Ketä sapatti koski?

Anonyymi

Mitä sanoi Jumala. Uskotteko mitä hän sanoi?

2. Moos. 31:13
"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

Hes. 20:12
Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät.

5. Moos. 5:14
mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.

Kenelle sapattikäsky annettiin? Se selviää 2.Moos.31:13

85

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Israelin lapsille ; pyhitä lepopäivä 7. pvä. Kaikille meille , joka; pyhäpäivä tuntuu olevan "kovin" työpäivä joillekin.
      Tehdä vain se "mitä kristillinen rakkaus vaatii".
      mm. hoida sairaita, jos tarvis on ...

• Anonyymi

Kenelle Jumala antoi sapattikäskyn? Kyseessä oli liitto Jumalan ja israelilaisten välillä.
        Mistä juutalaisten kalenteriin on otettu kuukausien nimet? Kun se tiedätte niin yllätytte.

• Anonyymi

Juutalaisethan pitävät sapatin kuten he Herran kanssa ovat sopineet. Eihän aikaisemmin ollut pakanoilla mitään osaa Jumalan valtakunnassa ja heiden suhtauduttiin halveksivasti. Joskin on ohjeet, että myös pakana voidaan ottaa juutalaiseksi jos noudattaa liiton käskyjä, vaikka niitä ei ole annettu pakanoille.

Harhaoppiset yhtä kuvittelevat, että me elämme sen liiton varassa pelastuaksemme minkä Jumala teki Israelin kanssa. Ja sanovat, että jos ei vietä sapattia, voi hyvin tappaa, varastaa ja lausua turhaan Jumalan nimen.

Liitto Jeesuksen kanssa on vain paljon vahvempi kuin vanha liitto, joka oli vain varjo siitä mitä tuleman pitää ja miten ihminen pyhittyy Jumalan kautta uuden liiton jäsenenä. Se on paljon puhtaampi liitto kuin vain käskyjen pitäminen.

• Anonyymi

Se on kirjoiettu Hänen omalle kansalleen; 13 "Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut, sillä sapatti on sukupolvesta toiseen oleva merkkinä liitosta, jonka minä olen teidän kanssanne tehnyt. Siitä muistatte, että minä, Herra, olen erottanut teidät omaksi kansakseni.

Mutta ei ole voimassa Messiaanisella kansalla, Rakkauden käskyn jälkeen.

Mark. 2:27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten

r

• Anonyymi

"Mutta ei ole voimassa Messiaanisella kansalla, Rakkauden käskyn jälkeen.

Mark. 2:27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten"

Kuten totesit, sapatti on annettu ihmistä varten.
        Ihminen tarvitsee sapatin.

Jumalakin lepäsi seitsemännen päivän - sapatin.
        1Ms2:2. Seitsemäntenä päivänä Jumala sai valmiiksi tekemänsä työn, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään, jota oli tehnyt. 3. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska silloin hän lepäsi kaikesta luomistyöstään.

Jeesus meni sapattina synagoogaan - tapansa mukaan.
        Luuk4:16. Jeesus tuli Nasaretiin, jossa hän oli kasvanut, ja meni sapatinpäivänä tapansa mukaan synagogaan.

Jeesus kutsuu meitä seuraamaan itseään.
        Joh1:43. Seuraavana päivänä aikoessaan lähteä Galileaan Jeesus tapasi Filippoksen ja sanoi hänelle: "Seuraa minua."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mark. 2:27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten"

1Ms2:2. Seitsemäntenä päivänä Jumala sai valmiiksi tekemänsä työn, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään, jota oli tehnyt. 3. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska silloin hän lepäsi kaikesta luomistyöstään.

Luuk4:16. Jeesus tuli Nasaretiin, jossa hän oli kasvanut, ja meni sapatinpäivänä tapansa mukaan synagogaan.

Joh1:43. Seuraavana päivänä aikoessaan lähteä Galileaan Jeesus tapasi Filippoksen ja sanoi hänelle: "Seuraa minua."

Luuk.4:16. Jeesus oli juutalainen kuten hänen vanhempansa. Tottakai hän meni synagoogaan koska uusi liitto ei ollut vielä tullut.
        Silloin oli vielä vanha liitto jonka Jumala teki israelilaisten kanssa ja sapattikäsky oli voimassa. Uuden liiton tultua vanha laki ei ollut enää voimassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuitenkin Jeesusken kirkastuessa, ihmisille tuli koko maailman historian suurin harppaus, Lain alta Jeesusken rakkauden käskyyn, joka oli niin radikaali, että jopa yhden käskyn (613 mizvaa) ottaminen omaan elämään, Jaak. 2:10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin.

Näin Hän menettää suhteensa Jeesukseen, joka antoi Rakkauden kaksoiskäskyn, Joh. 13:34
        Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne,, ja jatkuu; Jumalaa yli kaiken.

Paavali kirjoittaa useissa kirjeissään siitä, että ulkoinen, siittimen ympärileikkus, ei ole voimassa, vaan tulee leikata sydämen, ja sama oikus on myös pakanoilla.
        Sydämen ympärileikkaus tarvitsee Uudestisisyntymisen ylhäältä, ja mikä vaikeaa juutalasilta, tunnustaa Jeesus kaikkivaltiaaksi Messiaaksi ihmisten edessä, jollei nämä sovi, tuomio on sama kun elettäisiin Lain alla.

r

• Anonyymi

Varastit minun nimimerkkini, kuinka pikkusieluinen voi ihminen olla?

R

• Anonyymi

Mitä sanoi Jeesus:
      Luuk. 22:20
      Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. [2. Moos. 24:8; Jer. 31:31; Hepr. 10:10]

2. Mooseksen kirja 24
      3 Mooses palasi ilmoittamaan kansalle, mitä Herra oli sanonut ja säätänyt. Kansa vastasi yhteen ääneen: "Me teemme kaiken, mitä Herra on käskenyt." [2. Moos. 19:8; 5. Moos. 5:27]
      4 Mooses kirjoitti muistiin kaikki Herran antamat määräykset. Seuraavana aamuna Mooses rakensi vuoren juurelle alttarin ja pystytti sen luo kaksitoista kivipatsasta Israelin kahdentoista heimon mukaan. [Joos. 4:20]
      5 Hän lähetti israelilaisia nuorukaisia uhraamaan polttouhreja ja teurastamaan sonneja yhteysuhriksi Herralle.
      6 Puolet niiden verestä Mooses pani uhrimaljoihin, ja puolet hän vihmoi alttarille.
      7 Sitten hän otti liiton kirjan ja luki sen kansan kuullen, ja kansa sanoi: "Me teemme kuuliaisesti kaiken, mitä Herra on käskenyt."
      8 Mooses otti veren, vihmoi sillä kansaa ja sanoi: "Tämä on sen liiton veri, jonka Herra nyt tekee teidän kanssanne näillä ehdoilla."

Lain taulut eivät enää ole uuden liiton ehtona.

Hebrealaiskirje kirje 8 viittaa vanhan testamentin lupaukseen
      8 Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: -- Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. [Jer. 31:31-34]

Kristus nousi kuolleista sunnuntaina. Kivi oli vieritetty pois haudan edestä.
      Kristitty viettää sunnuntain jumlanpalveluksen päivänä, Kristuksen ylösnousemuksen ja syntien sovituksen täyttymyksen päivänä.

• Anonyymi

Monelle tuo on tuntematon asia vieläkin. Aamen.

• Anonyymi

Jeesus oli luvattu Messias, joka sai eläissään jo kaiken vallan Taivaassa ja Maan päällä, vastoin useita uskontunnustuksia.
        Näin jäi Lain aika myös juutalaislta, mutta he eivät ottaneet sitä vastaan, ja Jumalan pani peitteen kansansa päälle, joka vedetään pois, Roomalaiskirjeen mukaan ennen milleniumia.

r

• Anonyymi

jumala perui suviseurat koska vanhoillislestaadiolaiset teki sunnuntaina töitä

• Anonyymi

Missä sunnuntai työ on UT;ssa kielletty.

r

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

r

on kielletty
        ja ehkäisy on kielletty
        tupakkaa ei oo kielletty

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

r

Ei missään.
        w

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

on kielletty
        ja ehkäisy on kielletty
        tupakkaa ei oo kielletty

Missä se on Raamatussa ilmoitettu?

r

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

r

Ei missään sunnuntai työtä ole kielletty. Työtä työtä työtä tehdään, jotta, jotta leipää syödään.

• Uskonpuhdistuksen jäi tuossa lepopäivän pyhityksessäkin vaiheeseen eli luterilaiset jatkavat roomalaiskatolisuuden väärän,- viikon ensimmäisen päivän pyhitystä.
      Päivä sattuu muuten olemaan Luciferin-päivä. Sattumaako?

Rooman valtakunnassakin olevat vainotut kristityt pitivät sapattia, eli lauantaita lepoäivänään aina 300-luvulle asti jolloin ensimmäinen "kristitty"keisari konstantinus suuri siirsi sen sunnuntaille. Silloin toteutui Tämä Raamatun ennustus.

Dan
      7:25 Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi

Raamatussa ei ole missään kohtaa joka oikeuttaisi sapatin siirtämisen sunnuntaille. Monet pitävät tapahtunutta pedon merkkinä.

• Anonyymi

Juuri näin.

Kuitenkin Suomessa löytyy vielä ihmisiä, jotka pyhittävät lauantain sabattina.

r

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin.

r

Muuta totuutta ei ole kuin Jeesus. Se mitä hän sanoi on opetuslapsen ohjenuora. Muu on ihmisten keksimää harhaa ja valehtelua.
        w.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muuta totuutta ei ole kuin Jeesus. Se mitä hän sanoi on opetuslapsen ohjenuora. Muu on ihmisten keksimää harhaa ja valehtelua.
        w.

Joko kaikille tuli selväksi että sapattikäsky annettiin vanhassa liitossa vain israelilaisille?
        Joko tuli selväksi ettei se koske pakanakansoja? Joko tuli selväksi että vanhan liiton laki ei ole enää voimassa?
        Jos tuli niin tästä ei tarvitse enää keskustella.

• Anonyymi kirjoitti:

Joko kaikille tuli selväksi että sapattikäsky annettiin vanhassa liitossa vain israelilaisille?
        Joko tuli selväksi ettei se koske pakanakansoja? Joko tuli selväksi että vanhan liiton laki ei ole enää voimassa?

Ei tullut selväksi, et esittänyt yhtään kohtaa Raamatusta väitteesi tueksi, joten sillä osoitat että valehtelet.

Luterilainen muka puhdistettu usko on edelleen roomalaiskatolisuudessaan kumartamassa epäjumalaa, pyhittämällä sunnuntain. Teko on julkeudessaan vailla vertaaa, jos epäjumalallanne juoppohulluLutherilla olisi ollut hitunenkaan totuudenrakkautta, hän olisi palauttanut sapatin pyhityksen.

• Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Ei tullut selväksi, et esittänyt yhtään kohtaa Raamatusta väitteesi tueksi, joten sillä osoitat että valehtelet.

Luterilainen muka puhdistettu usko on edelleen roomalaiskatolisuudessaan kumartamassa epäjumalaa, pyhittämällä sunnuntain. Teko on julkeudessaan vailla vertaaa, jos epäjumalallanne juoppohulluLutherilla olisi ollut hitunenkaan totuudenrakkautta, hän olisi palauttanut sapatin pyhityksen.

Jos Luther oli juoppohullu, sinä lienet jostain muusta syystä hullu.

• Anonyymi

Lue aloitus ja huomioi lainatut jakeet. Kysymys kuului kenelle sapattikäsky annettiin?
        Jumalan käsky koski ainoastaan ja vain israelilaisia. Joko valkeni?

• Anonyymi kirjoitti:

Lue aloitus ja huomioi lainatut jakeet. Kysymys kuului kenelle sapattikäsky annettiin?
        Jumalan käsky koski ainoastaan ja vain israelilaisia. Joko valkeni?

Jo valkeni:Olet valehtelija!

Matt. 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
        Luuk. 16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
        Luuk. 21:33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa

• Anonyymi

Matt. 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luuk. 16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

Myöhemmin kun Jeesus kirkastettiin hän antoi uudet käskyt joita on vain kaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myöhemmin kun Jeesus kirkastettiin hän antoi uudet käskyt joita on vain kaksi.

Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi ylikaiken, pidä Jumalan antama sapatti pyhänäpäivänä. Ja lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi.

• Anonyymi

Sinä Saalemin pastori oletkin adventisti ?

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä Saalemin pastori oletkin adventisti ?

Odotinkin tuota syytöstä, en todellakaan ole adventisti, enkä judaisti
        MUTTA RAAMATUN SABATTIKÄSKY ON YHÄ VOIMASSA!

Luuk. 21:33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

“Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit.” (2. Moos. 20:8)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi ylikaiken, pidä Jumalan antama sapatti pyhänäpäivänä. Ja lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi.

Niin Jumalan rakastaminen on myöskin sitä, että pitää Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton, ja kuuluu kaikille kansoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton, ja kuuluu kaikille kansoille.

Turha tuosta on vääntää joka päivä. Ne jotka ovat yhä lain alla he ei saa rikkoa lakia yhdessäkään kohtaa. Täällä on jauhettu sapatista. On riidelty lauantaista ja sunnuntaista.
        Nämä lakikiihkoilijat eivät itsekään noudata lakia vaikka muilta sitä vaativat.
        Esimerkiksi kun joku näistä lakikiihkoilijoista näkee jonkun tekevän työtä lauantaina niin hänen pitää surmata työtä tekevä. Jollei tee niin on rikkonut lain.

Jauhaminen laista on yhtä tärkeä kuin peräröyhtäisy joka tulee pyllyn keskellä olevasta reijästä.

• Anonyymi

Odotinkin tuota syytöstä, en todellakaan ole adventisti, enkä judaisti
        MUTTA RAAMATUN SABATTIKÄSKY ON YHÄ VOIMASSA!

Luuk. 21:33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

“Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit.” (2. Moos. 20:8)

Saalemin pastori. Kun näet jonkun tekevän töitä lauantaina joka mielestäsi on sapatti niin käytkö surmaamassa hänet jotta tottelet lakia joka kohdassa.
        2. Moos. 35:2.
        Mitä teet ?

• Anonyymi kirjoitti:

Saalemin pastori. Kun näet jonkun tekevän töitä lauantaina joka mielestäsi on sapatti niin käytkö surmaamassa hänet jotta tottelet lakia joka kohdassa.
        2. Moos. 35:2.
        Mitä teet ?

En käy, sillä sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten.
        Mark.
        2:23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
        2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
        2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
        2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
        2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
        2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."

• SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Mark.
        2:23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
        2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
        2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
        2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
        2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.

Room. 3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        Room. 8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
        Room. 8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

• Anonyymi

Mark.

Älä sitten tuputa sapattia kenellekään. Jos itse sitä vietät niin vietä. Ei se kuulu kenellekään sinun sapatinviettosi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä sitten tuputa sapattia kenellekään. Jos itse sitä vietät niin vietä. Ei se kuulu kenellekään sinun sapatinviettosi.

Ärhentelijä mikä ärhentelijä, näitä ärhentelijöitä mitään ymmärtämättömiä.

• Anonyymi

Room. 3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        Room. 8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
        Room. 8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

Matt. 22:40 Mitä Jeesus sanoi ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoi, että sapatti on asetettu ihmistä varten. Ei juutalaista, vaan ihmistä - kaikkia ihmisiä varten. Se annettiin 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa Paratiisissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos kristitty olet niin sapatin pyhitys kuuluu sinullekin. Tällä mitataan rakkautesi totuuteen. Ilman sitä ET VOI PELASTUA!

2.Tess
        2:8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
        2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        2:12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

• Anonyymi kirjoitti:

Matt. 22:40 Mitä Jeesus sanoi ?

Et löydä mistään Raamatusta kohtaa joka oikeuttaa muuttamaan sapatinpäivän ajankohtaa.

• Anonyymi

Et löydä mistään Raamatusta kohtaa joka oikeuttaa muuttamaan sapatinpäivän ajankohtaa.

Ei siitä ollut alunperinkään kyse. Sinä pidät kiinni siitä että sapatti on yhä vietettävä. Sitä ei enää tarvitse viettää lain määräämänä kun vanha liitto lakeineen on päättynyt.
        Se mikä viikonpäivä se oli israelilaisille, sitä voi pohtia historian valossa, mutta sapatti koski vain heitä, ei pakanakansoja. Siis turhaan sinä vaadit sapatinviettoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei siitä ollut alunperinkään kyse. Sinä pidät kiinni siitä että sapatti on yhä vietettävä. Sitä ei enää tarvitse viettää lain määräämänä kun vanha liitto lakeineen on päättynyt.
        Se mikä viikonpäivä se oli israelilaisille, sitä voi pohtia historian valossa, mutta sapatti koski vain heitä, ei pakanakansoja. Siis turhaan sinä vaadit sapatinviettoa.

Tuo oli sinun väite -perätön väite. Se paljastuu siitäkin, ettet yhtään väitettäsi tukevaa todistetta voinut tuoda esille.

• Anonyymi

Tuo oli sinun väite -perätön väite. Se paljastuu siitäkin, ettet yhtään väitettäsi tukevaa todistetta voinut tuoda esille.

Tiedätkö mikä oli raskain ammatti vanhassa liitossa. Postinkantaja 😊😊

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoi : En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja.

Mitä kumoutui ristillä: Kaikki ne käskyt ja lait määräyksineen, jotka varjona esikuvallisesti viittasivat Kristukseen, kuten uhrilait, ne kumoutuivat ristillä. Enää ei tarvitse uhrata karitsoita. Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit.

Kymmenenkäskyn laki kuuluu kaikille kansoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä kumoutui ristillä: Kaikki ne käskyt ja lait määräyksineen, jotka varjona esikuvallisesti viittasivat Kristukseen, kuten uhrilait, ne kumoutuivat ristillä. Enää ei tarvitse uhrata karitsoita. Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit.

Huonosti te tunnette vanhan testamentin. Jumala teki liiton israelilaisten kanssa, ei pakanakansojen. Kaikki lait olivat vain israelilaisia varten.
        Tiedän että kun sanon näin niin kohta on joku vänkäämässä. Sellainen vänkäri on epäuskoinen joka ei tunne Jeesusta eikä Jumalaa. Mutta sellaisiakin on ja saavat pitää luulonsa kun uskoksi sitä ei voi kutsua.

• Anonyymi kirjoitti:

Huonosti te tunnette vanhan testamentin. Jumala teki liiton israelilaisten kanssa, ei pakanakansojen. Kaikki lait olivat vain israelilaisia varten.
        Tiedän että kun sanon näin niin kohta on joku vänkäämässä. Sellainen vänkäri on epäuskoinen joka ei tunne Jeesusta eikä Jumalaa. Mutta sellaisiakin on ja saavat pitää luulonsa kun uskoksi sitä ei voi kutsua.

Tunnetko uutta testamenttia?

Room
        2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä

• Anonyymi

Tunnetko uutta testamenttia?

Room
        2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä

Mistä laista sinä puhut? Kerro kaikille mitä se laki pitää sisällään ja kenelle se on annettu.

• Anonyymi kirjoitti:

Mistä laista sinä puhut? Kerro kaikille mitä se laki pitää sisällään ja kenelle se on annettu.

Apt.
        10:35 vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.

• Anonyymi kirjoitti:

Matt. 12:41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.

• Anonyymi

Matt. 12:41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.

Et vastannut. Missä laki on annettu ja kenelle? Perustele Raamatulla.

• Anonyymi kirjoitti:

Et vastannut. Missä laki on annettu ja kenelle? Perustele Raamatulla.

Luulen tunnistavani sinut.Sinulle ei riitä mikään jos se ei mene oman korvasyyhysi mukaan.

• Anonyymi

Luulen tunnistavani sinut.Sinulle ei riitä mikään jos se ei mene oman korvasyyhysi mukaan.

Raamattu vastaa, ei siinä ole korvasyyhyä. Eikä lakia tarvitse säätää uudelleen koska se on annettu.
        3. Moos. 26:46
        Nämä ovat ne käskyt, säädökset ja lait, jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella, Mooseksen kautta.

3. Moos. 27:34
        Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra Siinain vuorella antoi Moosekselle israelilaisia varten.

5. Moos. 4:5
        Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne

4. Moos. 36:13
        Nämä ovat ne käskyt ja säädökset, jotka Herra Mooseksen kautta antoi israelilaisille Mooabin arolla Jordanin rannalla, Jerikon kohdalla.

2. Moos. 31:13
        "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

Hes. 20:12
        Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät.

2. Moos. 35:2
        Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon

3. Moos. 24:21
        Joka lyö kuoliaaksi kotieläimen, korvatkoon sen; mutta joka lyö kuoliaaksi ihmisen, se surmattakoon.

2. Moos. 35:3
        Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."

4. Moos. 28:10
        Tämä on sapatin polttouhri, joka uhrattakoon kunakin sapattina jokapäiväisen polttouhrin ja siihen kuuluvan juomauhrin ohella

Saalemin pastori. Tutustuppa pieneen otokseen laista. Oletko samaa mieltä Raamatun kanssa vai vaivaako sinua korvasyyhy?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilm.14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilm.14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

Gal. 5:14
        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gal. 5:14
        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi ylikaiken. Rakasta niin, että pidät Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ei kumonnut, vaan täytti sen, OMILLEEN.
        Kymmenen käskyä on yksi osa 618 käskystä. Ihmisellä ei ole oikutta kirjoittaa Raamattua uudelleen.
        Laki oli, ja meni, mutta Jeesuskettomilla se on voimassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Mooseksen saamasta Laista Horepin vuorella, yhteensä 618 kappaletta.
        Lain (synnin) antoi Jumala, ja anettu Israelin kansalle, mutta jokainen, joka tunnustaa Abrahamin ja Iisakin Jumalan, on sen Lain alla, ja ei tunnusta Jeesusta Kristusta Kaikkivaltiaaksi Herraksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Kirjoita tarkemmin; 12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.
        Käskyt on pohjalla, mutta Jeesuksen sivitustyö on Kristityllä etusijalla.
        Jeesus sovitti Lain omilleen. Ei se Jeesuksettomia koske, Lain kirjaimesta heidän osaltaan ei puutu sanaakaan.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Kirjoita tarkemmin; 12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.
        Jeesus sovitti Lain omilleen. Ei se Jeesuksettomia koske, Lain kirjaimesta heidän osaltaan ei puutu sanaakaan.

Kannattaa tutkia Kol. 2.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Jeesus sovitti maailman synnit. Ei Jeesus lakia sovittanut, lakihan on voimassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sovitti maailman synnit. Ei Jeesus lakia sovittanut, lakihan on voimassa.

Totta. Olen kirjoittanut että Täytti lain, josta Joh. 19:30 Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty." Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
        Kerrotko miten määrite synti tuli maailmaan, jollei se tullut Lain rikkomisesta, VT;N aikanahan ei ollut jumalallista sovitusta synnille, mutta Jeesus sen teki ristillä omilleen, Häneen uskoville.
        Usko Häneen ja asian tunnustaminen ihmisten edessä on avain.

• Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa tutkia Kol. 2.

Totta. Täyttä puhetta Jeesuksesta ja siitä, että Hänet tulee tunnustaa Herraksi eikä saa uskoa Kristittynä lahkojen kieltoja;
        20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Totta. Olen kirjoittanut että Täytti lain, josta Joh. 19:30 Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty." Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
        Kerrotko miten määrite synti tuli maailmaan, jollei se tullut Lain rikkomisesta, VT;N aikanahan ei ollut jumalallista sovitusta synnille, mutta Jeesus sen teki ristillä omilleen, Häneen uskoville.
        Usko Häneen ja asian tunnustaminen ihmisten edessä on avain.

Room.5:
        12 Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. [1. Moos. 2:17, 1. Moos. 3:6,19; Ps. 51:7]
        13 Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. [Room. 4:15]

• Anonyymi kirjoitti:

Room.5:
        12 Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. [1. Moos. 2:17, 1. Moos. 3:6,19; Ps. 51:7]
        13 Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. [Room. 4:15]

Mainitsetko sen, missä synti syntinä, eli Lain rikkominen enssimmäisen kerran mainitaan?
        Laki toi synnin vasta ja se tuli 2 Mooseksessa, ja sitä ennen Israelia tuomitaan tottelemattomuudella Jaakobin ja Iisakin, sekä Israelin Jumalaa kohtaan.
        Synti manitaan kaksi kertaa 1 mooseksessa, mutta se on väärä kännös, Toorassa se on oikein "tottelematon, kuinnioittamaton". kuten Kain mietti veljensä Abelin henkeä, ovipielessä;1. Moos. 4:7 Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on synti ovella vaanimassa. Sinua se haluaa, mutta sinun on pidettävä se kurissa."
        Kurissa pito uupui ja se oli tottelemattomuutta Jumalan luomaan veljesrakkauteen.
        Sitten toinen, johon liittyi jo Mooses. 5 Herra sanoi Moosekselle:
        6 "Sano israelilaisille: Jos joku tekee toiselle vääryyttä ja näin luopuu Herrasta ja hänen käskyistään, hän joutuu syynalaiseksi. 4 Moos 5;7 Hänen tulee tunnustaa tekemänsä synti ja korvata aiheuttamansa vahinko kokonaisuudessaan sille, jolle on vahingon tuottanut, sekä lisätä korvaukseen vielä viidesosa

Synti tuli Hoorepilla Lain mukana ja selvitys mikä on syntiä ja mikä ei.

Yleensä lahkoilla on lisätty omat syntinsä, kymmenittäin.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Mainitsetko sen, missä synti syntinä, eli Lain rikkominen enssimmäisen kerran mainitaan?
        Laki toi synnin vasta ja se tuli 2 Mooseksessa, ja sitä ennen Israelia tuomitaan tottelemattomuudella Jaakobin ja Iisakin, sekä Israelin Jumalaa kohtaan.
        Synti manitaan kaksi kertaa 1 mooseksessa, mutta se on väärä kännös, Toorassa se on oikein "tottelematon, kuinnioittamaton". kuten Kain mietti veljensä Abelin henkeä, ovipielessä;1. Moos. 4:7 Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on synti ovella vaanimassa. Sinua se haluaa, mutta sinun on pidettävä se kurissa."
        Kurissa pito uupui ja se oli tottelemattomuutta Jumalan luomaan veljesrakkauteen.
        Sitten toinen, johon liittyi jo Mooses. 5 Herra sanoi Moosekselle:
        6 "Sano israelilaisille: Jos joku tekee toiselle vääryyttä ja näin luopuu Herrasta ja hänen käskyistään, hän joutuu syynalaiseksi. 4 Moos 5;7 Hänen tulee tunnustaa tekemänsä synti ja korvata aiheuttamansa vahinko kokonaisuudessaan sille, jolle on vahingon tuottanut, sekä lisätä korvaukseen vielä viidesosa

Synti tuli Hoorepilla Lain mukana ja selvitys mikä on syntiä ja mikä ei.

Yleensä lahkoilla on lisätty omat syntinsä, kymmenittäin.

Pitikö taas tuohon kommenttiin vastatessasi alkaa veetuilemaan ? Mistä katsoo, kuka on lahkolainen? Pidän sinua epävakaana paholaisen lahkolaisena.
        Turha oli taas lurituksesi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitikö taas tuohon kommenttiin vastatessasi alkaa veetuilemaan ? Mistä katsoo, kuka on lahkolainen? Pidän sinua epävakaana paholaisen lahkolaisena.

Korvakorut, ehkäisykielto, saarnaajien synninpäästöt ym ovat lahkojen lisäsyntejä syntien päälle. Sinne syntisäkkiin lisätään koko ajan painoa ihmisten taholta. Kun niillä jatkuvasti jaksetaan muistittaa lahkoissa niin ihmisten jaksamisesta tehdään helvettiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä mieltä olet synnistä, jota minä kommentoin. Oletko katkera Kerhollesi?

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Mitä mieltä olet synnistä, jota minä kommentoin. Oletko katkera Kerhollesi?

En ole vl. W poistui palstalta ja antoi hyvän ohjeen sinulle. Et varmaankaan huomioinut. Olet kuin saatana, joka tuntee Raamatun, mutta ei toteuta sen hyviä ohjeita kanssaihmisiään kohtaan. Kristitty ihminen ei jatkuvasti puhu halventavasti ja rienaavasti. Jos sinulla ei ole hyvää tai asiallista kommentoitavaa, niin pidä mölyt mahassasi.

• Anonyymi kirjoitti:

En ole vl. W poistui palstalta ja antoi hyvän ohjeen sinulle. Et varmaankaan huomioinut. Olet kuin saatana, joka tuntee Raamatun, mutta ei toteuta sen hyviä ohjeita kanssaihmisiään kohtaan. Kristitty ihminen ei jatkuvasti puhu halventavasti ja rienaavasti. Jos sinulla ei ole hyvää tai asiallista kommentoitavaa, niin pidä mölyt mahassasi.

Olet VL, tekstisi paljastaa Sinut.
        Olen ollut palstalla alusta lähtien ja tunnistan VL, ja kommunistin välittömästi.
        Mikä se rienaava puhe olikaan langissanne? onko vaikea kirjoittaa Suomeks? Miksi olet katkera?
        Oikeistaa ei olisi ollut viisasta edes vastata tuollaisiin juttuihin, mutta se veloitti, että minulla maha on ruoasulatusta varten, mikä tehtävä Sinun mahallasi on?

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Totta. Täyttä puhetta Jeesuksesta ja siitä, että Hänet tulee tunnustaa Herraksi eikä saa uskoa Kristittynä lahkojen kieltoja;
        20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Kyllä sitä vaan tartutaan kosketaan ja syödään, niin siat, kuin hiiretkin, rotat, koirat, kissat, käärmeet, lepakot, murmelit, muurahaiskävyt, kuutiomeduusat, jänikset, hevoset, ja kaikki mikä elää ja liikkuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin.

r

Löytyy löytyy lauantai sabatin pyhittäjiä. Löytyy omasta suvustakin. He vetoavat Raamatun sanaan lauantai pyhästä seitsemäntenäpäivänä.

• Anonyymi

Kaipaa nniin kovasti paljon seurapenkkiin pääsemistä!
        Puhujaispöntössä puhuvan puhujaveljen ulostusta on mukava kuunnella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaipaa nniin kovasti paljon seurapenkkiin pääsemistä!
        Puhujaispöntössä puhuvan puhujaveljen ulostusta on mukava kuunnella.

Mä olen tullut siihen tulokseen että wc-pöntössä istuminen helpottaa oloa enemmän kun puhuja pöntön edessä istuminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos Luther oli juoppohullu, sinä lienet jostain muusta syystä hullu.

SaaleminPastori on ilmeisesti vähän höppänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakanat ovat pakanoita, ja pysyvät pakanoina sunnuntaipyhineen.

• Anonyymi kirjoitti:

SaaleminPastori on ilmeisesti vähän höppänä.

2Kor. 11:16 Vielä minä sanon: älköön kukaan luulko minua mielettömäksi; mutta vaikka olisinkin, ottakaa minut mieletönnäkin vastaan, että minäkin saisin hiukan kerskata.

• Anonyymi

Menkää hoitoon.
      Täysin sairasta jaarittelua inttämistä ja väittelyä millä ei ole päätä ei häntää.

• Anonyymi

Ei ollenkaan sairasta inttämistä. Inttämisissä on monesti vastakkain totuus, sekä valhe. Totuus tulee kuitenkin kerran voittamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ollenkaan sairasta inttämistä. Inttämisissä on monesti vastakkain totuus, sekä valhe. Totuus tulee kuitenkin kerran voittamaan.

Totuus on jo valheen ruhtinaan voittanut mutta hän on vielä toiminnassa mukana vaikka periaatteessa ei pitäisi enää olla toiminnassa mukana tai parempi ois ollut kun tätä valheen ruhtinasta ei olisi päästetty ihmistä eksyttämään alkuunkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totuus on jo valheen ruhtinaan voittanut mutta hän on vielä toiminnassa mukana vaikka periaatteessa ei pitäisi enää olla toiminnassa mukana tai parempi ois ollut kun tätä valheen ruhtinasta ei olisi päästetty ihmistä eksyttämään alkuunkaan.

Jos kaikki pitäisi Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä, väittelyt vähenisi automaattisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totuus on, että huomenna on sunnuntai, viikon ensimmäinen arkipäivä.

• Jeesus nousi kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä, ei sapattina.

• Anonyymi

Sunnuntai viikon ensimmäinen arkipäivä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sunnuntai viikon ensimmäinen arkipäivä.

Työpäivä !

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6014
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      53
      3011
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2193
    4. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1807
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1750
    7. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1512
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1486
    10. Hyvää joulua!

Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9