Asperger opettajalla?

Anonyymi

Hei!

Mä sain Asperger-diagnoosit tuossa vähän aikaa sit. Oon menossa lukioon ja oon aina halunnu sen jälkeen kouluttautua aineopettajaksi. Aloin miettimään, että miten tää vaikuttaa siihen. Jos oon oikein kässänny, niin opettajan työpaikkaa hakiessa, pitää näyttää terveystiedot haastattelussa. Opettajiahan on vissiin aika paljon liikaa markkinoilla verrattuna siihen, kuinka paljon työpaikkoja on avoinna. Tullaanko mun aspergeri näkemään aina negatiivisena asiana ja työnantajat tulee karsimaan mut pois ilmaan kummempaa syytä sen takia, kun valitaan, että kuka saa työn?

8

1624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Anteeks oudot lauseenmuodot. Oon kinda ollu hereillä koko yön stressaamas tätä.

    • Anonyymi

      Ei sitä tarvitse paljastaa. Ehkä ei kannatakaan kun tietämys asiasta niin huonoa monilla. Ei AS ole mikään este opettajuudelle, päinvastoin siitä voi olla jopa hyötyä. Ymmärtää moninaisuutta paremmin. Olen diagnosoinut itseni autismin kirjolle eläkeläisenä ja olen toiminut opettajana vuosikymmeniä. Siitä vaan ja sille alalle mikä kiinnostaa. Sinnikkyyttä meiltä ei puutu. Uuvuttavaa työ joskus mutta ehkä tulevaisuudessa työoloihin paneudutaan tarkemmin. Tsemppiä opintoihin. Hae tukea käytännön järjestelyihin.

    • Anonyymi

      Voisin kuvitella että suurin osa opettajan ammatin valinneista kuuluu neurologisesti autismin kirjoon. Olet varmaan kuullut sanonnan: "Ne jotka osaa, tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ryhtyy opettamaan."

      • Anonyymi

        Joo samaa mieltä. Mulla on Asperger, ja tourette todettu 2 vuotta sitten. Oon siis 14. Mä luulin kans että vaikutais mun elämään mutta ei se niin paljon vaikka sosiaali tilanteet stressaa vielä. Itse aloitin oman mini yrityksen vuosi sitten myyn siis oma tekemiäni korvakorut ja menee hyvin. Ei se ihmisiä tunnu haittaavan jos vain selittää tilanteen itsevarmasti. Tähän mennessä olen tienannut yli 4000€ palkintorahoja joten joo. Luulen että se ei kyllä vaikuta elämäsi paljoakaan jos vaan itse niin haluat


    • Anonyymi

      Mä oon eläkeiässä oleva assi. Mä muistan kouluajoiltani yhden opettajan, jonka olen myöhemmin todennut assiksi. Hän ymmärsi minua aivan ylivoimaisesti paremmin kuin muut opettajat. Häntä selvästi kuormitti jotkin opettajan ammatin varjopuolet, mm. se että osaa oppilaista ei kiinnosta ja osa oppilaista häiritsee. Mutta jos mulla ei olisi ollut yhtäkään hänen kaltaistaan ymmärtävää opettajaa siinä koulussa, olisi ollut mielenterveyteni todella vaarassa.

      Mitä tämä tosi tarina opettaa?
      Sen, että erilaisuutta ymmärtäviä opettajia tarvitaan kipeästi joka kouluun!

      Sitä paitsi esim. poikkeuksellisen menestyneissä psykologeissa on aika paljon asseja.

      • Anonyymi

        Muutamien suurten kaupunkien kouluissa on asperger-luokkia. Niiden opettajien olisi hyvä tuntea asperger mahdollisimman hyvin. Parhaiten aspergerin tuntee opettaja, jolla itsellään on asperger.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamien suurten kaupunkien kouluissa on asperger-luokkia. Niiden opettajien olisi hyvä tuntea asperger mahdollisimman hyvin. Parhaiten aspergerin tuntee opettaja, jolla itsellään on asperger.

        Aivan. Ja meillä erityisherkkä otettiin vuodeksi kotikouluun kun ope oli liian neurotyypillinen. Ei siis ymmärtänyt lain. Näihin pitäisi voida vaikuttaa että kemiat toimii hyvin. Siis miksei saa kysyä open tietämystä asiasta.


    • Anonyymi

      Tulipa vaan ammateista mieleen...ei taida sairaanhoitajissa olla neurokirjon ihmisiä. Niin huonoa on ymmärrys asiassa. Vai olisiko teille kellekään aspergereista tullut mieleen ryhtyä ammattiin jossa joutuu koskettelemaan vieraita ihmisiä. Ei minulle ainakaan. Sen sijaan ystäväni ovat myötäänsä hakeutuneet alalle. Kai he sitten hoivasivat minuakin. Lääkäreissä on asseja kun ovat tykänneet lukea pitkälle. Hekin olisivat enemmän omiaan tutkijoina. Kun eivät oikein silmiin pysty katsomaan ja muutenkin tuntuu että kärsivät vastaanottotyössä. Ammatinvalintaan kannattaa jokaisen panostaa paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe