Neste Pro Diesel katosi - tilalle uusiolitkua

Anonyymi

Nesteen ainoa hyvä diesel-polttoaine Neste Pro Diesel on hävinnyt käytännössä Etelä-Suomen huoltamoiden mittarikentiltä. En ymmärrä miksi. Tilalle yritetään tarjota viher-uusiolitkua Neste Futura Diesel nimellä. Tämä korvaava tuote on huonompi, energiasiällöltään ja talvisin myös käyttölämpötila-alueiltaan. Futura Dieseliin on sotkettu enempi tätä kakkoslaaduun viher-uusio-töhkää. Ei hyvä.

Onko toisilla huoltamoketjuilla tarjolla jotain parempaa diesel-laatua, jota voitte suositella?

13

4255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko uuden toimitusjohtajan strateginen valinta MY Dieselin myynnin vauhdittamiseksi. Valitettavasti Neste ei enää ilmoita tuotetiedoissaan enää
      mitään järkevää kun tyypillinen arvo on poistettu tiedoista.
      Olisivat edes laittaneet tilalle "yritetty arvo".

      Mitkä olisivat vaihtohdot?
      Seuraava ei ole kaupallinen ilmoitus.

      ST1 dieseliä, siinä vielä UPM Verno dieseliä.
      Shellin GTL Dieseliä, älä välitä FAMEsta ellet käytä veneessä.
      Tee cocktail 80% perusdieseliä 20% MY Dieseliä
      Teboil dieseliä, energiapitoinen kuorma-auto diesel. Voi savuttaa.
      Neste Futura diesel, kuuntele moottorin kalkatusta, olisiko setaaniluku alhainen.
      NESTE MY DIESEL, no jaa....

      Tietysti riippuu mikä auto sinulla on, mutta kokeilemalla voi löytää omansa,
      reipas kiihdytys, tuleeko mustaa vai harmaata, valitse harmaan tekijä.

      Alakierrosten sitkeys, omalla autollani on eroa ST1 ja Shellin GTLn välillä,
      ST1n eduksi.

      Käynnin karkeus, suosi pehmeämpää käyntiä, setaaniluvulla on merkitystä.

      • Anonyymi

        Wikipedia
        Suuri setaaniluku tarkoittaa, että polttoaine syttyy moottorissa nopeasti palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Jos setaaniluku on pieni, polttoaine syttyy hitaasti. Liian pieni setaaniluku kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä

        EU:n alueella myytävän dieselpolttoaineen setaaniluvun tulee olla vähintään 51 vuodesta 2011 lähtien kuten on määritelty direktiivissä 2009/30/EY.[1]

        Jotkin premium dieselpolttoaineet omaavat vielä korkeamman setaaniluvun. Suomessa myytävät St1:n Diesel Plus, Shellin Diesel powered by GTL ja ABC:n Smart Diesel omaavat setaaniluvun joka on vähintään 60, tyypillisen arvon ollessa 63.[2][3][4] Neste MY uusiutuvan dieselin setaaniluku on vähintään 70.[5]


    • Anonyymi

      Mietit samaa kuin minä. Prota saa miehitetyiltä asemilta mutta kalliimpaan hintaan kuin kylmäasemalta. En osta.
      En myöskään my.tä koska myydään viherhinnoitteluna.
      Mikä neuvoksi?
      Olen tankannut vuosia pro.ta koska on puhtaampaa ainetta joka KÄYTÄNNÖSSÄ palaa kokonaan tuottamatta lainkaan kuonaa hiukkas-suodattimeen . Ts. Auto ei joudu lainkaan polttamaan kertynyttä kuonaa pois kun sitä ei ole. Autoni ei tee polttoa lainkaan.

      Ei ole rikki, sillä kun jouduin laittamaan tavallista niin johan poltot alkoivat. Syö tällöin enemmän ainetta kun kulutus nousee 11l ja ärsyttävä haju.

      Toivottavasti Shell tai muu myy pro.n veroista ainetta.

      Neste haluaa pönkittää my.n myyntiä ja miehitetyt asematkin saavat hyvän mutta kalliin myynti artikkelin.

      • Anonyymi

        Tässä myös yksi Neste Pro:n (nyt entinen) käyttäjä. Omia kokemuksia alla.

        Edellisessä autossa hiukkaslaatikon täyttymisestä kielinyt varoitusvalo tuli täyteen 230 tkm:n jälkeen, olen tankannut uudesta alkaen vain Nesteen asemilla ja aina sitä perusdieseliä (BMW 530d E61).
        Vaihdoin autoa ja aloin käyttää alusta alkaen Nesteen Prota (autona jälleen BMW 530d mutta F11) ja hiukkaslootaa ei ole tarvinnut vielä tyhjentää/vaihtaa, mittarissa nyt 350 tkm. Olen ihmetellyt miksi en ole huomannut ensimmäistäkään regeneraatio-polttoa Neste Pron kanssa tapahtuvan - ilmeisesti on palanut niin puhtaasti ettei kertynyt mitään poltettavaa .

        No nyt tänä keväänä Pro:ta ei ole ollut enää tarjolla, Nesteen normidieseliä olen muutaman tankin käyttänyttäyt. Korona hiljensi ajomäärät totaalisesti. Aion siirytä Shellin dieseliin seuraavasta tankista alkaen.


    • Anonyymi

      Käytän pääasiassa Nesteen vakiodieseliä, kun kylmäasema on ihan kotinurkilla (vaihtoehtona ABC, mutta kalliimpaa, joten ei kiinnosta). Olen ihmetellyt kulutuksen nousua samanlaisessa käytössä, johtuneeko siis Nesteen muutoksista.

    • Anonyymi

      Olen siirtynyt kokonaan Shellin GTL:n käyttäjäksi Nesteen lopetettua Pron myynnin. Tuo ProDiesel oli kyllä hyvää tavaraa - eipä ollut juurikaan polttoa, joskus pätkäajossa. Shellin GTL on osoittautunut myös hyväksi, sillä pakoputki on selvästi vaalean harmaa ja savua ei esiinny. ABC:n ja ST1:n diesel ovat samaa tavaraa en ole niitä käyttänyt.

    • Anonyymi

      Monet vuodet ajellut prodieselillä, mutta nyt sitten ajanut pari tankillista abc:n dieselillä. Jotenkin Nesteen prolla moottori on käynyt pehmeämmin.. Mene ja tiedä.

    • Anonyymi

      Kaikesta myydystä liikennepolttoaineesta pitää olla jotain 20% biopohjaista ja tämä osuus kasvaa kokoajan. Bensaan saadaan tungettua viinaa max 10% joten loppuosuus pitää sotkea dieselin sekaan. My on 100% biopohjaista joten sen myynti auttaa Nestettä saavuttamaan tuon vaatimuksen. Mitä enemmän ihmiset ostavat My-dieseliä, sitä vähemmän sitä kallista tavaraa tarttee sotkea perusdieseliin.

      • Anonyymi

        Tätä en itse heti ymmärtänyt, tankkasi alkuun Myytä koska ajattelin olevani ympäristötietoinen. Omat päästöni sillä 20c/l -lisähinnalla vähenisivät mutta Suomen yhteenlasketut päästöt ei.

        Haiseehan se paremmalle ja auto ehkä kulkee vähemmällä nätimmin käyden mutta ei taida olla lisähintansa väärti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä en itse heti ymmärtänyt, tankkasi alkuun Myytä koska ajattelin olevani ympäristötietoinen. Omat päästöni sillä 20c/l -lisähinnalla vähenisivät mutta Suomen yhteenlasketut päästöt ei.

        Haiseehan se paremmalle ja auto ehkä kulkee vähemmällä nätimmin käyden mutta ei taida olla lisähintansa väärti.

        Nyt suunnittelet biokomponentin määrän nostoa 30%-36%. Bensaan ei enempää kuin nyt pysty laittamaan niin tuo tarkoittaa väistämättä dieselin biokomponenttiosuuden lisäämistä. Onneksi eivät ole yrittäneet kieltää dieseleitä.


    • Anonyymi

      Olen tankannut Nesteen My:tä ja Futuraa sekaisin, eli niistähän tulee sitten tankissa hyväksi kokemaani Prota. Eikö vaan?

      • Anonyymi

        Eiköhän se noin mene. Jos käyttäisi kokonaan my:tä, niin eipä egr ja loukku tukkeutuisi. On van niin ihanan kallista. Toisaalta kyllä nuo kapistuksetkin maksavat, jos pitää vaihtaa.


    • Anonyymi

      Eri diesel-laatujen kilohinnat.

      Ostamme dieselin litrahinnalla, kone kuluttaa painoyksikköinä.
      Prodieselin kadottua markkinoilta on meillä tiheydeltään samanlaisia
      tuotteita, ainoa mikä eroaa muista on MY Diesel,joka on 17-20 senttiä
      kalliimpaa litralta kuin muut.

      Tilanne 4.10.2020

      Muut dieselit 1.185-1.209 €/L
      MY diesel 1.394 €/L

      Kilohinnat.
      Muut dieselit 1.47 €/Kg
      MY Diesel 1.776 €/Kg

      Prodieselin kilohinta oli n. 2-2.5 senttiä enemmän kuin
      muiden dieseleiden.

      Kilohinta ero MY Dieseliin onkin jo 30 senttiä/Kg

      Kun dieselin hinta nousee, MY Dieselin hinta nousee enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe