Hei! Olen pitkäaikainen ykköstyypin diabeetikko, ja minulla on ollut alusta lähtien monipistoshoito (Novorapid, Levemir).
Olen yleensä hyvin tarkka laittamistani insuliiniannoksista sekä siitä, mitä insuliinia laitan milloinkin. Olen kuitenkin viime aikoina miettinyt ja pelännyt, että esim. Levemir-kynässä saattaa olla vääränlaista insuliinia, joka voisi viedä henkeni.
Voiko tällaista sattua insuliinitehtaassa, että väärään kynään päätyy väärää insuliinia? Ja jos sellaista on sattunut, onko siitä koskaan uutisoitu? Pelkäänkö täysin turhaan?
Väärää insuliinia väärässä kynässä
4
241
Vastaukset
Sanoisin, että pelko on aika turha. Lääketehtaissa on moninkertaiset varmistukset asiasta.
- Anonyymi
En haluaisi uskoa, että pitkävaikutteinen voisikin olla lyhytvaikutteista. Se minkä olen pitkän 1-tyypin 'urani' aikana havainnut, on ollut että joskus jokin erä insuliinia on ollut mielestäni tehottomampaa. Epäilen tässä toki myös säilytystä ja kylmäketjun katkeamista tehtaalta apteekkiin. Onko muilla tällaisia kokemuksia?
- Anonyymi
Usein todennäköisempää on kylmäketjun katkeaminen apteekista kotiin jääkaappiin. Kaikki asiakkaat eivät välttämättä ymmärrä että kun on ostanut kynäpakkauksen apteekista (siellä jääkaapissa), se on kuljetettava myös kotiin yhtä kylmänä. Joko nopeasti että kynien pahvipakkaus riittää pitämään kylmyyden, tai sitten pakata ne apteekissa lämpöeristettyyn kuljetuspussiin. Olen joskus saanut lääketehtaan mainosrepun ja siinä on sisällä lämpöeristetty ja foliolla sisältä päälystetty iso tasku jossa insuliinit pystyy kuljettamaan kylmänä kotiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein todennäköisempää on kylmäketjun katkeaminen apteekista kotiin jääkaappiin. Kaikki asiakkaat eivät välttämättä ymmärrä että kun on ostanut kynäpakkauksen apteekista (siellä jääkaapissa), se on kuljetettava myös kotiin yhtä kylmänä. Joko nopeasti että kynien pahvipakkaus riittää pitämään kylmyyden, tai sitten pakata ne apteekissa lämpöeristettyyn kuljetuspussiin. Olen joskus saanut lääketehtaan mainosrepun ja siinä on sisällä lämpöeristetty ja foliolla sisältä päälystetty iso tasku jossa insuliinit pystyy kuljettamaan kylmänä kotiin.
Olen ollut tarkkana hakiessani insuliinikynät apteekista kotiin. Kesällä käytän pientä kylmälaukkua, ja nopeasti kotona jääkaappiin. Vaarallisinta muuten on talvella insuliinin jäätyminen. Silloin ei toimi ollenkaan.
Palatakseni aloittajan kysymykseen, olen minäkin joskus miettinyt, voiko pitkävaikutteisen insuliinin, joka vapautuu hitaasti esim. vuorokauden (lantus), rakenteessa tai säilytyksessä sattua jokin virhe, ettei pitkävaikutteinen imeydykään vaikutus profiilin mukaisesti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 223874
- 901914
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa901319Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1681281- 561139
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.551042Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe1901018- 61932
- 42896
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis143849