Eräs henkilö säästää 3000

Anonyymi

Netissä parissakin paikassa hehkutetaan, kuinka joku säästää 3000€ kun luopui autosta ja alkoi kulkemaan polkupyörällä. Kyllähän me kaikki olemme hänen puolestaan iloisia, 3000 on paljon rahaa.

31

183

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa aika pieneltä summalta. Autokin maksaa yleensä ennemmän kuin 3000€. Autoilu tulee äkkiä aika kalliiksi, auton hinta, vakuutukset, bensa, katsastukset, ylinopeussakot yms.
      Pyöräily on kyllä mukava ja taloudellinen tapa liikkua, puhumattakaan lukuisita terveyshyödyistä. Nykyihminen alkaa olemaan aika laiska liikumaan omin voimin.

      • Anonyymi

        Joillekin polkupyörä voi olla hyvä vaihtoehto... esimerkiksi jos työmatka on vaikkapa 2km ja käy töissä vain kesäisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillekin polkupyörä voi olla hyvä vaihtoehto... esimerkiksi jos työmatka on vaikkapa 2km ja käy töissä vain kesäisin.

        Ja jollekin toislle esimerkiksi jos työmatka on vaikkapa 10km ja käy ympäri vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillekin polkupyörä voi olla hyvä vaihtoehto... esimerkiksi jos työmatka on vaikkapa 2km ja käy töissä vain kesäisin.

        Oma työmatka on 9 km ja sen kulkee helposti pyörällä ympäri vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma työmatka on 9 km ja sen kulkee helposti pyörällä ympäri vuoden.

        Työmatka voi olla vaikka 24km suuntaansa niin sen kyllä ajaa kauramoottori pyörällä sulanmaan aikana ihan heittäen.
        Lumisena talvena se voi olla pahimmillaan aikaa vievää joten kannattaa harkita.


    • Anonyymi

      Autoilu on kuitenkin asumisen jälkeen se talouden toiseksi suurin menoerä.

      Jos autoiluun saa menemään vain 3000 euroa vuositasolla niin puhutaan jo aika pienen luokan autoilusta. Vanha auto ja 10tkm vuodessa voisi olla yhtälö.

      Tuollaisella yhtälöllä voikin miettiä että onko se auto oikeasti tarpeellinen.

      Itse ajan vain 5000 - 6000 km vuodessa ja silti siihen autoiluun menee 1500 - 1800 euroa vuodessa. En oikeasti tarvisi koko autoa kuin yhden homman vuoksi, joten jos tuo homma poistuu elämästäni lähivuosina, tulen todennäköisesti siirtymään autottomaan elämään.

      3000 euroa ei ole ehkä iso summa kaikille meistä, minä kulutan vain 10t euroa vuositasolla joten kaltaisilleni se on merkittävän iso kuluerä.

    • Anonyymi

      1 kk vai säästää sen 3000e minun mielestä se on paljon vuositasolla 36000e

      • Anonyymi

        Olisko kysymys ollut vuositason säästöstä kuitenkin.


    • Anonyymi

      Autoilun peruskustannuksia.
      Liikennevakuutus n. 1€/päivä.
      Käyttövoimavero 1€/päivä.
      Ajoneuvovero 0,60€/päivä.

      Nämä kulut siksi, että voin lähteä ajelemaan koska hyvänsä. Lisäksi sitten renkaat, polttoaineet, huollot, jne.

    • Anonyymi

      Miltäköhän ajalta tuo muka on? Jos vuodelta niin se tekee 250 euroa kuukaudessa ja se ei vaikuta uskottavalta vaikka kuinka vihreällä ajattelumallilla yrittäisi kierrellä ja väännellä.

      Ainut tapa millä tuollainen säästö on mahdollista on, että tämä kyseinen autosta luopuja on laskenut säästöön mukaan auton kuukausittaisen osamaksusuorituksen, esim. 100-150€ ja siihen sitten päälle kaikki muut kulut. Jos näin on, niin säästäjä on ilmoittanut asian hyvin hämäävällä tavalla. Vain uusi tai uudehko auto kannattaa hankkia osamaksulla ja edes tuolla 250€/kk ei välttämättä saa uutta autoa ellei sitten saa jotain järjettömän pitkää maksuaikaa, ja sehän ei ole järkevää.

      • Anonyymi

        En ihan ymmärtänyt.

        Tarkoititko nyt että tuo väitetty 3000 euron säästö on pieni vaiko suuri todelliseen verrattuna?

        Tuo on kuitenkin ihan realistinen summa, jos olet omistanut sen keskimääräisen suomalaisen auton. Niin, se on noin 3000 euron hintainen ja ikää sillä on noin 12 vuotta.

        Tuossahan ei puhuttu mitään uudesta tai uudehkostakaan autosta.


    • Anonyymi

      Uuden keskihintaisen auton kononaiskustannukset ovat luokkaa 40 snt/km. Siitä voi laskea, mitä 15 tkm vuodessa maksaa.

      • Anonyymi

        Tuo ei voi pitää paikkaansa.

        Jos ostaa 30t euron auton ja sen arvosta katoaa ensimmäisenä vuotena 5000 euroa niin eihän väittämäsi mukaan muille kuluille jää kuin 1000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei voi pitää paikkaansa.

        Jos ostaa 30t euron auton ja sen arvosta katoaa ensimmäisenä vuotena 5000 euroa niin eihän väittämäsi mukaan muille kuluille jää kuin 1000 euroa.

        Ah... tuohan oli " 40 snt/km"

        Eli 40 voi olla mitä vaan päälle neljänkymmenen, eli eurokin on 40 .


    • Anonyymi

      Jokainen hallitus on nostanut ja edelleen nostaa autoilun kustannuksia...

      Ei ihme, että se autoilu kalliiksi tulee...

      • Anonyymi

        "Jokainen hallitus on nostanut ja edelleen nostaa autoilun kustannuksia..."

        Tämäkään väite ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokainen hallitus on nostanut ja edelleen nostaa autoilun kustannuksia..."

        Tämäkään väite ei pidä paikkaansa.

        Perusteita väitteellesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusteita väitteellesi.

        No ihan esimerkkinä:

        Suomen lyhytaikaisin hallitus on jatkosodan lopulla valtaan tullut Hackzellin virkamieshallitus, joka oli vallassa 45 päivää. Hackzellin hallitus istui 8.8.-21.9.1944.

        Meinaatko että kuinka paljon ehtivät tuossa ajassa nostamaan autoilun kulutuksia?


    • Anonyymi

      Jotkut kehtaavat vielä valittaa joukkoliikenteen kalleutta.

      • Anonyymi

        Kaikkialla ei ole toimivaa julkista liikennettä joten auto on monelle lähes pakollinen asia. Muutaman tonnin autolla monet pärjää ja ei tule älyttömän kalliiksi.


    • Anonyymi

      Tottakai pyöräily tulee halvemmaksi ja säästöä tulee. Välillä voi käyttää julkisia, ajaa taksilla tai vaikka vuokrata auton jos pakottava tarve ilmenee. Silti jää säästöön vuositasolla oman auton kuluihin verrattuna.

      • Anonyymi

        Auto on kuitenkin usein sellainen asia jota monasti tarvitaan. Vaikeaa on perheellisen tuoda monta ruokakassillista ostoksia pyörällä tai edes julkisia käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto on kuitenkin usein sellainen asia jota monasti tarvitaan. Vaikeaa on perheellisen tuoda monta ruokakassillista ostoksia pyörällä tai edes julkisia käyttäen.

        Itse haen pyörällä 5 henkiselle perheelle 2 päivän ruoat kerralla. Tarakkalaukkuihin mahtuu 2-3 muovimassillissta. Olisi vielä etulaukut mutta nuo tarakkalaukut riittää. Ei tuossa ole mitään vaikeaa, pyörä on vakaampi ajaa lastin kanssa kuin ilman eikä tasaisella kuormaa tunne.
        Vaatii vain tahtoa ja etukäteivalmisteluja varustaa pyörä tarkoitusta varten eli hankkii laukut. Ne on helppo napsauttaa pyörästä irti ja kantaa ostokset sisälle.

        Ostokset voi nykyään tilata toimitettuna kotiovelle, myös ruokaostokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse haen pyörällä 5 henkiselle perheelle 2 päivän ruoat kerralla. Tarakkalaukkuihin mahtuu 2-3 muovimassillissta. Olisi vielä etulaukut mutta nuo tarakkalaukut riittää. Ei tuossa ole mitään vaikeaa, pyörä on vakaampi ajaa lastin kanssa kuin ilman eikä tasaisella kuormaa tunne.
        Vaatii vain tahtoa ja etukäteivalmisteluja varustaa pyörä tarkoitusta varten eli hankkii laukut. Ne on helppo napsauttaa pyörästä irti ja kantaa ostokset sisälle.

        Ostokset voi nykyään tilata toimitettuna kotiovelle, myös ruokaostokset.

        Mä haen ostokset autollani. Se ei vaadi mitään etukäteisvalmisteluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä haen ostokset autollani. Se ei vaadi mitään etukäteisvalmisteluja.

        Nin minäkin. Vielä 70-luvulla tuli pyöräiltyä paljonkin, mutta nykyisin ei tule pyöräiltyä kuin lähikauppaan. Pidemmät matkat ja tavaroiden kulljetukset menee autolla. Tänään hain sillä 8 säkkiä multaa kasvihuoneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä haen ostokset autollani. Se ei vaadi mitään etukäteisvalmisteluja.

        Jos alat laskemaan paljonko tuo maksaa, saatat hämmästyä.

        Jos auton ainoa todellinen käyttötarve on kaupassakäynti, saattaa kauppareissulle tulla hintaa kymmeniä euroja.

        Mukavuusjuttuhan auto on ilman muuta, mutta hemmetin kallis sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä haen ostokset autollani. Se ei vaadi mitään etukäteisvalmisteluja.

        Vaatiii sitten tankkauksien, vakuutuksien, verojen, huoltojen jne jne... maksuja jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos alat laskemaan paljonko tuo maksaa, saatat hämmästyä.

        Jos auton ainoa todellinen käyttötarve on kaupassakäynti, saattaa kauppareissulle tulla hintaa kymmeniä euroja.

        Mukavuusjuttuhan auto on ilman muuta, mutta hemmetin kallis sellainen.

        Miksi sinua kiinnostaa minun kuluni?
        Minä käyn töissä ja maksan itse autoilun aiheuttamat kulut.
        Enhän minäkään ole kiinnostunut, paljonko sinä kulutat rahaa huumeisiin ja alkoholiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinua kiinnostaa minun kuluni?
        Minä käyn töissä ja maksan itse autoilun aiheuttamat kulut.
        Enhän minäkään ole kiinnostunut, paljonko sinä kulutat rahaa huumeisiin ja alkoholiin.

        Olisi syytä olla kiinnostunut, joudut maksamaan vieroitukseni, hoitoni ja kuntoutuksen ja sen jälkeen kun en olekaan työkykyinen, maksat loppuikäni ajan minulle korvauksia.

        Sinun kulusi kiinnostaa sen vuoksi, ettet todennäköisesti itse ymmärrä niitä. Tyhmiä on oikeus ja suorastaan velvollisuus opastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi syytä olla kiinnostunut, joudut maksamaan vieroitukseni, hoitoni ja kuntoutuksen ja sen jälkeen kun en olekaan työkykyinen, maksat loppuikäni ajan minulle korvauksia.

        Sinun kulusi kiinnostaa sen vuoksi, ettet todennäköisesti itse ymmärrä niitä. Tyhmiä on oikeus ja suorastaan velvollisuus opastaa.

        Sori, en tarkoittanut sinua tyhmäksi, oli hieman liian jyrkästi tuo kirjoitettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      161
      2617
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1649
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1065
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe