Neste Pro Diesel katosi - tilalle uusiolitkua

Anonyymi

Nesteen ainoa hyvä diesel-polttoaine Neste Pro Diesel on hävinnyt käytännössä Etelä-Suomen huoltamoiden mittarikentiltä. En ymmärrä miksi. Tilalle yritetään tarjota viher-uusiolitkua Neste Futura Diesel nimellä. Tämä korvaava tuote on huonompi, energiasiällöltään ja talvisin myös käyttölämpötila-alueiltaan. Futura Dieseliin on sotkettu enempi tätä kakkoslaaduun viher-uusio-töhkää. Ei hyvä.

Onko toisilla huoltamoketjuilla tarjolla jotain parempaa diesel-laatua, jota voitte suositella?

13

4547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko uuden toimitusjohtajan strateginen valinta MY Dieselin myynnin vauhdittamiseksi. Valitettavasti Neste ei enää ilmoita tuotetiedoissaan enää
      mitään järkevää kun tyypillinen arvo on poistettu tiedoista.
      Olisivat edes laittaneet tilalle "yritetty arvo".

      Mitkä olisivat vaihtohdot?
      Seuraava ei ole kaupallinen ilmoitus.

      ST1 dieseliä, siinä vielä UPM Verno dieseliä.
      Shellin GTL Dieseliä, älä välitä FAMEsta ellet käytä veneessä.
      Tee cocktail 80% perusdieseliä 20% MY Dieseliä
      Teboil dieseliä, energiapitoinen kuorma-auto diesel. Voi savuttaa.
      Neste Futura diesel, kuuntele moottorin kalkatusta, olisiko setaaniluku alhainen.
      NESTE MY DIESEL, no jaa....

      Tietysti riippuu mikä auto sinulla on, mutta kokeilemalla voi löytää omansa,
      reipas kiihdytys, tuleeko mustaa vai harmaata, valitse harmaan tekijä.

      Alakierrosten sitkeys, omalla autollani on eroa ST1 ja Shellin GTLn välillä,
      ST1n eduksi.

      Käynnin karkeus, suosi pehmeämpää käyntiä, setaaniluvulla on merkitystä.

      • Anonyymi

        Wikipedia
        Suuri setaaniluku tarkoittaa, että polttoaine syttyy moottorissa nopeasti palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Jos setaaniluku on pieni, polttoaine syttyy hitaasti. Liian pieni setaaniluku kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä

        EU:n alueella myytävän dieselpolttoaineen setaaniluvun tulee olla vähintään 51 vuodesta 2011 lähtien kuten on määritelty direktiivissä 2009/30/EY.[1]

        Jotkin premium dieselpolttoaineet omaavat vielä korkeamman setaaniluvun. Suomessa myytävät St1:n Diesel Plus, Shellin Diesel powered by GTL ja ABC:n Smart Diesel omaavat setaaniluvun joka on vähintään 60, tyypillisen arvon ollessa 63.[2][3][4] Neste MY uusiutuvan dieselin setaaniluku on vähintään 70.[5]


    • Anonyymi

      Mietit samaa kuin minä. Prota saa miehitetyiltä asemilta mutta kalliimpaan hintaan kuin kylmäasemalta. En osta.
      En myöskään my.tä koska myydään viherhinnoitteluna.
      Mikä neuvoksi?
      Olen tankannut vuosia pro.ta koska on puhtaampaa ainetta joka KÄYTÄNNÖSSÄ palaa kokonaan tuottamatta lainkaan kuonaa hiukkas-suodattimeen . Ts. Auto ei joudu lainkaan polttamaan kertynyttä kuonaa pois kun sitä ei ole. Autoni ei tee polttoa lainkaan.

      Ei ole rikki, sillä kun jouduin laittamaan tavallista niin johan poltot alkoivat. Syö tällöin enemmän ainetta kun kulutus nousee 11l ja ärsyttävä haju.

      Toivottavasti Shell tai muu myy pro.n veroista ainetta.

      Neste haluaa pönkittää my.n myyntiä ja miehitetyt asematkin saavat hyvän mutta kalliin myynti artikkelin.

      • Anonyymi

        Tässä myös yksi Neste Pro:n (nyt entinen) käyttäjä. Omia kokemuksia alla.

        Edellisessä autossa hiukkaslaatikon täyttymisestä kielinyt varoitusvalo tuli täyteen 230 tkm:n jälkeen, olen tankannut uudesta alkaen vain Nesteen asemilla ja aina sitä perusdieseliä (BMW 530d E61).
        Vaihdoin autoa ja aloin käyttää alusta alkaen Nesteen Prota (autona jälleen BMW 530d mutta F11) ja hiukkaslootaa ei ole tarvinnut vielä tyhjentää/vaihtaa, mittarissa nyt 350 tkm. Olen ihmetellyt miksi en ole huomannut ensimmäistäkään regeneraatio-polttoa Neste Pron kanssa tapahtuvan - ilmeisesti on palanut niin puhtaasti ettei kertynyt mitään poltettavaa .

        No nyt tänä keväänä Pro:ta ei ole ollut enää tarjolla, Nesteen normidieseliä olen muutaman tankin käyttänyttäyt. Korona hiljensi ajomäärät totaalisesti. Aion siirytä Shellin dieseliin seuraavasta tankista alkaen.


    • Anonyymi

      Käytän pääasiassa Nesteen vakiodieseliä, kun kylmäasema on ihan kotinurkilla (vaihtoehtona ABC, mutta kalliimpaa, joten ei kiinnosta). Olen ihmetellyt kulutuksen nousua samanlaisessa käytössä, johtuneeko siis Nesteen muutoksista.

    • Anonyymi

      Olen siirtynyt kokonaan Shellin GTL:n käyttäjäksi Nesteen lopetettua Pron myynnin. Tuo ProDiesel oli kyllä hyvää tavaraa - eipä ollut juurikaan polttoa, joskus pätkäajossa. Shellin GTL on osoittautunut myös hyväksi, sillä pakoputki on selvästi vaalean harmaa ja savua ei esiinny. ABC:n ja ST1:n diesel ovat samaa tavaraa en ole niitä käyttänyt.

    • Anonyymi

      Monet vuodet ajellut prodieselillä, mutta nyt sitten ajanut pari tankillista abc:n dieselillä. Jotenkin Nesteen prolla moottori on käynyt pehmeämmin.. Mene ja tiedä.

    • Anonyymi

      Kaikesta myydystä liikennepolttoaineesta pitää olla jotain 20% biopohjaista ja tämä osuus kasvaa kokoajan. Bensaan saadaan tungettua viinaa max 10% joten loppuosuus pitää sotkea dieselin sekaan. My on 100% biopohjaista joten sen myynti auttaa Nestettä saavuttamaan tuon vaatimuksen. Mitä enemmän ihmiset ostavat My-dieseliä, sitä vähemmän sitä kallista tavaraa tarttee sotkea perusdieseliin.

      • Anonyymi

        Tätä en itse heti ymmärtänyt, tankkasi alkuun Myytä koska ajattelin olevani ympäristötietoinen. Omat päästöni sillä 20c/l -lisähinnalla vähenisivät mutta Suomen yhteenlasketut päästöt ei.

        Haiseehan se paremmalle ja auto ehkä kulkee vähemmällä nätimmin käyden mutta ei taida olla lisähintansa väärti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä en itse heti ymmärtänyt, tankkasi alkuun Myytä koska ajattelin olevani ympäristötietoinen. Omat päästöni sillä 20c/l -lisähinnalla vähenisivät mutta Suomen yhteenlasketut päästöt ei.

        Haiseehan se paremmalle ja auto ehkä kulkee vähemmällä nätimmin käyden mutta ei taida olla lisähintansa väärti.

        Nyt suunnittelet biokomponentin määrän nostoa 30%-36%. Bensaan ei enempää kuin nyt pysty laittamaan niin tuo tarkoittaa väistämättä dieselin biokomponenttiosuuden lisäämistä. Onneksi eivät ole yrittäneet kieltää dieseleitä.


    • Anonyymi

      Olen tankannut Nesteen My:tä ja Futuraa sekaisin, eli niistähän tulee sitten tankissa hyväksi kokemaani Prota. Eikö vaan?

      • Anonyymi

        Eiköhän se noin mene. Jos käyttäisi kokonaan my:tä, niin eipä egr ja loukku tukkeutuisi. On van niin ihanan kallista. Toisaalta kyllä nuo kapistuksetkin maksavat, jos pitää vaihtaa.


    • Anonyymi

      Eri diesel-laatujen kilohinnat.

      Ostamme dieselin litrahinnalla, kone kuluttaa painoyksikköinä.
      Prodieselin kadottua markkinoilta on meillä tiheydeltään samanlaisia
      tuotteita, ainoa mikä eroaa muista on MY Diesel,joka on 17-20 senttiä
      kalliimpaa litralta kuin muut.

      Tilanne 4.10.2020

      Muut dieselit 1.185-1.209 €/L
      MY diesel 1.394 €/L

      Kilohinnat.
      Muut dieselit 1.47 €/Kg
      MY Diesel 1.776 €/Kg

      Prodieselin kilohinta oli n. 2-2.5 senttiä enemmän kuin
      muiden dieseleiden.

      Kilohinta ero MY Dieseliin onkin jo 30 senttiä/Kg

      Kun dieselin hinta nousee, MY Dieselin hinta nousee enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe