaan siinä muutakin kuin masennus. sä puhut vain masiksestas et mistään somaattisesta.... mieti tarkkaan ennen kuin alat puhua ms-.sästä tai edes epäilet siihen suuntaan. oot ehkä väärällä palstalla.....sopisko äidit ja masennus palsta yhäkin sinulle paremmin????

        Tarkistuta mahdollinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Aiheuttaa myös uskomatonta väsymystä mihin lepo ja uni ei auta.


    • önkimönki

      Olen pahoillani marjaana jos loukkasin sinua jotenkin, viestisi ei ollut oikein suvaitsevainen.
      Ja jos luit ensimmäisen viestini niin siitä tuli esiin että olen masentunut kyllä mutta oireita fyysisiä sellaisia on jotka eivät sovi masennukseen myöskään asiantuntijoiden mielestä. Minua on pompoteltu vuosien ajan ja oireitani on väheksytty siksi kirjoitin ms palstalle koska tiedän ms:n diagnosoinnin usein vaikeaksi ja ajattelin jonkun tunnistavan minun oireeni. (ms potilaille saatetaan antaa muita selvittäviä diagnooseja ennen oikean löytymistä, ja ajattelin siksi jonkun teistä voivan auttavan minua.) ja kuten viestissäni sanoin minulla ei luultavimmin ole ms:ää. Mutta koska viestini kuormittavat eräiden mielestä palstaa liikaa niin poistun.
      Kiitos kaikille viestiini vastanneille, toivon hyvää kevättä.

    • mhhp

      Mutta voiko ms-tauti tarttua ? sain vastikään tietää että henkilöllä jonka kanssa minulla on juttua, on ms-tauti. että voiko se tarttua seksin yhteydessä tai muuten ?

    • mhhp

      Ja onko näin että, jos sairauteen ei suostuta ottamaan lääkitystä, oireet pahentuvat todennäköisemmin kuin niillä jotka käyttävät lääkitystä ? Ja siihenkö kuolee aijemmin ne jotka eivät käytä lääkitystä, kuin ne jotka käyttävät ? Luin lisäksi yhdestä paikasta lauseen että ''Jos hän kykenee vielä omatoimisesti liikkumaan'' ? siis voiko ms tauti lopulta johtaa siihen ettei kykene itse tekemään mitään?

    • Tartuntatauti

      Voi henkilö-parkaa, jonka kanssa sulla on juttua. Toivottavasti ymmärtää lopettaa "jutun" kanssasi ajoissa.

    • iloa elämään

      Tarkistutapa kilpirauhasen toiminta ! Terveysalalla työskentelevälle ei ole hyvä jos omaa masennusgeenin eli vaihdapa alaa tai sellaisiin tehtäviin, joissa esim. otetaan näytteitä, siivotaan ja putsataan paikkoja jne...mut ei vastuullista hoitamista ja lääkkeiden antoa. SIIS työ mikä loppuu kun klo lyö...ja kun ovet suljet työasiat jäävät työpaikalle. Riittävän mielenkiintoinen työ, mut ei stressaava eikä liian vastuullinen ihmisten suhteen. Oma ajattelu ei saa olla ristiriidassa työpaikan toimintatapojen kanssa !!! Ja liiku ulkona päivittäin ja syö kotiruokaa mahdollisimman usein. Vältä myös raskaita liharuokia (nauta, sika, hirvi), valkoista sokeria ja liikoja hiilihydraatteja.
      SISKOLLA MS-tauti ja voi hyvin, koska vitamiinit, kivennäis ja hivenaineet ovat kohdallaan sekä liikkuu riittävästi. Turhat kilot on myös syytä karistaa pois.

      • Elä terveenä

        Kaikissa sairauksissa on tärkeää USKO PAREMPAAN HUOMISEEN...ja halu täytyy lähteä itsestä...sitkeästi kun etsii ja vaatii tutkimuksia...ja kokeilee mm. VAIHTOEHTOHOITOJA, niin saattaa löytää etsimänsä eli avun.
        Valitettava tosiasia on, että kapea-alainen KOULULÄÄKETIETEEMME ei hoida ihmistä kokonaisvaltaosesti vaan antaa lääkkeitä oireisiin ETSIMÄTTÄ SYYTÄ. Kun tietää syyn...siltikään hieno koululääketieteemme ei sinua hoida vaan oireitasi. VAIHTOEHTOHOIDOISTA ja LUONNON LÄÄKKEISTÄ LÖYTYY TIE PAREMPAAN HYVINVOINTIIN.
        NIIN OMA kokemukseni on tämä, samoin sisareni ja monien tuttavien. En käytä enää yleisiä palveluja...turhaan...pitkäaikainen apu ja hoito tulee muualta.

        Koululääketieteemme kulkee käsi kädessä lääketehtaiden kanssa ja ohjeita laativat todennäköisesti ne, jotka omistavat lääketehtaiden osakkeita ja/tai ottavat sopia lahjuksia vastaan päättäessään erilaisten korvausten saatavuudesta.
        ALA on korruptoitunut, eikä me tavalliset tallaajat sille mitään voida.

        Valtio voisi säästää miljardeja yksistään lääkelaskuissa, jos hyväksyisi vaihtoehtohoidot virallisiksi hoidoiksi, mut EI.
        Hyvästä hoitopolitiikasta ei voi siis puhua...ja elintarviketeollisuus on toinen mitä tuetaan...annetaan mahdollisuus syöttää ihmisille kaikenlaisia myrkkyjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2204
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2022
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      162
      1793
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      159
      1668
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      14
      1252
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe