Kuten tiedetään, Lenin kuoli jo vuonna 1924 ja Stalin oli noihin aikoihin vasta nousemassa merkittävään rooliin Neuvostoliiton politiikassa.
Jos Lenin olisi elänyt pidempään, olisiko Stalin noussut jossakin vaiheessa Leniniä vastaan valtakamppailuun? Tiedämmehän, että Trotski, jonka Stalin päihitti valtakamppailussa Leninin kuoleman jälkeen, oli Leninin lähipiiriä ja tämän suosikki seuraajakseen. Stalin raivasi tieltään lähes kaikki muutkin Leninin läheiset bolshevikkitoverit ja nosti omat suosikkinsa keskeisiin asemiin.
Jos Lenin olisi elänyt pidempään, olisiko hän päätynyt vankityrmään tai teloituspaikalle samoin kuin lukuisat hänen lähimmät seuraajansa Stalinin vahvistaessa valta-asemaansa? Olisiko Lenin-kultti jäänyt siis kokonaan syntymättä, jos hän ei olisi kuollut varhain?
Olisiko Stalin tuhonnut myös Leninin?
6
85
Vastaukset 6
Lenin oli poissa pelistä Kaplanin tekemän murhayrityksen jälkeen. Stalin eristi hänet 1922 datshalleen Gorkiin ja kontrolloi kaikkia tämän kontakteja, Krupskajaa myöden. Lenin vaati "testamentissaan" 1924 Stalinin syrjäyttämistä "liian karkeana", mutta sillä ei enää ollut vaikutusta.
Molotov muisteli vanhoilla päivillään, että Stalin oli Leniniin verrattuna ihan pehmo.- Anonyymi
Uskotko muka Molotovin horinoita? Tunnetun laulunkin mukaan (Njet Molotoff) se oli kova valehtelemaan.
Molo oli Stalinin uskollinen puppetti, joten tietysti hän yritti maalailla joosepista todellisuutta kauniimpaa kuvaa.
- Anonyymi
Jossittelu on turhaa. Mutta ettehän te muuhun pysty...
- Anonyymi
Loppujen lopuksi kaikki mitä ihmiset tekevät on turhaa.
- Anonyymi
Lykkäät pötyä!
- Anonyymi
Niin olihan Leninkin syntyjään porvari.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi yritti murhata mopopojan
Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti7052970Käviskö tällainen suhde
Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E69875- 40778
- 62720
- 88627
Poutalan onnettomuus
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit45503Olen pahoillani
Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi39474Harvinaisin persoonallisuustyyppi
Vihdoin löytyi selitys sille mitä olen. En olisi uskonut että löytyisi. Signs You Are the Rarest Personality Type o80455Taisin vihdoin saada sinut ulos luuristani stalkkeri
Et selvästikään ole niin pätevä kuin luulet. Tai minä niin huono.82441Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta
Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k24436