Olisitteko

jääneet tänä aamuna eläkkeelle, jos se olisi ollut mahdollista puhelinsoitolla:?

Haluatteko jäädä eläkkeelle vasta sitten kun olette täysin palvelleita, vai kerrytättekö eläkettänne isommalla prosentilla?

Mitä teette sitten kun jäätte eläkkeelle, onko teillä suuria suunnitelmia ja toteuttamattomia unelmia eläkepäivien varalle?

Että tämmöisin ajatuksin teitä herättelen liikkeellä tänä aamuna :))

Hyvää huomenta vaan teille kaikille!

58

2694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n52

Halusin vain vastata aamutervehdykseen.

En ole tällä hetkellä työelämässä joten teen sitä kaikkea mikä kiinnostaa,mutta pienellä pudjetilla arjen puitteissa.
      Oikeastaan nautin täysin rinnoin olostani,koska pitkän rupeaman jälkeen olen tilaanteessa jossa voin aika itsekkäästi määrätä menoni.
      Viedessäni äsken iltatähteäni kouluun pysähdyin hetkeksi katselemaan koululaisten kiirehtimistä.
      Kirvelevän kaunista nuoruutta.
      Ei eläke-juttuja lähimaillakaan vaan kaikki kokematta ja elämä odottaa suurena seikkailuna.
      Upea fiilis joka melkein tarttuu.

Oli muutes mukava ajella kuivilla teillä.
      Kevät!! =)

• Pirrejuupas*

,ja olet onnenmyyrä kun saat heittäytyä kokpäiväiseksi seikkailijattareksi, *sormi pystyssä* vaan siinä on omat vaaransa...:))

..ja kauniin, ihanan iltaruskoiset terveiset täältä meiltä..

• n52
        Pirrejuupas* kirjoitti:

,ja olet onnenmyyrä kun saat heittäytyä kokpäiväiseksi seikkailijattareksi, *sormi pystyssä* vaan siinä on omat vaaransa...:))

..ja kauniin, ihanan iltaruskoiset terveiset täältä meiltä..

kyllä minulla sitä arkeakin löytyy,mutta ei ole periaatteessa kuin vuosi ja sen jälkeen on viimeinenkin virallisesti "aikuinen"ja sitten minä vasta hurjaksi heittäydynkin!

Ostan harrikan, kirkkaanpunaisen nahkapuvun ja lähden maailmalle etsimään onneani.
        Sitäpaisi minulla on paheiden luettelokin vielä keskeneräinen ja ei kai tätä elämää loputtomasti ole kaikkien haaveiden tulevaisuuteen siirtämiseen. =)

• sinih52

Hyvää huomenta.

En olisi jäännyt puhelinsoitolla eläkkeelle.
      se on mukavampaa sanoa kasvotusten olisin mennyt työpaikalle sanomaan ja jäännyt heti.

Täysin palvelleena,en usko että sinne asti jaksaa

mitä niillä prosenteilla tekee jos panokset alkaa olla vähissä,ja sitten kun saisi isompaa eläkettä olet jo pitkälti yli 60 ei muuta kuin laualle ootaa noutajaa.ei ei.

toteutumaton unelma on päästä eläkeelle mahdollisimman varhain muutta puoleksi vuodeksi espanjaan ja puolet vuodesta on kotimaassa siinä minulle unelmaa ja suunitelmaa......)))

• n52

Kiva lukea sinuakin taas.
        Toivon ihanien unelmiesi toteutumista sinulle!

• Pirrejuupas*

kuinka käytännössä aiot toteuttaa eläkkeelle pääsyn ennen varsinaista eläkeikää, vai onko sinulla joku ässä hihassasi:?

Tietysti se eläkevakuutus olisi ollut hyvä meikäläisenkin ottaa, mutta ei tavan talliaisilla niinkuin minullakin, ole ollut varaa maksaa muun elämisen päälle enää mitään ylimääräisiä vakuutuksia. Talovelat ja kaikki muu eläminen kolmilapsisessa perheessä on kyllä ratkaissut meidän sijoitusongelmat.

No ei tässä auta kuin elää toivossa, että elää niin kauan ja kutakuinkin terveenä, voihan sitä tässä odotellessa suunnitella kunnolla ne kohteet joissa käyn sitten kun...

• sinih52
        Pirrejuupas* kirjoitti:

kuinka käytännössä aiot toteuttaa eläkkeelle pääsyn ennen varsinaista eläkeikää, vai onko sinulla joku ässä hihassasi:?

Tietysti se eläkevakuutus olisi ollut hyvä meikäläisenkin ottaa, mutta ei tavan talliaisilla niinkuin minullakin, ole ollut varaa maksaa muun elämisen päälle enää mitään ylimääräisiä vakuutuksia. Talovelat ja kaikki muu eläminen kolmilapsisessa perheessä on kyllä ratkaissut meidän sijoitusongelmat.

No ei tässä auta kuin elää toivossa, että elää niin kauan ja kutakuinkin terveenä, voihan sitä tässä odotellessa suunnitella kunnolla ne kohteet joissa käyn sitten kun...

ei hihassa. mutta sairastan reumaa luulen että en pysty olemaan eläkeikään työelämässä...sairaseläkkeelle aion hakeutua...)))

• Pirre*
        sinih52 kirjoitti:

ei hihassa. mutta sairastan reumaa luulen että en pysty olemaan eläkeikään työelämässä...sairaseläkkeelle aion hakeutua...)))

"ässällä" tarkoitin, mutta eipä se mikään mukavin syy "päästä" eläkkeelle, mutta sairaus ei vaan näköjään kysy lupaa, jos on tullakseen - ikävä kyllä.

Onneksi reuma on kuitenkin nykyisin jo aika hyvin hoidettavissa. Auttaako siihen lämpö, vai kylmähoitojako siihen käytettiin, olin jostain semmoista lukevinani?

Sillä vaan kysyn, että jos lämpö on hoitoa reumaan, niin silloinhan sinulla olisi hyvä syy, sitten eläkkeellä matkustella ahkeraan lämpimissä maissa tai... Grönlannissa :).

• sinih52
        Pirre* kirjoitti:

"ässällä" tarkoitin, mutta eipä se mikään mukavin syy "päästä" eläkkeelle, mutta sairaus ei vaan näköjään kysy lupaa, jos on tullakseen - ikävä kyllä.

Onneksi reuma on kuitenkin nykyisin jo aika hyvin hoidettavissa. Auttaako siihen lämpö, vai kylmähoitojako siihen käytettiin, olin jostain semmoista lukevinani?

Sillä vaan kysyn, että jos lämpö on hoitoa reumaan, niin silloinhan sinulla olisi hyvä syy, sitten eläkkeellä matkustella ahkeraan lämpimissä maissa tai... Grönlannissa :).

autaa minua sekä kylmä hoidot.
        avantoon en ole uskaltautunut mennä kylmähoidon kyllä kokeillut.
        Lämpö paras ainakin minulle sairastuin noin kaksi vuotta sitten säryt 24h vuorokaudessa.
        Pyrimme matkustamaan pari kertaa vuodessa lämpöiseen se on ihanaa ja kivutonta aikaa.
        Sairaus ei todellakaan ole mukavin syy päästä eläkkeelle ja etenkin nämä helvetilliset kivut...noh ne niistä eli unelma elää lämpöiseen

• rekattu

Viihdyn työssäni,olen yrittäjä alalla joka jo lapsesta kiinnosti

• Pirre*

ole suurempaa lahjaa, kuin saada tehdä sellaista työtä, joka ei tunnukaan työltä - onneksi olkoon.

• Vanas

Soitto tuli vain toisinpäin, eli sieltä työmaalta omaan puhelimeeni. Ja pienen hämmennyksen jälkeen olen ollut pelkästään tyytyväinen. Ja vaikkei se nyt varsinainen "eläke" ollut, vaan paremminkin pehmeät potkut, niin enpä sen jälkeen ole ns. palkkatöitä kaipaillut.

• tunnustoo että ei miunkkaa ruumis töitä ennee kaippois, muutaku tilipäivänä..

Puhelimen välityksellä annettu "eläkepäätös" tuntuu kyllä aika tylyltä toimintatavalta, liekkö tuo laillistakaan.., jos nyt noin, sanatarkasti tarkoitit irtisanomisesi tulleen..

• Vanas
        Pirrejuupas kirjoitti:

tunnustoo että ei miunkkaa ruumis töitä ennee kaippois, muutaku tilipäivänä..

Puhelimen välityksellä annettu "eläkepäätös" tuntuu kyllä aika tylyltä toimintatavalta, liekkö tuo laillistakaan.., jos nyt noin, sanatarkasti tarkoitit irtisanomisesi tulleen..

"eläke"hän olikin lainausmerkeissä, niinkuin huomasit, mutta väliäkö sillä mistä raha tulee, kunhan sitä "riittää". :))

• tulipas tuota toistoa tuohon tekstiini, mutta eipähän jäänyt epäselväksi, että eläkkeelle jäännistä kyselen :)).

Itselläni on aina loman ja pitempien juhlanpyhien jälkeen sellainen olo, että tätä vapaata olisi voinut pitää jo hieman pitempäänkin, mutta eipä auta itku markkinoilla, vielä vaan täytyy joku kymmen vuosi jaksaa sinnitellä leipäsä etteen.

• merliNelli

kun töissä on todella rankkaa ja vastoinkäymisiä tulee roppakaupalla, silloin haaveilee eläkepäivistä ja huolettomasta elämästä.
      Onko se huoletonta eläkkeellä..niin sitä ainakin kuvittelee.

En ainakaan vielä halua jäädä eläkkeelle, töitä tehdään siihen asti kun terveys riittää.En ole koskaan ajatellut eläkkeen määrää, tuskinpa se kovin suuri on vaikka töitä tekisi kellon ympäri.

Olen aina haaveillut matkustelemisesta historiallisiin paikkoihin, eläkerahat eivät varmaan riitä kovin moneen matkaan, mutta jos jossain pääsisi käymään.
      Tärkeimpänä pidän kuitenkin aikaa...on aikaa itselle ja läheisille.Elämä ei enää ole sidottu kellonaikoihin.Vapautta tehdä asioita ilman suurempia suunnitelmia ja järjestelyjä.

Tämmöisiä mietteitä:)

• Pirrejuupas*

kurjaa ajatella sitä, että kestääkö terveenä eläkkeikään saakka.

Monesti se on vielä niin, että justiinsa kun pääsee vihdoin eläkkeelle niin se kohtalon viikate heilahtaa, ainakkii nuihen miesten kohalla se on niin - heikompia astioita kun ovat reppanat .))

• merliNelli
        Pirrejuupas* kirjoitti:

kurjaa ajatella sitä, että kestääkö terveenä eläkkeikään saakka.

Monesti se on vielä niin, että justiinsa kun pääsee vihdoin eläkkeelle niin se kohtalon viikate heilahtaa, ainakkii nuihen miesten kohalla se on niin - heikompia astioita kun ovat reppanat .))

ajatus..jos heti eläkkelle päästyään päätyy pilven reunalle tai vuoteenomaksi.

Havannoin tässä talvella, että kroppa alkaa näyttämään kaikenlaisia merkkejä.Täytynee aloittaa jonkinsortin kunnonkohotus, jaksaa ja pystyy sitten eläkkeellä maistelemaan ja haistelemaan elämää omin jaloin seisten:)

• Nelikymppiä täytettyäni aamuisin,kun sukkaa ei tahtonut saada pujotettua jalkaan,niska/hartiat jumissa,tuli usein miettineeksi eläkeiän armahdusta.
      Silloin jo tiesi,että 65v.eläkeikään ei mitään saumaa,mutta eläke olikin varattuna jo paljon aiemmin.Seitsemän vuotta ja alasajo eläkkeelle alkoi ja viskakkosena'lopulliselle'eläkkeelle.
      Nyt kun on antanut joutenololle periksi,en kyllä työhön vaihtaisi.En ainakaan tällä kokonaisuudella,mitä on reserviä.
      Tuloero entiseen ansiotasoon on kyllä lähes kaksinumeroinen,mutta onneksi aikanaan kerkis hankkimaan hieman tarpeellista ja vallankin tarpeetonta rekvisiittaa.

Suunnitelmia kaikkeen käsintekemiseen oli,mutta vielä en ole oikein alkuun päässyt vaan totuttelu ja kuntoilu(joka aiemmin ei tullut mieleen)ovat sitä'tekemistä'nykyisin.

• viljamaria

Minusta sana eläkeläinen kuulostaa jotenkin
        ikävältä.
        Sehän ei ole ikävä asia kun eläkkeensä ansaittuaan pääsee nauttimaan vapaaherran/herrattaren päivistä, jolloin saa itse määrätä päiväohjelmansa, harrastaa ja matkustaa jne.
        Tässä on vielä lähes 20 vuotta 'normaaliin' eläkeikään, joten asia ei ole edes ajankohtainen kohdallani ja kun on terve, niin työmiljöö tarjoaa paljon. Jo itsessään työ mitä tekee ja mukavat työtoverit.
        Onkohan itsensä hyödylliseki kokeminen myöskin osasyynä?
        Eläkeläinenkin on 'hyödyllinen' ja hänpä usein onkin - melkein korvaamaton lapsenvahti ja avuksi monessa muussakin, mutta se on sitten joskus....
        Toivottavasti terveyttä riittää ja samaa motivoituneisuutta kuin tähänkin asti!

• Pirrejuupas*

oliskin saada valita eläkeikänsä heti 50 täytettyään, muutenkin kuin pakon edessä.

Suuntaus kyllä näyttäisi olevan päinvastainen, eläkeikää viedään kauemmaksi ja luulenkin, jos nyt kerrankin olisin hieman pessimistisempi:), että sitten kun minä olisin entisen käytännön mukaan eläkeiässä, niin se onkin paennut tuonne 70 ikävuoteen :(...(tuo ilme ei näytä kyllä hyvältä, vaihdetaampas se, noin :)

Tosi on että eläkkeelle joutuminen käy kukkarolle, se on myös meillä todellisuutta kun mieheni joutui jäämään sairaseläkkeelle, hänen tulonsa tippuivat melkein puoleen entisestä.
        Onni onnettomuudessa oli ettei meillä ollut enää velkaa, muuta hyvää siinä asiassa ei sitten ollutkaan.

Kuntoilu on hyvä eläkepäivienkin harrastus, se antaa kyllä lisäpotkua elämään ja mielikin virkistyy sitä mukaa kun kunto kohenee.

• Ent. Pä

Alan tehdä sitä, mikä huvittaa ja haluttaa. Alan vaikkapa pääsiäisnoidaksi tai ympärivuotiseksi joulumuoriksi.

Jatkuva raadanta on kypsyttänyt jo... Prosentteja en aio kerätä yhtään. Ne vähäiset otan vappuna shampanjan kera kevään kunniaksi.

Että tässä ollaan odottavalla kannalla...

• Pirrejuupas*

sinä ootat..out ainakkii liijan vanha lapsentekkoon:))(luultavasti:)..

Vai olisiko eve pä.noidille luvassa saneerauseläkeelle pääsy, vai onko noissa noita hommissa matalampi eläkeikä:?

• Ent. Pä
        Pirrejuupas* kirjoitti:

sinä ootat..out ainakkii liijan vanha lapsentekkoon:))(luultavasti:)..

Vai olisiko eve pä.noidille luvassa saneerauseläkeelle pääsy, vai onko noissa noita hommissa matalampi eläkeikä:?

...oottelen, sitä jossa luvataan jäädä hommista. Ja jos tulisi vielä kultainen kädenpuristus...

Eivät noidat ja joulumuorit jää eläkkeelle, vaan aloittavat siinä iässä. Minä otin vähän forskottia. Pääsiäisnoidan ja joulumuorin mekossa on taikaa. Mieti vähän, kuinka mukava homma ja siitä voi tehdä itsensä näköisen.

Eläydyin pääsiäisen aikaan noidan rooliin niin, että välillä luulin jo lenteleväni luudalla. Lisäksi huomasin käkättäväni samalla tavalla itsekseni kuin pääsiäisnoidat tekevät saduissa. Ei, ei, ei ollut ilolientä lainkaan. Ja mielenterveyskin tuntuu olevan kunnossa, kysyin varulta myös mieheltäni.

• utelias
        Ent. Pä kirjoitti:

...oottelen, sitä jossa luvataan jäädä hommista. Ja jos tulisi vielä kultainen kädenpuristus...

Eivät noidat ja joulumuorit jää eläkkeelle, vaan aloittavat siinä iässä. Minä otin vähän forskottia. Pääsiäisnoidan ja joulumuorin mekossa on taikaa. Mieti vähän, kuinka mukava homma ja siitä voi tehdä itsensä näköisen.

Eläydyin pääsiäisen aikaan noidan rooliin niin, että välillä luulin jo lenteleväni luudalla. Lisäksi huomasin käkättäväni samalla tavalla itsekseni kuin pääsiäisnoidat tekevät saduissa. Ei, ei, ei ollut ilolientä lainkaan. Ja mielenterveyskin tuntuu olevan kunnossa, kysyin varulta myös mieheltäni.

meidän pääsiäisämmimmekö ??

• Ent. Pä
        utelias kirjoitti:

meidän pääsiäisämmimmekö ??

...ihan itse...

• Jos on sytynyt vuonna 1949.tai ennen on periaatteessa mahdollista "päästä"ns,työttömyyseläkkeelle.
      Pitää ensin olla työttömyyskorvauksella se 500-päivää.

Neljäysin jälkeen syntyneet ovat tämän mahdollisuuden ulkopuolella.

• Vanas*

olla 2500 päivää, kertoo jokin muu "tietolähde".

• Pirrejuupas*

faktaa on, 49 syntyneet on tällähetkellä viimeinen vuosikerta, joka "pääsee" tuohon eläkeputkeen, tosin sitä ennen tosiaan täytyy "yrittää"(väistellä:)olla työttömänä se 500 päivää.

• Työtön

juuri se 1949 syntynyt. Kenkää tuli 34 vuoden työputken jälkeen. Minulla on sellainen käsitys tästä eläke-, työttömyys- eli tuulensuojaputkiasiasta, että vasta kuusikymppisenä pääsee/joutuu sille työttömyyseläkkeelle. Siihen asti täytyy olla sillä ansiosidonnaisella päivärahalla. Se 500 päivää ei saa täyttyä, ennenkuin täyttää 57 vuotta, sen jälkeen ei putoa niiltä ansiosidonnaisilta. Jos olen väärässä, niin oikaiskaa toki.

Ja niinkuin tämän viestiketjun aloittaja kyseli siitä eläkehommasta. Huomenna en ole valmis eläkkeelle, mutta seuraavan kalenterikuukauden alusta, tulipa se puhelu milloin tahansa.

• Työtön kirjoitti:

juuri se 1949 syntynyt. Kenkää tuli 34 vuoden työputken jälkeen. Minulla on sellainen käsitys tästä eläke-, työttömyys- eli tuulensuojaputkiasiasta, että vasta kuusikymppisenä pääsee/joutuu sille työttömyyseläkkeelle. Siihen asti täytyy olla sillä ansiosidonnaisella päivärahalla. Se 500 päivää ei saa täyttyä, ennenkuin täyttää 57 vuotta, sen jälkeen ei putoa niiltä ansiosidonnaisilta. Jos olen väärässä, niin oikaiskaa toki.

Ja niinkuin tämän viestiketjun aloittaja kyseli siitä eläkehommasta. Huomenna en ole valmis eläkkeelle, mutta seuraavan kalenterikuukauden alusta, tulipa se puhelu milloin tahansa.

esim,kaveri s.helmik.-49.Otti lopputilin,kun ei saanut pienellä vihj,työnant.Tapahtui marrask.lop.-04.Ainakin hän oli eläkeputkeen kelpaava.Se on ilmeisesti juuri niin,että työttömäksi pitää joutua silloin,että 500n.työttömyyspäivän kuluessa täyttää 57-vuotta.
        Tämä vaihtoehto tuli kysymykseen,koska oli jo monta vuotta "sairaana",mutta ei sairaslomaillen tehnyt töitä ja tavoitteena lopettaa työt heti,kun se käytännössä oli mahdollista.
        Hänen"putkihommansa"sai aivan uuden käänteen,kun hän kävi loparit otettuaan irtisanomisajalla työterveyslääkärillä,joka määräsi hänet heti kahden viikon kuluttua työkykyarviointiin Turkuun Kelan tutkimukseen,jonka jälkeen tuli päätösehdotus siirtymisestä työkyvyttömyyseläke"putkeen"sairasloman jälkeen.
        Täällä hetkellä eläkepaperit on käsittelyssä eläkeyhtiössä ja kaikki ennakkotieto sen tiimoilta on että eläke myönnetään,vaikka sairaslomaa ei ole vielä ollut,kuin muutama kuukausi.

'Liekö tapauksessa sukunimi ollut joku enne,että sairaseläke olikin se oikea vaihtoehto'.

• Pirre*
        emw34 kirjoitti:

esim,kaveri s.helmik.-49.Otti lopputilin,kun ei saanut pienellä vihj,työnant.Tapahtui marrask.lop.-04.Ainakin hän oli eläkeputkeen kelpaava.Se on ilmeisesti juuri niin,että työttömäksi pitää joutua silloin,että 500n.työttömyyspäivän kuluessa täyttää 57-vuotta.
        Tämä vaihtoehto tuli kysymykseen,koska oli jo monta vuotta "sairaana",mutta ei sairaslomaillen tehnyt töitä ja tavoitteena lopettaa työt heti,kun se käytännössä oli mahdollista.
        Hänen"putkihommansa"sai aivan uuden käänteen,kun hän kävi loparit otettuaan irtisanomisajalla työterveyslääkärillä,joka määräsi hänet heti kahden viikon kuluttua työkykyarviointiin Turkuun Kelan tutkimukseen,jonka jälkeen tuli päätösehdotus siirtymisestä työkyvyttömyyseläke"putkeen"sairasloman jälkeen.
        Täällä hetkellä eläkepaperit on käsittelyssä eläkeyhtiössä ja kaikki ennakkotieto sen tiimoilta on että eläke myönnetään,vaikka sairaslomaa ei ole vielä ollut,kuin muutama kuukausi.

'Liekö tapauksessa sukunimi ollut joku enne,että sairaseläke olikin se oikea vaihtoehto'.

noin se putkihomma menee, minulla ei ole ollut ihan läheltä kokemusta noista jutuista, niin en tiennyt tarkkaan noita työttömyyseläke ja -putki faktoja..mutta selvisi hyvin.

Tuohon työkyvyttömyys- ja sairaseläkkeelle pääsyyn vaikuttaa tietysti sairastumishetken ammatti/työ ja siihen sairauteen tai vammaan suhteutettu ja arvoitu työnlaatu.

Mieheni kohdalla oli kummallista veivitystä se, kun hänen täytyi olla vielä vuosi sairauspäivärahalla ennenkuin eläkettä annettiin hakeakaan, vaikka oli päivänselvää ettei hän koskaan kykene enää entiseen työhönsä - ei vaan tullut otettua selvää silloin, mistä syystä tämä viivytys tapahtui.

• Pirre* kirjoitti:

noin se putkihomma menee, minulla ei ole ollut ihan läheltä kokemusta noista jutuista, niin en tiennyt tarkkaan noita työttömyyseläke ja -putki faktoja..mutta selvisi hyvin.

Tuohon työkyvyttömyys- ja sairaseläkkeelle pääsyyn vaikuttaa tietysti sairastumishetken ammatti/työ ja siihen sairauteen tai vammaan suhteutettu ja arvoitu työnlaatu.

Mieheni kohdalla oli kummallista veivitystä se, kun hänen täytyi olla vielä vuosi sairauspäivärahalla ennenkuin eläkettä annettiin hakeakaan, vaikka oli päivänselvää ettei hän koskaan kykene enää entiseen työhönsä - ei vaan tullut otettua selvää silloin, mistä syystä tämä viivytys tapahtui.

Sairasloman(1v,)kautta itsekin 3v.määräaikasella
        kuntoutustuella,ennen jatkuvan päätöstä.

Luulin myös,ettei muunlaista tapaa olekaan,mutta
        kyllä näillä lumilla taas vähän oppi uutta,sitähän ei tiedä,kauanko kannettu tieto päässä pysyy ja tuleeko sitä aina oikein millilleen ja käsitettävässä järjestyksessä niitä ulos tuupatttua.

jk.Vielä juuri ja juur nimeni muistan,mutta vähän oon alkanut pelkään etten rupee allekirjoon papereita emw34, se on jo niin ytimiin painunut,että pitäskö kuiteskin ryhtyä multimilj eiku -nikkeilijäksi.

• eeroliini

Tällä hetkellä kuitenkin menettäisin 400-500€/kk,parin vuoden päästä voisin jo harkita

• Pirrejuupas*

summa pistää jo yrittämään vaikka kenet ja kaksi vuotta on jo näillä kymmenillä tosi lyhyt aika, johan tässä on "hävinnyt" jonnekin (kärvistelty) yli 50 vuotta ja ihan suitsait huomaamatta:)!

• taikanainen

olisi malttanut jäädä eläkkeelle, olen siitä onnellisessa asemassa että saan tehdä työtä josta pidän ja vielä olla itseni työnantaja.

Muutenkin tuo sana eläke on jotenkin..hmm..mitähän sille keksisi vastineeksi.
      nykyisin kuitenkin hyvin monet eläkeläiset ovat niin aktiivisia ja nuoriakin, että sana on irvikuva heistä. Itselleni ainakin sanasta tulee mieleen iäkäs vanhus.

Enään ei taida nuo huomenentoivotukset olla paikallaan, mutta hyvää iltapäivää Sinulle :)

• Pirrejuupas*

oiskoon oloikäinen parempi :) ...

• taikanainen
        Pirrejuupas* kirjoitti:

oiskoon oloikäinen parempi :) ...

oloikäinen..oleskelija...työnsä tehnyt...täys-ikäinen..*pohtii*

onhan tietysti jo olemassa vapaaherrat ja herrattaret sekä oloneuvokset, mutta mikä se hyvä sana olisi kuvaamaan aktiivista menevää tervettä eläkeläistä, joita tänäpäivänä näkee niin paljon.. :))

• Jermu

Mutta eiköhän tässä suunnitelman pohjana olis "elävänä eläkkeelle", jolloin se vois tarkoittaa tollaista ikäluokkaa 55-57 ikäisenä, ja koska olen nyt 10v..Niin se olis vaikkapa tossa 45 vuoden päästä. Kjäh!
      Ensin valmistun kuitenkin työttömäksi. Se on ollut pitkä haaveeni. Kjäh!

• Pirre*

valmistuminen vaatiikin harvinaisen pitkän koulutuksen, onneksi oletkin vasta 10v.

• Jermu
        Pirre* kirjoitti:

valmistuminen vaatiikin harvinaisen pitkän koulutuksen, onneksi oletkin vasta 10v.

Osaat ottaa asiat huumorilla ja et pidä kannanottoani avauksesi sabotointina. Totta toinen puoli, eli suunnitelma on ihan aito, mutta tuo ikä ja työttömyyden tavoittelu..noo, se siitä.

• Pirre*
        Jermu kirjoitti:

Osaat ottaa asiat huumorilla ja et pidä kannanottoani avauksesi sabotointina. Totta toinen puoli, eli suunnitelma on ihan aito, mutta tuo ikä ja työttömyyden tavoittelu..noo, se siitä.

en ole vielä niin vanha, että olisin menettänyt huumorintajuni, nauran itselleni ja ...muille..:))

• yopollo

eläkesoittoa mutta sen sijaan soitto ylitöistä, yössä taas jatketaan....

• Pirre*

on; tasan ei käy onnenlahjat - työniloja sinne vaan..:)

• yopollo
        Pirre* kirjoitti:

valittamista, vuosikymmen kun vierähtää, varmasti soitot harvenevat jos eivät vallan lopu.

• yopollo
        Pirre* kirjoitti:

tulikin tänään kirjoitettua taas alle uusi työsopimus. Jos se nyt sitten kantaisi sinne loppuun asti.

• Pirre*
        yopollo kirjoitti:

tulikin tänään kirjoitettua taas alle uusi työsopimus. Jos se nyt sitten kantaisi sinne loppuun asti.

teet pätkätöitä nykytrendin mukaan, ja mikäpäs siinä samahan se miten se raha tulloo, kuhan tulloo:))
        (kyllä on muuten helppo ilmaista omalla murteellaan itseään:).

• Tyytyväinen

eläkkeelle 60-vuotiaana. Minulla on vapaaehtoinen eläkevakuutus ja siksi pääsen lähtemään. En aio ottaa noita 'eläkeporkkanoita', joita kertyy myöhemmistä vuosista. Minullehan tulee pysyvä vähennyskin, mutta tärkeämpää on päästä suhtkohtterveenä eläkkeelle. Jää työpaikka sitten nuoremmille.

• Pirre*

olisi ideaalitilanne, ei vaan ole kaikille mahdollinen. Tuo oma maksettu eläke ei taida vaikuttaa työeläkettä pienentävästi, en tunne niin tarkoin näitä eläkejuttuja?

• plunger

Siis, en olisi jäänyt eläkkeelle vaan palannut Suomeen kuten tapahtui juuri ja mieli tekee työhön niin kauan kuin mahdollista!

Voisin olla työssä niin pitkän ajan kun olen täysin palvellut, mikä se aika on en tiedä, ehkä 65 vuotiseksi? En ole kiinnostunut eläkeikästä, minun työura loppuu sitä ennen ja uutta työtä ei tule.

Siis, ei ole suuria suunnitelmia ja toteutumattomia unelmia. Työn loppuminen on kaiken loppu. Silloin olen tarpeeton ja hyödytön ja valmis pois lähtemään. Voisin mennä Ranskaan, vaan en osaa kieltä. Voisin mennä Ruotsiin tai Britanniaan, osaan kielen mutta ei ole rahaa. Menen siis jonnekin maalle, missä muut syrjääntyneet miehet ovat myös ja voin heidän kanssa oppia vaikka juomaan itsen kuoliaaksi.

• Pirre*

eläpä vielä sure, kyllä sinä keksit parempaakin tekemistä kuin työ - ja ainakin se juominen kuoliaaksi *soosoo*, tervetuloa takaisin plunger! :))

• plunger
        Pirre* kirjoitti:

eläpä vielä sure, kyllä sinä keksit parempaakin tekemistä kuin työ - ja ainakin se juominen kuoliaaksi *soosoo*, tervetuloa takaisin plunger! :))

Annan hevosen surra, sillä on iso pää ja sinne mahtuu murheita. Olen realisti, minulle työ on elämän sisältö, elämän perusravinto. Kulttuuri ja luonto ovat mausteet. Kun loppuu työ, jää jäljelle vain luonto-mauste, ja siitä ei nauti kivikylässä. Pitää mennä maalle. Ja kukaan ei ilman ravintoa, pelkällä mausteella kauan elä.
        Yritä nyt vaikka itse viikon ajan elää syöden pippuria tai salviaa!

• Pirre*
        plunger kirjoitti:

Annan hevosen surra, sillä on iso pää ja sinne mahtuu murheita. Olen realisti, minulle työ on elämän sisältö, elämän perusravinto. Kulttuuri ja luonto ovat mausteet. Kun loppuu työ, jää jäljelle vain luonto-mauste, ja siitä ei nauti kivikylässä. Pitää mennä maalle. Ja kukaan ei ilman ravintoa, pelkällä mausteella kauan elä.
        Yritä nyt vaikka itse viikon ajan elää syöden pippuria tai salviaa!

taitashan tuo vähäsen mauttomaksi mausteista huolimatta mennä..Hyvää yötä kaikille, minnuu väsyttää ja huomenna alkaa ty.ty..työt (tulihan se sieltä:)!

• plunger
        Pirre* kirjoitti:

taitashan tuo vähäsen mauttomaksi mausteista huolimatta mennä..Hyvää yötä kaikille, minnuu väsyttää ja huomenna alkaa ty.ty..työt (tulihan se sieltä:)!

alkoi jo - pyykkityö. Saa naapuri sanoa mitä haluaa, pesukone käy nyt ja pian käy linkous!

Huomenna alkaa varsinainen tö - ensin posti, sitten palaverit, sitten ongelmat ja nautinto!

• T.R.maalari.N

...nimittäen sitä eläkkeeksi.. Ottaisin sen toki vastaan. Mutta, muuten en sitten ymmärräkään mitä eläkkeellä tarkoitetaan. Ajatus siitä, että tietyn iän saavutettuani lopettaisin ne tekemiset joista leipäni nykyään saan tuntuu aika ufolta.

En tiedä jäävätkö luovan työn tekijät koskaan ..eläkkeelle, koska elävät siitä mitä tekevät.

• lopettaa tarvitse,silloin vain olisi,harrastus ja eläke,jos nykyisin on harrastus ja työ,yhdistettynä.

• Pirre*

luullut, että vapailla taiteilijoilla on valtion myöntämä eläke, mutta se taitaakin olla anottava joko itse tai joidenkin tahojen toimesta.
        Täytyisikö siihen olla jokin erityinen meriitti jonka perusteelle eläke myönnetään jos myönnetään?

Teitä voikin verrata yksityisyrittäjiin siinä mielessä, että se tuleva eläke pitäisi itse hoitaa kuntoon. Vapailla taiteilijoilla ei taida olla oikeastaan milloinkaan rekisteröityä yritystä ja toiminimeä, eivätkä he luultavasti maksa palkkaa itselleen, jonka perusteella sitten määräytyisi maksettava eläkemaksu.

Yleensä on niin, että taiteilijoiden perilliset elävät leveästi sillä työllä jota te nyt teette, teidän pitäisikin kehittää semmoinen taiteilijoiden olettamaeläke, joka perustuisi oletettuun perintöön viimeisen pensselinvedon jälkeen :)

• maron

jäädä eläkkeelle ainakin hiukan vanhempana kuin nyt, mutta kun tuo hemmetin sairaus vei työkyvyn, niin sitten teen vapaaehtoistyötä aina silloin kun pystyn.
      Ja kuten huomaatte yksi harrastuksistani on kirjoitteleminen näille sivuille.
      Ajattelin aina että sitten kun jään eläkkeelle niin lähden Australiaan tai Uuteen Seelantiin, voisihan sitä tietenkin vieläkin lähteä, mutta nuo pitkät lentomatkat ei tee hyvää muutenkin hieman rajoittuneelle liikuntakyvylleni.
      Ja jotenkin tuntuu että ei ole niin kiva mennäkään kun ei joka paikkaan pääse minne haluaisi.
      Ja onhan se rahastakin kiinni ei sairaseläkeläinen kovin paljon rahaa kuukaudessa saa, varsinkin kun on aikanaan tehnyt paljon pätkätöitä, ja ollut kotona lasten kanssa.
      Olen vähän sitä mieltä että silloin pitää mennä kun voi - jos jättää liian myöhäisksi ei ehkä enää pystykään tekemään haluamaansa asiaa.
      Minäkään en kuitenkaan vielä ole mikään ikäloppu, ja on paljon hyviä aikoja jolloin kävelen jopa 30 kilometrin vaelluslenkkejä!!!!
      Mutta sitten on taas päiviä jolloin ei tahdo sängystä ylös päästä.
      Mutta olen ihan tyytyväinen että olen saanut eläkkeen, työtä kyllä riittää eläkkelläkin ollessa, joskus enemmän kuin työssä ollessani, ja siks toisekseen elämä on ihan kivaa näinkin!!!!!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      213
      1403
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1266
    3. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      2
      1011
    4. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      908
    5. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      880
    6. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      15
      871
    7. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      810
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      57
      796
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      748
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      734
    Aihe