n. 80-90 000 henkeä ? Tampereella saatiin 11 000. Lahdessa Saksa sai n. 20 000, joista ainakin puolet oli siviileitä. Kannaksella ja Viipurissa ehkä enintäin 10 000. Josko Länsi-Suomessa ja muualla n. 5 000.Tästä tulee summana vasta selvästi n. 35 000. Ennen Tampereetta ja sen jälkeen valkoiset saivat ja ottivat vankeja kovin vähän muualla kuin Kannaksella ja Viipurissa.
Mistä loput 45-55 000, eivät he ainakaan ase kädessä ole olleet vaan ilmeisesti mielivaltaisesti vangittuja siviileitä.
Miten on selitettävissä punavankien suuri lukumäärä
53
99
Vastaukset
- Anonyymi
Eivät punaiset seellaisia asemääriä mistään saaneet, että olisi ollut aseissa 80 000 soturia. Valkoisia oli sen verran eli lahtarilla oli kaksinkertainen ylivoima lisänä Ruotsin ja Saksan sotavoimaa. Siihen nähden punaiset pärjäsivät aika hyvin.
- Anonyymi
Kylläpä vain saivat, Pietarista tuli junia ja venäläisten kasarmeilta lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä vain saivat, Pietarista tuli junia ja venäläisten kasarmeilta lisää.
Punikkien joukoissa oli paljon pietarinsuomalaisia bolshevikkipuolueen jäseniä.
- Anonyymi
valkolahtari se laittoi nyt vain myös täysin syyttömiä siviilejä keskitysleireilleen menehtymään suuressa kostonhimossaan. Ei siinä paljon kenentäkään kyselty yhtään mitään.
- Anonyymi
” valkolahtari se laittoi nyt vain myös täysin syyttömiä siviilejä keskitysleireilleen menehtymään suuressa kostonhimossaan. Ei siinä paljon kenentäkään kyselty yhtään mitään.”
Jos siviili toimi selkeästi punaisen hallinnon virkatehtävissä niin hänet vangittiin ja tutkittiin oikeudessa! Ei se ”ase kädessä” ollut ainoa kriteeti!
Oliko mielestässo OVK kapinan suhteen ”viaton siviili”? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” valkolahtari se laittoi nyt vain myös täysin syyttömiä siviilejä keskitysleireilleen menehtymään suuressa kostonhimossaan. Ei siinä paljon kenentäkään kyselty yhtään mitään.”
Jos siviili toimi selkeästi punaisen hallinnon virkatehtävissä niin hänet vangittiin ja tutkittiin oikeudessa! Ei se ”ase kädessä” ollut ainoa kriteeti!
Oliko mielestässo OVK kapinan suhteen ”viaton siviili”?"Jos siviili toimi selkeästi punaisen hallinnon virkatehtävissä niin hänet vangittiin ja tutkittiin oikeudessa!"
Jos sinä nyt vetoat noihin kenttäoikeuksiin joita Suomessa esiintyi vuonna 1918.
Ni ne oikeudet on ihan kaikkien asiantuntijoiden ja viranomaisten toimesta todettu täysin laittomiksi instansseiksi.
Noilla kyseisillä kenttäoikeuksille ei koskaan ollut mitään tekemistä Suomen lain kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” valkolahtari se laittoi nyt vain myös täysin syyttömiä siviilejä keskitysleireilleen menehtymään suuressa kostonhimossaan. Ei siinä paljon kenentäkään kyselty yhtään mitään.”
Jos siviili toimi selkeästi punaisen hallinnon virkatehtävissä niin hänet vangittiin ja tutkittiin oikeudessa! Ei se ”ase kädessä” ollut ainoa kriteeti!
Oliko mielestässo OVK kapinan suhteen ”viaton siviili”?Ähtärin suojeluskuntalainen Kalle Ritokangas kerskui tyhmänä avoimesti sodan jälkeen minkälaista nautintoa sai sodassa passiivisena pysyneen Samuli Rantasen ampumisesta. Etelä-Karjalassa isännät rettuuttivat ainoastaan punakaartissa vahtina toimineen räätäläin ja sekatyömiehen Jooseppi Muston Pontuksen kaivannolle ja 'ampuivat paikalleen'.
- Anonyymi
"Vankileireillä kuoli 14 000-15 000 suomalaista tutkintavankeina. Ihan käsittämätön sananmukainen oikeusmurha meidän legalistisen perinteemme valossa" Näin Teemu Keskisarja Tampereella pitämässä luennossaan.
Svekomaaneilta jotka uskoivat Freudenthalilaiseen rotu-oppiin ei toki voinut odottaa enempää. Näitähän vielä hillui upseeristossa jopa 2.maailmansodan aikana. Sankarimme Törnin tiedetään halveksineen, oikeutetusti, noita suomenruotsalaisia upseereja.
Tarkoitukseni ei ole puolustella punakaartia, mutta tutkinta vankeudessa kuoleminen vaikuttaa kyllä kansanmurhaan viittavalta jonka motiiveja voi vain arvailla, tuskin valkoisella kantasuomalaisella talonpoikais taustaisella suojeluskuntalaisella tälläiseen mitään motiiveja olisi ollut, toinen asia on sitten nämä germaanista ylivertaisuuttaan hekumoivat suomenruotsalaiset.- Anonyymi
Olen samaa mieltä kanssasi.
Se mitä Suomessa 1918 tapahtui oli kansanmurha: ruotsinsuomalaiset, ruotsalaiset ja suomalainen yläluokka tappoivat suomalaisia ja venäläisiä ampumalla ja nälkään näännyttämällä aivan järjestelmällisesti. Se oli häikäilemätöntä etnistä puhdistusta. Punaisten kapinan syitä ei etsitty ajan yhteiskunnallista epäkohdista ja työväestön hädästä vaan suomalaisten ja venäläisten "rodullisista" ominaisuuksista. Kyse oli samasta rasismin ideologiasta joka lopulta huipentui kammottavalla tavalla natsien rikoksina ihmiskuntaa vastaan.
Suomen keskitysleirit 1918 olivat lähestulkoon kuolemanleirejä. Niiden uhreja ei tule unohtaa eikä heidän murhaajilleen pidä antaa anteeksi. Ei koskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi.
Se mitä Suomessa 1918 tapahtui oli kansanmurha: ruotsinsuomalaiset, ruotsalaiset ja suomalainen yläluokka tappoivat suomalaisia ja venäläisiä ampumalla ja nälkään näännyttämällä aivan järjestelmällisesti. Se oli häikäilemätöntä etnistä puhdistusta. Punaisten kapinan syitä ei etsitty ajan yhteiskunnallista epäkohdista ja työväestön hädästä vaan suomalaisten ja venäläisten "rodullisista" ominaisuuksista. Kyse oli samasta rasismin ideologiasta joka lopulta huipentui kammottavalla tavalla natsien rikoksina ihmiskuntaa vastaan.
Suomen keskitysleirit 1918 olivat lähestulkoon kuolemanleirejä. Niiden uhreja ei tule unohtaa eikä heidän murhaajilleen pidä antaa anteeksi. Ei koskaan.Vankileirikuolemat johtuivat heikosta terveys-ja ruokahuollosta. Maassa oli nälänhätä ja raivosivat kulkutaudit,myös espanjantauti.
Hallitus ei ensin ymmärtänyt tilannetta,mutta joutui sitten joukkokuolemien edessä aloittamaan armahdukset.
Syyskuussa -18 vankeja oli noin 24 000 ja vuoden lopussa 6 700. Noin 12 000 oli kuollut ja 56 000 armahdettu tai päästetty ehdonalaiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vankileirikuolemat johtuivat heikosta terveys-ja ruokahuollosta. Maassa oli nälänhätä ja raivosivat kulkutaudit,myös espanjantauti.
Hallitus ei ensin ymmärtänyt tilannetta,mutta joutui sitten joukkokuolemien edessä aloittamaan armahdukset.
Syyskuussa -18 vankeja oli noin 24 000 ja vuoden lopussa 6 700. Noin 12 000 oli kuollut ja 56 000 armahdettu tai päästetty ehdonalaiseen.Syllistyikö Suomen valtio vuonna 1918 Suomessa sotarikoksiin?
- Anonyymi
Oikeisto puhuu vieläkin 80 tuhannesta kapinallisesta, murhaajasta ja ryöstäjästä vaikka näyttää siltä, että ainakin puolet tai enemmänkin oli aiheettomasti vangittuja siviileitä.
Koskahan Suomia asettaa totuuskomission tutkimaan ja tuomaan julki mitä tapahtui oikeesti.- Anonyymi
Muistelen että punakaartin kokonaismäärä oli noin 100 000 henkilöä.
Ja nyt kun lasketaan että 80 000 henkilöä oli valkoisten vankileireillä punakapinan loputtua, niin miksi tuo luku 80 000 ei voisi muka pitää mitenkään paikkaansa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistelen että punakaartin kokonaismäärä oli noin 100 000 henkilöä.
Ja nyt kun lasketaan että 80 000 henkilöä oli valkoisten vankileireillä punakapinan loputtua, niin miksi tuo luku 80 000 ei voisi muka pitää mitenkään paikkaansa?----_Muistelen että punakaartin kokonaismäärä oli noin 100 000 henkilöä.-----
Tuo lukumäärä perustuu vankien määrään. Lasketaan että kun vankeja oli 80 000 niin on punaisia kaikkenaan tarvinnut olla 100 000. Ei punaisilla ollut sellaisia määriä aseita eikä huollon vaatimaa logistiikkaa että hetkessä olisi voitu noin iso armeija aseistaa ja huoltaa.
Täytyisi myös osata kertoa missä noin suuret määrät, melkein 100 000, aseellisia punaisia vangittiin, ei missään. - Anonyymi
Vankileirit tutki jo 1960-luvullaJaakkoPaavolainen.Sen jälkeen on tehty satoja tutkimuksia.
Vain palstan punikit eivät ole niistä kuulleetkaan ja toistelevat toinen toistensa valeita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vankileirit tutki jo 1960-luvullaJaakkoPaavolainen.Sen jälkeen on tehty satoja tutkimuksia.
Vain palstan punikit eivät ole niistä kuulleetkaan ja toistelevat toinen toistensa valeita.No kerro mitä Paavolainen sanoo. Ai niin, ethän sinä ole niitä lukenut, kunhan uliset. Miten siis voisitkaan tietää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kerro mitä Paavolainen sanoo. Ai niin, ethän sinä ole niitä lukenut, kunhan uliset. Miten siis voisitkaan tietää.
Olen kertonut kymmenet kerrat juuri Paavolaisen ja muiden tutkijoiden näkemyksiä.
Hyllyssäni ovat mm Paavolaisen Punaista ja Valkoista terrroria käsittelevät kirjat vv.1966-67.
Lisäksi erinomainen tutkimus on Jari ja Jouni Eerolan "Henkilötappiot Suomen sisällissodassa". Turenki 1998.
Toisin kuin punikit luulevat, ei uusia tapahtumia ole 1918 jälkeen tullut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
----_Muistelen että punakaartin kokonaismäärä oli noin 100 000 henkilöä.-----
Tuo lukumäärä perustuu vankien määrään. Lasketaan että kun vankeja oli 80 000 niin on punaisia kaikkenaan tarvinnut olla 100 000. Ei punaisilla ollut sellaisia määriä aseita eikä huollon vaatimaa logistiikkaa että hetkessä olisi voitu noin iso armeija aseistaa ja huoltaa.
Täytyisi myös osata kertoa missä noin suuret määrät, melkein 100 000, aseellisia punaisia vangittiin, ei missään.” Tuo lukumäärä perustuu vankien määrään. Lasketaan että kun vankeja oli 80 000 niin on punaisia kaikkenaan tarvinnut olla 100 000. Ei punaisilla ollut sellaisia määriä aseita eikä huollon vaatimaa logistiikkaa että hetkessä olisi voitu noin iso armeija aseistaa ja huoltaa.”
Olet nyt pahasti sekaisin? Ei vakileirille päätynyt punainen ARMEIJA vaan punainen KONEISTO, armeijan lisäksi punaisilla oli virkakoneisto ja toimijat, jotka organsisoivat heidän osaltaan kapinan!
”Täytyisi myös osata kertoa missä noin suuret määrät, melkein 100 000, aseellisia punaisia vangittiin, ei missään.”
Ne, jotka tiedettiin, vangittiin kiinni saataessa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vankileirit tutki jo 1960-luvullaJaakkoPaavolainen.Sen jälkeen on tehty satoja tutkimuksia.
Vain palstan punikit eivät ole niistä kuulleetkaan ja toistelevat toinen toistensa valeita.Myös historian tutkija Heikki Ylikangas on kirjoittanut teoksen nimeltä Tie Tampereelle jossa nimenomaan kerrotaan Tampereen kohtalosta Suomessa vuonna 1918.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
----_Muistelen että punakaartin kokonaismäärä oli noin 100 000 henkilöä.-----
Tuo lukumäärä perustuu vankien määrään. Lasketaan että kun vankeja oli 80 000 niin on punaisia kaikkenaan tarvinnut olla 100 000. Ei punaisilla ollut sellaisia määriä aseita eikä huollon vaatimaa logistiikkaa että hetkessä olisi voitu noin iso armeija aseistaa ja huoltaa.
Täytyisi myös osata kertoa missä noin suuret määrät, melkein 100 000, aseellisia punaisia vangittiin, ei missään.Ei kaikkien kapinaan osallistuvien tarvinnut olla ase kädessä. Riitti, kun leivoit punikeille leipää, tai pesit pyykkiä, olit silloin rikoskumppani, avunantaja, tai suosija.
- Anonyymi
Nooh Viljo Rasilan isäukko vangittiin. Rasila oli jo aikoinaan Linnaa vastaan, ja on varmasti suoltamaasi paskaa vastaan. Hämeenkyrössä Arvo Poika Tuominen korosti ilmeisesti pohojalaisten isäntien riehuntaa teloituksien sytykkeenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nooh Viljo Rasilan isäukko vangittiin. Rasila oli jo aikoinaan Linnaa vastaan, ja on varmasti suoltamaasi paskaa vastaan. Hämeenkyrössä Arvo Poika Tuominen korosti ilmeisesti pohojalaisten isäntien riehuntaa teloituksien sytykkeenä.
Pohjalaiset viillettivät pitkin Suomea kuin kasakat ja tappoivat ihmisiä Oulusta Pirkanmaalle ja Kymenlaaksosta Viipuriin. Turkistarhat ovat pystyssä nykyään Suomessa lähinnä Pohjanmaalla. Marskillakinhan oli 'venäläinen verikauha' eli turkislakki päässään.
- Anonyymi
Ruotsinsuomalaiset ovat Suomesta Ruotsiin muuttaneita. Suomenruotsalaiset ovat Suomessa asuvia suomalaisia, joiden åidinkielenä on ruotsi.
- Anonyymi
Freudenthalin oppien mukaan suomenruotsalaisilla ja suomalaisilla on muitakin eroja kuin kieli. Svekomania on yksi näistä anti-suomalaisista ilmentymistä.
- Anonyymi
Ahvenanmaalla eivät ainakaan haluaisi olla, vaikka Viking Linen suomalaisten veronmaksajien taskuista saamat tuet etenkin koronan aikana kyllä kelpaa.
- Anonyymi
Vankien määrää nosti noin 30 000 Länsi-Suomesta lähtenyttä pakolaista,jotka uskoivat punikkien lupailuun Venäjällä odottavasta uudesta kotimaasta. Siellä oli tosiaan varattuna alue suomalaisille punikeilla.
Pääosa lähtijöistä jäi Lahden seudulla valkoisten ja saksalaisten mottiin.
Vankileireille suljettiin noin 74 000 punikkia.Määrä ylitti kaikki ennakkokaavailut ja johti osaltaan surullisiin seurauksiin.- Anonyymi
Jotkut puhuu vankeja olleen peräti 80-90000. Mutta ei tuokaan sinun lukusi kerro mitään siitä mistä ja miten ne saatiin. Kantsii huomata, että lahtari ampui tuhansia vankejaan m-heimin käskyn mukaan heti vangitsemisen jälkeen. Mistä siis löydettiin noin julmetusti eläviä vankeja. Tosin niistä n. 14500 ei kauaa leireillä elänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut puhuu vankeja olleen peräti 80-90000. Mutta ei tuokaan sinun lukusi kerro mitään siitä mistä ja miten ne saatiin. Kantsii huomata, että lahtari ampui tuhansia vankejaan m-heimin käskyn mukaan heti vangitsemisen jälkeen. Mistä siis löydettiin noin julmetusti eläviä vankeja. Tosin niistä n. 14500 ei kauaa leireillä elänyt.
Kiinniotettaessa ammutut ovat mukana kaatuneiden lukumäärissä! Vankien ampumista tapahtui molemmin puolin.
Leireillä menehtyi 14.000 eikä se tietenkään hetkessä tapahtunut vaan kusti viikkoja! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut puhuu vankeja olleen peräti 80-90000. Mutta ei tuokaan sinun lukusi kerro mitään siitä mistä ja miten ne saatiin. Kantsii huomata, että lahtari ampui tuhansia vankejaan m-heimin käskyn mukaan heti vangitsemisen jälkeen. Mistä siis löydettiin noin julmetusti eläviä vankeja. Tosin niistä n. 14500 ei kauaa leireillä elänyt.
"Jotkut puhuu vankeja olleen peräti 80-90000. Mutta ei tuokaan sinun lukusi kerro mitään siitä mistä ja miten ne saatiin. "
Jos perehtyisit vuotta 1918 ja vankileirejä koskeviin tutkimuksiin, niin vaikuttaisit edes hitusen vähemmän hölmöltä.
Vankileirejä hallinnoi majuri Juveliuksen johtama Sotavankilaitos ( SVL), joka ensi töikseen vaati tarkat vankiluvut leireiltä.
Toukokuun alussa luku oli vielä epätarkka 80 000- 90 000, koska vankeja otettiin lisää, vapautettiin ja ammuttiin. Mm. tuhansia vanhuksia , naisia ja lapsia lähetettiin järjestelyvaiheessa kotiin.
74 000 on 7.6. koottu yhdistelmä. Toisaalta VRO:t käsittelivät kaikkiaan 75 575 punavankia. Se johtui siitä,että Mannerheim käski 10.5. lähettää kotiseudulla vangitut VRO:n rangaistaviksi.Silti paikalliset kenttäoikeudet ehtivät antaa noin 8 000 kuolemantuomiota.Jos nämä lasketaan mukaan vankilukuun, saadaan noin 82 000.
Paikallisesti on ollut myös pienempiätuomioita saaneita, joiden määrää on hyvin vaikea selvittää.Pöytäkirjat kun on hävitetty,jos niitä on aina ollutkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jotkut puhuu vankeja olleen peräti 80-90000. Mutta ei tuokaan sinun lukusi kerro mitään siitä mistä ja miten ne saatiin. "
Jos perehtyisit vuotta 1918 ja vankileirejä koskeviin tutkimuksiin, niin vaikuttaisit edes hitusen vähemmän hölmöltä.
Vankileirejä hallinnoi majuri Juveliuksen johtama Sotavankilaitos ( SVL), joka ensi töikseen vaati tarkat vankiluvut leireiltä.
Toukokuun alussa luku oli vielä epätarkka 80 000- 90 000, koska vankeja otettiin lisää, vapautettiin ja ammuttiin. Mm. tuhansia vanhuksia , naisia ja lapsia lähetettiin järjestelyvaiheessa kotiin.
74 000 on 7.6. koottu yhdistelmä. Toisaalta VRO:t käsittelivät kaikkiaan 75 575 punavankia. Se johtui siitä,että Mannerheim käski 10.5. lähettää kotiseudulla vangitut VRO:n rangaistaviksi.Silti paikalliset kenttäoikeudet ehtivät antaa noin 8 000 kuolemantuomiota.Jos nämä lasketaan mukaan vankilukuun, saadaan noin 82 000.
Paikallisesti on ollut myös pienempiätuomioita saaneita, joiden määrää on hyvin vaikea selvittää.Pöytäkirjat kun on hävitetty,jos niitä on aina ollutkaan."Pöytäkirjat kun on hävitetty,"
Minkähän ihmeen takia nuo mainitsemasi pöytäkirjat on oikein nyt hävitetty? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jotkut puhuu vankeja olleen peräti 80-90000. Mutta ei tuokaan sinun lukusi kerro mitään siitä mistä ja miten ne saatiin. "
Jos perehtyisit vuotta 1918 ja vankileirejä koskeviin tutkimuksiin, niin vaikuttaisit edes hitusen vähemmän hölmöltä.
Vankileirejä hallinnoi majuri Juveliuksen johtama Sotavankilaitos ( SVL), joka ensi töikseen vaati tarkat vankiluvut leireiltä.
Toukokuun alussa luku oli vielä epätarkka 80 000- 90 000, koska vankeja otettiin lisää, vapautettiin ja ammuttiin. Mm. tuhansia vanhuksia , naisia ja lapsia lähetettiin järjestelyvaiheessa kotiin.
74 000 on 7.6. koottu yhdistelmä. Toisaalta VRO:t käsittelivät kaikkiaan 75 575 punavankia. Se johtui siitä,että Mannerheim käski 10.5. lähettää kotiseudulla vangitut VRO:n rangaistaviksi.Silti paikalliset kenttäoikeudet ehtivät antaa noin 8 000 kuolemantuomiota.Jos nämä lasketaan mukaan vankilukuun, saadaan noin 82 000.
Paikallisesti on ollut myös pienempiätuomioita saaneita, joiden määrää on hyvin vaikea selvittää.Pöytäkirjat kun on hävitetty,jos niitä on aina ollutkaan.------Mm. tuhansia vanhuksia , naisia ja lapsia lähetettiin järjestelyvaiheessa kotiin.----
Hupsista, miten ne sinne olivat joutuneet ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
------Mm. tuhansia vanhuksia , naisia ja lapsia lähetettiin järjestelyvaiheessa kotiin.----
Hupsista, miten ne sinne olivat joutuneet ?Kyse oli Länsi-Suomesta ja Hämeestä punaisten pelottelupropagandan takia pakoon kohti Venäjää lähteneet, jotka Lahden seudulla jäivät saarroksiin.
Mikset perehdy vuoden 1918 tapahtumiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse oli Länsi-Suomesta ja Hämeestä punaisten pelottelupropagandan takia pakoon kohti Venäjää lähteneet, jotka Lahden seudulla jäivät saarroksiin.
Mikset perehdy vuoden 1918 tapahtumiin?Mites pelottelua siinä oli. Pohjalaiset lahtasivat kunnolla Laurilan kuoleman takia ja Jämsästä kotoisin olleet punaiset tiesivät paikallisten isäntien heitä etsivän.
- Anonyymi
Varmaan samasta syystä kuin Helismaan hupailut 50-luvun radiossa. Veivät turhaa tilaa!
- Anonyymi
Isännät pidättivät yleensä tuttuja. Jämsästä isännät kävivät esimerkiksi varmistamassa, että kiinni on ja pysyy. Väinö Linna on oikeastaan ruokkinut myyttiä isäntien humaaniudesta Preeti Leppäsen hahmolla. Oikeassa elämässä Preeti oltaisi passitettu vankileirille tai ammuttu paikalleen isäntämiesten sattuessa kohdalle.
- Anonyymi
Jos perehtyisit vuotta 1918 ja vankileirejä koskeviin tutkimuksiin, niin vaikuttaisit edes hitusen vähemmän hölmöltä
Jos sinä vastaisit kysymykseen niin vaikuttaisit vähemmän hölmöltä. Kun annat ymmärtää olevasi syvällisesti perehtynyt punavankikysymykseen niin miksi et kerro millä paikkakunnilla ja mihin aikoihin saatiin vangiksi nuo mainitsemasi määrät aseellisia punakaartilaisia.
Mutta jostain syystä et kerro ja syyn arvaamme kyllä.- Anonyymi
Vankeja otettiin suuret määrät Tampereen ja Viipurin operaatioissa ja jälkipuhdistuksissa.
Samoin Länsi-Suomea valloitettaessa.
Miten voit olla tietämätön Lahden alueen vankimääristä?
Olen osoittanut kirjat,joista voit perehtyä asiaan.Olen myös kertonut keskeiset tiedot punavangeista ja heidän kohtaloistaan lukemattomia kertoja.
- Anonyymi
Punasoturien naisia ja lapsiahan (ehkä vanhoja sukulaisiakin) niissä vangeissa oli vaikka kuinka paljon, kuten ajan leirikuvistakin näkyy. Pyrkivät pakoon Venäjälle, mutta heidän tiensä katkaistiin Lahdessa ja Kannaksella.
Sen lisäksi oli sellaisiakin, jotka olivat vastustaneet kapinaa ja pysyneet siitä erossa, mutta jotka olivat olleet aktiivisia työväen asioissa ennen kapinaa.
Lahtari halusi tappaa niin monta kuin mahdollista. Helpompi ratkaisu olisi ollut päästää maasta pois, mutta sitä ei haluttu tehdä, kun olisi jäänyt verijuhlat pitämättä.
Oikeitolainen rakastaa aina väkivaltaa, henkistä jos ei muuta.- Anonyymi
” Punasoturien naisia ja lapsiahan (ehkä vanhoja sukulaisiakin) niissä vangeissa oli vaikka kuinka paljon, kuten ajan leirikuvistakin näkyy. Pyrkivät pakoon Venäjälle, mutta heidän tiensä katkaistiin Lahdessa ja Kannaksella.”
Ja jotka olivat hetken Fellmanin pellolla, jonka jälkeen naiset ja lapset päästettiin kotiinsa!
”Sen lisäksi oli sellaisiakin, jotka olivat vastustaneet kapinaa ja pysyneet siitä erossa, mutta jotka olivat olleet aktiivisia työväen asioissa ennen kapinaa.”
Tai jotka organisoivat punakapinnan aikaista hallintoa vaikkeivat olleet ase kädessä.
”Lahtari halusi tappaa niin monta kuin mahdollista. Helpompi ratkaisu olisi ollut päästää maasta pois, mutta sitä ei haluttu tehdä, kun olisi jäänyt verijuhlat pitämättä.”
Ei halunnut, mutta kaikki aseelliset ja virkakoneisto haluttiin tuomiolle. Melkoinen osa pääsi Venäjälle ja siellä leikki loppui lyhyeen!
”Oikeitolainen rakastaa aina väkivaltaa, henkistä jos ei muuta.”
Ei suinkaan. Valtaosa kuitenkin armahdettiin! Punaisten voittaessa olisi loppunäytös ollut paljon raaempi!
Suomessa surmattiin ampumalla vain 12-13.000 punaista!
Venäjän vallankumous ja sisällissota 1918-1922 vaati 9 miljoonaa uhria! - Anonyymi
Väkivallan ja kapinan aloittivat punaiset. Siihen vastattiin väkivallalla, joka itketttää punikkeja vieläkin.
Olisi pitänyt harkita etukäteen, eikä ulista sata vuotta jälkeenpäin.
Sosialistit olisivat seuraavissa vaaleissa saaneet enemmistön eduskuntaan. - Anonyymi
Vankeja otettiin suuret määrät Tampereen ja Viipurin operaatioissa ja jälkipuhdistuksissa.
Samoin Länsi-Suomea valloitettaessa.
Miten voit olla tietämätön Lahden alueen vankimääristä?
Kaikki nuo paikat ja niissä saadut vankimäärät on mainittu avauksessa, etkö osaa lukea.
Niistä kertyy kuitenkin vain n. puolet vankien kokonaismäärästä, kerro missä vangittiin ne puuttuvat kymmenet tuhannet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vankeja otettiin suuret määrät Tampereen ja Viipurin operaatioissa ja jälkipuhdistuksissa.
Samoin Länsi-Suomea valloitettaessa.
Miten voit olla tietämätön Lahden alueen vankimääristä?
Kaikki nuo paikat ja niissä saadut vankimäärät on mainittu avauksessa, etkö osaa lukea.
Niistä kertyy kuitenkin vain n. puolet vankien kokonaismäärästä, kerro missä vangittiin ne puuttuvat kymmenet tuhannet.Ne on edellä teksteissä selvitetty ja tutkimuksissa. Et siis vaivaudu itse lukemaan?
Avaaja olet kai itse? Tai sitten samanlainen asiantuntematon hölmö, joita täällä riittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on edellä teksteissä selvitetty ja tutkimuksissa. Et siis vaivaudu itse lukemaan?
Avaaja olet kai itse? Tai sitten samanlainen asiantuntematon hölmö, joita täällä riittää.------Ne on edellä teksteissä selvitetty ja tutkimuksissa. Et siis vaivaudu itse lukemaan?----
Mitä tänne tunget jos et mitään asiaa ja asiallista kykene sanomaan? Et tuo palstalle mitään lisäarvoa mihinkään ja änkytät tutkimuksista joita et itsekään ilmiselvästi ole koskaan edes käsissäsi pitänyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on edellä teksteissä selvitetty ja tutkimuksissa. Et siis vaivaudu itse lukemaan?
Avaaja olet kai itse? Tai sitten samanlainen asiantuntematon hölmö, joita täällä riittää.Räkänokka paljasti itsensä. Minä kyllä tiedän keitä ne puuttuvat ovat, he olivat sotaan osallistumattomia siviileitä jotka lahtari halusi heidän työläisaktiviteettinsa takia tappaa.
Porvarispojilla oli tässä ketjussa mahdollisuus antaa toisenlainen uskottava selitys mutta eipä sellaista tunnu löytyvän, ihan kuten kaikki tiesivätkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
------Ne on edellä teksteissä selvitetty ja tutkimuksissa. Et siis vaivaudu itse lukemaan?----
Mitä tänne tunget jos et mitään asiaa ja asiallista kykene sanomaan? Et tuo palstalle mitään lisäarvoa mihinkään ja änkytät tutkimuksista joita et itsekään ilmiselvästi ole koskaan edes käsissäsi pitänyt.Punikit toistelevat vain vanhoja propagandavaveitaan.
Tutkimuksiin ei perehdytä,koska niissä on totuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Räkänokka paljasti itsensä. Minä kyllä tiedän keitä ne puuttuvat ovat, he olivat sotaan osallistumattomia siviileitä jotka lahtari halusi heidän työläisaktiviteettinsa takia tappaa.
Porvarispojilla oli tässä ketjussa mahdollisuus antaa toisenlainen uskottava selitys mutta eipä sellaista tunnu löytyvän, ihan kuten kaikki tiesivätkin.Ei punavangeista mitään selityksiä tarvitse antaa.Punikit eivät hyväksy totuutta kuitenkaan.
Punkaartilaisten lisäksi vangittiin tietenkin myös kapinaa tukeneita.
Vankeja otettiin pitkin talvea ja sitten Etelä-Suomea puhdistettaessa.
Pääosa oli koossa taistelujen päättyessä. - Anonyymi
Sihvo oli verisen Antrean nähnyt mies. Punaisten päästäminen karkuun Naulasaaressa olisi ollut ulostamista Antreassa kaatuneiden valkoisten asetoverien päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sihvo oli verisen Antrean nähnyt mies. Punaisten päästäminen karkuun Naulasaaressa olisi ollut ulostamista Antreassa kaatuneiden valkoisten asetoverien päälle.
Oskari Rantala itseasiassa pääsi karkaamaan Naulasaaresta, hän joutui lopulta ammutuksi samana vuonna Petrogradissa elintarvikekeinottelusta. Kaipiainen ei suinkaan ollut ainoa punarosvo idässä.
- Anonyymi
Eihän vangitsemiseen tarvinnut olla sotaan osallistuva.
Vangittiin miten nyt sattui. Eikä tuomitsemiseen tarvinnut osallistua sotaan.
Nämä "kenttäoikeudet" toimivat aluksi itsenäisesti oman harkintansa mukaan. Tosin 1918 alkukesästä kiellettiin näiden toiminta. - Anonyymi
Suomen Punaisen Kaartin vahvuus oli liikekannallepanon alkaessa 27. tammikuuta 20 000–30 000 miestä, joista vain muutama tuhat oli aseistettuja. Samaan aikaan Pietarista oli kuitenkin jo saapumassa 15 000 kiväärin aselasti. Sodan loppuvaiheessa vahvuudessa oli yleisesikunnan omien laskelmien mukaan noin 75 000 miestä. Sodan aikainen kokonaismäärä nousi todennäköisesti yli 100 000 miehen, joista rintamalla oli samanaikaisesti enimmillään 30 000–40 000 miestä. Suurimpia yksittäisiä kaarteja olivat Helsingin punakaartin lisäksi Tampereen ja Viipurin punakaartit sekä Pietarin suomalainen punakaarti. Lisäksi punaisten riveissä taisteli noin 2 600 naiskaartilaista sekä 3 000–4 000 venäläistä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Punakaarti#Punaisen_kaartin_kenttäarmeijaPojilta loistavia ajetelmia sekä kommentteja.
Historia on kirjoitettu voittajien ehdoilla eikä taatusti ole koskaan oikeellinen.
Olen pohtinut sitä että minkälainen yhteiskuntamme olisi tänään jos punaiset olisivat voittaneet?
Varmaa olisi kuitenkin se ettei nykyistä kommunistityttöhallitusta olisi?
- Anonyymi
Ei ole selitettävissä millään laillisella tai järkevällä selityksellä. Puhdasta terroria ja anarkiaa se oli, vangittiin keitä sattui ja tapettiin nälkään vankileireillä. Pahinta terroria Euroopassa 1900-luvun alussa.
- Anonyymi
Avauskirjoituksen tekijä ei ymmärrä, että kaikki kiinni saadut punakaartilaiset piti titenkin vangita rikostutkintaa varten. Punakaartilaisia oli paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651566
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40537Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45488Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185422- 26419