Vaimolle pitäis hankkia polkupyörä. Rouva toivoo pyörää jossa pysty ajoasento, jalkajarru ja vaihteita 3-7.
Mitä merkkiä kannattaisi katsella? Liikkeessä kaupittelivat Madison Budapestiä, joka ei laadulla vakuuttanut ja vaimo valitti pyörän olevan kiikkerän oloinen ajaa. Ei ostettu.
Mites noi Crescentit tai Helkamat, onko laatu ihan kuraa nykyään? Entä Tunturi? Tähtipyörä?
Budjetti noin 800e ja en haluaisi ostaa uutta pyörää jo parin vuoden päästä eli toiveissa kestävä pyörä.
Hyvä ja kestävä pyörä vaimolle?
25
3792
Vastaukset
- Anonyymi
Trek FX 3 Disc Equipped Stagger polkupyörä!
- Anonyymi
Jaa Trek ilman jalkajarrua. Pitää katsella halvempaa pyörää mistä löytys jalkajarru, paremmat ne ois käsijarrut ja niihin tottuu kyllä ens päivänä.
- Anonyymi
Onko vaimosi pyöräillyt paljon? Kun kerroit, että oli "kiikkerän oloinen ajaa", niin johtuiko pyörästä vai pyöräilijästä? :)
Onko hän koeajanut muitakin polkupyöriä?- Anonyymi
Ei ole muutamaan vuoteen pahemmin ajanut, joten saattoihan se vika olla satulan päälläkin :-) anopin ikivanha Helkama Aino on meillä lainassa ja sillä on nyt ajellut ilman valitusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole muutamaan vuoteen pahemmin ajanut, joten saattoihan se vika olla satulan päälläkin :-) anopin ikivanha Helkama Aino on meillä lainassa ja sillä on nyt ajellut ilman valitusta.
Kertomasi perusteella käyttö on hyvin kevyttä. Käytännössä kaikki pyörät kestää hyvin.
Kannattaa valita sellainen mistä rouva ja lompakko tykkää :)
Vaihteista kannattaa katsella 3-vaihteista mieluummin kuin 7 tai 8 vaihteista. 3-vaihteinen toimii huomattavasti paremmalla hyötysuhteella. Käytännössä se on siis kevyempi polkea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertomasi perusteella käyttö on hyvin kevyttä. Käytännössä kaikki pyörät kestää hyvin.
Kannattaa valita sellainen mistä rouva ja lompakko tykkää :)
Vaihteista kannattaa katsella 3-vaihteista mieluummin kuin 7 tai 8 vaihteista. 3-vaihteinen toimii huomattavasti paremmalla hyötysuhteella. Käytännössä se on siis kevyempi polkea.kerro 3 vaihteisen hyötysuhteesta lisää, mielenkiintoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kerro 3 vaihteisen hyötysuhteesta lisää, mielenkiintoista.
7- vaihteinen on toiminnaltaan periaatteessa 2 kappaletta 3-vaihteisia vaihteistoja sarjassa eli peräjälkeen. Tuplahäviöt siis vaihteistossa.
3-vaihteisissa kakkos vaihde on suora 1:1 välitys. Se toimii parhaalla hyötysuhteella. Käytännössä ykkönenkin toimii myös ihan asiallisella hyötysuhteella poljintuntuman perusteella.
7-vaihteisissa on lisätty hyötysuhteen kustannuksella lisää välityksiä. Osa vaihteista tuntuu sille kuin suossa polkisi. Raskasta, eikä oikeen meinaa kulkea. Toki 7 vaihteisissakin on paremmalla hyötysuhteella toimivia välityksiä. En vaan muista nyt niitä enää.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
7- vaihteinen on toiminnaltaan periaatteessa 2 kappaletta 3-vaihteisia vaihteistoja sarjassa eli peräjälkeen. Tuplahäviöt siis vaihteistossa.
3-vaihteisissa kakkos vaihde on suora 1:1 välitys. Se toimii parhaalla hyötysuhteella. Käytännössä ykkönenkin toimii myös ihan asiallisella hyötysuhteella poljintuntuman perusteella.
7-vaihteisissa on lisätty hyötysuhteen kustannuksella lisää välityksiä. Osa vaihteista tuntuu sille kuin suossa polkisi. Raskasta, eikä oikeen meinaa kulkea. Toki 7 vaihteisissakin on paremmalla hyötysuhteella toimivia välityksiä. En vaan muista nyt niitä enää..Ja kun tuohon lisää vaihteiston likaantumisen ja kulumisen, ollaankin 7- ja 8-vaihteisten kanssa suossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun tuohon lisää vaihteiston likaantumisen ja kulumisen, ollaankin 7- ja 8-vaihteisten kanssa suossa.
Kaikki pyörät vaativat säännölistä huoltoa ja tietenkin myös pesua. Pätee samalla lailla satasen pyörään kuin kymppitonnin pyörään.
- Anonyymi
Perus Nopsa naistenpyörä. 3-vaihdetta, jalka- ja käsijarru.
- Anonyymi
Onko Monarkin pyörä hyvä ostos, vai meneekö rahat hukkaan?
- Anonyymi
Kaikki pyörät on hyviä ostoksia :)
- Anonyymi
Cressun halvemmat markettipyörät teipataan Monark teipeillä. Valmistus joku vinkuintia, kuten kaikilla tuollaisilla. Ihan ok, mutta vain vaihteeton tai korkeintaan kolmivaihteinen.
- Anonyymi
Kaikista huonoin asia näissä napavaihteissa kun polkee ylämäkeen tai vastatuuleen niin kuinka se painaa mieltä onko tässä pyörässä jotain vikaa, kuinka paljon kevyempi ois avovaihteisto? Varsinkin kun tietää että napavaihteisto tarvii säännöllisen huollon.
- Anonyymi
Pysty ajoasento tekee vastatuulesta ikävän.
- Anonyymi
Käyttötarkoitus kannattaa huomioida. Jos aikoo vähänkään pitempiä matkoja pyöräillä, niin kannattaa miettiä 8 vaihteita ja levyjarruja. Jos ajaa vain muutaman kilometrin matkoja, niin pärjää melkein minkälaisella pyörällä tahansa, kunhan se vain on sopivan kokoinen.
- Anonyymi
Joo, noin se menee. Yleensä pitkän matkan polkijat käyttää ratasvaihteisia käsijarrullisia pyöriä. Kulkee hyvin ja hyvät jarrut.
Jos haluaa ajella pitkää matkaa yhdellä vaihteella, niin kannattaa katsella vaikka Helkaman Oivaa, Ainoa tai vastaavalla geometrialla olevaa pyörää.
Satulaputki on näissä enempi kallellaan taakse, jolloin polkijan voimatuotto menee pois etureideltä ja siten jaksaa polkea pitkään. Tärkeätä tässä hommassa on satula_takana_ajoasento. Armeijapyörät vanhalla geometrialla on myös tälläisiä.
- Anonyymi
Ehdottomasti sähköavusteinen pyörä! Ei niitä halpoja versioita, vaan 1700-2000 €. Varmasti innostuu ajamaan enempi ja tuuletkaan ei haittaa mitään. Itsekkin olen aloittanut taas pyöräilykauden ja neljänä päivänä on tullut yhteensä 190 km. En ikimaailmassa pyöräilisi näin paljon ja pitkiä matkoja kerralla tavallisella hinkkurilla vaikka olis kuinka kevyeksi mainittu normipyörä! Kunto nousee kohisten, koska pyöräily on kivaa sähköavusteisella.
- Anonyymi
Sähköavusteinen sopii hyvin vähemmän pyöräilevien ryhmälle. Mukava tapa saada vähän liikuntaa. Toki sähköavusteinen tuo mukanaan uusia huoltamiseen liittyviä aiheita (akku/moottori) josta ei vielä ole paljon tietoa tai kokemuksia.
Nykyään löytyy jo maantiepyöriä ja fitnesspyöriä joissa on avustus.
https://fazua.com/en/ebikes/?page=1#bike-finder
- Anonyymi
Minä kommentoin, et sähköavusteinen pyörä ehdottomasti ja mikä kilometrimäärä sitten on paljon? Viime kesänä ostin semmosen vasta juhannuksen jälkeen ja kilometrejä tuli 3200 huviajeluja työpäivien päätteeksi ja vapaapäivinä! Luulin et se on jo hyvä määrä, mut väärässä olin:(. Tottakai siinä on huoltamista enempi, mut nautinnosta pitää vähän maksaakkin? Veljelläni, hänen vaimollaan ja siskolla on myös ollut 10 vuotta sähköavusteinen, joskin etumoottorilla oleva ja kilometrejä on myös tullut tuhansia eikä suurempia vikoja ole ollut. Ainut on siskon pyörään ostettu uusi akku, koska viime kesänä autoilija huolimattomuuttaan törmäsi hänen pyörään josta seurasi tietysti kaatuminen ja sen verran tuli vikaa akkuun ettei akku latautunut enää kunnolla. Jotkut laittaa autoihin kymmeniä tuhansia nautinnon vuoksi, mut minulle riittää 20 000 euron auto millä kuljen työmatkat ym:t.
Loppujen lopuksi, suosittelen sähköavusteista pyörää miellyttävien kilometrien vuoksi. - Anonyymi
ostaisin näinä aikoina kotimaisen helkaman tai soliferin.
- Anonyymi
Mielestäni etuhaarukan muoto kannattaa ottaa huomioon. Jos on ihan suora, kuten monissa hiilikuitupyörissä ja jousitetuissa maastopyörissä, niin ohjaaminen voi olla ainakin tottumattomalle liiankin herkkää ja voi tuntua epävakaalta.
Tuosta oli jotain juttua ainakin sivulla (ehkä joku löytää paremmankin tai suomenkielisen artikkelin)
https://physics.stackexchange.com/questions/270348/why-do-modern-bicycles-have-curved-front-wheel-forks
Esim. minulla on yli 20 vuotta vanha retkipyörä ja kokeilin pyöräliikkeessä olevaa uutta, mutta koin sen epävakaaksi. Nykyinen pyöräni (koska en vaihtanut) tuntuu ohjautuvan suoraan helposti ja suoraanhan sitä yleensä ajetaan, joten se on mukavampi ja helpompi ajaa. - Anonyymi
Itse ostin kesällä 7-vaihteisen miesten Monark merkkisen pyörän ja täytyy sanoa,että huono ostos.
1:n ja harvoin 2:s vaihde millä jaksaa ajaa.
Osaako kukaan sanoa pystyykö tuolle vaihteistolle tekemään mitään huoltoa itse,pyörässä siis kappavaihteisto,ei avo.- Anonyymi
Ostitko uuden vai käytetyn?
Käytetyissä voi vaihteisto olla jo niin jumissa että helpointa ja ehkä halvempaakin ostaa kokonaan uusi takakiekko uudella napavaihteistolla. Uusi takakiekko 7 v. Shimano Nexus vaihteistolla maksaa noin 200 euron molemmin puolin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hyvästi, mies
Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei443232- 902182
Nuorempi mies, vanhempi nainen
Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E851940Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."
Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:301569- 2731386
Kyllä tämä tästä kääntyy hoki Orpo tänään eduskunnassa
Mihin suuntaan se sitten kääntyy? Kyllä on mielenkiintoista odottaa tätä "käännöstä" mihin Orpo uskoo. Milloin ja miten1341196Mietin vain sua
Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy181168Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea
Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m1551157Semmonen juttu, että..
..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos281104- 541096