onko mitään eroa??

Anonyymi

Onko mitään vakuutus tai muuta eroa jarrullisella ja jaruttomalla kärryllä??
kun jotkut muutoskatsastaa kärynsä jarruttomaksi.

onko sillä jotain hyötyä maksujen suhteen.

23

2549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla on jarruton pikkukärry ja 3500 kg kokonaispainon venetraileri. Molempien liikennevakuutus on 11,9€ / vuosi.

    • Anonyymi

      Jarrullista kärryä pitää katsastaa n.3 vuoden välein

      • Anonyymi

        Jarrullinen O2 luokan peräkärry on katsastettava 2 vuoden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrullinen O2 luokan peräkärry on katsastettava 2 vuoden välein.

        Menee lähes 3 vuotta katsatusvälillä nykyään.


    • Anonyymi

      pitääkö katsastaa 2vuodenvälein kärryä, joka on max 750kg kantavuus ja on jarrullinen.???

      eikös vain yli 750kg kantavuuden kärryt pidä katsastaa 2-vuoden välein..
      usein nuo yli 750kg on jarrullisia kun silloin on kantavuus melkein suoraan yli 1000kg..

      vaikuttaako vakuutusmaksuun onko jarrut vai ei ??

      tarvitseeko muutos katsastaa kärryä jos lisään jarrut(*jarru vetopään) JA en halua kantavuutta lisää rekisterioteeseen..??

      pienen googletaminen toi vain vastaksen että max vetopaino nousee jos lisää "jarrut*".. mikä on tyhjentävä vastaus siihen mitä kysyn :(

      • Anonyymi

        En ole mikään asiantuntijaa, mutta O1 kärryt ovat kantavuudeltaan maksimissaa 750kg ja niissä ei tarvitse olla jarruja, eikä niitä tarvitse katastaa. Tuollaisessa kärryssä saisi olla käsittääkseni jarrut, eikä sitä silti tarvitsisi katsastaa.

        02 kärryt ovat 750-3500kg ja niissä pitää olla jarrut ja ne pitää katasta kahden vuoden välein.

        Varmaan sen käärryn voisi halutessaan rekisteröidä maksimissaa 750kg kokonaispainoon. Kai se muutoskatsastus kuuluu täähän operaatioon, vaikka ei kai siitä tuossa tapauksessa ole mitään hyötyä. Ajovarma varmaan neuvoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole mikään asiantuntijaa, mutta O1 kärryt ovat kantavuudeltaan maksimissaa 750kg ja niissä ei tarvitse olla jarruja, eikä niitä tarvitse katastaa. Tuollaisessa kärryssä saisi olla käsittääkseni jarrut, eikä sitä silti tarvitsisi katsastaa.

        02 kärryt ovat 750-3500kg ja niissä pitää olla jarrut ja ne pitää katasta kahden vuoden välein.

        Varmaan sen käärryn voisi halutessaan rekisteröidä maksimissaa 750kg kokonaispainoon. Kai se muutoskatsastus kuuluu täähän operaatioon, vaikka ei kai siitä tuossa tapauksessa ole mitään hyötyä. Ajovarma varmaan neuvoo.

        Tuossa on mennyt määritelmät sekaisin. O1 perävaunun suurin sallittu KOKONAISPAINO on 750 kg. Kantavuus sitten vaihtelee sen mukaan mikä on peräkärryn omapaino.


    • Anonyymi

      Olen alkuperäinen kysyjä..

      Siksi mietin asiaa, koska omalla autollani saa vetää vain 650kg jarrutonta kärryä, mutta jarrullisena saa 1200kg.. KUN jarrutomia 650kg kärryjä ei ole niin huono on vetää kärryä jos ei sitten 1200kg osta...

      SIIS jos ostan 750kg kärryn ja laitan siihen jarrut niin sitä voin vetää,, sitäkö ei tarvitse katsastaa joka toinenvuosi..
      jossain luki että muutoskatsastaa pitää jos nostaa kantavuutta kärryssä.. mutta EN minä halua nostaa kantavuutta... lisään vain jarrut kärryyn...

      • Anonyymi

        Jos ostat jarruttoman kärryn ja sitten ostat jarrulliset vetopään ja akselin , niin tulee melko kalliiksi. Mulla on kokonaispainoltaan 650 kg kärry . Merkki on Kärppä. On melko vanha.


      • Anonyymi

        Voit vetää 750 kg kokonaispainoista kärryä , jos et laita kuormaa kuin kokonaispainoon 650 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit vetää 750 kg kokonaispainoista kärryä , jos et laita kuormaa kuin kokonaispainoon 650 kg.

        uuden ja vanhan mukaan saa vetää vain 650kg rekisteröityä peräkärryä ... ei 750kg kärryä vaikka kuormaisi 200kg kyytiin ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uuden ja vanhan mukaan saa vetää vain 650kg rekisteröityä peräkärryä ... ei 750kg kärryä vaikka kuormaisi 200kg kyytiin ..

        Vetoautoni suurin sallittu vetopaino on 2800 kg. Venetrailerini rekisteriin merkitty kokonaismassa on 3500 kg. Voin vetää kyseistä kärryä kun sen kytkentämassa ei ylitä 2800 kg. Tämä on fakta. Luulisi noissa pikkukärryissä olevan sama systeemi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetoautoni suurin sallittu vetopaino on 2800 kg. Venetrailerini rekisteriin merkitty kokonaismassa on 3500 kg. Voin vetää kyseistä kärryä kun sen kytkentämassa ei ylitä 2800 kg. Tämä on fakta. Luulisi noissa pikkukärryissä olevan sama systeemi.

        Kun tarkastellaan vetoauton suurinta sallittua kytkentämassaa, silloin ratkaisee todellinen kuormitus peräkärryjen pyöristä punnittuna. Rekisteriotteen kokonaispainoja tarkastellaan silloin kun kyse on ajokortin sallimista yhdistelmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tarkastellaan vetoauton suurinta sallittua kytkentämassaa, silloin ratkaisee todellinen kuormitus peräkärryjen pyöristä punnittuna. Rekisteriotteen kokonaispainoja tarkastellaan silloin kun kyse on ajokortin sallimista yhdistelmistä.

        Tiedän tuon.


      • Anonyymi

        Saat vetää autollasi jarrutonta kärryä jonka kokonaispaino on 750kg, mutta sinun autolla vedettynä se saa painaa kuormattuna maskimissaan 650kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uuden ja vanhan mukaan saa vetää vain 650kg rekisteröityä peräkärryä ... ei 750kg kärryä vaikka kuormaisi 200kg kyytiin ..

        Höpö höpö. Kärryjen valintahan olisi täysin mahdotonta jos kärryn painon pitäisi vastata auton sallittua vetomassaa. Autolle luvattua vetomassaa ei saa ylittää, mutta kyllä kärryn sallittu kokonaismassa saa sen ylittää, mutta ei todellinen massa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Kärryjen valintahan olisi täysin mahdotonta jos kärryn painon pitäisi vastata auton sallittua vetomassaa. Autolle luvattua vetomassaa ei saa ylittää, mutta kyllä kärryn sallittu kokonaismassa saa sen ylittää, mutta ei todellinen massa.

        Auto jossa on sallittu max vetoamassa 650kg jarrutomana, ei saa vetää 2000kg kärryä, vaikka oma massa kärryllä olisi vaikka100kg ja vetäisi tyhjänä.. tietysti pitää muistaa katsoa ajokorttia luokkiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto jossa on sallittu max vetoamassa 650kg jarrutomana, ei saa vetää 2000kg kärryä, vaikka oma massa kärryllä olisi vaikka100kg ja vetäisi tyhjänä.. tietysti pitää muistaa katsoa ajokorttia luokkiakin.

        Minulla on 1700 kokonaismassaltaan oleva kärry, ja auto saa vetää 1450 kg kuormaa.
        Jos kärry painaa tyhjänä 450 kg (kuomun kera ja teli), niin 1000 kg kuormaa saan vetää sillä. 250 kg jää kantavuudesta hyödyntämättä.

        Ja jarruton kärry tällä autolla, se oli muistaakseni 650 kg kuormattuna.
        Eli 100 kg pitää jättää pois kärryn kantavuudesta jos ajelee kevytkärryllä.

        Ajokorttiluokka on tarkistettava jos mennään yli 750 kg (nyk. 825 kg koska aisapaino kohdistuu koukkuu, ei kärryn renkaisiin, tai yli 3500 kg yhdistelmäpainoihin. Yhdistelmäpaino mitataan ilman kuormaa, eli edes tyhjänä ei saa vetää tukevaa jarrullista kärryä jos vetoauto on jykevää tekoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 1700 kokonaismassaltaan oleva kärry, ja auto saa vetää 1450 kg kuormaa.
        Jos kärry painaa tyhjänä 450 kg (kuomun kera ja teli), niin 1000 kg kuormaa saan vetää sillä. 250 kg jää kantavuudesta hyödyntämättä.

        Ja jarruton kärry tällä autolla, se oli muistaakseni 650 kg kuormattuna.
        Eli 100 kg pitää jättää pois kärryn kantavuudesta jos ajelee kevytkärryllä.

        Ajokorttiluokka on tarkistettava jos mennään yli 750 kg (nyk. 825 kg koska aisapaino kohdistuu koukkuu, ei kärryn renkaisiin, tai yli 3500 kg yhdistelmäpainoihin. Yhdistelmäpaino mitataan ilman kuormaa, eli edes tyhjänä ei saa vetää tukevaa jarrullista kärryä jos vetoauto on jykevää tekoa.

        Ajokortin ajooikeudet peräkärryn kanssa katotaan aina auton ja peräkärryn rekisteriotteeseen merkityn kokonaispainon mukaan, vaikka kumpikin olisi kuormattu "vajaasti". Monelle isomman pakettiauton (suurin sallittu kokonaispaino 3500 kg) perään ei saa käytännössä mitään jarrullista peräkärryä jos aikoo ajaa yhdistelmää B-kortilla. Tavallisen volkkarin tai transitin perään kun laittaa matkailuvaunun, on syytä tarkistaa painot rekisteriotteesta ja minkälaiset kirjaimet löytyy ajokortista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto jossa on sallittu max vetoamassa 650kg jarrutomana, ei saa vetää 2000kg kärryä, vaikka oma massa kärryllä olisi vaikka100kg ja vetäisi tyhjänä.. tietysti pitää muistaa katsoa ajokorttia luokkiakin.

        Kyllä saa, jos kärryn oma massa on alle 650kg. Ajokortissa pitää tuossa tapauksessa olla aina pikku e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa, jos kärryn oma massa on alle 650kg. Ajokortissa pitää tuossa tapauksessa olla aina pikku e.

        Jos vetoauton kokonaispaino on on enintään 2750 kg, sillä saa vetää 750 kg perävaunua ilman ajokortin pikku e luokitusta. Vasta kun auton ja perävaunun yhteinen rekisteriin merkitty kokonaispaino ylittää 3500 kg, tarvitaan E korttiin. Yleensä tuo pikku e:n tarve yllättää raskasta pakuautoa ajavan koska silloin voi olla että jo jarruttoman kevytperäkärrynkin vetoon tarvitaan se pikku e. Esimerkiksi oman Boxerini kokonaispaino on 3300 kg ja siksi tarvitsen aina ABE korttiani jos vedän jotain peräkärryä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit vetää 750 kg kokonaispainoista kärryä , jos et laita kuormaa kuin kokonaispainoon 650 kg.

        Ei saa vetää 750kg kärryä koska auton maksimivetopaino on kärryn nimellinen paino , ei todellinen paino.
        Tarkistelin itsekin netistä 600kg kärryä , ei ole olemassa , en löytänyt edes käytettynä niitä.
        Ilmeisesti 750kg painoraja on ollut jo kauan käytössä.Ja autojen pienet vetopainot johtuu siitä kun Suomi on ainoita maita joissa vedellään tavaraa mökille EU:ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa vetää 750kg kärryä koska auton maksimivetopaino on kärryn nimellinen paino , ei todellinen paino.
        Tarkistelin itsekin netistä 600kg kärryä , ei ole olemassa , en löytänyt edes käytettynä niitä.
        Ilmeisesti 750kg painoraja on ollut jo kauan käytössä.Ja autojen pienet vetopainot johtuu siitä kun Suomi on ainoita maita joissa vedellään tavaraa mökille EU:ssa.

        Olet väärässä . Todelliset vetopainot punnitaan , ajokorttiluokkaan vaikuttavat painot katsotaan rekisteriotteista .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe