nollatuntisopimus ja työttömyysturva

Anonyymi

olen työttömänä ansiosidonnaisella ja töitä olisi tarjolla ainakin lomien ajaksi, mutta työnantaja haluaisi tehdä ns. nollatuntisop. jo viikkoja ennen kuin töitä varmuudella olisi. estääkö ko. sopimus ansiosidonnaisen saamisen työttömiltä päiviltä ? voiko olla samalla työtön työnhakija ? eihän näinä korona aikoina saa ketään te toim. tai kassasta kiinni, jonot puhelimessa pitkiä. onko kokemusta asiasta ?

17

874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirjoitan vain omasta puolestani, ja kokemuksesta. Minulle kaikki Kelan käytännöt , uhkaasit ja takaisinperinnän perusteet ovat niin arvaamattomia , että itse olen katsonut viisaimmaksi pysyä pois kaikista niin kutsutuista silppu tai osa-aikatöistä. Otan näin ennemmin karenssin vastaan kuin takaisinperinnän. Kelan eri tukien järjestelmäviidakossa olen pärjännyt äärimmäisen huonosti. En enää luota tähän tukien kyhäelmään. Mutta tämä vain minun kokemukseni.

    • Anonyymi

      Kyllähän ne päivärahat ymmärtääkseni juoksevat niiltä päiviltä kun ei ole töissä, eli ansiosidonnainen kestää pidempään.

      Itse asiassa jopa toimeentulotukisasakkaan kuukaudessa käteen jäävä rahamäärä nousee työssä käymällä 150 €/kk.

      Eli kyllä töissä kannattaa käydä, saa rahallista hyötyä ja työssäkäynti on muutenkin mukavaa, on järkevää tekemistä ja tapaa samalla ihmisiä 😊

    • Anonyymi

      Nolla tuntisopimuksella saa soviteltua päivärahaa. Eli työttömiltä päiviltä saa päivärahaa. Työaika saa olla maksimissaan 80% normaalista työajasta. Vaikka on sopimus niin jos tunteja ei ole, ei se vaikuta päivärahaan mitenkään. Näin ainakin minulla.

    • Anonyymi

      Näinhän se menee paperilla. mutta totuus on usein vähän toisenlainen.

      • Anonyymi

        Koko systeemi on tosi sekava. Varsinkin toteutunut tyä ei kohdistu aina oikein ajallisesti ja vääristää ja sekavoittaa päätöksiä
        Jos on osa-aikatyössä ja kuuluu ansiosidonnaisen päivärahan piiriin saa ansioon suhteutettua päivärahaa.

        Silloin kun on täyttänyt työssäoloehdon eli tehnyt 26 kpl 18 tunnin työviikkoa ( muuttuu syyskuussa 12 kk) vuoden sisällä, on määritelty päiväraha.
        Tämän määrittelemiseksi on laskettu tämän 26 viikon palkka ja erilaisten laskutoimitusten jälkeen se on määrännyt päivärahan suuruuden. Olkoon päiväraha nyt vaikka 1204,00 euroa kuukaudessa ja 56 euroa päivässä. ( 1204,00 : 21,5 pv = 56 euroa.) euroaa kuukaudessa

        Kokonaan työtön saa tätä päivärahaa 1204,00 euroa kuukaudessa ja se kestää 400 päivää, eli suurinpiirtein 18,5 kuukautta. (400 pv : 21,5 pv = 18,60 kk.)
        Sitten on taas hankittava uusi työssäoloehto saadakseen päivärahaa. Ennen syyskuuta hankittu ehto on taas voimassa 400 päivää ja siihen ei vaikuta päivärahan alennukset työttömyyden jatkuessa.

        Jos taas työssäoloehto täyttyy syyskuun jälkeen, siihen vaaditaa 12 kk työtä ja päiväraha alennukset astuvat voimaan jos töitä ei löydy mikäli hallituksen esitykset menevät läåi.
        Perjantaina luultavasti edes yritetään keskustella.

        Jos tekee osa-aikatyötä, saatu palkkasumma pienentää 50 snt jokaista euroa kohden päivärahaa.
        Tämä määritelty päiväraha on siis 1204,00 euroa kuukaudessa. Siitä vähennetään osa-aikaisen palkkana maksettu euromäärä ja päivärahan määrä kuukausittain vaihtelee saadusta palkkamäärästä riippuen.
        Eli kun päiväraha alenee, sitä kuitenkin maksetaan palkan lisäksi jokaiselta arkipäivältä n. 21,5 pv/kk.
        Jos tämä 56 euron päiväraha alenee esim. 30,00 euroon päivässä, se vähentää tätä 400 päivää maksettavaa päivärahaa vain puoli päivää ja päivärahan saamisen kestää pidempään kuin tämän 18 ja puoli vuotta.

        Uuden työssäoloehdon hankkiminen vaatii 12 kuukautta töitä tällä vähintään 930,00 euron palkalla mikä on minimi yhden kuukauden työsäoloehtoon ( puolia kuukausiakin voi kerätä pienemmällä palkalla).
        Tämän palkan mukaan määriteltävä uusi päiväraha vastaa Kelan peruspäivärahaa.

        Nämä säännöt ja sovellukset ja tuntien laskeminen on täyttä hulluutta ja useimmat eivät niitä ymmärrä, eikä ole ihmekään.
        Miten kukaan voi kuvitella että joku innostuu ottamaan työtä vastaan jos siitä ei kerry edes puolta työssäoloehtokuukautta.
        Lisäksi työttömyyskassoihin ilmoitetut tehdyt tunnit sekoittavat pään, johtuen siitä kohdistuuko maksettu palkka ansainta- vai laskenta kuukaudelle.

        Eikö nyt kertakaikkiaan voi tehdä sellaisia sääntöjä että jokaisesta työstä maksettu euro, olkoon sitten 15 euroa tai 300 euroa kuukaudessa kasvattaisi työsäoloehtoa.
        Jos tällainen avaruustieteeseen verrattava uudistus saataisiin läpi, niin se voisi lisätä työhalukkuutta, ei tämä EK:n talutusnuorassa olevan hallituksen sanelupolitiikka.

        . . . lauta kun ihmisille selviää mihin tämä uudistus johtaa, niin ihmiset ei tee sitäkän vähää töitä kun tähän asti.
        Työttömiä tulee koko ajan lisää ja se nyt ei sitten varmasti ole työttömien vika, vaikkakin mätiä omenia aina korissa tuppaa olemaan.
        Kun näitten nyt jo työttömien 400 päivää on syöty, silloin totuus selviää.


    • Anonyymi

      Ei pidä uskoa,etteikö töitä kannata tehdä nollasopimuksella. Kuukauteen saat hankkia 300 egeä ilman,että se sovitellun laskennassa otetaan huomioon. Sen ylimenevästä osasta puolet vähentää soviteltua. Palkan pitää olla alan normipalkka,rajat jotkut siinä. Sitten työaika ei saa olla 80 pros tai yli täysiaikaisen työajasta. Sovitellun maksaja tarvii tuntisi,ja työkkäriltä lausunnon ettei estettä maksamiseen. Tehny itse 9 v nollana. Ei siinä mitään outoa ole. Homma toimii Kelalta ok

      • Anonyymi

        Ihan uteliaisuudesta kysyn, jos olet 9v ollut työsuhteessa onko tunnit niin vähissä että joudut Kelan kanssa asioimaan, et siis saa ansiosidonnaista ? Itse olen vielä välttynyt kelalta. Kiitos asiallisista vastauksista, olen alkuperäinen kyselijä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan uteliaisuudesta kysyn, jos olet 9v ollut työsuhteessa onko tunnit niin vähissä että joudut Kelan kanssa asioimaan, et siis saa ansiosidonnaista ? Itse olen vielä välttynyt kelalta. Kiitos asiallisista vastauksista, olen alkuperäinen kyselijä

        Uteliaalle: milloin matalapalkka-alojen liitot on alkaneet duunaria muistaa? Ja kassaan on vain kassa. Siksi. On jo toinen työnantaja tuon 9 v aikana. Palkat on tulleet kuten kuuluu,ja tärkeät asiat rullaa. Liitto tai kassa... Mitä minä niillä teen,jos tulee juridisia ongelmia? Nimittäin se soviteltuhan on matalapalkka hommissa sama mistä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan uteliaisuudesta kysyn, jos olet 9v ollut työsuhteessa onko tunnit niin vähissä että joudut Kelan kanssa asioimaan, et siis saa ansiosidonnaista ? Itse olen vielä välttynyt kelalta. Kiitos asiallisista vastauksista, olen alkuperäinen kyselijä

        Ja,on tunteja,välillä ei tipu siksi päivärahaa.


      • Anonyymi

        Vanha ketju mutta liitossa ei vähenetä 300€ tuloista. Näin ainakin minulla on.


      • Anonyymi

        Tuo 300 euron suojaosuus poistuu 1.4. alkaen.


      • Anonyymi

        Tämä 300 euron suojaosa poistuu 1.4.2024 kokonaan ja kaikki ansio alentaa päivärahaa. Samalla kertaa lapsikorotukset poistuvat.
        Nämä lait on eduskunnassa vahvistettu.
        Suojaosan poistuminen tavallaan tuo lisää ansioita 150,00 euroa lapsettomalle, ja yhden lapsen lapsikorotuksen poistuminen lisäksi noin 125,00 euroa eli yhteensä noin 275,00 euroa.
        Homma toimii edelleenkin Kelalta, mutta päiväraha pienenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan uteliaisuudesta kysyn, jos olet 9v ollut työsuhteessa onko tunnit niin vähissä että joudut Kelan kanssa asioimaan, et siis saa ansiosidonnaista ? Itse olen vielä välttynyt kelalta. Kiitos asiallisista vastauksista, olen alkuperäinen kyselijä

        Luultavastikin tämä 300,00 euroa on kuukaudessa tehty koska se ei pienennä Kelan maksamaa päivärahaa.
        On kuulunut puhetta, että enemmänkin tunteja olisi tarjottu, mutta ei ole otettu vastaan.
        En kyllä ymmärrä siaa, jos työstä kieltäytyy tulee jotain sanktioita ?
        Työvoimatoimisto edellyttää että osa-aikaiset koko ajan hakevat lisätunteja nykyisiltä työnantajilta ja muitakin työpaikkoja.
        Tosin useammalla työnantajalla työskentely ei käytännön syistä onnistu, jos tarve työntekijälle osuu samoille päiville.
        Silloin nykyinen työnantaja voi olla pian entinen työnantaja eli tunnit on nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uteliaalle: milloin matalapalkka-alojen liitot on alkaneet duunaria muistaa? Ja kassaan on vain kassa. Siksi. On jo toinen työnantaja tuon 9 v aikana. Palkat on tulleet kuten kuuluu,ja tärkeät asiat rullaa. Liitto tai kassa... Mitä minä niillä teen,jos tulee juridisia ongelmia? Nimittäin se soviteltuhan on matalapalkka hommissa sama mistä tulee.

        Nyt nämä pienemmätkin päivärahat putoavat, oli kassassa tai liitossa, sillä ei ole merkitystä jos hallitus saa tahtonsa läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha ketju mutta liitossa ei vähenetä 300€ tuloista. Näin ainakin minulla on.

        Tämä 300 euroa vähennetään vielä 1.4.2024 asti jokaisen ansioista ennen OSA-AIKAISEN päivärahan määrittelyä.
        Eli kun on päässyt päivärahan piiriin on määritelty se päiväraha minkä saisi kokonaan työttömänä. Se on perustana kun osa-aikaisen päivärahaa määritellään uudelleen.
        Osa-aikaisen päiväraha määritellään JOKA KUUKAUSI uudelleen palkan ja tämän alkuperäisen "kokonaan työttömän" päivärahan perusteella.
        Kokonaan työtöntä tämä 300 euroa ei koske millään lailla, koska hänellä ei ole tuloja mistä sitä vähennettäisiin.
        Kaikki työttömyyskassat, niin Loimaan kassa kuin muutkin laskevat päivärahat ja tekevät päätökset työttömyysturvalain mukaisten lakien pohjalta.
        Kaikille kassoille lait ovat samat.


    • Anonyymi

      Työnhakijana voit olla, ilmoita vain asiasta työkkäriin, niin antavat kassalle lausunnon ettei päivärahan maksulle ole työvoimapoliittista estettä (ilman työkkärin puoltavaa lausuntoa soviteltua päivärahaa ei saa).

      Saat soviteltua päivärahaa siltä ajalta, kun työtunnit jäävät alle 80% kokoaikatyön tunneista eikä tuloraja ylity.

      Jos olet yhtäjaksoisesti yli 2 viikkoa töissä niin, että viikottaista työaikaa kertyy 80% tai enemmän, niin siltä ajalta ei makseta soviteltua päivärahaa.

    • Anonyymi

      Tämä koko järjestelmä on aivan hullu.
      Tästäkin keskusteluketjusta näkee että monikaan ei systeemiä ymmärrä, eikä ole ihmekään.

      Mitä helvetin merkitystä sillä on, montako tuntia tai euroa missäkin kuukaudessa tienaa. Eikö se ole pääasia että tienaa ?
      Miksi ne täytyy karsinoida kuukausien ja eurojen mukaan ? Se on pääasia että kaikki työ kannattaisi ottaa vastaan ja työntekijää tarvitseva saisi työntekijän.

      Jos tämä nyt puolen vuoden työssäoloehto muutetaan vuodeksi ja eurokuukausiksi on määritelty 930 euroa eli 12x930 € = 11 160,00 euroa.
      Miiksi ei kelpaa kaikki tienatut eurot vuoden sisällä eli 11160,00 euron vuositulo riittäisi myös tällä systeemillä ? Miksi se ei käy ?
      Aivan varmasti tehtäisiin tämänkin yli jos vain töitä löytyisi, koska jokaisella eurolla olisi päivärahaa ja elintasoa nostattava vaikutus.

      Luuleeko hallitus että päivärahan saajien suurin tarkoitus ja intohimo elämäsä on tehdä vain sen verran että saa päivärahaa, ei yhtään yli.
      Luuleeko hallitus että kansa ei sen verta osaa laskea minkälaisen pivärahan tällä 930 euron kuukausiansiolla saa ?

      Nämä hallituksen toimet eivät luo yhtäkään uutta työpaikkaa se on varma.
      Nämä julkisuudessa esiintyvät omien etujensa pohjalta kommenteja antavat muuttavat vanhaa.
      Heillä ei ole sen vertaa älliä että he voisivat luoda uusia käytäntöjä kuten äsken esitin.

      Perjantaina kai jonkinlaista keskustelua käydään hallituksen ja ay-liikkeiden välillä.
      Molemmilla puolilla on henkilöitä jotka tietävät mistä puhuvat.
      Siksi varmaan ei ole keskusteluyhteyttä avatu.

      Tuntuu että näillä hallituksen esityksillä ei pyritäkään työllisyyden lisäämiseen vaan yritetään luoda 20 luvun systeemi, oikein amerikkalainen unelma, jossa satamissa miehet olivat päivittäin hattu kourassa huutokaupassa töitä hakemassa.
      Sielläkin työväestö tiivisti rivinsä murhista huolimatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe