Attendon hoitokodeissa vain yksi prosentti maksaa itse!

Anonyymi

Monilla vanhene villa ihmisillä on paljon kiinteetä omaisuutta ja rahaa. Miks niin harva sitt maksaa itse eikä veronmaksaja?

76

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kunnilla ei ole enää tarpeeksi hoivapaikkoja.
      Hoivapaikat tulevat kunnille liian kalliiksi,
      joten ne alkoivat ostaa hoivapalveluja yksityisiltä hoivakodeilta.
      Niinkuin ennenkin, kunnallisessa hoivapaikassa
      myös kunnan ostamassa yksityisessä hoivapalvelussa
      hoivattavan eläkkeestä menee 85% hoivakulujen kattamiseen.
      Kunta maksaa lopun.

Onko tämä muuttunut ja missä muutoksesta kerrotaan ?

• Anonyymi

On paljon vanhuksia joilla paljonkin omaisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä vittua se sulle kuuluu, mitä meillä on. Taas yks kateellinen paska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, mutta mites vain 1 prossaa maksaa itse hoivapaikkan sa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin tai kirjoitat jostain yhdestä yksityisestä hoivakodista,
        jossa on vain varakkaita. Läheiseni hoivakodissa on kolmea lukuunottamatta kaikki varakkaita, joilla on varaa maksaa 4-5000 euroa kuukaudessa hoivasta.
        Kaupunko on "ostanut" sieltä kolmelle kunnan vanhukselle kunnallisen hoivapaikan,
        josta vanhus maksaa 85% eläkkeestä,
        kunta maksaa loput, miten on sopinut, riippuen mitä kuuluu palveluihin..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

hah siten kun rikkaita vanhuksia ON VAIN SE 1

ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ,,
        suurinosa suomen vanhuksista elää kituuttaa helekutin pienellä työ-eläkkeellä
        vaikka on tehny töitä työelämässä keskimäärin 40 vuotta,
        kaiken huippu on ollu kun työntekijöitten edustaja politikko ITSE LIPPONEN keksi eläkeleikkurin, se pieniki eläke pienenee vieläki JATKUVASTI aina vain pienemmäksi,

SINIÄ KYSELIJÄ 25.04.2020 12:28 OLET HELEKUTIN KATEELLINEN TYPERYS,
        kuinka kehtaat aukoa päätäsi,

kun TOTUUS asiasta on toinen kuin mitä sinä kuvittelet,

siis VAIN 1 % on rikkaita eläkeläisiä ja se on oikein kun ne maksaa hoidoistaan,

• Anonyymi

Aloittaja, kun menet itse kunnalliselle lääkärille tai kunnalliseen sairaalaan,
      niin mikset itse maksa todellisia lääkärikäynnin kustannuksia noin 300-1000 euroa
      käynniltä tai todellisia sairaalan hoitopäivän kustannuksia, jotka voivat olla
      200-10000:kin euroa vuorokaudessa ?

Siksi, että me maksamme veroja, joka mahdollistaa sen,
      että maksamme vain ns. omavastuun.
      Jokaisella kansalaisella on oikeus kunnalliseen hoivaan.
      Sen omavastuu 85 % eläkkeestä.

Pääpiirteittäin näin (yksinkertaisesti) yritän selittää ihmiselle,
      joka ei osaa yhtään itse ajatella.

• Anonyymi

Tuota omaisuuden nappaamista ovat jotkut poliitikot ehdotelleet.
        Minä en hyväksy sitä. Katson, että perillisille se kuuluu ja kunta tai valtio ei ole perilliseni.
        Niistähän kuoleman jälkeen menee älytön sosialistinen perintövero. Senhän voisi korvamerkitä solidaarisuusveroksi ikäihmisten hoitoon kunnittain. Ai, ei sentään. Sittenhän laiminlyötäisiin oikein olantakaa, jotta....

🐜

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en hyväksy sitä. Katson, että perillisille se kuuluu ja kunta tai valtio ei ole perilliseni.
        Niistähän kuoleman jälkeen menee älytön sosialistinen perintövero. Senhän voisi korvamerkitä solidaarisuusveroksi ikäihmisten hoitoon kunnittain. Ai, ei sentään. Sittenhän laiminlyötäisiin oikein olantakaa, jotta....

🐜

"""Katson, että perillisille se kuuluu ja kunta tai valtio ei ole perilliseni."""

Kuinka niin kuuluu? Missä on lakipykälä: "Niska limassa sinun on leipäsi ansaittavan ja pidettävä huoli, että perillisille jää omaisuutta ja rahaa".

Kyllä niin kauan kuin ihminen huokuu, on vastuussa elämisestään ja kuluistaan ja saa vieläpä itse päättää, elääkö huikentelevaa vai niukkaa elämää.

Jos eläessään joutuu turvautumaan vanhuspalveluihin tai muuhun vastaavaan, on päivän selvää, että hänen on myös maksettava kustannukset, jos pätäkkää on.
        Ei ne rahat ole perillisten, vaan eläjän toimeentuloa varten. Ei ole sellaista tiliä kuin perilliset.
        Silloin pitää jakaa rahat ja omaisuus ennakkoperintöinä, ennen kuin joutuu kunnan elätiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

🐜

Ihmisen kuuluisi kuitenkin itse vastata kustannuksistaan, jos hynää on.
        Ei me veronmaksajat olla sinun elättäjiäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"""Katson, että perillisille se kuuluu ja kunta tai valtio ei ole perilliseni."""

Kuinka niin kuuluu? Missä on lakipykälä: "Niska limassa sinun on leipäsi ansaittavan ja pidettävä huoli, että perillisille jää omaisuutta ja rahaa".

Kyllä niin kauan kuin ihminen huokuu, on vastuussa elämisestään ja kuluistaan ja saa vieläpä itse päättää, elääkö huikentelevaa vai niukkaa elämää.

Jos eläessään joutuu turvautumaan vanhuspalveluihin tai muuhun vastaavaan, on päivän selvää, että hänen on myös maksettava kustannukset, jos pätäkkää on.
        Ei ne rahat ole perillisten, vaan eläjän toimeentuloa varten. Ei ole sellaista tiliä kuin perilliset.
        Silloin pitää jakaa rahat ja omaisuus ennakkoperintöinä, ennen kuin joutuu kunnan elätiksi.

Minä haluan antaa omaisuuteni lapsilleni. Sitten ne ovat heidän.
        Oletko kuullut sanan "ennakkoperintö". Kannattaa tutustua.
        Minusta kaikenkaikkiaan häiritsee kuntien vanhus- tai kotihoidon hinnoittelu.
        Miksei ole yksilöityjä hintoja esim. kuten hammashoidossa.
        Huone 400 €
        Siivous 4 x kk 50 €
        Aamupala lounas iltapäiväkahvi päivällinen = (7 12 5 12) x n. 30 = 384 €
        Eli perusasuminen olisi 824 €.
        Terveys- tai sairauspuoli yksikköhinnoitteluin myös tähän lisäksi.
        Minusta käytäntö on sumeaa ja epätasa-arvoista.
        Pitää olla Meno, mistä voin valita tuota ja tuota yksikköhinnoin.
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä haluan antaa omaisuuteni lapsilleni. Sitten ne ovat heidän.
        Oletko kuullut sanan "ennakkoperintö". Kannattaa tutustua.
        Minusta kaikenkaikkiaan häiritsee kuntien vanhus- tai kotihoidon hinnoittelu.
        Miksei ole yksilöityjä hintoja esim. kuten hammashoidossa.
        Huone 400 €
        Siivous 4 x kk 50 €
        Aamupala lounas iltapäiväkahvi päivällinen = (7 12 5 12) x n. 30 = 384 €
        Eli perusasuminen olisi 824 €.
        Terveys- tai sairauspuoli yksikköhinnoitteluin myös tähän lisäksi.
        Minusta käytäntö on sumeaa ja epätasa-arvoista.
        Pitää olla Meno, mistä voin valita tuota ja tuota yksikköhinnoin.
        Beng

Siin Menu...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on tahto!
        Omaisuus on minun.
        Sitä ei sosialisoida.
        Tahdon antaa omaisuuteni lapselleni ja pikkuprinssille.
        4000 - 5000 hoidosta on aivan liikaa. Sen näkee siitä, miten johtajisto on rikastunut.
        Palkkaa saavat ottaa, mutta kohtuudella.
        5000 x 12 = 60.000 €/v.
        Haloo.
        Ryöstöä.
        Beng

• Vanhustenhoidon järjestäminen on kuntalaissa kunnalle säädetty lakisääteinen tehtävä. Kunkin vanhuksen tulot vaikuttavat hinnan suuruuteen, kiinteää omaisuutta eikä säästöjä ei lasketa, vain pääomatulot ja eläkkeet ja osa saaduista tuista.

• Anonyymi

Pääomatulot on väärin ottaa

• Anonyymi kirjoitti:

Pääomatulot on väärin ottaa

Mitenniii?

• Jos omistaa metsää, metsän laskennallinen tuotto luetaan tuloiksi, vaikkei tosiasiassa olisi mitään tuloa metsästä.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Jos omistaa metsää, metsän laskennallinen tuotto luetaan tuloiksi, vaikkei tosiasiassa olisi mitään tuloa metsästä.

Tuohan on ihan mielikuvituksellista.
        Miten hoitolaitos perii saatavansa? Muutamalla tukilla?
        Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Tuohan on ihan mielikuvituksellista.
        Miten hoitolaitos perii saatavansa? Muutamalla tukilla?
        Beng

Sen laskemiseen on olemassa kriteerit, miten ne muutetaan euroiksi.
        Eläketulo metsän laskennallinen tuotto= kokonaistulo, josta maksu määräytyy.
        Siitä oli joskus kirjoitus metsänhoitoyhdistyksen lehdessä.

• Anonyymi

Nojoo.

Aina tuntunut täysin käsittämättömältä, vaikka ihmisillä ois varallisuuttakin, net istuu persiillään sen päällä. Kun aina puhuttu, että pitääpi säästää vanhuuden varalle, miks ihmiset ei toimi niin? Siis käytä vanhana omaisuuttaan omaan huolenpitoonsa. No jonkinlaista ahneuttahan se.

Joka tapauksessa hyvä asia, suomessa on köyhäinhoito olemassa. Sitä jokatapauksessa tullaaan vielä rukkaamaan enenpi tarveharkintaiseksi. Eläkepommi kun on jo räjähtänyt ja loispummieläkeläisten määrä alkaa olemaan kestämättömän suuri yhteiskunnalle.

Noh ihan sama lapsilisienkin kanssa. Työtön duunari ja multimiljonääri kerää net taskuihinsa, kumpihan niitä enenpi tarvitsee?

Perinnöistä aina jappastaan. Useinhan se tarkoittaa asunto-omaisuutta. Noh, suomi pullollaan arvottomia kämppiä. joitten purkamiseenkaan ei oikein kenelläköön ole rahaa. Ehkä ois joissain tapauksissa ollut järkevää realisoida mkit aikoinaan ja kuluttaa rahat omaan hyvin vointiinsa. Se ois voinut jopa pelastaa monia asuinalueita näivettymiseltä. Ja nyt net on enenpi perikunnan riesoina.

Omaisuuden uusjako päällä. Jotkut onnistuu hyötyyn perinnöistään, jotkut humputtelee net. Siinä niinkuin tulee vakiintumaan uus köyhällistö, jolla ei ole enää perintöjä kenellekkään lahjoittaa. Ja rahathan kertyy rahan luo, toiset vaurastuu. Ainoo varma on, perinnön jättäjä tuskin on itse paljoakan asiasta itse hyötynyt.

Juu, tarveharkinta kehiin. Jolla fyrkkaa tai omaisuutta, maksakoon itse kuolemisensa ja sitä edeltävän aikansa, jos täysin perse auki, sitten asian hoitaa köyhäinhuolto. Ei tulevilla duunaripolvilla ole enää varaa maksella niitä kaikkia. Eikä käsittääkseni halujakaan.

=DW=

• Joo sitten samaan syssyyn kuntien järjestämä kunnallinen terveydenhuolto. Ne maksaa joilla on varaa, siis tulorajat niihinkin. Joilla on vara maksaa maksakoot enemmän, Ja samaa mieltä lapsilisiin myös tulorajat, keille maksetaan keille ei. Jos ei ole haluja maksaa eläkkeitä on varmasti haluja sitten maksaa omasta terveydenhuollosta.

• Anonyymi

Ahneus vai itsekkyys. Valitsen itsekkyyden.
        Joo..istun omieni päällä. Mutta perintöhän takaa sen, ettei tule niitä sun loispummejasi.
        Perintöverotus on niin ajalta miekat ja kirveet. Karhu se ahne on.

Beng

• Anonyymi

Tarkoitatko tosiaan että kaksi ihmistä alkaa samalta viivalta, toinen säästää vanhuuden varalle ja lapsilleen ja toinen elää kädestä suuhun. Kun sitten tullaan vanhaksi, toisen pitää maksaa vanhuutensa kun toinen saa ilmaiseksi mennä hoitokotiin. Haista home. Se ei voi olla oikein.
        Toiset haluavat ihan koko sydämestään antaa lapsilleen ja se periytyy, myös nämä auttavat omia lapsiaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitatko tosiaan että kaksi ihmistä alkaa samalta viivalta, toinen säästää vanhuuden varalle ja lapsilleen ja toinen elää kädestä suuhun. Kun sitten tullaan vanhaksi, toisen pitää maksaa vanhuutensa kun toinen saa ilmaiseksi mennä hoitokotiin. Haista home. Se ei voi olla oikein.
        Toiset haluavat ihan koko sydämestään antaa lapsilleen ja se periytyy, myös nämä auttavat omia lapsiaan.

Kyllä.

Tarkoitin just niin, että jos on varallisuutta/säästöjä/oamisuutta vanhuuden varalle, see pitäis niinkuin sitten käyttää siihen. Ei krematorioon juuri omaisuutta mahdu, kenties arkkuun joitakin luottokortteja.

Ja just sekin, vaikka varallisuutta, koitetaan maksattaa omat kulunsa veronmaksajilla. Ihmisellä saattaa olla aivan stana suuret sairaanhoitokulut, jotka se maksattaa muilla ja kakarat saa sitten jonkin perinnön. Tosiasiassa koko yhteiskunta perii velkaa. Ja net perikuntienkin varat usimiten häviää vaan jonnekin, elikkäs keskittyvät tietyille rahapiireille.

Hoitopisnes on pisnestä. Tottakai sen täytyy olla tuottavaa. Tässä vaan se, nyt käytännössä yhteiskunta, elikkäs veronmaksajat maksavat sen pyörittämisestä, ei niinkään potilaat itse. Ja se on väärin se.

Noh, koska tuli tämä korona kovin sopivasti, melkoisen varmasti tuleva sote on hyvin erilainen, kuin mitä siitä oli haaveiltu. Nyt olisikin oikein hyvä sauma alkaa kehittelemään tarveharkintaa just hoitopuolelle, lapsilisiin jne. Ja taitaa niinkuin olla pakkokin, tämä lama tulee hiton kalliiksi.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Ei hoitokodissa eläminen ole ilmaista. Siihen menee lähes koko eläke eikä riitäkkään.
        Sydämen halusta auttaa ei merkitse tässä asiassa mitään.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä.

Tarkoitin just niin, että jos on varallisuutta/säästöjä/oamisuutta vanhuuden varalle, see pitäis niinkuin sitten käyttää siihen. Ei krematorioon juuri omaisuutta mahdu, kenties arkkuun joitakin luottokortteja.

Ja just sekin, vaikka varallisuutta, koitetaan maksattaa omat kulunsa veronmaksajilla. Ihmisellä saattaa olla aivan stana suuret sairaanhoitokulut, jotka se maksattaa muilla ja kakarat saa sitten jonkin perinnön. Tosiasiassa koko yhteiskunta perii velkaa. Ja net perikuntienkin varat usimiten häviää vaan jonnekin, elikkäs keskittyvät tietyille rahapiireille.

Hoitopisnes on pisnestä. Tottakai sen täytyy olla tuottavaa. Tässä vaan se, nyt käytännössä yhteiskunta, elikkäs veronmaksajat maksavat sen pyörittämisestä, ei niinkään potilaat itse. Ja se on väärin se.

Noh, koska tuli tämä korona kovin sopivasti, melkoisen varmasti tuleva sote on hyvin erilainen, kuin mitä siitä oli haaveiltu. Nyt olisikin oikein hyvä sauma alkaa kehittelemään tarveharkintaa just hoitopuolelle, lapsilisiin jne. Ja taitaa niinkuin olla pakkokin, tämä lama tulee hiton kalliiksi.

=DW=

"Ja se on väärin se."
        Eikös veroja en takia just makseta et saadaan julkiselta ainakin palveluita silloin kun ollaan saamapuolella.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

"Ja se on väärin se."
        Eikös veroja en takia just makseta et saadaan julkiselta ainakin palveluita silloin kun ollaan saamapuolella.

Väärin.

Ei veroja makseta mihinkään pankkiin, niillä maksellaa menoja. Ei kukaan ole saamapuolella, mutta jotkut tekee paljon velkaa toisten piikkiin julkisellakin polella. Että iteasiassa yhteiskunta ois niinkuin saamapuolella näissä jutuissa ja tulevat sukupolvet. Jotka niitä palveluita käyttävät, maksattavat muilla omat menonsa.

Siks just pitäis saada järkeä touhuun. Sairaanhoidossakin potilas maksaa ite vaan pikkiriikkisen todellisista menoistaan, loput menee muiden piikkiin. Tarveharkinta, jokainen maksaa ite menonsa, jos ei rahat riitä, sitten vasta köyhäinapua kehiin.

Muutoksia tullee ihan varmasti, koronan takia oletettavasti aika nopeastikin. Kas kun koronakulut räjäyttää tämänkin asian silmille.

En usko suomessa ihan jenkkimalliinkaan mentävän, mutta todennäköisesti kaikenlainen omasäästäminen ja kaikenlaiset sairaus jne vakuutukset tulevat olemaan keskeisessä osassa tulevilla ajoilla. Pitääpi saada siirretyksi yhteiskuntaa kovasti rasittavia menoja potilaille itselleen, jotta verovarat riittävät perseaukisimpien elättämiseen.

Noin perinnösistä vielä. Todella typerää, että yhteiskunta välillisesti, hoitopuolen kautta, makselee perikunnille rahaa.

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Väärin.

Ei veroja makseta mihinkään pankkiin, niillä maksellaa menoja. Ei kukaan ole saamapuolella, mutta jotkut tekee paljon velkaa toisten piikkiin julkisellakin polella. Että iteasiassa yhteiskunta ois niinkuin saamapuolella näissä jutuissa ja tulevat sukupolvet. Jotka niitä palveluita käyttävät, maksattavat muilla omat menonsa.

Siks just pitäis saada järkeä touhuun. Sairaanhoidossakin potilas maksaa ite vaan pikkiriikkisen todellisista menoistaan, loput menee muiden piikkiin. Tarveharkinta, jokainen maksaa ite menonsa, jos ei rahat riitä, sitten vasta köyhäinapua kehiin.

Muutoksia tullee ihan varmasti, koronan takia oletettavasti aika nopeastikin. Kas kun koronakulut räjäyttää tämänkin asian silmille.

En usko suomessa ihan jenkkimalliinkaan mentävän, mutta todennäköisesti kaikenlainen omasäästäminen ja kaikenlaiset sairaus jne vakuutukset tulevat olemaan keskeisessä osassa tulevilla ajoilla. Pitääpi saada siirretyksi yhteiskuntaa kovasti rasittavia menoja potilaille itselleen, jotta verovarat riittävät perseaukisimpien elättämiseen.

Noin perinnösistä vielä. Todella typerää, että yhteiskunta välillisesti, hoitopuolen kautta, makselee perikunnille rahaa.

=DW=

Nohö. En kait kuvitellutkaan ettö veoja johonkin pankkiin makseltaisiin vaan kaikki maksavat veroja varmaan siinä luulossa että ne menee yhteiseen ns kassaan joilla kunnat näitä lakisääteisiä palveluja järjesää ja sieltä sitten verovaroin järjestettäviä palveluja saa.

Jos touhu menee siihen että omaisuus pitää käyttää omaan elämiseen sehän vain käytännössä aiheuttaa sen että omasuus aletaan jakaa perillisille ennen kuin hoivakausi alkaa. Sittenkin yhteiskunta maksaa hoidot. Ihminen on kekseliäs.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Nohö. En kait kuvitellutkaan ettö veoja johonkin pankkiin makseltaisiin vaan kaikki maksavat veroja varmaan siinä luulossa että ne menee yhteiseen ns kassaan joilla kunnat näitä lakisääteisiä palveluja järjesää ja sieltä sitten verovaroin järjestettäviä palveluja saa.

Jos touhu menee siihen että omaisuus pitää käyttää omaan elämiseen sehän vain käytännössä aiheuttaa sen että omasuus aletaan jakaa perillisille ennen kuin hoivakausi alkaa. Sittenkin yhteiskunta maksaa hoidot. Ihminen on kekseliäs.

Korostan jenkkimallia.

Perintösuunnitttelua tehdään jatkuvasti, ennakkoperintöjä, polkuhintaisia sukupolvenvaihdoksia jne. Iteasiassa aika paljonkin, ei köyhäinhuollon muuttaminen siihen mitään vaikuta. Paitsi, kun systeemi saatu muutetuksi, alkaa loisummieläkeläiset oikeesti olemaan huolissaan vanhuudestaan ja varaamaan fyrkkaa just sitä varten.

Sitä pitäis niinkuin käyttää ja kuluttaa olemassa olevia varoja, ei elää velaksi.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se niin on! Jos on ollut säästeliäs eli super tyhmä, tottakai siitä pitää ja kannattaa rokottaa maksut pois 85 % vähintään.
        Viisas on ollut se joka menee ilmaispalveluna hoitoon. Sitä varten on verotus ja kunnat.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Ei hoitokodissa eläminen ole ilmaista. Siihen menee lähes koko eläke eikä riitäkkään.
        Sydämen halusta auttaa ei merkitse tässä asiassa mitään.

Jep. Varakkaat ja rahakkaat kuolkoon kotonaan. Tai pihalle. Tai rollaattorin kahvoihin.
        Siksi toisekseen kun heitä ei otettaisikaan kunnalliseen palveluun, joutuvat he maksamaan joka tapauksessa menemällä yksityiselle puolelle ja se on heille oikein hyvä mätkäisy ennen arkkua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se niin on! Jos on ollut säästeliäs eli super tyhmä, tottakai siitä pitää ja kannattaa rokottaa maksut pois 85 % vähintään.
        Viisas on ollut se joka menee ilmaispalveluna hoitoon. Sitä varten on verotus ja kunnat.

Omaisuudesta ei saa ottaa, se ei ole tasa-arvoista. Menin aikanaan työttömyyskorpipitäjästä rahattomana sellaiseen työhön, jossa isolla massalla oli sama palkka. Tunnen muutaman heistä vieläkin, ovat pieneläkeläisiä. Minä säästin jonkinlaisen omaisuuden, josta nyt nautin itse ja näillä laskelmille jää vielä lapsillekin. Pääsin aikanaan parempiin hommiin sitkeydellä ja tarmokkuudella joten eläkkeeni on keskivertoa parempi. On ihan oikein että minulta otetaan hoitokotiin 85%. eli maksan enemmän kuin pienieläkeläiset. Mutta omaisuuteeni ei kosketa muuten kuin niistä erääntyvien tulojen osuudesta.

• Anonyymi kirjoitti:

Jep. Varakkaat ja rahakkaat kuolkoon kotonaan. Tai pihalle. Tai rollaattorin kahvoihin.
        Siksi toisekseen kun heitä ei otettaisikaan kunnalliseen palveluun, joutuvat he maksamaan joka tapauksessa menemällä yksityiselle puolelle ja se on heille oikein hyvä mätkäisy ennen arkkua.

Varakkailla on enemmän valinnanmahdollisuuksia kuin pienituloisemmalla jolla ei ole omaisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä.

=DW=

Olen toisaalla kirjoittanut, että olen yli neljältäkymmeneltä vuodelta maksanut melkoisesti veroja.
        Tulen kuittaamaan niistä.
        Enkä halua, että omaisuuttani sosialisoidaan.
        Joku viettänyt huonon, laiskan elämän ja sitten...
        Ei kiitos DW. Kaikkien omaisuus ei näy välttämättä Suomen tileillä ja voib olla himpsasen isommista summista kyse kuin mökin ukkojen ja akkojen. Sellaine ei muutos ei olisi tasapuolinen. Jotkut säätiöittävät tai jättävät sen johonkin perheyritykseen. Ei kiitos DW.
        Jostain haluan minäkin päättää.
        Sitten, jos tekisi kuten ajattelen,,että eläisin nyt viimeistä päivää eli törsäisin itseeni kaiken ja piru vie eläisin 107 vuotiaaksi. Silloinmvoisi todeta,,että kaik mänt, eikä piisantkaa.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen toisaalla kirjoittanut, että olen yli neljältäkymmeneltä vuodelta maksanut melkoisesti veroja.
        Tulen kuittaamaan niistä.
        Enkä halua, että omaisuuttani sosialisoidaan.
        Joku viettänyt huonon, laiskan elämän ja sitten...
        Ei kiitos DW. Kaikkien omaisuus ei näy välttämättä Suomen tileillä ja voib olla himpsasen isommista summista kyse kuin mökin ukkojen ja akkojen. Sellaine ei muutos ei olisi tasapuolinen. Jotkut säätiöittävät tai jättävät sen johonkin perheyritykseen. Ei kiitos DW.
        Jostain haluan minäkin päättää.
        Sitten, jos tekisi kuten ajattelen,,että eläisin nyt viimeistä päivää eli törsäisin itseeni kaiken ja piru vie eläisin 107 vuotiaaksi. Silloinmvoisi todeta,,että kaik mänt, eikä piisantkaa.

Beng

Eikuneikun
        ...jos tekisi kuten ajattelet....
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvät hyttyset

🐜

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Ai antaa omaisuutensa pois elossa ollessaan?
        Ja tilisäkin tyhjentää?

• Anonyymi kirjoitti:

Ja tilisäkin tyhjentää?

Noniin. Onko se parempi et rahat ja kiinteä omaisuus menee näille hiuvayhtiöille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väärin.

=DW=

Avaisitko vähän viimeistä virkettä?

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tilisäkin tyhjentää?

Niinpä juu.
        Eläkettähän maksetaan loppuun asti.
        Beng

• Anonyymi

Tuo vain yksi prosentti maksaa itse, tarkoittaa sitä että joku varakas vanhus menee hoitokotiin, kun ei jaksa omasta mielestään asua yksin. Terveydenhuollon asiantuntijan mukaan pärjäisi vielä hyvin kotona käyvien hoitajien avulla. Silloin tämä henkilö maksaa kokonaan hoitomaksun itse 4500 - 5000 euroa/kk.
      Ne muut maksavat eläkkeestään 85 %, ja kalliimpiin hoitokoteihin, jonka luulen Attendon olevan, otetaan vain parempi-eläkkeisiä, eli heidän eläkkeestään otetaan vähintään parituhatta euroa tai enemmän. En ole ihan varma tästä minimistä. Ne joilla on pieni eläke, menevät kunnan omistamiin hoitokoteihin. Ne ovat voittoatuottamattomia, siksi kustannukset alhaisemmat. Sairaanhoitajaksi valmistunut lapseni oli sellaisessa harjoittelemassa, oli sitä mieltä että hoito oli hyvä.

• Anonyymi

Ei taida juurikaan enää kunnan omistamia olla.
        Ja tairetaan ne tilit ensin syörä kaikilta.

• "Ne joilla on pieni eläke, menevät kunnan omistamiin hoitokoteihin."
        Ei pidä paikkaansa. Jotkut kunnat ovat ulkoistaneet näille yksityisille 80 prosenttia tehostetun palvelun paikoistaan ja kyllä siellä ihan pienipalkkaisia eläkeläisiä asustaa,Asumisen hinta vaan on muokattu sellaiseksi että juuri ja juuri kykenee siellä asumaan.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

"Ne joilla on pieni eläke, menevät kunnan omistamiin hoitokoteihin."
        Ei pidä paikkaansa. Jotkut kunnat ovat ulkoistaneet näille yksityisille 80 prosenttia tehostetun palvelun paikoistaan ja kyllä siellä ihan pienipalkkaisia eläkeläisiä asustaa,Asumisen hinta vaan on muokattu sellaiseksi että juuri ja juuri kykenee siellä asumaan.

Enpä ala väittämään, ilmeisesti eri kunnissa erilainen meininki. Tiedän siitä että omassa kunnassa keittiöapulaisena työputkensa tehneelle eläkeiläiselle kunnan sosiaalitoimistossa oli sanottu että sinua ei laiteta yksityiseen, kun sinulla on liian pieni eläke. Ihan siihen perustin puheeni. Samaan aikaa se jota käyn katsomassa, pääsi yksityiseen, hänen käteen jäävä osuus on 2800 euroa, josta sitten maksaa kunnalle 85 % hoitokotiin vuodevaatteet, pesuaineet, apteekkiin lääkkeet, kunnalle lääkäri- ja hammaslääkärikäynnit kuten me muutkin.
        Kunnassamme on kaksi kunnan omistamaa hoitokotia, niiden tilat eivät riitä. Minusta henkilöiden kohtelu on kunnaltamme oikein tehty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enpä ala väittämään, ilmeisesti eri kunnissa erilainen meininki. Tiedän siitä että omassa kunnassa keittiöapulaisena työputkensa tehneelle eläkeiläiselle kunnan sosiaalitoimistossa oli sanottu että sinua ei laiteta yksityiseen, kun sinulla on liian pieni eläke. Ihan siihen perustin puheeni. Samaan aikaa se jota käyn katsomassa, pääsi yksityiseen, hänen käteen jäävä osuus on 2800 euroa, josta sitten maksaa kunnalle 85 % hoitokotiin vuodevaatteet, pesuaineet, apteekkiin lääkkeet, kunnalle lääkäri- ja hammaslääkärikäynnit kuten me muutkin.
        Kunnassamme on kaksi kunnan omistamaa hoitokotia, niiden tilat eivät riitä. Minusta henkilöiden kohtelu on kunnaltamme oikein tehty.

Koronan jälkeen kyllä hoitokodeissa riittää kapasiteettia suuremmallekin vaivaisjoukolle.

• Anonyymi

Siis, jos vain yksi prosentti maksaa ylöspitonsa kokonaan, niin miksi heidätkin yleensäkin ovat tuotu esim. Attendon tai jonkun muun hoivattavaksi. onko mahdollisesti ennenenaikaistettu perinnönjako kysymyksessä?

• Anonyymi

Siis että mitä???

• Anonyymi

Eiku hehän juuri kuluttavat rahansa Attendon palveluun eli maksavat kaikesta hoidosta itse, kunta ei osallistu millään tavoin. Tämä juuri vähentää perinnönsaajien osuutta.
        Esim. minulla on varakas lapseton tuttava. Hän on testamentannut jäämistönsä hyväntekeväisyysjärjestölle, kuluttaa sen ajan mitä elää, ei hurvitellen vaan normaalisti eläen. Hänellä on jo muutamia kremppoja, voi siirtyä hoivakotiin asumaan kun haluaa. Näiltä asukeilta hoivakoti saa aidon voiton eikä kunnan verorahoista.

• Anonyymi

Noin 80 % vanhuksista on yksityisissä hoivakodeissa kunnan sopimuksilla.
      Kunnilla ei niin paljon hoivakoteja, että kaikille riittäisi paikkoja kunnan omissa hoivakoideissa.
      Vanhuksia on Attendossa, Esperissä, Mehiläisissä ym. paikoissa,
      juuri niissä yksityisissä, joista lehdissäkin on 2-3 vuotta jo kirjoiteltu
      kuinka huonoa hoiva on.
      Hoivakotiin pääsee nykyään vain tosi huonokuntoinen, yleensä siinä vaiheessa
      vasta pääsee, kun on tehostetun hoivan tarve, eli lähes sänkypotilas.

Omilla rahoilla voi aikaisemminkin ja maksaa 4-5000 euroa kuukaudessa.

• Anonyymi

Attendolla on noin 400 hoivakotia, osa vammaisille ym. ryhmille.
      Jos 99% on kuntien paikkoja, vain 1% maksaa itse.

Niillä on niin huono maine, etten ainakaan itse menisi niihin,
      jos olisi varaa yksityisesti mennä.

• Anonyymi

Elikkä ,jos menen niin huonoon kuntoon ,etten todella pärjää kotona Ja jonotan hoivakotiin. Siis tietysti menetän n 2000 tonnin eläkkeen. Minulla on kiinteää omaisuutta ja 100000e tilillä. Ei ole mitään korko -tai pääomatuloja. Kaitpa kunta maksaa ,kun tarpeeksi kauan jonotan ,että, pääsen kunnalliseen.

Vai onko PAKKO myydä omaisuutta tai menevätkö tiltä ottamaan rahaa hoitoon.?

• Anonyymi

Kunnallisessa hoitolaitoksessa tai kunnan yksityiseltä ostamassa hoitopaikassa
        eläkkeestäsi otetaan 85% hoidon kustannuksiin.
        Sis. asuminen, hoito ja lääkitys.
        Maksaa eläminen kotonakin.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos kunnan yksityiseltä ostamassa hoitopaikassa maksuvälineenä on palveluseteli, mitään 85 prossan rajaa ei ole olemassakaan vaan kaikki saadaan viedä, siis tulot. Latin latia ei tarvitse jäädä elämiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käyttipä millaista matematiikkaa vain, niin vanhushoito tuottaa voittoa.
        Vajaa henkilökuntamitoituksella sitä on edistetty.
        Miksi muuten yli 80-vuotiaista tutkituista 500 on saanut koronan? Lipsuttu.
        Minusta sekin kehitys, että vanhusten palvelutaloista on tullut lähes saattohoitoloita osoittaa yhteiskunnastamme jotain.

Beng

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Jos kunnan yksityiseltä ostamassa hoitopaikassa maksuvälineenä on palveluseteli, mitään 85 prossan rajaa ei ole olemassakaan vaan kaikki saadaan viedä, siis tulot. Latin latia ei tarvitse jäädä elämiseen.

Palvelusetelillä raja on n. 120 % eli kaikki menee eikä riitäkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Palvelusetelillä raja on n. 120 % eli kaikki menee eikä riitäkään.

Tuo on totta. Ja itse olisin paikkaa valitessani toinut enemmän ohjausta ja neuvontaa, mitä kunkinlainen valinta maksuihin ja paoikan valintaan tarkoittaa käytännössä. Sitä en koe saaneeni.

• Anonyymi

Hei, Siilivain, siis tuon tiedän että se eläke menee maksuihin, mutta voiko silti saada ns palvelusetelin. Entä tilillä olevat rahat ,otetaanko tilitä eurot ja pitääkö kesämökki myydä. Kysyb ihan oikeasti, kun ei nyt vielä ole just ajankohtainen ja en niin tarraan tiedä.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

• Minä olen tässä uskossa kokemukseni perusteella että:
        Ensin pitää olla riittävän huonokuntoinen ja avun tarpeen suuri että voit hakea kunnan SAS-ryhmältä palvelukotipaikkaa, siis sellaista jossa on ympärivuorokautinen hoito. Siihen tarvitsee mukaan lääkärintodistuksen. Jos SAS (= selvitä, arvioi, sijoita) ryhmä näyttää vihreää valoa, pääsee hakija jonottamaan vapautunutta paikkaa. Jos päädytään siihen että paikka hankitaan palvelusetelillä (on olemassa kunnan omia, ostopalvelulla ostettavia sekä palvelusetelillä ostettavia paikkoja), kunnalla on lista palvelukodeista, joiden kanssa kunnalla on palvelusetelisopimus.

Seuraavaksi hakija avustajineen täyttää tulokaavakkeen, joka toimitetaan palvelusetelin arvon laskemista varten kunnnan palvelunohjasuyksikköön tai muuhun vastaavaan mikä kussakin kunnassa on. Tulojen ja omaisuuden perusteella lasketaan sitten palvelusetelin arvo vuorokautta kohti, siis se summa minkä kunta maksaa asumisesta. Tässä kohden lasketaan myös riittääkö hakijan tulot (huomioonottaen asumistuki ja korkein hoitotuki) asumiseen. Säästöt pitää ilmoittaa mutta ne eivät vaikuta palvelusetelin summaan. Ja omaisuutta ei ainakaan toistaiseksi ole tarvinnut myydä. Näihin yksityisiin paikkoihin voi mennä yös itse maksavana, eli käsittääkseni koko summan maksaa silloin itse.

Tämä on minun mokemukseni korjatkoon joku jos on muunlaista kokemusta.

• Kaikkia Suomessa pysyvästi asuvia on hoidettava syrjimättä sanoo laki.
      Siksi me maksamme veroja joku enemmän, joku vähemmän.
      Jos mentäisiin siihen, että pitäisi ruveta omaisuutta myymään pakolla, että saisi hoitoa mihin se johtaisi. Epätasa-arvoon ja kaaokseen.
      En kannata tuollaisia asioita, jotka romuttaisivat yhteiskuntaamme.

• Anonyymi

Kylmä totuus on että varallisuus selvitetään. Jos varallisuutta on, ei kannata haaveilla ilmaisesta lounaasta. Paitsi jos on taitava lakimes apuna;)

• Anonyymi kirjoitti:

Kylmä totuus on että varallisuus selvitetään. Jos varallisuutta on, ei kannata haaveilla ilmaisesta lounaasta. Paitsi jos on taitava lakimes apuna;)

On kuitenkin niin, että ne varakkaimmat henkilöt maksavat suuren siivun verovaroista.
        Jos mentäisiin siihen, että he eivät saisi yhdenvertaista palvelua, syntyisi varmasti veroprotestit.
        Toisekseen se vaatisi lainsäädännön muutoksen.
        Mielestäni se ei sopisi hyvinvointivaltion arvoihin.
        Käsittääkseni käytännössä varakkain kansanosa käyttää paljon yksityisiä palveluita jo nyt.

• Anonyymi

kyllä suomessa SYRJITÄÄN, ei kannata lässytää paskaa,

• Anonyymi kirjoitti:

kyllä suomessa SYRJITÄÄN, ei kannata lässytää paskaa,

Jos Suomen laki on mielestäsi paskan lässytystä.
        Mene kertomaan se eduskuntaan.

• Anonyymi

Ai yhteiskunta romuttuu jos varakkaat maksaa varojensa mukaan hoivastaan ?!

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

On kuitenkin niin, että ne varakkaimmat henkilöt maksavat suuren siivun verovaroista.
        Jos mentäisiin siihen, että he eivät saisi yhdenvertaista palvelua, syntyisi varmasti veroprotestit.
        Käsittääkseni käytännössä varakkain kansanosa käyttää paljon yksityisiä palveluita jo nyt.

Suuri osa kansaa keskituloista.
        Varakkaat voivat jo haudata suuret luulonsa, että he tätä maata pystyssä pitävät.

Todella varakkaita on promille, melko varakkaita prosentti
        ja he harrastavat "verosuunnittelua." Varakkaan ei ole pakko maksaa
        suuria veroja eikä Suomessa maksakaan.
        Joku keskituloinen, joka ei voi harrastaa verosuunnittelua
        voi maksaa enemmän veroa kuin suurituloinen "verosuunnittelija".

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

"Jos mentäisiin siihen, että he eivät saisi yhdenvertaista palvelua, syntyisi varmaan veroproptestit".
        Olipa hauska kommentti.
        Tuskin kukaan varakas tavoittelee yhdenvertaista palvelua,
        kitumista kunnallisessa hoivassa, on hoivapaikka kunnan tai "espereitten"
        kunnallinen tason hoito = kaltoinkohtelu.

Varakkaalla on varaa ostaa laadukasta ihmisarvoista hoitoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ai yhteiskunta romuttuu jos varakkaat maksaa varojensa mukaan hoivastaan ?!

Ei ollut nyt ihan tuollaisesta kysymys.

• Anonyymi kirjoitti:

Suuri osa kansaa keskituloista.
        Varakkaat voivat jo haudata suuret luulonsa, että he tätä maata pystyssä pitävät.

Todella varakkaita on promille, melko varakkaita prosentti
        ja he harrastavat "verosuunnittelua." Varakkaan ei ole pakko maksaa
        suuria veroja eikä Suomessa maksakaan.
        Joku keskituloinen, joka ei voi harrastaa verosuunnittelua
        voi maksaa enemmän veroa kuin suurituloinen "verosuunnittelija".

En tiedä kenenkään luuloista.
        En tarkoittanut varakkailla upporikkaita, niitähän täällä ei kai juuri ole.
        Monet keskituloiset ovat varakkaita juuri sillä tavalla, että on asunto ja esim. kesämökki.
        Jos on ikänsä maksanut veroja, mielestäni on oikeus saada hoitoa, eikä niin, että pannaan asunto ja kesämökki pakkomyyntiin.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jos mentäisiin siihen, että he eivät saisi yhdenvertaista palvelua, syntyisi varmaan veroproptestit".
        Olipa hauska kommentti.
        Tuskin kukaan varakas tavoittelee yhdenvertaista palvelua,
        kitumista kunnallisessa hoivassa, on hoivapaikka kunnan tai "espereitten"
        kunnallinen tason hoito = kaltoinkohtelu.

Varakkaalla on varaa ostaa laadukasta ihmisarvoista hoitoa.

Niin siis kysymys on periaatteellinen.
        Otetaan pari esimerkkiä.
        Verovaroilla on rakennettu kirjasto. Varakkaammalle ihmiselle sanottaisiin, älä tänne tule, perusta oma kirjastosi.
        Verovaroilla on rakennettu tie. Varakkaammalle sanottaisiin, et saa kulkea tästä, sinulla on varaa tehdä oma tie.
        Ei verovaroilla rakennettuja palveluja voida jaotella sen mukaan, paljonko omistat.
        Saavathan niitä palveluja nekin, jotka eivät maksa ollenkaan veroa.Mainitsin jo tuolla ylenpänä käsitykseni, että varakkaat käyttävät jo nyt yksityisten palveluja ja hyvä niin.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Yhdenvertaisuus on avainsana.
        Paljon veroa maksaneet ovat työelämänsä aikana osallistuneet veroillaan jo monen palvelun ylläpitoon.
        Kuitenkin ajattelen, että veronmaksu tulee mennä maassamme edelleen maksukyvyn mukaan eli progressiivisesti.
        Perintöveroa helpottaisin rajusti, koska siitä vapautuisi kulutukseen rahaa herkessä ja nuorten velkataakan helpotukseen.

Beng

• Anonyymi

Jos varakas Suomessa tavoittelee tasa-arvoa hoidossa
      niin joutuu oman tasonsa alapuolelle.

• Anonyymi

Vain sairaalassa hoidettavilla on tasa-arvo, mutta silloin puhutaankin potilaista.
      Hoivalaitoksissa on asiakkaita.

• Kunnallisessa ympärivuorikautisessa tehostetussa palvelukodissa asuu myös melko varakkaita asukkaita.
        Heidän talonsa ja osakkeensa ovat tyhjillään.
        Ei kannata vuokrata, koska pääomatulo lisää hoitomaksua.
        Eikä ole pakko myydä.
        Tällainen henkilö maksaa hoitomaksun ja vuokran eläkkeensä mukaan.
        Hänelle jätetään 120-200/ euroa/kk.
        Sillä ostetaan lääkkeet.
        Ja vaatteet, ehkä konjakit.
        Omaisuuteen ei kosketa.

• Tehostetussa palveluasumisessa puhutaan asukkaista.

• Anonyymi

Yhrellä on tiedän, ainakin 200 hehtaaria metsää ja asuu hoivakodissa, eläke on pieni silti.

• Anonyymi

Se on niin nyk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5347
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3561
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      58
      2932
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      37
      2145
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1916
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      286
      1696
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1596
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1402
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      7
      1205
    Aihe