Neste Pro Diesel katosi - tilalle uusiolitkua

Anonyymi

Nesteen ainoa hyvä diesel-polttoaine Neste Pro Diesel on hävinnyt käytännössä Etelä-Suomen huoltamoiden mittarikentiltä. En ymmärrä miksi. Tilalle yritetään tarjota viher-uusiolitkua Neste Futura Diesel nimellä. Tämä korvaava tuote on huonompi, energiasiällöltään ja talvisin myös käyttölämpötila-alueiltaan. Futura Dieseliin on sotkettu enempi tätä kakkoslaaduun viher-uusio-töhkää. Ei hyvä.

Onko toisilla huoltamoketjuilla tarjolla jotain parempaa diesel-laatua, jota voitte suositella?

14

5868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko uuden toimitusjohtajan strateginen valinta MY Dieselin myynnin vauhdittamiseksi. Valitettavasti Neste ei enää ilmoita tuotetiedoissaan enää
      mitään järkevää kun tyypillinen arvo on poistettu tiedoista.
      Olisivat edes laittaneet tilalle "yritetty arvo".

      Mitkä olisivat vaihtohdot?
      Seuraava ei ole kaupallinen ilmoitus.

      ST1 dieseliä, siinä vielä UPM Verno dieseliä.
      Shellin GTL Dieseliä, älä välitä FAMEsta ellet käytä veneessä.
      Tee cocktail 80% perusdieseliä 20% MY Dieseliä
      Teboil dieseliä, energiapitoinen kuorma-auto diesel. Voi savuttaa.
      Neste Futura diesel, kuuntele moottorin kalkatusta, olisiko setaaniluku alhainen.
      NESTE MY DIESEL, no jaa....

      Tietysti riippuu mikä auto sinulla on, mutta kokeilemalla voi löytää omansa,
      reipas kiihdytys, tuleeko mustaa vai harmaata, valitse harmaan tekijä.

      Alakierrosten sitkeys, omalla autollani on eroa ST1 ja Shellin GTLn välillä,
      ST1n eduksi.

      Käynnin karkeus, suosi pehmeämpää käyntiä, setaaniluvulla on merkitystä.

      • Anonyymi

        Wikipedia
        Suuri setaaniluku tarkoittaa, että polttoaine syttyy moottorissa nopeasti palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Jos setaaniluku on pieni, polttoaine syttyy hitaasti. Liian pieni setaaniluku kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä

        EU:n alueella myytävän dieselpolttoaineen setaaniluvun tulee olla vähintään 51 vuodesta 2011 lähtien kuten on määritelty direktiivissä 2009/30/EY.[1]

        Jotkin premium dieselpolttoaineet omaavat vielä korkeamman setaaniluvun. Suomessa myytävät St1:n Diesel Plus, Shellin Diesel powered by GTL ja ABC:n Smart Diesel omaavat setaaniluvun joka on vähintään 60, tyypillisen arvon ollessa 63.[2][3][4] Neste MY uusiutuvan dieselin setaaniluku on vähintään 70.[5]


    • Anonyymi

      Mietit samaa kuin minä. Prota saa miehitetyiltä asemilta mutta kalliimpaan hintaan kuin kylmäasemalta. En osta.
      En myöskään my.tä koska myydään viherhinnoitteluna.
      Mikä neuvoksi?
      Olen tankannut vuosia pro.ta koska on puhtaampaa ainetta joka KÄYTÄNNÖSSÄ palaa kokonaan tuottamatta lainkaan kuonaa hiukkas-suodattimeen . Ts. Auto ei joudu lainkaan polttamaan kertynyttä kuonaa pois kun sitä ei ole. Autoni ei tee polttoa lainkaan.

      Ei ole rikki, sillä kun jouduin laittamaan tavallista niin johan poltot alkoivat. Syö tällöin enemmän ainetta kun kulutus nousee 11l ja ärsyttävä haju.

      Toivottavasti Shell tai muu myy pro.n veroista ainetta.

      Neste haluaa pönkittää my.n myyntiä ja miehitetyt asematkin saavat hyvän mutta kalliin myynti artikkelin.

      • Anonyymi

        Tässä myös yksi Neste Pro:n (nyt entinen) käyttäjä. Omia kokemuksia alla.

        Edellisessä autossa hiukkaslaatikon täyttymisestä kielinyt varoitusvalo tuli täyteen 230 tkm:n jälkeen, olen tankannut uudesta alkaen vain Nesteen asemilla ja aina sitä perusdieseliä (BMW 530d E61).
        Vaihdoin autoa ja aloin käyttää alusta alkaen Nesteen Prota (autona jälleen BMW 530d mutta F11) ja hiukkaslootaa ei ole tarvinnut vielä tyhjentää/vaihtaa, mittarissa nyt 350 tkm. Olen ihmetellyt miksi en ole huomannut ensimmäistäkään regeneraatio-polttoa Neste Pron kanssa tapahtuvan - ilmeisesti on palanut niin puhtaasti ettei kertynyt mitään poltettavaa .

        No nyt tänä keväänä Pro:ta ei ole ollut enää tarjolla, Nesteen normidieseliä olen muutaman tankin käyttänyttäyt. Korona hiljensi ajomäärät totaalisesti. Aion siirytä Shellin dieseliin seuraavasta tankista alkaen.


    • Anonyymi

      Käytän pääasiassa Nesteen vakiodieseliä, kun kylmäasema on ihan kotinurkilla (vaihtoehtona ABC, mutta kalliimpaa, joten ei kiinnosta). Olen ihmetellyt kulutuksen nousua samanlaisessa käytössä, johtuneeko siis Nesteen muutoksista.

    • Anonyymi

      Olen siirtynyt kokonaan Shellin GTL:n käyttäjäksi Nesteen lopetettua Pron myynnin. Tuo ProDiesel oli kyllä hyvää tavaraa - eipä ollut juurikaan polttoa, joskus pätkäajossa. Shellin GTL on osoittautunut myös hyväksi, sillä pakoputki on selvästi vaalean harmaa ja savua ei esiinny. ABC:n ja ST1:n diesel ovat samaa tavaraa en ole niitä käyttänyt.

    • Anonyymi

      Monet vuodet ajellut prodieselillä, mutta nyt sitten ajanut pari tankillista abc:n dieselillä. Jotenkin Nesteen prolla moottori on käynyt pehmeämmin.. Mene ja tiedä.

    • Anonyymi

      Kaikesta myydystä liikennepolttoaineesta pitää olla jotain 20% biopohjaista ja tämä osuus kasvaa kokoajan. Bensaan saadaan tungettua viinaa max 10% joten loppuosuus pitää sotkea dieselin sekaan. My on 100% biopohjaista joten sen myynti auttaa Nestettä saavuttamaan tuon vaatimuksen. Mitä enemmän ihmiset ostavat My-dieseliä, sitä vähemmän sitä kallista tavaraa tarttee sotkea perusdieseliin.

      • Anonyymi

        Tätä en itse heti ymmärtänyt, tankkasi alkuun Myytä koska ajattelin olevani ympäristötietoinen. Omat päästöni sillä 20c/l -lisähinnalla vähenisivät mutta Suomen yhteenlasketut päästöt ei.

        Haiseehan se paremmalle ja auto ehkä kulkee vähemmällä nätimmin käyden mutta ei taida olla lisähintansa väärti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä en itse heti ymmärtänyt, tankkasi alkuun Myytä koska ajattelin olevani ympäristötietoinen. Omat päästöni sillä 20c/l -lisähinnalla vähenisivät mutta Suomen yhteenlasketut päästöt ei.

        Haiseehan se paremmalle ja auto ehkä kulkee vähemmällä nätimmin käyden mutta ei taida olla lisähintansa väärti.

        Nyt suunnittelet biokomponentin määrän nostoa 30%-36%. Bensaan ei enempää kuin nyt pysty laittamaan niin tuo tarkoittaa väistämättä dieselin biokomponenttiosuuden lisäämistä. Onneksi eivät ole yrittäneet kieltää dieseleitä.


    • Anonyymi

      Olen tankannut Nesteen My:tä ja Futuraa sekaisin, eli niistähän tulee sitten tankissa hyväksi kokemaani Prota. Eikö vaan?

      • Anonyymi

        Eiköhän se noin mene. Jos käyttäisi kokonaan my:tä, niin eipä egr ja loukku tukkeutuisi. On van niin ihanan kallista. Toisaalta kyllä nuo kapistuksetkin maksavat, jos pitää vaihtaa.


    • Anonyymi

      Eri diesel-laatujen kilohinnat.

      Ostamme dieselin litrahinnalla, kone kuluttaa painoyksikköinä.
      Prodieselin kadottua markkinoilta on meillä tiheydeltään samanlaisia
      tuotteita, ainoa mikä eroaa muista on MY Diesel,joka on 17-20 senttiä
      kalliimpaa litralta kuin muut.

      Tilanne 4.10.2020

      Muut dieselit 1.185-1.209 €/L
      MY diesel 1.394 €/L

      Kilohinnat.
      Muut dieselit 1.47 €/Kg
      MY Diesel 1.776 €/Kg

      Prodieselin kilohinta oli n. 2-2.5 senttiä enemmän kuin
      muiden dieseleiden.

      Kilohinta ero MY Dieseliin onkin jo 30 senttiä/Kg

      Kun dieselin hinta nousee, MY Dieselin hinta nousee enemmän.

    • Anonyymi

      tämä litku on syyypää nesteen kurssin putoamiseen 9 %
      sekä neste irtisanoo 578 henkilöä suomessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      67
      2493
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2157
    3. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2147
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      97
      2107
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      9
      2052
    6. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1885
    7. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      587
      1846
    8. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      1843
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      18
      1660
    10. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      41
      1433
    Aihe